💢 خواجه چرا میدود تشنه در این کویها؟!
💢 هشدار میدهم؛ اشتغال منحصر به فقه و اصول جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست
شهید علامه #مطهری :
من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيمالشأن نهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم، #هشدار میدهم
و بين خود و خدای متعال #اتمام_حجت ميکنم که نفوذ و نشر انديشههاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد،
خطري است که کيان اسلام را تهديد ميکند.
راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست.
مگر ميشود تشنگاني را که براي جرعهاي آب لهله ميزنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟!
اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافي در زمينههاي مختلف اسلامي کتاب به زبان روز عرضه نکردهايم.
اگر ما به قدر کافي آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند.
گر نه تهي باشدی بيشتر اين جويها
خواجه چرا ميدود تشنه در اين کويها
راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينهها با زبان روز است.
حوزههاي علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعي يافتهاند بايد به مسئوليت عظيم علمي و فکري خود آگاه گردند، بايد کارهاي علمي و فکری خود را ده برابر کنند،
بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمي جوابگوي مشکلات نسل معاصر نيست.
📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 #تبیین_و_تحلیل | علامه طباطبایی در قله آزاداندیشی و تعبد بود
👈 گفتگو با دکتر دینانی، به مناسبت ۲۴ آبان ۱۳۶۰، سالروز رحلت علامه طباطبایی
🔸 یکی از عجایب علامهی طباطبایی این است که ایشان در سه شهر سنتی سکونت کرده بود؛ در تبریز متولد شده بود، در نجف درس خوانده بود، در قم هم تدریس کرده بود. در سه شهر سنتی زندگی کرده بود، در پاریس درس نخوانده بود، ولی روشنفکری ایشان از هانری کربن بیشتر بود. کربن به گرد او هم نمیرسید. این که میگویم آزادی، بیخودی نمیگویم؛ احساس وظیفه میکرد که این چیزی را که خداوند نصیبش کرده و این آزادی فکر را به دیگران برساند.
🔹 نماز شب ایشان ترک نمیشد، حرم رفتن ایشان در قم ترک نمیشد، آخر جمعِ بین آن تقدس و آن آزادی فکری یک چیزی شبیه به کرامت است. این مرد اینقدر آزاد بود در عین تدین و تقید به آداب اسلامی، حتی ترک مکروهات و انجام مستحبات را رعایت میکرد.
🔍 مطالعه متن کامل و ارسال نظر:
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43968
هدایت شده از #شهید_رئیسی
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی
@Talabeasr
حوزه علمیه تمدن ساز
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی @Talabeasr
💢 اینها مطالب اولیه دین رو نمیفهمند؛
نقد سنگین آیت الله #تحریری بر رئیس جمهور
_ از دقیقه ۱ و ۴۵ثانیه به بعدش رو حتما حتما گوش فرمایید
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
♨️ تاریخ از حمله مغولها به خود چنین حاکمی به ندیده!
#بنزین
@khosropanah_ir
💎 معنای تبحر در فلسفه
#رهبرمعظم و بصیر:
فلسفه باید در حوزهها رواج پیدا کند.
فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه،
تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعتنگاری پیش میرود و ساعتبهساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّهی_فلسفهی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفههای غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطهی مثبتی در آنها هست، از آن نقطهی مثبت استفاده بکنیم.
فلسفهی ما اینطوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد.
فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند.
باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چهکار دارد می شود.
بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود.
🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
May 11
💢 مشکل حوزه های فعلی ...
آیت الله #جوادی_آملی:
💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است.
_ درس اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد #مطهری به روحانیون
🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛
حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar