eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
565 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 منظور از پشتیبانی حوزه از نظام چیست؟ ▫️ حوزه علمیه باید حامی و پشتیبان نظام اسلامی باشد و از تمام ظرفیت هایش برای ایجاد دولت نیرومند و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بکار گیرد. برای اینکه منظور از این پشتیبانی روشن شود توجه به نکات زیر ضروری است. 🔸 ۱. اولا منظور از پشتیبانی، تنها اعلام حمایت ظاهری در مناسبت ها و حوادث و صدور اطلاعیه در تایید نظام و در محکومیت دشمنان نیست. این حداقل کاری است که از هر انسان مسئول و دلسوزی انتظار می رود و کاری از این آسان تر و بی زحمت تر نداریم، گرچه متاسفانه برخی حتی از این مقدار همراهی هم دریغ می کنند و حتی حاضر به پیشتیبانی بی ضرر و بی هزینه لفظی هم نیستند. 🔸 ۲. ثانیا منظور حمایت احساسی و هیجانی و شعاری سطحی نیست، چنانکه مواجهه جناحی و حزبی با دولت ها هم مراد نیست. 🔸 ۳. ثالثا منظور از پشتیبانی توجیه کارهای غلط، خطا ها، بی عدالتی ها و ناکارآمدی ها نیست. توجیه گری و ماله کشی خطاها بدترین عارضه ای است که ممکن است یک نهاد علمی دینی به آن مبتلا شود. بلکه بر عکس اولین و قوی ترین نقاد نظام باید حوزه علمیه باشد. کارگزاران حکومت باید بدانند که چشم بیدار و زبان گویا و منطق قدرتمندی هست که همه کارهایشان را زیر نظر دارد و باید مواظب باشند تا دست از پا خطا نکنند. حوزه در قبال نقض منافع ملی، حقوق ملت و اصول و ارزش های اسلامی و قانون اساسی کمترین تسامحی را نباید از خود نشان دهد. روحانیت باید پناهگاه و پیشتیبان و صدای رسای کسانی باشد که حقشان ممکن است در ادارات و نهادها و سازمان های دولتی تضییع شود. ▫️ نه مخالفت، نه خنثی بودن، نه موافقت سطحی و توجیه گرانه هیچیک در شأن حوزۀ علیمه نیست. روحانیت، وفادار به نظام و حامی و پشتیبان اصلی نظام است و نظام خط قرمز اوست و در عین حال نقاد و حسابرس و هشداردهنده و هدایتگر باید باشد. مرز حوزه دولتی و غیر دولتی اینجاست. حوزه دولتی حوزه ای است که بخاطر منافع صنفی و گاه فردی اش توجیه گر نظام حاکم باشد، اما حوزه مستقل و آزاد فرادولتی است، هم حامی است و هم منتقد. حمایتش هم بخاطر منافع شخصی و صنفی نیست، بلکه بخاطر این است که نظام را حق می داند و حمایت دفاع از آن را حمایت و دفاع از حق می داند که فلسفۀ وجودی حوزه است. ▫️ نکته پایانی این است که چه حمایت و دفاع و چه نقد و اصلاح حاکمیت از سوی حوزه باید بر اساس شناخت عمیق و کارشناسانه و تحلیل علمی باشد، نه سطحی و عامیانه و این امر مستلزم آشنایی عمیق حوزویان با فرهنگ و دانش زمانه و آگاهی آنها از مقتضیات و نیازها و چالش های متحول زمان است. ✍ استاد @dreshkevari@feghheakbar
رهبر انقلاب: بدانید که بدون ، بدون ، بدون ، انسان در هیچ مقوله ای نمی‌تواند به هدف‌های والا دست پیدا کند. اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و درجازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانه‌تر شدن، خواهد شد!! ............................................. ✍ پ‌ن: یکی از راه‌های جذاب و رشد دهنده علمی، سرکشی مدام به انتشاراتی‌های پر مغز است؛ انتشاراتی هایی که خود را از و مصونیت بالایی بخشیده‌اند. این کار هم باعث گشایش افق‌های ذهن می‌شود و هم ایده‌های بکری را به ارمغان می‌آورد و هم انسان به استعداد و علاقه‌ی خود بیشتر آگاه می‌شود. انتشاراتی‌هایی چون: ۱. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۲. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ۳. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۴. اسراء ۵. مجمع عالی حکمت اسلامی ماهانه حداقل یکبار به نشرهای فوق رجوع کنید و همینطور تازه‌های نشر آن‌ها را پیگیر باشید. ♦️ حوزه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
رهبر انقلاب: «ما نیازمند آن هستیم که یک تحوّل بنیادین در علوم انسانى در کشور به‌وجود بیاید. این به معناى این نیست که ما از کار فکرى و علمى و تحقیقىِ دیگران، خودمان را بى‌نیاز بدانیم؛ نه، برخى از علوم انسانى ساخته و پرداخته غربى‌ها است؛ در این زمینه کار کردند، فکر کردند، مطالعه کردند، از آن مطالعات باید استفاده کرد. حرف این است که مبناى علوم انسانى غربى، مبناى غیرالهى است، مبناى مادّى است، مبناى غیرتوحیدى است؛ این با مبانى اسلامى سازگار نیست، با مبانى دینى سازگار نیست.» _ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۱ تیر ۹۳
💢 👈 معرفی کتاب _ نقدی بر عبدالکریم _ نویسنده: ابوالفضل استادتمام فلسفه دین 💢 كتاب: روياانگاری وحی نشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸دکتر عبدالکریم سروش وحی را رویای پیامبر (ص) و لذا زبان آن را غیرواقع نما شمرده است؛ بر این اساس نمی توان توصیفات قرآن در مورد دنیا یا جهان آخرت را در خارج از عالم رویا، واقعی دانست؛ و در فهم هیچ آیه ای (اعم از آیات ناظر به عقاید، احکام، و اخلاق) نباید ظاهر آن را پذیرفت، بلکه باید همچون هر خوابنامۀ دیگری آن را تعبیر کرد نه تفسیر. ضمنا ایشان هیچ معبری هم معرفی نکرده است. 🔸 نوشتار حاضر بررسی ارزیابانه ی این نظریه است. 🔸خلاصه اي از ديدگاه ايشان و نقدها قبلا در پُستهايي با عنوان ( و انكار آسماني بودن قرآن) در ۲۵ قسمت عرضه شد كه در فهرست كانال قابل جستجو است. Eitaa.com/Sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال: Eitaa.com/sajedi_ir/672 لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/1564 ⭕️👈 نسخه الکترونیکی رایگان
💢 ضرورت جهاد تبیین مستلزم تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه علیمه است فرضیه ای که در اینجا طرح می شود این است که بدون تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه های علمیه جهاد تبیین آن گونه که شایسته است امکان تحقق ندارد. چه کسی می تواند جهاد تبیین کند؟ کسی می تواند وارد میدان جهاد تبیین شود که با مباحث نیازمند به تبیین آشنا باشد. یعنی موضوعات، پرسش ها و چالش های رایج را بشناسد و توان پاسخگویی به آنها و روشنگری دربارۀ آنها را داشته باشد. از طرح ها، فتنه، و نقشه های دشمن آگاه باشد و راه مواجهه با آنها را بداند. جهاد تبیین واجب است، اما آیا همه ما آمادگی و توان انجام این تکلیف را داریم؟ گرچه گام های مثبتی در تحول حوزه برداشته شده است اما بی شک برنامه های سنتی و رایج حوزه ها برای رسیدن به چنین شناخت و توانی کافی نیست. جهاد تبیین امروز غیر از تبلیغ سنتی است و روش و محتوای آن بسیار متفاوت با گذشته است. رسالت دین امر ثابتی است که عبارت است از هدایت انسان به سمت فلاح و سعادت و اصولی هم که به فلاح و سعادت منتهی می شود ثابت و ازلی است و تغییر پذیر نیست. اما شیوه تعلیم دین و مقابله با موانع از تحولات زمان اثر می پذیرد. پرسشها و انتظارات و بطور کلی ذهنیت انسان ها و فرهنگ جوامع در طی زمان دستخوش تغییر می شود و در نتیجه شیوه پاسخگویی نیز همواره باید متحول شود. وقتی تکلیفی واجب شود تحصیل مقدماتش هم واجب می شود. لازمه این سخن ضرورت تحول اساسی در محتوا و روش آموزش و پژوهش و تبلیغ در حوزه های علمیه است. اگر تبیین واجب است، این تحول نیز واجب است و نمی توان آن را نادیده گرفت. و اگر این واجب فوری است وجوب ایجاد این تحول نیز فوری است. آیا مراکز حوزوی ما در این مسیر قرار دارند؟ آیا به این ضرورت و فوریت توجه هست؟ ما هنگامی می توانیم مدعی شویم که آمادگی برای جهاد تبیین داریم که به اندازه کافی عالمان دینی زبان دان و صاحب نظر در رشته های مختلف علوم گوناگون بویژه داشته باشیم. هنگامی می توانیم مدعی شویم که می توانیم در جهاد تبیین شرکت کنیم که بتوانیم نیازهای معرفتی و فکری جامعۀ اسلامی را تأمین کنیم، از طراحی عقلانی و کارآمد اصل نظام تا کمک به حل معضلات فرهنگی، سیاسی، حقوقی، اخلاقی، تربیتی و غیره. بنابراین جهاد تبیین را باید از خود حوزه شروع کرد. جهاد تبیین کاری تخصصی است. هیچکس نمی تواند در همه زمینه ها وارد میدان جهاد تبیین شود و به همه پرسش‌ها و شبهه ها پاسخ دهد، جز در حد شعار و خطابه بی اثر. مجاهد میدان تبیین باید متخصص و متمحض در یک رشته علمی خاص باشد. امروزه تعداد علوم و زیرشاخه های آنها بی شمار است. بسیاری از این علوم بویژه علوم انسانی که زیرشاخه های بسیار دارند با معارف دین و نظام اسلامی ارتباط دارند. حوزه های علمیه باید در رشته های گوناگون مورد نیاز، دانش آموخته و محقق و مبلغ داشته باشند تا بتوانند این نیاز را تأمین کنند. تحقق این امر نیازمند تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه است. نظام آموزشی موجود بر اساس نیازهای و چالش های امروز تدوین نشده و پاسخگوی آن نیست. نکته زیر به عنوان نقطۀ شروع این بحث در اینجا طرح می شود تا هرکس که به این باور رسیده و این ضرورت را احساس می کند بحث را دنبال کند. هر دانش آموخته حوزه علمیه که بخواهد در جهاد تبیین موفق باشد باید مراحل زیر را طی کرده باشد: ▫️ آشنایی با کلیات علوم و معارف اسلامی، ▫️ آشنایی با ابزارها، مهارت ها و روش های تعلیم و تحقیق و تبلیغ مانند زبان، ادبیات و دانش رسانه، ▫️ تخصص در یکی از شاخه ها یا زیرشاخه های علوم اسلامی، مانند تعلیم و تربیت اسلامی ▫️ آشنایی با یکی از شاخه های علوم جدید بویژه علوم انسانی مرتبط با شاخه ای از علوم اسلامی که فرد در آن تخصص دارد، مانند دانش تعلیم و تربیت جدید، ▫️ و آشنایی با فلسفه مرتبط با آن شاخه علمی مورد نظر، مانند فلسفۀ تعلیم و تربیت. این برنامه باید چنان طراحی شود که در زمان معقولی مثلا کمتر از ده سال از زمان ورود طلبه به حوزه به ثمر رسد. برنامه آموزشی حوزه علمیه هنگامی موفق و پاسخگوی نیاز روز است که بتواند دستکم این انتظار را برآورد و هزاران نفر دانش آموخته ای که مدارج فوق را در رشته های مختلف طی کرده اند پرورش دهد. ✍ استاد محمد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 همواره فال نیک بزنید تا آن را بیابید؛ تفالوا بالخیر تجدوه در روایات این جمله از رسول خدا (صلى الل
بزرگترین دریچه رحمت و سعادت بزرگ‌ترین دریچۀ رحمت و سعادت برای انسان، به خداست. حُسنِ ظنّ به پروردگار، همۀ گناهان را از بین می‌برد! فقط یک چیز انسان را از پای درمی‌آورد، و آن یأس است. اگر یأس پیدا شود، دیگر کار تمام شده است؛ دیگر ما باید برویم و بخوابیم! فایده‌ای ندارد! علامه 🌸 کانال نمازشب 🆔 @nafeleshab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غربی‌ها با امتداد فلسفه‌های خودشان، مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی خود را حل کرده‌اند. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : بشر امروز در این مثلث (نظام فاعلی انسان، نظام داخلی انسان و نظام غایی انسان) را مثله کرده است. ▫️متن کامل بیانات ایشان در دیدار پرفسور کارتانگارا
💢 ضرورت احیاء فلسفه اسلامی ✍ شهید فخری زاده: با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که  آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس  مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟  این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل جدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسقه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله  تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار 📝نوشته شده در یکشنبه دهم شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۷ توسط محسن فخری زاده 🌐 http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 دوره آشنایی با الحاد مدرن در علوم جدید ▫️ به همراه ارتباط رسانه ای با اندیشمندان غربی در حوزه های مختلف _ شروع دوره : از ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ _ هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان _ تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح ۳ به بالا / ۵۰ درصد تخفیف ثبت‌نام گروهی ▫️ ثبت نام در دوره و دریافت برنامه زمانبندی: 🌐 iict.ac.ir/kargah 📱کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونه دانشگاه، اسلامی می‌شود؟ علامه : اسلامی شدن به این نیست که ما داشته باشیم، این وظیفه همه ماست. عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی داشته باشیم، اینها جزء سنن ملّی ماست. دانشگاه را ( ) اداره می کند. اگر دانش اسلامی شد، دانشگاه اسلامی است؛ و اگر _ معاذ الله _ او از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظائف فردی است، در حکمت عملی نقش دارد؛ نماز خواندن همه ما و مانند آن در نقش دارد، نه در ! _ آبان ۱۴۰۰ ...................................... ▫️ بیانات استاد مهدی نویسنده کتاب «رابطه علم و دین از نگاه چهار حکیم مسلمان معاصر»، را در اینجا مرور نمایید.  ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : اگر بخواهید به جايی برسيد، با کار حوزه و دانشگاه مشکلتان حل نمی شود. اين فقط به شما علم می دهد؛ آن که مشکل شما را حل می کند سجاده نمازشب است.
سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مُشوش کرده، نبود پوشش و حجاب در زنان است. مردان به واسطه معاشرت با زنان بدحجاب، نسبت به همسر خود بی میل می شوند و زنان هم به واسطه معاشرت با مردانی که موافق میل آن ها هستند، از همسر خود روی می گردانند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است _ لئو تولستوی، نویسنده و فلسفه ورز شهیر روسی (جلوه‌نمایی زنان و نگاه مردان، ص ۱۲۹) @Islamicphilosophy_ir
درس اسفار و درس اصول کافی استاد از روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت ۷ صبح (بخش کتابخانه) برگزار می‌شود؛ نقشه هم در ذیل پیوست شده است: https://eitaa.com/parsania_net/2485@feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مُشوش کرده، نبود پوشش و حجاب در زنان است. مردان به واسطه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 وضعیت حجاب در گوشه‌ای از تهران ✍ تذکر: ▫️ ۱. در صورت تسامح، همین وضعیت هم به کل تهران و شهرهای هم جوار و کل کشور سرایت خواهد کرد. ▫️ ۲. شهر قم باید قوانین خاص و اختصاصی خود در برخورد با بی حجابی داشته باشد. چرا که حتی با مبانی اندیشه سکولار و الحادی، به خاطر اکثریت متدینان در قم، باید از جولان بی‌حجابان جلوگیری کرد. ▫️ ۳. در این عرصه فرهنگی باید حکمرانی فرهنگی و منسجم داشت، نه اینکه سر یک کوچه گشت ارشاد باشد درحالی‌که سه کوچه آن طرف‌تر مغازه های فروش مانتوهای کوتاه و جلوباز در حال جولان باشند. باید ارگان ها به صورت سیستمی و هماهنگ عمل کنند.