مهمانان برنامه «زندگی پس از زندگی» نمرده بودند
گاهی خدا به علتی که ما نمیدانیم، به افراد لطف میکند و پرده را کنار میزند و واقعیاتی را به آنها نشان میدهد تا به آنها تذکراتی داده باشد. بنابراین میهمانان برنامه «زندگی پس از زندگی» نمرده بودند، آنها ...
ادامه در:
http://fna.ir/1bddt
#یادداشت قدیمی
🔹@feqahat
#یادداشت
🔹از زندگی پس از زندگی تا فیلمهای هالیوودی
... اما در فرهنگ غربی، بهشت و جهنم انسان در دنیا ترسیم میشود. جهنم او هنگام سختیهای زندگی است و خوشیهای دنیا، بهشت اوست. درنتیجه تمام تلاش او این است که از ساعات جهنمی زندگی خودش کم کند و به لذتهای آن افزون کند؛ به هر قیمتی! مگر قوانین جامعه و احساسهای ناراحتکننده درونی مانع او شوند.
ادامه یادداشت در:
https://v-o-h.ir/?p=42700
🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۸.mp3
18.8M
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه
🔹تشکر از معلم
🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پاسخگویی و مقابله کردن در برابر کار منعم است. ازآنجاکه تشکر از عناوین قصدیه است، صدق شکر آنجاست که نوعی قصد در کار باشد.
🔸شکر:
▫️الف) جوانحی؛ تصور میکند این نعمت از منعم است. این قدردانی ممکن است به زبان جاری نشود؛
▫️ب) ثنای جوارحی؛ ثناء و پاسخی است که به زبان جاری میشود یا با اشاره و کنایه منتقل میگردد؛
▫️ج) اطاعت جوارحی؛ این درجه از تجلی جوارحی سه مرتبه دارد: توجه به خواستههای منعم؛ اطاعت از او؛ درنظرگرفتن اراده او.
🔸ادله
▫️الف) قاعده وجوب شکر منعم
قاعده عقلی «وجوب شکر منعم» در کلام، فقه و اصولی بهکار رفته است. در فقه، در مباحثِ وجوب فحص از احکام، وجوب توبه، اطاعت، ولایت و حکومت؛ همچنین در «امر به معرف و نهی از منکر» که پیشتر از آن سخن گفته شد.
مسلم است که همه مراتب شکر در برابر تمامی مراتب انعام واجب نیست؛ در برخی مراتب، شکر مستحسن است. عقل در تفکیک این مراتب حکمی ندارد و حکمش مطلق است. تشخیص این مراتب بر حسب مورد و مقایسه درجه انعام و شکر است. تنها مسلم این است که هر شکری که ترک آن در همان مورد کفران تلقی شود، این درجه از آن واجب است. برپایه کل ماحکم به العقل، حکم به الشرع، این قاعده شرعی میشود.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه 🔹تشکر از معلم 🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پا
🔹ب) روایات شکر منعم
▫️یکم. فرازی از رساله حقوق
أَمَّا حَقُ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَة من لا يحضره الفقيه، ج2 ؛ ص622
▫️«ذِي الْمَعْرُوف» به معنای صاحب و انجام دهنده نیکی است و شامل هر معلمی میشود.
🔸دوم. ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ اشْكُرْ مَنْ أَنْعَمَ عَلَيْكَ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لَا زَوَالَ لِلنَّعْمَاءِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لَا بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ الشُّكْرُ زِيَادَةٌ فِي النِّعَمِ وَ أَمَانٌ مِنَ الْغِيَرِ». الكافی، ج2 ؛ ص94.
🔸سوم. ... الرِّضَا ؟ع؟ یقُولُ مَنْ لَمْ یشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. عيون أخبار الرضا ؟ع؟، ج2، ص24.
در این روایت، به سبک حکومتِ توسعهای، دایره تشکر از خداوند را توسعه میدهد به تشکر از بندگانی که واسطه رساندن نعمت به بندگان میشوند.
🔸چهارم. ... عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ؟ع؟ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ كُلَّ قَلْبٍ حَزِينٍ وَ يُحِبُّ كُلَّ عَبْدٍ شَكُورٍ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعَبْدٍ مِنْ عَبِيدِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَ شَكَرْتَ فُلَاناً فَيَقُولُ بَلْ شَكَرْتُكَ يَا رَبِّ فَيَقُولُ لَمْ تَشْكُرْنِي إِذْ لَمْ تَشْكُرْهُ ثُمَّ قَالَ أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ. ، الكافي، ج2 ؛ ص99.
🔸پنجم. قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «التَّحَدُّثُ بِنِعْمَةِ اللَّهِ شُكْرٌ، وَ تَرْكُهَا كُفْرٌ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ». نزبهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص27
🔹ج) سیره اهل بیت ؟عهم؟
سیره اهل بیت (ع) مشحون از تشکر زبانی و عملی آنها از کسانی که احسانی هرچند کوچک به آنها کردهاند. سیرهای که بر جریانی مستمر در زندگی اهلبیت؟عهم؟ بدل شده است. تنها در زندگی پیامبر نمونههای فراوانی به ما رسیده است از جمله، قدردانی و تشکّر پیامبر(ص) از خدمات خدیجه(س)؛ تشکر پیامبر از ثُوَیبه کنیز آزاد شده ابولهب که تنها چند روز در دوران شیرخوارگی پیامبر اکرم(ص) به ایشان شیر داده بود. بخشش دختر حلیمه و جمعی از دودمانش در جنگ حُنَین که به اسارت مسلمانان در آمده بودند، در تشکر از لطف او و مادرش در کودکی به ایشان.
🔹نتیجه اینکه هرچند برخی ادله میتواند دلالت ابتدایی بر وجوب تشکر از معلم داشته باشد؛ اما برپایه مناسبت حکم و موضوع و ارتکاز شرعی و برپایه مراتب شکر میتوان گفت:
ـ در شکر جوانحی: کمینه مرتبه تشکر قلبی از معلم که مقدمه تشکر زبانی است، رجحان دارد؛ یعنی همان توجه به اینکه معلم به او نعمت رسانده است.
▫️ـ در ثنای جوارحی: نمیتوان گفت تشکر از معلم در این مرتبه واجب است؛ بلکه مستحبی است که برآن تأکید فراوان شده است.
▫️ـ در اطاعت جوارحی: اطاعت جوارحی ویژه خداوند است؛ مگر دلیلی ویژه بر این اطاعت از کسی وجود داشته باشد که در مورد معلم این دلیل وجود ندارد.
🔸درنتیجه باید دانش آموز را بهگونهای تربیت کرد که در تفکر، خود را مدیوم معلم بداند و در عمل از معلم تشکر کند.
🔹@feqahat
امیرمومنان که در مسجد شهید شد، فریب خوردگان معاویه میگفتند مگر علی ع نماز میخواند؟!
سردار سپاه که در پراید شهید میشود، فریب خوردگان رسانههای دشمن میگویند مگر سردار سپاه پراید سوار میشود؟
هنوز علی ع و فرزندانش مظلومانه شهید میشوند و معاویه و پیروانش فریب میدهند!
#نکته
https://chat.whatsapp.com/CFwrAKihg2WJLp8X4gO48N
فقه مدرسه ۱۸_1.mp3
15.14M
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱
🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه
🔸به خلاف بسیاری از مباحث فرهنگی و تربیتی که پیشینه فقهی ندارد۳، درباره تشویق و تنبیه، فقها بحث کردهاند.
🔸تشویق در لغت به معنای "نزاع النفس" است. تنیبه به معنای بیدار کردن و متوجه کردن است.
در اصطلاح، تشویق، ایجاد حالت خوشآیند و تنبیه، ایجاد عمل ناخوشایند در متربی با هدف تربیتی است.
توجه در اصطلاح، انذار و تبشیر، ترسیم آینده خوب یا بد عمل است و عملی از سوی مربی انجام نمیشود، بهخلاف تشویق و تنبیه.
🔸تنبیه، گاهی ایجاد عامل ناخوشایند است مانند زدن و گاهی گرفتن عامل خوش آیند است مانند گرفتن اسباب بازی از کودک. تشویق نیز گاهی ایجاد حالت خوش آیند است و گاهی برداشتن یک حالت ناراحت کننده از اوست.
🔹ادله
🔸الف) ادله مطلق تشویق
▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی: نظام عالم، برپایه تشویق و تنبیه انسان بنا شده است.
▫️2. سیره اهل بیت ؟ع؟: اهل بیت از تشویق رفتاری و زبانی برای شاگردان و فرزندان استفاده میکردند.
▫️3. روایات تشویق
وَ لَا يَكُونَنَ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ نهج البلاغة؛ ص430 و 431
وَ قَالَ ع ازْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن نهج البلاغة؛ ص501
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱ 🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه 🔸به خلا
🔸ب) ادله تشویق زبانی
▫️یکم. تعریف از عمل شایسته متربی؛ مانند:
ص : 17 اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ
ص : 30 وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ
▫️دوم. تعریف از متربی شایسته؛ مانند:
مريم : 33 وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا
الصافات : 109 سَلامٌ عَلى إِبْراهيمَ
البقرة : 195 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ
▫️ج) ادله تشویق رفتاری ـ عملی
سله دادن اهلی بیت، پول دادن به شعرا و سخنرانان مانند دعبل، فرزدق.
🔹ادله تنبیه
🔸اصل بر عدم تنبیه است. چون اصل فقهی حرمت ایذا است. مانند روایات «بَابُ تَحْرِيمِ إِيذَاءِ الْمُؤْمِن» در وسائل الشيعة، ج12 ؛ ص264. پس در تنبیه فقط باید به قدر متیقن اکتفا کرد و موارد بیان شده در روایت جایز است. فقط!
🔸ادله تنبیه :
▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی
▫️2. سیره اهلی بیت؛ بهویژه امیر مؤمنان در برخورد با کارگزاران مانند برخورد با: اشعث بن قیس، زیاد بن ابیه، عبدالله بن عباس، قُدامة بن عَجلان، مَصقَلة بن هُبَیرة، یزید بن حجیة، عُمَر بن مُسلمة و مُنذِر بن جارود.
▫️بررسی نظام تنبیه اسلامی و ادله تادیب و ضرب در جلسه بعدی ان شالله.
#نظام_تشویق_و_تنبیه
🔹@feqahat
وطن فروشی کم بود که دین فروشی اضافه شد!
چند سالی است که برخی کارگردانان مثلا ایرانی، راه دریافت جایزههای بین المللی و جشنواره فیلم کن را خوب یاد گرفتهاند. کافی است مقداری وطن فروش باشی و مشکلات کشورت را در فیلم برای مخاطب بین الملل داد بزنی و البته فیلمی نسبتا قوی هم داشته باشی؛ همین! این کار را کافی است تا به تو جایزههای بین المللی دهند و در جشنواره فیلم کن، بر روی فرش قرمز راه بروی!
اما در جشنواره امسال فیلم کن، یه عنصر کثیف دیگر نیز رونمایی شد، این بار لاشخورهایی راهی دیگر را آموزش دادند! به تدین، دین و اهل بیت (ع) توهین کن، تا به تو جایزه دهند!
به شهر مشهد و صاحبش امام رضا (ع) توهین کن، تا برایت یه مشت کثافت، آروغ بزنند!
ننگ بر آن فیلم و فیلم سازی! ننگ بر آن چند درهی که به این فیلمها میدهند! اگر دین ندارید، کاش آزاده بودید!
و نگونبختتر، کسانی که هنوز پای رسانههای این از خدا فرار کردهها نشستهاند و گمان میکنند اینها دغدغه مردم دارند! لااقل آن فیلمساز چند درهمی در این دنیا بهدست میآورند؛ اما اینها، کشور و اخرتشان را خراب کردهاند.
#یادداشت
🔹@feqahat
نخوانده، ننویسید12.pdf
683.6K
🔹نخوانده، ننویسید!
🔸سه اصل وچندین نکتۀ کاربردی برای نویسندگی
▫️پیش از خواندن این متن، چیزی ننویسید!
▫️این متن اصولی است که بعد از دیدن بیش از هزار صفحه کتابهای دستور زبان فارسی و با توجه به اشکالات رایج نویسندگان مقاله علمی نگاشته شده است.
🌸هدیه به پیشگاه عمه سادات
در نشر این متن، یاورمان باشید!
🔹@feqahat
برای اولین بار، مدیر حوزههای علمیه، با رهبر رهبر کاتولیکهای جهان دیدار کرد.
در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان، ضمن خوش آمدگویی گفت: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس میکنم با شخصیت فرهیختهای مواجه هستم. من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی اینکه در ایران یک تمدن سابقهدار و تاریخی میبینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل هستم.
یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب میشود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.
مشروح دیدار در :
https://b2n.ir/q51181
از رسالتهای حوزه علمیه قم، تبیین گفتمان اعتقادی و فکری شیعه برای جهانیان است. برای جمهوری اسلامی ایران، فقط همین افتخار کافی است که جهان را با شیعه آشنا کرد.
🔹آیا میدانیم نظام فرهنگی موردنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی ره چند رکن دارد؟
آیا ما تلاش کردهایم آن نظام فرهنگی را در کشور پیاده کنیم؟
آیا دستگاههای فرهنگی کشور و نظام آموزش و پروش ما، فرزندان ما را بر اساس آن نظام فکری رشد میدهد؟
▫️▫️▫️▫️▫️
🔸هندسه نظام فکری امام
برای بهدست آوردن نقشه و هندسه مورد نظر امام خمینی ره و استفاده هر چه بهتر از این مربی، بایسته است، نظام فکری ایشان کشف شود؛ تا برپایه آن نظام فکری حرکت صحیح فرهنگی کشور شکل گیرد.
▫️1. توحیدی محوری
امام خمینی در هر بزنگاهی بر توحید تأکید دارند. محور نظام تفکری و تربیتی امام خمینی ره حتی در سیاست، توحید است. ایشان مینویسند: «اى عزيز! جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت توحيد است»
توحید یعنی همه چیز را از خدا بدانیم و هر کاری میکنیم برای او باشد!
▫️2. ولایت مداری
امام خمینی ره همچون هر فقیهی، توجه ویژه به روایات اهلبیت و کشف راه تربیت از آنها دارد. به همین علت اصلیترین نکات تربیتی ایشان در کتاب شرح چهل حديث آمده است. ایشان هرچند فیلسوف و عارف بودند، اما برای تربیت و تبیین راه تربیت، از شرح احادیث اهلبیت ع بهره میبرند و فقط اتکای ایشان به مباحث عقلی و عرفانی نبود.
ولایت مداری یعنی تلاش کنیم در زندگی بر اساس برنامه اهلبیت ع حرکت کنیم.
امام خمینی ره نگاهش این بود که ولایت مداری را باید در جامعه اجرا کرد. به همین دلیل بود که نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد. ولایت فقیه یعنی فقیهی بر اساس دیدگاه و روایات اهلبیت ع مسائل کلان کشور را مدیریت کند. بر اساس فقه و احکام الهی کشور را مدیریت کند.
▫️3. نگاه جریانی و تشکیلاتی
از نخستین کتابهایی که به قلم امام خمینی (ره) نگاشته شده است، کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل است. این کتاب شرح روایتی است.
در این نگاه، دنیا، محل جنگ دو سپاه عقل و جهل است. ما باید کمک کنیم تا سپاه عقل پیروز شود. عقل و عقلانیت باید بر زندگی شخصی ما و رفتار اجتماعی ما حاکم باشد؛ نه جهل و شهوات.
طبیعتاً کسانی که برپایه نگاه اغواگرایانه و بسط دهنده جهل، حرکت میکنند، نمیتوانند در سازش با نگاه ایشان باشند!
امام مینویسد:
«هميشه بين اين دو لشكر جدال و نزاع است، و انسان ميدان جنگ اين دو طايفه است: اگر جنود رحمانى غالب شد، انسان از اهل سعادت و رحمت است و در سلك ملائكه منخرط، و در زمره انبيا و اوليا و صالحين محشور است، و اگر جنود شيطانى و لشكر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمره شياطين و كفار و محرومين محشور است».
▫️4. نگاه جهادی
از مؤلفههای مهم نگاه و نظام فکری امام خمینی، نگاه جهادی ایشان است. همانگونه که بیان شد، ایشان تربیت را میدان جنگ سپاه عقل و جهل میدانند.
▫️5. توجه به عبادت
نظام فکری امام خمینی ره عملیاتی و روشمند است؛ نه اینکه صرفا بیان نکات کلی باشد. در نگاه علمیاتی امام خمینی ره، عبادت و بهویژه نماز، جایگاه ویژه دارد. ایشان به رغم اشتغالهای فراوانی و موضوعات فراوانی که میتوانستند به آن اشتغال داشته باشند، دو کتاب درباره نماز دارند: کتاب سرالصلاة و آداب الصلاة که نشان از اهمیت این روش تربیتی در نظام فکری ایشان دارد.
بر اساس نگاه ایشان، رعایت احکام و آداب ظاهری، مقدمه رسیدن به اسرار و کنه هدایت است.
🔸جمع بندی
▫️متصل کردن این 5 بعد، هندسه نظام فکری مورد نظر امام خمینی ره را تشکیل میدهد. این شکل ترسیم شده، در مقابل چند نظام تربیتی مشهور است:
▫️ـ در مقابلِ نگاه سکولاری است که نه تنها توجهی به توحید ندارد و نسبت به آن برای خود وظیفهای قائل نیست؛ تا جایی که در عمل مخالف آن نیز عمل میکند.
▫️ـ در مقابل نگاههای سوفی مسلک است که توجهی به ولایت ندارد و فهم عرفانی خود را ملاک میداند.
▫️ـ در مقابل نگاه فردی و غیرجریانی به تربیت است که آن را جریانی و جهادی نمیداند.
▫️ـ در مقابل نظامهای تربیت است که به بیان کلیات بسنده میکنند و عملیات اجرایی برای تربیت ترسیم نمیکنند.
▫️ـ در مقابل مباحث فکری است که نظام واحدی ندارند و باری به هر جهت نسخههای تربیتی میچینند.
▫️امام خمینی، به پشتوانه قدرت فقهاتی خود و قدرت الهی و اخلاقی و از سویی دیگر در عرصه و جریان حرکتهای اجتماعی و مدیریتی بودن، نظامی توحیدی، ولایی، جریانی، جهاتی و عملیاتی از تربیت ترسیم میکنند.
یک پرسش اساسی:
آیا حرکت فرهنگی کشور برپایه این نظام حرکت میکند؟
#یادداشت
🔹@feqahat
نظام امام خمینی 3.docx
27.2K
📚متن کامل نظام فکری امام خمینی ره
◼️به مناسبت ارتحال این روح الله
💢در نشر این متن نگاه امام را یاری کنید...
🔹https://eitaa.com/feqahat