eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
| 📌صددام وحشی‌تر از صدام ✍🏻رحیم آبفرو 🔸در فیلم «صددام»، صدام، بهانه است تا بار دیگر به ایران حمله شود. یک‌بار به مرزهای خاکی این کشور و این بار به مرزهای فرهنگی، هویتی و معنایی او...! این‌بار مسأله، اصلاً دین و شرع و شریعت نیست، مسأله فقط رقص و موسیقی و آرایش و‌ پوشش بازیگران نیست که این‌ها را چندسالی می‌شود پاس کرده‌ایم. مسأله خلط فصل‌های انسان و حیوان است؛ التقاط مرزهای انسانیت و حیوانیت؛ البته نویسنده فیلم‌نامه، برای بروز چنین خصائص حیوانی، حیوان خوبی مثل صدام را بهانه کرده‌است. 🔹فیلم به طرز عجیبی وحشی است؛ به شکل وحشیانه‌ای به هر آن‌چه از حیا و نجابت و عفت و پاکی است، حمله می‌کند. افسارگسیخته و عنان‌پاره‌کرده در تلاش است عبور از هر خط قرمزی را تجربه کند تا جایی که خون و کف قاطی کرده و از لب‌ولوچه‌اش سرازیر می‌شود. انبوهی از شوخی‌های مبتذل جنسی، در انواع مختلف کلامی، تصویری، محتوایی، فیزیکی و..! شوخی‌هایی که حتی می‌ترسم بیان‌شان از باب نمونه هم فضای این کلمات را متعفن کند! 🔸از تماس‌های بدنی مکرر و ممتد با قاب کلوزاپ تا کلوزاپِ مکرر آرایش‌کردن بازیگر زن فیلم...! از صدای کش‌دار ماچ تا اثر دراماتیک ماتیک بر سر و صورت رضا عطاران...! از سیگارکشیدن‌های مکرر و‌ عمیق تا شوخی و بازی با تریاک و بافور...! پدرام پورامیری در تلاقی با رضا عطاران، هر آن‌چه در اعماق وجود داشته‌اند، بالا آورده‌اند بر روی پرده سینما و هرچه در کوزه بوده، برون تراویده است. 🔹عنوان‌بندی فیلم، حرفه‌ای بود؛ گریم رضا عطاران در نقش صلاح، بدل صدام، خیلی خوب از کار درآمده بود. مطلق بازی رضا عطاران از بُعد حرفه‌ای، قابل قبول بود تا جایی که آرزو می‌کردی کاش این استعداد در مسیر دیگری به کار گرفته شده بود. همچنین بازی آزاده صمدی در نقش حلیمه رسن، مثلاً بهترین مأمور بعث در خاورمیانه، در برابر بازی بی‌نمک و کم‌مزه پریناز ایزدیار، در نقش ثریا مسرور به چشم می‌آمد. ✔️ دیدن این فیلم را نامناسب برای بچه‌ها و مایه شرم برای خانواده‌ها می‌دانم! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
12.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 در مذمت مردان 👤محمدرضا نصیری؛ پژوهشگر و منتقد سینما 📍فیلم «رها» با ارائه یک روایت سیاه و غیرواقعی از جامعه و خانواده ایرانی، قصد دارد تا مردان را موجوداتی بی‌مسئولیت نسبت به زندگی و خانواده نشان دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 🔰آینده‌هایی که می‌توانستیم داشته باشیم؛ 🖇 گذر از رؤیاهای ازدست‌رفته به مسیرهای ممکن 📍آنچه در این پرونده خواهید خواند، تنها یک روایت از گذشته نیست؛ بلکه جست‌وجویی است برای فردایی که هنوز می‌توان ساخت. آینده‌ها از دست می‌روند، اما همیشه راهی برای بازپس‌گیری رؤیاها باقی می‌ماند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔸در آستانه‌ی یک بازه‌ی تاریخی سرنوشت‌ساز ایستاده‌ایم؛ ایستاده‌ایم در نقطه‌ای که پرسش‌های کلیدی در ذهنمان زبانه می‌کشند: چگونه به اینجا رسیدیم؟ چه آینده‌هایی را می‌توانستیم داشته باشیم که به آن‌ها نرسیدیم؟ و مهم‌تر از همه، آیا هنوز امکان تغییر مسیر وجود دارد؟! 🔹وقتی به مسیر چند دهه‌ی اخیر ایران نگاه می‌کنیم، نقشه‌ای پیچیده از فرصت‌های ازدست‌رفته، راه‌های نرفته و گره‌گاه‌های تاریخی نمایان می‌شود. در هر بزنگاه، آینده‌های مختلفی ممکن بود زاده شوند، اما انتخاب‌هایی دیگر رقم خورد. در این پرونده، قصد نداریم در گذشته درجا بزنیم یا صرفاً روایتگر آن باشیم؛ بلکه می‌خواهیم چراغی بیفروزیم بر آینده‌های گمشده، تا راهی برای ساختن آینده‌ای جدید بیابیم. 🔸انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین فرصت‌های تاریخی برای تغییر آینده‌ی ایرانی بود. در این انقلاب، آرمان‌هایی همچون عدالت، پیشرفت، استقلال، مردم‌سالاری دینی و هویت‌بخشی فرهنگی را به‌عنوان مسیرهای کلیدی آینده‌ی ایران تعریف کرد. اما آیا این مسیرها به‌درستی تدوین و اجرا شدند؟ آیا مفهوم «پیشرفت» در نسبت با سنت و مدرنیته بازتعریف شد؟ آیا استقلال اقتصادی توانست به یک مدل بومی و پایدار تبدیل شود؟ و آیا عدالت، از سطح یک شعار به یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی بدل شد؟ 🔹اما تحقق این آینده‌ی مطلوب، صرفاً به تغییر نظام سیاسی منوط نبود، بلکه نیازمند تعیین مسیرهای بزرگ و اتخاذ تصمیمات اساسی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، دانشی و فرهنگی بود. هر چند که در سطح اجرایی کم و کاستی‌ها در مسیر بوده و هست اما به نظر میرسد همچنان مهمترین مسئله سطح گفتمانی و اندیشه‌ای است. نظام کارشناسی، در بسیاری از مقاطع تاریخی، به‌جای آنکه نقش پیشران تحولات را ایفا کند، در دام اجراییات مقطعی یا نگاه‌های روزمره گرفتار شد. 🔸مفصل‌بندی تاریخی آینده‌های ازدست‌رفته، نه یک واکاوی نوستالژیک، بلکه کلیدی برای تحلیل گلوگاه‌های تغییر مسیر است. هر جامعه‌ای، مسیری که طی می‌کند، محصول انتخاب‌ها، سیاست‌ها، کنش‌های اجتماعی و نیروهای پنهان و پیدای تاریخی است. یکی از نیروهای پنهان اما تعیین‌کننده نیز «امید» است. 🔹امید اگر صرفاً شعاری باشد، چیزی جز مخدرِ ذهنی برای فرار از واقعیت نخواهد بود. اما اگر امید را همچون نیرویی واقعی و توانمند ببینیم، می‌تواند موتور محرکه‌ی جامعه برای ساختن آینده‌ای جدید باشد. بسیاری بر این باورند که امید اجتماعی در ایران دچار بحران شده است. اما این بحران، ناشی از چیست؟ آیا مردم از آینده ناامیدند یا از مسیرهایی که پیش رویشان گذاشته شده است؟ آیا ناامیدی از زیستن در ایران، یک واقعیت غیرقابل تغییر است، یا نتیجه‌ی فقدان افقی روشن؟ و مهم‌تر از همه، چگونه می‌توان امید را از سطح شعار، به نیرویی واقعی برای تغییر بدل کرد؟ 🔸ناامیدی، برخلاف تصور رایج، تنها یک وضعیت روانی نیست؛ بلکه محصول انسدادهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. ازاین‌رو، راه خروج از بحران امید، نه در توصیه‌های کلیشه‌ای برای «امیدوار بودن»، بلکه در گشودن مسیرهای جدید برای تحقق آینده‌های مطلوب است. تصور آینده، نه یک تمرین خیالی، بلکه یک ضرورت سیاسی و اجتماعی است. اگر ایران می‌خواهد در دهه‌های آینده، آینده‌ای متفاوت داشته باشد، باید از چه نقطه‌ای آغاز کند؟ 🔹این پرونده، دعوتی است برای کاوش در مسیرهای نرفته، در انتخاب‌هایی که می‌توانستند آینده‌ای دیگر رقم بزنند، در رؤیاهایی که گم شدند یا ناتمام ماندند. ما نمی‌خواهیم صرفاً تاریخ را ورق بزنیم؛ بلکه می‌خواهیم بشنویم، بفهمیم، و آینده‌ای دیگر را تصور کنیم. چه شد که برخی اهداف انقلاب اسلامی محقق نشدند؟ در کدام بزنگاه‌ها می‌توانستیم ریل‌گذاری بهتری داشته باشیم؟ امروز در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم و هنوز کدام مسیرها بازند؟ آیا می‌توان امید را دوباره ساخت؟ اگر بله، از کدام نقطه باید آغاز کرد؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
هدایت شده از حمید پارسانیا
تقارن نیمه شعبان و انقلاب اسلامی.mp3
38.97M
🎤 سخنرانی با موضوع: «تقارن نیمه شعبان و ۲۲ بهمن ماه» استاد حمید پارسانیا ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ مدرسه مطالعات اسلام و غرب
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 ترک عمیق در خانواده 👤محمدرضا نصیری؛ پژوهشگر و منتقد سینما 📍فیلم «ترک عمیق» یک نمایشنامه تئاتری است که همچون برخی دیگر از فیلم‌های جشنواره امسال، با محوریت موضوع تخریب جایگاه پدر و مرد به کار خود ادامه می‌دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی گفتگو با: 👤دکتر مرتضی مرتضوی ⏰ ۱۲ دی‌ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
استاد مرتضوی.mp3
8.91M
🔸انسان مقاوم و علوم انسانی 👤مرتضی مرتضوی اقتصاد در نهج‌البلاغه 00:48 مقاومت و اقتصاد 3:10 فعلیت‌بخشی به توانایی 7:33 نهضت ملی‌شدن نفت 9:36 تولید در شرایط شِعب ابیطالب 13:45 سرمایه اجتماعی تا به امروز 15:55 مقاومت برای معیشت 18:51 شوک‌درمانی و انسان مقاوم 20:05 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 📌ای داد از این «داد» ✍🏻امیرعباس شاهسواری 🔸ابوالفضل جلیلی بعد از بیست و هفت سال به جشنواره فجر آمد و با فیلم «داد» نشان داد که در تمام این سه دهه، جشنواره فجر چیزی را از دست نداده است. فیلم آنقدر فیلم ملال‌آور است که اکثر افراد حاضر در سالن پس از یک ساعت خسته شده و سر خود را با گوشی و ساعت گرم می‌کنند و لحظه می‌شمارند تا فیلم تمام شود. 🔹سرعت فیلم به شدت کند بود و سرشار از تعلیق بی‌دلیل است. همچنین روایت فیلم به شدت سیاه است و ایران را یک کشور مفلوک نشان می‌دهد؛ کشوری که آب در آن به شدت قطع می‌‎شود و رئیس پاسگاه و کارمند شهرداری‌اش به شدت حال به‌هم‌زن هستند؛ خلاصه هیچ نکته مثبتی در این کشور وجود ندارد. 🔸فارغ از این نکات، فیلم به شدت از عدم وجود قصه و داستان رنج می‌برد که بیشتر فیلم را با آن زاویه دوربین خاصش تبدیل به یک مستند کرده است. در پایان نباید از بازی خوب تمام بازیگران فیلم که بسیار باورپذیر بازی کرده‌اند، غفلت کرد. ✔️ در نهایت می‌توان گفت این فیلم نه برای دریافت سیمرغ جشنواره فجر ایران بلکه برای دریافت شیر جشنواره ونیز ساخته شده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| رسانه فکرت با همکاری مدرسه نگاه برگزار می‌کند: 💥امید و رویای ایرانی اولین قسمت از نشست‌های گذشته و آینده انقلاب 👤 با حضور: ✔️سیدمهدی ناظمی ✔️حامد زارع ✔️روح‌الله اسلامی ✔️محسن دنیوی ⏰ چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه، ساعت ۱۴ 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 زیست یک فرمانده 👤محمدرضا نصیری؛ پژوهشگر و منتقد سینما 📍فیلم «صیاد» روایت مستندواری از زندگی نظامی شهید صیاد شیرازی است که به دلیل خشک‌بودن فضای جنگی، ارتباط عمیقی را با مخاطب برقرار نمی‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net