💢 گریزی به ساحت امام خمینی برای گذر از خمینینشناسی به خمینیشناسی
💢 اثرپذیری امام خمینی از آیت الله شاهآبادی
در مراحل پایانی نوشتن مقاله "امتداد مبانی انسان شناختی امام خمینی در تحول علوم انسانی" هستم. گرچه با هندسه فکری امام آشنایی نسبتا خوبی داشتم، و آثاری همچون چهل حدیث و سرّالصلاة ایشان را خوانده بودم، اما در این ایام نکتهای که برای بنده بیشتر برجسته شد و اطلاع تفصیلی پیدا کردم، تاکید شدید امام بر نظریه فطرت است.
آیت الله شاهآبادی را میتوان فیلسوف فطرت نامید. به نظر میرسد امام تحت تاثیر استاد خود آیت الله شاهآبادی، به نظریه فطرت التفات جدی ورزیده است.
پژواک تاکیدات بسیار فراوان امام بر خصیصه بینهایت طلبی فطرت انسانی که در همگان مشترک است، در آثار وی طنین انداز است. این خصیصه تاثیر شگرفی در تحول علوم انسانی و اسلامی سازی آنها میگذارد. کمال مطلق (=خدا) گرایی توحیدی انسان، نظریات متعدد علوم انسانی، از جمله نظریه پیشرفت و الگوی توسعه را دستخوش تحول و تعالی میکند. امام حتی در نامه به گورباچف، برای اثبات خداوند از دلیل فطرت (با تقریر عرفانی آن) استفاده میکند (ر.ک: شرح نامه امام توسط علامه جوادی).
ما انقلابیان و پیروان خمینی، زمانی میتوانیم خود را پیرو راستین ایشان بدانیم، که اولا اندیشه های ایشان را بشناسیم و خود را از این ناآگاهی خارج کرده و بعد از این مرحله است که در گام های بعدی خواهیم توانست به تناسب فضاها و موقعیتها، این اندیشه ها را از درون خود به درون دیگران نیز منتقل کنیم و کم کم دیگر انقلابیان و عموم مردم را از این "خمینینشناسی" خارج کنیم.
✍ امین دهقانی
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
💢 سختترین شبهه و مشکل زمان ظهور امام زمان؛ شبهه تعدد قرائات
علامه #مصباح_یزدی:
امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر (ص) مواجه می شوند.
پن:
از جمله کتبی که به صورت دقیق و سلیس به پاسخ به این شبهه پرداخته، کتاب #معرفت_شناسی (از کتب طرح ولایت) است. حداقل این کتاب باید مطالعه شود.
🌺 نیمه شعبان و ولادت امام مهدی(عج) مبارک باد.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 خودتان را هدر ندهید
💢 ضرورت متخصص شدن در حداقل یکی از علوم انسانی
کسی که قصد محقق شدن رو داره، باید ۲ مساله رو لحاظ کنه:
۱. مطالعه عمومی و متوسط در عین عمق
۲. انتخاب یک رشته برای مطالعات تخصصی و عمیق تر
اگر در کنار دروس متداول (لمعه و مکاسب و بدائه و نهایه و کفایه)، یکی از علوم انسانی رو برای تخصص و اجتهاد نخونیم، خسارت کردیم.
اکتفا به کتاب های متداول (از صرف تا خارج)، آسیب های جدی شخصی و جمعی داره، مثل:
۱. معمولی بودن؛ در نوک پیکان مبارزه جهانی توحید با شرک و کفر، آدم معمولی به درد نمیخوره.
۲. خالی و رها موندن کرسی های دانشگاهی از اندیشه اسلامی؛ اگر متخصص در علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم، قاعدتا همین روال زنجیرهای پرورش دانشجویان غربگرا ادامه پیدا میکنه.
۳. خسرالدنیا شدن. غیر متخصصی که صرفا ردای علمی رو بر تن کنه، خب معلومه که از عهدهی اون برنخواهد اومد و به جایگاهی هم نخواهد رسید.
۴. مسموع و مبصَر واقع نشدن.
لذا یا باید عارف شد یا باید در یکی از علوم انسانی متخصص قهار شد. البته این دو مانعةالجمع نیستند. ولی کسی که هیچ یک از این دو رو نداشته باشه، ارزشی نداره و بیخودی وارد عرصه سیمرغ شده و عرض خود میبرد و زحمت دین میدارد.
بر اساس علاقه و استعداد خودتون یکی از این رشته ها رو پیبگیرید:
_ اقتصاد
_ مدیریت
_ روانشناسی
_ فلسفه محض و مضاف
_ عرفان
_ کلام و کلام جدید
_ جامعه شناسی
_ سیاست
_ حقوق
_ علوم تربیتی
_ و ...
اندیشه اسلامی رو در اون علم و ساحت مسلط بشید و ببلعید ... کم کم به اندیشه های غربی ورود کنید (البته بعد از تسلط بر اندیشه اسلامی و گرنه وادادگی رخ خواهد داد) ... سپس با رویکرد تطبیقی-انتقادی به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازید.
تک تک طلاب باید این کار رو بکنن ... وگرنه با شعار، اصلاح مبنایی شکل نمیگیره ... باید ریشهای کار کرد ... باید شجره کاشت و آبیاری کرد و به شجرهای عظیم تبدیل کرد ...
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند.
باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند،
باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚 استاد شهید #مطهری، نهضتهای صدساله اخیر، ص۹۳
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
اسلام باید به صورت فنی و علمی و کلاسیک رسما تدریس شود والّا سخنرانی که یک کار آزاد و متفرقه است هرگز کافی نخواهد بود.
📔 استاد #مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۳۴
............................................
✍ پن:
▫️۱. راهکار شهید مطهری برای تحول حوزه را اینجا بخوانید.
▫️۲. راهکار دیگر را اینجا بخوانید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 امتداد فلسفه در حل مسائل جدید و دنیای معاصر
رهبر انقلاب ضمن توصیف شهید #مطهری - به عنوان فیلسوف متکلمی که دارای فلسفه دینی و دنبال مقابله با جریان های انحرافی است -
یکی از عوامل موفقیت ایشان را در این نکته ذکر می کنند که:
ایشان در فلسفه خیلی دقیق کار کرده بودند. فلسفه خودمان را ناظر به #مسایل_دنیا و #مسایل_روز و #فلسفههای_جدید و در ارتباط با این ها مطرح کردند.
📙 شریعهی شهود، ص۱۰۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیخبر از چهار طرف، کجا را میخواهد اصلاح کند؟!
علامه #جوادی_آملی:
تا کسی مکتبهای جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران غرب چه میگویند، شرق چه میگویند، شمال چه میگویند، جنوب چه میگویند، که نمیتواند قرآن را فخر آنها قرار بدهد!
فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر میکند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر میکند!
فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز.
_ قم/ بهمن۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
1_3810259752.mp3
712.2K
💢 آیا #عذاب_جهنم، جدا از انسان است؟
علامه شهید #مطهری، در پاسخ به کج فهمی فیلسوفان ملحد، به ویژه برتراند #راسل از معارف دینی و به ویژه خلط مجازات اخروی با مجازات اجتماعی.
#معاد #پاداش_اعمال
🎤 ۱۱۸ ثانیه
................................
✍ پن:
برداشت غلط از چیستی و چگونگی معاد موجب الحاد و تزلزل ایمان در میان انسانها شده است. برداشت سست از معاد، تنها به دایره توده مردم محدود نمیشود؛ بسیاری از اندیشمندان غرب و شرق به خاطر برداشت ضعیف از معارف الهی-اسلامی، به الحاد یا تشکیک در معارف گرویدهاند.
از ریشههای عدم درک صحیح جهانیان از معارف، عدم تبیین دقیق و محققانه معارف دینی توسط مبلغان است. بسیاری از مبلغان به خاطر عدم غواصی در معارف عقلی، در نشر حقایق دچار کاستی و فتورند.
امروزه جوانان تبیین عوامانه از معاد و نامه اعمال و حشر را برنمیتابند و فقط تبیین محققانه و فلسفی معارف است که عطش درک آنان را سیراب میکند و اعتماد از دست رفته آنان را بازمیگرداند.
مباحث #تجسم_اعمال، میتواند با تبیینی عمیق از حقایق حشر و قیامت و پاداش اعمال و ... تصویری محققانه و عام و خاص پسند از معاد ارایه دهد.
مقاله "وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی" میتواند بسترساز خوبی در این عرصه باشد.
✅ @Islamicphilosophy_ir
IPD_Volume 17_Issue 30_Pages 149-190.pdf
622K
📃 وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی
✍ امین دهقانی
(حداقل ۳ صفحه مربوط به نتیجهگیری را مطالعه فرمایید)
▫️ مشاهده و دانلود
▫️ با توشه گیری از گذشته آماده یک #حرکت_نو شویم. / آیت الله #اعرافی
............................
✍ پن:
با برنامه مبهم و مطالعات کلی، ره به جایی نتوان بُرد ... راهکار این است که فرد فرد حوزویان در کنار سیر متعارف علوم، یک رشته از علوم انسانی را متمرکز شوند و در آن متخصص گردند ... تنها در این صورت است که میتوانند به ساحت مرزهای آن دانش وارد شده و به تغییر و اصلاح مبانی و پارادایمهای موجود علوم انسانی دست زنند و در این میادین حرفی برای عرضه داشته و صاحب کرسی نظریه پردازی اسلامی در قبال دیگر نظریات باشند. (اینجا را مطالعه نمایید).
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar