🎙#مصاحبه
🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است
🎤دکتر مهدی گلشنی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#پوزیتیویسم
#تفکر
#مهدی_گلشنی
#فیزیک
#انیشتین
#کوانتوم
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4105
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است 🎤دکتر مهدی گلشنی 👇ادامه مطلب در پ
🎙#مصاحبه
🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است
🎤دکتر مهدی گلشنی
🔸در نیمه اول قرن بیستم تفکر ابزارگرایانه بر اذهان اکثریت فیزیکدانان حاکم بود. آنها فقط دنبال این بودند که نتایج تجربی را توجیه کنند و کاری به فهم ساختار طبیعت نداشتند.
🔸اگر فرمولی با تجربه سازگار بود برای آنها کفایت میکرد. مخالفت فیزیکدانان برجستهای نظیر پلانک، انیشتین و شرودینگر با این تفکر هم بر آنها تاثیری نداشت، اما در نیمه دوم قرن بیستم فلاسفه علم روشن کردند هیچ نظریهای قطعی نیست و همواره تعدادی نظریه میتوان یافت که تمام آزمایشهای موجود را توضیح میدهند و تفاوت آنها در بعضی اصول عام متافیزیکی است.
🔸کمکم تعدادی از فیزیکدانان برجسته نیمه دوم قرن بیستم هم به این نتیجه رسیدند هیچ وقت یک نظریه نهایی نداریم و به علاوه غرض اصلی از تعقیب فیزیک فهم طبیعت است، نه صرفا توصیف پدیدهها.
🔸پس درحالی که نظریه کوانتوم حوزههای کثیری از فیزیک را جواب میدهد، چون قابل فهم نیست، باید دنبال نظریهای رفت که ما را به فهم طبیعت نزدیکتر کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#پوزیتیویسم
#تفکر
#مهدی_گلشنی
#فیزیک
#انیشتین
#کوانتوم
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4105
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟
✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در مدرسه بازرگانی تی بی اس
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روبات
#جنسیت_گرایی
#گوگل
#هوشمند
#انتخابات
#ظریف
#مرد_میدان
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4102
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟ ✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در م
📋#یادداشت
🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟
✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در مدرسه بازرگانی تی بی اس
🔸گفته میشود که در هوش مصنوعی زنان به شئ تبدیل میشوند، اما تزریق انسانیت زنان به اشیای هوش مصنوعی کاری میکند تا این اشیا انسانتر و قابل قبولتر به نظر آیند.
🔸این نتایج برای آینده برابری جنسیتی در هوش مصنوعی و همچنین برای خاتمه دادن به شئ انگاری زنان در هوش مصنوعی به طور خاصی دلگرم کننده نیست.
🔸تکامل صداهای از نظر جنسیتی خنثی میتواند راهی برای دور شدن از دادن جنسیت زنانه به هوش مصنوعی و دست برداشتن از این جنسیت گرایی خیرخواهانه باشد.
🔸یک راه حل دیگر میتواند شبیه تجربه اخیر گوگل در ساختن یک صدای جنسیتی پیش فرض باشد که به طور تصادفی و با احتمال برابر، یک روبات هوشمند مذکر یا مونث را برای کاربران فعال کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روبات
#جنسیت_گرایی
#گوگل
#هوشمند
#انتخابات
#ظریف
#مرد_میدان
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4102
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سیر الهیات مسیحیت در برخورد با چالش دین و مدرنیته و مسأله رنج 🔸 حجت الاسلام جعفری، دانشیار موسسه امام خمینی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻اجتماعات اینترنتی و مزایا و زیان های آنها برای جوانان
✍️بنجامین کاولادزه؛کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کووید_19
#کودکان
#فضای_مجازی
#اینترنت
#رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4111
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻اجتماعات اینترنتی و مزایا و زیان های آنها برای جوانان
✍️بنجامین کاولادزه؛کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا
🔸اجتماعات آنلاین نقشهای مهمی در زندگی بسیاری از جوانان ایفا میکنند، بنابراین آنها ملاحظه دقیقی را مطالبه میکنند.
🔸فرصتها و ریسکهایی که این اجتماعات به وجود میآورند با اجتماعات جهان واقعی فرق میکند و چالشهای اجتماعی که جوانان در فضای آنلاین با آنها مواجهاند، مستلزم انواع توجه برای تاثیرگذاری بهتر است.
🔸والدین و معلمان نقش حساسی در آموزش این موضوع به جوانان دارند که آنها چگونه شهروندان دیجیتال مسئول و قابل احترامی باشند.
🔸با این حال درست مثل اجتماعات دنیای واقعی، جوانان به آزادی برای دنبال کردن کنجکاویهای خود به شکل مستقل در فضای آنلاین نیز نیاز دارند.
🔸 همراه با تحول اجتماعات آنلاین، نسلهای آینده از جوانان همچنان به دنبال کردن مسیر بازتعریف نقشهایی که این فضاها در زندگی آنها ایفا میکند ادامه خواهند داد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کووید_19
#کودکان
#فضای_مجازی
#اینترنت
#رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4111
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تحلیلی بر،نامه سرگشاده «محسن رنانی»
✍️دکتر ذوقی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رنانی
#انقلاب_اسلامی
#سیاست
#نامه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4108
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تحلیلی بر،نامه سرگشاده «محسن رنانی»
✍️دکتر ذوقی
🔸از نکات محوری و عجیب این نامه، “ضرورت ورود خرد جمعی به ساختار نظام سیاسی” بهعنوان راهبرد نجات ایران است. گویا «رنانی» به نقد دوران پادشاهان پیش از انقلاب پرداخته؛
🔸این درحالیاست که برجستهترین ویژگی انقلاب اسلامی در دنیا، استقلال سیاسی و اقتدار ناشی از آن میباشد که سبب قطع ارادههای خارجی در اداره کشور و جایگزینی اراده آحاد مردم در سرنوشت خویش گردید.
🔸«رنانی» در نامه خود علیرغم تملقگویی از شخصیت رهبری بنحوی با تعابیر بیادبانه از فرصت کوتاه ایشان برای نجات کشور از فروپاشی میگوید که گویا از مدت عمرشان خبر دارد.
🔸ای کاش «رنانی» علاوه بر ژست دلسوزانه خود کمی انصاف هم داشت و براحتی واقعیتها را تکذیب نمیکرد.
🔸آیا بیشترین جلسات و پرشمارترین دیدارهای رهبری با نخبگان و دانشگاهیان نبوده است؟ اگرچه برخی افراد در این دیدارها کمتر لب به انتقاد میگشایند لکن گزارشات متعدد از آحاد مردم و نهادهای ذیربط و حضور فیزیکی و البته نامحسوس رهبری طبعاً باعث آگاهی ایشان از حقایق مختلف جامعه است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رنانی
#انقلاب_اسلامی
#سیاست
#نامه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4108
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (3)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 این بحث از بحث های مهمی است که می تواند در اثبات هویت اسلامیِ عرفان اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. از دیدگاه عارفان مسلمان، دین در معنای عام خود، مشتمل بر سه بخش است:
1️⃣ مجموعۀ احکام و آداب اسلامی که در دستورات فقهی و اخلاقی نمایان است، که از آن به عنوان «شریعت» یاد می شود.
2️⃣ مسائل سلوکی اسلام که در آنها سیر از مقامی به مقام دیگر و «تقرّب الی الله» و در نهایت وصول به مقام «عنداللهی»، مطرح است که به آن با واژه «طریقت» اشاره می شود.
3️⃣ مباحث هستی شناسانۀ اسلام که در آن حقیقت هستی و نظام ساختاری موجودات تبیین می شود و باعنوان «حقیقت» بدان اشاره می گردد.
🔺 از دیدگاه عرفا، این سه بخش دین، نه تنها سه بخش جدا و گسسته از هم نیستند، بلکه در رابطه ای طولی با یکدیگر مراتب و مراحل دین را تشکیل می دهند. از این رو نسبت این سه حوزۀ دینی در عرفان اسلامی، نسبت ظاهر و باطن است.
🔺 سطح و ابتدای دین، شریعت و بطن آن، طریقت و بطن البطن آن، حقیقت است. گاهی نیز در تبیین نوع ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت، از تعبیر «مقدمه» و «ذوالمقدمه» استفاده می شود.
🔺 «جَهَلِۀ صوفیه» پنداشته اند که اگر نسبت میان شریعت، طریقت و حقیقت نسبت مقدمه و ذی المقدمه است با وصول به ذی المقدمه و رسیدن به مراتب برتر، دیگر به مراتب پایین تر نیازی نیست. اما اعتقاد راسخ عارفان محقق بر آن است که هر ظاهری در عین حال که مقدمۀ رسیدن به باطن است، حافظ باطن نیز می باشد.
🔺 یک شخص کامل عارف که بر صراط مستقیم قدم بر می دارد، کسی است که همۀ مراتب را با هم نگاه می دارد. بنابراین اگر کسی پس از رسیدن به طریقت، آداب شریعت را وانهد، احوال طریقی او نابود و برنامه های سلوکی او جز هوا و هوس نخواهد بود و اگر کسی پس از راهیابی به حقیقت، از رعایت شریعت و طریقت دست بردارد، چه بسا به کفر منتهی گردد.
🔺 طرح عرفان بدون فقه که از برخی مراکز فرهنگی معاصر به گوش می رسد، روی دیگر سخن «جهله صوفیه» است. از دیدگاه عارفان حقیقی، این سخن واهی و از سر هوا و هوس است؛ زیرا راهیابی به حقیقت عرفان، جز از طریق شریعت و طریقت حاصل نخواهد شد.
🔺 به اعتقاد عرفا، عرفان اسلامی ضامن دو بخش طریقتی و حقیقتی دین است.
🔺 عارف در عرفان عملی با طریقت و در عرفان نظری با حقیقتِ دین سروکار دارد، لذا عارفان اسلامی از آیات و روایات متعددی که در دو بخش طریقتی و حقیقتی وجود دارند ،بهره های فراوان می برند و الهامات گسترده ای می گیرند.
🔺 از باب نمونه، در عرفان نظری، بحث «اسماءالله» و چینش نظام هستی بر اساس آن از اختصاصات عرفان اسلامی است که با الهام از دین، در عرفان راه پیدا کرده است و از این رهگذر محتوای عرفان اسلامی به محتوای دینی بسیار نزدیک است و از فلسفۀ اسلامی بسیار اسلامی تر به شمار می آید.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 85_90
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻بیماری دهکده دکارتی ✍️ محمد زارع شیرینکندی، پژوهشگر فلسفه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋#یادداشت
🔻بیماری دهکده دکارتی
✍️ محمد زارع شیرینکندی، پژوهشگر فلسفه
🔸باید پرسید که این بیماری منحوس و ملعون چه ربطی به دکارت فرانسوی در قرن هفده و علم جدید و تکنیک دارد؟
🔸دکارت دقیقا همان فیلسوفی است که آدم را از عالم جدا کرد و عالم را اُبژه و آدم را سوژه پنداشت. عالم برابر ایستایِ آدمشناسنده خودبنیاد واقع گشت. آدم به عالم صورت میدهد و آن را موافق میلش میسازد.
🔸انسان سرور کائنات و مالک و صاحب طبیعت است. عصر، «عصر تصویر جهان» است. دکارت بود که گفت هرگونه استفادهای از هر حیوان مجاز است چراکه از نظرگاه او حیوانات جان ندارند، نفس ندارند و صرفا ماشین و ابزاری برای اهداف و مقاصد انسانها هستند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم
#عالم
#منحوس
#فیلسوف
#کائنات
#پژوهشگر
#بیماری
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4117
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻امروز نبرد خیر و شر، جنگ روایتها است
🎤دکتر مهدی جمشیدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ
#مفاهیم_زندگی
#روایت
#اجتماعی
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻امروز نبرد خیر و شر، جنگ روایتها است 🎤دکتر مهدی جمشیدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈
🎙#مصاحبه
🔻امروز نبرد خیر و شر، جنگ روایتها است
🎤دکتر مهدی جمشیدی
🔸مواقع زیادی ممکن است که جبهۀ مقابل با استفاده از روایتها، واقعیتهای مورد نظر خود را در اجتماع بسط دهد! زبان عنصر جدا نشدنی از روایتها است، معانی نیز عنصر سازندۀ زبانها هستند.
🔸مواسات آخرین مفهومی بود که رهبر معظم انقلاب به طور ویژه به آن پرداختند. نقطۀ مقابل مفهوم سازی موفق رهبر معظم انقلاب، طرح واژههایی مانند دموکراسی، توسعه و جامعۀ مدنی توسط جریان غرب گرا در کشور است اما چون قرابت معنایی با سرشت مردم ایران نداشتند با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شدند.
🔸مفاهیم غربی ذاتاً اگر توسط حاکمیت حمایت نشوند به مرور زمان از بین میروند اما مفاهیم دینی اینطور نیستند. خواست صریح رهبر معظم انقلاب از نیروهای انقلابی «اجتماعی سازی مفاهیم دینی است».
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ
#مفاهیم_زندگی
#روایت
#اجتماعی
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎥سیر الهیات مسیحیت در برخورد با چالش دین و مدرنیته و مسأله رنج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سیر الهیات مسیحیت در برخورد با چالش دین و مدرنیته و مسأله رنج 🔸 حجت الاسلام جعفری، دانشیار موسسه امام خمینی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🏷( شماره 23 و 24 )
⭕️حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی
🔻اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
🔸اقتصاد: علم، مذهب یا نظام
🔸اقتصاد اسلامی؛ امتناع یا ضرورت؟
🔸تحلیل جامعهشناختی اربعین
🔸نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی
🔸ریشه بزرگداشت اربعین امام حسین(ع)
🔸اربعین ۹۹ ؛ عرصه رقابت جریانهای شیعی.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیده_بان_اندیشه
#نشریه
#اندیشه
#انقلاب
آدرس مطلب در سایت:
⭕️ http://fekrat.net/4120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
دیده بان 23 و 24.pdf
7.71M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🏷( شماره 23 و 24 )
⭕️حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی
🔻اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
🔸اقتصاد: علم، مذهب یا نظام
🔸اقتصاد اسلامی؛ امتناع یا ضرورت؟
🔸تحلیل جامعه شناختی اربعین
🔸نظم معنوی اربعین.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیده_بان_اندیشه
#نشریه
#اندیشه
#انقلاب
آدرس مطلب در سایت:
⭕️ http://fekrat.net/4120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻همه راهها در برابر سلبریتیسم در عصر گفتمان تصاویر
✍️ سید محمدعلی سیدحنایی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت_علی
#عصر_مدرنیته
#سلبریتی
#هنجار
#الگو
#سینما
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4129
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻همه راهها در برابر سلبریتیسم در عصر گفتمان تصاویر ✍️ سید محمدعلی سیدحنایی 👇ادامه مطل
📋#یادداشت
🔻همه راهها در برابر سلبریتیسم در عصر گفتمان تصاویر
✍️ سید محمدعلی سیدحنایی
🔸سلبریتی عصر مدرن، نه تنها مشهور است بلکه مؤثر، محرک و حتی مخدر است. اگر امیرکبیر برای رشادتهایش معروف بود؛ سلبریتی ما برای لباسش، چهرهاش، ثروتش و گاها مهارتش مشهور است.
🔸سلبریتی عصر سرگردانی، با ابزار رسانه چنان بر ذهن مخاطب چند اینچی خود تأثیر میگذارد که نه تنها رفتار و هنجار بلکه ارزش و عقاید او را تغییر و تشکیل میدهد.
🔸باید توجه داشت که اگر سلبریتی به حال خود رها شوند میتوانند حامل فرهنگی غلط شوند و به یک اسوه و الگوی اشتباه در جامعهای تبدیل شوند که قهرمانی جز سلبریتی و رسانهای جز سینما، تلویزیون، شبکههای اجتماعی و … ندارد.
🔸اگر آنها حامل فرهنگی اشتباه و هنجار شکن باشند، آنگاه است که این فرهنگ غلط تزریق شده به اذهان عموم، با هیچ پادزهری قابل درمان نیست. اما اگر حاوی فرهنگ درست و مطابق با ارزشهای فرهنگی باشند حلقهای هستند برای اتصال حکومت و جامعه.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت_علی
#عصر_مدرنیته
#سلبریتی
#هنجار
#الگو
#سینما
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4129
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فرهنگ مشارکت
🎤دکتر محسن ردادی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نارضایتی
#فرهنگ
#رژیم_پهلوی
#تورم
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4126
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻فرهنگ مشارکت 🎤دکتر محسن ردادی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #نارضایتی #ف
🎙#مصاحبه
🔻فرهنگ مشارکت
🎤دکتر محسن ردادی
🔸یکی از کارکردهای مهم مشارکت ایجاد رضایت در بین مردم است. مشارکت مردم باعث میشود که مردم نسبت به حکومت نارضایتی کمتری داشته باشند.
🔸اجازه بدهید در این زمینه مثالی بزنم که دکتر فرشاد مؤمنی بیان کرده است:: در سال ۱۳۵۶، کشور کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت داشت و رژیم پهلوی نیز درآمد ارزی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار داشت.
🔸در این سال تورم به ۲۵ درصد رسید و حکومت دچار زحمت و مشقت زیادی شد و ناآرامیها وضع ادارهی کشور را به شدت آشفته کرد. اما در سال ۱۳۶۵ که جمعیت ایران به ۵۰ میلیون (به اضافهی حدود دو میلیون مهاجر و وپناهجوی خارجی) رسیده بود، درآمد ارزی ایران به یک سوم یعنی ۸ میلیارد دلار کاهش یافت.
🔸فشار جنگ هم بر گردهی مردم سنگینی میکرد. تورم هم همان ۲۵ درصد بود و البته قدرت خرید دلارها ۷۰ درصد نسبت به ده سال پیش کاهش یافته بود. اما در این سال هیچ اثری از ناآرامی و نارضایتی و عصیان دیده نمیشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نارضایتی
#فرهنگ
#رژیم_پهلوی
#تورم
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4126
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (4)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 میزان عرفان اسلامی
🔺 هر علمی برای سنجش صحت و سقم مسائل خود، به ملاک ها و معیار های ویژه ای احتیاج دارد. به عنوان نمونه، در علوم طبیعی، تجربه و استقرا میزان اساسی است و در علوم عقلی، معیار سنجش مباحث، منطق می باشد.
🔺 عارفان اسلامی چند چیز را به عنوان ملاک چنین تشخیصی معرفی کرده اند:
1️⃣ میزان خاص
🔺 از جمله اموری که در عرفان، به ویژه عرفان عملی و سیر و سلوک معنوی ضرورت دارد، داشتن استاد آگاه و واصل به حضرت حق است.
🔺 دستگیری های چنین استاد راه، دم به دم به سالک مدد می رساند و او را از افتادن در سیاه چاله های فکری و عملی حفظ می نماید. عرفا از چنین انسان کاملی به «میزان خاص» تعبیر می کنند؛ چراکه فقط به افراد ویژه ای که مورد پرورش او هستند، اختصاص دارد.
2️⃣ میزان عام
🔺 در عرفان اسلامی، علاوه بر میزان خاص، دو میزان سنجش عمومی تر نیز با جایگاه ویژه ای وجود دارند:
🔘 عقل
🔺 عقل سلیم و نورانی شده به نور قلب که از کدورت های ظلمانی و حسی به دور باشد، خود حجت محکم و ملاک روشنی بر صحت و سقم مباحث عرفان علمی و عملی به شمار آمده است.
🔘 دین
🔺 از دیدگاه عارفان، عمده ترین وسیله برای تشخیص درستی و نادرستی مباحث عرفانی، چه آنها که جنبۀ نظری و فکری دارند و چه آنها که جنبۀ عملی و سلوکی دارند، شریعت ختمی می باشد؛ زیرا در عرفان، تکیۀ اساسی در یافت حقایق، کشف و شهود است و هرچه جان از درجۀ پاکی بیشتری برخوردار باشد، آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی آن بیشتر است.
🔺 از طرفی دیگر، در میان نفوس انسان ها، نفوس انبیا، طاهر ترین نفوس و در رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است، نفس خاتم انبیا (ص) است.
🔺 از این رو کشف و شهود او کامل ترین و در نهایی ترین نقطه قرار دارد و از این جهت عرفا قرآن را کشف تام و اتم محمدی (ص) می شمارند. در چنین فضایی، همۀ مکاشفات و دریافت های عرفانی، می بایست با میزان قرآنی و سنت نبوی و ولایی سنجیده شوند و از این رهگذر، واردات رحمانی و ملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی و نفسانی جدا و قوّت و نقص مسائل محاسبه گردد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 91_92
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (1)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 دوجهت قابل پیگیری در تبیین تاریخ عرفان اسلامی
1️⃣ ابعاد عرفان اسلامی همچون عرفان نظری، عملی یا ادبی را جداگانه و به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده و دوره های تاریخی آن بررسی شده است.
2️⃣ عرفان اسلامی به عنوان پدیده ای ویژه که دارای حیات مستقل است و با تأثیرپذیری از شریعت در میان مسلمین پدید آمده، مورد نظر قرار گرفته و دوره های تاریخی آن تبیین شده است.
🔺 در این بحث، تبیین تاریخی عرفان اسلامی را از دیدگاه دوم پی خواهیم گرفت.
🔺 دوره های تاریخی عرفان اسلامی از دیدگاه مورد نظر به پنج دورۀ کلی تقسیم می شود:
1️⃣ دورۀ آغازین: از قرن اول تا پایان قرن دوم
2️⃣ دورۀ بالندگی و تکامل: از قرن سوم تا اوایل قرن هفتم
3️⃣ دورۀ اوج و شکوفایی: از قرن هفتم تا پایان قرن نهم
4️⃣ دورۀ افول: از اواخر قرن نهم تا قرن یازدهم
5️⃣ دورۀ احیا و بازیابی: از قرن یازدهم تا به امروز
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 نام صوفی و عارف از چه زمانی پیدا شد؟
🔺 تقریباً همۀ کاوشگران عرفان اسلامی از قدیم و جدید هم رأی هستند که در قرن اول هجری چنین نامی وجود نداشته است و بار اول بر «ابوهاشم صوفی کوفی» اطلاق شده است.
🔺 از جمله مطالبی که دربارۀ ابوهاشم صوفی گفته می شود، آن است که وی اولین بار در رملۀ فلسطین صومعه و خانقاهی برای عبادت گروهی از زهّاد و عبّاد ساخته است. اگر این نقل درست باشد، باید پذیرفت که شکل گیری نحله ای صوفیه نیز در همان نیمۀ اول قرن دوم صورت گرفته است؛ زیرا ساخته شدن مکانی ویژه برای عده ای که دارای گرایش های فکری و عملی خاص هستند، بسیار پرمعناست و از نضج گروه خاصی خبر می دهد.
🔘 عرفان اسلامی از حیث محتوا و واقعیت از چه برهه ای شکل گرفته است؟
🔺 عرفان اسلامی ازجهت محتوا با خود اسلام همزاد است؛ یعنی هرچند اسم و رسم تصوف، شکل گیری و امتیاز گروهی را در قرن اول نپذیریم، اما نمی توان وجود مفاهیم علمی و عملی عرفانی را در قرن اول هجری را منکر شد؛ زیرا همۀ آنچه را عرفا به تدریج در دوره های مختلف به دست آوردند، در تعالیم شخص پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و عملکرد ایشان و صحابه و اصحاب ائمه (ع) می توان دید. به همین جهت عرفا، قرن اول را «خیر القرون» می شمارند؛ یعنی نقطۀ اوج مباحث عرفانی از دیدگاه عارفان مسلمان، همان قرن اول است.
🔘 دو مرحلۀ دورۀ آغازین عرفان اسلامی
1️⃣ مرحلۀ اول
🔺 مرحله ای است که هنوز نام صوفی و نحله ای به عنوان صوفیه در برابر نحله های دیگر به وجود نیامده است، اما واقعیت عرفان اسلامی از همان آغاز به روشنی در آن دیده می شود. این مرحله که تا اوایل نیمۀ نخست قرن دوم ادامه می یابد، در بررسی خاستگاه عرفان اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد.
2️⃣ مرحلۀ دوم:
🔺 در این مرحله اندک اندک نام صوفی، تصوف، عرفان، معرفت و عارف ظهور می یابد و علاوه بر آن، محل ویژۀ عابدان و زاهدان به نام صومعه و خانقاه پدید می آید و مفاهیمی همچون زهد، عبادت، ریاضت، اخلاص و معرفت بروز می یابد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 103_107
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻این از قدرت سرمایهداری نیست
🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4137
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻این از قدرت سرمایهداری نیست 🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••
🎙#مصاحبه
🔻این از قدرت سرمایهداری نیست
🎤سیدمهدی ناظمیقرهباغ
🔸نظام سرمایهداری در دوره ضعف خود است و مدتهاست که از دوره قوت و اوج خودش گذر کرده و صرفا بهشکل محافظهکارانه و کاربردی وجود خود را توجیه میکند.
🔸نکتهای که میتوان فهمید این است که در این نظام سرمایهداری کسانی که وارد [یعنی ادغام] میشوند، خودبهخود مثل موریانه آن را میخورند و باعث میشوند فروپاشی تسریع شود.
🔸جمعبندی کنم؛ آیا «دیگری» وجود دارد؟ بله، به یکمعنا دیگری وجود دارد و [بهمعنایی هم] وجود ندارد. هر اتفاقی در گوشهای از جهان، اتفاقات را در گوشه دیگری از جهان رقم میزند.
🔸دیگریها درعین ادغامشدن امکانات بالقوه خودشان را -بهاقتضای زندگی انسان- بهکار میگیرند و [آن] امکانات با توجه بهاینکه در نظامی رخ میدهند که آن نظام دیگر آورده جدیدی و سخنی برای گفتن ندارد و وجهی از هستیاش دیگر پنهان نمانده است [که بخواهد آشکار شود]، خودبهخود کلانروایت موجود را تخریب خواهند کرد و آن را وارد عرصه جدیدی میکنند که نمیشود درمورد آن عرصه پیشبینی دقیقی کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4137
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net