📋#یادداشت
🔻دوقطبی شکافانداز میان راست و چپ رادیکال
🔸پژوهشهای رسانه ای نشان داده است که نزدیکی ایدئولوژیک به هر دو جناح در انتخابشدن رسانه توسط خوانندگانش و اعتماد به آنها موثرترین فاکتور بوده است. در واقع حدود دوسوم لیبرالدموکراتها (۶۶درصد) نیویورکتایمز میخوانند چون به نظرشان چپ است و دیدگاه نزدیکی به آنها دارد و از آن طرف سهچهارم جمهوریخواهان محافظهکار هم فقط به فاکسنیوز اعتماد دارند.
🔸تحقیقات حاکی از آن است که شکاف میان دو جناح در بالاترین حد خود در پنج سال گذشته قرار گرفته است، به طوری که عملا تعداد بسیار بیشتری از جمهوریخواهان تصریح میکنند هیچ اعتمادی به رسانههای دموکراتها ندارند و در مقایسه با مطالعه مشابهی در سال ۲۰۱۴، بیاعتمادی جمهوریخواهان به ۲۰ رسانه دموکراتها که در هر دو پژوهش از آنها به آن رسیده شده، به تعداد بیسابقه ۱۵ رسانه افزایش پیدا کرده است.
🔸این درحالی است که بیاعتمادی آنها به سه رسانه اصلی چپ یعنی CNN، نیویورکتایمز و واشنگتنپست هم به مراتب افزایش پیدا کرده است. این گزارشها همگی از گسترش شکاف میان رسانهها و خوانندگان آنها از افکار عمومی و البته مخاطبانشان در میان کنشگران سیاسی هر دو جناح خبر میدهند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #آمریکا #لیبرال #دموکرات #جمهوریخواه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2807
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻با پیروزی بایدن، معجزهای رخ نخواهد داد
🔹وابستهکردن اقتصاد و شرایط ایران به آمریکا، نوعی اشاعه و اهانت به جمهوری اسلامی ایران است.
🔹برای ایران هیچ تفاوتی ندارد که جو بایدن از حزب دموکرات یا دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه به پیروزی برسند.
🔹هردو در سیاستهای کلان در تقابل با ایران هستند. منتهی ادبیات جو بایدن در مقایسه با دونالد ترامپ، یک مقدار ملایمتر است و احتمال اینکه جو بایدن پیروز شود و یک گشایش جزئی و کوتاهمدت در اقتصاد ایران به وجود بیاید، وجود دارد؛ به دلیل مسائل روانی و اینکه بسیاری فکر میکنند اقتصاد ایران وابسته به آمریکاست.
🎤گفت وگو با: دکتر حسن هانیزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آمریکا #ترامپ #بایدن #رفراندوم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2822
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻با پیروزی بایدن، معجزهای رخ نخواهد داد
🔹بر اساس نظرسنجیهایی که صورت گرفته و با توجه به اینکه نتایج انتخابات عمومی اولیه دوازده ایالت آمریکا مشخص شده، تاکنون جو بایدن بیشترین آراء مردمی را در این دوازده ایالت کسب کرده است.
🔹این نشان میدهد که اقبال عمومی نسبت به نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن، بالاتر از رقیب او یعنی دونالد ترامپ است.
🔹به نظر میرسد اقبال عمومی برای جو بایدن بسیار بالاست و شانسش برای پیروزی در انتخابات افزایش پیدا کرده است. اما پیچیدگیهایی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و آن این است که کالج انتخاباتی یا دارندگان کارت الکترال هستند که در نهایت حرف نهایی را میزنند.
🔹صاحبان کارت الکترال یا کالج الکترال هستند که رأی نهایی را به هریک از این دو نامزد خواهند داد. مجموعه افراد دارنده کارت الکترال و اکثریت، نسبت به لابی صهیونیستی وابستگی دارند و از یهودیان ایالات متحده تشکیل میشوند، لذا پیشبینی اینکه چه کسی از نامزدها پیروز خواهد شد، بسیار دشوار است. زیرا ممکن است در روزهای باقی مانده تا اعلام نتایج نهایی انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ یک برگه برنده جدیدی را رو کند.
🔹از آنجایی که جامعه آمریکا و مجموعه نخبگان نژادپرست سفیدپوست آمریکا، اقبال بیشتری نسبت به دونالد ترامپ و هژمونی آمریکا دارند، در تلاش هستند که دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود. لذا ترجیح این است که دونالد ترامپ در نهایت پیروز انتخابات باشد.همان اتفاقی که در انتخابات گذشته بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ شکل گرفت.
🔹هیلاری کلینتون رأی عمومی را بیشتر از کارت الکترال آورد و شکست خورد و دونالد ترامپ به پیروزی رسید. در این دوره هم، این احتمال وجود دارد که جو بایدن اکثریت رأی مردم را کسب کند ولی در گرفتن کارت کالج الکترال، شکست بخورد.
🎤گفت وگو با: دکتر حسن هانیزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آمریکا #ترامپ #بایدن #رفراندوم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2822
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ بخش دوم/ویژه مردادماه 1399
🔻(شماره دهم)
🔹در این شماره، دیدهباناندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیلهایی که امسال از این موضوع ارائه شد، بهنحو مختصر بپردازد.
🔹 در این شماره به موضوع برگزاری محرم در ایام کرونایی اختصاص یافت. در این بخش با بازنمایی نظرات موافقین و مخالفین، محورهای اصلی و موردتوجه هر دسته برجسته شده است.
🔹 در بخش علوم انسانی این شماره، ابتدا به بازتاب نشست علم دینی پرداخته شده است. پیچیدگی و پر اهمیت بودن مسأله علم دینی، موجب تکثر نظرات و آرای گوناگون اندیشمندان در رابطه با این موضوع است.
🔹در این شماره از بخش روشنفکری، پیرامون نظرات مختلف روشنفکران پرداختهایم و سعی شده با نگاه انتقادی آراء و نظراتشان تحلیل و بررسی شود.
🔹تحلیلهای راهبردی سیاسی که از سوی سیاستمداران اندیشهورز و اندیشمندان سیاسی طرح میشود، میتواند قابل توجه باشد. در این شماره از دیدهبان اندیشه نیز بخشی به این تحلیلها اختصاص یافت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=2829
لینک شماره نهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 10-compressed-1.pdf
7.32M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ بخش دوم/ویژه مردادماه 1399
🔻(شماره دهم)
🔹در این شماره، دیدهباناندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه به مناسبت سالگرد شیخ اشراق، به بررسی تحلیلهایی که امسال از این موضوع ارائه شد، بهنحو مختصر بپردازد.
🔹 در این شماره به موضوع برگزاری محرم در ایام کرونایی اختصاص یافت. در این بخش با بازنمایی نظرات موافقین و مخالفین، محورهای اصلی و موردتوجه هر دسته برجسته شده است.
🔹 در بخش علوم انسانی این شماره، ابتدا به بازتاب نشست علم دینی پرداخته شده است. پیچیدگی و پر اهمیت بودن مسأله علم دینی، موجب تکثر نظرات و آرای گوناگون اندیشمندان در رابطه با این موضوع است.
🔹در این شماره از بخش روشنفکری، پیرامون نظرات مختلف روشنفکران پرداختهایم و سعی شده با نگاه انتقادی آراء و نظراتشان تحلیل و بررسی شود.
🔹تحلیلهای راهبردی سیاسی که از سوی سیاستمداران اندیشهورز و اندیشمندان سیاسی طرح میشود، میتواند قابل توجه باشد. در این شماره از دیدهبان اندیشه نیز بخشی به این تحلیلها اختصاص یافت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=2829
لینک شماره نهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸آنچه در فرهنگ فارسی «نقد» خوانده میشود در زبان انگلیسی «review» و در زبان فرانسوی «la revue» به معنای مرور، بازبینی و بازنگری گفته میشود؛ آن را بازنگری خواندند زیرا شخص ناقد و بازنگر، با نگرشی پس از ساخت اثر هنری، به تفسیر و تحلیل معنای آن می پردازد.
🔸رولان بارت در مقاله «نقد چیست» در توصیف فعالیت نقد می نویسد: «نقد ساختارگرا یک فعالیت است که شیء (اثر هنری) را طوری بازسازی می کند که قوانین کارکردی آن آشکار میشود.
🔸بازسازی شیء که بارت آن را «شبیه سازی» یا تقلید مینامد، شیء را فهم پذیر میکند؛ زیرا به این ترتیب کارکردهای شیء که در حالت طبیعی آن قابل مشاهده نیست، شناخته میشود.» بر اساس نظریه رولان بارت، مسئولیت و وظیفه ناقد بازسازی معنای اثر نیست بلکه بازسازی قواعد و محدودیتهای گسترش آن معناست؛ به عبارت دیگر، ناقد نظام یک متن را بازسازی میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #نقد_فیلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2837
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸تنوع روشهای نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلمها را تحلیل و ارزش گذاری میکند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشهها دقیقتر صورت گیرد. علی رغم این مرزبندیها، باز هم نمیتوان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، میتوان سر نخ ها و شاهدهایی از سبکها و انواع گوناگون به دست آورد.
🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد.
🔸براسـاس نظـر “قره باغـی”گونههـای نقـد هنـری عبارتانـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی« و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا».
🔸نقدنویسی گاهی بر اساس هدفی که از نگارش آن هست تقسیم بندی میشود، گاهی نیز بر اساس نحوه و اسلوبی که در نقد به کار میرود تقسیم بندی صورت میگیر؛. در هر صورت پژوهش گران و منتقدان سینما، از منظرهای مختلفی به تقسیم بندی انواع نقد پرداختهاند.
🔸به طور مثال در نقدهای فرمالیستی، عینیت و وحدت فرم و محتوا، به این معناست که اثر هنری هر فرمی که داشته باشد، معنای خاصی را به آن موضوع اضافه نموده و برای مخاطب ارائه میدهد. روشن است که موضوعات و اتفاقات را میتوان خارج از ساختارهای هنری هم منتقل نمود، اما ویژگی ساختار هنری این است که موضوع یا محتوای خاص را به همراه یک ارزش افزوده به مخاطب ارائه میدهد. درک این ارزش افزوده برای مخاطب، ممکن است به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم و ناخودآگاه.
🔸وجود فرم خاص در یک اثر هنری باعث میشود که مخاطب، انتظارات خاصی را پیگیری کند. انتظارات خاص مخاطب به معنای پیشبینی ادامه اثر نیست، چرا که اثری که قابل پیشبینی باشد طبیعتا جذابیت کمتری برای مخاطب دارد. بلکه به این معناست که اگر کارگردان یا خالق اثر، خلاف این انتظارات رفتار کند با واکنش منفی مخاطب مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، این انتظارات بدان معناست که پس از آگاهی و اطلاع، مخاطب آن را در توالی و ادامه فرم فیلم میداند یا خیر.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #نقد_فیلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2837
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سیاست سادهانگار و عواقب ناچار
🔹طرح دوگانههایی مثل دوگانه «جنگ/صلح» یا دوگانه «جنگ/مذاکره» یا دوگانه «دلار هزار تومانی/دلار پنج هزار تومانی» طرحهایی فاقد پیچیدگی و در اصل «سادهسازی امر پیچیده سیاست» است.
🔹در این شرایط که جنگ در تمام ساحات انسانی از جمله اقتصادی، فرهنگی، علمی و… برقرار است و درحالی که نظریههای مطرح در مورد صلح، کارایی و کارآمدی لازم برای برقراری روابط دوستانه و مبتنیبر احترام متقابل و رعایت حقوق دیگران را ندارند ارجاع به صلح و مدارا و اتباع از نظر عموم در باب صلح، چه معنایی دارد؟
🔹آیا نشانی از «دانش سیاسی»، «تجربه سیاسی» یا «سیاستورزی در حوزه عمومی» در این سخنان میشود یافت؟ اگر این سخنان صادقانه باشند، آیا نشان از سادهانگاری و ناآشنایی با سیاست ندارند؟ چه صادقانه باشند چه نباشند، اگر جدی گرفته شوند و موثر واقع شوند آیا به خوابزدهکردن مردم و «گرفتاری سیاست عمومی در دوگانههای بیمعنی» منجر نخواهد شد؟
✍️نویسنده: عباس بنشاسته، محمد علیبیگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2833
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سیاست سادهانگار و عواقب ناچار
🔹در قدیم صلح بهطور کلی به چند روش میسر بود. جنگیدن و وادار کردن طرف مغلوب به پذیرش صلح، خود یکی از راههای رسیدن به صلح دانسته میشد که به صلح رومی معروف است.
🔹 در این وضعیت طرف پیروز یا مجموعهای از قدرتهای بیطرف، شرایطی را بهعنوان شرایط صلح تنظیم میکردند که معمولا بهنفع طرف پیروز بود. منازعه بری یا بحری، اینگونه خاتمه مییافت و امتیازاتی به طرف پیروز داده میشد. اما امروزه دیگر جنگ منحصر به جنگ بری و بحری یا جوّی نیست.
🔹جنگ بری و بحری و جوّی تاحدودی مذموم تلقی میشود و متجاوز آن تاحدودی مشخص است البته نه همیشه. تمام صورتهای جنگ مستقیم نیستند و ممکن است کشور یا گروه نظامی ثالثی، به نیابت از یک کشور وارد جنگی نیابتی شود. جنگهای امروزی گستردهترند و محدود به زمین و دریا یا آسمان نیستند و ایبسا نیازی نباشد که متجاوز حتی هزینههای جنگ بری و بحری و جوّی و… را تقبل کند و نیز در فضای افکار عمومی گناهکار نشان داده شود.
🔹با هزینهای اندک و در فضای -بهاصطلاح- رقابت میان دولتها، میتوان با علم سیاست -که بهقول کلاوزویتس در امتداد جنگ است- منافع قابلتوجهی کسب کرد بدون آنکه حتی یک گلوله شلیک شده باشد و یا آنکه متجاوز در افکار عمومی مجرم شناخته شده باشد.
🔹دنیای جدید دنیای رقابت است، رقابت اقتصادی، سیاسی، سایبری، اطلاعاتی، علمی و… برقرار است اما مشکل آنجاست که رقابت همیشه عادلانه نیست. در دوره مدرن و مابعد آن، دیگر دوگانه جنگ در مقابل صلح، مانند گذشته جدی نیست. جنگ از صلح قابل تفکیک نیست یعنی اصلا چنین دوگانهای در کار نیست. جنگ و صلح هردو تاکتیکند و آنچه ضامن اجرای آنهاست، حسابگری و سنجش هزینه-فایده بر مبنای سیاست مدرن است و نه اخلاق یا ارزشهای دینی. بهعلاوه نهفقط نظامیگری بلکه تمام عرصهها، عرصه جنگ و صلح است.
✍️نویسنده: عباس بنشاسته، محمد علیبیگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2833
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت
🔸برای شناخت دقیق زمینههای صلح امام حسن(ع) و نه تسلیم که متاسفانه برخی صلح میگویند و تسلیم مینامند، جریانشناسی دقیق دو طیف متعارض امام حسن(ع) و معاویه و به دیگر بیان جریان «صالحان و ناصالحان» گویای این حقیقت است که «۱- دنیازدگی و ۲- عدمدینداری» مردم در نهایت موجب پذیرش صلح از سوی امام حسن(ع) شد.
🔸در بین این دو زمینه نیز البته دنیازدگی عامل اصلی بود، به گونهای که موجب شد دینداری در عمل محقق نشود و در حد ابزار توسعه دنیایی به کار آید، در حقیقت گزینه صلح را باید تحمیل توسعهگرایان دنیامحور دانست.
🔸حضرت امام حسن(ع) این دو را عامل صلح معرفی کرد و با تعبیر «عبیدالدنیا» در حقیقت دنیامداران و متدیننمایان را افشا کردند (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱) تا هم برای جامعه عصر خود و هم برای آیندگان مسیری بگشایند .
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین محمد عابدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2831
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت
🔸اگر بخواهیم برای مثال نقاط اوج رویکرد دنیاگرایانه و دینگریزانه مردم آن دوره را متوجه شویم، کافی است به این دو نقطه اوج توجه کنیم:
🔸«۱- استقبال نکردن مردم از حضور در اردوگاه جنگ امامحسن(ع)» که مسالهای بسیار تلخ و برای فرماندهی کل قوا بسیار رنجآور است.
🔸 وضعیت به گونهای بغرنج شد که امام حسن(ع) فرمود: …شگفتا از مردمی که پیدرپی نه حیا دارند، نه دین… اُف بر شمای بردگان دنیا…» (همان، به نقل از الخرائج و الجرائح، راوندی، موسسه امام مهدی، قم، ۱۴۰۹ ق، ج ۲، ص ۵۷۵).
🔸 ۲- اوج دیگر این انحطاط را باید در «سردادن شعار زندگی» و ترجیح چرخ زندگی بر چرخ اسلام و آخرت دانست؛ وقتی که امام فرمود: معاویه ما را به چیزی فراخوانده است که عزت و عدالت در آن نیست. اگر زندگی دنیا را میخواهید، میپذیریم و این خار در چشم را تحمل میکنیم و اگر مرگ را بخواهید، آن را در راه خدا ارزانی میداریم.»
🔸راوی میگوید: همه فریاد زدند: «بل البقیه و الحیاه» (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱). واقعیت این است که مردم به «زندگی بدون عزت و عدالت» رای دادند.
رویکرد دنیاگرایی مردم -بهویژه خواص- را در قیام و صلح حسنی در آینه خیانتهایشان باید دید؛ چنانکه معاویه در آغازین لحظات اکثر آن را جذب کرد، از جمله فرماندهی از قبیله کنده را با ۵۰۰ هزار درهم خرید و او با ۲۰۰ نفر به معاویه پیوست و امام فرمود: من بارها به شما گفتهام که وفا ندارید و بنده دنیایید.»
🔸برای نمونه وقتی جاریه بن قدامه نزد حضرت آمد و تقاضای حرکت به سمت دشمن کرد، امام فرمود: اگر همه این مردم مثل تو بودند، رهسپارشان میکردم ولی نصف یا یکدهم مردم این عقیده را ندارند»
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین محمد عابدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2831
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهمزدن توازن اقتصادی جامعه
🔹تعابیر آیتالله علوی بروجردی از زوایای مختلفی قابلبررسی است؛ مثلا از زاویه فلسفه علم و بحثهای معرفتشناسی، ایشان میگوید که اسلام نمیتواند اقتصاد داشته باشد، چون بیشتر از ۲۰ قاعده تاسیسی ندارد. خب کسانی که درباره مکاتب علمی مطالعه کردهاند، میدانند که اساسا مکاتب در پایههای اساسی خود، گزارههای فراوانی ندارند.
🔹مگر اقتصاد آزاد که جناب علوی بروجردی آن را بهعنوان اقتصاد عقلایی معرفی میکند چند گزاره بنیادی دارد؟ هاـجونچانگ در «٢٣گفتار» خود اصول نولیبرالیسم را همین مقدار میداند که از آنها هم باز تعداد کمتری از گزارهها را میتوان گزارههای هویتی نولیبرالیسم شمرد.
🔹 گذشته از اینکه در اینجا بحث تفاوت میان دانش هنجاری و اثباتی یا بهتعبیر شهید صدر تفاوت میان مکتب و علم وجود دارد که اساسا بسیاری از مواردی که جناب علوی بهعنوان شاهد مثال برای نفی وجود اقتصاد اسلامی به آنها مثال میزند مواردی است که شهید صدر خودش آنها را برشمرده و نشان داده که نسبت اینها با اندیشه اسلامی نسبت غیرمستقیم است و مستقیما به اسلامی یا غیراسلامی موصوف نمیشود.
🎤گفت وگو با:حجتالاسلام سیدامید موذنی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاداسلامی #مالکیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2853
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net