✅العلماء یحزنهم ترک الرعایة!!!!
🔷 علي عن أبيه عن محمد بن يحيى عن طلحة بن زيد قال سمعت أبا عبد اللّٰه عليه السّلام يقول: إن رواة الكتاب كثير و إن رعاته قليل و كم من مستنصح للحديث مستغش للكتاب فالعلماء يحزنهم ترك الرعاية و الجهلاء يحزنهم حفظ الرواية فراع يرعى حياته و راع يرعى هلكته فعند ذلك اختلف الراعيان و تغاير الفريقان.
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۱ ص ۶۲
امام صادق عليه السلام فرمود: همانا روايتكنندگان قرآن بسيارند و رعايتكنندگانش كم چه بسا مردمى كه نسبت بحديث خيرخواه و نسبت بقرآن خيانتگرند، علما از رعايت نكردن غمگينند و جاهلان از حفظ روايت (از اينكه نتوانند روايت را حفظ كنند غمگينند)، يكى در پى حفظ حيات خود است و ديگرى در پى هلاكت خويش، در اينجاست كه دو دسته رعايتكننده اختلاف پيدا ميكنند و از هم جدا ميشوند (در صورتى كه بحسب ظاهر و در نظر مردم جاهل هر دو دسته ستايش شوند).
🔶 رِسَالَةُ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى سَعْدٍ اَلْخَيْرِ
اَلْجُهَّالُ يُعْجِبُهُمْ حِفْظُهُمْ لِلرِّوَايَةِ وَ اَلْعُلَمَاءُ يَحْزُنُهُمْ تَرْكُهُمْ لِلرِّعَايَةِ
امام جواد (علیه السلام):
اينها كتاب را روايت كنند ولى مراعاتش نكنند، نادانان (ظاهربين) بهمين حفظ ظاهرى روايت كتاب كه اينان دارند دلخوشند ولى دانشمندان (حقيقت بين) از اينكه اينها مراعات (حدود) آن را نكنند غمناك و محزونند،
الروضة من الکافی / ترجمه رسولی محلاتی ; ج ۱ ص ۷۹
#کلامکم_نور
@fekresoukhtan
با اینکه زخم خورده ی عشق است جان ما
جز «عاشقی» شنیده نشد از زبان ما
@fekresoukhtan
🌹🌹🌹☘
🌹
🌹
از ثبات خودم ابن نکته خوش آمد که به جور
بر سر کوی تو، از پای طلب ننشستم
🍀
🍀
حافظ نسخه قدسی غ ۴۱۲ بیت ۷
https://eitaa.com/fekresoukhtan
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
پرسیدم :راه رسیدن به حضور قلب در نماز چیست؟
فرمودند: «دو کار در کنار هم:
۱. [نماز گزار] به وسوسه های شیطانی که غیر اختیاری پیش می آید، کاری نداشته باشد.
٢. هر وقت در نماز، توجّه پیدا کرد، اختیاراً به غیر خدا توجّه نکند».
و در توضیح این مطلب فرمودند: «شیطان می خواهد اختیاراً انسان را متوجّه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار، به غیر خدا توجّه نمی کند، او را رها می کند».
📚 زمزم عرفان، ص٢٨٩
https://eitaa.com/fekresoukhtan
موسیقی عرفانی از نگاه آیتالله جوادیآملی
«آیا موسیقیهای عرفانی یا اشعار عارفانه میتواند ما را به خدا نزدیکتر کند؟
انسان دارای بینش و گرایش است.
...
برای تنظیم دستگاه بینش و دانش (عقل نظری)، باید راههای برهانی، نظیر فلسفه، حکمت، کلام و عرفان را بپیماییم و برای تنظیم گرایش (عقل عملی)، باید کارهای عملی را پی بگیریم ....
اگر عقل عملی کسی با دعا، مناجات و گریه سر و کار داشته باشد، نرمش صادق مییابد و از عقل نظری پیروی کرده و بر خلاف رضای خدا، کاری انجام نمیدهد. خواندن و گفتن شعرها یا نثرهای دلپذیر، در نرمی عقل عملی بسیار مؤثر است. ما باید بکوشیم از نواختن، به خواندن اشعار، منتقل شویم، چون نواختن، نرمش و اشک کاذب به وجود میآورد.
همانطور که خنده صادق و کاذب وجود دارد، گریه صادق و کاذب هم وجود دارد: گاه انسان با یک طنز ادبی ظریف میخندد که خندهای صادق است. گاهی هم با قلقلک میخندد که کاذب و بیارزش است. گریه هم اینگونه است: گاه انسان برای مظلومیت امام حسین(علیهالسلام) گریه میکند. گاهی هم با مارش عزا، بی آنکه متوفا را بشناسد، اشک میریزد که اشکی کاذب است.
موسیقی ممکن است چنین خطری داشته باشد؛ یعنی اشکی کاذب به همراه بیاورد و ما خیال کنیم که در عقل عملی ما نرمش ایجاد کرده است. این مشکل موسیقیهای «به اصطلاح» عرفانی است. سایر موسیقیها نیز (مسلما)ً مخرب و مخدراند و باعث نافرمانی عقل عملی، از عقل نظری، شده و انسان را در دام گناه میافکنند.
« نقل با تلخیص از ایسنا »
#موسیقی
@fekresoukhtan
به فکر سوختن ۲
موسیقی عرفانی از نگاه آیتالله جوادیآملی «آیا موسیقیهای عرفانی یا اشعار عارفانه میتواند ما را
پ.ن:
اشک اینجا موضوعیت نداره اون یه مثال بود
اصلِ غرض، حال است
حال شادی یا حال غم
حال خوبی که به شما دست میده در واقع عین قرص مسکن میمونه
هیچ اثر درمانی نداره
فقط شما رو تخدیر کرده و خیال میکنید لذت میبرید و خیال میکنید حال معنوی پیدا میکنید
🌹راهی
@fekresoukhtan
🔸ختم 14 هزار صلوات در دو هفته
🔹آیة الله کشمیری فرمود: از آیة الله قاضی شنیدم که شب شنبه این ختم را شروع نماید و پس از نماز عشا بلافاصله دو رکعت نماز مثل نماز صبح بخواند و هزار صلوات بفرستد، سپس مقداری صدقه کنار بگذارد، و نماز و صلوات و صدقه را به رسول خدا (ص) هدیه کند و صدقه را به این نیت به فقیر بدهد.
🔸شب بعد همین عمل را انجام دهد و به حضرت امیر (ع) و شب بعد به حضرت صدیقه طاهره (س) و همین طور تا 14 شب به ذوات مقدسه ائمه معصومین علیهم السلام هدیه نماید.
🔹و چنانچه شب 15 همین عمل را انجام و به حضرت اباالفضل (ع) هدیه نماید بهتر است.
🔸این عمل برای حاجات مهم مفید و مؤثر است.
🔹آیة الله کشمیری از قول آقای قاضی اضافه کرد: این عمل انسان را محبوب محمد و آل محمد (ص) می نماید.
سرّ دلبران، ص 159 - 158.