eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفیان قدیم و ترس از کرامت 👹👆 #صوفیه #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
مجوز سنگسار پسر لجوج در مسیحیت ✝️🕎👆 #تنبیه_های_عجیب #خشونت_در_مسیحیت_و_یهودیت #انحطاط_درمسیحیت #تحریف_مسیحیت #تحریف_پیامبران_الهی #بدعت_دردین_مسیح #تحریف_تورات_انجیل #نفرت_جهانی_از_قوم_یهود #پرستش_جن_شیطان به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AKSGIF_IR_fatemeh_gif_تصاوير_متحرك_حضرت_فاطمه_س_896.gif
153.2K
@ferghe_mavara السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴 ▪️ گریان روضه ایم و عزادار فاطمه ▪️ عمری اسیر کوچه و بازار فاطمه ▪️ جبران لطف مادریش را کجا توان ▪️ تا بی نهایتیم بدهکار فاطمه ◾️ شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام تسلیت باد.🏴 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹👆 #صوفیه #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب 📝 اینجا بخوانید👇 👇 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹👆 #صوفیه #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_س
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹 قسمت (اول) 1️⃣ 🔴 چیزی که نزد صوفیه از آن تعبیر به شطح می‌شود، در دیگر فرقه‌ها و ادیان دیگر نیز وجود دارد. ازاین‌روی برخی شطح را عاملی فراگیر در ادیان الهی و غیر الهی دانسته‌اند و معتقدند برداشت‌های اشتباه از آموزه‌های ادیان مختلف سبب شده تا برخی از پیروان ادیان، رو به‌سوی شطح گویی بیاورند. 🔷 بدین ترتیب در تأثیر اندیشه‌های هندی در ارتباط با شطح گویی صوفیان – همچنان که زنر نشان داده است- تردیدی نیست. باید دانست که تصوّف پیوند آشکاری با نظام مابعد طبیعی ودانتا دارد و این نکته نه‌تنها از وجود مرشد هندی بسطامی -ابوعلی سندی- که برخی «حقایق نهایی» را به وی آموخت، بلکه از رنگ اندیشه بسطامی و مفاهیم «نیست گرایانه» نهفته در آن به‌خوبی بر می‌آید. 🔶 بسطامی در روز گای می زیست که در آن "شانکارا" و مکتب وی فعالانه در تلاش بودند تا اندیشه "ودانتایی" را إحیاء و نظام پردازی کنند. و گفته‌اند ابو یزید از مؤذن الله اکبر بشنید، گفت من بزرگوارترم. [1] 🔷 یکی از او سؤال کرد که عرش چیست؟ گفت منم. گفت کرسی؟ گفت منم. گفتند خدای را بندگان‌اند بدل ابراهیم و موسی و محمد (صلی الله علیه و آله). گفت آن‌همه منم. گفت خدای را بندگان‌اند بدل جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل. گفت آن‌همه منم. مرد خاموش شد.»[2] 🔶 در کتب دینی هندوان و دیگر آیینه‌ای شرقی نیز شطحیات عرفانی به چشم می‌خورد: [3] برای نمونه می‌توان به مواردی از شطح گویی در دیگرادیان اشاره کرد. 🔷 ایسا اوپانیشاد: آن یگانه، هرچند هرگز تکاپویی ندارد، چابک‌تر از اندیشه است. هرچند آرام و آرمیده است، بر همهٔ چابک‌قدمان سبقت می‌گیرد. می‌پوید و همچنان نمی‌پوید. دور است و لیک همچنان نزدیک هم در همه‌چیز و هم برون از همه‌چیز. 🔶 مایستر اکهارت فیلسوف اروپایی: وقتی پرده برافتاد، دریافتم که خدا و من یگانه‌ایم... من همان محرک بدون تحرکم که جنبندهٔ هر چیز است... اینجا نیز خدا با روح یکی است. 🔷 تی.اس.الیوت نیز اشعار و عباراتی شطح گونه دارد: 🔸 نقطهٔ ساکن جهان روان 🔹تا که ظلمت، نورانی و سکون، رقصان گردد. 🔸 برای آنکه بدانی چها نمی‌دانی، چه راهها باید رفت، راه نادانی، 🔹برای آنکه بدانی چه نیستی اکنون، رهیت باید برون به نیستی اکنون، 🔸 همین که هیچ نداری است، آنچه دارایی، 🔹همین‌که می‌پایی، جایی است که نمی‌پایی. [4] 🔶 میگوییم محتوای شطحیات صوفیه و غیر صوفیه هر چه باشد، نمی‌توان همگی آن‌ها را عاری از معارف منسوب به دین دانست. بنابراین شطحیاتی که از افواه شطح گویان خارج‌شده، معمولاً به خاطر تطبیق نداشتن با معارف دینی مورد مخالفت قرارگرفته است. 🔻پی‌نوشت: [1]. بقلی شیرازی روزبهان، شرح شطحیات، مصحح کربن هنری، مترجم امیر معزی محمدعلی، طهوری، تهران، 1385، ص 110 [2]. عطار نیشابوری فرید الدین، تذکره الاولیاء، مصحح استعلامی محمد، تهران، زوار، 1382، ص 202 [3]. و.ت.استیس، عرفان و فلسفه، مترجم خرمشاهی بهاءالدین، صص 552 - 672 [4]. خالدی احمد، شطح یا پارادوکس، مجله کیهان فرهنگی، 1375، شماره 130 و 131، صص 78 و 79 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....👇👇
انواع شطح گویی نزد صوفیان و ادیان دیگر 👹 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️انواع شطح 🔷 در بیان معنی لغوی شطح علاوه بر معانی مختلف، "دور شدن" و "تجاوز از حد" نیز ذکرشده است. 🔶 با تورق در متون صوفیه می‌توان دریافت که گاه شطح در ساحت کردار و عمل است، گاه در گفتار و گاه در پندار. 🔷 بر اساس این تقسیم از شطح، دو قسم اول، متعلق افعال خمسه تکلیفیه واقع می‌شود ولی شطح در پندار درست است که خللی در سیر و سلوک رحمانی ایجاد می‌کند، ولی شرع مقدس برای این قسم، عِقابی در نظر نگرفته است، چراکه در مقام پندار است و به منصه ظهور در رفتار یا گفتار نرسیده است. 1️⃣ شطح در رفتار 🔶 گریز صوفیه از عقل و شرع زبانزد عام و خاص است به‌گونه‌ای که برای آن موارد بی‌شماری ذکر کرده‌اند. مثلاً «گویند سهل بن عبد الله تستری هر پانزده روز یک‌بار طعام می‌خورد و چون ماه رمضان بودی، تا عید هیچ طعام نخوردی و هر شب چهارصد رکعت نماز کرد.»[1] 🔷 هجویری خود، بر غیر عرفی بودن آن‌ها صحّه می‌گذارد که: «این [کارها] از امکان طاقت آدمیت بیرون است و جز به مشرب الهی نتوان کرد.»[همان] در حکایتی از کتاب حالات و سخنان ابوسعید در باب دیدارش با ابن‌سینا، همین نوع رفتار را می‌توان دید. 🔶 مؤلف از قول ابن‌سینا نقل می‌کند که در آن خلوت و در کنار بو سعید، شب، بی‌آنکه کسی کاری کند، چراغ روشن می‌شد و آفتابه تهی به دخالت کس پر می‌گشت و میخ بی‌دخالت کس بر دیوار کوفته می‌شد.[2] 🔷 یکی از مریدان در حالات ابوسعید نوشته است: او در حال سماع بود مؤذن اذان ظهر گفت و شیخ همچنان در حال بود و جمع در وجد و رقص می‌کردند و نعره می‌زدند در آن لحظه امام محمد قاینی (میزبان شیخ) گفت: نماز, نماز! شیخ گفت: ما در نمازیم! و همچنان در رقص بودند و امام محمد آن‌ها را بگذاشت و در نماز شد.[3] رفتار ملامتیان نیز از همین منظر قابل‌بررسی است و در آثار صوفیه موارد این رفتارها را به فراوانی می‌توان دید. 2️⃣ شطح در گفتار 🔶 این نوع از شطح همان است که شارحان و مصنفان کتاب‌های صوفیه از شطح دارند. شطح در گفتار شامل سخنان غریب و عقل گریز و نامتعارف و گاه خلاف شرع صوفیه است. 🔷 از نمونه‌های بارز آن می‌توان به این مطلب اشاره کرد: «بایزید را گفتند: روز قیامت که می‌شود مردم در زیر لوای محمد (صلی الله علیه وآله) خواهند بود؟ گفت: به خدا قسم که لوای من از لوای محمد بزرگ‌تر است. و در همان‌جا نقل می‌کند که می‌گفت: «سبحانی ما اعظم شانی!» منزهم من چقدر مقامم والا است. این همان جمله‌ای است که فقط درباره خداوند متعال جایز است و هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی نگفته است و گوینده آن قطعاً منحرف است.[4] 3️⃣ شطح در رؤیا و پندار 🔶 رؤیاهای شگفت‌انگیز بعضی از صوفیه و اینکه هرچه در خواب می‌بینند در بیداری هم مشاهده می‌کنند، از این قبیل است. "ابوبکر کتانی" ادعا کرد در خواب خود را همراه علی (علیه السلام) در کوه ابو قبیس دیده است و هنگامی‌که بیدار شد، خود را بالای آن کوه دید. 🔷 و نیز ادّعای برخی مثل مجدالدین بغدادی به دیدار با پیامبر، پس از گذشت قرن‌ها و بسیاری از تجربه‌های کاملاً شخصی صوفیه در عالم فـردی کـه بعضاً اظـهارش دردسر آور هم شده، نه حاصل رفتار و گفتار غیرمتعارف آن‌ها، که نتیجه پندارها و تصورات ‌ بوده است و کم نیستند صوفیانی که مکرّر ادّعا کرده‌اند در رؤیا چیزی به آن‌ها گفته‌شده و در بیداری آن را نوشته بر صفحه‌ای نزد خود دیده‌اند![5] 🔶 بنابراین هر قسم از اقسام شطح که متعرض امور شرعی شود و با شرع مقدس مخالفت داشته باشد، مذموم بوده و ازاین‌جهت است که برخی از صوفیه مورد سرزنش فقها و علمای زمان خود قرارگرفته‌اند تا حدی که نتیجه شطح گویی برخی از صوفیان، به انحراف و خروج از دین کشیده شده است. 🔻پی‌نوشت: [1]. هجویری علی بن عثمان، کشف‌المحجوب، سروش، تهران، 1390، ص 417 [2]. ابوالروح لطف‌الله، حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر، مصحح شفیعی کدکنی محمدرضا، آگاه، تهران، 1366، ص 118 [3]. محمد بن منور، اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر، مصحح صفا ذبیح‌الله، فردوس، تهران، 1388، ص 186 [4]. عطار محمد بن ابراهیم، تذکره الاولیاء، لیدا، تهران، 1390، ص 112 [5]. زرین‌کوب عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، امیرکبیر، تهران، 1390، ص 251 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تمدن گمشده المک 🗿👆 #تمدنهای_ناپدیدشده #افسانه_های_باستانی #قربانی_کردن_انسان #بت_پرستی #پرستش_جن_شیطان #جهان_باستان #عجایب_جهان_باستان #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آینده احتمالی زمین 🌎🌑👆 #عظمت_جهان_هستی #عجایب_جهان_هستی #عجایب_خلقت #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
معابدعجیب باستانی کارناک در مصر 🗿👆 #جهان_باستان #عجایب_جهان_باستان #فرازمینیها #اجنه_فرازمینیها #پرستش_جن_شیطان #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
(سوشیانت) منجی زرتشتیان، که 400 سال پیش باید ظهور می کرد 🔥👆 #ادعاهای_عجیب #مدعیان_دروغین #ادیان_گنوسی #جهان_باستان #عجایب_جهان_باستان #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
AKSGIF_IR_fatemeh_gif_تصاویر_متحرک_حضرت_فاطمه_س705.gif
149.5K
@ferghe_mavara السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴 ▪️ عاقبت از بند غم شد خسته جان فاطمه ▪️ پرگرفت از آشیان مرغ روان فاطمه ▪️ گر بسوزد عالمى از این مصیبت نى عجب ▪️ سوخته یکسر زآتش کین آشیان فاطمه ◾️ شهادت بانوی بی نشان حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام تسلیت باد.🏴 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹👆 #سحر_جادو #جادوگری #خرافات #جن_گیری #جن_شیطان #پرستش_جن_شیطان #جهان_باستان #فرقه_های_عجیب #عجیب_غریب 📝 اینجا بخوانید👇 👇 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹👆 #سحر_جادو #جادوگری #خرافات #جن_گیری #جن_شیطان #پرستش_جن_شیطان #جه
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️مساله سحر از موضوعاتی است که برخی فرقه‌های انحرافی به آن پرداخته و از آن سوء استفاده‌هایی می‌کنند. برای آشنایی نظری با این مقوله به حوزه‌های مختلف سحر می‌پردازیم. 🔷 درباره سحر و جادو در متون دینی، بحث در دو حیطه انجام می‌گیرد: 1🔸 معنای سحر و حقیقت آن چیست؟ 2🔹 آیا سحر مطلقاً حرام است یا در بعضی موارد و بعضی از اقسام آن جایز است؟ 🔶 در این جا قصد آن است تا سحر در منظر علمای جامعه شناس مورد بحث و بررسی قرار ‌گیرد. 🔷 پیش از آن که به بررسی سحر و جادو از منظر دینی بپردازیم و منظر جامعه شناسان را در این باره جویا شویم، لازم است «سحر و جادو» را در اصطلاح جامعه شناسان مورد مطالعه قرار دهیم. 🔶 سحر در میان جامعه‌شناسان بیش‌تر از سوی انسان‌شناسانی که بر جوامع ابتدایی یا قبیله‌ای مطالعاتی داشته‌اند مثل نوتایلرها و منتقدانش بررسی شده است.[1] 🔷 معنای جادو و هدف از جادو و سحر نزد مردم‌شناسان و علمای دینی و متون دینی ما یکی نیست، هر چند بسیار به هم نزدیک است. انسان‌شناسانی که تجربه مستقیم و دست اوّلی از جوامع ابتدایی داشتند، عملکردهایی از این قبایل مشاهده می‌کردند که برایشان بسیار بی‌خردانه می‌نمود. 🔶 نخستین واکنش در برابر این باورداشت‌ها و عملکردهای به ظاهر بی‌خردانه این بود که آن‌ها را به عنوان محصول عقب‌ماندگی و توحّش طرد می‌نمودند. لوی برول (1922‌) آن را خصلتی ماقبل منطقی و فریزر و تایلر آن را اندیشه‌ای ماقبل علمی می‌انگاشتند و این نوع رفتارها را "جادو و سحر" می‌نامیدند. 🔷 به دلیل آن‌که این‌گونه عملکردها رابطه نزدیکی با ادیان ابتدایی آن قبایل داشت و در بیش‌تر موارد، جزیی از مناسک مذهبی آن‌ها بود، تفکیک جادو از دین در هر مورد معیّن، همیشه امکان پذیر نبود، اگرچه برخی از دانشمندان سعی داشتند به طریقی میان دین و جادو تمایز قائل شوند؛ مانند مالینوفسکی که جادو را برای منظور مشخص یا نتیجه معیّن و دین را فاقد منظور مشخص و معیّن می‌دانست و می‌گفت: 🔶 جادو یک فنِ عملی و در برگیرنده کنش‌هایی است که تنها به عنوان وسیله رسیدن به هدف‌های مشخص و مورد انتظار ساخته و پرداخته شده است و حال آن که دین مجموعه‌ای از کنش‌های فی نفسه است که مقصود از آن نفس انجام گرفتن همین کنش‌هاست.[2] 🔷 به هر روی، این کوشش‌ها نشان می‌دهد که مردم‌شناسان تا چه حد سعی در توجیه و تبیین اعمال عجیب و غریب اقوام ابتدایی داشتند و گاهی نیز همچون فریزر، که جادو را منشأ دین می‌دانست، این اعمال را سرمنشأ دین معرفی می‌کنند. ویلیام گود، یازده معیار را برای تمایز جنبه‌های جادویی از جنبه‌های مذهبی برمی شمارد که به آنها اشاره می کنیم: 1🔸 جادو ابزارمندتر است و هدفش رسیدن به نوعی نتیجه نهایی ملموس و مادی است. 2🔹 شگردهای جادو با چشم‌بندی بیش‌تری همراه است. 3🔸 هدف‌های جادو مشخص و محدود است. 4🔹 جادو در جهت هدف‌های فردی است، نه گروهی. 5🔸جادو بیش‌تر یک کار فردی است تا یک فعالیت گروهی. 6🔹 فنون جادویی را می‌توان جا به جا کرد. 7🔸 جادو از جنبه عاطفیِ اندکی برخوردار است. 8🔹 عمل جادو کمتر جنبه اجباری دارد. 9🔸 جادو به شرایط و زمان خاص بستگی ندارد. 10🔹 احتمال ضد اجتماعی بودن جادو بیش‌تر است. 11🔸 جادو به عنوان وسیله به کار برده می‌شود و فی نفسه یک هدف نیست. 🔷 نکته کلی‌تر دیگری که می‌توان درباره جادو گفت این است که مفهومی که ما از جادو داریم به سنّت فرهنگی خاص ما تعلق دارد و فرهنگ‌های دیگر ممکن است در آن اشتراک نداشته باشند.»[3] 🔶 بنابراین، مفهوم جادو به فرهنگ خاص بیش‌تر بستگی دارد و چه بسا عملی را غربی‌ها جادویی تصور کنند، در حالی که آن عمل از نظر کنش‌گر یک عمل کاملاً عادی محسوب می‌شود. 🔻پی‌نوشت: [1]. ملکم همیلتون، جامعه‌شناسی دین، ترجمه ثلاثی محسن، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، 1377، ص 49 [2]. همان، صص 49-52 [3]. همان، ص 52 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....👇👇
معیار سحر و جادو در جامعه شناسی 👹 قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔴 به همین جهت، نادل در بررسی‌اش از باورداشت‌ها و عملکردهای قوم نوپ در افریقای غربی یادآوری می‌کند که ممکن است در نگاه نخست، وسوسه شویم که بسیاری از داروها و عملکردهای درمانی این قوم را در مقوله جادو قرار دهیم، اما بسیاری از این اعمال از دیدگاه خود نوپی‌ها به هیچ روی خارق العاده یا جادویی انگاشته نمی‌شود.[4] 🔷 پس دو معیار را می‌توان در مورد یک عملکرد جادویی به کار بست. برابر با یک معیار، این عمل بر حسب مـقولات مشاهده‌گر جادویی تلقی می‌شود و بنابر معیار دیگر، بر حسب مقولات کنشگر همان عمل می‌تواند درست تجربی به نظر آید. 🔻بنابراین، نادل چهار قضیه امکانی را مطرح می‌سازد: 1🔹 هم کنش‌گر و هم مشاهده‌گر عمل مورد نظر را فن تجربی و عادی می‌دانند. 2🔸 کنش‌گر عمل را معقول و تجربی، ولی مشاهده‌گر آن را غیرتجربی و نادرست به شمار می‌آورد. 3🔹 کنش‌گر عمل را آشکارا و اسرارآمیز می‌انگارد، اما مشاهده‌گر تصور می‌کند این عمل در واقع یک مبنای تجربی درست دارد. 4🔸 کنش‌گر عمل را اسرارآمیز می‌انگارد در حالی که از دیدگاه مشاهده‌گر هم فاقد یک مبنای تجربی درست است.[5] ⭕️ او می‌گوید: امکان چهارم را به سادگی و روشنی می‌توان "جادو" نامید.[6] 🔷 به اعتقاد جان بیتی نیز جادو اساساً یک پدیده نمایشی است و جنبه وسیله‌ای تنها بعد سطحی و ظـاهری آن را تشکیل می‌دهد. جادو بیش‌تر به هنر شباهت دارد تا علم و برای شناخت آن باید تحلیلی را به کار برد که متفاوت از تحلیل وسیله‌ای رفتار باشد. 🔶 جادو به تحلیلی بر حسب معنای رفتار نیاز دارد. بنابراین، برای بیتی، معقول یا نامعقول بودن اَعمال جادویی مطرح نیست، بلکه این‌ها ماهیتی نمادین دارد. پس راه شناخت آن کشف معناهایی است که این نوع اَعمال مجسّم می‌سازند.[7] 🔷 پس از بیتی، رابرت هورتون سعی داشت تحلیلی کامل از جادو ارائه دهد. البته، بحث‌های تفصیلی در این زمینه بسیار است و مجال مستقلی می‌طلبد، اما به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت: 🔶 جادو نزد مردم‌شناسان غرب همان اعمال عجیب و غریبی است که اقوام ابتدایی برای دست یابی به اهدافی خاص انجام می‌دهند. بهترین شاخص‌های جادو شاخص‌های یازده گانه ویلیام گود می‌باشد. 🔷 اما این تعریف مردم شناسان از جادو تعریف عامی است که حتی بعضاً با مناسک دینی اشتباه گرفته می‌شود. از این‌رو، آنان بحث جادو را در ضمن بحث دین مطرح می‌کنند و حتی بعضی جادو را جزیی از دین می‌انگارند. 🔶 ولی موشکافی معنای جادو و این که دقیقاً مراد جامعه شناسان از جادو چیست، مجال دیگری می‌طلبد؛ زیرا هر جامعه شناس صاحب نظر تعریفی منحصر به فرد ارائه می‌کند و شاخص‌هایی ارائه می‌دهد که با دیگری متفاوت است. 🔷 با تحقیقات در فرهنگ‌های مختلف جهان، این اصل پذیرفته شده که تفکر جادویی همراه با تفکر جان‌پنداری یک فرایند عام و همگانی در میان تمام جامعه‌های آغازین بوده و برخی معتقدند بشر از سپیده‌دم تاریخ با جادو آشنایی داشته است.[8] 🔶 ژان پیاژه نشان داده است که کودکان در جریان رشد خود، از مراحل تفکر جادویی و تفکر جان‌پندارانه می‌گذرند.[9] 🔷 درنهایت این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که هر چند شاید تعریف سحر و جادو از دید جامعه‌شناسان غربی با آنچه شرقیان آن را سحر و جادو می‌نامند، تفاوت داشته باشد، ولی در عین حال تعارف آنان نیز بی‌ارتباط با سحری که در کلام شرقیان به کار می‌رود، نیست. 🔻 پی‌نوشت: [4]. ملکم همیلتون، جامعه‌شناسی دین، ترجمه ثلاثی محسن، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، 1377، ص 54 [5]. همان، ص 55 [6]. همان، ص 59 [7]. همان، صص 61 و 62 [8]. بعلبکی منیر، موسوعة المورد العربیة، دارالعلم للملایین، بیروت، ج۱، ص۶۱۳ [9]. جاهودا گوستاو، روان‌شناسی خرافات، ترجمه براهنی محمدتقی، تهران، ۱۳۶۲، ج ۱، ص۱۹۰. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تونل‌های مرموز داعش برای دسترسی به کاخ زیرزمینی ۲۶۰۰ ساله 👆 #جهان_باستان #عجایب_جهان_باستان #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نظر آیت الله مرعشی نجفی در مورد پیدایش تصوف 👹👆 #صوفیه #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
عمرهای طولانی و عجیب پادشاهان سومریان 🗿👆 #جهان_باستان #عجایب_جهان_باستان #آنوناکی_جن #جن_شیطان #فرازمینیها #اجنه_فرازمینیها #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
یوگا خوراکی مسموم برای فرزندانمان! 👹👆 #عرفان_های_کاذب #عرفان_های_نوظهور #ادعاهای_عجیب #مدعیان_دروغین #انسان_محوری #انسان_گرایی #اومانیسم #اباحی_گری #آتئیسم #تناسخ #پرستش_جن_شیطان #فرقه_های_عجیب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کدام‌یک از فرقه‌های صوفیه بر حق است ⁉️👆 قسمت (اول) 1️⃣ 🔴 با توجه به حدیث هفتاد و سه فرقه که صاحبان صحاح و مسندها و مؤلفانِ در ملل و نحل، از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل کرده‌اند که فرمود: 🔷 «امت من بر ۷۳ گروه تقسیم می‌گردند که یک گروه آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ قرار خواهند گرفت.»[1] 🔶 و نیز ادعای صوفیه مبنی بر انحصار راه هدایت به ایشان، می‌خواهیم بدانیم کدام‌یک از فرقه‌های صوفیه بر حق است و صلاحیت هدایت معنوی امت اسلام را بر عهده دارد، یا اینکه تمامی فرقه‌های صوفی صرفاً ادعای هدایت مردم را دارند و این نوع فرقه‌ها فقط مدعی دروغینی بیش نیستند. 🔷 به عقیده شیعه در هر عصر و زمانی فقط یک انسان کامل که از دید شیعه همان امام معصوم است، بیشتر نمی‌تواند باشد. «دلیل بر آنکه در هر عصری امام یکی بیش نیست، آن است که امام باید افضل مردم باشد و افضل می‌تواند دو معنی داشته باشد. 🔶 یا مقصود افضل از جمیع امّت است و یا آنکه منظور افضل از هر یک از افراد امّت و درهرحال افضل یکی بیش نیست، زیرا محال است که فردی افضل از جمیع امّت باشد یا افضل از هر یک از افراد امّت باشد و افضل از او نیز وجود داشته باشد. #صوفیه #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب 📝 اینجا بخوانید👇 👇 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کدام‌یک از فرقه‌های صوفیه بر حق است ⁉️ قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔴 پس اگر چنین امری روا نباشد و این مطلب که امامت از آن افضل است درست باشد مطلب اثبات خواهد شد و امامت در هرزمانی از آن‌یکی خواهد بود.»[2] 🔷 از سوی دیگر صوفیه هم معتقدند که ایشان والیان طریقت هستند –درحالی‌که خود را منسوب به ائمه می‌دانند- و بیش از یک ولی در هر زمان نمی‌تواند رهبر طریقتی مردم باشد. 🔶 برای نمونه متن اجازه‌نامه‌ای که صالح علیشاه برای کیوان قزوینی صادر کرده به‌صراحت راه را منحصر به خود و سلسله خود می‌پندارد و می‌نویسد: «... جز اتصال به فقیر، به صراط المستقیم طریقت، راهی نیست...»[3] 🔷 ولی درعین‌حال می‌بینیم فرقه‌های صوفیه زیادی در حال فعالیت هستند و هرکدام نیز به‌صورت مستقل تحت امر قطب خود رهبری طریقتی پیروان خود را بر عهده‌دارند. 🔶 برای نمونه صاحب کتاب طرائق الحقایق فقط سلسله را به چهارده سلسله تقسیم نموده و درباره آن‌ها نوشته است: «در ذکر سلاسل چهارده‌گانه معروفیه؛ و آنچه نوشته‌اند به دوازده یا به چهارده سلسله و رشته منشعب گشته. ♦️ 1. سهروردیه 2. مولویه 3. نوربخشیه 4. صفویه 5. نعمت اللهیه 6. ذهبیه کبرویه 7. ذهبیه اغتشاشیه 8. بکتاشیه 9. رفاعیه 10. نقشبندیه 11. جمالیه 12. قونیویه 13. قادریه 14. پیر حاجات»[4] 🔷 این تقسیم‌بندی فقط مربوط به سلسله معروفیه بود، با قطع‌نظر از سلسله‌های دیگر، در میان سلسله معروفیه به‌راستی کدام سلسله راه درست را می‌پیماید؟ ♦️ آیا می‌توان تشخیص داد که کدام‌یک از سلسله‌های صوفیه ادعای درستی می‌کنند ❓ ♦️ ازاین‌رو سوالی که پیش می‌آید این است که باوجود تعدد فرقه‌های متعدد و رهبران مستقل، کدام فرقه صوفیه راه هدایت را می‌پیماید و کدام‌یک مغز دین محسوب می‌شوند ❓ ♦️ به‌راستی کدام قطب صوفیه می‌تواند مصداق انسان کامل باشد❓ ♦️ اگر اقطاب صوفیه مصداق انسان کامل باشند، پس تکلیف عقاید شیعه که معتقد است امام زمان (عجل الله فرجه) مصداق انسان کامل است، چه می‌شود ❓ ♦️ آیا صوفیه امام زمان (عجل الله فرجه) را به‌عنوان انسان کامل قبول ندارند ❓ ♦️ یا اینکه صوفیه معتقدند در هر عصر دو انسان کامل می‌تواند وجود داشته باشد ❓ ♦️ در صورت پذیرش چنین عقیده‌ای، در عقیده صوفیه آیا مقام قطب هم سنگ امام زمان (عجل الله فرجه) است ❓ 🔷 همه این موارد غیر از عقاید انحرافی است که صوفیه برای خود بیان کرده‌اند. 🔶 علامه طباطبایی در رد ادعای صوفیه، جدا کردن طریقت و شریعت را توسط صوفیان عارف‌نما ناصحیح می‌داند و آن را از ریشه باطل دانسته و در این زمینه می‌گوید: 🔷 «اگر دعوای آنان در تقسیم دین به شریعت و طریقت و حقیقت درست باشد یعنی آنچه آنان می‌گویند مغز و لب حقیقت بوده و ظواهر دینی به‌منزلهٔ پوسته و رویی آن باشد و نیز اگر اظهار و علنی کردن آن مغز و دور ریختن آن پوسته کار صحیحی بود؛ خوب بود آورندهٔ شرع، خود این کار را می‌کرد. 🔶 و آورندهٔ شرع مانند این صوفیان به همهٔ مردم اعلام می‌نمود تا همه به پوسته اکتفا نکنند و از مغز محروم نشوند و اگر این کار صحیح نیست باید بدانند که بعد از حق چیزی جز ضلالت نمی‌تواند باشد.»[5] ♦️ بنابراین درمی‌یابیم که ادعای صوفیه مبنی بر مغز دین بودن و انحصار راه طریقت به ایشان گزافی بیش نیست، چراکه با معارف اسلامی در این زمینه مخالفت دارد. 🔻پی‌نوشت: [1]. سنن ابی داود ج ۳ ص ۱۹۸؛ مستدرک حاکم، ج ۱، ص ۱۲۸؛ در المنثور، سیوطی، ج ۲، ص ۲۸۴ [2]. پهلوان منصور، ترجمه کمال‌الدین، دارالحدیث، قم، 1380، ج 1، ص 194 [3]. هیات تحریریه کتاب‌نامه صالح، نامه‌های صالح، حقیقت، تهران، 1380، ص 17 [4]. شیرازی محمد معصوم (معصوم علیشاه)، طرائق الحقایق، مصحح محجوب محمدجعفر، سنایی، تهران، 1382، صص 306 و 307 [5]. طباطبایی محمدحسین، تفسیر المیزان، جلد ۵، قم، انتشارات موسسه نشر اسلامی، ص ۲۸۷ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
رادارهای انسانی 📡👆 #عجیب_غریب به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2