eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رابطه و در بیان _ استاد ‌‌‌@jelvehnooralavi ....................................... ✍ پ‌ن: بدون معرفت نفس و انسان شناسی صدرایی، ما در شناخت و شناساندن معاد و صراط و قیامت و تجسم اعمال و بسیاری از مباحث عقلی-معرفتی، راجل خواهیم بود.
💢 حجاب در اندیشه شهید بهشتی در کتاب جاودانه تاریخ کلمات صریحی از شهید دراین‌باره نقل شده که در ادامه عیناً آنها را ذکر می‌کنیم: براي اينكه بقيه انسان‌ها حاكم بر هوايشان بمانند، بايد بكوشيم محيط هم طبيعي باشد كه از در و ديوارش انگيزه فساد نبارد و به محض اينكه ما خواستيم محيط را از اين آلودگي‌ها پاک كنيم خود به خود مقداري از آزادي‌ها گرفته مي‌شود. اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادي فرياد براي آزادي هم برآوريد درست، اما خانم مسلمان در كوچه و خيابان كه مي‌آيي لباس و پوشش شما ساده باشد، اندام‌هاي بدن و موي سر شما پوشيده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دل فريب و سخن گفتن و نحوه برخورد با اين و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم با وقار و سنگين و متين باشد، در خور پاكدامني بانوي والا قدر مسلمان پيوسته به خدا باشد. خوب در اينجا اگر اين را به او گفتند و شنيد بازهم آزادي او حفظ شده چون خودش آزادانه شنيده اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگويد اين چيزهايي كه شما می گویید خوب است ولي من دلم مي‌خواهد نيمه برهنه از خانه بيرون بيايم، با آرايش تمام عيار در خيابان ظاهر شوم! در اينجا نظام اسلامي با او چه كند؟ آزادي او را حفظ و رعايت كند و به او بگويد آزادي خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ايم، شما مي‌خواهي گوش كن يا گوش نكن آزاد هستي؟ گوش كردي خوشا به سعادتت گوش نكردي عذابش دامن خودت را مي‌گيرد؟ نخير! در آنجا ما نهي از منكر مي‌كنيم در اين صورت خود به خود مقداري از آزادي اين خواهرها را از دستشان مي‌گيريم. و نه به خاطر اينكه دشمن آزادي او و آزادي بشريت باشيم، به خاطر اينكه دوست و خواستار آزادي او و آزادي بشريت هستيم. تو اي خانم! بنشين با خودت بينديش در درونت چه انگيزه‌اي هست كه تو را وا مي‌دارد به جاي پوشش با كرامتي كه اسلام براي تو در نظر گرفته است مي‌خواهي بدون اين پوشش به خيابانها و كوچه‌ها بيايي؟ آيا خودآگاه يا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمايي و ميل به خودنمايي و نمايش دادن خويشتن در برابر ديدگان ديگران تو را به اين گناه وا نمي‌دارد؟ و اگر تو نتوانستي اين تمايل و يا جهل يا هر چيز را در خودت مهار كني و دوباره خواستي اين گونه بيرون بيايي بايد به شما بگوییم كه جامعه ما چنين وضعي را در محيط اجتماعيش تحمل نمي‌كند. 📚 جاودانه تاریخ، انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی، ج۴، ص۱۹۴ تا ۱۹۸ ✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 مشی علمی خواجه نصیر در اداره مراکز علمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آب و نان و سایه بالاسر مردم را جراحی نکنید، رانت و مافیا (بانک و بورس و خودروسازی و ...) را جراحی کنید. حق مردم را از شبکه‌های رانت و فساد و مفسدان کلان و میانی بگیرید.
مهمانی امام صادق(ع) فرموده‌اند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحارالانوار. ج۶ ص ۳۰۳) خیریه صراط مستقیم(تحت اشراف ایت الله تحریری) بنا دارد هم زمان با عید سعید غدیر و فضیلت اطعام در این روز شریف، طرح را اجرا کند. هزینه هر پرس غذا 35 هزار تومان می باشد. جهت مشارکت، کمک های خود را تا روز یک شنبه 26تیرماه به شماره کارت زیر واریز نمایند. بانک صادرات بنام محمود تحریری: ۶۰۳۷۶۹۱۵۳۹۰۲۸۷۷۹ گروه جهادی صراط مستقیم (تحت اشراف ایت الله محمدباقر تحریری) @serat_charity
هدایت شده از حکمت نوین اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️برنامه 🔰آیا مجلس و شورای نگهبان حق مصلحت‌اندیشی دارند یا خیر؟! چرا بعضی افراد فاسد را محاکمه نکردند؟ حجت الاسلام خسروپناه: بعضی گاهی اوقات مصلحت تراشی میشود،این اعمال با آموزه های امیرالمومنین(ع) سازگار نیست این اتفاق بدتر به نظام ضربه زده تا اینکه به مصلحت نظام باشد. 🆔 @khosropanah_ir 🆔موسسه حکمت نوین اسلامی https://eitaa.com/joinchat/366411859C42a7f10096
⭕️ کدام علی(ع)؟ 🖋 حجت الاسلام 🔹درود خداوند بر او فرمود به بی‌توجهی می‌کنید و با این حال گمان می‌کنید در قیامت، در جوار قدس الهی خواهید بود؟ هیهات که نمی‌توان برای به دست آوردن بهشت، خدا را فریب داد. نهج‌البلاغه خطبه ۱۲۹ 🔸و درود خدا بر او که فرمود خداوند از عالمان پیمان گرفته که در میانه جنگ فقر و غنا بی‌قرار باشند و این «بی‌قراری» را فلسفه حکمرانی دینی می‌دانست. نهج‌البلاغه خطبه ۳ 🔹و درود خدا بر او که فرمود هیچ فقیری گرسنه نمی‌ماند مگر به آن سبب که غنی‌ای حق او را خورده است؛ مگر به دلیل جنگ فقر و غنا. نهج‌البلاغه حکمت ۳۲۸ 🔸ایده‌ اجتماعی علی (علیه‌السلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما برای او اجتماعی و مسئله است. برای او توزیع نابرابر ثروت و در پی آن، منزلت و قدرت مطرح است؛ نه فقط عدالت قضایی و برخورد با مفسدین. 🔹ایده‌ اجتماعی علی (علیه‌السلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست؛ اما برای او تنها ارزش مطلق است. 🔸ایده‌ اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که تقدس‌مآبی این همه رواج یافته و این همه تریبونِ رسمی، خرجِ خروارها تمجید بی‌حاصل از علی(ع) می‌شود و حتی با او هم عقب‌ماندگی در عدالت توجیه و تمهید و تعمیق می‌شود.. 🔹ایده‌ اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما همین چند جمله نهج‌البلاغه‌خوانی هم کافی است تا ما را در برابر این پرسش قرار می دهد که «کدام علی(ع)؟» 🎬 @Mostazafin_TV
💠 اهمیت نهج البلاغه 🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در است. هیچ چاره ‌ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود. 🔸 اینکه می‌ گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می‌ شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می ‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می ‌گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی است، دیگران چشم و گوش‌ هستند. 🔸 حتماً همان‌ طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم با نهج البلاغه است، هم علی ‌شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است. _ آیت الله 📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد تاریخ: 1396/05/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
من به حوزه یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آن‌ها گفته‌ام. حوزویان باید علوم روز را بیشتر فرا بگیرند. حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای فیزیک یا دکترای زیست‌شناسی یا سایر علوم را کسب کنند. آن‌‌ها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمی‌کنند و اظهار نظرهای متقنی نمی‌توانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت می‌فهمند چقدر راحت می‌توانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟ بگذارید مثالی بزنم. بهترین جواب‌ها به و را چه کسانی داده‌اند؟ یکی از بزرگ‌ترین کیهان‌شناسان زمان آقای پروفسور الیس داده است. آقای پروفسور دیوید آلبرت در دانشگاه کلمبیا داده است. آدم‌های تراز اول در علم جواب داده‌اند. چون آن‌ها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را می‌فهمند. آن‌ها می‌فهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفه‌ای را به جای فیزیک می‌گذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که می‌گویند از فیزیک برنمی‌آید، بلکه از مفروضات فلسفی آن‌ها می‌آید. ▫️ پرفسور مهدی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرف‌های داریم، نمی‌خواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست. ................................................ ✍ پی‌نوشت: ⭕️ برای این‌که حرف های عوامانه نداشته باشیم، چه کنیم؟ پاسخ روشن است: گام اول این است که: مسجد اعظم و شبستان‌های آن و کل حوزه‌های علمیه باید بیش از ۵۰درصد کرسی های درس خارج خود را به علوم عقلی (با رویکرد تطبیقیِ مواجهه با علوم و شبهات روز) اختصاص دهند، علومی چون: براهین اثبات واجب، حکمت متعالیه، فلسفه دین، انسان شناسی، فلسفه های مضاف، انسان کامل، علم‌ودین، علم النفس، نقد پلورالیزم و تعددقرائات و فیزیکالیست و ... . و اساسا روش امام صادق (ع) همین بوده است و روش فعلی (غلبه دروس خارج رسمی و مرکزی به فقه و اصول) انحطاط از روش قرآن و اهل بیت (ع) به شمار می‌آید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
1_1652741789.pdf
654.1K
نماز جعفر طیار/ توصیه اکید آیت الله بهجت 📔 بهجت الدعا، ص۳۶۷
29.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه : زنوزی، در مدار بسته بود. باید با روش علامه که است پیش رفت ... ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر چون شیشه عطری که درش گم شده باشد
«وقتی که ماه باجلال و شکوه محرّم رسید، نباید با قصه مجالس اباعبدالله علیه السلام را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسینی که حق‌مدار و حق‌محور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهی از منکر، حق‌مداری، حق‌محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از کذب، گرایش به صدق، را تبیین کرد.» _ آیت الله
💢 انتظار مردم از اهل علم علامه می‌فرمودند: یکی از ارحام ما می‌گفت: روزی خدمت مرحوم آیةالله حاج آقا حسین قمی که از مراجع تقلید بودند رفتم، به ایشان گفتم: مردم که از علما تبعیت می‌کنند شما را نمونه امام صادق علیه‌السلام می بینند، شما چگونه رفتار می‌کنید که نمایشگر ایشان باشید؟ مردم از شما توقع عصمت دارند نه عدالت! بعد از این کلام، مرحوم حاج آقا حسین به فکر فرورفته و رنگشان چنان سرخ شد که به سیاهی می‌زد و بعد فرمودند: راست می‌گویید، همین‌طور است. 📔 نور مجرد، اثر استاد محمدصادق حسینی، ص۱۵۰ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
صلوات محیی الدین بر امام حسین (علیه السلام) : صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، لُغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 📔 رساله مناقب، فراز پنجم @Islamicphilosophy_ir
💢 همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔸 محورهای همایش: - چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی - ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی - سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 📅 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ 👈تارنمای همایش: http://pfconf.irip.ac.ir/
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف. 💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟ ..................................................... _ آثار علامه در حیطه های مختلف از جمله ، بسیار غنی و پربار است، آثاری همچون: تفسیر انسان به انسان مبادی اخلاق در قرآن فطرت در قرآن حیات حقیقی انسان در قرآن انسان از آغاز تا انجام و ...
💢 خاطره ای از قمه زنی و تبعات منفی آن در بین دانشجویان آلمانی استاد شهید هاشمی نژاد: یکی از دوستانم ﻛﻪ دانشجویی است و در آلمان ﻣﺷﻐول تحصیل است ﺳﺎل گذشته برایم حکایت کرد ﻛﻪ در آنجا ﻣﺎ ﺑﻪ دﯾدن ﻓﯾﻠﻣﻰ رفتیم ﻛﻪ در آن قسمتی از ﻋﺎدات و اعمال ﻣردم مشرق زمین نشان دادﻩ ﻣﻰ شد، اعمالی ﻛﻪ نشان دهنده ی انحطاط فکری آﻧﻬﺎ است. (ﻣﺎ در اینجا ﺑﻪ این حقیقت ﻛﺎرى نداریم ﻛﻪ غربی‌ها همواره در صدد تحقیر ﻣردم مشرق زمین و ملل آن هستند و اکنون در صدد آن هم نیستیم ﻛﻪ ببینیم آﯾﺎ آﻧﻬﺎ ﺣق دارند شرقی‌ها را این گونه تحقیر کنند ﯾﺎ ﻧﻪ؟ و اینکه اعمال خرافی و اعتقادات ﻧﺎمعقولی ﻛﻪ ﺑﺎ هیچ اﺻﻠﻰ ﻗﺎبل ﺳﺎزش نیست در بین آن‌ها هم فراوان یافت ﻣﻰ شود) در آن فیلم از کشور هندوستان مثلا داستان ﮔﺎوﻫﺎی مقدس و احتراماتی ﻛﻪ ﻣردم آنجا در برابر آﻧﻬﺎ انجام ﻣﻰ دادند نشان دادﻩ شد، وﻟﻰ هنگامی ﻛﻪ نوبت ﺑﻪ ایران رسید منظره ی قمه زدن ﺑﺎ ﻫﻣﺎن وﺿﻊ چندش آور در فیلم منعکس گردیده بود. دوستم ﻣﻰ گفت در بین مظاهر گوناگونی ﻛﻪ از کشورهای مختلف نشان دادﻩ شد منظره‌ی قمه زدن آن چنان حس نفرت و انزجار را در بینندگان تحریک کرد ﻛﻪ غیر ﻗﺎبل وصف است! 📔 درسى كه حسين به انسان‌ها آموخت، ص ۱۳۸ و ۱۳۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 به جای خارج مشتق و استصحاب‌های تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید. ◾️ نتیجه ◾️ تبعیض در ساختار مالکیت منابع ◾️ چگونه افرادی در کشور با مالکیتِ بر منابع طبیعی همچون زمین، نفت، گاز و معادن در ، هر روز ثروتمندتر و دست نیافتنی‌تر می‌شوند اما عامه مردم، فقیر و فقیرتر؟! .................. ⭕️ هفت موتور تولید تبعیض و رانت: ۱. اولین موتور تولید تبعیض ۲. دومین موتور تولید تبعیض ۳. سومین موتور تولید تبعیض ۴. چهارمین موتور تولید تبعیض ۵. پنجمین موتور تولید تبعیض ۶. ششمین موتور تولید تبعیض ۷. هفتمین موتور تولید تبعیض