#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
#همایش_ملی_فقه_حکمرانی
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) برگزار می کند:
♻️ سلسله پیش نشست های تخصصی اولین همایش ملی فقه حکمرانی
🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی (نشست دهم)
🎙 ارائه دهنده:
▫️استاد محمدحسین ملک زاده (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
⏰ زمان: سه شنبه 10 مهر 1403، ساعت 13
🔗حضور مجازی از طریق:
http://skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feqhe_hokmrani
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
#همایش_ملی_فقه_حکمرانی
#مدرسه_عالی_فقاهت_عالم_آل_محمد
#مشهد
@feqhe_hokmrani
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#پایان_نامه
📚با عنوان:
﴿بررسی فقهی حفظ میراث فرهنگی غیر اسلامی﴾
🖌تدوینگر:
▫️حجتالاسلام مجتبی عرفانیانمقبلی
🔹استاد راهنما:
▫️حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی الهیخراسانی
🔹استاد مشاور:
▫️حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحسن فتاحی
🔹اساتید داور؛
▫️حجتالاسلاموالمسلمین سیدعلی سجادیزاده
▫️حجتالاسلاموالمسلمین سیدمهدی احمدینیک
📆#زمان_برگزاری:
سهشنبه 10 مهرماه 1403
⏰ ساعت: 12:00
💠لینک شرکت مجازی:
http://lms2.hozehkh.com/ws/defa
#پایان_نامه
#فقه_فرهنگ
#مشهد
.
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#هم_اندیشی
#جبهه_مقاومت
🔰نشست هم اندیشی اساتید دروس خارج و علمای حوزه علمیه مشهد
🔸 موضوع:
▫️ تببین ابعاد جهاد در مبارزه با رژیم صهیونیستی
▫️ راهکارهای یاری محور مقاومت و وظیفه حوزه های علمیه
▫️ تحلیل پیام مقام معظم رهبری در خصوص دفاع از مردم لبنان و حزب الله
⏰ دوشنبه ۹ مهرماه، ساعت ۱۸/۳۰ الی ۲۰
🕌 خیابان بهجت ۲۷ چهارراه اول سمت چپ (مقابل واعظ زاده ۱۳) پلاک ۷۶/۱
موسسه میراث فقاهت خراسان
#هم_اندیشی
#جبهه_مقاومت
#اساتید_حوزه_خراسان
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) برگزار می کند:
♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه مقاومت
🔹 موضوع: ماهیت فقه مقاومت (نشست اول)
🎙 با ارائه:
▫️حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی (استاد خارج فقه سیاسی حوزه علمیه قم)
⏰ زمان: چهارشنبه 11 مهر 1403، ساعت 16
🔗حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#مدرسه_عالی_فقاهت_عالم_آل_محمد
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#درسگفتار
#اصول_فقه_حکومتی
#فقه_الحکومه
🔰 درسگفتار:
🔹اصول فقه حکومتی
🎙با ارائه استاد علی رحمانی
🔰 درسگفتار:
🔹فقه الحکومه (آیات الحکومه)
🎙با ارائه استاد زمانی فرد
♾ برای حضور در کلاس ها، ثبت نام ضروری است.
❇️ جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
🆔 @andishetamadoni
#درسگفتار
#اصول_فقه_حکومتی
#فقه_الحکومه
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
حکمرانی اجتهادی- استاد ملک زاده.mp3
27.88M
🔊#بشنوید
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
🔰 موضوع: حکمرانی اجتهادی (دهمین نشست)
🎙 ارائه دهنده:
▫️استاد محمدحسین ملک زاده (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
⏰ 10 مهر 1403- مشهد مقدس، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
#حکمرانی_اجتهادی
#همایش_ملی_فقه_حکمرانی
#مدرسه_عالی_فقاهت_عالم_آل_محمد
#مشهد
🆔 @feqhe_hokmrani
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
📢 رهبر انقلاب اسلامی به نماز جمعه میآیند
🕌 اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب به همراه مراسم بزرگداشت پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله در مصلای امام خمینی تهران
🔳 مراسم بزرگداشت مجاهد فی سبیلالله و سیّد عزیز امت اسلامی، شهید حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله و همراهان ایشان ازجمله سردار شهید نیلفروشان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه ۱۳ مهرماه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود.
🔲 در ادامه این مراسم و درپی شهادت مظلومانه پرچمدار مقاومت و آزادی قدس و فلسطین، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله و در آستانه اولین سالگرد حماسه طوفانالاقصی توسط رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، نماز جمعه این هفته تهران روز جمعه ۱۳ مهرماه به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) اقامه میشود.
#پایان_نامه
🔰 موضوع: «بررسي فقهي حقوقي استفاده از ابزارهاي نوين در اداي شهادت»
📆 زمان: پنجشنبه ۱۲ مهرماه
⏰ ساعت: ۱۰:۰۰ صبح
💻 لينک حضور در جلسه:
🌐 http://lms2.hozehkh.com/ws/defa
📕 تدوينگر: حجتالاسلام همتي قرهگل
☝️جزئیات بیشتر در پوستر
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#فقه_حکومتی
#اصول_فقه_حکومتی
🔰 سلسله دروس خارج و درس گفتارهای فقه حکومتی و حکمرانی
🔹موضوع: اصول فقه حکومتی
🎙مدرس: استاد علی رحمانی
⏰ زمان: پنجشنبه ها ساعت 10
🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
⏰ آغاز بحث: 12 مهر 1403
❇️ جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی:
🆔 @andishetamadoni
#فقه_حکومتی
#اصول_فقه_حکومتی
#مشهد
@feqhe_hokmrani
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
دروس خارج فقه و اصول
مدرسه عالی نواب
مشهد مقدس
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#پرونده_علمی #فقه_معاصر #دیدگاه_اساتید 🔻چند ملاحظه در مورد طرح فقه معاصر ▫️حجت الاسلام احمدحسین شر
#پرونده_علمی
#فقه_معاصر
#دیدگاه_اساتید
🔰 «فقه معاصر بایسته شناسی و آسیب شناسی» (بخش اول)
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔹مقدمه:
آنچه در اینجا مطرح میشود، با هدف روشن شدن و خدمتی به جریانی است که امروزه به عنوان فقه معاصر شناخته میشود. موضوع بحث ما، بایستهشناسی و آسیبشناسی فقه معاصر است. بایستهها و آسیبها مرز مشخصی ندارند؛ به این معنا که هر بایستهای اگر رعایت نشود، به یک آسیب تبدیل میشود و هر آسیبی اگر برطرف شود، به یک بایسته بدل خواهد شد. بنابراین نمیتوان میان این دو دیوار قطعی کشید.
🔻تعریف فقه معاصر
اولین گام در آسیبشناسی و بایستهشناسی فقه معاصر، تبیین مفهوم آن است: فقه معاصر چیست و مراد از آن چه میتواند باشد؟
بزرگان ما در طول تاریخ همیشه تلاش کردهاند تا مسائل جدید را مورد بررسی قرار دهند؛ به عنوان نمونه، محقق حلی (متوفی ۶۷۶) در کتاب “شرایع” حدود دوازده هزار فرع فقهی را مطرح کرده است، در حالی که خواهرزاده او، علامه حلی (متوفی ۷۲۶) این تعداد را به حدود پنجاه هزار فرع در کتاب “تذکره” افزایش داده است. با این حال، “تذکره” در دوران ما کمتر مورد مراجعه قرار میگیرد.
اما باید به شما بزرگواران بگویم که حتماً کتاب “تذکره” را جزو منابع دائمی خود قرار دهید. من در زمانی که بحث شرکتها را بررسی میکردم، متوجه شدم که علامه حلی به طور دقیق تمامی شرکتهای دوران خود را بررسی و بحث کرده است.
اگر با تاریخ فقه و دورانهای مختلف آشنا باشید، میدانید که شکوفایی مدرسه حله در زمان علامه حلی اقتضای این نوع کار را داشت. این نوع تلاشها، یک پدیده مستحدث و جدید نیست. نمونهای دیگر، کتاب “مبسوط” شیخ طوسی در مقایسه با سایر کتابهای قبلی ایشان در بسط مسائل و پرداختن به موضوعات مبتلابه موفق بوده است. از این جهت پرداختن به فقه معاصر یک ضرورت و امری مبارک است؛ فرض کنید که حوزه نسبت به مسائل مبتلابه جامعه بیتفاوت باشد، آیا این ممکن است؟ قطعاً نه، پس ضرورت دارد.
از طرفی پرداختن به فقه معاصر مسیری است که کمتر طی شده است؛ بنابراین یک ضرورت خطرناک است. نمیگویم که اصلاً پیموده نشده؛ قبلاً هم گفتم که بزرگان ما به این مسیر رفتهاند،
نهادسازی در فقه یا نظامسازی باید به صورت عالمانه و در قامت درس خارج انجام شود و در عین حال آسیبهای آن نیز مطرح شود. در غیر این صورت کسانی وارد این بحث میشوند که آسیبها را نادیده میگیرند و خود به مشکلاتی مبتلا میشوند.
آیا این فقه معاصر یک صفت و موصوف است یا مضاف و مضافالیه؟ این تفاوت خیلی بزرگی است. اگر بگوییم صفت و موصوف است، یعنی فقاهت معاصر. عده ای به نظام فقاهت به صورت فقیهانه بپردازند و با نگاه معاصر مسائل مختلف را بحث کنند. ممکن است به موضوعاتی سنتی مانند صوم، صلاه و حجت نیز بپردازند. اگر این نوع نگاه کنیم، سوال پیش میآید که مگر فقه به معاصر و غیر معاصر تقسیم میشود؟
از طرفی اگر فقه معاصر را مضاف و مضاف علیه در نظر بگیریم؛ یعنی “فقه مسائل معاصر”. ای کاش از ابتدا واژه “مسائل” را به کار میبردند تا مشخص باشد که این اصطلاح مضاف و مضاف علیه است.
حال فقه را میتوان به فقه مسائل معاصر و مسائل قدیمی تقسیم کرد. در این صورت اگر کسی کتابی در مورد حج بنویسد هر چند نگاه معاصری داشته باشد، دیگر نمیتوان کتابش را جزو “فقه مسائل معاصر” دسته بندی کرد. اما در تعبیر “فقه مسائل معاصر”، دیگر به مسائل سنتی مانند حج، صوم، صلات و طهارت زیاد پرداخته نمیشود. اگر کسی مسائلی مثل فقه بورس، فقه رمزارزها، یا فقه سیاسی را مطرح کند، آن وقت میتوان گفت که با فقه معاصر سر و کار دارد.
جایگاه اصول فقه در فقه معاصر
مطمئناً فقه معاصر بیشتر از فقه غیر معاصر به اصول فقه نیاز دارد؛ زیرا بنده معتقدم اصول فقه فقط دفتر اولش نوشته شده و دفاتر دوم و سوم اصول همچنان باقی ماندهاند. البته شاید در برخی مباحث اصول معتقد باشیم که باید مختصر بیان شود، مسائلی وجود دارند که باید به اصول فقه اضافه شوند؛ به عنوان نمونه کسی که میخواهد درباره فقه سیاسی یک فقه معاصر است، صحبت کند، (به صورت مضاف و مضاف علیه خوانده شود، یعنی “فقه السیاسه”) ناچار است از گستره شریعت صحبت کند. اگر بگوییم شریعت حداقلی است، دیگر جایی برای بحث گستره شریعت باقی نمیماند. گستره شریعت یک مسئله اصولی است و باید درباره آن صحبت شود. در حالی که برای موضوعاتی مثل حج، صلاه و صوم، نیازی به مطرح کردن این بحث نداریم.
بنابراین برخی مسائل باید در دفاتر دوم و سوم اصول اضافه شود. کسی که میخواهد درباره فقه معاصر بحث کند باید اصول قوی و جامعی داشته باشد. مراد از اصول قوی این نیست که شخصی اقوال را حفظ کند و ردیف کند. بلکه منظور فهم و نگاه اصولی قوی است.
♾ بخش دوم، سوم و چهارم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5793
📚 @alidost_fiqh
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan