eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ 🔻فلسفه‌های مضاف در منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
ابراهیمی2_3.mp3
8.68M
✳️ 🔻فلسفه‌های مضاف در منظومه فکری آیت الله مصباح یزدی(ره) 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مزیت نسبی ایران در بحران هژمونی 🎤دکتر رسول نوروزی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مزیت نسبی ایران در بحران هژمونی 🎤دکتر رسول نوروزی 🔸بسیاری از کشورهای غیرغربی، موفقیت‌هایشان را مرهون نظریه‌های غیرغربی روابط بین‌الملل هستند. 🔸اگر بخواهیم از فشار سیستم جهانی خارج بشویم ناچاریم دست به ابداع در نظریه بزنیم چراکه کاری که نظریه می‌کند این است که یک عینکی را روی چشمان ما قرار می‌دهد که ما به‌واسطه آن می‌توانیم جهان را همان‌طور که هست ببینیم ولی اگر از قبل یک عینک لیبرالیستی یا رئالیستی به چشمان‌مان بزنیم، جهان را آن‌طور که آمریکایی‌ها دوست دارند و به‌نوعی طراحی می‌کنند [خواهیم دید]. 🔸مثلا خوش‌بینی‌های آقای روحانی به نظام بین‌الملل، عینک ویلسونی در نظریه‌های لیبرال بود. اطلاع دارید که خودِ ویلسون بعد از اعلام آن بیانیه‌ و خوش‌بینی به امضای قدرت‌های بزرگ پایِ این بیانیه و تعهدشان به اروپا آمد، عمودی آمد و افقی برگشت، وقتی با واقعیت جهان بین‌الملل مواجه شد. 🔸نگاه ویلسونی در نظریه‌های لیبرال بود که باعث شد که آقای روحانی این‌قدر به دنیا خوش‌بین باشد، به امضا و تعهد دیگران خوش‌بین باشد، چیزی که ویلسون تقریبا یک قرن پیش تجربه کرد. 🔸 در پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ و ۱۰۰ سال بعد همان نگاه ویلسونی و خوش‌بینانه را آقای روحانی تکرار کرد. نظریه‌های تمدنی در چین یا مالزی یا ترکیه و تاویل‌های متفاوتی که از این نظریات خودشان دارند، کامیابی‌هایی به‌بار آورده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دانش آموزانی که نمره کم می‌گیرند مجرمان بالقوه‌اند! ✍️مت اگوریست (Matt Agorist) روزنامه نگار مستقل و تحلیلگر اطلاعاتی پیشین 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3564 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دانش آموزانی که نمره کم می‌گیرند مجرمان بالقوه‌اند! ✍️مت اگوریست (Matt Agorist) روزنامه نگار مستقل و تحلیلگر اطلاعاتی پیشین 🔹در مثلا سرزمین آزادی یعنی آمریکا، به ما گفته می شود که همه مردم بیگناه قلمداد می شوند تا وقتی که گناهکار بودن آنها اثبات شود. 🔹اما اگر بیشتر دقت کنید، می بینید که در حاکمیت پلیسی امروز آمریکا، این گزاره «همه بیگناهند مگر آنکه خلافش اثبات شود» مضحکه‌ای بیش نیست. اگر نسبت به این حرف تردید دارید، فقط کافی است نگاهی به اطلاعاتی بیندازید که نشان می دهند تعداد بسیار زیاد ۷۴ درصد از زندانیان در سراسر کشور هنوز به جرمی محکوم نشده اند. 🔹درست است که بسیاری از این افراد بابت جرایمی که مرتکب شده اند در انتظار دادگاه به سر می برند، ولی افراد بیگناهی نیز پشت میله های زندان به سر می برند تنها به این دلیل که توانایی سپردن وثیقه را ندارند. یک کشور آزاد- که مدعی صیانت از حقوق شهروندان خود است- نباید صدها هزار نفر از افراد به ظاهر بی گناه را در زندان نگه دارد. با این حال وضعیت موجود چنین است. 🔹گزارش اخیری که نشریه تامپا بی تایمز منتشر کرده، نشان می دهد که حاکمیت پلیسی آمریکا چه اندازه مصمم است تا خط تولید جامعه به زندان را که افراد بیگناه همچنان وارد آن می شوند فعال نگه دارد. 🔹پلیس در فلوریدا در تلاش برای زدن برچسب مجرم به کودکان، آنها را از سنین پایین هدف گرفته است، با وجود اینکه این کودکان به کلی بی گناه هستند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3564 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻لجاج با رسول خدا(ص) ✍️علیرضا شجاعی‌زند 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) (ص) (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3571 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻لجاج با رسول خدا(ص) ✍️علیرضا شجاعی‌زند 🔸سرمنشأ تعارضات موجود در دستگاه فکری سروش، همان تعهد دو‌گانه‌ای‌ است که به اسلام و به مدرنیته دارد و ابداعات نظری و بدعت‌های الهیاتی او نیز تماما محصول تلاش‌هایی است که برای به‌هم‌آوری آنها به‌خرج داده است. همان بوده که او را به «قبض و بسط تئوریک شریعت» ‌رسانده و صامت و تابع بودن دین را از آن نتیجه گرفته است. 🔸همان تعهدات نا‌به‌هم‌سو و معارض بوده که او را گاهی دل‌نگران دین نشان می‌داده است و مُجِد تا مبادا به سرحد یک ایدئولوژی دنیوی فروکاسته شود و از سوی دیگر، مُصِر و مراقب که نکند سررشته امور از دستِ جریانِ غالبِ مدرن خارج شود. همه با این موضعِ به ظاهر مشفقانه که «دین، فربه‌تر از ایدئولوژی» است و نباید دامانش به چنین امور نازلی آلوده شود. 🔸با همان مبنا بوده که هر از چند گاه، کلیت یک‌پارچه دین را به چالش می‌کشانده و آن را با ابهام‌افکنی‌هایی چون «ذاتی و عرضی» و داخل کردن و برجسته‌سازی «تجربه دینی»، به ناسازه‌ای مفترق و اجزایی رو در روی هم بدل می‌ساخته است و مومنان را متحیر که از میان ایمان و اعتقاد یا اخلاق و شریعت کدام را برگزینند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) (ص) (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3571 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
28.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻پاسخ شبهاتی در مورد آیت الله مصباح 💠دکتر روانبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اسلام ناب در جدال با تحجر و التقاط ✍️حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3574 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اسلام ناب در جدال با تحجر و التقاط ✍️حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه 🔹هویت انسان انقلاب اسلامی در غیریت با تحجر و تجدد شکل گرفته بود. طبیعی بود نیروی اجتماعی انقلاب هم در تقابل با این دو جریان قرار بگیرد. 🔹پس از پیروزی انقلاب این تقابل جدی‌تر شد. تجددگرایان راست‌گرا در آبان ۵۸ و ماجرای لانه جاسوسی و تجددگرایان چپ‌گرا در ۳۰ خرداد ۶۰ و پس از عدم کفایت بنی‌صدر، مقابل انقلاب اسلامی قرار گرفتند. 🔹البته کیفیت و سطح مقابله‌شان متفاوت بود اما صراحت تقابل‌شان بویژه در مورد چپ‌گرایان، مجاهدین و مانند آنها که کار به ترور عمومی و خیابانی کشیده شد، باعث شد دیگر هیچ جایگاهی در نظم و نظام پس از انقلاب برای آنها تصویر نشود. 🔹با این همه این به آن معنا نبود که تأثیرات غیرمستقیم‌شان را از دست بدهند. با آنکه برای قافله روشنفکری جهانی، زنگ‌های بازگشت از شوروی، از دهه ۳۰ میلادی به صدا درآمده بود، فضای چپ همچنان در جهان غالب بود و در ایران غالب‌تر. 🔹 تروریسم مارکسیسم، نمایندگان ایده‌های چپ را زیرزمینی کرد و این کمک کرد تا نیروهای مسلمانی که با غیبت دیگران، خوش‌نشین نظام شده بودند، همان حرف‌ها را بزنند. بعدها که چپ جهانی فروپاشید و چپ‌های مسلمان به در باغ سبز غرب متمایل شدند، به حرف‌هایی رجوع کردند که منورالفکران ایرانی پس از انقلاب و پس از کناره‌گیری از دولت یا حتی پیش از انقلاب تولید کرده بودند. 🔹تجددزدگی، چه آن زمان که روشنفکری و سوسیالیسم چپ رایج بود، چه اکنون که منورالفکری و کاپیتالیسم راست رایج است، بخشی از نیروهای انقلاب را متمایل به خود کرد. در طرف مقابل تحجر هم همین کار را با بخش دیگری از نیروهای انقلاب کرد. 🔹بخشی از نیروهای سنتی، به خاطر اختلاف نظرهایی در زمینه مالکیت و… اساسا کناره گرفتند و جایگاه آنها را بخشی از نیروهای انقلاب پر کردند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3574 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net http://fekrat.net/3574
📋 🔻انقلاب اسلامی و نعل وارونه مدرن‌خواهان ✍️داود مهدوی‌زادگان 🔸قطع نظر از پارادوکسی که فراروی دکتر محسن رنانی گذاشته شد، آیا پاسخی هم برای این گفته وی درباره انقلاب و نظام اسلامی وجود دارد؟ مسلما پاسخ مفصلی برای چنین ادعایی وجود دارد و در اینجا به اجمال، بیان می‌شود. همگان بر این واقعیت التفات دارند که دین و دینداری در دو سه سده اخیر با شرایط جدیدی مواجه شده که سابقه نداشته است. 🔸 در گذشته ضدیت یا مخالفت با دین و فرهنگ دینی به اشکال مختلف وجود داشته است، لکن اغلب این اشکال مختلف به گونه‌ای غیرمستقیم و پوششی انجام می‌شد؛ یعنی همواره با دعوی صیانت از دین و دینداری، اقدام به تحریف دین می‌کردند و دینداری را از مسیر واقعی آن دور می‌ساختند. اما با شکل‌گیری رویکرد مدرن و فردیت‌خواهی جدید، جرأت مخالفت مستقیم و غیرپوششی با دین و دینداری شکل گرفت. 🔸آنچه که این جرأت را قوی‌تر و محکم‌تر ساخت، دو مقوله دانش و دولت مدرن بود. این دو مقوله به ابزاری مهم برای مقابله با دینداری تبدیل شد. مدرن جویان بنیادگرا به‌واسطه علم و قدرت سیاسی، سرسختانه به سرکوب دین و فرهنگ دینداری مشغول شدند. 🔸این کار آنان همان است که از آن با عنوان سکولاریزه یا دنیوی شدن یاد می‌شود. البته در این میان، دانش هیچ‌گاه داعیه ضدیت با دین را نداشته است بلکه چنین موضعی به دانش نسبت داده شد و مورد سوءاستفاده ابزاری قرار گرفت. قدرت سیاسی نیز حسب تعریف و تفسیر‌های مدرن به سازوکاری سرکوب‌گرانه علیه دین و دینداری تبدیل شده است. 🔸با توجه به چنین اوضاع و شرایطی، طبیعی است که دینداران مجبور به اتخاذ رویکردهای جدیدی بشوند. برخی‌ موضع عافیت‌طلبانه را پیش کشیدند و برخی دیگر، راه انزوا و گوشه‌نشینی و برخی در حیرت فرو رفتند و برخی مشی سازگاری و برخی پرخاشگر شدند و زمینه را برای اتهام دین و دینداری به خشونت‌طلبی فراهم ساختند. اما جریانی هم راه مجاهدت معقولِ متشرعانه را در پیش گرفتند. 🔸خاستگاه فکری این جریان، فقه امامیه است که مستند به فلسفه و کلام اسلامی، ایده اسلام سیاسی را احیا کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3576 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net