eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
727 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
سخنرانی حاج آقای حسینی.mp3
21.67M
🎤 سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای حسینی ✔️در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام 🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
مداحی حاج جواد هاشمی.mp3
6.13M
🎤 مداحی جناب آقای حاج جواد هاشمی ◼️در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام 🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
مداحی حاج سعید هدایتیان.mp3
11.08M
🎤 مداحی جناب آقای حاج سعید هدایتیان ◼️در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام 🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔍حق‌ُّ الناس 💬 عارف بالله مرحوم آیت‌الله «ملا حسینقلی همدانی» قدّس‌سرّه در مورد حق‌الناس نکتۀ ارزشمندی دارند که: 🤲 استغفار برای صاحب حقی که نمی‌شناسیدش، می‌تواند به این طریق باشد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ حَقّاً عَلَیَّ» (رسالۀ امجدیّه، «علامه محمدرضا نجفی» قدّس‌سرّه، ص ۸۴). 📝 ظاهراً آن مرحوم این مطلب را از این روایت معتبره اقتباس نموده است که از امام صادق علیه‌السلام منقول است که از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله سؤال شد که کفارۀ غیبت چیست؟ آن حضرت فرمود: 📜«تَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كُلَّمَا ذَكَرْتَهُ» (الكافی، ج ‏۲، ص ۳۵۷). برای آن کس که غیبتش را نمودی، هر زمان که به یادش افتادی از خداوند طلب آمرزش کن. 📋نکتۀ مهم: در این روایت شریف، مورد مُخصِّص نیست؛ یعنی منحصر به غیبت نمی‌باشد، بلکه تطبیق اصل کلی بر مصداق است؛ زیرا این دستور از قضایای حقیقیه خواهد بود. 🖋گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 استاد محقق حاج‌آقای «موسوی» دام‌ظلّه: 🎖 حاج‌آقای «عرب» رضوان‌الله‌علیه که در میان ذاکرین اهل‌بیت علیهم‌السلام کم‌نظیر و دارای امتیازات خاصی بود، چنین می‌فرمود: 📢 «من در طول عمرم حظّ و بهره‌ای که در بساط و درگاه سیّدالشّهداء علیه‌السلام برده‌ام، سلاطین و پادشاهان جهان نبرده‌اند». #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: 📜 يا كُمَيْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَأَنَا أَفْتَحُهُ وَمَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَالْقَائِمُ يَخْتِمُهُ يَا كُمَيْلُ ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ يَا كُمَيْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَكُنْ مِنَّا؛ 🌿 ای کمیل! هیچ دانشی نیست مگر آنکه من آن را آغاز کنم و هیچ سرّی نیست جز آنکه قائم عجّل‌الله‌فرجه به پایان رساند. ای کمیل! اینان فرزندانی هستند که برخی از آنان از برخی دیگرند و خدا شنونده و داناست. ای کمیل! فقط از ما برگیر تا از ما گردی. 📚تحف العقول، ص ۱۷۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓 ۲۲ ربیع الثانی، سالروز رحلت حضرت موسی مبرقع علیه‌السلام، فرزند بلافصل امام جواد علیه‌السلام و برادر امام هادی علیه‌السلام 💬 آیت الله جوادی آملی دامت‌برکاته فرمودند: 📋عباسیان به این فكر بودند كه موسی مبرقع علیه‌السلام را هم به عنوان ابن ‌الرضا علیه‌السلام به دربار فرا بخوانند بعد بگویند ابن ‌الرضا علیه‌السلام با ما ساخت. ☑️ اما همین موسی مُبَرقَع علیه‌السلام مورد سؤالات یحیی ابن ‌اكثم قرار گرفت، این سؤال‌ها را به حضور امام هادی علیه‌السلام آورد؛ یكی از سؤال‌ها این بود که اینكه خدا فرمود: اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمک بكنند و به مدد آن بیایند، كلمات الهی تمام نمی‌‌شود یعنی چه؟ 🔖 وجود مبارک امام هادی علیه‌السلام به موسی مبرقع فرمود: «نَحْنُ كَلِمَاتُ اللهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا» (تحف العقول، ص ۲۷۹) بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود، آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمودند که: ما كلمات الهی هستیم كه زوال‌ ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی‌‌رسد. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌸وصف سابقان در کلام جناب خواجه «نصیرالدین طوسی»رحمة‌الله‌علیه 📝در این مقام منیع جناب «خواجه» را قولی متین و کلامی وزین است که: کمال اهل یمین به بهشت و کمال بهشت را به سابقان باشد چه در روایت آمده: «إِنَّ الْجَنَّةَ لَأَشْوَقُ إِلَى سَلْمَانَ مِنْ سَلْمَانَ إِلَى الْجَنَّةِ؛ همانا بهشت به «سلمان» مشتاق‌تر و عاشق‌تر از «سلمان» به بهشت است» (روضة الواعظين، ج ‏۲، ص ۲۸۲)، پس ایشان را به بهشت التفاتی نبود «لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ؛ برخی از بهشتیان داخل بهشت نمی‌شوند اما امید آن را دارند» (اعراف/ ۴۶). 📖 در واقع ایشان اهل اعرافند: «وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمُاهُمْ؛ و بر اعراف، مردانى هستند كه هر يک را از سيمايشان مى‌‏شناسند» (اعراف/ ۴۶) و نیز تمام حالات بر ایشان یکسان باشد: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى‏ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ؛ تا بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخوريد، و بر آنچه به شما عطا كرده است، شادمان و دلخوش نشويد» (حدید/ ۲۳). 🌿و این کمترین را عقیدت این است که بهشت معلول نور سابقون است و هر معلولی به علت خود حدوثاً و بقاءً نیازمند باشد؛ لذا شوق بهشت به سابقان اَشدّ خواهد بود. 📄 بعد «خواجه» فرماید: سابقان اهل وحدتند و از راه و سلوک مُنزّه هستند؛ بلکه خود مقصد همۀ سالکان باشند: «وَلا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا؛ و در طلب زينت و زيور زندگى دنيا ديدگانت به آنان برنگردد» (کهف/ ۲۸). 🔖و نیز در وصف ایشان است که: «إِنْ شَهِدُوا (حَضِرُوا) لَمْ يُعْرَفُوا وَ إِنْ غَابُوا لَمْ يُفْتَقَدُوا؛ اگر حاضر شوند، شناخته نمی‌شوند و اگر غایب باشند، دلتنگشان نمی‌شوند» (الكافی، ج ‏۲، ص ۲۳۹). 🖊 حضرت استاد علامۀ راحل در مقام تعلیقه مرقوم داشته‌اند: انسان کامل مقتدا، سرمشق و امام دیگران است و قبلۀ کل در حرکت استکمالی آنان است؛ بلکه ثمرهٔ شجرۀ وجود و کمال عالَم کَونی و غایت حرکت وجودیّه و ایجادیّه است. 🔍 فقیر گوید: بی‌شک مراد از سابقان و انسان کاملِ مُکمّل همانا اَقطاب محمّدیّین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین باشد که در نصوص آمده خلق بهشت از نور اَقدس سیّد الاَحرار است؛ لذا این سلسلۀ جلیله مالک بهشت و بهشت در اختیار آنان است و این مقام کجا تا آن مقام که بعضی در اختیار و مملوک بهشت هستند؛ فاصلۀ بین زمین و آسمان است. 📃 و اینکه «خواجه» در مقام مصداق سابقان حضرت «سلمان» علیه‌السلام را اشاره داشته به جهت قاعدۀ متابعت است که: «مَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي‏؛ هر کس از من پیروی کند، او از من است» (المحاسن، ج‏ ۱، ص ۱۵۲)، «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ؛ «سلمان» از ما اهل‌بیت علیهم‌السلام است» (تفسیر امام عسکری علیه‌السلام، ص ۱۲۱)، 💬چنان‌که حضرت خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله در همین مقام فرموده‌اند: «سَلْمَانُ مِمَّنْ يُطِيعُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَأَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَيُطِيعُهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَلَا يَضُرُّهُ شَيْ‏ءٌ؛ «سلمان» از کسانی است که خدا، پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام را اطاعت می‌کند، پس همه چیز از او فرمان می‌برد و هیچ چیزی به او ضرر نمی‌رساند» (مستدرک ‌الوسائل، ج ‏۱۲، ص ۲۱۶). ✅در نتیجه این شأن برای ائمّۀ هدی علیهم‌السلام بالذات و اصلی و برای دگران بالعَرَض و تَبَعی خواهد بود. 🖋 تحریر نو و تعلیقات جدید استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه بر رسالۀ‌ آغاز و انجام، فصل ششم با تعلیقات علامه حسن‌زاده آملی رحمه‌الله‌تعالی، (مخطوط). #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat