#عیدانه
📚پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان)
✍🏻نویسنده؛ داریوش شایگان
🔹پنج شاعر کلاسیک ایران، دست مایه تالیف کتابی با عنوان «پنج اقلیم حضور: بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان» به قلم دکتر داریوش شایگان شدهاند؛ کتابی که نگارنده در آن، اشعار شاعران را با چشم اندازی معنوی و فلسفی بررسی کرده است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
داریوش شایگان_پنج اقلیم حضور.pdf
18.26M
#عیدانه
📚پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان)
✍🏻نویسنده؛ داریوش شایگان
🔸️پنج شاعر کلاسیک ایران، دست مایه تالیف کتابی با عنوان «پنج اقلیم حضور: بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان» به قلم دکتر داریوش شایگان شده اند؛ کتابی که نگارنده در آن، اشعار شاعران را با چشم اندازی معنوی و فلسفی بررسی کرده است.
🔸️شایگان فردوسی را مظهر اوج حماسه ای می داند که با تاثیر از اساطیر اوستایی و افسانه های پارتی و ساسانی، چندی پس از ورود مسلمانان به ایران در پی بازیابی هویت ایرانی احیا شده است.
🔸️وی اعتقاد دارد، عمرخیام با این که اصالت دقیق رباعیاتش همچنان پس از گذر سالیان دراز محل مباحثه است، مظهر نوعی تعارض در نبوغ ایرانی است، که طی آن جریان های متناقض، مانند ایمان و شک، اطاعت و عصیان و لحظه و ابدیت در مواجهه با یکدیگر قرار می گیرند.
🔸️شایگان در مورد انتخاب مولوی میگوید: پیشنیه تبار شناسی مولانا با گذر از حلاج و بایزید بسطامی به سنایی و عطار می رسد. بی سبب نیست که ایرانیان برای شاهکار بزرگ وی ــ مثنوی ــ شأنی شامخ در حد تقدس قائل اند.
🔸️ #مولانا از سرایندگان عشق است.
🔸️او از #سعدی نیز با عنوان «پایدیا» (paedeia) یعنی صورت آمرانه آداب اجتماعی ایرانیان یاد می کند.
🔸️ #حافظ از منظر داریوش شایگان، «ترجمان الاسرار» ادب فارسی و شاعری منحصر به فرد است.
🔸️در شعر حافظ، تعادل بین صورت و محتوا در جریان تکاملی تجربه ناپذیر شکل می گیرد. مصراع های اشعارش اغلب متقارن ، فاقد توالی زمانی و گاه ارتباط با یکدیگرند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️جن، جن است و انسان، انسان
🔹️در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در بسیاری از آیات قرآنی هر دو، مورد خطاب قرار میگیرند، و به صورت مخالفت با دستورات الهی هر دو به سرنوشت شوم دچار خواهند شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔹️در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در ب
♦️جن، جن است و انسان، انسان
🔰روز ششم فروردین آقای امیرحسین ترکاشوند در کانال تلگرامی خویش یادداشت زیر را تحت عنوان «جن انسان است» نگاشتند:
🔹️در بسیاری از آیات #قرآن، #جنّ عبارت از انسان است چنانکه اِنس نیز عبارت از انسان است.
🔹️و یعنی جمعیّتِ هفت و نیم میلیاردی کنونیِ مردم جهان، ترکیبی از اِنسها و جِنها است که هیچ تفاوتی با هم ندارند مگر اینکه هر یک از آن دو به جغرافیای متفاوت، رنگ متفاوت، نژاد متفاوت و یحتمل طبقهٔ اجتماعی متفاوت یا سطح علمی متفاوت تعلق دارند (ممکن است مبنای تقسیمبندیِ انسان به انس و جن، در ادوار مختلف تغییر میکرده)
🔹️گاه میتوان اِنس را عبارت از انسانهایی با رنگ پوستِ روشن، و جِن را عبارت از انسانهایی با رنگ پوستِ تیره دانست و یا مشخصاً جن را سیاهپوست و انس را سفیدپوست و یا در دورهای دیگر جن را زردپوست و گندمگون و انس را غیر زردپوست دانست.
🔹️و گاه جن به قبایلی با جغرافیای خودشان و انس به قبایل دیگر با جغرافیای خودشان اشاره دارد.
🔹️نیز گاه یحتمل جن اشاره به جایی که مردمش نبوغ و توان علمی بیشتر دارند، و انس به جاهای دیگری که بهرهٔ هوشی کمتری از آنان دارند اشاره دارد؛
و گاه ...
🔹️واژهٔ «انسان» مثنّی (تثنیه) بوده و عبارت از اِنس و جن است (اگر کلمهٔ جن ذهنتان را به سمت افسانهها میبَرَد میتوانید به جای آن از کلمهٔ جان [البته نه به معنای مشهورِ جان] استفاده کنید. انس و جان).
🔹️در آیات زیر از سورهٔ الرحمٰن، به واژهٔ انسان (و در کنارش به واژهٔ أنام=مردم) و تقسیم آن به دو گروهِ جن و اِنس یا جان و انس و نیز به ضمایر و علائم تثنیه که به انس و جن و این دو نیز به انسان بازمیگردد دقت کنید.
🔹الرّحمٰن ... خلق الإنسان ... والأرض وضعها للأنام ... سنفرُغ لکم أیّه الثقَلان، فبِأیّ آلاء ربّکما تُکذّبان، یا معشر الجن و الاِنس إن استطعتم أن تنفُذوا من أقطار السماوات والأرض فانفذوا لا تنفذون إلا بسلطان، فبأی آلاء ربکما تکذبان ... فیَومئذٍ لایُسئل عن ذنبه إنس ولا جانّ، فبأیّ آلاء ربکما تکذبان ... فیهنّ قاصرات الطرْف لم یطمثهنّ إنسٌ قبلهم ولا جان، فبأیّ آلاء ربّکما تکذبان.
🔹️بنابراین جن انسان است و اگر نخواهیم آن را بپذیریم ناچار باید اِنس را نیز انسان ندانست.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔰روز ششم فروردین آقای امیرحسین ترکاشوند در کانال تلگرامی خویش یادداشت ز
#یادداشت
♦️جن، جن است و انسان، انسان
✍🏻نویسنده؛ دانیال بصیر
🔸️امروز وقتی مطلب «جن انسان است» را در کانال تلگرامی آقای ترکاشوند دیدم بر آن شدم به دور از هیجان و تعصبات کورکورانه، به همان ترتیب نگارنده این یادداشت را بررسی نمایم.
🔸️اولین و مهمترین مسئله در نگاه ابتدایی، روشی است که ایشان به آن تمسک کرده است؛ در حالی که اگر در پژوهشی تمسک به معانی لغوی واژهی از واژگان قرآنی میشود میبایست مستدل و مستند به کتب لغوی باشد.
🔸️وی در بند اول یادداشت خویش اینگونه آورده است که «در بسیاری از آیات #قرآن، #جنّ عبارت از انسان است چنانکه اِنس نیز عبارت از انسان است» در حالی که اولا کتب لغوی کاملا این بند را نقض میکنند.
🔸️زیرا شخصی مثل راغب اصفهانی قائل است، اصل جن مخفی بودن شیء از حواس است و به همین خاطر قلب را «جنان» میگویند زیرا از حواس مخفی است.
🔸️راغب در ادامه میگوید جن بنا بر یک وجه، به انواع روحانی غیر از انسان گفته میشود که از حواس ما پوشیده هستند و اساسا از تعریف مذکور خبری نیست!
🔸️در مورد استناد وی به آیات قرآن باید گفت واژهی «جن» در مجموع بیست و دو بار و واژهی «جانّ» هفت بار در قرآن آمده است.
🔸️در این میان نیز به واژهی «جنّه» که جمع کلمه جن است بر میخوریم که در مجموع ده بار در قرآن استفاده شده است که در این میان پنج مورد آن به معنای جن و پنج مورد دیگر به معنای مجنون است. بنابراین در تمامی واژگان خبری از تعریف جن عبارت از انسان ما نمیبینیم!
🔸️جالب جایی است که از مجموع آیات مربوط به جن به دست میآید که در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در بسیاری از آیات قرآنی هر دو، مورد خطاب قرار میگیرند، و در صورت مخالفت با دستورات الهی هر دو به سرنوشت شوم دچار خواهند شد.
🔸️علاوه بر آن در قرآن سورهای به نام «جن» نامیده شده است.
🔸️وقتی دقیق به آیات قرآن توجه میکنیم از نگاه قرآنی، جن از آتش آفریده شده است همانگونه که انسان از خاک آفریده شده است وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُون وَ الجَْانَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُوم و شدیدا مخالف نوع نگاه و تعریفی است که در یادداشت مذکور آمده است.
🔸️اما در قسمتی از یادداشت، ایشان اینگونه انسان را تعریف کردهاند که «واژهٔ «انسان» مثنّی (تثنیه) بوده و عبارت از اِنس و جن است» در حالی که اولا انسان صفت خاص است؛ ثانیا بعضی در مورد «الف و نون» انسان قائلند که الف و نون مزیدتان به انس ملحق شده، و این مأخوذ است از انس بالضم که به معنی الفت گرفتن و ظاهر شدن است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
25.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
🎬مستند «دکترین شوک»
♦️ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت ششم
🔻قسمت قبلی:
💠https://eitaa.com/fekrat_net/654
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍#آنچه_گذشت
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه (چهار بخش)
🔻(بخش اول):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/613
🔻(بخش دوم):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/624
🔻(بخش سوم):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/639
🔻(بخش چهارم):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/653
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍#آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب کانال #فکرت در هفته گذشته؛
🎬 #مستند «دکترین شوک» در هشت قسمت
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/605
📚 بررسی نقش #دین در #علم
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/606
🎤 #کرونا فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایههای اجتماعی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/626
🎙 #حرم_ائمه(ع) بیمارستان نیست و نباید ائمه(ع) را در حد طبیب تنزّل داد.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/646
✍🏻تحولات عصر #کرونا و سبک زندگی کرونایی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/628
✍🏻جن، #جن است و انسان، #انسان
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/661
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
28.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
🎬مستند «دکترین شوک»
♦️ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت هفتم
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/664
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️نقد "آفات و خرافاتِ" دکتر #عبدالکریم_سروش
🔰آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
🔹اخیرا دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبهای،ادعاهای در علیه علمای شیعه و میراث روایی و حدیثی شیعه مطرح کردند که فایل صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ... است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
VID-20200326-WA0023(2).mp3
7.89M
♦️نقدِ "آفات و خرافاتِ" دکتر #عبدالکریم_سروش
🔰آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
🔊 #فایل_صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ...
🔸جناب آقای #سروش! ما صدها و هزاران روحانیت در همین دورانهای متأخر داشتیم که اینها نه فقط روحانیت شیعه بودند، بلکه روحانیت انسان بودند؛ یعنی من الاسلام اما للانسان میگفتند؛ علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام موسی صدر، علامه امینی، شرف الدین، و صدها پژوهشگر و محقق ایرانی که امروز در حوزه قم، اصفهان، مشهد حضور دارند که در فقه، اصول، تفسیر، کلام، فلسفه، عرفان، فلسفه فقه، فلسفه دین، ادبیات، منطق قلم میزنند و قلم زدند؛ شما چقدر اینها را میشناسید؟
🔸️وقتی شما از روحانیت صحبت میکنید، در واقع از #حوزه_علمیه صحبت میکنید کدام روحانیت را میگویید؟
🔸️تعریف شما از روحانیت کیست و چیست؟ جناب آقای سروش گفتههای شما چه تصور ناصحیحی به مخاطب شما میدهد، جوان شما که خبر ندارد.
🔸️آیا معلومات روحانیت مانند همه کشیشی ژان کالونیا مارتین لوتر است؟ قضاوت شما به نظر ما منصفانه نیست.
🔸️باید تراث گذشته را احترام کرد، البته به جا هم نقد کرد و مطمئن هم باشید که شدیدترین نقد هم اگر با ادب نقد باشد میتوان بیان کرد نه این که انسان پنجه تعرض به نویسنده بیفکند.
🔸️پ.ن: اخیرا دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبه ای، ادعا های در علیه علمای شیعه و میراث روایی و حدیثی #شیعه مطرح کردند که در این کلیپ به آنها اشاره شده و سپس #نقد و تحلیل شده است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net