eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
565 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
بنده یک سال تمام از صبح تا شب در کتابخانه تک و تنها می‌نشستم و کل آثار امام و نوشته های امام و سخنان امام را بررسی کردم و جمع بندی کردم و دسته بندی کردم تا این منظومه (کتاب منظومه فکری ) شکل گرفت. یک سال تمام بدون اینکه یک نفر به بنده کمک کند. بعد ساختاری را تعریف کردم که چهارده بار ویراست شد؛ مدام مطالعه می‌کردم می‌دیدم که این ساختار باید تغییر پیدا کند، تا در نهایت این منظومه فکری شد. بعد از این مرحله خدمت دوستان دادیم و کمک کردن در تدوین. بنابراین گمان نشود که چند مدخل به دوستان داده شده که مقاله ای نوشته بشود، خیر ... یک کار جدی و اساسیِ منظومه ای شد. _ استاد @feghheakbar
ٰ💢 آفت نگاه‌های تک‌بعدی 🔸 انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون: "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد" باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی به گونه‌ای واقع‌بینانه درباره خوبی لندن قضاوت کنی. مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی و را با هم مقایسه کنید، تا این حقیقت را بهتر دریابید. حافظ، به دلیل آنکه غیر از شیراز شهر دیگری را ندیده بود، جز سفری کوتاه به یزد و ...، حتی فهم درستی از فرهنگ آن عصر شیراز هم به دست نمی‌دهد. اما سعدی که ده‌ها شهر بزرگ آن روزگار را از نزدیک دیده بود و در سفر و حضر با مردمان بسیاری زندگی کرده بود، نسبت به حافظ نگاه اجتماعی به مراتب دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تری دارد. 🔸 تک منبعی بودن، انسان را متعصب و خشک و غیرمنعطف بار می‌آورد. کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد. 🖊 احمدحسین شریفی
🌿 معرفی این کتاب را اینجا بخوانید.
💢 کلیساهای خانگی خطری خاموش در کلان شهرها كلیساهای خانگی، منازلی هستند كه كشیشان مسیحی و یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالكیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند. این محل‌ها از سوی سازمان‌های كلیسایی با مبالغ قابل توجّهی به اجاره در آورده می‌شوند تا توسّط مالك، امورات جذب در آنها صورت بگیرد؛ این مكان‌ها عمدتآ شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. همچنین برخی از كتب، سی‌دی‌ها و جزوات شب‌نامه‌ای و وبلاگ‌های اینترنتی، از این اماكن تهیه و توزیع و بروزرسانی می‌شوند. ▫️ بیشترین آمار در خصوص كلیساهای خانگی مربوط به شهرهای مشهد، تهران، كرج و رشت است. ▫️ فقط ۲۰۰ کلیسای خانگی در سال ۸۹ در مشهد مقدّس کشف شد! برای این کلیساها شبانانی مخصوص (مربی، کشیش) تربیت می شوند. کلیسای خانگی، از مهمترین ابزار مسیحیت تبشیری برای جذب افراد هست. @antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 خطر جهالت علمی کسانی که حتی یک مقاله در حیطه علوم انسانی اسلامی حاضر نیستند مطالعه کنند، اما راساً با علوم انسانی اسلامی مخالفت می‌ورزند. _ بیانات استاد
💢 اهمیت انسان شناسی آیت الله : انسان‌شناسی اصل علوم انسانی است وعلوم دیگر بر پایه‌ی انسان‌شناسی شکل می‌گیرند. امام راحل امتیاز علمای اسلام در مبارزه‌ی با دشمنان را انسان‌شناسی قوی آنان بر پایه‌ی وحی می‌دانست. بسیاری اوقات ایشان در سخنان خود اسلام و انسان را به هم عطف کرده و می‌فرموند: مشکل دشمنان ما این است که اسلام را نشناخته‌اند. کسی می تواند اسلام شناس شود که انسان شناس باشد. .......................................... ✍ پ‌ن: ▫️ محور مطالعات انسان شناسی خود را روی انسان شناسی صدرایی-قرآنی قرار دهید. ▫️ علامه جوادی آملی در آثار متعددی به تبیین چیستی انسان، جایگاه انسان در جهان، کمال انسان، غایت انسان، مدارج انسانی، موانع کمال انسانی و ... می پردازد. در کتب سترگ و ارزشمندی مانند: تفسیر انسان به انسان، انسان از آغاز تا انجام، تفسیر موضوعی، تحریر رساله الولایه و ... تفسیر موضوعی ایشان مانند: ج۱۰(مبادی اخلاق در قرآن)، ج۱۱(مراحل اخلاق در قرآن)، ج۱۲(فطرت در قرآن)، ج۱۳(معرفت شناسی در قرآن)، ج۱۴(صورت و سیرت انسان در قرآن)، ج۱۵(حیات حقیقی انسان در قرآن)، ج۱۶(هدایت در قرآن) ▫️ آثار زیر هم در این زمینه، مهم‌اند: _ جلد ۸ و ۹ اسفار (سلطان مباحث انسان شناسی و معادشناسی) و شرح این دو جلد توسط آیت الله جوادی آملی در جلدهای ۳۱ تا ۵۰ رحیق مختوم. _ تنقیح جلد ۸ و ۹ اسفار توسط استاد طاهرزاده _ معرفت نفس علامه حسن زاده آملی _ جلد سوم درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبودیت
حوزه علمیه تمدن ساز
عمده نظر من به این است که حیف است یک دسته ای از اهل علم که مردم صالح و خوبی هستند این‌ها #محروم بمان
استاد : با این که دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند. با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم. کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید! ..................... پ‌ن: شِکوِه و بیان خود حضرت امام در این زمینه را اینجا بخوانید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
🍃 کتاب اثر علامه به همت استاد تحقیق و تنظیم شده و انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است. ▫️ ادامه
💢 ما آیینه ی بدبینی را به سوی دیگران کج می کنیم ولی خود را رها کرده ایم ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 کتــــاب «ادب فنای مقربــان؛ شرح زیارت جــامعه کبیره» تـــــألیف حضرت آیت الله به عنوان اثر برگزیده سی و نهمین کتــــــاب سال جمهوری اسلامی ایـــــران انتخــــاب و معرفی گردید. ◾️ اسفند ۱۴۰۰ / باز نشر به مناسبت شهادت امام علی النقی (بیان کننده زیارت جامعه کبیره) 🔸 این شرح تاکنون به جلد دوازدهم خود رسیده است. @nashresrair
حوزه علمیه تمدن ساز
🌿 کتــــاب «ادب فنای مقربــان؛ شرح زیارت جــامعه کبیره» تـــــألیف حضرت آیت الله #جوادی_آملی به عنوا
فی زماننا هذا اثبات و تبیین جایگاه امامت و ولایت می‌بایست بر اساس برهان و و صورت گیرد و الا رمقی نخواهد داشت و احیانا صرفا و توسط مجامع مورد خدشه خواهد بود ... کتاب ادب فنای مقربان اثر آیت الله جوادی آملی را می‌توان روشی موفق در تشریح این مبنای شیعی (جایگاه تکوینی امامت) دانست که در آن متمسک به مبانی رصین حکمت متعالیه شده است.
💢 تغییر زمان برگزاری همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسان‌شناختی» در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
💢 چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ‏ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ‏ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! صفایی حائری: 🔸 افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ‏ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ‏ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ‏ايم. 🔸 ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ‏ايم. چگونه مى ‏خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ‏ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ‏ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔸 نمى ‏توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم. 🔸 پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى ‏رسد. 📔 علی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 انتقاد شدید آیت‌الله #میرباقری (عضو مجلس خبرگان رهبری) از نحوۀ تقسیم اَنفال ▫️ انفال نباید براسا
تا مساله تقسیم عادلانه امکانات زندگی در این کشور بر همه مردم و امکانات کار بر همه مردم حل نشود، سایر مسائل انقلاب ما حل شدنی نیست. _ شهید ▫️ انتقاد شدید آیت الله از تقسیم ناعادلانه انفال را اینجا بشنوید.
💢 سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت. ✍️ دکتر مهدی در یادداشتی در سایت شخصی خود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. 📃 منبع: http://mgolshani.ir/331/ ▫️ به اینجا رجوع کنید. ✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 خیانت بانک‌ها در بلعیدن سرمایه های ملت. ▫️ مطالعه مطلب ✍ پ‌ن: حجم سرمایه‌ای که بانک‌ها از ملت بلعیده‌اند، حیرت انگیز است. ساختمان های فراوان بی‌فایده و کم فایده تنها گوشه‌ای از این ربایش است که بروز و ظهور دارد. وام های کلان و بدون سود و بلکه بلاعوض و دیگر چپاول‌گری های آن‌ها، بیان‌گر ضعف نظارت بر آنان است.
1_2184194503.pdf
767.9K
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد. _ استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جامعه مقدس و اعتراض! ▫️ جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعه ای است که به فرمایش پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱ ▫️ قبل از کمپین ها و ثبت اعتراضات در سایت‌های وزارتخانه های دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات)۲ درست کرد. ▫️ نشستن کارگر معترض بر روی ریل راه آهن، بد؛ اما آن بدتر است یا نشستن ۴۰ساله روی اصل۲۷ و بستن آن؟! ▫️ نخبگان باید روی و کم هزینه اعتراض فکر کنند بلکه بر سر تحقق همین اصل۲۷ قانون اساسی هم! * برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل این سخنرانی که در تاریخ ۷آذر۱۴۰۱ ایراد شده را اینجا ببینید ................................ ۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع (نامه۵۳نهج البلاغه) ۲. https://zaya.io/lx0wy ✍ محسن قنبریان @m_ghanbarian
💢 حوزه علمیه اهل بیت(ع) 🔸 برنامه درسی اهل بیت و امام صادق (ع) این سه رشته بود. علامه : از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل» اسلام هم‌زمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است: مطلب اول: دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامه‌ریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشته‌هایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمی‌شود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد. مطلب دوم: آنچه ضرورت آن هم‌زمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزه‌هاست: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.» تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است. فقه، سنت قائمه است. اخلاق و حقوق، فریضه عادله است. دانش‌پژوهان حوزه‌های ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سه‌گانه بودند. حالا حوزه‌ها تک‌بعدی شده است. حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت. کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد می‌شدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن می‌پرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع می‌داد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، می‌فرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه می‌کردند، می‌فرمود: با هشام بن الحکم گفت‌و‌گو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام می‌گفت: با خود شما می‌خواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام می‌فرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز می‌شوی. امام صادق به شاگردان خود فرمود: هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما می‌تواند، یکی نمی‌تواند، یکی پرواز می‌کند، اوج می‌گیرد و یکی نمی‌تواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمی‌گشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل می‌کرد. این برنامه‌ریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود. ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 بازخوانی رساله "امام علی(ع) و فلسفه الهی" تألیف علامه ▫️ بازنشر به مناسبت ولادت امام علی(ع) _ استاد برای مشاهده فایل جلسه اینجا کلیک کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس در مورد امام علی (علیه السلام) _ استاد @Islamicphilosophy_ir
🍃 💢 نقد مکتب : دفتر دوم (مسائل کلامی) ▫️ اثر قدردان 🔸 برای معرفی اجمالی کتاب اینجا کلیک کنید.