📋#یادداشت
🔻شرایط تمدنی و فرقه گرایی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن #فرقه #فرقه_گرایی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_چهارم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
علوم انسانی اسلامی ج ۴.mp3
22.72M
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_چهارم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر حمیدرضا حاتمی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96.07.20 resane va jang narm.hatami 1.mp3
22.44M
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر حمیدرضا حاتمی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
🔻(شماره دوازدهم)
🔹دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 12.pdf
12.01M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
🔻(شماره دوازدهم)
🔹دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم.
لینک شماره یازدهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش1/1
رسانه، نقش مهمی در مدیریت فکر و اندیشه جامعه دارد. در دنیای امروز، برای مستکبران مهم این است که فکر دیگران را مدیریت کنند تا منشا أثر باشند و دغدغه مصلحان الهی ان است که با ارتباط گرفتن با فطرت و عقل و طبیعت الهی انسانها، ا«ها را در این وادی حیرت، به عروه الوثقی حقیقت نزدیک کنند؛ برای این هر دو منظور، نیاز به عمومیسازی علم و رسانه است.
بر همین اساس ژورنالیسم دانش و فهم رسانه، نیازمند دقتنظر قشر فرهیخته و نخبگانی است. محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ایجاد شده، رونق دیگری به فضای مجازی بخشید و مباحث و گفتگوهای بسیاری در حوزه تحلیل واقعه عاشورا و حیات و کلمات امام حسین(ع) را شاهد بودیم.
حجم بسیار مطالب که بیشتر آنها سخنرانیها و گفتگوهای صوتی بود، نظم و دستهبندی و تحلیل، بررسی و نقد این اندیشهها و استخراج محورهای کلی و اساسی جریانات مختلف فکری، انرژی و زمان زیادی را از تیم دیدهبان اندیشه گرفت و موجب شد با اندکی تأخیر این شماره منتشر گردد.
با این حال دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد.
در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم. به طور خاص بهدلیل گستردگی مطالب مطرح شده پیرامون اندیشه شریعتی و واقعه عاشورا، فصل آخر را به این موضوع اختصاص دادیم. علاوه بر این نیز به عنوان یک کار ویژه، مجموعه پانزده قسمتی «کربلا به روایت یزید» نیز پیادهسازی شد و در آخر نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش 2/1
1. تحلیل حرکت امام حسین(ع) و خوانشهای متعدد
یکی از مسائل مهم و کلیدی که امسال به طور مداوم در خلال بحثهای عاشورایی تکرار شده، تعیین ماهیت قیام عاشورا است. تحلیل نهضت حسینی و تأمل در ماهیت و ابعاد گوناگون این قیام در دستور کار جدی اساتید و نخبگان و روشفکران و سایر ژورنالیستهای اندیشه بوده است.
نهضت امام حسین(ع) به دلیل بنمایههای قوی و ظرفیت ژرفی که در دل خود دارد، تحلیل و تفسیر آن رخداد را پیچیده ساخته است و البته دشمنیهای تاریخی برخی به دلایل مختلف، موجب گشته تفسیرها و تأویلهای متعددی از آن صورت بگیرد.
در این بین، سهم زیادی از این مطالب مربوط به جریانهای فکری مدرن است. ژورنالیستهای متأثر از افکار لیبرالی و مارکسیستی، سعی دارند این نهضت را از نگاه متعالی و قدسی به ساحت زمینی و بشری با رویکرد به اصطلاح «تحلیل تاریخی» تقلیل دهند و تفسیری التقاطی از آن ارائه دهند.
از همین رو در تحلیلهایی که غالبا بدون توجه به تحلیل دقیق تاریخی و سخنان حضرت سیدالشهداء و بیشتر مبتنی بر ذهن تحلیلگر از حرکت امام حسین(ع) صورت گرفته، شاهد کلید واژههای مختلفی از جمله «قیام طبقاتی»، «انقلاب علیه سرمایهداری»، «خروج بر حکومت»، «جنبش اجتماعی»، «اعتراض مدنی یا سیاسی» و... هستیم؛ گرچه این کلمات در برخی موارد، در معانی دیگری هم به کار رفتهاند.
تکثر و تنوع تحلیلها به نوعی است که از سویی برخی مانند علی شریعتی و همراهان ایشان در نگاه شبه مارکسیستی معتقدند که امام حسین(ع) برای از بین بردن اختلافات طبقاتی و سرنگونی ساختار زر و زور و تزویر به میدان آمد تا حکومت ایدهآل خود را شکل بدهد و رنگ و بوی سیاسی ضد امپریالیستی به آن میدهند تا کسانی مانند عبدالکریم سروش و سروش دباغ و امثالهم که سعی دارند اساسا حرکت امام حسین(ع) را در قالب ادبیات عرفان سکولار و اخلاق فرادینی و مدرن سکولاریزه کرده و آن را به یک جنبش یا اعتراض اجتماعی تقلیل دهند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442 بخش 2/1 1. تحلیل
بخش 2/2
در این بین عدهای نیز سعی دارند با بهرهگیری از اصطلاحات، مفاهیم و ادبیات مدرن، تفسیری از واقعه عاشورا ارائه دهند.
از میلاد دخانچی که خود را نماینده چپ مسلمان میداند، عاشورا را با ادبیات مدرن تحلیل و سخن از دولت(state) اموی میکند تا امثال داوود فیرحی که با کلیدواژه «اصلاح» (reform) سعی دارند قیام امام حسین(ع) را به یک اصلاحات رفرمیستی متناظر با ادبیات لیبرال تقلیل دهند. البته که این اختلاف در باب انگیزههای قیام امام حسین(ع) نیز وجود دارد و هرکس متناسب با خاستگاه فکری خود (فارغ از واقعیتها) انگیزههای قیام حسینی(ع) را تأویل میکند؛ از استبداد و بیاعتنایی به جمهوریت گرفته تا عدم آزادی مردم و فساد و بیعدالتی و... تفاسیری است که از سوی روشنفکرنمایان معاصر در انگیزه حرکت امام حسین(ع) صورت میگیرد.
اما جریان فکری انقلاب اسلامی، مبتنی بر خوانش اصیل تاریخی، روایی و اجتماعی از عاشورا، نه تنها حرکت امام حسین(ع) را با ایدئولوژیهای مدرن و سکولار خوانش نمیکند؛ بلکه مفهوم اصیل «سیاست قدسی» را پایهریزی میکند و قیام عاشورا را نه یک پدیده خاص و استثنائی، بلکه در نظام جریان هدایت و راهبری تمام ائمه معصومین علیهمالسلام تفسیر میکند؛ بنابراین اساسا به مفهوم سیاسی عاشورا بهصورت متعالی و عمیق نظر میکند. نکته مهم در اینجا آن است که هرچند در اندیشه انقلابی، قیام امام حسین(ع) یک حرکت دینی ـ سیاسی محسوب میشود، اما سیاست مدرن را تحمیل تأئید نمیکند؛ بلکه یک سیاست قدسی همراه با معنویت عمیق دینی را در نهضت حسینی جستوجو میکند؛ همچنین معتقد است که نهضت حسینی(ع) به عنوان یکی از ارکان هویت تشیع، زمینهساز پایهریزی و تعمق اندیشه و تمدن اسلامی بوده است؛ بنابراین در تلاش است که از این واقعه، پیامی جامعهساز و تمدنی اقتباس کند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش 3/1:
2. الگوبرداری و عبرتآموزی از عاشورا برای امروز
قیام امام حسین(ع) به عنوان نیروی محرک و پیشران جریان تشیع، یک پدیده تاریخی صرف نبوده که در بخواهد در دل تاریخ مدفون شود، بلکه پیامآور ارزشها و اصولی است که برای نه فقط تشیع، بلکه بشریت راهگشاست. در تحلیلهایی که از واقعه عاشورا در رسانه و شبکههای مجازی بازنمایی میشود، یکی از مهمترین محورها در رابطه با همین مسأله بوده است که در سخنان استاد میرباقری تبیین شده است؛ همچنین وی هشدارهای جدی نسبت به سکولار شدن تحلیلهای مرتبط با عاشورا داده و سکولاریزاسیون این مفاهیم را مسبب انحراف و باژگونگی این قیام دانسته است.
سخنوران و نویسندگان دیگری نیز در پی کشف روشمند و متقن، از قیام عاشورا و مهمترین درس و پیام عاشورا برای امروز، بودهاند؛ در مقابل، البته برخی الگوگیری و به اصطلاح عبرتآموزی از این واقعه را به نوعی مصرف کردن روایت آن پدیده عنوان کردهاند، در حالی که این تحلیل در واقع نوعی انسداد از عبرت و فهم تاریخ و پیام عاشورا برای اعصار آن است. این بحث و نقد آن، به طور مفصل در بخش «کربلا به روایت یزید» از یاسر عرب پرداخته شده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442 بخش 3/1: 2. الگوب
بخش 3/2:
در باب پیامهای مهم عاشورا برای امروز جامعه نیز، بین نویسندگان منورالفکر اختلافاتی دیده میشود؛ برخی همچون آقایان استادی و صحتی سردرودی، سعی میکنند تا از عاشورا درس مذاکره و گفتگو با دشمن بگیرند.
گروهی دیگر چون آقای زائری از عاشورا لزوم احترامگذاری به خواست مردم را الهام میگیرند، برخی همچون آقای نعیمی جورشری از عاشورا لزوم مبارزات طبقاتی را استخراج میکنند. به وضوح، این مدعیان، ذهن لیبرال و مارکسیست خود را بر عاشورا تحمیل میکنند؛ گرچه میتوانستند بهصورت روشمند و با توجه به مبانی پدیدآورندگان این قیام الهی، آن را تفسیر کنند؛ ولی مانند مشی تاریخی اعقاب خود، بدون امعان نظر به روشهای استاندارد فهم دین و با تحمیل عقاید ایدئولوژیک خود بر متن، تلاش میکنند که از واقعهای در خراسان، گردن زدنی در شوشتر را نتیجه بگیرند.
برخی از متفکران جریان عدالتخواهی نیز «عدالت اجتماعی» را ملاک و مبنا قرار میدهند و آقای پناهیان، با گذر از درس عدالت، نوعی مساوات خاص را تئوریزه میکند که در جای خود خواندنی است. گزارش مفصل از محتوای این تحلیلها در فصول مختلف این شماره آمده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net