مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار می کند:
❎ مبانی کلامی ولایت فقیه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی
⬅️مدیر مرکز نخبگان و استعداد های برتر حوزه علمیه خراسان
👤دبیر علمی: دکتر محمد جواد عنایتی راد
⬅️مدیر گروه مجمع عالی حکمت شعبه مشهد
⏰زمان:چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷
💠حضور به صورت مجازی
لینک ورود به جلسه:
🌐https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بیگانگیِ_جریانِ_«اشرافیّتِ_دولتی»_با_دردهای_معیشتیِ_مردم.pdf
229.7K
🔸بارِ دیگر، انقلاب را به «تکنوکراتها» نسپاریم:
بیگانگیِ جریانِ «اشرافیّتِ دولتی» با دردهای معیشتیِ مردم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
«[از جمله خصوصیّاتِ رئیسجمهور، یکی این است که ...] عدالتخواه [... و] ضدّفساد باشد؛ [و دیگر اینکه] دارای عملکردِ انقلابی و جهادی باشد؛ [چون] با عملکردِ اُتوکشیده نمیشود کار کرد.»(آیتالله خامنهای، در سخنرانیِ نوروزی، 1 فروردین 1400).
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
✅ #اختصاصی
📻 #رادیو_فکرت
🏷 نظریه دین و قدرت
🔸نظریه دین و قدرت دکتر عبدالکریم سروش ناظر به نظریه قدرت و تفکر اندیشمندانی است که معانی آن را منفی جلوه داده اند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#دکتر_عبدالکریم_سروش
#مارکس
#جوزف_نای
#گالبرایت
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#دین_و_قدرت
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #اختصاصی
📻 #رادیو_فکرت
🏷 نظریه دین و قدرت
🔸نظریه دین و قدرت دکتر عبدالکریم سروش ناظر به نظریه قدرت و تفکر اندیشمندانی است که معانی آن را منفی جلوه داده اند.
🔸 این نظریه چهره ای خشن و عبوس از دین نشان میدهد که میتوان آن را مسیری برای باز شدن راه گروهک های تروریستی مثل داعش دانست.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#دکتر_عبدالکریم_سروش
#مارکس
#جوزف_نای
#گالبرایت
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#دین_و_قدرت
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
51.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #اختصاصی
📻 #رادیو_فکرت
🏷 نظریه دین و قدرت
🔸نظریه دین و قدرت دکتر عبدالکریم سروش ناظر به نظریه قدرت و تفکر اندیشمندانی است که معانی آن را منفی جلوه داده اند.
🔸 این نظریه چهره ای خشن و عبوس از دین نشان میدهد که میتوان آن را مسیری برای باز شدن راه گروهک های تروریستی مثل داعش دانست.
🔸نظریه ای که بنای آن از دورغ بستن به افراد تشکیل یافته تا تحریف تاریخ و معرفی اسلام غیرواقعی است.
🔰ضمنا بنا داریم در پست های بعد به تعریف معنای قدرت و نقد هایی که به این نظریه شده است بپردازیم.
————-
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#دکتر_عبدالکریم_سروش
#مارکس
#جوزف_نای
#گالبرایت
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#دین_و_قدرت
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
May 11
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔺 عرفان اسلامی هم از جهت خاستگاه و منشأ پیدایش و هم از جهت رشد، تکامل و محتوا و هم از جهت روش و میزان صحت و سقم، علمی اسلامی و معرفتی دینی است، نه آنکه فقط معرفتی در میان مسلمین باشد.
🌐 خاستگاه عرفان اسلامی
🔺 آیا عرفان اسلامی حقیقت غیر اصیل و وارداتی به حساب می آید که از حوزه های دیگر و فرهنگ های بیگانه در میان مسلمین رواج یافته یا آنکه از محصولات داخلیِ فرهنگ اسلامی و برخاسته از مؤلفه های متنوع معرفتی عملی اسلام است؟
1️⃣ خاستگاه برون دینی
🔺 الف) یک دسته از نظریات، نظریاتی است که منشأ عرفان اسلامی و خاستگاه آن را در بیرون از مرزهای فرهنگ اسلامی جست و جو می کنند.
🔘 خاستگاه مسیحی
🔺 مهم ترین دلیل این گروه، وجود مفاهیم مشترکی همچون: زهد، توکل، ذکر، سکوت و حب الهی در عرفان اسلامی و مسیحی است، به گونه ای که حتی پشمینه پوشی که بعدها عارفان مسلمان بدان شهرت یافتند، در بین راهبان مسیحی و زاهدان مسلمان رخ داده و سخنانی است که آنان از ایشان نقل می کنند.
🔘 خاستگاه هندی
🔺 دلیل این گروه نیز وجود مفاهیم مشترکی مانند بحث فنا، وحدت شخصیه، روش تزکیۀ نفس و مراقبه است که در عرفان هندی وجود داشته و بعدها همۀ اینها در عرفان اسلامی مشاهده شده است. گاهی می گویند: بعضی از عارفان مسلمان، با عرفان هندی و آیین های هندو ارتباط هایی داشته اند.
🔘 خاستگاه نوافلاطونی
🔺 پس از آشنایی دانشمندان اسلامی با فلسفۀ یونانی و اندیشه های فلوطین، جوانه های آن پدیدار شده است.
🔘 خاستگاه ایرانی
🔺 برخی نیز ریشۀ عرفان اسلامی را در عرفان ایرانی و زرتشتی و حکمت فهلوی جست و جو می کنند.
🔘 رد خاستگاه برون دینی داشتن عرفان اسلامی
🔺 هرچند تلاش های گسترده ای در تأیید این نظریات که بر خاستگاه برون دینی در عرفان اسلامی پای می فشارند، صورت پذیرفته است، اما امروزه دیگر این اقوال مورد پسند و توجه محققین غربی و شرقی نیست؛زیرا آنان معتقدند ادله و شواهد ارائه شده نمی تواند عرفان اسلامی را از اصالت ساقط نماید.
🔘 الف) شباهت دلیل اقتباس نیست
🔺 اولاً وجود شباهت هایی هرچند فراوان، نمی تواند به معنای اقتباس یک فرهنگ عرفانی از فرهنگ های عرفانی دیگر باشد؛ زیرا اگر وجود شباهت را علامت اقتباس بشماریم، دیگر هیچ عرفانی را نمی توان اصیل و مستقل شمرد.
🔘 ب) ارتباط دلیل اقتباس نیست
🔺 ارتباط بین فرهنگ ها و وقوع ملاقات ها بین صاحبان اندیشه و روش های مختلف، به ویژه آن هنگام که بین خویش تقاربی احساس کنند، امری بسیار معمولی و طبیعی به شمار می آید، به گونه ای که نمی توان صرف وجود این نوع ارتباط ها را نشانۀ اقتباس و برگرفتن یک فرهنگ از فرهنگ دیگر دانست.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 76_78
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻وحدت اخلاقیِ ادیان و صلح در جهان
🎤دکتر حسن قنبری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#وحدت
#اخلاق
#ادیان
#صلح_جهانی
#هانس_کونگ
#مدرنیته
#اسلام_هراسی
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4099
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻وحدت اخلاقیِ ادیان و صلح در جهان 🎤دکتر حسن قنبری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••
🎙 #مصاحبه
🔻وحدت اخلاقیِ ادیان و صلح در جهان
🎤دکتر حسن قنبری
🔸مهمترین کاری که پروفسور هانس کونگ درمورد اسلام انجام داد، همین کتابی است که حدود ۸۰۰ صفحه دارد و بهعنوان پارادایمی؛ پارادایم آغاز و صدر اسلام، پارادایم بعد از پیامبر(ص) و اسلامی که خلفای بنیامیه و بنیعباس دنبال کردند، همچنین پارادایمهای بعدی -که درنهایت مواجهه اسلام با مدرنیته است و [اسلام] امروز- و پیشنهادهایی [نیز] برای آینده در این کتاب وجود دارد.
🔸در مقدمه کتاب هدف از نگارش این کتاب را بیان میکند، به این ترتیب که در غرب، نوعی اسلامهراسی و اسلامستیزی غلبه دارد و عمدتا گفته میشود که اسلام دین شمشیر و دین خشونت است.
🔸ایشان گفته بود: «من این کتاب را نوشتم که این نگاه منفی را که غربیها نسبت به اسلام دارند کنار بزنم و اسلام واقعی را نشان دهم که هدفش صلح است. اصلا اسلام از کلمه سلام بهمعنای صلح است.»
🔸دقیقا به این مباحث اشاره میکند و پیامبر اسلام(ص) را پیامبر راستین که وحی بر او نازل شده میداند و قرآن را، کتاب مقدس مسلمانان که درواقع دستورالعملهای اساسی اسلام در آن است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#وحدت
#اخلاق
#ادیان
#صلح_جهانی
#هانس_کونگ
#مدرنیته
#اسلام_هراسی
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4099
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فلسفه باید با افرادی تعامل کند که فیلسوف حرفهای نیستند
✍️نیکولاس رشر
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم
#فلسفه
#کانت
#نیکولاس_رشر
#تخصص_گرایی
#انتخابات
#ظریف
#مرد_میدان
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4096
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻فلسفه باید با افرادی تعامل کند که فیلسوف حرفهای نیستند ✍️نیکولاس رشر 👇ادامه مطلب در
📋#یادداشت
🔻فلسفه باید با افرادی تعامل کند که فیلسوف حرفهای نیستند
✍️نیکولاس رشر
🔸نیکولاس رشر یکی از چالشهای فلسفه در دوران کنونی را تخصصگرایی شدید آن دانست و به عنوان نمونه اشاره کرد: «اکنون حجم پژوهشهایی که هر سال درباره کانت منتشر میشود از مجموع حجم آثار کانت بیشتر است تا حدی که دیگر یک نفر نمیتواند متخصص کانت باشد و افرادی متخصص دوره اولیه کانت هستند و افراد دیگری متخصص فلسفه عملی کانت و غیره.
🔸این نوع تخصصگرایی هرچند در فضایی که افراد بسیاری در زمینههای معدودی مشغول به کار هستند اجتنابناپذیر است، لیکن از جهت فلسفی بسیار زیانبار است. چرا که متصور نیست مجموع حیطههایی را که نسبت به آن دغدغه وجود دارد از هم تفکیک کنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم
#فلسفه
#کانت
#نیکولاس_رشر
#تخصص_گرایی
#انتخابات
#ظریف
#مرد_میدان
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4096
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔸تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی
🎤سخنران: استاد غلامرضا فیاضی
(عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی (ره)، نماینده مجلس خبرگان رهبری)
⏰زمان: 7 اردیبهشت 1400 ساعت 16
👈🏻لینک ورود در روبیکا : https://rubika.ir/aleyasin_ir
👈🏻در ادوب کانکت : https://vcpro.ir/kharej_fegh
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (2)
🌐 خاستگاه عرفان اسلامی
✍️ استاد علی امینی نژاد
2️⃣ خاستگاه درون دینی داشتن عرفان اسلامی
🔺 عرفان اسلامی، حقیقتی اصیل و برخاسته از متون و آموزه های اسلامی است؛ زیرا کنکاشی اندک در حوزۀ فرهنگ اسلامی ، ما را به حجم انبوهی از معارف نظری و عملی و الگوهای جذاب معنوی آشنا می سازد که به راحتی می توانست منشأ گرایش مسلمین به مسائل عرفانی گردد.
🔘 الف) تبری عارفان مسلمان از خاستگاه برون دینی
🔺 عارفان مسلمان خود از اینکه معارف و عملکرد ایشان را به خارج از حوزۀ فرهنگ اسلامی منتسب نماییم، به شدت تبرّی می جویند و همگی تأکید می کنند معارفی که ما بدان می پردازیم، از کتاب و سنت برگرفته و از شریعت ختمی برخاسته است.
🌐 نظرات محققان معاصر
🔺 در میان محققان طراز اول غربی که در اطراف عرفان اسلامی تحقیقات گسترده ای به عمل آوردند، تقریباً مسلّم شده است که عرفان اسلامی ریشه ها و مایه های خود را از فرهنگ درون دینی خود _یعنی اسلام_ گرفته است.
🔘 الف )نیکلسون
🔺 «رینولد نیکلسون» که در نخستین نظریاتش ، بر برون دینی بودن عرفان اسلامی اصرار می کرد، در نظرات اخیرش معتقد می شود که عرفان اسلامی خاستگاه دورن دینی دارد.
🔘ب) ماسینیون
🔺«لویی ماسینیون» که تلاش های محققانۀ او در زمینۀ عرفان اسلامی از اعتبار بیشتری برخوردار است، در این باره می گوید:« بذر حقیقی تصوف در قرآن است و این بذرها آنچنان کافی و وافی هستند که نیازی به آن نیست که بر سفرۀ اجنبی نشست».
🔘 ج) شهید مطهری
🔺 استاد شهید مطهری بیان شیرینی دارد، می گوید: شما انسانی را تصور کیند که کاسۀ آبی در دست داشته و در کنار دریا یا رودخانه ای ایستاده است و ما می خواهیم بدانیم این شخص کاسۀ آب را از کجا آورده است. آیا می توان به تأمل نشست و این احتمال را در ذهن پروراند که کاسۀ آب را از چشمه ای که در ده کیلومتری آنجا قرار دارد، آورده است؟ و یا فکر کرد که از برکه ای که در پشت تپه هاست، فراهم نموده است و از دریا و رودخانه ای که در کنار این مرد قرار دارد، غافل شویم؟
🔺 شهید مطهری می گوید: وقتی ما از خاستگاه عرفان اسلامی بحث می کنیم، اگر به عرفان های دیگری که در چین، هند و یا در مسیحیت وجود دارد، بپردازیم، مانند آن است که بگوییم آن شخص کاسۀ آب را از فلان چشمه یا برکه تهیه کرده است، در حالی که دریای عظیم اسلام در کنار مسلمین و عرفای مسلمان وجود دارد.
🔘 جمع بندی
🔺 نتیجۀ بحثی که تحت عنوان « خاستگاه عرفان اسلامی» ارائه شد، آن است که عرفان اسلامی از جهت خاستگاه و ریشه های اولیه و مراحل تکامل خود به طور کامل هویتی دینی و اسلامی دارد و از این جهت همانند فقه، عقاید و اخلاق است که از دل کتاب سنت بر آمده است، نه آنکه فقط در میان مسلمین رواج یافته باشد و عرفان مسلمانان باشد، بلکه عرفان اسلامی است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 78_80
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است
🎤دکتر مهدی گلشنی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#پوزیتیویسم
#تفکر
#مهدی_گلشنی
#فیزیک
#انیشتین
#کوانتوم
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4105
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است 🎤دکتر مهدی گلشنی 👇ادامه مطلب در پ
🎙#مصاحبه
🔻تفکر پوزیتیویستی بر اذهان اکثر فیزیکدانان ما غالب است
🎤دکتر مهدی گلشنی
🔸در نیمه اول قرن بیستم تفکر ابزارگرایانه بر اذهان اکثریت فیزیکدانان حاکم بود. آنها فقط دنبال این بودند که نتایج تجربی را توجیه کنند و کاری به فهم ساختار طبیعت نداشتند.
🔸اگر فرمولی با تجربه سازگار بود برای آنها کفایت میکرد. مخالفت فیزیکدانان برجستهای نظیر پلانک، انیشتین و شرودینگر با این تفکر هم بر آنها تاثیری نداشت، اما در نیمه دوم قرن بیستم فلاسفه علم روشن کردند هیچ نظریهای قطعی نیست و همواره تعدادی نظریه میتوان یافت که تمام آزمایشهای موجود را توضیح میدهند و تفاوت آنها در بعضی اصول عام متافیزیکی است.
🔸کمکم تعدادی از فیزیکدانان برجسته نیمه دوم قرن بیستم هم به این نتیجه رسیدند هیچ وقت یک نظریه نهایی نداریم و به علاوه غرض اصلی از تعقیب فیزیک فهم طبیعت است، نه صرفا توصیف پدیدهها.
🔸پس درحالی که نظریه کوانتوم حوزههای کثیری از فیزیک را جواب میدهد، چون قابل فهم نیست، باید دنبال نظریهای رفت که ما را به فهم طبیعت نزدیکتر کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#پوزیتیویسم
#تفکر
#مهدی_گلشنی
#فیزیک
#انیشتین
#کوانتوم
#ماه_مبارک_رمضان
#انتخابات
#مرد_میدان
#ظریف
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4105
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟
✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در مدرسه بازرگانی تی بی اس
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روبات
#جنسیت_گرایی
#گوگل
#هوشمند
#انتخابات
#ظریف
#مرد_میدان
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4102
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟ ✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در م
📋#یادداشت
🔻روبات های مونث ظاهر انسانی تری دارند. چرا؟
✍️سیلوی بورو؛ استاد اخلاقیات بازاریابی در مدرسه بازرگانی تی بی اس
🔸گفته میشود که در هوش مصنوعی زنان به شئ تبدیل میشوند، اما تزریق انسانیت زنان به اشیای هوش مصنوعی کاری میکند تا این اشیا انسانتر و قابل قبولتر به نظر آیند.
🔸این نتایج برای آینده برابری جنسیتی در هوش مصنوعی و همچنین برای خاتمه دادن به شئ انگاری زنان در هوش مصنوعی به طور خاصی دلگرم کننده نیست.
🔸تکامل صداهای از نظر جنسیتی خنثی میتواند راهی برای دور شدن از دادن جنسیت زنانه به هوش مصنوعی و دست برداشتن از این جنسیت گرایی خیرخواهانه باشد.
🔸یک راه حل دیگر میتواند شبیه تجربه اخیر گوگل در ساختن یک صدای جنسیتی پیش فرض باشد که به طور تصادفی و با احتمال برابر، یک روبات هوشمند مذکر یا مونث را برای کاربران فعال کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روبات
#جنسیت_گرایی
#گوگل
#هوشمند
#انتخابات
#ظریف
#مرد_میدان
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4102
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سیر الهیات مسیحیت در برخورد با چالش دین و مدرنیته و مسأله رنج 🔸 حجت الاسلام جعفری، دانشیار موسسه امام خمینی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻اجتماعات اینترنتی و مزایا و زیان های آنها برای جوانان
✍️بنجامین کاولادزه؛کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کووید_19
#کودکان
#فضای_مجازی
#اینترنت
#رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4111
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻اجتماعات اینترنتی و مزایا و زیان های آنها برای جوانان
✍️بنجامین کاولادزه؛کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا
🔸اجتماعات آنلاین نقشهای مهمی در زندگی بسیاری از جوانان ایفا میکنند، بنابراین آنها ملاحظه دقیقی را مطالبه میکنند.
🔸فرصتها و ریسکهایی که این اجتماعات به وجود میآورند با اجتماعات جهان واقعی فرق میکند و چالشهای اجتماعی که جوانان در فضای آنلاین با آنها مواجهاند، مستلزم انواع توجه برای تاثیرگذاری بهتر است.
🔸والدین و معلمان نقش حساسی در آموزش این موضوع به جوانان دارند که آنها چگونه شهروندان دیجیتال مسئول و قابل احترامی باشند.
🔸با این حال درست مثل اجتماعات دنیای واقعی، جوانان به آزادی برای دنبال کردن کنجکاویهای خود به شکل مستقل در فضای آنلاین نیز نیاز دارند.
🔸 همراه با تحول اجتماعات آنلاین، نسلهای آینده از جوانان همچنان به دنبال کردن مسیر بازتعریف نقشهایی که این فضاها در زندگی آنها ایفا میکند ادامه خواهند داد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کووید_19
#کودکان
#فضای_مجازی
#اینترنت
#رسانه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4111
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تحلیلی بر،نامه سرگشاده «محسن رنانی»
✍️دکتر ذوقی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رنانی
#انقلاب_اسلامی
#سیاست
#نامه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4108
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تحلیلی بر،نامه سرگشاده «محسن رنانی»
✍️دکتر ذوقی
🔸از نکات محوری و عجیب این نامه، “ضرورت ورود خرد جمعی به ساختار نظام سیاسی” بهعنوان راهبرد نجات ایران است. گویا «رنانی» به نقد دوران پادشاهان پیش از انقلاب پرداخته؛
🔸این درحالیاست که برجستهترین ویژگی انقلاب اسلامی در دنیا، استقلال سیاسی و اقتدار ناشی از آن میباشد که سبب قطع ارادههای خارجی در اداره کشور و جایگزینی اراده آحاد مردم در سرنوشت خویش گردید.
🔸«رنانی» در نامه خود علیرغم تملقگویی از شخصیت رهبری بنحوی با تعابیر بیادبانه از فرصت کوتاه ایشان برای نجات کشور از فروپاشی میگوید که گویا از مدت عمرشان خبر دارد.
🔸ای کاش «رنانی» علاوه بر ژست دلسوزانه خود کمی انصاف هم داشت و براحتی واقعیتها را تکذیب نمیکرد.
🔸آیا بیشترین جلسات و پرشمارترین دیدارهای رهبری با نخبگان و دانشگاهیان نبوده است؟ اگرچه برخی افراد در این دیدارها کمتر لب به انتقاد میگشایند لکن گزارشات متعدد از آحاد مردم و نهادهای ذیربط و حضور فیزیکی و البته نامحسوس رهبری طبعاً باعث آگاهی ایشان از حقایق مختلف جامعه است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رنانی
#انقلاب_اسلامی
#سیاست
#نامه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4108
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (3)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 این بحث از بحث های مهمی است که می تواند در اثبات هویت اسلامیِ عرفان اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. از دیدگاه عارفان مسلمان، دین در معنای عام خود، مشتمل بر سه بخش است:
1️⃣ مجموعۀ احکام و آداب اسلامی که در دستورات فقهی و اخلاقی نمایان است، که از آن به عنوان «شریعت» یاد می شود.
2️⃣ مسائل سلوکی اسلام که در آنها سیر از مقامی به مقام دیگر و «تقرّب الی الله» و در نهایت وصول به مقام «عنداللهی»، مطرح است که به آن با واژه «طریقت» اشاره می شود.
3️⃣ مباحث هستی شناسانۀ اسلام که در آن حقیقت هستی و نظام ساختاری موجودات تبیین می شود و باعنوان «حقیقت» بدان اشاره می گردد.
🔺 از دیدگاه عرفا، این سه بخش دین، نه تنها سه بخش جدا و گسسته از هم نیستند، بلکه در رابطه ای طولی با یکدیگر مراتب و مراحل دین را تشکیل می دهند. از این رو نسبت این سه حوزۀ دینی در عرفان اسلامی، نسبت ظاهر و باطن است.
🔺 سطح و ابتدای دین، شریعت و بطن آن، طریقت و بطن البطن آن، حقیقت است. گاهی نیز در تبیین نوع ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت، از تعبیر «مقدمه» و «ذوالمقدمه» استفاده می شود.
🔺 «جَهَلِۀ صوفیه» پنداشته اند که اگر نسبت میان شریعت، طریقت و حقیقت نسبت مقدمه و ذی المقدمه است با وصول به ذی المقدمه و رسیدن به مراتب برتر، دیگر به مراتب پایین تر نیازی نیست. اما اعتقاد راسخ عارفان محقق بر آن است که هر ظاهری در عین حال که مقدمۀ رسیدن به باطن است، حافظ باطن نیز می باشد.
🔺 یک شخص کامل عارف که بر صراط مستقیم قدم بر می دارد، کسی است که همۀ مراتب را با هم نگاه می دارد. بنابراین اگر کسی پس از رسیدن به طریقت، آداب شریعت را وانهد، احوال طریقی او نابود و برنامه های سلوکی او جز هوا و هوس نخواهد بود و اگر کسی پس از راهیابی به حقیقت، از رعایت شریعت و طریقت دست بردارد، چه بسا به کفر منتهی گردد.
🔺 طرح عرفان بدون فقه که از برخی مراکز فرهنگی معاصر به گوش می رسد، روی دیگر سخن «جهله صوفیه» است. از دیدگاه عارفان حقیقی، این سخن واهی و از سر هوا و هوس است؛ زیرا راهیابی به حقیقت عرفان، جز از طریق شریعت و طریقت حاصل نخواهد شد.
🔺 به اعتقاد عرفا، عرفان اسلامی ضامن دو بخش طریقتی و حقیقتی دین است.
🔺 عارف در عرفان عملی با طریقت و در عرفان نظری با حقیقتِ دین سروکار دارد، لذا عارفان اسلامی از آیات و روایات متعددی که در دو بخش طریقتی و حقیقتی وجود دارند ،بهره های فراوان می برند و الهامات گسترده ای می گیرند.
🔺 از باب نمونه، در عرفان نظری، بحث «اسماءالله» و چینش نظام هستی بر اساس آن از اختصاصات عرفان اسلامی است که با الهام از دین، در عرفان راه پیدا کرده است و از این رهگذر محتوای عرفان اسلامی به محتوای دینی بسیار نزدیک است و از فلسفۀ اسلامی بسیار اسلامی تر به شمار می آید.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 85_90
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻بیماری دهکده دکارتی ✍️ محمد زارع شیرینکندی، پژوهشگر فلسفه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋#یادداشت
🔻بیماری دهکده دکارتی
✍️ محمد زارع شیرینکندی، پژوهشگر فلسفه
🔸باید پرسید که این بیماری منحوس و ملعون چه ربطی به دکارت فرانسوی در قرن هفده و علم جدید و تکنیک دارد؟
🔸دکارت دقیقا همان فیلسوفی است که آدم را از عالم جدا کرد و عالم را اُبژه و آدم را سوژه پنداشت. عالم برابر ایستایِ آدمشناسنده خودبنیاد واقع گشت. آدم به عالم صورت میدهد و آن را موافق میلش میسازد.
🔸انسان سرور کائنات و مالک و صاحب طبیعت است. عصر، «عصر تصویر جهان» است. دکارت بود که گفت هرگونه استفادهای از هر حیوان مجاز است چراکه از نظرگاه او حیوانات جان ندارند، نفس ندارند و صرفا ماشین و ابزاری برای اهداف و مقاصد انسانها هستند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم
#عالم
#منحوس
#فیلسوف
#کائنات
#پژوهشگر
#بیماری
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4117
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net