🎙 #گفتگو
📋 #پرونده_ویژه
♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم #تنباکو
👤دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔹شیخ حسن کربلایی کتابی دارد تحت عنوان «تاریخ دخانیه» که راجع به همین نهضت تحریم تنباکو است.
🔹ایشان این تعبیر را دارد که غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند، یعنی فقط بُعد اقتصادی مدنظر نبوده است.
🔹آنها میخواستند اصل دین را از بین ببرند، اصل ملت اسلام را از بین ببرند و در تعابیر میرزای شیرازی هم شبیه این تعابیر هست که اساساً این قرارداد مخالف قرآن و بسیاری از اصول محکم دینی است.
🔹خیلی از کشورهای منطقه مثل مصر، الجزایر و خیلی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، همه حکومتهای پادشاهی داشتهاند و با یک نوع اقتدارطلبی و سلطه و استعمارگری از سوی کشورهای خارجی هم رو به رو بودهاند؛ اما چرا مثلاً طی ۱۵۰ سال اخیر در ایران چند نهضت بزرگ اتفاق میافتد و در خیلی از این کشورها اتفاقی نمیافتد؟ علت این قضیه وجود فرهنگ شیعی و عالمان شیعی در ایران است.
🔹از قرن ۱۷ به بعد، تمام تحولات سیاسی و جنبشهایی که علیه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفتند، همواره یک مرجع تقلید یا یک مجتهد در رأس نهضتها حضور داشته است.
🔹عموماً ما فتاوا و احکام علما را داریم که باعث شده مردم بیایند در صحنه و البته این پیوند کار را تمام کرده است.
🔹یعنی علما به تنهایی کاری از دستشان بر نمیآمد؛ مردم هم بدون هدایت و توجه به جهتگیری علما نمیتوانستند این بسیج را شکل دهند.
🔹این قرارداد تنباکو، فرهنگ دینی، احکام دینی و مسائل دینی هم مورد هجمه قرار میگیرد، و تضعیف و کمرنگ میشود تا آن اهداف بالاتر (سلطه) محقق شوند.
🔹بنابراین قرارداد مورد بحث، ابعاد سیاسی – اقتصادی داشت و همانطور که شخصیتهای خارجی هم اشاره میکنند، آنها (استعمارگران) به دنبال سلطه سیاسی گسترده و البته حذف و تضعیف دین بودند، برای اینکه بتوانند سلطه مدنظرشان را محقق کنند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=955
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی
🔸از نظر امام خمینی (ره)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد.
🔸در کشور جمهوری اسلامی ایران، مردمسالاری و دینسالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردمسالاری مقید به آرای اسلام است.
🔸بنابراین میتوان عنوان «مردمسالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از #انقلاب_اسلامی برگزید.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی
🔹از نظر امام خمینی (س)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد.
🔹در کشور #جمهوری_اسلامی ایران، مردمسالاری و دینسالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردمسالاری مقید به آرای اسلام است.
🔹بنابراین میتوان عنوان «مردمسالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از #انقلاب_اسلامی برگزید.
🔹نظریه نصب الهی: بر اساس دیدگاه برخی فقها، فقیه واجد شرایط از ناحیه خدا یا به بیان دیگر از ناحیه امام معصوم (ع) منصوب به رهبری و حاکمیت بر جامعه اسلامی است.
🔹نظریه انتخاب: بر اساس نظریه انتخاب، مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا به صورت تلویحی و یا ضمنی در انتخاب و گزینش رهبر نقش دارند.
🔹گاه مستقیم مانند یک رفراندوم عمومی (یکی از روشهای مورد تأیید شهید سید محمدباقر صدر) و گاه غیر مستقیم، نظیر انتخاب از طریق خبرگان منتخب مردم است.
🔹از نظر امام خمینی گستردگی حوزه اقتدارات ولی فقیه در سیاست و اداره جامعه تفاوتی با حوزه اقتدارات پیامبر و امامان معصوم ندارد، لذا حکم ولی فقیه را نه تنها مقدم بر احکام فرعی که حتی مقدم بر اصول اعتقادی نیز میدانند و مطرح میکنند که فقیه در صورت تشخیص مصلحت بسیاری از اصول را نیز میتواند موقتاً تعطیل کند.
🔹حضرت امام میفرمایند: «آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و همگامی آنها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود.»
🔹ایشان در خصوص آزادی در جمهوری اسلامی نیز میفرمایند: «در جمهوری اسلامی، هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود، ولکن هیچ فرد یا گروه وابسته به قدرتهای خارجی را اجازهی خیانت نمیدهیم.»
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=958
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نهضتی که استعمار را فلج کرد.
🔹مسافرتهای ناصرالدین شاه به خارج از کشور که اغلب به دلیل آشنایی وی با تجدد و شیوههای نوین حکومتداری صورت میگرفت، به دلیل فراهم نمودن هزینههای سفر، معمولاً با اعطای امتیازات بزرگی به روس و انگلیس همراه بود.
🔹مذاکرات مقدماتی این امتیاز را در خلال سومین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۸۸۹م /۱۳۰۶ق در لندن و توسط اتابک صورت گرفت.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نهضتی که #استعمار را فلج کرد.
🔹روز پنجشنبه اول جمادی الاولی سال ۱۳۰۹ق میرزای شیرازی در یک خط فتوای خود را نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم. الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان است.
🔹همین یک جمله کافی بود تا سرنوشت ملتی را عوض کند.
🔹تاریخ گواهی داده است که این یک جمله تا دورترین روستاهای ایران رفت، مردم قلیان ها و چپق ها را شکستند، توتون و تنباکوی حاصل زحمت خود را آتش زدند تا به دست اجنبی نیفتد، ندیمه ها و نوکران ناصرالدین شاه هم برای شاه، قلیان و چپق چاق نکردند و جنبشی فراگیر و نهضتی مردمی سراسر ایران را فرا گرفت.
🔹حاکمیت نیز وقتی دید در مقابل سیل جمعیت به پا خواسته نمیتواند کاری کند، پس از اندکی کلنجار عاقبت امتیاز رژی را لغو کرد.
🔹اگر امتیاز رژی به قوت خود باقی میماند قطعا فقر، قحطی و مرگ و میر بود که ایران را فرامیگرفت چراکه ایران، اختیار تنها محصول استراتژیک اقتصادی خود را به #انگلیس داده بود تا او هر چه میخواهد بکند.
🔹بنابراین نهضت تحریم #تنباکو به لحاظ اقتصادی سلطه بیگانه را از سر کشور برداشت و به آیه شریفه لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا جامعه عمل پوشانید.
🔹اگر انگلیس موفق میشد تا امتیاز رژی را عملی سازد، تبعات سخت سیاسی در انتظار ایران بود. اول اینکه ایران به سمت مستعمره شدن پیش میرفت و آن وقت هیچ بعید نبود تا مانند هندوستان، یک انگلیسی را در رأس کشور قرار دهند با این حساب یعنی انگلیس همه کاره کشور میشد.
🔹هنگامی که پای نمایندگی های کمپانی رژی به ایران باز شد ۲۰۰هزار انگلیسی به ایران آمدند.
🔹برخی از برنامه و اهداف فرهنگی که آنها دنبال میکردند عبارت بودند از: تبلیغ مسیحیت، ترویج فساد و بی بند و باری، تخریب بنیان های اخلاقی با دایر ساختن مراکز ترویج فساد، تضعیف عقاید و باورهای مذهبی مردم خصوصا جوانان، جذب جوانان به آیین مسیحیت از طریق برنامه های تبشیری که توسط مسیونرها اجرا میشد، تحقیر هویت ایرانی در برابر هویت یک بیگانه، مرعوب ساختن ایرانیان در برابر اجنبی، ترویج بی حجابی با استفاده از زنان و دختران فرنگی بدون پوشش در مغازهها، معابر و بازارها، از بین رفتن قبح فاسد و بد رفتاری کارگزاران خارجی با مردم.
✍️نویسنده: محسن مومنی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=975
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📚#معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📚#معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🔸کتاب «نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضتهای معاصر ایران»، با این نگاه و هدف تألیف شده که از زمان ظهور صفویه در ایران و تشکیل حکومت شیعه در ایران، به اعتراف نویسندگان داخلی و خارجی شاهد شکلگیری یک هویت جدیدی برای ایرانیان هستیم.
🔸یعنی تغییر هویت ملی جدید بر مبنای تشیع و محوریت تشیع.
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
🔸عنصر تولی و تبرا و عنصر شهادتطلبی، عناصر ارزشی و اعتقادی شیعه هستند.
🔸اماکن مذهبی مثل مساجد، حرمها و امامزادهها و مناسبتهای مذهبی نظیر مراسمهای عزاداری در ماه محرم و صفر و مراسمهای خاص ماه رمضان، انواع سمبلهای مذهبی هستند.
🔸در هر دوره بررسی شده که این عناصر اعتقادی شیعه، مثلاً بحث تولی و تبرا، چه نقشی در نهضت مشروطیت، نهضت تنباکو و نهضت ملیشدن نفت داشت؟
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=961
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه #استکبار جهانی (با محوریت #نهضت_تنباکو)
🔹نهضت تنباکو اولین باری نبود که علماء و روحانیون با مردم همراهی و همدلی میکردند.
🔹ولی اولین باری بود که قدرت رهبری و نفوذ این نهاد به منصه ظهور درآمد و زنگ خطر استعمار را به صدا درآورد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه #استکبار جهانی (با محوریت #نهضت_تنباکو)
🔹عصر حکومت قاجاریه در ایران را میتوان زمان افول تمدن جامعه ایران و نفوذ فرهنگ غرب و #استعمار به داخل کشور دانست.
🔹عصری که پادشاهان بیکفایت آن به بهای خوش گذارانی و عیش ونوش خود، امتیازهای بیحساب و کتابی را به بیگانگان میدادند.
🔹در این بین ناصرالدین شاه یک از زمامداران بیکفایت قاجار بود که با دادن امتیازهای باورنکردنی به بیگانگان، جفا و ظلم فراوانی را بر مردم این مرز و بوم روا داشت. یکی از این امتیازها، انحصار تتون و تنباکو در ایران بود.
🔹به موجب این قرار داد کلیه معاملات، خرید، فروش و صادرات تمام توتون و تنباکو ایران به مدت ۵۰ سال با بهائی اندک به «ماژور تالبوت» از مشاوران و نزدیکان «لرد سالیز بوری» نخست وزیر #انگلیس واگزار شد.
🔹به همین بهانه شرکت «رژی» شعبه خود در ایران راه اندازی نمود. این قرار داد در حالی بسته شده بود که مردم ایران به شدت به تنباکو وابسته بودن و هر ایرانی بخشی از درآمد خود را به تهیه آن اختصاص میداد.
🔹نهضت تنباکو اولین باری نبود که علماء و روحانیون با مردم همراهی و همدلی میکردند.
🔹ولی اولین باری بود که قدرت رهبری و نفوذ این نهاد به منصه ظهور درآمد و زنگ خطر استعمار را به صدا درآورد.
🔹بعد از این واقعه نیز در رخ دادهای چون امتیاز رویترز، مشروطه، جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط دو قوای روس و انگلیس، کاپیتولاسیون، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و... علماء و حوزههای علمیه همواره در کنار مردم بودند و جدای از راهبری، با آنان همراهی نیز مینمودند.
🔹به همین دلیل فهم تاریخ سیاسی ایران و تحولات آن بدون توجه به نهاد روحانیت، به عنوان قدرتمندترین نیروی جامعه مدنی ایران محال است.
🔹دشمنی جریان استکبار و استعمار با روحانیت بعد از نهضت تنباکو آغاز شد.
🔹چرا که از این تاریخ به بعد این جریان متوجه قدرت و نفوذ باورنکردنی علماء و روحانیون درمیان مردم مذهبی شد.
🔹بنابراین آنان برای شناخت بهتر دشمن خود و نابودی آن جاسوسان خود را در ایران افزایش داده و حتی تلاش نمودند در بدنه حوزه و روحانیت نفوذ نمایند.
🔹آنان برای گرفتن مرجعیت و جایگاه مردمی علماء در بین مردم از روشهای مختلفی استفاده کرده و میکنند.
✍️نویسنده: میلاد پورعسکری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=978
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️نفوذ دینی و اجتماعی روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد #تنباکو
🔸در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسیها تعجب کردند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=981
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️نفوذ دینی و اجتماعی روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد #تنباکو
🔸در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسیها تعجب کردند.
🔸نقل شده اوباش، عرق و شراب میخوردند اما تنباکو نمیکشیدند.
🔸وقتی هم از آنها سؤال میشد که: «چرا عرقی که از اول حرام بوده و تا آخر هم حرام است را میخوری اما، تنباکو که میرزا موقتاً به دلیل یک مصلحت سیاسی تحریم کرده را استفاده نمیکنی؟» جوابی که میدادند که ناظر به تعبیر میرزا در حکم بود.
🔸میرزا در حکم دارند که: «الیوم استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان عجلاللهتعالیفرجه است.»
🔸در حقیقت عرقخورها با آن نگاه عوامانه و ساده خودشان در جواب پرسش میگفتند: «عرق را میخورم به امید شفاعت صاحبالزمان. تنباکو را به چه امیدی بکشم؟»
🔸نظام آموزشی ما، نظام آموزشی غربی است، و نگاه اومانیستی در روح نظام آموزشی غربی وجود دارد.
🔸بچههای ما از اول ابتدایی وقتی وارد دروس علمی جدید مثل علوم تجربی، فیزیک، شیمی و… میشوند این را مثلاً در علوم تجربی میخوانند که: وقتی یک گیاه در زمین کاشته میشود و به او آب میدهیم، این فعل و انفعالات شیمیایی باعث میشود گیاه رشد کند.
🔸یا مثلاً گفته میشود که گیاه از طریق نور و فتوسنتز تغذیه میکند.
🔸نکته این است که در بین تدریس این دروس، خدایی وجود ندارد. در فیزیک و شیمی نیز همینطور است.
🔸در عموم فضای علمی، بچههای ما عادت میکنند که فعل و انفعالات و تحولات جامعه بر اساس یکسری قواعد فیزیکی و شیمیایی است، و خدایی در کار نیست.
🔸این باعث میشود که نگاه دینی تضعیف شود؛ یعنی ناخودآگاه اثر میگذارد. و لذا تأثیر خداوند و دین در مسائل سیاسی و اجتماعی تضعیف میشود.
✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=981
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد #تنباکو
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش پنجم)
🔹در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسیها تعجب کردند.
🔹در گزارشات سفارت #انگلیس با این مضمون آمده که: «روز پنجشنبه فتوای یک خطی توسط میرزای شیرازی در سامرا نوشته میشود. روز جمعه در ایران کپی و توزیع میشود و روز شنبه، احدی در ایران از تنباکو استفاده نکرد.»
🔹این موضوع موجب تعجب و شگفتی غربیها شده که چگونه میشود یک خط نوشتهی عالمی که در ایران نیست را مردم به این شکل بپذیرند و مقابل یک حرکت خارجی بایستند؟
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1010
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️نقش هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران
🎙دکتر #ابوذر_مظاهری
🔻(قسمت اول)
🔹روشنگری حجتالاسلام مظاهری در خصوص نقشآفرینی «هنری دراموند ولف»، سفیر #انگلیس در انعقاد قرارداد رژی و هموار کردن مسیر #استعمار ایران.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
📚 #معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش ششم)
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1024
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ 23 اردیبهشت 99
🔻(شماره سوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه، چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ 23 اردیبهشت 99
🔻(شماره سوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹دیدهبان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنماییهای اندیشههای جریانات فکری در فضای مجازی، به مهمترین رویدادهای #علوم_انسانی اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد.
🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلیترین موضوعات اندیشهای مطرح بوده و در بخشهای مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن میگویند.
🔹به طور کلی میتوان محورهای مطرح شده در مساله کرونا را اینگونه عنوان کرد:
1️⃣ تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی #کرونا و #پسا_کرونا
2️⃣ تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت و کارآمدی نظام
3️⃣ میزان اعتماد عمومی و سرمایههای اجتماعی به حاکمیت و دستگاههای اجرایی و وابسته مثل صداوسیما
4️⃣ مساله توسعه و دموکراتیزه کردن نظام اسلامی و رابطه آن با دین
5️⃣مساله کرونا و نسبت آن با هویت جمعی ایرانیان، فرهنگ ملی، امید ملی و خودباوری
6️⃣ نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا
🔻لینک سایت:
🌐 http://fekrat.net/?p=986
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست.
🔹 #کرونا هیبت و هیمنه مرگ را از میان ربوده و چهره آن را که بیشتر ترسناک بود، خوار و زشت کرده است.
🔹مرگ دیگر، مرگی نیست که در عالم انسانی، همراه و هم خانه آدمیان و پایان بخش امکانهایش باشد.
🔹کرونا مرگی از بیرون با خود آورده است که مراسم و تشریفات ندارد.
🔹حتی مجال عزاداری و تسلیت هم به بازماندگان مرده نمیدهد.
🔹اگر این جبار وحشی زودتر زحمتش را کم نکند، معلوم نیست بر سر زندگی آدمی و وضع جهان چه میآید.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=996
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست.
🔹البته ما از آینده کرونا خبر نداریم و نمیدانیم که در آینده چه رخ خواهد داد، اما نظرم این است که به آینده کرونا و پس از کرونا فکر کنیم.
🔹چند روز پیش که دیدم از خانه بیرون نمیروم، از خود پرسیدم که تو چرا باید از ویروس بترسی؟
🔹زیرا به فرض اینکه بتوانی تا پایان عمر این دشمن موذی بشر و تمدن بشری دوام بیاوری، چون پیمانه عمرت قاعدتا باید پر شده باشد، باید دل از هستی دنیایی برگیری تا وقتی که پیک اجل میرسد، عزم وطن عقبا کنی.
🔹اما دیدم اولا از کرونا نه فقط نمیتوان نترسید، بلکه ترس از کرونا، ترس مضاعف است.
🔹همه از مرگ میترسند و چون بیماری آنها را به مرگ نزدیک میکند، از بیماری هم ترسناکند.
🔹هر کس به سکته قلبی و مغزی و به سرطان و به هر بیماری کشنده دیگری بیندیشد، نگران میشود.
🔹اما کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی میآیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد.
🔹ولی کرونا دیگر یک امکان نیست، بلکه آمده است و در کوچه و خیابان و اداره و فروشگاه و مدرسه و دانشگاه و پشت در هر خانه حضور دارد.
🔹پس در این مکانها نباید حاضر شد، زیرا کرونا آمده و آنجا را اشغال کرده است.
🔹کرونا اکنون دیگر امر موجود است و نه یکی از امکانها و ممکنها. پس مردم از بیماری کشنده حاضر چگونه نترسند؟ کرونا ترس دیگری را هم با خود آورده و آن ترس تلف شدن و به هلاکت رسیدن مثل حیوانات است.
🔹پس من هم از مردن در زمان و فضایی که در اشغال کروناست میترسم، زیرا مرگ در این فضا، مرگ نیست. یعنی در آن نمیتوان مثل آدم مرد.
✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=996
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️قرارداد رژی آثار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی داشت.
🎙دکتر #ابوذر_مظاهری
🔻(قسمت دوم)
🔶حجتالاسلام مظاهری پیرامون ابعاد مختلف و آثار قرارداد رژی توضیح میدهد.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1025
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️#آنچه_گذشت
🎥 #مصاحبه_تصویری
📋 #پرونده_ویژه
♦️دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔰در شش قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/980
🔻قسمت دوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1001
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009
🔻قسمت چهارم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1010
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1026
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #تاریخ_فلسفه_غرب راسل و نجف دریا بندری
🔹ترجمههای دریابندری در قلمرو ادبیات درخشان ودر قلمرو فلسفه نیز به لحاظ روانی وسادگیِ زبان برجسته است .
🔹این مسئله نشان میدهد که او زبان مادری خود را خوب میدانسته است.
🔹به نظر میرسد کسی که میخواهد کتابی را از زبان مبداء به زبان مقصد برگرداند نخست باید بیش و پیش از زبان مبدا در زبان مقصد تسلط و مهارت پیدا کند.
🔹دریابندری این شرطِ مترجم بودن را به خوبی داشته است، اما تسلط بر زبانِ مقصد و مبدا برای ترجمه در قلمرو فلسفه کافی نیست، شخص باید اهل فن نیز باشد به خصوص بر خزینهی لغت فیلسوفان مختلف مسلط باشد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #تاریخ_فلسفه غرب راسل و نجف دریا بندری
🔹تاریخ فلسفه غرب راسل یکی از پرخوانندهترین کتابهای فلسفی است.
🔹این کتاب بازنویسیِ درسگفتارهای راسل در سالهای ۱۹۴۰ تا۱۹۴۳ در #آمریکا است که در سال ۱۹۴۵ به دست نشر سپرده شده است.
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ فلسفهی غرب راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹رونالد ریگن رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ #فلسفه_غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفهی غرب راسل موافقان ومخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن،جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با تاریخِ فلسفه آشنا کند.
🔹نکتهی مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه ی غرب آشنا کند؟
🔶تاریخ فلسفهی غرب راسل دو ویژگی دارد:
1️⃣ نثرِ شیوا،روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ #راسل تنها به نقلِ آراء و اَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است.
🔹ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفهی راسل دانستهاند .
🔹کسی که تاریخ فلسفه مینویسد میتواند خود اظهار نظر کند و با دیگران وارد بحث شود اما به نظر میرسد راسل با داوری و مواجهه ی شخصی با فیلسوفان از اعتبار ودقت کار خود کاسته است .
🔹بعضی معتقدند راسل برداشتهایی شخصی و یکجانبه از فیلسوفان و مکاتبِ فلسفی به دست داده است.
🔹با خواندنِ کتاب میتوان شواهدبسیاری بر این ادعا یافت.
🔹برداشتهای او از افلاطون وایدئالیزم المان دو نمونه از بسیار است.بی توجهی و بی مهری او نسبت به بعضی از فیلسوفان نشان میدهد که او به چه میزان علایق شخصی خود را در نگاشتن تاریخ فلسفه درکار کرده است.
🔹راسل خود در مقدمهی تاریخ فلسفهی غرب با تواضع نوشته است که باستثناء فلسفهی لایبنیتس که به آن علاقه و در آن تخصص دارد، دانش او نسبت به فیلسوفان دیگر اندک است.
✍️نویسنده: دکتر محمد علی عبداللهی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1002
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📣شما هم دعوتید: اولین جلسه از سلسله نشست های #فقه_رسانه موسسه #فتوح_اندیشه: گروه علمی فقه رسانه:
🔻عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه (در شرایط عادی و جنگ رسانهای)
👤 ارائه دهنده: دکترمحمد #محمدی_نیا
🕔 پنجشنبه،۲۵ اردیبهشت،ساعت۱۷
🏢مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خ البرز، ک1، پ6، ساختمان پردیس حکمت
@Fotooh
@fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر سید مهدی ناظمی
🔻(جلسه اول)
🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربردهای آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم.
🔹فلسفه علم، رشتهای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است.
🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است.
🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقهای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربهگرا است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه اول.mp3
20.54M
🔊 #فایل_صوتی
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه اول)
🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربردهای آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم.
🔹فلسفه علم، رشتهای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است.
🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است.
🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقهای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربهگرا است.
🔶 از قرن 20، فلسفه به دو بخش کلی تقسیم میشود:
1️⃣ فلسفه «تحلیل» یا «تحلیل زبان»
2️⃣ فلسفهای که سعی داشت تا فیلسوفان قدیمی مانند «#هگل» را در صدر فیلسوفان نگه دارد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net