📍#اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️جایگاه #حضرت_معصومه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟
🔹در فرهنگ مادی زن ابزار لذت است و ارزش ابزاری دارد؛ محمدرضا شاه هم چنین نگاهی به زن داشت و در یکی از مصاحبههایش گفته بود زن باید فریبا باشد.
🔹حتی از زن به عنوان ابزار کسب اطلاعات هم استفاده میشود.
🔹مثلاً در مصاحبهای که نشریه آمریکایی تایم با وزیر خارجه اسبق رژیم غاصب صهیونیستی انجام داده و روزنامه یدیعوت احارونوت هم آن را منتشر کرده، خانم تزیپی لیونی اعتراف کرده است که برای منافع اسرائیل، روابط جنسی با برخی شخصیتهای مهم اروپایی و منطقهای و از آن جمله برخی سران عرب داشته است.
🔹براساس اعترافات او؛ شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر کنونی قطر و حمد بن جاسم نخست وزیر قطر از جمله این افراد بودهاند.
🔹در نزاع قدرت، کارگزاران شهوتگرا بر اساس تمایلات شهوانی که دارند، به آسانی به دام میافتند و شکار میشوند؛ گاهی با رشوه و هدیه و گاهی هم با جنس مخالف. فیلمهای پورن مروج این مدل از فرهنگ هستند.
🔹نژاد و جنسیت و زبان در این فرهنگ برجسته است. طبق فرهنگ پان ایرانیسم معنا ندارد که ایرانی به یک عرب احترام بگذارد.
🔹طبق دیدگاه #فمینست_ها معنا ندارد که مرد ایرانی به زیارت قبر یک خانم برود.
🔹در فرهنگ مادی روابط انسانها با یکدیگر و حتی با طبیعت منفعت محور است.
🔹این دیدگاه توسط کسانی مثل بنتهام و فروید و فرانسیس بیکن تئوریپردازی شده است.
🔹منفعت روشن است که ساحت قدسی و پاک #حضرت_معصومه (س) از این جغرافیا بری است.
✍️نویسنده: رضا لک زایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1347
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️راهکارهای تولید شبکههای ایرانی- اسلامی
🔸در تحقق #انقلاب_اسلامی در فضای فیزیکی که اتفاق افتاد، پیش از پیروزی انقلاب نهضتهای مختلفی شکل گرفته بودند.
🔸حضرت امام از سال ۱۳۴۲ فریاد انقلاب اسلامی و اعتراض به #کاپیتولاسیون را شروع کردند.
🔸اما به نظرم وقتی انقلاب اسلامی محقق شد که مردم از شاه نا امید شدند.
🔸نا امیدی از دشمن یک قدم بسیار مهم است که هنوز در فضای مجازی محقق نشده است.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️راهکارهای تولید شبکههای ایرانی- اسلامی
🔸اگر در حوزه #فضای_مجازی میخواهیم به جایی برسیم، اول باید از دشمن نا امید بشویم؛ دوم، باید امیدمان به خدا و انسانهای الهی باشد؛ سوم، باید پارادایم فضای مجازی را با توجه به همان دو رکن قبلی تغییر بدهیم، به شکلی که نظام ارزشی فضای مجازی، به سمت تحقق همان تمدن بزرگ اسلامی پیش برود.
🔸پس یک مسیر طولانی در پیش داریم؛ اما این مسیر طولانی ممکن است از نظر زمانی کوتاه باشد.
🔸ممکن است که فرضاً مردم ما ظرف چند ماه یکدفعه به چنین نقطهای از تعالی برسند که متوجه این مسئله بشوند و به آن عمل کنند.
🔸در هر صورت مسیر پیچیده است و دشمن کادرسازی و مدیرسازی کرده و کنترل میکند و اجازه نمیدهد این ارادهها شکل بگیرد؛ اگرهم شکل گرفته باشد سعی میکند این امید را بگیرد و نهایتاً اینها را در نطفه خفه کند؛ اگر هم موفق نشود، وقتی بروز اجتماعی پیدا کردند، دشمن به وسیله جریانهای اجتماعی تحت کنترل خودش اینها را نابود میکند؛ لذا کار، کارِ پیچیدهای است.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️استراتژی برد-برد
🔹مناظره به دعوت حاجآقای #رفیعی از آقای #حسن_آقا_میری قرار است انجام شود.
🔹این ماجرا عجیبتر میکند.
🔹شاید اگر دعوت معکوسی اتفاق افتاده بود، الان داستان به شکل دیگری روایت میشد.
🔹در آن صورت، یک شخصیت مشهور اینستاگرامی که در افکار عمومی، خارج از جریان اصلی روحانیت محسوب میشد یک منبری سرشناس و محبوب را به کارزار اندیشه فراخوانده بود.
🔹اما حالا دوز تواضع ماجرا بالاتر رفته و داستان را دراماتیکتر کرده است.
✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1367
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️استراتژی برد-برد
🔹رفیعی آرام نشسته و بیشتر گوش میکند.
🔹دست به چانه گرفته و ابروهایش، گره اندیشیدن و شنیدن به طرف بحث را دارند.
🔹گه گداری حرفهای آقامیری را تأیید میکند.
🔹خصوصاً جاهایی که استدلالهای #آقا_میری به «رحمانیت» خداوند بیشتر متکی میشود.
🔹برخلاف مسیر پراکنده آقامیری در مباحثه و این شاخه و آن شاخه پریدنهایش، روی دو چیز تکیه میکند:
🔹اول) آیا «کفر» و «شرک» هم بخشیده میشوند یا نه؟
🔹دوم) زمان عمل و کاشتن بذر برای انسان مختار، در این دنیاست و قرآن تصریح دارد که پس از این مهلت، بازگشتی نیست.
🔹رفیعی نزدیک به نص باقی میماند و تلاش میکند برای حرفهایش ادله نقلی بیاورد یا از آیات یا نهایتاً از روایات.
🔹آقامیری اما آزاد و رها، به ادله عقلی و استدلالهای مبتنی بر دودوتاچهارتاهای عقلانی تمسک میجوید.
🔹این اتفاق به علاوه آرامش در یک سوی بحث و هیجان و آب وتاب در سوی دیگر، دوکفه مناظره را نامتوازن کردهاند.
🔹طبیعی است که برای آن دسته از مخاطبان که با تصور دربی پای مناظره نشستهاند، سکوت همراه با تأمل رفیعی، باخت تلقی شود.
🔹ولی از جهت محتوایی، انگار بحث عمیقی حول رحمت الهی و عدل الهی شکل گرفته است.
🔹دو موضوعی که از قضا در تاریخ اندیشه اسلامی هم محل مباحثات فراوانی بودهاند.
✍️نویسنده: فاطمه ترکاشوند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1367
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #یاداشت
♦️ارزندهترین زینت زندگی
🔹چه عجیب است تامل و تدبر در دوآیه ۵۸ و ۵۹ سوره نحل که بشارتی، چنین صاحب خبری را به ولوله افکنده و متاسفانه شهد را براو زهرکرده است.
🔹آیا مشکل از خبر است یا از شنونده آن؟
🔹قرآن قضاوت را نخست به عقول بشری سپرده و در پایان آن میفرماید:“الا ساء مایحکمون“. خبردر این آیات، خبر مسرت بخش تولد نوزادی است که طبعا مایه شادی و نشاط جسم و روح آدمی است چه بسیار انسانها که در طول تاریخ در حسرت چنین بشارتی عمر به سر رسانیدهاند.
🔹حتی انبیای الهی نیز در حسرت این چنین خبر مسرت بخشی با تضرع و اضطرار بارها و بارها درب رحمت الهی را کوفته و از خداوند خواهان این نعمت بزرگ شدهاند که ابراهیم نبی، سرآمدآنها بوده است.
✍️نویسنده: جواد عبدلزاده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1361
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #یاداشت
♦️ارزندهترین زینت زندگی
🔹این احوالات مشرکانی است که از نعمتهای الهی که خداوند روزی شان کرده است، برای بتان که هیچ شعوری ندارند، سهم قرار میدهند.
🔹همان مشرکانی که خدا را صاحب دخترانی میدانند و آیات صریح قرآن در باب “لم یلد و لم یولد“بودن خداوند را به سخره میگیرند.
🔹لیکن وقتی که خود صاحب نعمت عظیمی چون فرزند دختر میشوند، از روی جهل و نادانی، به نقمت عظیم خود را مبتلا میپندارند.
🔹بشارت را مشکلی نبوده است. بیشک لایق مژدگانی است بشیر این خبر. اما شنونده را عقل کوته دنیوی فراگرفته و جهل بر او غالب است.
🔹چه کند با دختری که نقش اقتصادی نداشته و باری بر زندگی فرد قلمداد میشود.
🔹درجنگ قادر به جنگیدن نبوده و در صورت اسارت، مایه دلنگرانی و آبروریزی خواهد شد.
🔹از شوهر دادنش به سایر قبایل ترس داشته و در جامعه به آن فال بد زده و آن را عاملی برای نزول بلا و نکبت میدانند.
🔹کوته فکری و خرافه گرایه در این جنس از انسانها باعث تعطیلی عقل و تقلید کورکورانه از رسم و شیوه غلط میگردد.
🔹آنگاه آنکه قرار بوده زندگی ساز باشد به دست خویش موجودی حی و صاحب حیات را به تیغ فرهنگی غلط قربانی کرده و در زیرخاک مرده پذیر، مدفون میسازد.
✍️نویسنده: جواد عبدلزاده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1361
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️درآویختن ایدئولوژیک
🔹ایدئولوژی چیست؟
🔹بحثها و اقوال در باب ایدئولوژی کم نیست اما در این سطور معنای مراد شده توسط داریوش شایگان و دکتر رضا داوریاردکانی مدنظر است و دلیل این گزینش در پی خواهد آمد.
🔹ایدئولوژی به بیان شایگان هم «دارای بار عاطفی بزرگی است» و هم «دستگاهی منطقی و عقلانی دارد» اما بیشتر به اسطورهها میماند و «نه علم است، نه فلسفه و نه دین.» داوری نیز میگوید ایدئولوژی «درمقابل دیانت و فلسفه و بهطور کلی تفکر» است.
✍️نویسنده: محمدجواد صادقی
🔻ادامه مطالب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1383
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️درآویختن ایدئولوژیک
🔹این یادداشت اما نه به ماهیت ایدئولوژی و بلکه به شناسایی اوصاف و خصایص آن و خصوصا به نقد اخیر سیدجواد طباطبایی از داوریاردکانی مربوط است.
🔹شاید ابتداییترین جلوه ایدئولوژی، موضعی باشد که پیش از ورود به بحر تفکر بهعنوان نتیجه اتخاذ شده و مفروض انگاشته میشود هادی نظر بهسوی آن نتیجه مفروض باشد.
🔹بهعبارتی در ایدئولوژی اول پاسخ است و بعد پرسش؛ و پرسش بهنحوی پیش کشیده میشود که پاسخ یا پاسخها در آن مندرج باشند یا نتیجه مطلوب از آن پرسش حاصل آید.
🔹این «پاسخ مقدم» گاه خفی و مضمر است و گاه جلی و آشکار. بنابراین ایدئولوژی ریلگذار مصرف پرسش است بهمثابه ماده و در خدمت اغراض. ایدئولوژی قطع نظر از حقیقت، با غیر یا «دیگری» میآویزد و او را میفرساید و این درآویختن نیز مستمسکی برای اغراض است تا به کار مصرف مریدان آید.
✍️نویسنده: محمدجواد صادقی
🔻ادامه مطالب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1383
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️انسان مرگآگاهتر میشود.
🔹 #کرونا به انسان فهماند باید از جزماندیشی و تعصب درباره هر پدیدهای دست بردارد.
🔹آن پدیده خواه میخواهد علم و تکنولوژی باشد و خواه دین و مذهب. درحقیقت، با بسته شدن اماکن مذهبی و زیارتگاهها بهمنظور جلوگیری از همهگیری این بیماری، انسان #پسا_کرونا متوجه این امر شد که مواجهه خرافی و غیرمعقول با دین و مذهب بهجا نیست و پایههای خرافهپرستی در باب دین و مذهب در انسان پساکرونا سخت متزلزل شد.
✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ شهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️انسان مرگآگاهتر میشود.
🔹بررسی نسبت میان #ویروس_کرونا و انسان از منظر منشأ شکلگیری، از دو دیدگاه میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
🔹در دیدگاه اول، ویروس همهگیر (پاندمی) کرونا در یک رابطه علت و معلولی، علت مرگ، ابتلا، هراس، نابسامانیها و بههمریزی نظم متداول جهان برای انسان امروزی است.
🔹دیدگاه دوم، دیدگاهی است دال بر این نکته که این کرونا نیست که چنین فجایعی را به بار آورده است، بلکه این انسان است که سرچشمه شکلگیری فجایع و نابسامانیهای بسیار در جهان -اعم از آلودگیهای زیستمحیطی، بیماریهای همهگیر (پاندمیک) و جنگ و فقر در جهان است.
🔹درنتیجه، مطابق دیدگاه دوم، #ویروس همهگیر کرونا دیگر علت نیست، بلکه معلول زندگی انسان مدرن است.
✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ شهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ #فضای_مجازی و جهانی شدن
🔹بحث جهانیشدن که بسیار جذاب به نظر میرسد، الزامات و لوازمی را میطلبد.
🔹مثلاً وقتی وارد #توئیتر میشوید، توئیتر شما را در حباب اطلاعاتی ایرانیها قرار میدهد.
🔹یعنی #توئیت شما را ایرانیها میبینند، و عموماً هم توئیت ایرانیان را میبینید.
🔹در #گوگل هم بعضاً وقی محتواها را انگلیسی جستجو میکنید، صفحات فارسی یا انگلیسی مورد نظر خود گوگل برای شما نمایش داده میشود.
🔹این یعنی شما را در حباب اطلاعاتی خاصی قرار داده و به نظر میآید که در شبکهای به نام توئیتر هستید که شبکهای جهانی است؛ اما در واقع توئیتر به شما اجازه نمیدهد با جهان ارتباط داشته باشید.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب درلینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ #فضای_مجازی و جهانی شدن
🔹طبیعتاً تا وقتی از ابزارهای، تحت تسلط #اسرائیلی_ها و #آمریکایی_ها استفاده میکنیم، نمیتوانیم انقلابمان را به شکلی که میخواهیم به دنیا عرضه کنیم.
🔹عموم کسانی که در معرض هشتگهایی که تولید میکنیم قرار میگیرند و توئیتها را ریتوئیت میکنند، ایرانی یا همفکر ما هستند، و اتفاقاً همان کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این هشتگ کنجکاو میشوند، در معرض محتواهایی قرار میگیرند که دشمنان ما با استفاده از همین هشتگ تولید کردهاند.
🔹این یعنی یک نظام دقیق هوش مصنوعی یا به عبارت بهتر هوش شیطانی پشت این قضیه وجود دارد و این نظام دارد مردم را به سمتی که خودش میخواهد سوق میدهد.
🔹اگر بخواهیم با مردم دنیا حرف بزنیم، باید ابزارهای خودمان را داشته باشیم.
🔹«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»[۱] که حضرت آقا گفتند، فضای مجازی هم یکی از لوازم است و باید به قوت در فضای مجازی برسیم و در این فضا قدرتمند و قوی بشویم.
🔹حضرت آقا مستقیماً گفتند باید به فضای مجازی به عنوان یک ابزار توجه کنیم.
🔹اگر به عنوان یک ابزار و وسیله به فضای مجازی توجه کنیم، ممکن است فرضاً در مقابل اسلحه دشمن تا یک مدت مقابله کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت جدی در مقابل دشمن که همین اسلحه را ساخته، بایستیم اولاً باید بتوانیم اسلحه را از دست دشمن بگیریم و دوم اینکه، در درجه بالاتر خودمان باید اسلحه بسازیم.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب درلینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️تاریخچه و امواج #فمنیسم
🔹در مورد شروع تاریخ فمنیسم نظریات مختلفی وجود دارد که طرح همه نظرات در این نوشتار، خارج از حوصله است اما اجمالا گفتنی است که فمنیسم، محصول تفکر عصر روشنگری، مدرنیته، انقلاب فرانسه و برگرفته از تفکر اومانیسم بوده و از طرفی برخی اتفاقات مانند جنگهای جهانی اول و دوم بر این موضوع دامن زدهاند.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️تاریخچه و امواج #فمنیسم
🔸فمینیسم در قرن نوزده و بیست، آشکارا وجه سیاسی و اجتماعی پیدا کرد و توانست در چند دهه گذشته خود را همچون یکی از مهمترین آموزههای سیاسی – اجتماعی قلمداد نماید.
🔸احتمالا باید رساله جان استوارت میل به نام انقیاد زنان (ترجمه فارسی آن، کنیزک کردن زنان یا اسارت زنان) را که به سال ۱۸۶۹، یعنی ده سال پس از رساله معروفش در باب آزادی، نگاشته شد مهمترین اثر فمینیستی قرن نوزدهم به شمار آورد.
🔸وی در همان آغاز، توضیح میدهد که چگونه از ابتدای شکلگیری اندیشهای در زمینه مناسبات اجتماعی، آنچه را وی انقیاد زنان میخواند، برایش مورد سؤال بوده است.
🔸میل، انقیاد هر یک از دو جنس را نسبت به دیگری رد کرده، از اصل برابری کامل دفاع میکند.
🔸موج دوم فمنیسم اما از جنگ جهانی دوم آغاز شد.
🔸وقوع جنگ جهانی دوم با وجود مشکلات بیش از حد انسانی و مادی، در زمینه سازی موج دوم فمینیستی موثر واقع شد.
🔸نیاز دولتها به مردان جنگی سبب شد که زنان به طور گسترده در مشاغل خارج از خانه به کار گرفته شوند؛ یعنی بخشی از عوامل مؤثر در موج اول فمینیسم مجددا مطرح شوند.
🔸یعنی همان گونه که در موج اول نیاز سرمایهداری، کارخانجات با الزامات شهرهای انبوه، به حضور بیشتر زن در اجتماع و به دنبال آن طرح خواستهای فمینیستی منجر شد، در جنگ جهانی دوم نیز، شرایط مشابهی پدیدار شد.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #انقلاب علیه فسیلها
🔸سخنرانی امسال رهبر حکیم انقلاب در سالگرد ارتحال #امام_خمینی(ره) به موضوع لزوم تحولخواهی در نظام اسلامی اختصاص یافت.
🔸ایشان هشدار دادند تاریخ انقلاب ثابت کرده هر جریان تحولخواهی که پایه مستحکم معرفتی نداشته باشد، در نهایت به عقبگرد و استحاله ماهوی ختم میشود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #انقلاب علیه فسیلها
🔸انسان به یاد بعضیها میافتد، ما در انقلاب خودمان داشتیم کسانی را که اینها افراد انقلابی و علاقهمند بودند، منتها چون پایههای فکریشان پایههای محکمی نبود، پایههای ایمانیشان، پایههای متین و مستحکم و دارای پشتوانههای عقلانی محکم و استدلالی محکمی نبود، بعد از اینکه مدتی گذشت و از سنین جوانی مثلا یک مقداری عبور کردند، تبدیل شدند به همان فسیلهایی که اصلا انقلاب علیه آن فسیلها بود؛ یعنی انقلاب اسلامی در واقع یک عده فسیلهای کجرو را کنار زد.
🔸بعضی جوانهای انقلابی دیروز هم بعد از آنکه وارد مرحلههای گوناگون زندگی و عبور از سالهای جوانی شدند، در واقع نزدیک شدند حالا یا بعضیها نزدیک شدند، یا بعضیها تبدیل شدند- به چیزی شبیه آن فسیلها.
🔸بر همین اساس در این پرونده به بررسی برخی ابعاد معرفتی به عنوان پشتوانه یک حرکت تحولخواهانه پرداختهایم؛ حرکتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در نهایت به انقلاب علیه فسیلها بینجامد، نه اینکه خود تبدیل به یک فسیل دیگر شود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #مستند و #نژاد_پرستی
🔹سیاهپوستان آمریکایی مثل همان مردی که سال ۱۹۶۲ به دوربین شبکه CBS گفت «به نظرم این ماجراها هیچوقت تمام نمیشود»، میدانستند اتفاق دیگری دیر یا زود در کمین است.
🔹حالا اما شاید آمریکاییهای سفیدپوست بیشتری از خودشان میپرسند آیا ما در تمام این سالها هیچ تغییری نکردهایم؟
🔹«رادنی کینگ» یک «جورج فلوید» قدیمیتر است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1390
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #مستند و #نژاد_پرستی
🔹ماجرای شورشهای سال ۹۲ فقط دستمایه مستندهای سال ۲۰۱۷ نبوده است.
🔹در همین سال دو فیلم داستانی، «کینگز» به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون در فرانسه و «گوک» به کارگردانی جاستین چون در آمریکا ساخته شدند.
🔹سال ۱۹۹۷ هم فیلم تلویزیونی «شورش» هم به همین موضوع پرداخته است و البته این نمونهها فقط مواردی هستند که بهطور مستقیم درباره این اتفاق ساخته شدهاند؛ اما دامنه این واقعه در فرهنگ عامه #آمریکا و خصوصا #لس_آنجلس چه در ادبیات، چه موسیقی، چه فیلم و… تا حدی گسترده است که امکان برشمردن همه آنها نیست.
🔹با تمام اینها هنوز معلوم نیست چه عاملی میتواند تا این اندازه، نژادپرستی را در سیستم امنیتی و قضایی آمریکا به طور ساختارمند عمق دهد که پس از چندین دوره شورش خونین باز هم جهان، شاهد اتفاق دلخراشی مانند قتل جورج فلوید به دست یک پلیس سفیدپوست است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1390
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سواد حکمرانی #فضای_مجازی
🔹وکلای ملت از طریق شبکهای که برای دیگران فیلتر شده، اقداماتشان را در حل مسائل و مشکلات ملت گزارش میدهند!
🔹اگر #توییتر چیز خوبی است پس چرا فیلترش کردهاید؟
🔹بر بستر یک پلتفرم غیرقانونی اصلا برای چه کسی حرف میزنید؟
🔹وقتی از ضعف سواد حکمرانی فضای مجازی حرف میزنیم مصداقش میشود این مورد… مسوولان ما بیش از مردم نیازمند آموزش حکمرانی فضای مجازی هستند.
✍️نویسنده: عزیز نجفپورآقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1375
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سواد حکمرانی #فضای_مجازی
🔹 #جمهوری_اسلامی نمیتواند از سویی خودش یک سرویس (مثل توییتر و تلگرام) را فیلتر کند و از حضور مردم در آن ممانعت کند و از سویی دیگر مسوولان همین نظام و مدافعان آن با استفاده از #فیلتر_شکن در سرویس ممنوعه حضور بیابند و برای مخاطب مردم تولید محتوا کنند.
🔹این روند به غیر از اینکه غیرقانونی است واجد وجوهی از بلاهت و سفاهت هم هست و مهمتر اینکه مشوق مردم برای حضور بیشتر در سرویسهای فیلترشده غیرقانونی است.
🔹طبعاً در این مقوله باید مردم عادی را از مسوولان جدا کرد… شاید مردم عادی را بهطور کامل نتوان توجیه یا ممانعت کرد که در پلتفرم فیلترشده و غیرقانونی فعالیت نکنند ولی مسوولان نظام و مدعیان انقلاب و اصول، مطلقاً حق چنین قانونشکنی را ندارند.
✍️نویسنده: عزیز نجفپورآقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1375
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️بانوان سرزمین حماسه و شور
🔹مردانمان برای احداث سیل بند و امدادرسانی بسیج شده بودند تصورم از کمکهای خانمها فقط در حد کارهای پزشکی، پرستاری، مامایی و در نهایت جمع آوری کمکهای مالی بود اما در کمال ناباوری دیدم بانوان شهرم جلوتر از مردان به حرکت درآمده بودند.
✍️نویسنده: مریم دغاغله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1378
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️بانوان سرزمین حماسه و شور
🔹نسل من جنگ را همانند دهه پنجاهیها تجربه نکرده بود و شنیده هامان از همدلی زمان جنگ و کمکهای پشت جبهه بانوان به افسانهای دست نیافتنی میماند اما این بار سیل آمده بود تا بگوید زن مسلمان ایرانی حماسهساز بیبدیل دوران مدرنیته است.
🔹زنی را دیدم که فارغ از دردهای بعد از زایمان همسرش را راهی روستاها کرد و تاکید میکرد اگر بخواهی به خاطر من در خانه بمانی حلالت نمیکنم.
🔹بانویی را دیدم که خانه مرفه خود را رها کرده، دو فرزندش را به مادر سپرده بود و همپای همسرش از روستایی به روستایی میرفت تا هر آنچه از دستش بر میآید انجام دهد.
🔹خانم استاد دانشگاهی را دیدم که در جمع خانمهای محله همچون یکی از آنها پیاز خرد میکرد و در آن هیبت خاکی و اشکی خواستنیتر شده بود.
✍️نویسنده: مریم دغاغله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1378
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقد #فمنیسم
🔹فمنیسم با تمام امواج و تاریخچهای که دارد، همچنان فاقد ایدئولوژی و مکتب است.
🔹یعنی هنوز یک مکتب ثابت به نظر نمیرسد و میتوان بیشتر آن را یک جریان دانست تا یک ایدئولوژی.
🔹فمنیستها اختلافات فاحشی با یکدیگر داشته و هنوز نتوانستهاند یک مانیفست برای جریان خود تهیه و ارائه کنند.
🔹آنها سر درگم بوده و حتی برخی از گروههای آنها از راه خود بازگشتهاند.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقد #فمنیسم
🔹گرایشهای گوناگون فمینیستی، طبیعت و روحیه مردانه را عامل اصلی ستمهای تاریخی مردان بر زنان میپندارند.
🔹البته بدبینی فمینیستها نسبت به مردان، در یک درجه نمیباشد، بلکه گرایشهای گوناگون #فمینیست در این جهت متفاوت هستند.
🔹فمینیستهای #لیبرال و پستمدرن، صرفا در حد بدبینی اکتفا کرده و مردستیزی را روا نمیدارند.
🔹اما فمینیستهای مارکسیستی و سوسیالیستی، بدبینی شدیدتری دارند و فمینیستهای رادیکال، بدبینی را تا سر حد مردستیزی و دشمنی کشاندهاند.
🔹به عقیده آنها، حتی در راستای دفاع از حقوق زنان، نباید به مردان اعتماد کرد. ازدواج با مردان همبستر شدن با دشمن است!
🔹 آنان برای دوری و رهایی مطلق زنان از قید مردان، همجنسگرایی، سقط جنین و غیره را تجویز و ترویج میکنند.
🔹تمامی جنبش فمینیسم و همه فمینیستها ناکارا هستند و در حال بازگشت به نحلههای قدیمی خود هستند البته با رعایت برخی حقوق. به طور مثال، در حالی که یکی از اولین اعتراضات فمینیستها به محدود کردن فعالیت زنان به خانواده و ایفای نقش مادر یا همسر بر میگشت، امروزه برخی از فمینیستها با طرح مجدد مساله خانواده، زنانگی و مادر بودن، آنها را پایههای قدرتمندی برای جنبش فمینیسم میدانند.
🔹هر چند به همه گونههای فمنیسم نقد وارد است اما به طور کلی نقدهای وارده بر فمنیسم رادیکال میبایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net