فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (7)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم
1️⃣ ابوعبدالرحمن سُلَمی (م 412)
🔺 وی مرید شیخ ابوالقاسم نصرآبادی است و از نویسندگان بزرگ صوفیه محسوب می شود و نوشته های فراوانی دارد. از جمله مهم ترین آنها حقایق التفسیر و طبقات الصوفیة است.
🔺 در حقایق التفسیر، تفسیرهای باطنی آیات قرآن را که از سوی عرفا صورت گرفته بود، جمع آوری کرد و از جمله تفسیرِ منسوب به امام صادق (ع) را در آن مجموعه، گرد آورد.
🔺 اثر ارزشمند دیگر او _طبقات الصوفیة_ نیز در نوع خود و در مقولۀ تذکره نویسی بی نظیر است و از جهاتی بر همۀ تذکره های دیگر ترجیح دارد. در آن کتاب، عرفا را در پنج طبقه دسته بندی و در هر طبقه به صورت گلچین، شرح حال بیست عارف را مورد بررسی قرار می دهد که در مجموع به یک صد عارف و صوفی می پردازد.
2️⃣ شیخ ابوالحسن خرقانی (م 425)
🔺 پس از ابوالعباس قصاب آملی که از اطراف و اکناف به سوی او می آمدند، خرقان محل آمدوشد صوفیان و عارفان بود.
🔺 تربیت روحانی خرقانی در سلوک از روحانیت شیخ ابویزید بسطامی بود و مولوی از وی بسیار یاد می کند و در توحید کلمات زیادی دارد. از وی پرسیدند: صوفی کیست؟ گفت: «صوفی به مرقّع و سجاده صوفی نبود، و صوفی به رسوم و عادات صوفی نبود، صوفی آن بود که نبود».
3️⃣ ابوسعید ابوالخیر (م440)
🔺 وی از مشاهیر جهانی عرفان است و از دانشمندان نابغۀ عارف ایران. هُجویری که معاصر اوست، با وی ملاقاتی نداشته است، اما دربارۀ او می گوید: «جملۀ اهل زمانه ورا مسخّر بودند ... عالم بود به فنون علم، روزگاری عجیب داشت و شأنی عظیم اندر درجت اشراف بر اسرار».
🔺 در ابتدا پیرو و مراد ابوسعید، شیخ ابوالفضل سرخسی بود. خود می گوید: «چون پیر ابوالفضل به رحمت حق پیوست و ما را در مدت حیات، هر اشکال که بودی به وی رجوع افتادی، حل اشکال ما را هیچ کس متعین نبود، الا شیخ ابوالعباس. به آمل رفتیم و یک سال پیش وی بودیم».
🔺 به شیخ بوسعید گفتند: فلانی بر روی آب می رود! گفت: سهل است، بَزَغی و صعوه ای نیز بر آب برود. گفتند: فلان کس در هوا می پرد! گفت: زغنی و مگسی نیز در هوا می پرد. گفتند: فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می رود! گفت: شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می رود.
🔺 این چنین چیزها را بس قیمتی نیست، مرد آن بود که در میان خلق نشیند و دادوستد کند و زن خواهد و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدای خود غافل نباشد.
🔺 ملاقات وی با ابوعلی سینا و ماجراهای مختلف آن معروف است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 146_149
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (8)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن پنجم
5️⃣ هجویری (م حدود 470)
🔺 از عارفانی است که سفرهای بسیار کرده و مشایخ فراوان دیده است. به همراه مرادش ابوالفضل محمدبن حسن خُتَّلی که ابوالفضل شامی شهرت داشت، به شام رفت و پس از رحلت او به خراسان بازگشت. ابوالقاسم کُرَّگانی و ابوالعباس شقّانی و برخی دیگر، از اساتید و مشایخ او هستند.
هجویری آثار فراوانی تألیف کرده است، اما هم اینک فقط یک اثر او که کشف المحجوب است، باقی مانده که البته این کتاب در میان کتب صوفیه اهمیت ویژه ای دارد و در تصوف و عرفان نخستین کتاب فارسی است که هجویری آن را در اواخر عمر خود و در لاهور پاکستان نوشته است.
6️⃣ خواجه عبدالله انصاری (م 481)
🔺 وی از نوابغ عرفانی دورۀ رشد و بالندگی است و از حیث عرفان عملی، عالی ترین مرحلۀ آن به دست وی رقم خورده است و کتاب منازل السائرین وی که هم اینک با شرح کاشانی متن درسی حوزه های علمیه است، ظریف ترین معانی سلوکی را دربردارد.
🔺 کلمات کوتاه شیرین و اشعار زیبای وی در جهان مشهور است. خود می گوید از کودکی در گفتن شعر استعدادی شگرف داشته است. ده ها هزار بیت اشعار فارسی و عربی دارد. حافظه ای فوق العاده داشت، به طوری که صدهزار بیت از اشعار شعرای عرب را در حفظ داشت.
🔺 خواجه عبدالله بسیار پرکار بود، آن چنان روزگار خود را برنامه ریزی کرده بود که هیچ فراغت نداشت، تا جایی که می گوید: «حتی فراغت نان خوردن نبودی، مادر من نان پاره لقمه کرده بودی و در دهان من می نهادی در میان نوشتن».
🔺 نسب وی به ابوایوب، صحابی رسول الله (ص) می رسد و شیخ الاسلام ملقب است.
7️⃣ امام ابوحامد محمد غزالی (م 505)
🔺 غزالی دانشمند پرآوازۀ اسلامی و ایرانی است. در حیات خود دوران های گوناگونی داشته است. ابتدا در مسیر علم آن چنان پیش رفت که یگانۀ وقت شد و در نظامیۀ بغداد کرسی درس یافت و همگان را شیفتۀ خود کرد، اما به یک باره _ و البته پس از چندین ماه تفکر که در کتاب ارزشمند المنقذ من الضلال شرح آن را آورده است_ همۀ آن موقعیت را رها می کند و سالیان سال در گمنامی تمام به سفر ظاهری و معنوی دست می زند و در اقامت طولانی در شام، راه عرفان و تصوف را بر می گزیند و کلام و فلسفه را به چالشی جدی می کشاند و در عالمان پس از خویش تأثیرات شگرفی ایجاد می نماید. غزالی آثار گران سنگی از جمله: احیاء العلوم، جواهر القرآن، مشکاة الانوار و غیر اینها به رشتۀ نوشته درآورده است.
🔺 غزالی در عرفان و تصوف به ابوعلی فارمدی منتسب بود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 150_152
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مرثیهای برای سینمای تکثیر سینمای ابزوردیستی 🖋 علی اصغر سیاحت هویدا 👇ادامه مطلب در پ
📋#یادداشت
🔻مرثیهای برای سینمای تکثیر سینمای ابزوردیستی
🖋 علی اصغر سیاحت هویدا
🔸مهمترین مؤلفه فیلم، برجسته کردن زن با اعتبار زدایی وجهه مرد شکل میگیرد. در واقع قهرمان مرد داستان، یک ضد قهرمان بیارزش است، در حالی که همه اتفاقات خوب توسط مهتاب، مادر مهتاب و مادر فرهاد شکل میگیرد، در واقع زن قوی در مقابل مرد ضعیف برجسته میشود و توان او را حماسهسرایی میکنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#جامعه
#دانشگاه
#علامه
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4227
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان 🎤محمد علی شکوهیانراد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •
🎙#مصاحبه
🔻افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان
🎤محمد علی شکوهیانراد
🔸نکته مهم این است که فضای سایبر هیچ وقت رها نمیشود؛ اگر ما این فضا را کنترل نکنیم، دیگران کنترلش میکنند.
🔸در اینجا مسئله این است که یا ما کنترل میکنیم و یا از طریق جریانآگاهی ما را کنترل میکنند. دشمن چند مسئله را بهصورت مشخص از طریق فضای سایبر پیگیری میکند که در رأس آنان حذف حیاست.
🔸میتوان گفت «حیازدایی» کلیدیترین نقطه پیگیریهای محتوای فاسد در فضای سایبر نسبت به خانمهاست.
🔸در حقیقت تلاش میکنند تا برای زن ایرانی به گونهای الگوسازی کنند که الگوهای اصیل دینی از چشم زن امروز بیفتد و قدیمی جلوه کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سایبری
#خانواده
#بحران
#خطر
#حاکمیت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4221
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
27.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔺بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🔻دکتر رفیع الدین اسماعیلی (مدیر موسسه شناخت)
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🔺بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🔻دکتر رفیع الدین اسماعیلی (مدیر موسسه شناخت)
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#پارت_پایانی
▫️از نگاه لیبرالهای سیاسی و اقتصادیای مانند اسمیت امتیاز برجستۀ بازار این بود که افراد را دور هم جمع کرد. بازار شکلی جدید از برابری ایجاد کرد که در آن افراد در جایگاهی برابر با هم معامله و با دیدگاههای یکدیگر همراهی میکردند.
🔹دست آخر تبادل باعث آرامش اجتماعی میشود. اما از نگاه نئولیبرالها حکایت بهکلی متفاوت است.
🔻 دارایی اصلی سرمایهداری، نه ترکیب بلکه، تمیز است: رقابتْ رهبران را از رهروان متمایز میکند؛ برندگان را از بازندگان، تلاشگرها را از تنبلها: مهاجری پویا، مولد، و انگلیسی زبان را از مهاجر مفتخور.
🔳با این اوصاف هر اقدامی که دولت بتواند برای فرآیند تقسیمبندی انجام دهد (مانند اصلاح نظام آموزشی) مفید ارزیابی خواهد شد.
🔻جریان نئولیبرالیسم
▫️دکتر شهریار زرشناس
قسمت دوم:
https://eitaa.com/fekratmedia/1330
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🔻جریان نئولیبرالیسم
▫️دکتر شهریار زرشناس
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
فکرت
📋#یادداشت 🔻موانع روانشناختی حجاب 🖋 حسین امیری؛ کارشناسی ارشد روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام
📋#یادداشت
🔻موانع روانشناختی حجاب
🖋 حسین امیری؛ کارشناسی ارشد روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔸موانع روانشناختی حجاب متنوع و مختلف است. در صورت عدم توجه به این موانع در روند تبلیغ و ترویج حجاب، دچار مشکل خواهیم شد.
🔸بنابراین اگر موانعی مثل: سلطهگری، مدگرایی، اختلال شخصیت و... در مخاطب وجود داشته باشد، بهتر است با توجه به خصوصیاتی که این افراد دارند، برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد تا مقاومت آنان در مقابل حجاب برانگیخته نشود.
🔸چرا که در برخی موارد عدم توجه به این امور اثر معکوس بر مخاطب نهاده و باعث لجاجت مخاطب می گردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#حجاب
#سلطه_گری
#مخاطب
#لجاجت
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4232
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نجات روزنامه نگاری از چنگ شرکت های بزرگ فناوری
🖋 تیلور اون مدیر مرکز رسانه، فناوری و دمکراسی در دانشگاه مک گیل
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#تبلیغات
#گوگل
#فیسبوک
#سازمان
#ارتباطات
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3876
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻نجات روزنامه نگاری از چنگ شرکت های بزرگ فناوری 🖋 تیلور اون مدیر مرکز رسانه، فناوری و د
📋#یادداشت
🔻نجات روزنامه نگاری از چنگ شرکت های بزرگ فناوری
🖋 تیلور اون مدیر مرکز رسانه، فناوری و دمکراسی در دانشگاه مک گیل
🔸از آنجا که گوگل و فیس بوک سیطره انحصار مانندی را بر تبلیغات دیجیتال در حوزه جستجو و شبکه سازی اجتماعی کسب کردهاند، اکنون چانه زنی با آنها تقریبا غیرممکن شده است.
🔸بدتر آنکه مدل کسب و کاری که مبتنی بر توزیع اطلاعات معتبر نباشد، به قیمت زیان موسسات روزنامه نگاری معروف و سایر سازمانهای مرتبط با کسب و کار تامین این کالای عمومی بسیار مهم تمام میشود.
🔸از این رو ما ماندهایم و یک نقص بازار دو جانبه که نه تنها به کسب و کار تبلیغات تجاری بلکه به دمکراسی نیز لطمه وارد میآورد.
🔸برای حل و فصل هر دو این مشکلات، دولت استرالیا اخیرا پلتفرمهای شبکههای اجتماعی را ملزم کرده تا برای پرداخت هزینه محتوای تولیدی آنها و در نظر گرفتن تدابیری برای تضمین شفافیت بیشتر در ارتباط با فروش آگهیها و تغییرات الگوریتمها که میتوانند بر کسب و کار اخبار تاثیر بگذارند، با ناشران خبر وارد مذاکره شوند.
🔸در این واکنش استرالیا تلویحا این ایده وجود دارد که میتوان نقصهای بازار را هم در روزنامه نگاری و هم تبلیغات با حل مشکل سلطه بر بازار حل کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#تبلیغات
#گوگل
#فیسبوک
#سازمان
#ارتباطات
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3876
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (9)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن ششم
1️⃣ عین القضات همدانی (م 525)
🔺 وی شاگرد شیخ محمدبن حَمُّیه و احمد غزالی، برادر امام محمد غزالی است. ابتدا علوم رسمی را با نبوغ کم نظیری یکی پس از دیگری به نحو عالی آموخت. پس از آنکه مقصود خود را در کلام و فلسفه نیافت، به مطالعۀ آثار امام ابوحامد محمد غزالی روی آورد و به مدت چهار سال به بررسی آثار او مشغول بود و فکر می کرد به مقصود خود رسیده است، اما در سن بیست و یک سالگی با شیخ احمد غزالی ملاقاتی کرد و در وی تحولی شگرف پدید آمد، به طوری که پس از بازگشت غزالی، در سفرش به همدان، مکاتبات این استاد و شاگرد تا آخر عمر ادامه یافت.
🔺 عین القضات نوشته های بسیار ارزنده ای در عرفان اسلامی با گرایش های فلسفی و نظری دارد، از جمله: تمهیدات و زبدة الحقایق و مکتوبات که مجموعۀ نامه های او به مریدانش می باشد. وی در نهایت در سن سی و سه سالگی و به سال 525ق به شهادت رسید.
2️⃣ حکیم سنایی غزنوی ( م ظ 525)
🔺 از بزرگان شعرای عارف است و از مریدان خواجه یوسف همدانی.دیوان حدیقة الحقایق از اوست که با دارا بودن حدود ده هزار بیت، در تصوف، سلوک و عرفان دایرة المعارفی است و در واقع بنیان گذار شعر عرفانی در زبان فارسی است.
3️⃣ احمد جام (م 536)
🔺 ابونصر احمد نامقی جامی، معروف به ژنده پیل از عرفای مشهور قرن ششم هجری است. وی درس ناخوانده و بی سواد بود، اما در وی تحولی پدید آمد و از عارفانی گشت که تألیفات زیبایی دارد.
🔺 جامی می گوید: شیخ احمد چهل و دو فرزند داشت؛ سه دختر و مابقی پسر. پس از وفاتش چهارده پسر مانده بودند که همگی عالم، عامل، کامل، صاحب تصنیف، اهل کرامات و ولایت، مقتدا و پیشوای خلق بوده اند.
🔺 جامی عارف شریعت مدار و حقیقی بود و افکار بسیار مستقیمی داشت و برخی از کج روی های عارف نمایان را در آثار خود همچون: مفتاح النجاة و انس التائبین و صراط الله المبین و .... به نقد کشیده است.
4️⃣ محی الدین عبدالقادر گیلانی (م 560)
🔺 وی نبیرۀ ابو عبدالله صومعی که از بزرگان عرفانی گیلان بوده، است.
🔺 در مسیر سلوک شاگرد شیخ ابوسعید مبارک بن مخزومی است و از وی ریاضاتی سخت نقل شده است. برخی کرامات وی را در حد تواتر دانسته اند. شهید مطهری دربارۀ او می گوید: «از شخصیت های جنجالی جهان اسلام است». سلسلۀ قدریه از سلسله های صوفیه به او منسوب است.
🔺 او از کسانی است که از او دعاوی و بلندپروازی ها زیاد نقل شده است.
5️⃣ شیخ روزبهان بقلی شیرازی (م 606)
🔺 از عرفای عاشق پیشه بود و اغلب در مقام وجد و سُکر به سر می برده است و شیخِ خرقۀ وی، سراج الدین محمد سال بِه است. در شیراز و کوه های اطراف ریاضات فراوان کشید و به قول استاد شهید، از بس شطحیات بسیار دارد، به شیخ شطّاح معروف است.
🔺 هرچند مناسب تر آن است که به خاطر توجه فراوان به شرح و رمزگشایی شطحیات صوفیه و تألیف کتاب مهمی در همین راستا، با نام شرح شطحیات به شیخ شطاح شهرت یافته است.
🔺 وی تألیف فراوان دارد: تفسیر عرایس البیان فی حقایق القرآن و شرح شطحیات از جمله آثار اوست و کتاب عبهرالعاشقین او از زیباترین کتب عرفانی در مقولۀ عشق است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 155_158
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (10)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 تکملۀ دورۀ دوم
🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم
🔺 هرچه به دورۀ سوم عرفان اسلامی؛ یعنی دورۀ شکوفایی نزدیک می شویم، شرایط و فضا برای بروز چنان دوره ای فراهم می شود، چهار دهۀ اول قرن هفتم در چنین فضایی است.
1️⃣ نجم الدین کبرا (م 618)
🔺 وی از ستارگان بزرگ عرفان است. مرید بابا فرج تبریزی، شیخ اسماعیل قصری، شیخ عمار یاسر و روزبهان بقلی است.
🔺 وی در آغاز به تحصیل علوم ظاهری پرداخت و در آن به مهارت کامل رسید، آن چنان که در مناظرات بر همه سر بود، اما در ملاقاتی که با بابا فرج تبریزی داشت، در وی تحولی روی داد و بابا فرج خرقۀ خود به وی پوشید و او را به ترک علوم رسمی توصیه کرد. سپس در دزفول به واسطۀ کرامتی، مرید شیخ اسماعیل قصری شد. مدتی تحت تربیت او بود و به علوم باطنی دست یافت.
🔺 شبی بر خاطرش گذشت که « درعلم باطن که با استاد شریکی و در علم ظاهر از وی برتر». صبحگاه شیخ او را طلب کرد و گفت: «برخیز و سفر کن که تو را به عماریاسر می باید رفت». می گوید« من دانستم که شیخ بر خاطر من واقف شد». مدتی خدمت شیخ عماریاسر مشغول سلوک بود تا آنکه مانند فکر قبلی بر دلش گذشت، بامدادان استاد سلوک به وی گفت: «برخیز و به مصر رو، به خدمت روزبهان که این هستی را به سیلی از سر تو بیرون برد». به مصر رفت، دید روزبهان به وضو مشغول است، بر خاطرش گذشت که این وضو از لحاظ شرع درست نیست، می گوید: ناگاه از خود غایب شدم، دیدم قیامت برپاشت و مردم را به دوزخ می افکنند، پس از اندی در همان مکاشفه شیخ روزبهان را دیدم. سیلی سختی بر فقای من زد که به روی افتادم و گفت: «بیش از این اهل حق را انکار مکن!» از غیب باز آمدم، به نزد شیخ روزبهان رفتم و به پایش افتادم. شیخ در شهادت نیز همچنان سیلی بر قفای من زد و همان کلام به من گفت. بعد از آن مرا امر کرد که به خدمت شیخ عمار برگردم و به شیخ عمار مکتوبی نوشت که: «هرچند مس داری بفرست تا زر خالص برگردانم». نجم الدین کبرا را شیخ ولی تراش نیز می گویند و در علت این نام گذاری گفته اند: صاحب تصرف عجیبی بود و اشخاص با استعداد را با یک نگاه به مقام ولایت می رساند. از جمله کرامات او آن است که هجوم مغول را پیش بینی کرد و گفت: «آتش از جانب مشرق برافروخت که تا نزدیک به مغرب خواهد سوخت». وقتی مغول نزدیک خوارزم شدند، برخی اصحاب خاص خود همچون سعدالدین حمّویی و رضی الدین علی لالا را به ترک شهر امر کرد و باقی ماندۀ اصحاب خود را به جهاد امر کرد و خود نیز ماند و می گفت: در همین جا به شهادت می رسم. با ورود مغول، به جهاد با کافران برخاست و در همان معرکه به سال 618ق به شهادت رسید.
2️⃣ مجدالدین بغدادی (م 607 یا 616)
🔺 وی در اصل بغدادی است، اما از آنجا که پدر و مادرش طبیب بودند، به واسطۀ درخواست خوارزم شاه از خلیفۀ بغداد، به خوارزم آمدند. وی مرید نجم الدین کبراست و از جوانی تحت تربیت او بوده است. استاد در واقعه ای از مرگ مجدالدین در دریا خبر می دهد و چیزی نمی گذرد که سلطان محمد خوارزم بر سر مسئله ای دستور قتل مجدالدین را داده و وی را در دجله غرق می کنند. خبر به نجم الدین کبرا رسید و گفت: إِنّا للهِ وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعُونَ و به سجده رفت و سر برداشت و گفت: « از خدا خواستم به خون بهای فرزندم ،مُلک از سلطان محمد بازستاند، اجابت فرمود». خبر به سلطان محمد رسید، سخت پشیمان شد و به محضر نجم الدین برای عذرخواهی آمد، نجم الدین این آیۀ قرآن را خواند که: کانَ ذلِکَ فِی الکِتابِ مَسطُوراً وی در ادامه گفت: «سَرِ تو و بسی خلق و سَرِ ما هم برود». چیزی نگذشت که واقعۀ مغول پیش آمد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 161_164
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻بازخوانی نقش زن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🖋 سعید ابوالقاضی 👇ادامه مطلب در پست
📋#یادداشت
🔻بازخوانی نقش زن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی
🖋 سعید ابوالقاضی
🔸از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمی و اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدری که توان جسمی و نیازها و ضرورتهایشان اجازه میدهد، میتوانند در فعّالیتها شرکت کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تفکر
#اقتصاد
#زن
#قیمت
#خانواده
#سیاست
#ارتباطات
#شناخت
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4237
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔹علم با اعتبارهایی، متصف به دینی بودن یا نبودن می شود
🔻استاد حمید رضا پارسانیا
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🔹علم با اعتبارهایی، متصف به دینی بودن یا نبودن می شود
🔻استاد حمید رضا پارسانیا
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
📌پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛
2. آثار خود را تایپ، ویراستاری اجمالی و براساس رسم الخط «بی لوتوس13 با فاصله خطوط 1» ارسال کنید.
3. ارجاعات، مستندات و پاورقیهای هر مطلب را ذیل هر مطلب در پاورقی بیاورید؛ از منابع اسلامی به صورت تحلیلی استفاده شود نه صرفاً اقتباسی و منبع مطالب علمی هم از منابع (اشخاص افراد، کتب و مقالاتی) باشد در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی قابل اعتنا هستند.
4. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
5. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000 _2500 کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
6. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمة به انها پرداخت خواهد شد.
7_به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔹آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب
🔻دکتر سهیل اسعد
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🔹آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب
🔻دکتر سهیل اسعد
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
🔹دین و قدرت دکتر سروش
🎙گوینده: الیاس فلاحتی
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
📚#کتاب
🔻معماری شناختی با رویکرد اجتماعی
🔸یک از مباحث این کتاب بررسی اجمالی معماری شناختی سالهای اخیر برای مدل سازی فرایندهای شناختی عاملهای شناختی فردی است.
🔸برای این کار «کلاریون» یک معماری شناختی واحد است که تعریف و توسعه یافته است. این معماری شناختی به طور کلی یک مدل یک پارچه و شامل تعدادی از زیر سیستمهای کاربردی است که تا کنون در ضبط و کنترل تعداد مختلفی از فرایندهای شناختی در دامنههای متعدد تکلیف بر اساس این تقسیم بندی واحدها، موفق بوده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب
#معماری
#÷شناخت
#معرفی
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4240
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net