💢 وحدت حوزه و دانشگاه
علامه #جوادی_آملی:
جریان وحدت حوزه و دانشگاه گاهی به امر موعظه، نصیحت و مانند آن وابسته است كه آن كار مثبتی است و اثر خاصّ خود را دارد و اگر بخواهد صبغهٴ علمی پیدا كند، باید این دو نهاد را بررسی كرد؛ مثلاً دو نهاد اقتصادی، بهترین راه برای وحدت آنها تبیین مسائل صحیح اقتصاد است یا دو نهاد اجتماعی وقتی میتوانند با هم هماهنگ باشند كه اصول اساسی جامعه شناسی و اجتماع و مانند آن به خوبی تبیین شود، دو نهاد سیاسی هم همین طور؛
اما دو نهاد علمی مانند حوزه و دانشگاه، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها #علم است كه می تواند این دو نهاد را با هم متّحد كند.
تنها علمی كه می تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است كه صدر و ساقه آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن #علم_دین است و مانند آن، زیرا چیزی كه خود متكثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود، چه اینكه چیزی كه خود واحد است، هرگز سبب كثرت نمی شود. تنها چیزی كه می تواند #ركن_اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد، #علم_توحید است «و لا غیر» كه هیچ كثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی كند.
📚 پیام به همایش وحدت حوزه و دانشگاه
تاریخ: ۱۵ آذر ۹۴
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
1_1365901604.pdf
15.87M
📃 چکیده مقالات پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی (با محوریت دولت اسلامی) ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بایستی سیره اهل بیت علیهمالسلام را جزء علوم بدانیم و شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام، جزء #تدریس_رسمی حوزههای علمیه باشد.
_ آیت الله #جوادی_آملی / ۲۸ آذر ۱۴۰۰
✅ @feghheakbar
💢 کلمههای اضافی
کتابی را که نوشت به شیخ نعمانی داد تا آماده کند و به چاپخانه بفرستد. شیخ کتاب را مرتب کرد و روی جلد نوشت: «تألیف حضرت آیتاللهالعظمی سید محمدباقر صدر.» محمدباقر این عبارت را که دید روی چند کلمه خط کشید و
گفت: نیازی به اینها نیست. به این شکل چاپ کنند:
«تألیف سید محمدباقر صدر.» شب بیستویکم ماه رمضان سال یکهزاروسیصدوپنجاهوچهار.
📚کتاب نا، صفحه ۱۶۵
پن:
۱. صادق بودن یا بازیگر بودن را میتوان در امثال این مواضع تشخیص داد.
۲. این را مقایسه کنید با کسانی که به وسیله شاگردان بسیط خود، القاب فراچنگ میآورند.
✅ @feghheakbar
🆔 @shahidsadr
💢 علوم انسانیِ امروز، مغایر شریعت است
عملاً #علوم_انسانی در دنیا و کشور ما پیشی گرفته است و امروز بخش عمدهای از زندگی ما را علوم انسانی سکولار از غرب آمده در اختیار دارد. فرافکنی نمیکنیم اما نمیتوان از این واقعیت چشمپوشی کرد که بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از همین علوم انسانی #سکولار است که در بخش هایی هم #الحادی است.
_ استاد #رشاد، افتتاحیه ششمین کنگره بینالمللی #علوم_انسانی_اسلامی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 مواخذه برای انجام مهم و ترک اهم
💢 عقوبت واجب و ترک اوجب
درباره ضرورت اولویتگذاری در برنامهها فراوان شنیدیم. اما چندی قبل مطلبی از آیتالله رجبی_مسئول موسسه امام خمینی (ره)_، از قول مرحوم علامه مصباح شنیدم که میفرمود: ممکن است قیامت بهخاطر پرداختن به واجب(نیاز) مواخده شویم! یعنی از ما سوال شود: چرا به واجب مشغول شدیم؟ لابد در پاسخ میگوییم: این دیگر چه سوالی است! خب، چون واجب بود و دستورالهی و من ملزم به انجامش بودم. گفته میشود با وجود اوجب(اولویت) حق نداشتی به واجب مشغول شوی!
به خود لرزیدم وقتی نه اوجب، نه واجب و نه مستحب، بلکه چهبسا به مکروهات و محرمات مشغول باشیم بجای واجب و اوجب!
✍ صدرامازنی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
ما که در حوزه هستیم نباید خود را کمتر از شیخ انصاری و آخوند خراسانی ببینیم. اگر کمتر از آنها شدیم باید به حال خودمان اشک بریزیم؛ چون اینها جزء اوساط علما هستند. این که حوزه نمی تواند تربیت کند چون گرفتار این امور است که خودش را تامین کند.
اتلاف عمر حقیقت شرعیه نمیخواهد که آیهای درباره آن نازل شود. این وضعیتی که ما داریم اتلاف عمر است؛ با این همه علوم و نوآوری و ... باز ما درگیر تکرار هستیم.
_ آیت الله #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیك یا اباعبدلله
السلام علیك و رحمةالله و برکاته
#شب_جمعه
💢 غرور و منیت علمی، مانع وحدت حوزه و دانشگاه
وحدت حوزه و دانشگاه یعنی کنار گذاشتن منیت و غرور علمی و مشترکشدن در جهت پویایی. حوزه باید به سمت #کاربردیشدن علوم خود و دانشگاه به سمت #مبناییشدن دروس خود پیش روند. برای برون رفت از دوگانگی آشفتۀ این دو مرکز و عدم کار موازی، میبایست تلاش کرد آنچه مردم و اجتماع مستقیماً با آن سروکار دارند رفع شود؛ به بیان دیگر التزام به رفع مشکلات است که میتواند وحدتآفرین باشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
💢 مرجع تحقیق بینالمللی
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
ستون فقرات علوم انسانی، سه موضوع است:
۱. انسان شناسی
۲. هستی شناسی
۳. معرفت شناسی
آثار علامه #جوادی_آملی در این حیطهها، منبعی غنی است که جامع قرآن و برهان و عرفان است و میتوان با آنها با دست پُر در مقابل تفکرات الحادی و غیر اسلامی ایستاد.
چند سال پیش بود که در شبکه چهار آقای فؤاد ایزدی با دو تن از دگراندیشان و متاثران از غرب مناظره میکرد و به آنها تاکید میکرد که؛ "ما جوادی آملی داریم".
دریغ از داشتن تنها نیم درصد (۱۰۰۰ نفر) طلبه فاضل مسلط و مجتهد در این سه حیطه.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 باید تفکر خود را اصلاح کنیم
امروز غالباً میبینیم معانی و مفاهیمی که ما از اسلام داریم خاصیت «حیات بخش و ایجاد زندگی» ندارد، پس ناچار باید تجدید نظری در این معانی و مفاهیم بکنیم، شاید مفهوم و تصور ما درباره این معانی و مفاهیم «#اشتباه» باشد، ما باید تصور خودمان را «#تصحیح» کنیم ... یعنی ما باید طرز تفکر و طرز بینش خودمان را درباره اسلام اصلاح کنیم.
📚 مجموعه آثار، ج۲۵، شهید علامه #مطهری، ص۴۶۰و۴۶۱
💢 آثار ویرانگر بیعدالتی بر معنویت جامعه
استاد شهید #مطهری:
اگر در جامعهاى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود.
منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مىبايد در جامعه برقرار كرد.
در جامعهاى كه #عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآیند. محروميت ها ايجاد عقدههاى روانى مىكند و عقده هاى روانى تولید انفجار؛
يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد.
يك گروه گرفتار بيماریهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مىشوند و گروه ديگر دچار ناراحتیهاى ناشى از محروميت.
سخن درست بگويم نمیتوانم ديد
كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم
📚 مجموعه آثار، (آینده انقلاب اسلامی )ج٢٤، ص: ٢٥٧- با تلخیص و ویرایش جزئی
صرفا یک سوال: برای محاکمه کردن این پنج نفر باید آتشبهاختیار عمل کنیم؟!!
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
یادآوریبرایمشاهدهکلیپسخنرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن.
نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و تحلیل این گوینده به آیدی ارسال نمایید تا در کانال قرار داده شود. (به صورت تحلیلی)
..........................................
نقدهای کانال:
▫️ ۱. خلط مباحث سیاسی و اقتصادی: بله، اگر مثلا امثال میرحسین اعدام شوند فتنه رخ میدهد چراکه ابعاد سیاسی دارد، اما باید دانست که در مباحث مربوط به عدالت، عمده چیزی که محور خواسته مردم است مسائل اقتصادی است؛ لذا اگر امثال جهانگیری و زنگنه (بعد از تبیین آسیبهای جانگداز آنها به جامعه) اعدام شوند نه تنها فتنهای شکل نمیگیرد بلکه امید در جامعه جوانه میزند.
▫️ ۲. ولی فقیه حجیّت دارد و واجبالاطاعه است. اما هر کسی مشاور دارد. همانگونه که امام علی ع به مالک اشتر فرمود "از مشاوران شجاع مشورت بگیر". چراکه مشاور اثر میگذارد. لذا باید خوب مشاوره داد.
▫️ ۳. در منبر مستدل حرف بزنیم. مستدل بودن به این معنا نیست که پیشفرضهای موهوم خودمان را با هر توجیه و ماست و دروازهای، به خورد مخاطب دهیم.
▫️ ۴. باید یادبگیریم و سیره خودمان قرار دهیم که به دور از تحجر و التقاط، تبیین کنیم؛ #بهشتیوار و #مطهریگونه، نه مالهکشی. اگر ابعاد عقلانی جامعه را سیراب نکنیم، #روشنفکران_کاذب و #التقاطی مردم را با خود همراه میکنند.
▫️ ۵. کلیپی در تبیین تفاوت بهشتیها و مطهریها با مالهکشها (کلیک کنید)
▫️ ۶. سوال استاد #رحیم_پور_ازغدی از قوه قضائیه (کلیک کنید)
▫️ ۷. مطالبهگری مردم هم باید تقویت شود و هم باید اجابت شود (کلیک کنید)
✍ حوزه علمیه تمدن ساز