eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
565 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 منبری برای تخدیر عدالت‌خواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلط‌ها، قیاس‌مع‌الفارق‌ها و تحلیل این گوینده به آیدی ارسال نمایید تا در کانال قرار داده شود. (به صورت تحلیلی) .......................................... نقدهای کانال: ▫️ ۱. خلط مباحث سیاسی و اقتصادی: بله، اگر مثلا امثال میرحسین اعدام شوند فتنه رخ می‌دهد چراکه ابعاد سیاسی دارد، اما باید دانست که در مباحث مربوط به عدالت، عمده چیزی که محور خواسته مردم است مسائل اقتصادی است؛ لذا اگر امثال جهانگیری و زنگنه (بعد از تبیین آسیب‌های جان‌گداز آن‌ها به جامعه) اعدام شوند نه تنها فتنه‌ای شکل نمی‌گیرد بلکه امید در جامعه جوانه می‌زند. ▫️ ۲. ولی فقیه حجیّت دارد و واجب‌الاطاعه است. اما هر کسی مشاور دارد. همانگونه که امام علی ع به مالک اشتر فرمود "از مشاوران شجاع مشورت بگیر". چراکه مشاور اثر می‌گذارد. لذا باید خوب مشاوره داد. ▫️ ۳. در منبر مستدل حرف بزنیم. مستدل بودن به این معنا نیست که پیش‌فرض‌های موهوم خودمان را با هر توجیه و ماست و دروازه‌ای، به خورد مخاطب دهیم. ▫️ ۴. باید یادبگیریم و سیره خودمان قرار دهیم که به دور از تحجر و التقاط، تبیین کنیم؛ و ، نه ماله‌کشی. اگر ابعاد عقلانی جامعه را سیراب نکنیم، و مردم را با خود همراه می‌کنند. ▫️ ۵. کلیپی در تبیین تفاوت بهشتی‌ها و مطهری‌ها با ماله‌کش‌ها (کلیک کنید) ▫️ ۶. سوال استاد از قوه قضائیه (کلیک کنید) ▫️ ۷. مطالبه‌گری مردم هم باید تقویت شود و هم باید اجابت شود (کلیک کنید) ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا امام علی (ع) برای ولایت بیست و پنج سال دست به شمشیر نبُرد اما برای عدالت در چهار سال ۳تا جنگ انجام داد؟ _ استاد محسن قنبریان
فرهنگِ دین به ما می‌گوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. اینچنین فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما اشاعه یابد. آیت الله
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالت‌خواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلط‌ها، قیاس‌مع‌الفارق‌ها و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عدالت حیرت‌انگیز امام علی (ع) در بیان رهبری (که باید اجرا کنیم) رهبر انقلاب: "عدالت بی‌اغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این ‎ عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت می‌کند." بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمی‌کرد!‏ امیرالمومنین علیه‌السلام می‌توانستند بگویند چرا باید در اجرای ‎عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگ‌ها با پیامبر بوده‌اند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما می‌بینیم که در حکومت‌داری، ایشان را بالاتر از ندانست! تن به داد اما حاضر به باج‌دادن و سهم‌دادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد! حالا حکومت "علی‌دوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوست‌‌داران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو نام‌مان شیعه باشد!
💢 گامی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی و پیشروی علمی و نفوذ حوزه در متن دانشگاه و جامعه، و وحدت حوزه و دانشگاه 🔸 "پایگاه ایرانداک" تنها رسانه‌ای است که رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد در آن به صورت کامل بارگزاری می‌شود و حتی قابلیت دانلود دارد. از این‌رو به شدت مورد توجه و استفاده جامعه علمی کشور است. 🔸 مسئولان حوزه علمیه با رایزنی با مسئولان دانشگاه، اجازه و ورود رساله‌های سطح چهار و پایان‌نامه‌های سطح سه حوزه علمیه و بارگزاری آ‌ن‌ها در این پایگاه اطلاعاتی را محقق کنند تا این خروجی‌های حوزه در دسترس جامعه علمی قرار گیرد و دیده شوند. 🔸 تحقق این امر، تاثیراتی قابل توجه در "نفوذ حوزه در علوم انسانی دانشگاه و جامعه" و نیز "وحدت حوزه و دانشگاه" دارد. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
هم‌اکنون، یک خانم معتادی که طلای شخصی را (و لو با بیهوش کردن) ربوده را در رسانه (شبکه خبر) آورده‌اند (البته تصویرش را از جلو نشان نمی‌دهند) و با خطاب و عتاب با آن سخن می‌گویند و کار زشت او را به او تاکید می‌کنند و اینکه چرا دیگران را در خطر انداخته ... آن خانم هم اعتراف می‌کند و ... البته بحث روانشناسی آن را هم پیش می‌کشند که می‌تواند این قسمتش ارزشمند باشد. اما سوال اینجاست که چرا ویرانگران کشور اینگونه مورد خطاب و عتاب رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند. چرا و راجع به آنان اعمال نمی‌گردد. پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
💢 ملبّس سطح‌دو؟!! ... شرایط را باید ارتقاء داد (سواد فلسفی لازم است). ................................................ حجت‌الاسلام دکتر یحیی (استاد فلسفه دانشگاه تهران): شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آن‌جا نماز می‌خواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آن‌جا بحث عقلی را مطرح می‌کند در آن می‌ماند و نمی‌تواند جواب بدهد. اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمی‌تواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسش‌ها نمی‌ماند. این‌ها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خوانده‌اند، ولی این‌ دروس به چه میزان درد مردم را دوا می‌کند؟ تنها یک مقدار را حل می‌کند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟ چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 امروز خیلی بیشتر احتیاج داریم رهبر انقلاب: روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» می‌کردند. مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند. یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. 🍀 ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. 🌿 فرازی از استاد عبودیت ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معنویت تک‌چشمی؛ معنویت سکولار ۱. در برخی مباحث عرفانی، عرفا را به دو بخش تقسیم می‌کنند: الف) عارفی که صرفا وحدت را می‌بیند و قدرت جمع کثرت با آن را ندارد ب) عارفی که علاوه بر فنای در وحدت، به کثرت هم اشراف دارد برخی دسته اول را یک چشمی و دسته دوم را ذوعینین (دو چشمی) معرفی می‌کنند و دسته اول را عارف ناقص و دسته دوم را عارف کامل (که توانسته سیر من‌الحق الی‌الخلق را هم انجام دهد) می‌دانند. ۲. برتری حتی عرفای ناقص بر کسانی که اساسا سیر الی‌الحق انجام نداده‌اند و در کثرات منغمرند و کثرت‌زده‌اند و مقامات معنوی و اشتداد ملکوتی ندارند(وچه بسا برخی از فعالان فرهنگی متاسفانه از همین‌ها باشند)، واضح است ولی فعلا جای بحث ما نیست. ۳. از این رو، هر کسی که مسئولیتی پذیرفته حق ندارد صرفا در عالم وحدت سیر کند و از امور خلق غافل باشد ۴. بعد از خودمان، مردم را نیز باید به این مقامات (جمع وحدت و کثرت و جمع عرفان و سیاست و جمع عبادت و ظلم ستیزی) آگاه کرد ۵. اساسا یکی از اسماء و اوصاف مهم خداوند سبحان، عدل و عدالت وی است؛ لذا، اقامه عدل (چه با دفاع از مظلوم و چه با سرکوب ظالم و چه با رسوا کردن و تشهیر ظالم در برخی موارد که فقه علوی گفته و سیره علوی بوده) باعث سریان عدل الهی تا نشئه طبیعت و اجتماع می‌شود و مظهریت جامعه برای اسم و وصف عدل الهی به فعلیت می‌رسد. نتیجه این‌که: با این امر، ذکر بزرگ خداوند (=عدالت وی) در جامعه قوام می‌یابد و متجلی می‌شود. پ‌ن: نوشته‌های روی کلیپ از بنده نیست / درصدد برچسب زدن به کسی نیستم، صرفا خواستم تبیین کنم. ✍ امین دهقانی ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آیت‌ الله : 🔸 خدمات و اقدامات زیادی در حوزه تحول علوم انسانی انجام شده است و در این زمینه با خلأها و نقصان‌هایی مواجه هستیم. ▫️ ۱. فقه: فقه به صورت فعال و انفعال عمل می‌کند. جهت‌دهی و پیشگامی دارد که با دخالت بیشتر اقتضائات زمان و مکان در آن می‌تواند کاراتر و کارآمدتر عمل کند. ▫️ ۲. فلسفه: اخیرا مقرر شد که کرسی‌های غیر از حوزه فقه از جمله فلسفه، کلام، تفسیر و... داشته باشیم که از این ظرفیت نیز می‌توان در جهت تحول علوم انسانی استفاده کرد. ▫️ ۳. تفسیر: در حوزه تفسیر علامه طباطبایی مباحث خوبی مطرح کرده‌اند و در این حوزه نیز با کیفیت مشابه کارهای علامه در حوزه‌های تخصصی نیازمند و هستیم. متن کامل ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 حمایت از پژوهش‌های طلاب و فضلاء ناظر به نیازهای جامعه و نظام اسلامی ▫️ حمایت از پژوهش های پژوهشگران از اساتید و طلاب از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کل کشور 🔸 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام:yun.ir/sjycx5@feghheakbar
هدایت شده از محسن قنبریان
🎙 لزوم سخنگو برای بیت! قبل از آبان ۹۸ در یادداشتی ۶ دلیل برای لزوم سخنگو داشتن بیت رهبری شمردم. این سالها برای آن دلایل مستندات افزونی میتوانید بشمارید. از سوی دیگر مدتی است آقای مهدی فضائلی علیرغم عدم تصریح و شایدم تکذیب، عملا سخنگوی بیت شده اند: از خبر سلامتی آقا تا خبر دیدارهایی که منتشر نمیشود و حتی تا تفسیر تعریض های آقا! مگر سخنگو چیست؟! چرا ایشان یا کسی دیگر سخنگوی رسمی نشود تا در تناوب ماهانه یا هفتگی پاسخ سؤالات و ابهامات را به رسانه ها بدهند و یکطرفه و قطره چکانی و انتخابی و بعضاً تاریخ گذشته نباشد؟!! لطفا حتما یادداشت: "آیا بیت رهبری نیاز به سخنگو ندارد؟!" را در کانال ایتا یا تلگرام بخوانید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‏‏ای عزیز، این قدر لاف خدا مزن! این قدر دعوی حب خدا مکن. ای عارف، ای صوفی، ای حکیم، ای مجاهد، ای مرتاض، ای فقیه، ای مؤمن، ای مقدّس، ای بیچاره های گرفتار، ای بدبخت‌های دچار و ، ای بیچاره های گرفتار و و . همه بیچاره هستید! همه از خلوص و خداخواهی فرسنگ‌ها دورید. این قدر حسن ظنّ به خودتان نداشته باشید. این قدر عشوه و تدلّل نکنید. از قلوب خود بپرسید ببینید خدا را می‌جوید یا خودخواه است؟ موحد است و یکی طلب، یا مشرک است؟ پس این عُجب‌ها یعنی چه؟ این قدر به عمل بالیدن چه معنی دارد؟ 📗 ، شرح چهل حدیث، ص۷۶ ............................................................... پ‌ن: کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی از بهترین کتب اخلاقی و تهذیبی است؛ برای رفع ریا، عجب، کبر، حسادت، جاه و دیگر امراض مهلک (هر فصل آن به یک موضوع اختصاص یافته است)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بی‌خبر از چهار طرف، کجا را می‌خواهد اصلاح کند؟! علامه : تا کسی مکتب‌های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می‌گویند، سیاستمداران غرب چه می‌گویند، شرق چه می‌گویند، شمال چه می‌گویند، جنوب چه می‌گویند، که نمی‌تواند قرآن را فخر آن‌ها قرار بدهد! فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر می‌کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می‌کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز. _ قم/ بهمن۱۳۹۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 حوزه عملیه و سکولاریزم یکی از بزرگواران اخیرا بیان داشتند که: جریان سکولار در حوزه علمیه فعال نبوده و نیست. (اینجا کلیک و مشاهده کنید) ⭕️ اما نکاتی در گره‌گشایی از مساله: 🔸 ۱. اینکه خود نهاد حوزه و حوزویان غالبا و عمدتا ضد نگرش سکولاریسم هستند، پذیرفته و درست است. 🔸 ۲. اما باید دقت کرد که در عین حال می‌توان حوزه را متهم کرد که منشا ایجاد سکولاریسم در دانشگاه و جامعه است. 🔸 ۳. توضیح اینکه: ▫️ عدم حضور و عدم میدان‌داری حوزه علمیه در علم روانشناسی دانشگاه و جامعه، علم جامعه‌شناسی دانشگاه و جامعه، علم مدیریت دانشگاه و جامعه، علم فلسفه‌های مضاف دانشگاه و جامعه، علم اقتصاد دانشگاه و جامعه، علم سیاست دانشگاه و جامعه و ...، همگی موجب شده که علوم غربی درس رسمی و فکر رسمی دانشگاهیان (و بالتبع جامعه) باشد. اساسا برای رخداد فاجعه نباید دنبال یک امر وجودی باشیم، بلکه "عدم" هم می‌توان فاجعه بیافریند؛ همانگونه که با نگاه دقیق صدرایی، شرّ یک امر عدمی است اما در عین حال منشاء آفات و بلایا و نواقص و بدبختی‌هاست. در مساله فعلی نیز، عدم‌الحضور و عدم‌الوجود حوزویان در عرصه، منشاء بزرگ حصول علوم سکولار شده است. تهی بودن و تهی گذاشتن دانشگاه ( و بالتبع جامعه) از علوم انسانیِ اسلامی، باعث پر شدن فضا از اندیشه‌های کانت و هگل و فروید و فوکویاما و مارکس و غیره می‌شود. اعضای هیئت تحریریه نشریات پژوهشی را نگاه کنید، هر جا تفکر اسلامی نیست، مقالات غربی و التقاطی و مغایر با اندیشه اسلامی پذیرفته و چاپ می‌شود. ▫️ صرف نهی دیگران و نفی علوم انسانی غربی کافی نیست، باید جایگزین تولید و ارائه کرد و به کرسی نشاند. مرگ بر سکولاریسم کاری از پیش نمی‌برد. بحث ما سر لفظ سکولاریسم نیست. خلاء، ممتنع است و دانشگاه و جامعه در فضای خلاء باقی نمی‌ماند و لاجرم از غرب تغذیه خواهد کرد و فضا، از غیر پر می‌شود. ▫️ البته برخی از محققان متفکر و دقیق حوزوی به کارهای سترگی مشغولند و پژوهشگاه‌ها و موسسات حوزوی گویای این امرند، اما بسیار قلیلند و کار بقیه را به دوش می‌کشند. ▫️ و نیز باید نیرو تربیت کرد (بخوانید) بنابراین: می‌توان مخالف چیزی بود، اما در عین حال، خود از بزرگترین و آن شد. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
آیت الله : اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم، متحجر می‌شویم. چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، امروز روزنه‌های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◾️ السلام علیك یا فاطمه الزهرا
💢 سلسله نشست‌های علمی "کار بر زمین مانده" استاد : درمورد کارهای برزمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی می‌گذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، می‌فهمیم مسیر نرفته‌ی بسیار زیادی داریم در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. مهم‌ترین بار زمین مانده دو چیز است: «فقه نظام» و دیگر «فلسفه‌های مضاف». ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است مهم‌ترین خلا امروز دو چیز است: ۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام ۲. نظام عینی و حکمرانی طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود. نکته آخر: مهم‌ترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفه‌های مضاف است لذا تولید فلسفه‌های مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیده‌اند ... 📔 ، ولایت فقیه، ص۹ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar