نظر بازی در صوفیه 👹👆
#صوفیه
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویی ظهورمجدد مسیح ✝️👆
#پیشگویهای_عجیب
#تحریف_مسیحیت
#تحریف_پیامبران_الهی
#بدعت_دردین_مسیح
#تحریف_تورات_انجیل
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#فرقه_سازی_درمسیحیت
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نقش سحر و جادو در فرقه دالایی لاما ☸️👆
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_های_نوظهور
#سحر_جادو
#جادوگری
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#انسان_محوری
#انسان_گرایی
#اومانیسم
#اباحی_گری
#آتئیسم
#تناسخ
#پرستش_جن_شیطان
#فرقه_های_عجیب
📝 اینجا بخوانید👇 👇
کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
نقش سحر و جادو در فرقه دالایی لاما ☸️👆 #عرفان_های_کاذب #عرفان_های_نوظهور #سحر_جادو #جادوگری #ادعاهای
نقش سحر و جادو در فرقه دالایی لاما ☸️
🔴 یکی از مهمترین معنویتهای جادویی، مکتب دالایی لامای چهاردهم است که شاخهای از مذهب بودا میباشد و هماکنون در قالب یک حزب سیاسی و گروه چریکی در تبت جریان دارد.
🔷 بودیسم سه شاخهی اصلی دارد: ماهایانه، هینایانه و جریانه. ماهایانه همان بودیسم شمالی است که به «چرخ بزرگ» مشهور است و در چین، ژاپن و کره گسترش پیدا کرده است.
🔶 هینایانه نیز جنوبی است که به «چرخ کوچک» شهرت دارد و در کشورهای جنوب آسیا مانند برمه، تایلند، سریلانکا و لائوس رواج یافته است.
🔷 شاخهی سوم که به «چرخ الماس» هم شناخته شده، کوچکترین شاخهی بودیسم است که پیروانی در مغولستان و تبت دارد.
🔶 بوداییها هیچگاه نسبت به جادو و سحر بیاعتقاد نبودهاند؛[1] اما این شاخه از بودیسم که به جهت پذیرش وسیع آیینهای جادویی و کهانت و توتمپرستی، به بودیسم خرافاتی و جادویی شهرت یافته، همان لامائیسم است که مکتب دالایی لاما میباشد.
🔷 امروزه سه فرقه مهم از این آیین در تبت وجود دارد و بزرگترین آنها فرقهای است که مربوط دالایی لاما میباشد.[2]
🔶 کلمه لامائیسم از آنجا که به رهبر پرستی و سهم اعمال جادویی در انتخاب رهبر و لاما اشاره دارد، از نظر پیروان این جریان نوعی اهانت محسوب میشود.[3]
🔷 مذهب لامائیسم با دو ابزارِ «مراسمها» و «مراقبه» بودایی، به دنبال رسیدن به رهایی و آزادی از چرخه سنساره و تناسخ است.[4]
🔶 لامائیسم، بودیسمِ تانتریک است که در آن اشکال مقدس، مانترا، نمادهای جادویی و مندله برای دستیابی به نیروهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف بودای اولیه که نه وجود خدا در آن مطرح بود و نه وجود روح، در لامائیسم دستهای از بوداها و خدایان پرستش میشوند و همینطور ارواح گذشتگان نیز نیایش میشوند.
🔷 پیروان تانترا معتقداند نیروی مخفی کنالینی -که در قسمتی پایینتر از ستون فقرات قرار دارد- به وسیله تکرار برخی اوراد مخصوص و حرکاتی گوناگون و رسمها و نقوش و طلسمات عجیب همراه با جنبش دست و پا آزاد میشود.
🔶 ایمان به سحر و افسون و حرکات جادویی از اعتقاداتی است که بوداییان تبت از هندوان اخذ کرده و با دین خود درآمیختهاند.[5]
🔷 مردم عادی تبت سعی میکنند از طریق اوراد و اذکاری توجه خدایان بودایی را برای جذب خیر و دفع ضرر جلب کنند و در حال ادای ذکرهای خود با ترسیم نقوش تخیلی در فضا، طلسمی ایجاد کنند تا ارواح خبیث و شیاطین موذیِ پراکنده در کوهها و بیابانها دفع شوند.
🔶 تبتیها به راهبان و رهبران مذهبی خود اعتقاد زیادی دارند و معتقدند آنها میتوانند با اوراد و ادعیه به درگاه بودا برای زائران طول عمر حاصل کنند و حتی آنها را از مرگ محافظت نمایند.
🔷 در مواقعی که در دِیر یا صومعهای جشنی برپا میشود، زوّار از هر طرف به آنجا میآیند و هدایایی برای راهبان میآورند و چند روز اقامت کرده، به رقص و شادی میپردازند. آنها بعد از اعمال جادویی به مکانهای خود باز میگردند و به خیال خود، عنایات و برکات لاما را به ولایت خود میبرند.
🔶 از نکات قابل ذکر در مورد لامائیسم اینکه -رهبر این فرقه- که او را لاما، یعنی اقیانوس آگاهی میخوانند از طریق همین آیینها انتخاب میشوند؛ یعنی بعد از درگذشت لاما، برای انتخاب رهبر جدید به جستجوی کودکی میپردازند که در همان لحظه وفات لاما به دنیا آمده باشد.
🔷 اگر کودک با اشیاء و اموال لامای مرده اظهار آشنایی کرد یا شبح لامای مرده را در خانه کودک مشاهده کردند، نوبت به تشریفات سری و آزمونهای جادویی و مرموز میرسد. در صورت تائید با امتحانهای جادویی، کودک به عنوان صاحب آن میت و جانشین لامای قبلی معرفی میشوند.[6]
🔶 رهبر این جریان، یعنی دالایی لامای چهاردهم در نظر دولتمردان غربی و آمریکایی اهمیت ویژهای دارد و تاکنون جوایز ویژه و مدارک افتخاری فراوانی از طرف مراکز غربی به وی عطا شده است و با وجود اینکه گروه نظامیان ضد چینی را در تبت فرماندهی میکند، جایزه صلح نوبل به وی تعلق گرفته است.[7]
🔻پینوشت:
[1] . زینر، دانشنامه فشرده ادیان زنده، انتشارات مرکز، 1392، ص 505.
[2] . پاشایی، هینه یانه، تهران: نشر معاصر، 1380، ص 166.
[3] . ناس، تاریخ جامع ادایان، تهران: نشر علمی و فرهنگی، 1392، ص 247.
[4] . دالایی لاما، کتاب بیداری، نشر علم، 1382، ص 44.
[5] . ناس، تاریخ جامع ادایان، تهران: نشر علمی و فرهنگی، 1392، ص 247.
[6] . همان، ص 249.
[7] . حمزه شریفیدوست، عرفانهای کاذب، قم: دفتر نشر معارف، ص 45.
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_های_نوظهور
#سحر_جادو
#جادوگری
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#انسان_محوری
#انسان_گرایی
#اومانیسم
#اباحی_گری
#آتئیسم
#تناسخ
#پرستش_جن_شیطان
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
صوفیان قدیم و ترس از کرامت 👹👆
#صوفیه
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
مجوز سنگسار پسر لجوج در مسیحیت ✝️🕎👆
#تنبیه_های_عجیب
#خشونت_در_مسیحیت_و_یهودیت
#انحطاط_درمسیحیت
#تحریف_مسیحیت
#تحریف_پیامبران_الهی
#بدعت_دردین_مسیح
#تحریف_تورات_انجیل
#نفرت_جهانی_از_قوم_یهود
#پرستش_جن_شیطان
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
AKSGIF_IR_fatemeh_gif_تصاوير_متحرك_حضرت_فاطمه_س_896.gif
153.2K
@ferghe_mavara
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴
▪️ گریان روضه ایم و عزادار فاطمه
▪️ عمری اسیر کوچه و بازار فاطمه
▪️ جبران لطف مادریش را کجا توان
▪️ تا بی نهایتیم بدهکار فاطمه
◾️ شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام
تسلیت باد.🏴
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹👆
#صوفیه
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
📝 اینجا بخوانید👇 👇
کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹👆 #صوفیه #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_س
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹
قسمت (اول) 1️⃣
🔴 چیزی که نزد صوفیه از آن تعبیر به شطح میشود، در دیگر فرقهها و ادیان دیگر نیز وجود دارد. ازاینروی برخی شطح را عاملی فراگیر در ادیان الهی و غیر الهی دانستهاند و معتقدند برداشتهای اشتباه از آموزههای ادیان مختلف سبب شده تا برخی از پیروان ادیان، رو بهسوی شطح گویی بیاورند.
🔷 بدین ترتیب در تأثیر اندیشههای هندی در ارتباط با شطح گویی صوفیان – همچنان که زنر نشان داده است- تردیدی نیست. باید دانست که تصوّف پیوند آشکاری با نظام مابعد طبیعی ودانتا دارد و این نکته نهتنها از وجود مرشد هندی بسطامی -ابوعلی سندی- که برخی «حقایق نهایی» را به وی آموخت، بلکه از رنگ اندیشه بسطامی و مفاهیم «نیست گرایانه» نهفته در آن بهخوبی بر میآید.
🔶 بسطامی در روز گای می زیست که در آن "شانکارا" و مکتب وی فعالانه در تلاش بودند تا اندیشه "ودانتایی" را إحیاء و نظام پردازی کنند. و گفتهاند ابو یزید از مؤذن الله اکبر بشنید، گفت من بزرگوارترم. [1]
🔷 یکی از او سؤال کرد که عرش چیست؟ گفت منم. گفت کرسی؟ گفت منم. گفتند خدای را بندگاناند بدل ابراهیم و موسی و محمد (صلی الله علیه و آله). گفت آنهمه منم. گفت خدای را بندگاناند بدل جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل. گفت آنهمه منم. مرد خاموش شد.»[2]
🔶 در کتب دینی هندوان و دیگر آیینهای شرقی نیز شطحیات عرفانی به چشم میخورد: [3] برای نمونه میتوان به مواردی از شطح گویی در دیگرادیان اشاره کرد.
🔷 ایسا اوپانیشاد: آن یگانه، هرچند هرگز تکاپویی ندارد، چابکتر از اندیشه است. هرچند آرام و آرمیده است، بر همهٔ چابکقدمان سبقت میگیرد. میپوید و همچنان نمیپوید. دور است و لیک همچنان نزدیک هم در همهچیز و هم برون از همهچیز.
🔶 مایستر اکهارت فیلسوف اروپایی: وقتی پرده برافتاد، دریافتم که خدا و من یگانهایم... من همان محرک بدون تحرکم که جنبندهٔ هر چیز است... اینجا نیز خدا با روح یکی است.
🔷 تی.اس.الیوت نیز اشعار و عباراتی شطح گونه دارد:
🔸 نقطهٔ ساکن جهان روان
🔹تا که ظلمت، نورانی و سکون، رقصان گردد.
🔸 برای آنکه بدانی چها نمیدانی، چه راهها باید رفت، راه نادانی،
🔹برای آنکه بدانی چه نیستی اکنون، رهیت باید برون به نیستی اکنون،
🔸 همین که هیچ نداری است، آنچه دارایی،
🔹همینکه میپایی، جایی است که نمیپایی. [4]
🔶 میگوییم محتوای شطحیات صوفیه و غیر صوفیه هر چه باشد، نمیتوان همگی آنها را عاری از معارف منسوب به دین دانست. بنابراین شطحیاتی که از افواه شطح گویان خارجشده، معمولاً به خاطر تطبیق نداشتن با معارف دینی مورد مخالفت قرارگرفته است.
🔻پینوشت:
[1]. بقلی شیرازی روزبهان، شرح شطحیات، مصحح کربن هنری، مترجم امیر معزی محمدعلی، طهوری، تهران، 1385، ص 110
[2]. عطار نیشابوری فرید الدین، تذکره الاولیاء، مصحح استعلامی محمد، تهران، زوار، 1382، ص 202
[3]. و.ت.استیس، عرفان و فلسفه، مترجم خرمشاهی بهاءالدین، صص 552 - 672
[4]. خالدی احمد، شطح یا پارادوکس، مجله کیهان فرهنگی، 1375، شماره 130 و 131، صص 78 و 79
#صوفیه
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....👇👇
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹
قسمت (پایانی) 2️⃣
♦️انواع شطح
🔷 در بیان معنی لغوی شطح علاوه بر معانی مختلف، "دور شدن" و "تجاوز از حد" نیز ذکرشده است.
🔶 با تورق در متون صوفیه میتوان دریافت که گاه شطح در ساحت کردار و عمل است، گاه در گفتار و گاه در پندار.
🔷 بر اساس این تقسیم از شطح، دو قسم اول، متعلق افعال خمسه تکلیفیه واقع میشود ولی شطح در پندار درست است که خللی در سیر و سلوک رحمانی ایجاد میکند، ولی شرع مقدس برای این قسم، عِقابی در نظر نگرفته است، چراکه در مقام پندار است و به منصه ظهور در رفتار یا گفتار نرسیده است.
1️⃣ شطح در رفتار
🔶 گریز صوفیه از عقل و شرع زبانزد عام و خاص است بهگونهای که برای آن موارد بیشماری ذکر کردهاند. مثلاً «گویند سهل بن عبد الله تستری هر پانزده روز یکبار طعام میخورد و چون ماه رمضان بودی، تا عید هیچ طعام نخوردی و هر شب چهارصد رکعت نماز کرد.»[1]
🔷 هجویری خود، بر غیر عرفی بودن آنها صحّه میگذارد که: «این [کارها] از امکان طاقت آدمیت بیرون است و جز به مشرب الهی نتوان کرد.»[همان] در حکایتی از کتاب حالات و سخنان ابوسعید در باب دیدارش با ابنسینا، همین نوع رفتار را میتوان دید.
🔶 مؤلف از قول ابنسینا نقل میکند که در آن خلوت و در کنار بو سعید، شب، بیآنکه کسی کاری کند، چراغ روشن میشد و آفتابه تهی به دخالت کس پر میگشت و میخ بیدخالت کس بر دیوار کوفته میشد.[2]
🔷 یکی از مریدان در حالات ابوسعید نوشته است: او در حال سماع بود مؤذن اذان ظهر گفت و شیخ همچنان در حال بود و جمع در وجد و رقص میکردند و نعره میزدند در آن لحظه امام محمد قاینی (میزبان شیخ) گفت: نماز, نماز! شیخ گفت: ما در نمازیم! و همچنان در رقص بودند و امام محمد آنها را بگذاشت و در نماز شد.[3] رفتار ملامتیان نیز از همین منظر قابلبررسی است و در آثار صوفیه موارد این رفتارها را به فراوانی میتوان دید.
2️⃣ شطح در گفتار
🔶 این نوع از شطح همان است که شارحان و مصنفان کتابهای صوفیه از شطح دارند. شطح در گفتار شامل سخنان غریب و عقل گریز و نامتعارف و گاه خلاف شرع صوفیه است.
🔷 از نمونههای بارز آن میتوان به این مطلب اشاره کرد: «بایزید را گفتند: روز قیامت که میشود مردم در زیر لوای محمد (صلی الله علیه وآله) خواهند بود؟ گفت: به خدا قسم که لوای من از لوای محمد بزرگتر است. و در همانجا نقل میکند که میگفت: «سبحانی ما اعظم شانی!» منزهم من چقدر مقامم والا است. این همان جملهای است که فقط درباره خداوند متعال جایز است و هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی نگفته است و گوینده آن قطعاً منحرف است.[4]
3️⃣ شطح در رؤیا و پندار
🔶 رؤیاهای شگفتانگیز بعضی از صوفیه و اینکه هرچه در خواب میبینند در بیداری هم مشاهده میکنند، از این قبیل است. "ابوبکر کتانی" ادعا کرد در خواب خود را همراه علی (علیه السلام) در کوه ابو قبیس دیده است و هنگامیکه بیدار شد، خود را بالای آن کوه دید.
🔷 و نیز ادّعای برخی مثل مجدالدین بغدادی به دیدار با پیامبر، پس از گذشت قرنها و بسیاری از تجربههای کاملاً شخصی صوفیه در عالم فـردی کـه بعضاً اظـهارش دردسر آور هم شده، نه حاصل رفتار و گفتار غیرمتعارف آنها، که نتیجه پندارها و تصورات بوده است و کم نیستند صوفیانی که مکرّر ادّعا کردهاند در رؤیا چیزی به آنها گفتهشده و در بیداری آن را نوشته بر صفحهای نزد خود دیدهاند![5]
🔶 بنابراین هر قسم از اقسام شطح که متعرض امور شرعی شود و با شرع مقدس مخالفت داشته باشد، مذموم بوده و ازاینجهت است که برخی از صوفیه مورد سرزنش فقها و علمای زمان خود قرارگرفتهاند تا حدی که نتیجه شطح گویی برخی از صوفیان، به انحراف و خروج از دین کشیده شده است.
🔻پینوشت:
[1]. هجویری علی بن عثمان، کشفالمحجوب، سروش، تهران، 1390، ص 417
[2]. ابوالروح لطفالله، حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر، مصحح شفیعی کدکنی محمدرضا، آگاه، تهران، 1366، ص 118
[3]. محمد بن منور، اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر، مصحح صفا ذبیحالله، فردوس، تهران، 1388، ص 186
[4]. عطار محمد بن ابراهیم، تذکره الاولیاء، لیدا، تهران، 1390، ص 112
[5]. زرینکوب عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، امیرکبیر، تهران، 1390، ص 251
#صوفیه
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
AKSGIF_IR_fatemeh_gif_تصاویر_متحرک_حضرت_فاطمه_س705.gif
149.5K
@ferghe_mavara
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴
▪️ عاقبت از بند غم شد خسته جان فاطمه
▪️ پرگرفت از آشیان مرغ روان فاطمه
▪️ گر بسوزد عالمى از این مصیبت نى عجب
▪️ سوخته یکسر زآتش کین آشیان فاطمه
◾️ شهادت بانوی بی نشان حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام
تسلیت باد.🏴
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹👆 #سحر_جادو #جادوگری #خرافات #جن_گیری #جن_شیطان #پرستش_جن_شیطان #جه
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹
قسمت (اول) 1️⃣
♦️مساله سحر از موضوعاتی است که برخی فرقههای انحرافی به آن پرداخته و از آن سوء استفادههایی میکنند. برای آشنایی نظری با این مقوله به حوزههای مختلف سحر میپردازیم.
🔷 درباره سحر و جادو در متون دینی، بحث در دو حیطه انجام میگیرد:
1🔸 معنای سحر و حقیقت آن چیست؟
2🔹 آیا سحر مطلقاً حرام است یا در بعضی موارد و بعضی از اقسام آن جایز است؟
🔶 در این جا قصد آن است تا سحر در منظر علمای جامعه شناس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
🔷 پیش از آن که به بررسی سحر و جادو از منظر دینی بپردازیم و منظر جامعه شناسان را در این باره جویا شویم، لازم است «سحر و جادو» را در اصطلاح جامعه شناسان مورد مطالعه قرار دهیم.
🔶 سحر در میان جامعهشناسان بیشتر از سوی انسانشناسانی که بر جوامع ابتدایی یا قبیلهای مطالعاتی داشتهاند مثل نوتایلرها و منتقدانش بررسی شده است.[1]
🔷 معنای جادو و هدف از جادو و سحر نزد مردمشناسان و علمای دینی و متون دینی ما یکی نیست، هر چند بسیار به هم نزدیک است. انسانشناسانی که تجربه مستقیم و دست اوّلی از جوامع ابتدایی داشتند، عملکردهایی از این قبایل مشاهده میکردند که برایشان بسیار بیخردانه مینمود.
🔶 نخستین واکنش در برابر این باورداشتها و عملکردهای به ظاهر بیخردانه این بود که آنها را به عنوان محصول عقبماندگی و توحّش طرد مینمودند. لوی برول (1922) آن را خصلتی ماقبل منطقی و فریزر و تایلر آن را اندیشهای ماقبل علمی میانگاشتند و این نوع رفتارها را "جادو و سحر" مینامیدند.
🔷 به دلیل آنکه اینگونه عملکردها رابطه نزدیکی با ادیان ابتدایی آن قبایل داشت و در بیشتر موارد، جزیی از مناسک مذهبی آنها بود، تفکیک جادو از دین در هر مورد معیّن، همیشه امکان پذیر نبود، اگرچه برخی از دانشمندان سعی داشتند به طریقی میان دین و جادو تمایز قائل شوند؛ مانند مالینوفسکی که جادو را برای منظور مشخص یا نتیجه معیّن و دین را فاقد منظور مشخص و معیّن میدانست و میگفت:
🔶 جادو یک فنِ عملی و در برگیرنده کنشهایی است که تنها به عنوان وسیله رسیدن به هدفهای مشخص و مورد انتظار ساخته و پرداخته شده است و حال آن که دین مجموعهای از کنشهای فی نفسه است که مقصود از آن نفس انجام گرفتن همین کنشهاست.[2]
🔷 به هر روی، این کوششها نشان میدهد که مردمشناسان تا چه حد سعی در توجیه و تبیین اعمال عجیب و غریب اقوام ابتدایی داشتند و گاهی نیز همچون فریزر، که جادو را منشأ دین میدانست، این اعمال را سرمنشأ دین معرفی میکنند. ویلیام گود، یازده معیار را برای تمایز جنبههای جادویی از جنبههای مذهبی برمی شمارد که به آنها اشاره می کنیم:
1🔸 جادو ابزارمندتر است و هدفش رسیدن به نوعی نتیجه نهایی ملموس و مادی است.
2🔹 شگردهای جادو با چشمبندی بیشتری همراه است.
3🔸 هدفهای جادو مشخص و محدود است.
4🔹 جادو در جهت هدفهای فردی است، نه گروهی.
5🔸جادو بیشتر یک کار فردی است تا یک فعالیت گروهی.
6🔹 فنون جادویی را میتوان جا به جا کرد.
7🔸 جادو از جنبه عاطفیِ اندکی برخوردار است.
8🔹 عمل جادو کمتر جنبه اجباری دارد.
9🔸 جادو به شرایط و زمان خاص بستگی ندارد.
10🔹 احتمال ضد اجتماعی بودن جادو بیشتر است.
11🔸 جادو به عنوان وسیله به کار برده میشود و فی نفسه یک هدف نیست.
🔷 نکته کلیتر دیگری که میتوان درباره جادو گفت این است که مفهومی که ما از جادو داریم به سنّت فرهنگی خاص ما تعلق دارد و فرهنگهای دیگر ممکن است در آن اشتراک نداشته باشند.»[3]
🔶 بنابراین، مفهوم جادو به فرهنگ خاص بیشتر بستگی دارد و چه بسا عملی را غربیها جادویی تصور کنند، در حالی که آن عمل از نظر کنشگر یک عمل کاملاً عادی محسوب میشود.
🔻پینوشت:
[1]. ملکم همیلتون، جامعهشناسی دین، ترجمه ثلاثی محسن، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، 1377، ص 49
[2]. همان، صص 49-52
[3]. همان، ص 52
#سحر_جادو
#جادوگری
#خرافات
#جن_گیری
#جن_شیطان
#پرستش_جن_شیطان
#جهان_باستان
#فرقه_های_عجیب
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....👇👇
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹
قسمت (پایانی) 2️⃣
🔴 به همین جهت، نادل در بررسیاش از باورداشتها و عملکردهای قوم نوپ در افریقای غربی یادآوری میکند که ممکن است در نگاه نخست، وسوسه شویم که بسیاری از داروها و عملکردهای درمانی این قوم را در مقوله جادو قرار دهیم، اما بسیاری از این اعمال از دیدگاه خود نوپیها به هیچ روی خارق العاده یا جادویی انگاشته نمیشود.[4]
🔷 پس دو معیار را میتوان در مورد یک عملکرد جادویی به کار بست. برابر با یک معیار، این عمل بر حسب مـقولات مشاهدهگر جادویی تلقی میشود و بنابر معیار دیگر، بر حسب مقولات کنشگر همان عمل میتواند درست تجربی به نظر آید.
🔻بنابراین، نادل چهار قضیه امکانی را مطرح میسازد:
1🔹 هم کنشگر و هم مشاهدهگر عمل مورد نظر را فن تجربی و عادی میدانند.
2🔸 کنشگر عمل را معقول و تجربی، ولی مشاهدهگر آن را غیرتجربی و نادرست به شمار میآورد.
3🔹 کنشگر عمل را آشکارا و اسرارآمیز میانگارد، اما مشاهدهگر تصور میکند این عمل در واقع یک مبنای تجربی درست دارد.
4🔸 کنشگر عمل را اسرارآمیز میانگارد در حالی که از دیدگاه مشاهدهگر هم فاقد یک مبنای تجربی درست است.[5]
⭕️ او میگوید: امکان چهارم را به سادگی و روشنی میتوان "جادو" نامید.[6]
🔷 به اعتقاد جان بیتی نیز جادو اساساً یک پدیده نمایشی است و جنبه وسیلهای تنها بعد سطحی و ظـاهری آن را تشکیل میدهد. جادو بیشتر به هنر شباهت دارد تا علم و برای شناخت آن باید تحلیلی را به کار برد که متفاوت از تحلیل وسیلهای رفتار باشد.
🔶 جادو به تحلیلی بر حسب معنای رفتار نیاز دارد. بنابراین، برای بیتی، معقول یا نامعقول بودن اَعمال جادویی مطرح نیست، بلکه اینها ماهیتی نمادین دارد. پس راه شناخت آن کشف معناهایی است که این نوع اَعمال مجسّم میسازند.[7]
🔷 پس از بیتی، رابرت هورتون سعی داشت تحلیلی کامل از جادو ارائه دهد. البته، بحثهای تفصیلی در این زمینه بسیار است و مجال مستقلی میطلبد، اما به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت:
🔶 جادو نزد مردمشناسان غرب همان اعمال عجیب و غریبی است که اقوام ابتدایی برای دست یابی به اهدافی خاص انجام میدهند. بهترین شاخصهای جادو شاخصهای یازده گانه ویلیام گود میباشد.
🔷 اما این تعریف مردم شناسان از جادو تعریف عامی است که حتی بعضاً با مناسک دینی اشتباه گرفته میشود. از اینرو، آنان بحث جادو را در ضمن بحث دین مطرح میکنند و حتی بعضی جادو را جزیی از دین میانگارند.
🔶 ولی موشکافی معنای جادو و این که دقیقاً مراد جامعه شناسان از جادو چیست، مجال دیگری میطلبد؛ زیرا هر جامعه شناس صاحب نظر تعریفی منحصر به فرد ارائه میکند و شاخصهایی ارائه میدهد که با دیگری متفاوت است.
🔷 با تحقیقات در فرهنگهای مختلف جهان، این اصل پذیرفته شده که تفکر جادویی همراه با تفکر جانپنداری یک فرایند عام و همگانی در میان تمام جامعههای آغازین بوده و برخی معتقدند بشر از سپیدهدم تاریخ با جادو آشنایی داشته است.[8]
🔶 ژان پیاژه نشان داده است که کودکان در جریان رشد خود، از مراحل تفکر جادویی و تفکر جانپندارانه میگذرند.[9]
🔷 درنهایت اینگونه نتیجهگیری میشود که هر چند شاید تعریف سحر و جادو از دید جامعهشناسان غربی با آنچه شرقیان آن را سحر و جادو مینامند، تفاوت داشته باشد، ولی در عین حال تعارف آنان نیز بیارتباط با سحری که در کلام شرقیان به کار میرود، نیست.
🔻 پینوشت:
[4]. ملکم همیلتون، جامعهشناسی دین، ترجمه ثلاثی محسن، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، 1377، ص 54
[5]. همان، ص 55
[6]. همان، ص 59
[7]. همان، صص 61 و 62
[8]. بعلبکی منیر، موسوعة المورد العربیة، دارالعلم للملایین، بیروت، ج۱، ص۶۱۳
[9]. جاهودا گوستاو، روانشناسی خرافات، ترجمه براهنی محمدتقی، تهران، ۱۳۶۲، ج ۱، ص۱۹۰.
#سحر_جادو
#جادوگری
#خرافات
#جن_گیری
#جن_شیطان
#پرستش_جن_شیطان
#جهان_باستان
#فرقه_های_عجیب
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2