eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
556 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)ره( برای سال تحصیلی 400-1399 از فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی موسسه، برای تحصیل در مقطع ارشد در 10 رشته (انديشه سياسي اجتماعي معاصر / تاريخ/ علوم سیاسی / علوم قرآن / فلسفه / روان‌شناسی/ فلسفه دین/ عرفان اسلامی/ حقوق/علوم تربیتی/ دانش‌پژوه می‌پذیرد. زمان ثبت نام : از 16 آذر تا 26 آذرماه 1398 برای دریافت اطلاعات بیشتر و دفترچه راهنما ی آزمون به سایت پذیرش موسسه http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمائید @farhangimoasese
❇️ #تزکیه_و_سلوک ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_53537220.mp3
3.56M
💢 بیانات مهم استاد پیرامون _ نقش فلسفه در _ از امتداد اجتماعی فلسفه به لحاظ تاریخی _ تولید _ علت غایی و نقش آن در _ نقش غایت در انسان _ بازگشت علوم به انسان در حیطه و خانه طلاب جوان🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی: پَست‌ترین علم آن است که انسان سخنرانی کند، حرف بزند، منبر برود، کتاب بنویسد. همین، یا می نویسد یا می گوید، این پست‌ترین علم است. اما بالاترین علم آن است که در هویت خود انسان ظهور کند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 این هم یکی از بدبختی‌های ماست ... انقلاب: مغزهایی در این حوزه‌ی علمیه هستند که اگر هر کدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدم ها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغه هایی داشتند این هم، یکی از بدبختی های ماست!! امروز ذهن‌هایی در حوزه ی علمیه هستند که اگر در فلان موسسه تحقیقاتی دنیا، در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا، مثل خورشیدی می درخشیدند! و هر روز، یکی از کارهایشان در دنیا، به ثبت می رسید!! اما این طور مغزها در حوزه ی علمیه ی ما، آدم های معمولی و عادی هستند!! 🍃 ۳۰ بهمن ۱۳۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۶ #معرفت_نفس #معاد 💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار #ملاصدرا نویسنده: اصغر #طاهرزاده تعداد صفحات: ۲۹۲ ناشر: لب المیزان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۶ #معرفت_نفس #معاد 💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار #ملاصدرا نویسنده:
۶ 💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار نویسنده: اصغر تعداد صفحات: ۲۹۲ ناشر: لب المیزان این کتاب ترجمه و تنقیح جلد۸ و ۹ اسفار ملاصدرا می باشد که در موضوعات نفس انسان و حشر او به بیان نکات ارزشمندی پرداخته است. مقدمه‌ی نویسنده: ۱- با توجه به این که لازم است اسفار اربعه به عنوان مبانی فکری و عقیدتی جامعه ی اسلامی کتاب درسی شود لازم است در بعضی از موارد تنقیح گردد تا طلبه و دانشجو بتوانند با مطالب به صورت شسته و رفته روبه رو شوند و بدین لحاظ امیدواریم ترجمه و تنقیح جلد هشتم و نهم اسفاراربعه کمکی باشد به کسانی که مایل اند مباحث نفس و معاد را بدون حواشی دنبال کنند. ۲- این سخن از مسلّمات است که شناخت حقیقت زندگی در گرو معرفت به حقیقت نفس است و تا کسی حقیقت خود را نشناسد نه به راحتی متوجه خالق خود می شود و نه به نحو ممکن ابدیت نفس خود را به صورتی شایسته خواهد شناخت. از این جهت معرفت نفس کلید معرفت حق و شناخت آخرت است و اصل دین نیز ایمان بالله و یوم الآخر می باشد و حقیقتاً تا نفس را نشناسیم، «مرگ» به عنوان یک مجهول و گاهی یک کابوسِ مبهم برایمان باقی می ماند. ۳- تصور بنده آن است که اهمیت علم شریف «معرفت نفس» به خوبی در سخنان ائمه ی دین (ع) روشن است تا آن جایی که امام الموحدین علی (ع) می فرمایند: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا» در شگفتم از کسی که گمشده اش را می جوید درحالی که خود را گم کرده ولی در جستجوی آن نیست. ۴- وقتی در راه معرفت نفس به درستی گام زنیم به مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» به خوبی به این باور دست می یابیم که «فَإِنَّ الْجَاهِلَ مَعْرِفَةَ نَفْسِهِ جَاهِلٌ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» آن کسی که به نفس خود جاهل است به همه چیز جاهل است و متوجه می شویم تنها از دریچه ی معرفت نفس است که می توانیم جهان را به طور صحیح بنگریم به طوری که عارف و فیلسوف گرانقدر حضرت علامه «رحمة الله علیه» در رساله الولایه می فرمایند: «و بالجمله، این که معرفت نفس، برترین راه ها و نزدیک ترین راه به کمال است، چیزی است که هیچ تردیدی در آن نمی توان کرد» و هم او می فرمایند: «و راه دوم که سیر انفسی باشد - راه اول سیر آفاقی بود- عبارت است از رجوع و بازگشت به نفس و شناخت و معرفت خداوند از طریق آن. زیرا نفس از نظر وجودی، هیچ گونه استقلالی از خود ندارد و شناخت موجودی که کاملا وابسته و غیر مستقل است از شناخت موجود مستقلی که مقوِّم و نگهدارنده ی اوست، جدا نیست» و سپس در ادامه می فرماید: از طریق سیر آفاقی چون موجب علم حصولی می شود، معرفت حقیقی به دست نمی آید «پس حاصل آمد، که هیچ راهی غیر از راه معرفت نفس موجب پیدایش معرفت حقیقی نمی گردد. امّا راه معرفت نفس راهی نتیجه بخش بوده و موجب حصول معرفت حقیقی می شود. و آن راه این است که انسان، روی دل خویش را به سوی حق بگرداند و از هر مانعی خود را جدا سازد و دل بِبُرد و به خویش رجوع کند و به خود بپردازد تا آن که به مشاهده ی خویشتن خویش نائل آید، آن خویشتنی که حقیقتش عین نیاز به خداوند سبحان است و هرکه شأنش چنین باشد مشاهده ی آن، از مشاهده ی مقوِّم آن، جدا نخواهد بود». ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 جلوگیری از تفکر فلسفی چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟ افق حوزه- شماره جدید آیت الله العظمی #سبحانی: https://eitaa.com/e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_148095564.pdf
273.4K
💢 جلوگیری از تفکر فلسفی چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟ افق حوزه- شماره جدید آیت الله العظمی : https://eitaa.com/e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 منع از فلسفه، حوزه های علمیه را تبدیل به پایگاهی برای مکتب اخباری‌گری و سلفی‌گری خواهد کرد 💢 آثار منفی تعطیل کردن تفکر فلسفی حضرت آیت‌الله در فصل پنجم رساله «الدراسات الفلسفیه بین الرفض و‌القبول» به این بحث پرداخته اند آنچه از راه نقل درباره معارف دینی در دسترس می‌باشد اخبار واحد است که فاقد ارزش علمی و عملی است و آنچه که در بخش عقاید و معرفت دینی نیاز است، یقین می باشد نه احتمال و گمان. برای مشخص شدن آثار منفی جلوگیری از یادگیری فلسفه، برخی از عقاید منکران آن را ذکر می‌کنیم. احمد ابن تیمیه، یکی از مخالفان سرسخت مباحث فلسفی است که برای جلوگیری از نقش عقل و فکر، روش نادری را در باب معارف دینی به وجود آورده و در این زمینه به خبر واحد عمل می‌کند. یادگیری فلسفه و پرداختن به آن برای هر کسی مقدور نیست، بلکه نیازمند استعداد، ذهن روشن، فکر درست و صلاحیت خاصی است. منع همه دانش پژوهان و طلاب علوم دینی از آموزش و اشتغال به فلسفه آثار بدی دارد و نتیجه ¬ای جز این ندارد که حوزه های علمیه را تبدیل به پایگاهی برای مکتب اخباری‌گری یا سلفی‌گری خواهد کرد. بنابراین باز کردن راه تعلیم و تعلم فلسفه برای کسانی که شرایط مطلوب آن را دارند لازم است. برخی از معترضان به فلسفه هستند که از روش آن¬ها با عنوان تفکیک یاد می‌شود و کتابی با همین عنوان نیز نوشته شده است، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که عنوان دیگری برای آن‌ها به کار گرفته شود؛ چرا‌که اصطلاح می‌تواند به دستاویزی برای دشمنان اسلام تبدیل شود تا آن را به عنوان سندی برای جدایی دین و شریعت اسلامی از تعقل و تفکر و عدم برخورداری اسلام از دلیل و برهان معرفی کنند. _ ادامه در افق حوزه آیت الله العظمی : https://eitaa.com/e_sobhani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۷ #فلسفه_دین #هرمنوتیک 💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایرماخر » نویسنده: سیدمحمود مرتضوی شاهرودی تعداد صفحات: ۴۶۴ انتشارات: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۷ #فلسفه_دین #هرمنوتیک 💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایرماخر » نویسنده: سیدمحمود
۷ 💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی » نویسنده: سیدمحمود مرتضوی تعداد صفحات: ۴۶۴ انتشارات: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی امروزه بررسی و نقد تئوری ای موجود در تاریخ هرمنوتیک، دل مشغولی بسیاری از اندیشمندان حوزه و دانشگاه است. در این میان، نظری های تحول آفرین، از جمله نظریه هرمنوتیکی شلایرماخر، اهمیت بیشتری دارند. این کتاب در موضوع مبانی هرمنوتیکی نظریه قرائت های مختلف از دین با نگاه انتقادی، با ذکر چکیده در یک مقدمه و چهار فصل و یک نتیجه تدوین و تنظیم شده است. پس از بیان مقدمه در فصل اول؛ طرح تحقیق آمده، در آن سوال های اصلی، فرضیه ها و پیشینه موضوع بیان شده؛ و نیز واژه های کلیدی چون: دین، هرمنوتیک، تعدد قرائت ها، تفسیر، نقد، و...توضیح داده شده است.  فصل دوم؛ اصول و قواعد هرمنوتیکی شلایر ماخر این فصل به تبیین و نقد آراء و دیدگاههای شلایر ، ، و... در باب هرمنوتیک و تأویل اختصاص دارد. شلایرماخر با دوری دانستن پدیده ی فهم تاحدودی دسترسی به مقصد مولف را ممکن می داند. در امر تفسیر دستیابی به نیت مولف را مهم می شمارد، اما هایدگر و گادامر با دخالت دادن پیش فرض های مفسر در عمل تفسیر و حلقوی دانستن تفسیر، دست یابی به نیت مولف را مهم ندانسته بلکه غیر مستقیم، امکان فهم های گوناگون را از یک متن و یا هر اثر دیگر را که همه پذیرفتنی است، پیشنهاد می کنند. در نقد این دیدگاه ها دخالت تام و تمام پیش فرضها پذیرفته نشده و نکات دیگری از اندیشه های آنان نیز مورد نقد قرار گرفته است. فصل سوم؛ اصول و قواعد فهم اثر از دیدگاه قرآن کریم و سنت شیعی فصل چهارم؛ نقد و تحلیل آموزه های هرمنوتیکی شلایرماخر ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#امام_خمینی: بدان تا بدین حال هستی و این رذیله خودنمایی در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقان محسوب می‌شوی گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی 📗 کتاب گرانسنگ شرح چهل حدیث، فصل دوم
1_152343284.mp3
7.95M
💢 انتقاد شدید استاد گلپایگانی در درس خارج کلام امروز خود به پرداختن به بحث‌های زائد و بی فایده اصولی به جای پرداختن به مسائل و شبهات روز جامعه! 💢 بیان اهمیت شدید پرداختن به فلسفه و علم معرفت شناسی و هرمنوتیک و ... 💢 عدم کارایی روش ترمی_واحدی _ ۲۵ آذر ۹۸ @kharejkalam ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: امروز وظایف حوزه‌های علمیه با گذشته تفاوت‌های زیادی کرده است ... ✅ @feghheakbar
علی #بهجت (متخصص فلسفه و عرفان نظری): الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه مطرود و بی‌سوادی می‌ماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
30.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هانری #کربن وقتی آزادی فکری علامه #طباطبایی را دید، فهمید او کجا و #هایدگر کجا؟! _ استاد #دینانی درباره شخصیت علمی علامه طباطبایی #امیل_بریه #اتین_ژیلسن ♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام: ✅ t.me/feghheakbar
از حیث قدرنشناسی، باید گفت: مَثَل حکمت متعالیه در بین ما (حوزویان و دانشگاهیان)، مَثَل موسی کلیم‌الله است در بین بنی‌اسرائیل. - امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: "فقه" ستون فقرات، "علم کلام" جزو پایه‌ها و "فلسفه" از لوازم حتمی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شوند و این سه را بایستی مدرسین خوب و کارامد به طلاب علاقه‌مند و جوینده بیاموزند و حوزه‌ها نیز در این زمینه گرم، پوینده، فعال و با نشاط حرکت کنند، اما در کنار این فنون اصلی، آشنایی با تفسیر، علم اصول، علم حدیث و رجال و علوم گوناگون دیگر نیز ضروری است. آشنایی با فنون تبلیغ دین امروز یک ضرورت است و کارگردانان و طراحان اصلی حوزه علمیه باید با توجه به نتایج علوم ارتباطات، کارهای خود را برنامه‌ریزی کنند و این مباحث را در حوزه‌ها آموزش دهند. کسانی که در زمینه تبلیغ دین تلاش می‌کنند، باید با جریان‌های فکری دنیا آشنا باشند، مخاطبان خود را بشناسند و آن‌ها را انتخاب کنند تا بتوانند متناسب با استفهام و استفسار آن‌ها و آنچه در ذهن دارند، سخن بگویند. همچنین طلاب باید با یک یا چند زبان زنده دنیا آشنایی داشته باشند، زیرا دانستن زبان خارجی برای طلاب علوم دینی یک ابزار حتمی کار محسوب می‌شود. روحانیون در همه حال باید به این نکته مهم توجه کنند که تلاش آن‌ها باید برای جلب رضای خدا و تحکیم دین خدا و اعلای کلمه‌الله باشد و این همان چیزی است که می‌تواند آنها را موفق و سخنشان را دلنشین و مؤثر کند. 👇 http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=873 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 کانال رسانه حکمت اسلامی: 🆔 @mediahekmat 💢 کانال استاد : 🆔 @khosropanah_ir 💢 کانال استاد گلپایگانی: 🆔 @kharejkalam
آیت الله سیفی مازندرانی: حوزه باید پاسخگوی شبهات کلامی و فقهی و سیاسی باشد، مصداق اتم وظیفه‌ی روحانیت تبیین و توسعه مبانی نظام و پاسخگوئی به شبهات است. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ 🔴 هر گونه شبهه فقهی، کلامی، سیاسی توسط آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ داده خواهد شد. 💢 عضویت در کانال فقه فعال: 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714