eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
575 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مرجع و فقیه بصیر و کارآمد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 آیا می دانید محمد هدایتی نماینده صادق شیرازی ( #تشیع_انگلیسی ) از حسن روحانی و جریان لیبرال در انتخابات حمایت می کرد و از طرفداران جنبش سبز است؟! #اهل_بیت_بهانه_است ✅ @feghheakbar
💎 برداشت صحیح و برداشت غلط از معنای ⭕️ اشتباه فهمیده ای! من قایل به وحدت وجودم. اما شک ندارم که شماها در حد خر و یا کمتر از خر هستید. حال چگونه ممکن است که بگویم شما خدایید؟!! 🔴 عارف بالله آیت الله در کتاب وزین حکایت زیر را نقل می کنند: گویند: حكیمى [ ] در اصفهان بوده كه عادتش بر آن بوده كه به هنگام غذا خوردن به نوكرش دستور می داد كه غذا را به مقدار خوراك خودش و هر كس كه بر سفره او باشد، تهیه كند و با مهمانش هر كه بود، غذا می خورد. اتفاقاً روزى یكى از طلبه هاى اصفهان كه كارى با حكیم داشت، وقت غذا خوردن حكیم سر رسید، حكیم به نوكرش دستور خرید غذاى دو نفرى داد و خادم نیز غذا براى دو نفر تهیه كرد و آورد. حكیم به آن طلبه فاضل فرمود: بسم الله؛ بفرمایید با هم غذا بخوریم. گفت: نه، من غذا نمی خورم. حكیم پرسید: غذا خورده اى؟! گفت: نه. حكیم فرمود: اگر غذا نخورده اى، پس چرا شركت نمی كنى؟! گفت: من در غذا خوردن با شما احتیاط می كنم! حكیم فرمود: از چه نظر احتیاط می كنى؟! گفت: شنیده ام كه شما قائل به وحدت وجود هستید و این كفر است و مرا جایز نیست كه از غذاهاى شما بخورم، زیرا دست شما با آن غذا تماس می گیرد، غذا را نجس می كند!! حكیم فرمود: تو از وحدت وجود چه تصور كردهاى كه قائل به آن را كافر می دانى؟! گفت: براى اینكه كسى كه قائل به وحدت وجود است، قائل است به این كه همه چیز، خداست. حكیم فرمود: اشتباه فهمیده اى، زیرا من یكى از قائلین به وحدت وجودم و من هرگز چنین فكر نمی كنم كه همه چیز خداست. زیرا یكى از آن همه چیز، جناب شما هستید و من شک ندارم که شما در حد خر و یا کمتر از خر هستید. پس کجا می توان کسی قائل به الوهیّت شما گردد؟!! بیا و غذایت را بخور و این احتیاط ها را كنار بگذار. 📔 ترجمه لقاءالله ۲۲۱ -۲۲۳ . این حکایت را علامه نیز در کتاب توحید علمی و عینی نقل کرده ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 نسبت دادن فلسفه (حکمت متعالیه) و عرفان اسلامی به ، از بی اطلاعی است : هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف مبداء و معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و عرفا شامخ این ملت است، درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و اهل بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند. آن وقت می فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل شیخ الرئیس؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست. بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره- و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند. 📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💢 طلبه ای در مشهد به علامه عرض کرد: دو تا از مراجع فلسفه را حرام کرده اند. فرمودند: صد تا از مراجع فلسفه را حرام کرده باشند؛ عموماً نمی فهمند. 📙اقیانوس علم و معرفت، ص۹۵ @sukhtehag ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 #اخباری_گری_در_حد_فاجعه ♦️کانال حوزه و فلسفه : ✅ @feghheakbar
🔴 به راستی چرا حوزه ها در مباحث غیر از فقه این قدر غیر محققانه کار می کنند و صرفا با یک حدیث می آیند در زمینه (هستی شناسی و اصول دین و عقاید) نظر می دهند در حالی که در حتی در مورد احکامی مثل مسح پا شاید حدود یک ماه درس خارج تمام استدلالی برقرار کنند ؟؟!! ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد ( که بر اساس آثار فلسفی شهید تدوین نموده) می توان آن را در  ۴۵ روزه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد  ششم از مجموعه آثار شهید که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده)  می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند توجه: استاد در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد یا یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند. ⭕️ جمع بندی: کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند. حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید... نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ... ⭕️ نکته راهبردی: می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید. حضرت علامه تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 دبیر مجمع عالی حکمت در گفت وگوی تفصیلی با رسا: شورای عالی فلسفه را جزو متون اصلی حوزه قرار دهد | عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی با اشاره به رغبت کم طلاب به فلسفه، از عواملی سخن گفت که در افزایش یا کاهش جایگاه فلسفه در حوزه مؤثراست یا سبب گرایش یا عدم گرایش طلاب به موضوعات فلسفی می شود. ادامه در👇 http://hekmateislami.com/?p=3434 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar