eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد : متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه مي‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب مي‌رسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده‌باشد. هر چه جلو مي‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#سوالات_اعضا و علیکم السلام به نظر بنده، حداقل کتاب‌هایی که باید ما طلاب در زمینه‌ی فلسفه دین بخو
🍃 تنها با روزی ۴۵ دقیقه کلام جدید سه ماه تابستون حتما مطالعات مربوط به داشته باشید ... حداقل ۹۳۰ صفحه (روزی ۱۰ صفحه) از سه کتاب معرفی شده در بالا رو در دستور مطالعات خود داشته باشید. حداکثر روزی ۴۵ دقیقه زمان میبره. بدون کلام جدید نمیشه فهمید که الان در دنیا و در ایران چه‌خبره و چه‌جور میشه پاسخ داد ... چاره‌ای جز مطالعه نیست ... این کف تحقیقاته. اگه خوندید، دستتون پُر میشه و گرنه فلسفه‌دین‌غربی، شما و جامعه‌تون رو منحرف و منحرف‌تر خواهد کرد و در جهل ترکیبی گرفتار خواهید شد.
این کتاب اخیر استاد به نام "دفاع از عقلانیت" هم راهبردیه و تاحدودی جاش به عنوان یک موضوع منسجم، خالی بود. 👇👇👇👇👇 @dreshkevari خذه فاغتنم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
این کتاب اخیر استاد #فنایی_اشکوری به نام "دفاع از عقلانیت" هم راهبردیه و تاحدودی جاش به عنوان یک موض
🍃 کتاب "دفاع از عقلانیت" منتشر شد. دفاع از عقلانیت: پاسخی به پرسش ها و شبهات رایج درباره فلسفه اسلامی مولف : محمد ناشر کتاب : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تعداد صفحات: ۹۶ در مقدمه کتاب آمده است: برخی از عالمان دینی در فرهنگ اسلامی از فلسفه به عنوان پشتوانه عقلانی باورهای دینی بهره برده اند، اما گروهی دیگر از آنان با فلسفه به مخالفت برخاسته اند. در این نوشتار می‌کوشیم برخی از زمینه ها و علل مخالفت با فلسفه را بررسی، و پاره ای از برداشت های ناصواب در این زمینه را نقد و از تفکر فلسفی که چیزی جز اِعمال عقلانیت نیست، دفاع کنیم. @dreshkevari ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#سوالات_اعضا و علیکم السلام به نظر بنده، حداقل کتاب‌هایی که باید ما طلاب در زمینه‌ی فلسفه دین بخو
۱۸ 💎« کلام جدید با رویکرد اسلامی » نویسنده: عبدالحسین تعداد صفحات: ۵۱۲ نشر: دفتر نشر معارف ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۸ #کلام_جدید #فلسفه_دین 💎« کلام جدید با رویکرد اسلامی » نویسنده: عبدالحسین #خسروپناه
۱۸ 💎« کلام جدید با رویکرد اسلامی » نویسنده: عبدالحسین تعداد صفحات: ۵۱۲ نشر: دفتر نشر معارف کتاب کلام جدید با رویکرد اسلامی به منظور ارائه متن آموزشی برای فراگیران کلام جدید در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با این حوزه نگاشته شده است. این کتاب درصدد بیان تعریف جامعی از کلام جدید و مسائل آن می باشد. نویسنده پس از بیان چیستی کلام جدید به چیستی دین و روش شناسی دین پژوهی می پردازد و در ادامه مهم ترین مباحث کلام جدید را نقد و بررسی می کند. عقل و دین، معرفت شناسی دینی، قبض و بسط تئوریک شریعت، قرائت های مختلف ازدین، پلورالیسم دینی و رویکرد های آن، دین و دنیا، کارکردهای دین، گفتمان ایمان دینی، تجربه دینی و عرفانی، زبان دین، علم و دین ازمهم ترین مباحث مطرح شده در این کتاب اند. در سخن آغازین این کتاب می خوانیم: «پرسش های بنادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد. پاسخگویی به این پرسش ها موجب ارضای حس کنجکاوی و جنبه عقلی انسان می شود. بدیهی است دین که پاسخگوی نیازهای همه ابعاد وجودی انسان است تفسیزی خاص از خدا، انسان وجهان هستی ارائه کرده است. از این رو انسان گذشته و بشر امروز و فردا همگی نیازمند دین اند. انسان معاصر با چالش های فروانی رو به روست که در پرتو دین پاسخ بدانها را خواهد یافت. شبهات اعتقادی که برای انسان های عصر حاضر به وجود آمده است پاسخ های متناسب با زمان جدید را می طلبد. متکلان ما از گذشته در صدد پاسخ به اشکالات ناظر به دین برآمده اند. اما پاره ای از شبهات جدید، پاسخ های متفاوت از جواب های گذشته می طلبد. از این جهت شاید بتوان گفت کلام، که متصدی پاسخ به شبهات اعتقادی دینی است، به دو بخش قابل تقسیم باشد: کلام قدیم و کلام جدید. رسالت و هدف و غایت هر دو یکی است؛ اما در موضوع شناسی و پاسخ به موضوع، روش ها و راه حل ها متفاوت اند. بنابراین با توجه به پیدایی مسائل جدید،علم کلام نیز باید پاسخگوی این مسائل باشد.» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد : طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی می‌آید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد. همان‌گونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یک‌سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم. آن‌قدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره می‌شود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداخته‌اند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با آمیخته شد، به اين‌ها پرداخته شده است. آن‌ها در عین اینکه سر سفره‌ی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی ‌فهميدند. 🍃 در مصاحبه با نشریه خط ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک ‌نیست؟ ویلیام جیمز می‌گوید: «اگر خوشی به انسان‌ مذهبی رو آورد، خنده‌های جلف و سبک از او دیده نمی‌شود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمی‌شود». این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیق‌تر و نافذتر و دوراندیش‌تر می‌شود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه می‌افکند و بلکه باید گفت سنگینی می‌افکند فکر مبدأ و معاد است. در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد. به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق می‌کند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دست‌اندازها و پست و بلندیها زیاد‌ بالا و پایین نمی‌پرد و زیاد صدا راه نمی‌اندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد. 📚 استاد شهید ، یادداشت‌ها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص) ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
#سوالات_اعضا و علیکم السلام به نظر بنده، حداقل کتاب‌هایی که باید ما طلاب در زمینه‌ی فلسفه دین بخو
🍃 کتابی بسیار عالی و پرمغز و ضروری برای طلاب و دانشجویان در همه سطوح 🔸 با مطالعه روزی یک ساعت از این کتاب، می‌توان یک ماهه آن را به پایان برد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : کسی که جهان بینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است. منبع و مبنا ندارد. - در دیدار رئیس موسسه حکمت و فلسفه / ۲۴ آبان ۹۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
بحث های بی ثمر مرحوم نائینی در اولی به توبه است تا تشکر ... مانند بسیاری از مباحث بی‌ثمری که در اصول از آن‌ها بحث می‌شود. _ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 توضیحات و شاید فصل‌الخطابی در مورد "علم اصول و زوائد آن" توضیحاتی در مورد فضای حوزوی ما و فضای دانشگاهی ما و فضای غربی و مباحث فلسفه تحلیلی و زوائد علم اصول. @feghheakbar 👇👇👇
💢 عضویت در کانال فلسفه اسلامی تلگرام (با مباحثی متفاوت) 👇👇 ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💎 بیاناتی از علامه راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه 🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد. 🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید کمتر تربیت می شود ... 🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. 🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. پ ن: با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث است و قدری سنگین. با صیغه نذر یا عهد می‌توان آرام آرام و بخش بخش، مطالعه آن را بر خود واجب کرد و پیش برد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍ 💢 ما که در فلسفه استاد غربیم، پس چرا... انقلاب: ببینید، ما اگر بخواهیم عمودی را که به میزان زیادی به طرف چپ رفته است، متعادل کنیم، یک مقدار آن را به طرف راست می کشیم، تا متعادل بایستد؛ قاعده‌اش این است. الان وضعیت این‌گونه است. شما ببینید در داخل کشور ما مثلاً «فیاض لاهیجی» را که یک فیلسوف است، چه کسی می شناسد؟ اصلاً نمیخواهم او را با «کانت» و «دکارت» و امثال اینها مقایسه کنم. «ملاصدرا» را هم که معروف است، به قدر «کانت» نمی شناسند؛ چه برسد به «فیاض لاهیجی»! ما که در فلسفه از آنها عقبتر نیستیم؛ ما که در فلسفه استاد غربیم. همه قبول دارند که در فلسفه، شرق استاد غرب است و ایران جزو پیشروان فلسفه در دنیاست؛ کسی که دیگر در این بحث ندارد. این‌که تکنولوژی و الکترونیک نیست که بگوییم آنها جلویند؛ درعین‌حال فلان فیلسوفِ نصفه‌کاره‌ی ناقصِ غربی، با شرح حالش، تماماً در همه‌ی مراحل معرفت عمومی در این‌جا حضور دارد؛ در حالی که یک فیلسوف ایرانی، یک شاعر بزرگ ایرانی، یک عارف ایرانی، اصلاً شناخته شده نیست؛ حالا فقیه که هیچ! 🍀 بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 صحنه از شما آقایان خالی است اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بی‌سوادی و بی‌مایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالی‌ها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمی‌توانند توپ بزنند و نزده‌اند. سطح درگیری‌ها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی می‌کرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیف‌نژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفی‌پورها جور کار را می‌کشند. _ دکتر پرویز امینی
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
❇️ 🎤 استاد سیدیدالله : 💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند." _ از تعطیلات خیلی خیلی می‌شود استفاده کرد _ به ویژه با امکاناتی (سی‌دی و شروح و ...) که الان هست 🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد : شیوه آموزشی فلسفه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها چقدر فیلسوف و نه تعلیقه نویس و شاعر و عالم و مدرس کتب فلسفی تربیت می کند؟ البته اگر کسی به این مراحل هم برسد، درجه کمی نیست. این به نظرم یک آسیب است. بنده پاسخم پاسخ منفی است. یعنی معتقدم وضعیت آموزش فلسفه در ایران فیلسوف پرور نیست. این شیوه آموزشی، اگر خیلی موفق باشد، عالم به فلسفه پرورش می دهد. کسانی را پرورش می دهد که بتوانند تعلیقه هایی بر آثار فلاسفه بنویسند. حالا بعضی از استادان معتقدند که تازه ما هنوز زود است فلسفه ها را بفهمیم! بیشتر باید کتاب های فلسفی را تصحیح و تحقیق کنیم. حالا فعلا باید آثار یا آثار را تصحیح و تحقیق و چاپ کنیم! هنوز زمان شرح این ها نرسیده است! من نمی‌دانم زمان شرح یا زمان تولید اندیشه چه زمان فرا می رسد؟! استادان فلسفه دور هم جمع بشوند و ببینند چرا این شیوه آموزش فلسفه در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها فیلسوف پرور نیست؟ من دارم آسیب را ذکر می کنم. حالا راجع به راه حل و درمان آن در فرصت دیگری باید از محضر عزیزان استفاده کنیم. 🍃 سخنرانی در روز جهانی فلسفه ۱۳۹۱- فلسفه و جهان معاصر (ترنم حکمت) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 بیان انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموختگان طرح ولایت (طرح مطالعاتی ۶ کتاب ارزشمند) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 بیان علامه در مورد طرح ولایت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar