eitaa logo
به فکر سوختن ۲
52 دنبال‌کننده
316 عکس
68 ویدیو
69 فایل
پایگاه نشر بیانات و تدریس حجت الاسلام والمسلمین حسن رحیمی
مشاهده در ایتا
دانلود
📍نپرداختن به مثل این است که با سرمایه ات بری تو زمین همسایه خونه بسازی وقتی ساخت خونه تموم( شد تازه بفهمی!! یكی از آن تفسیرها و تمثیلهای بسیار عالی كه انصافاً شاهكار است تمثیلی است كه مولوی بیان كرده است- می دانید كه او مطلب را به صورت تمثیل ذكر می كند- در این زمینه كه انسان خودش را با اش اشتباه می كند، یا بگویید جنبه ی روحی و معنوی خودش را كه خود واقعی است با جنبه ی نفس و تن اشتباه می كند، یعنی خودش را این خیال می كند. مثل این جور می آورد: فرض كنید شخصی زمینی دارد. شروع می كند آن زمین را ساختن، مصالح می برد: آجر می برد، گچ و سیمان و خاك می برد، چوب و آهن می برد و یك خانه ی بسیار مجلّل در آن زمین می سازد. فردا می خواهد برود به خانه ی خودش. وقتی می خواهد اسباب كشی كند، می رود آنجا؛ یك وقت متوجّه می شود كه خانه را روی زمین همسایه ساخته، اشتباه كرده، آن زمینی كه مال او بوده آن است، این زمین مال دیگری است و او هر چه ساخته در زمین بیگانه ساخته است. طبق قانون هم حق ندارد از همسایه چیزی بگیرد، چون همسایه می گوید من كه نگفتم بساز، خودت آمدی ساختی، بیا همه را بردار ببر؛ و اگر بخواهد خانه را خراب كند باید پول دیگری خرج كند؛ مجبور است رها كند و برود. مولوی در بیان كردن این لطائف روحی عجیب است؛ می گوید: در زمین دیگران خانه مكن كار خود كن كار بیگانه مكن كیست بیگانه؟ تن خاكیّ تو كز برای اوست غمناكیّ تو (می گوید یك عمر داری برای تن و برای نفس كار می كنی و خیال می كنی برای خودت داری كار می كنی.) تا تو تن را چرب و شیرین می دهی گوهر جان را نیابی فربهی گر میان مشك تن را جا شود وقت مردن گند آن پیدا شود (می گوید اگر یك عمر تن را در مشك قرار بدهی هنگام مردن گند آن پیدا می شود.) مشك را بر تن مزن بر جان بمال مشك چه بود؟ نام پاك ذو الجلال چنانكه قرآن می فرماید: «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اَللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ. »  مجموعه آثار شهید مطهری . ج3، ص: 552 @fekresoukhtan
✅بین اینکه استاد به انسان چیزی بگوید و بین اینکه خود انسان سرِ خود همان را انجام دهد ، فرق خیلی زیاد است. شخصی خدمت علامه طباطبایی رحمةالله علیه رسید و از ایشان دستور خواست. مرحوم علامه فرمودند: به مدت یك اربعین در بین الطلوعین ۱۰۰۰ مرتبه ذكر شریف تهلیل (لا اله الا الله) را با شرایط ذكر بگویید و در پایان اربعین حال خود را برای من بازگو كنید. او نابخردانه گفت: از این ذكر زیاد گفته‌ام ذكر دیگری دستور بفرمایید. مرحوم علامه با لبخندی نمكین فرموده بودند: ‌این بار چون من گفته‌ام و با این نیت بگویید. @fekresoukhtan
شعری روان و پر مغز در وصف پیامبراعظم ص مگر اعجاز جز این است که باران بهشت زادگاهش برهوت عربستان باشد💐🌸💐💐🌸🌸 شعر اگر از تو نگوید همه عصیان باشد زنده در گور غزلهای فراوان باشد نظم افلاک سراسیمه به هم خواهد ریخت نکند زلف تو یک وقت پریشان باشد سایه ی ابر پی توست دلش را مشکن مگذار این همه خورشید هراسان باشد مگر اعجاز جز این است که باران بهشت زادگاهش برهوت عربستان باشد چه نیازی ست به اعجاز، نگاهت کافی ست تا مسلمان شود انسان اگر انسان باشد فکر کن فلسفه ی خلقت عالم تنها راز خندیدن یک کودک چوپان باشد چه کسی جز تو چهل مرتبه تنها مانده از تحیر دهن غار حرا وا مانده عشق تا مرز جنون رفت در این شعر محمد نامت از وزن برون رفت در این شعر محمد شأن نام تو در این شعر و در این دفتر نیست ظرف و مظروف هم اندازه ی یکدیگر نیست از قضا رد شدی و راه قدر را بستی رفتی آنسوتر از اندیشه و در را بستی رفتی آنجا که به آن دست فلک هم نرسید و به گرد قدمت بال ملک هم نرسید عرش از شوق تو جان داده کمی آهسته جبرئیل از نفس افتاده کمی آهسته پشت افلاک به تعظیم شکوهت خم شد چشم تو فاتح اقلیم نمی دانم شد آنچه نادیده کسی دیدی و برگشتی باز سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز شاعر این سیب حکایات فراوان دارد چتر بردار که این رایحه باران دارد سید حمیدرضا برقعی از مجموعه شعر رقعه @fekresoukhtan
مریم دل نشود حامله ز انوار مسیح تا امانت ز نهانی به نهانی نرسد @fekresoukhtan
✅العلماء یحزنهم ترک الرعایة!!!! 🔷 علي عن أبيه عن محمد بن يحيى عن طلحة بن زيد قال سمعت أبا عبد اللّٰه عليه السّلام يقول: إن رواة الكتاب كثير و إن رعاته قليل و كم من مستنصح للحديث مستغش للكتاب فالعلماء يحزنهم ترك الرعاية و الجهلاء يحزنهم حفظ الرواية فراع يرعى حياته و راع يرعى هلكته فعند ذلك اختلف الراعيان و تغاير الفريقان. اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۱ ص ۶۲ امام صادق عليه السلام فرمود: همانا روايت‌كنندگان قرآن بسيارند و رعايت‌كنندگانش كم چه بسا مردمى كه نسبت بحديث خيرخواه و نسبت بقرآن خيانتگرند، علما از رعايت نكردن غمگينند و جاهلان از حفظ‍‌ روايت (از اينكه نتوانند روايت را حفظ‍‌ كنند غمگينند)، يكى در پى حفظ‍‌ حيات خود است و ديگرى در پى هلاكت خويش، در اينجاست كه دو دسته رعايت‌كننده اختلاف پيدا ميكنند و از هم جدا ميشوند (در صورتى كه بحسب ظاهر و در نظر مردم جاهل هر دو دسته ستايش شوند). 🔶 رِسَالَةُ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى سَعْدٍ اَلْخَيْرِ اَلْجُهَّالُ يُعْجِبُهُمْ حِفْظُهُمْ لِلرِّوَايَةِ وَ اَلْعُلَمَاءُ يَحْزُنُهُمْ تَرْكُهُمْ لِلرِّعَايَةِ امام جواد (علیه السلام): اينها كتاب را روايت كنند ولى مراعاتش نكنند، نادانان (ظاهربين) بهمين حفظ‍‌ ظاهرى روايت كتاب كه اينان دارند دلخوشند ولى دانشمندان (حقيقت بين) از اينكه اينها مراعات (حدود) آن را نكنند غمناك و محزونند، الروضة من الکافی / ترجمه رسولی محلاتی ; ج ۱ ص ۷۹ @fekresoukhtan
با اینکه زخم خورده ی عشق است جان ما جز «عاشقی» شنیده نشد از زبان ما @fekresoukhtan
🌹🌹🌹☘ 🌹 🌹 از ثبات خودم ابن نکته خوش آمد که به جور بر سر کوی تو، از پای طلب ننشستم 🍀 🍀 حافظ نسخه قدسی غ ۴۱۲ بیت ۷ https://eitaa.com/fekresoukhtan
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: پرسیدم :راه رسیدن به حضور قلب در نماز چیست؟ فرمودند: «دو کار در کنار هم: ۱. [نماز گزار] به وسوسه های شیطانی که غیر اختیاری پیش می آید، کاری نداشته باشد. ٢. هر وقت در نماز، توجّه پیدا کرد، اختیاراً به غیر خدا توجّه نکند». و در توضیح این مطلب فرمودند: «شیطان می خواهد اختیاراً انسان را متوجّه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار، به غیر خدا توجّه نمی کند، او را رها می کند». 📚 زمزم عرفان، ص٢٨٩ https://eitaa.com/fekresoukhtan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا