eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
556 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
♨️ تاریخ از حمله مغول‌ها به خود چنین حاکمی به ندیده! #بنزین @khosropanah_ir
💎 معنای تبحر در فلسفه #رهبرمعظم و بصیر: فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّه‌ی_فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چه‌کار دارد می شود. بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود. 🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مشکل حوزه‌ های فعلی ... آیت الله #جوادی_آملی: 💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه‌ های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است. _ درس اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ #تزکیه_و_سلوک علامه #حسینی_طهرانی 💢 کانال نور مجرد: 🆔 @nooremojarrad_com
💢 دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد به روحانیون 🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقه‌ای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست. 🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را می‏‌گفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفته‏‌ایم؛ به هر کاری که می‏‌رسیم می‏‌گوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کرده‌‏ایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد. 🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم. 🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم! 📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرف‌های داریم، نمی‌خواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
ثبت نام رشته تخصصی فلسفه اسلامی سطح ۳ موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی ( دامت برکاته ) سال تحصیلی ۹۸_۹۹ اعضای گروه علمی و سیاستگذاری : حجج اسلام و اساتید معظم: ۱- استاد یدالله ۲- استاد حمید ۳- استاد علی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 رابطه نفس و بدن یکی از گلوگاه‌های مهم الهیات و الحاد (ایمان و کفر)، مبحث فیزیکالیست است؛ چرا که در فضای فلسفه‌ی الهی، از تلاش های مهم فلاسفه الهی این است که از کانال نفس و ذهن و ادراکات به تجرد و مجرد و فراطبیعت و موجود غیرمادی، پل بزنند ... و این، مبارزه‌ای نفس‌گیر می‌طلبد؛ زیرا فلاسفه‌ی ملحدی که نظریه‌های فیزیکالیستی راجع به ذهن و پدیده‌های ادراکی داده‌اند، بسیاری از دعاوی الاهیون را به مغز انتساب داده‌اند. و در واقع باید گفت فلاسفه‌الهی باید در کنار ده‌ها ادله‌ای که در باب اثبات تجرد نفس اقامه کرده‌اند، ادله‌ای دیگر ناظر به دفع مباحث مطروحه فلسفه‌های الحادیِ فیزیکالیستی به میدان بیاورند. و البته پر واضح است که خود مادی‌انگاران هم به سادگی نتوانند برخی از ادله تجرد نفس را ابطال کنند، لذا باید پای از گلیم خود فراتر ننهند. و به این ترتیب؛ می‌توان در عَرض بیان معروف که مساله شر را معرفی کرد، مساله مجرد یا مادی بودن ذهن را نامید. _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد استاد عبدالرسول : فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالیه می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از داشته باشد و صاحب نظر ـمثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا یا بی‌اعتنایی هستند یا تکفیر می‌شوند؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات آن، بر فلسفه مسلط شده؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ وقت فیلسوف نخواهد شد. من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد وبه این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه دانشجویی می‌گفت استاد روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و…؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند.همچنین دانشگاه آن‌ها خیلی ازدانشجو کار می‌کشد.وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری ازغرب است. مدرک دکترا آن‌قدر زیاد شده که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد.این‌ها کار را خراب کرده. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند و به روش‌های قبل برگردند نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح می‌شد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که می‌گویند دردانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)ره( برای سال تحصیلی 400-1399 از فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی موسسه، برای تحصیل در مقطع ارشد در 10 رشته (انديشه سياسي اجتماعي معاصر / تاريخ/ علوم سیاسی / علوم قرآن / فلسفه / روان‌شناسی/ فلسفه دین/ عرفان اسلامی/ حقوق/علوم تربیتی/ دانش‌پژوه می‌پذیرد. زمان ثبت نام : از 16 آذر تا 26 آذرماه 1398 برای دریافت اطلاعات بیشتر و دفترچه راهنما ی آزمون به سایت پذیرش موسسه http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمائید @farhangimoasese
❇️ #تزکیه_و_سلوک ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_53537220.mp3
3.56M
💢 بیانات مهم استاد پیرامون _ نقش فلسفه در _ از امتداد اجتماعی فلسفه به لحاظ تاریخی _ تولید _ علت غایی و نقش آن در _ نقش غایت در انسان _ بازگشت علوم به انسان در حیطه و خانه طلاب جوان🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی: پَست‌ترین علم آن است که انسان سخنرانی کند، حرف بزند، منبر برود، کتاب بنویسد. همین، یا می نویسد یا می گوید، این پست‌ترین علم است. اما بالاترین علم آن است که در هویت خود انسان ظهور کند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 این هم یکی از بدبختی‌های ماست ... انقلاب: مغزهایی در این حوزه‌ی علمیه هستند که اگر هر کدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدم ها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغه هایی داشتند این هم، یکی از بدبختی های ماست!! امروز ذهن‌هایی در حوزه ی علمیه هستند که اگر در فلان موسسه تحقیقاتی دنیا، در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا، مثل خورشیدی می درخشیدند! و هر روز، یکی از کارهایشان در دنیا، به ثبت می رسید!! اما این طور مغزها در حوزه ی علمیه ی ما، آدم های معمولی و عادی هستند!! 🍃 ۳۰ بهمن ۱۳۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۶ #معرفت_نفس #معاد 💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار #ملاصدرا نویسنده: اصغر #طاهرزاده تعداد صفحات: ۲۹۲ ناشر: لب المیزان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۶ #معرفت_نفس #معاد 💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار #ملاصدرا نویسنده:
۶ 💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار نویسنده: اصغر تعداد صفحات: ۲۹۲ ناشر: لب المیزان این کتاب ترجمه و تنقیح جلد۸ و ۹ اسفار ملاصدرا می باشد که در موضوعات نفس انسان و حشر او به بیان نکات ارزشمندی پرداخته است. مقدمه‌ی نویسنده: ۱- با توجه به این که لازم است اسفار اربعه به عنوان مبانی فکری و عقیدتی جامعه ی اسلامی کتاب درسی شود لازم است در بعضی از موارد تنقیح گردد تا طلبه و دانشجو بتوانند با مطالب به صورت شسته و رفته روبه رو شوند و بدین لحاظ امیدواریم ترجمه و تنقیح جلد هشتم و نهم اسفاراربعه کمکی باشد به کسانی که مایل اند مباحث نفس و معاد را بدون حواشی دنبال کنند. ۲- این سخن از مسلّمات است که شناخت حقیقت زندگی در گرو معرفت به حقیقت نفس است و تا کسی حقیقت خود را نشناسد نه به راحتی متوجه خالق خود می شود و نه به نحو ممکن ابدیت نفس خود را به صورتی شایسته خواهد شناخت. از این جهت معرفت نفس کلید معرفت حق و شناخت آخرت است و اصل دین نیز ایمان بالله و یوم الآخر می باشد و حقیقتاً تا نفس را نشناسیم، «مرگ» به عنوان یک مجهول و گاهی یک کابوسِ مبهم برایمان باقی می ماند. ۳- تصور بنده آن است که اهمیت علم شریف «معرفت نفس» به خوبی در سخنان ائمه ی دین (ع) روشن است تا آن جایی که امام الموحدین علی (ع) می فرمایند: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا» در شگفتم از کسی که گمشده اش را می جوید درحالی که خود را گم کرده ولی در جستجوی آن نیست. ۴- وقتی در راه معرفت نفس به درستی گام زنیم به مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» به خوبی به این باور دست می یابیم که «فَإِنَّ الْجَاهِلَ مَعْرِفَةَ نَفْسِهِ جَاهِلٌ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» آن کسی که به نفس خود جاهل است به همه چیز جاهل است و متوجه می شویم تنها از دریچه ی معرفت نفس است که می توانیم جهان را به طور صحیح بنگریم به طوری که عارف و فیلسوف گرانقدر حضرت علامه «رحمة الله علیه» در رساله الولایه می فرمایند: «و بالجمله، این که معرفت نفس، برترین راه ها و نزدیک ترین راه به کمال است، چیزی است که هیچ تردیدی در آن نمی توان کرد» و هم او می فرمایند: «و راه دوم که سیر انفسی باشد - راه اول سیر آفاقی بود- عبارت است از رجوع و بازگشت به نفس و شناخت و معرفت خداوند از طریق آن. زیرا نفس از نظر وجودی، هیچ گونه استقلالی از خود ندارد و شناخت موجودی که کاملا وابسته و غیر مستقل است از شناخت موجود مستقلی که مقوِّم و نگهدارنده ی اوست، جدا نیست» و سپس در ادامه می فرماید: از طریق سیر آفاقی چون موجب علم حصولی می شود، معرفت حقیقی به دست نمی آید «پس حاصل آمد، که هیچ راهی غیر از راه معرفت نفس موجب پیدایش معرفت حقیقی نمی گردد. امّا راه معرفت نفس راهی نتیجه بخش بوده و موجب حصول معرفت حقیقی می شود. و آن راه این است که انسان، روی دل خویش را به سوی حق بگرداند و از هر مانعی خود را جدا سازد و دل بِبُرد و به خویش رجوع کند و به خود بپردازد تا آن که به مشاهده ی خویشتن خویش نائل آید، آن خویشتنی که حقیقتش عین نیاز به خداوند سبحان است و هرکه شأنش چنین باشد مشاهده ی آن، از مشاهده ی مقوِّم آن، جدا نخواهد بود». ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 جلوگیری از تفکر فلسفی چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟ افق حوزه- شماره جدید آیت الله العظمی #سبحانی: https://eitaa.com/e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_148095564.pdf
273.4K
💢 جلوگیری از تفکر فلسفی چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟ افق حوزه- شماره جدید آیت الله العظمی : https://eitaa.com/e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 منع از فلسفه، حوزه های علمیه را تبدیل به پایگاهی برای مکتب اخباری‌گری و سلفی‌گری خواهد کرد 💢 آثار منفی تعطیل کردن تفکر فلسفی حضرت آیت‌الله در فصل پنجم رساله «الدراسات الفلسفیه بین الرفض و‌القبول» به این بحث پرداخته اند آنچه از راه نقل درباره معارف دینی در دسترس می‌باشد اخبار واحد است که فاقد ارزش علمی و عملی است و آنچه که در بخش عقاید و معرفت دینی نیاز است، یقین می باشد نه احتمال و گمان. برای مشخص شدن آثار منفی جلوگیری از یادگیری فلسفه، برخی از عقاید منکران آن را ذکر می‌کنیم. احمد ابن تیمیه، یکی از مخالفان سرسخت مباحث فلسفی است که برای جلوگیری از نقش عقل و فکر، روش نادری را در باب معارف دینی به وجود آورده و در این زمینه به خبر واحد عمل می‌کند. یادگیری فلسفه و پرداختن به آن برای هر کسی مقدور نیست، بلکه نیازمند استعداد، ذهن روشن، فکر درست و صلاحیت خاصی است. منع همه دانش پژوهان و طلاب علوم دینی از آموزش و اشتغال به فلسفه آثار بدی دارد و نتیجه ¬ای جز این ندارد که حوزه های علمیه را تبدیل به پایگاهی برای مکتب اخباری‌گری یا سلفی‌گری خواهد کرد. بنابراین باز کردن راه تعلیم و تعلم فلسفه برای کسانی که شرایط مطلوب آن را دارند لازم است. برخی از معترضان به فلسفه هستند که از روش آن¬ها با عنوان تفکیک یاد می‌شود و کتابی با همین عنوان نیز نوشته شده است، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که عنوان دیگری برای آن‌ها به کار گرفته شود؛ چرا‌که اصطلاح می‌تواند به دستاویزی برای دشمنان اسلام تبدیل شود تا آن را به عنوان سندی برای جدایی دین و شریعت اسلامی از تعقل و تفکر و عدم برخورداری اسلام از دلیل و برهان معرفی کنند. _ ادامه در افق حوزه آیت الله العظمی : https://eitaa.com/e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۷ #فلسفه_دین #هرمنوتیک 💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایرماخر » نویسنده: سیدمحمود مرتضوی شاهرودی تعداد صفحات: ۴۶۴ انتشارات: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۷ #فلسفه_دین #هرمنوتیک 💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایرماخر » نویسنده: سیدمحمود
۷ 💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی » نویسنده: سیدمحمود مرتضوی تعداد صفحات: ۴۶۴ انتشارات: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی امروزه بررسی و نقد تئوری ای موجود در تاریخ هرمنوتیک، دل مشغولی بسیاری از اندیشمندان حوزه و دانشگاه است. در این میان، نظری های تحول آفرین، از جمله نظریه هرمنوتیکی شلایرماخر، اهمیت بیشتری دارند. این کتاب در موضوع مبانی هرمنوتیکی نظریه قرائت های مختلف از دین با نگاه انتقادی، با ذکر چکیده در یک مقدمه و چهار فصل و یک نتیجه تدوین و تنظیم شده است. پس از بیان مقدمه در فصل اول؛ طرح تحقیق آمده، در آن سوال های اصلی، فرضیه ها و پیشینه موضوع بیان شده؛ و نیز واژه های کلیدی چون: دین، هرمنوتیک، تعدد قرائت ها، تفسیر، نقد، و...توضیح داده شده است.  فصل دوم؛ اصول و قواعد هرمنوتیکی شلایر ماخر این فصل به تبیین و نقد آراء و دیدگاههای شلایر ، ، و... در باب هرمنوتیک و تأویل اختصاص دارد. شلایرماخر با دوری دانستن پدیده ی فهم تاحدودی دسترسی به مقصد مولف را ممکن می داند. در امر تفسیر دستیابی به نیت مولف را مهم می شمارد، اما هایدگر و گادامر با دخالت دادن پیش فرض های مفسر در عمل تفسیر و حلقوی دانستن تفسیر، دست یابی به نیت مولف را مهم ندانسته بلکه غیر مستقیم، امکان فهم های گوناگون را از یک متن و یا هر اثر دیگر را که همه پذیرفتنی است، پیشنهاد می کنند. در نقد این دیدگاه ها دخالت تام و تمام پیش فرضها پذیرفته نشده و نکات دیگری از اندیشه های آنان نیز مورد نقد قرار گرفته است. فصل سوم؛ اصول و قواعد فهم اثر از دیدگاه قرآن کریم و سنت شیعی فصل چهارم؛ نقد و تحلیل آموزه های هرمنوتیکی شلایرماخر ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#امام_خمینی: بدان تا بدین حال هستی و این رذیله خودنمایی در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقان محسوب می‌شوی گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی 📗 کتاب گرانسنگ شرح چهل حدیث، فصل دوم