💢 برای پاسخگو بودن چه در دانشگاه و چه در اتوبوس، باید مسلط بر حکمت متعالیه بود
آیت الله #ممدوحی ( مدرس اسفار حوزه علمیه قم ) :
آقایانی که مدیرند به فلسفه اهمیت دهند و بدانند که در معضلات کشور، طلبههایی میتوانند پاسخگو باشند که به علوم عقلی مسلطاند.
اصل مثبت و تعارض متزاحمین و… به تنهایی کارساز نیست.
من اعتقادم این است، طلبهای که میخواهد در جامعه علمی موفق شود و جوابگوی مشکلات جامعهاش باشد، چه در اتوبوس و مترو و چه در دانشگاه و حوزه، یا اینکه اگر میخواهد درسهایش را متقن فرا بگیرد، باید فلسفه را خوب بخواند، هم فلسفه اشراق و هم مشاء و هم حکمت متعالیه را. حتماً اشارات را و #منظومه و #نهایه را بخواند. بعد از اینها یک دوره #اسفار بخواند تا بتواند انسانی شود که خودش را جا بیندازد.
📃 رهنامه پژوهش، ش ۱۷و۱۸ ، ص۵۲
👇👇👇
http://rahnamehmag.ir/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D8%A8/
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 باید تهذیب رو جدّی گرفت و الّا به #گوساله_سامری بودن بیرغبت نخواهیم بود
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی
آیت الله حسن #رمضانی (عضو مجمع عالی حکمت و مدرس فصوص):
مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
بیتردید کسی که در مباحث عرفانی تخصص لازم را ندارد، نمیتواند به عمق سخنان آخوند در مباحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و نظایر آن برسد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 مقايسه کنيد
علامه #حسن_زاده_آملی
(درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»):
این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد.
اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است .
استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد
و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد.
کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را
نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که
پخته نیستند واستاد ندیده اند.
فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود.
📗 کتاب ارزشمند «گفتگو»
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5821164129129334316.mp3
1.6M
🎙آیت الله #جوادی_آملی:
تربيت با گفتن و شنيدن نيست. آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست.
⏱۷ دقیقه
✅ t.me/feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک
🔴 افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی ...
علامه #جوادی_آملی:
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛
مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، #نگران_می_شویم.
معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به #ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما #خودخواهیم، نه خیر خواه.
آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه
«نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»
را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود.
📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)، ص۲۵۸
✅ t.me/feghheakbar
👆👆👆👆👆
_ تابحال چند بار برق حسادت را در چشمان یک طالب علم دیده اید؟
استاد علی #ربانی گلپایگانی:
بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلالهای کلامی بوده و نقش تعیین کنندهای در بحثهای کلامی ایفاء میکنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیقتر و فراگیرتر است.
هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگیهای هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگیهای هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و...آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد.
📒 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲و۸۳
♦ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد علی #ربانی گلپایگانی:
... از اینجا میتوان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه میکنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد.
اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه مینمایند!!
آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست.
ولی به کدام حجت علی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟!
📕 درآمدی بر علم کلام، ص۸۵
♦ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆
💢 بدون امورعامه صدرایی، در فلسفه ره به جایی نتوان برد ...
(دو پست بالا را مطالعه فرمایید)