💎 ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان #رهبرمعظم انقلاب:
👇👇👇
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 پاسخ دکتر محمدتقی فرجی (رئیس بنیاد حکمت و اندیشه) به یاوه سراییهای سروش محلاتی
👇👇👇
https://www.mashreghnews.ir/news/666804/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%89-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%89-%D9%88-%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%8A%D9%87
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 فقه اکبر، توحید و معارف است.
#رهبرمعظم انقلاب :
چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین.
فقه فقط فروع نيست؛
فقه اکبر، توحید و معارف است؛
چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد.
- در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_97794252.pdf
1M
💥 حمله هتاکانه سروش محلاتی (ژورنالیست معمم) به علامه #مصباح_یزدی
🔻محلاتی آیتالله مصباح را امتداد خوارج معرفی کرده است!
#نفوذ_در_حوزه
#سکولارهای_حوزوی
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
🔴 "ضمیر مرجع خودش را پیدا کرد"
1⃣ در ماههای اخیر خبری مبنی بر بازداشت یک تبعه ایرانی_ فرانسوی منتشر شد و بعد از کلی هجمه علیه نظام در رسانه های معاند خارجی و بعضا در داخل، رئیس جمهور و وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی وی شدند.
2⃣ این فرد دوتابعیتی با هدف نفوذ در حوزه های علمیه، سفرهای متعددی را به قم داشته و در قالب آشنایی با مراکز اسلامی و انجام تحقیقات و همکاری های علمی با عناصر غیرانقلابی ارتباط داشته و بدنبال نفوذ و جریان سازی و جمع آوری اخبار و اطلاعات بوده است. برخی از سایتهای ضدانقلاب به صراحت اعلام کردهاند که نامبرده در همکاری با مراکز آکادمیکی که با آنها کار میکرد، بارها #روحانیون_قم را برای شرکت در سمینارهای مختلف به #پاریس میآورده است!
3⃣ نکته مهم و قابل توجه، پاسخ این فرد دوتابعیتی در تلویزیون فرانسه به سوال مجری فرانسوی است که پیرامون مدافعان دموکراسی و آلترناتیو نظام ایران می گوید:
" امروز مدافعان دموکراسی در ایران روحانیونی هستند که در قم ساکناند!! "
4⃣ اخیرا سروش محلاتی در ادامه افاضات جدید خود در مصاحبه ای پیرامون "دموکراسی و تقدس زدایی از حکومت" نظریات آیت الله مصباح یزدی را در امتداد نظرات خوارج دانسته و لازمه دموکراسی دینی را "تقدس زدایی از حکومت" و "غیرآسمانی بودن تصمیمات حکومتی" می داند.
فارغ از جوابیه لازم نسبت به شبهات و مفروضات و سخنان سروش توسط جریانهای انقلابی حوزوی، توجه شما را به این نکته جلب می کنم که بالاخره "ضمیر مرجع خودش را پیدا کرد" و مشخص شد که امید دشمنان برای نفوذ در حوزه های علمیه چه کسانی هستند.
#نفوذ_در_حوزه_های_علمیه
#سکولارهای_حوزوی
🆔 @hawzah_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 برتری و هیمنه قاطع فلسفه الهی بر دیگر علوم
علامه #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_47233645.mp3
2.53M
❇️ علوم عقلی به جای فقه و اصول تکراری
علامه #طباطبایی در زندگی نامه شان میگویند :
من آمدم قم اول شروع کردم #فقه و #اصول و این ها ، بعد از یه مدت گفتم تو چه کاره ای تو این عالم ؟ اسلام ، شیعه ، مردم به چی احتیاج دارن و چی کم دارن ، فقه و اصول رو که خب همه دارن میگن !
تکراریش رو هم همه دارن میگن ، اجتهاد هم کمتر میکنن چی روی زمین مانده ؟
برگشتم دیدم توی جامعه ما ، ملت ما ، همه اصلا دستشان از قرآن و تفسیر و #استدلال_عقلی و این ها همه کوتاه است و ما داریم از اینجا ضربه میخوریم الان !
کسی نمیاد با ما بحث فقهی اصولی مستقیم بکنه الان !
انجا آمدن #اصل_دین و عقل و اخلاق و نقل و حکومت دینی و احکام و شریعت،همه رو بردن زیر سوال که آقا این ها همه خرافه است و مزخرف است و قران چیه ! فلان چیه !
آقای طباطبایی میگن : دیدم این جامعه یکی به تفسیر احتیاج داره ، یکی ام باید طلبه هایی تربیت کنیم که این ها بتوانند #استدلال_فلسفی کنند با مخالف ، گفتم هر چی میخوام پشت سر من بگن ، بگن ! بگن آقا این آخوند بی سواده ، نمیدانم عوام است ، با عوام میپره ، من مگه برای اینها دارم کارمیکنم ؟ طرف ما خداست...
#رحیم_پور_ازغدی
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💥 حمله هتاکانه سروش محلاتی (ژورنالیست معمم) به علامه #مصباح_یزدی 🔻محلاتی آیتالله مصباح را امتداد خ
📛 امتداد خوارج در عصر حاضر چه کسانی هستند؟
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟!
🔻وقتی کارپرداز #خوارجِ عصر حاضر، #عمار زمانه را نشانه می رود!
سروش محلاتی (ژورنالیست معمم) پادوی حوزوی و کارپرداز عمامه به سر جریان نفاق درون نظام و قلم فرسای باغیان انقلاب اسلامی و فتنه گران جمهوری اسلامی، در ادامه خزعبلات خود در اظهار نظری احمقانه، علامه #مصباح_یزدی (عمار عصر حاضر) را امتداد خوارج نامیده است!
مروری بر سابقه سروش محلاتی و هم پالگانش، نشان می دهد که چه کسانی امتداد خوارج هستند...
#خوارج_زمانه
#عمامه_به_سرهای_مزدور
#سکولارهای_حوزوی
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
4_5812232529888936031.pdf
966.7K
📚مجموعه بیانات #رهبرمعظم انقلاب پیرامون «علامه #مصباح_یزدی»
🍃 فقیه، فیلسوف، عقبه تئوریک نظام، دارای بصیرت به معنای حقیقی کلمه
♦️ کانال علامه مصباح یزدی:
➕📝 @mesbahyazdi_ir
آیت الله #فیاضی:
دسته ای از #مخالفان فلسفه اسلامی مأموریت دارند که این رکن رکین حوزههای علمیه را که با آن میتوان در برابر افکار الحادی و انحرافی ایستاد، متزلزل و نابود کنند.
هیچ شبههای در این نیست که این دسته را #موساد و #سیا و همه کسانی که با این حوزه و با نظام مخالف هستند، آماده کرده
و نیروهایی را برای همین کار به حوزه فرستادهاند.
من گاهی به آنها میگویم که کاری که شما میکنید از دو حال خارج نیست؛
یا از #آمریکا و #اسرائیل پول میگیرید، یا نمیفهمید چه کار میکنید.
دسته اول این ها هستند.
اینهااصلاً گوششان به این حرفها بدهکار نیست و اگر اینها با آدم صحبت کنند، کارشان دعوا و بکار بردن تعابیر موهن و توهین به بزرگان است؛
البته اینها مأمورند که اینجا این کار را بکنند و حقوق میگیرند و مأموریت دارند و مدتی هم هستند و سپس خواهند رفت و شما میبینید که دیگر اصلاً اثری از آنها نیست.
پنج سال اینجا هست و بعد میبینید که دیگر خبری از او نیست، حالا به کجامیرود، معلوم نیست!
📜 ماهنامه حاشیه، شماره ۶و۷ و پایگاه 《عرفان و حکمت در پرتو #قرآن و عترت》
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💠 نفس کودک مانند مغناطیس است؛ اثر حضور کودک در مساجد و مجالس ذکر
🆔 @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دفتر تبلیغات مهد حمایت جدی از جریان سیاسی آقای منتظری بود!
حجتالاسلام ذبیح الله نعیمیان استاد فقه سیاسی حوزه:
❌ پاتوق آقای مصطفی #ملکیان (روشنفکر التقاطی و طرفدار سرسخت حسن روحانی) کجا بود؟ همین دفتر تبلیغات
❌ دفتر تبلیغات اسلامی مهد حمایت جدی از جريان سیاسی آقای #منتظری بوده است و از جهت فکری نيز برخی گرایشهای #روشنفکری #غربگرايانه در ابعاد سياسی يا حتی اجتماعی مانند نگاههای #فمینیستی در آن رخنه کرده بود و الان نيز از آن سابقه رنج میبرد و برخی از افراد چنان جريانهای تندی در آن حاضرند. و الان هم تا حدودی وجود دارند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 #ابن_عربی و #ابن_سینا از منظر #ملاصدرا
علامه #حسینی_طهرانی:
حکیم عظیمالشأن و فیلسوف متفکر و متعبد ما ملاصدرالدین شیرازی أعلی الله درجته هرجا در کتبش بالاخص در «أسفار أربعه» مطلبی را از محییالدین نقل میکند، نام وی را در کمال عظمت و جلالت و منزلت میآورد؛
و اگر مطلبی را از بوعلی سینا نقل میکند کأنه او را فیلسوف نمیداند.
📗 روح مجرد، ص ۴۳۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک
🔴 سخن رایج عامیان متلبس به لباس اهل علم
علامه #حسینی_طهرانی:
و ما چون از علت این کلام رائج در بین دسته ای از عامیان متلبّس به لباس اهل علم که:
«در امور اخلاقیّه نیازی به استاد نیست و از توسل به حضرات معصومان، و از استمداد حضرت صاحب الزمان ، معضلات راه سیر و سلوک حلّ می گردد »
تفحصّ به عمل آوردیم،
معلوم شد که جان و روح را بسیار سرسری می گیرند؛ و بدان وقعی نمی نهند؛ و برای آن ارزش و اعتبار معتنابهی قائل نیستند؛
فلهذا در بین گفتارشان زیاد دیده می شود که : این مسئله از مسائل اخلاقی است ، نه از مسائل فقهی. و این راجع به اخلاق است، نه علم .
و یا به جهت آنستکه چون خود را تهی دست می یابند؛ و برای مراجعه عوام نمی خواهند اظهار عجز و نادانی کنند؛
لذا در مسائل فقهیه فوراً جواب میدهند، و اما در مسائل توحیدیّه و عرفانیّه چون جواب ندارند، میگویند:
با توسل به حضرت بقیّة الله ارواحناه فداه این مسائل حلّ می گردد.
فَضَلُّوا و أضَلُّوا عن سَواء الطِّریقِ .
📒 کتاب سرّالفتوح، اثر علامه طهرانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجتالاسلام #اراکی در مورد #تشیع_انگلیسی (سید صادق شیرازی) :
انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی [از علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ...
_ اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان
@Bisimchimedia
علامه #جوادی_آملی:
💢 اينها نه تعهدات را قبول دارند، نه امضا را قبول دارند، نه کنوانسيون را قبول دارند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"،( توبه، ۱۲) نه «لا إيمان لهم». فرمود نه تنها ايمان ندارند، أيمان، سوگند، ميثاق، پيمان و امضا را به رسميت نمیشناسند. اگر جمعيتی امضای خود را به رسميت نشناسد، چگونه میشود با او زندگی کرد؟ سخن از مبارزه با ائمه کفر در اين نيست که اينها کافرند، آن شواهد ديگر و ادله ديگر دارد؛ اما مبارزه با ائمه کفر اين است که اينها زير بارِ امضايشان نمیروند. فرمود: "فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ"، نه «لا إيمان لهم»
با پیشوایان کفر بجنگید، چرا که آنان را هیچ پیمانی نیست، باشد که (از پیمانشکنی) باز ایستند.
ما شیعهی حسین بن علی (ع) هستیم بر ما حرام است زیر بار ظلم رفتن.
🍃 علامه #جوادی_آملی (به کتاب "روابط بین الملل در اسلام" ایشان رجوع شود)
#شش_سال_اتلاف_و_خسارت
💢 اسلام شناس کیست؟
(لزوم جمع بین فقه و فلسفه و سیاست)
#امام_خمینی(ره):
فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام شناسم.
فقیه باید بگوید من فقه شناسم، من فقه اسلام را مىشناسم؛
آنى که از همه بهتر مىداند همان است که فقه اسلام را مىداند.
فیلسوف حق ندارد بگوید من اسلام شناسم،
این بگوید من یک قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراک کردم.
آن هم که حکومت اسلامى را بررسى کرده و اطلاع پیدا کرده که وضع حکومت چه بوده او حق ندارد بگوید من اسلامشناسم،
بگو من حکومت اسلام شناسم.
ادعاى اسلامشناسى جز براى آن که همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنویت اسلام و مادیت اسلام را بداند.
آن می تواند بگوید من اسلام شناسم.
علىبن ابیطالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود که عملش هم اعجاز است.
📔 صحیفه نور، ج۸، ص۵۳۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از 🎥 کانال جنگ رسانه ای🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه :
❌نقابدارن انقلاب
❌سازشگران با دشمن
❌خنجرِ بر قلب مستضعفین
❌تحملیگران برجام
❌زالو صفتان کاخ نشین
این بیت المال که مُفت شکمتان رو پر کرده اید. برای حرکت انقلاب بوده ، نه برای #ترمز و #سرعت_گیر انقلاب
انقدر با مکیدن خون مستضعین کُلفت شدهاید که، چهره کثیفتان از پشت نقاب نفاق ظاهر میشود.
#بغل_دستی_آقای_رئیسی
#بغل_بغل_دستیشون
#اطعام_مساکین
✊مقاومت در قم
@Moghavemat_Qom
#رهبرمعظم انقلاب :
خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد.
«لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند.
دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید.
از #وحدت_وجود ، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی #ملاصدرا، اگر نگوییم از همهی این ها، از بسیاری از اینها - می شود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛
فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی #اخلاق، فلسفهی #اقتصاد و... و.
این، یکی از کارهای اساسی است.
این کار را هم هیچکس غیر از شما نمی تواند بکند؛
شما باید این کار را انجام دهید.
🍃 بیانات در دیدار نخبگان حوزه علمیه - ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تصاویر بخشی از ضربات سید صادق شیرازی بر پیکره مکتب تشیع
#تشیع_انگلیسی
@Bisimchimedia
💎 آن روزها مثل حالا نبود...
اکنون بسیاری از طلاب و دانشجویان نه تنها از جهت فهم مشکلی ندارند، بلکه تشنه ی این گونه معارفند.
( درس خصوصي #معاد )
علامه #جوادی_آملی :
مرحوم علامه [ #طباطبایی ]، آن گاه كه در درس اسفار به مبحث معاد كه بعد از سفر نفس است، رسيدند، ديگر درس اسفار را ادامه ندادند و معاد را به شكل علني براي طلاب تدريس نكردند
و در بيان راز آن مي فرمودند:
زمان بحث معاد نرسيده است؛ هنوز خداي سبحان مسألهي معاد را روزي حوزه هاي علمي نكرده است كه انسان بتواند مباحث معاد را علني تدريس كند؛
چون هر علمي رزق الهي است و اين روزي نيز مربوط به عصري خاص است و مصري و نسلي دارد تا ان شاء اللّه آن ها آماده بشوند و هنوز اين چنين نشده است.
گاهي نيز تعارف مي كردند كه شما مباحث معاد را بنويسيد؛ ولي مي فرمودند كه هنوز وقتش فرا نرسيده است.
آن روزها مثل حالا نبود.
به بركت انقلاب اسلامي و امام و روشن شدن فضاي باز فرهنگي و فضاهاي محاوره اي و ده ها مسألهي ديگر،
اكنون بسياري از طلاب حوزه ها و جوانان و دانشگاهيان، نه تنها از جهت فهم مشكلي ندارند، بلكه تشنهي اين گونه معارفند.
بر اين اساس است كه از مرحوم علامه دربارهي معاد، مطالب قابل توجهي در دست نيست و مراجعه به كتاب هاي بداية الحكمة و نهاية الحكمة و نيز تعليقات ايشان بر اسفار ملاصدرا روشن مي كند كه ايشان بحث چنداني دربارهي معاد مطرح نكرده اند. در معاد اسفار، گاهي تعليقه اي بسيار ضعيف يا كم در گوشه و كنار حواشي آن دربارهي معاد مشاهده مي شود. همچنين در اصول فلسفه و روش رئاليسم دربارهي معاد در آخر جلد پنجم يعني آخر مقالهي پانزدهم، تنها چند سطر، آن هم در بحث پايان جهان آمده است كه مرحوم شهيد مطهري نيز موفق نشد بحث پايان جهان را كه مربوط به معاد است، شرح و معنا كند و فقط حدود پنج شش سطر در حد متن، شرح نوشته اند. بحث پايان جهان مرحوم علامه، همان برهان معاد است؛ منتها برهان حركت در معاد.
با اين وجود مرحوم علامه خواص شاگردان خود و مشتاقان پر و پا قرص اين گونه معارف را بي نصيب نمي گذاشت و بحث معاد را دور از چشم و گوش عموم، هر روز عصر در خانه هاي شاگردان محفلي خود تدريس مي كردند و هيچ كس جز آن هايي كه در جلسهي مزبور شركت مي كردند، از چنين جلسه و درسي آگاهي نداشتند.
ايشان شب هاي پنجشنبه و جمعه تمهيد القواعد ابن تركه در عرفان را تدريس مي فرمودند و عصرها معاد را كه جلسهي معاد به شكل سيّار در منزل ها برگزار مي شد. تنها گروه اندكي از اين دو محفل بودند كه جمع سالم (نه جمع مكسّر) داشتند؛ هم در جلسهي درس تمهيد شركت مي كردند و هم در بحث معاد.
افزون بر جلسات خصوصي ياد شده كه مربوط به خارج اسفار، جلسهي عرفان و بحث معاد بود، مرحوم علامه طباطبايي (رحمه الله) جلسهي خصوصي و سرّي ديگر نيز داشتند كه راجع به شرح ابيات حافظ بود؛ گويي در شب هاي چهارشنبه براي گروه خاصّي برگزار مي شد كه من گاهي در آن جلسه شركت مي كردم.
مرحوم علامه سعي مي كرد اين اسرار را به اهلش بسپارد و از غير اهل آن حفظ كند.
مرحوم سيد حيدر آملي«رضوان اللّه تعالي عليه»، اين دو مطلب را كنار هم جمع كرده است كه
افشاي اسرار، همان گونه كه براي نامحرمان نارواست،
كتمان اسرار نيز براي محرمان نارواست.
📔 مهر استاد، ص ۱۲۰ و ۱۲۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
شیخ پناهیان:
💢 تا خوبها خوبتر نشوند، بدها خوب نمیشوند.
💢 شما که از دین داریت بهجایی نرسیدی، چه انتظاری داری بیدینه بیاد دیندار بشه؟!
💢 کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا، یعنی:
باید باسواد شد
باید آداب نگارش خواند
باید فلسفه خواند
باید کلام جدید خواند
باید عرفان نظری خواند
باید تفسیر خواند (تفسیر عمیق مانند المیزان و تفسیر موضوعی علامه جوادی آملی)
باید فلسفه دین خواند
باید فلسفه تطبیقی خواند
باید فلسفه تحلیلی خواند
باید معرفت شناسی خواند
و الا در این زمانه، از مصادیق " ولا تکونوا علینا شینا" نخواهیم بود؛ و آبروی دین و اهل بیت (ع) رو به خطر میندازیم ...
✅ @feghheakbar