🌸 @ferghe_mavara
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌙🌸 حلول ماه ربيع الاول مبارك باد
🌙🌸 ماه ربيع الاول از ماه هاي فرخنده براي شيعيان است.
🍃🌸 حادثه مهم و تاريخي ليله المبيت، هجرت حضرت محمد صلي الله عليه و آله از مكه به مدينه
🍃🌸 ولادت خجسته آن حضرت و امام جعفر صادق عليه السلام
🍃🌸 ازدواج خجسته شان با حضرت خديجه عليها السلام
🍃🌸 آغاز امامت امام مهدي (عج)، عيدالزهرا
🍃🌸 از جمله حوادث فرخنده اين ماه است.
🌙🌸 در اين ماه خجسته، نسيم سحري جان مايه عشق را به گستره خاكيان مي فرستد.
🍃🌸 شاخه هاي مهربان درختان، گونه به رنگ فلق مي سايند. آبشاري از نور، خنده هاي شادمان خورشيد را به زمينيان مي بخشد و جوشش از شكوه آسمان را در بر مي گيرد.
🍃🌸 جوانه هاي تبسم لب ها را شاداب از طراوت تغزلي ديگر كرده و همگي قدوم نوزادي را كه سبب آفرينش است تبريك مي گويند كه يا محمّد! پيامبر مهر و مهرياني !
🍃🌸 اي بهار آفرينش! اي سبب خلقت! . نامت بلند و دينت پاينده باد ...
#حلول_ماه_ربیع_الاول_مبارک_باد
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« آمن حوتپ چهارم » یا اخن اتن فرعون مرتد مصر باستان 🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ یکی از حیاتی ترین دوره های مصر باستان مربوط میشود به حکومت " آمن حوتپ " چهارم یا " اخن اتن " است.
🔷 این دوره حکومتی تنها دوره ای است که وارد مباحث مختلف دانشگاهی شده و امروزه در دانشگاههای بزرگ جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد .
🔶 در این دوره حکومتی برای اولین بار به باورها و اعتقادات جامعه حمله میشود و گروه های مختلف حکومتی پایه های قدرت خود را سست می بینند .
🔷 کاهنان مذهبی اولین کسانی هستند که قدرت و اعتبار خود را در خطر می بینند, افراد عامی جامعه نمیتوانند خدایان و بت های دیگرشان را فراموش کنند ، این اولین شگفتی جامعه شناسی که شکل میگیرد .
♦️ مردم برای اولین بار از عدالت گریزانند روحانیون یک مبارزه زیرزمینی و مخفی را هدایت می کنند و بعد از فروپاشی حکومت " اخن اتن " سعی می کنند تمام اثار بجا مانده از این فرعون انقلابی را از بین ببرند.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻🔻
« آمن حوتپ چهارم » یا اخن اتن فرعون مرتد مصر باستان 🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ یکی از اسرار دنیای باستان در سال 1926 در مجموعه عظیم مذهبی " کاراناک " بخشی از شهر از بین رفته " تبس " کشف شد .
🔶 طی هزاران سال, کاشفان و جهانگردان در میان این خرابه ها به جستجو مشغول بودند و از شگوه و جلال گذشته دور بر خود می لرزیدند, غافل از اینکه چیزی به عمد از انان پنهان نگاه داشته شده است .
🔷 یک معبد ساخته شده توسط فرعون " آمن حوتپ " چهارم که در اوایل حکمرانی وی ( 1353 - 1335 قبل از میلاد ) قطعه قطعه شده و در درون دیوارها و پی بناهای دیگر مخفی شده بود .
🔶 تخریب معبد مزبور بخشی از اقداماتی بود که هدف ان از میان بردن کلیه اثار مربوط به این پادشاه منفور می شد .
🔷 یعنی بدور افکندن انچه او را یاد اور می شد و انگار وجود او از بن وریشه در جامعه ای که زشتکاری, امری نکوهیده بود سرنوشت او, بدترین سرنوشتها بود . بگونه ای که انگار او هرگز وجود نداشته است.!
🔶 قرائن مربوط به این حذف تاریخی طی 25 سال و در هنگام مرمت سازی بناهای دیگر توسط باستان شناسی بنام " هنری شوریر " صورت گرفت .
🔷 شوریر در حالیکه مشغول کشف یکی از دو دروازه عظیم در معبد " آمن " و نیز زیر بنای یک تالار عظیم ستون دار بود, بیش از 20 هزار قطعه سنگ کوچک پیدا کرد .
🔶 قطعات مزبور به اندازه یکنواختی تراشیده شده بودند. تقریبا" هر سنگ به شکل مستطیل در ابعاد 5/22 * 25 * 50 سانتیمتر بودند .
🔷 برخی قطعات اثار رنگ خوردگی داشتند و بسیاری نیز با اشگال برجسته ای زینت داده شده بودند – که بنظر میرسید خود قسمتهایی از تصاویر بمراتب بزرگتری باشند .
🔶 از آنجا که اندازه قطعات سنگ سیاه بیش از سه وجب نمی شد, کارگران مصری انها را " ثلاث " به معنی سه در زبان عربی نامگذاری کردند .
🔷 قطعات مزبور بیشتر از سوی حفاران در " تبس " و در نقاط دیگر کشف شده بودند . اما هیچکس نتوانسته بود توضیحات قانع کننده ای پیرامون منشاء و مفهوم انها ارائه دهد .
🔶 از سوی دیگر هنری شوریر در مجموعه کاراناک بناهای در هم شکسته دیگری منقوش به نام " آمن حوتپ " چهارم یافت . آیا از این سنگها میخواستند مثل کاشی کاریهای امروزی ما استفاده کنند.؟
🔷 او نتیجه گرفت این قطعات و " ثلاث " ها ی یافت شده قبلی, می بایست بخشی از یک معبد ویران شده باشند .
🔶 وضعیت قطعات سنگی دلالت بر ان داشتند که وضعیت کنونی انها نه ناشی از درهم کوبیده شدن و رها شدن به حال خود, بلکه از انتقال دقیق انهاست . بسیاری از سنگها, نشان از علائم غیر قابل انکار خشم و نفرت نسبت به خانواده سلطنتی داشتند .
🔷 "این تکه سنگهای نقاشی شده که با کمک رایانه در کنار هم قرار داده و منظم شده, بخشی از معبد شاه مرتد " آخن آتن " است که بعد از مرگ او ویران و تکه های آن پنهان شده بود .
🔶 این کاشی ها یا همان ثلاث ها بعد از گذشت 3000 سال توسط باستان شناسان کشف و گوشه از واقعیت تاریخ برای نسل امروز اشکار شد."
🔷 نقوش مربوط به همسر " آمن حوتپ " ملکه " نفرتیتی " عامدا" مخدوش شده بودند, برخی را طوری قرار داده بودند که تصویر ملکه به حالت وارانه بود .
🔶 در خارج از این مجموعه, حفاران شوریر پایه های 28 مجسمه عظیم " آمن حوتپ " چهارم, بعلاوه بقایای متلاشی شده 25 مجسمه غولپیکر دیگر را یافتند که نشان می داد پیکره ها از جای خود نقش زمین شده اند .
🔷 هدف از این خرابکاریها مخدوش کردن یکی از فراعنه سلسله هجدهم بود . یعنی " آمن حوتپ" فرزند سلاله ای از شاهان جنگجو و متکبر .
♦️ در سال 1550 قبل از میلاد, بنیانگذار دودمان وی " احموز " مصر را از یوغ یک قرن تسلط یک قبیله متجاوز اسیایی تبار رها ساخت . این اغاز عصری 500 ساله بود که به " پادشاهی نوین " مشهور است .
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻🔻
« آمن حوتپ چهارم » یا اخن اتن فرعون مرتد مصر باستان 🔻
قسمت (سوم) 3️⃣
♦️ نیاکان " آمن حوتپ " امپراطوری بی همتا از نظر نفوذ و قدرت برپا ساختند .
🔷 قلمرو پادشاهی انان در جنوب افریقا تا سودان – و از شرق تا سینا و غرب اسیا را در بر میگرفت . شاهان " پادشاهی نوین " ضمن وفاداری به تبار خود, " تبس " منزلگاه نیاکان خود را پایتخت مذهبی مصر قرار دادند .
🔶 در ساحل رود نیل انان معابد بزرگی ساختند, و سه کیلومتر دورتر در یک وادی متروک در حاشیه کویر گورهای سلطنتی خود را بر پا کردند و دیوارهای ان را با نقوش حجاری شده و تصاویر نقاشی شده از خود و خدایان مورد علاقه خویش مزین ساختند .
🔷 اما " آمن حوتپ " چهارم راه خود را از نیاکانش جدا کرده بود . او پرستش در پرستشگاه بزرگ و عمومی خدایان مختلف را رها کرده و فقط یک خالق " رع " خدای خورشید – را که توسط " آتن " تجسم می یافت پرستش نمود .
🔶 " آتن " همان صفحه مدوری بود که اشعه های حیات بخش خورشید را ساطع میکرد .
🔷 در سال پنجم حکومت خویش – این فرعون مرتد ( لقبی که مردم مصر باستان به این پادشاه داده بودند ) اعلام کرد که از آن به بعد نام او " آخن آتن " خواهد بود .
🔶 معنی دقیق این نام مورد اختلاف است – اما روشن است که این نام معرف ارادت پادشاه نسبت به خدای جدید بود .( البته بسیار اعتقاد دارند این نام یعنی خدمتگذار آتن ) علیرغم تلاشهای فراوان " آخن آتن " تکریم و پرستش " آتن " در قلوب مصریان جای نگرفت .
🔷 طولی نکشید که پس از مرگ فرعون, خدایان و الهه های گذشته مجددا" مطرح گشتند – و پیروزمندانه در گورها و معابد نیاکان " آخن آتن " جای گرفتند .
🔶 از قرار معلوم به عنوان تنبیه این فرعون مرتد, کاتبان کاهن – نام " آخن آتن " را از فهرست شاهان تاریخی مصر حذف نمودند .
🔷 از آنجا که اشاره به حیات او غیر قابل اجتناب بود , مورخان از او با عنوان مبهم " حکومت آن ملعون " یا دوران " آن یاغی " یاد میکردند .
🔶 " آخن آتن " فرزند شاه " آمن خوتپ " سوم و همسر اصلی او ملکه " تیه " بود . در زمان تولد او " پادشاهی نوین " در اوج شکوفایی خود قرار داشت و نفوذ ان فراتر از مرزهایش گسترش یافته بود .
🔷 تاریخ دقیق جلوس " آمن حوتپ " چهارم به تخت سلطنت مورد اختلاف است – اما احتمالا" این امر در حوالی سال 1353 قبل از میلاد بوقوع پیوست .
🔶 برخی مورخان معتقدند که فرعون جدید ممکن است چندین سال بطور مشترک با پدرش حکمرانی می کرده است . شواهد حاکی از آنند که حکومت حداقل 4 پادشاه با هم تلاقی داشته است .
🔷 این که آیا ممکن است " آمن حوتپ " سوم و چهارم برای مدت زمانی بطور مشترک بر مصر حکمرانی میکردند یکی از بحث برانگیزترین مسائل مربوط به آن دوران محسوب میشود .
🔶 حتی اگر پدر " آمن حوتپ " چهارم در قید حیات بوده باشد – وی یک شبه انقلاب مذهبی خود را انجام نداده است .
🔷 با این وجود واضع است که به غیر از خدای خورشید دیگر خدایان مصر تحت عناوین, اشگال و صور مختلف او را مجذوب نمی ساختند . او بطور فزاینده ای دلبستگی خود - و بعد هم نام خود را – به خدای خورشید که او آن را " آتن " مینامید و خورشید حیات بخش بود – معطوف داشت .
🔶 قرائن مختلف نشان میدهند که مردمان عادی موظف بودند فرعون " آمن حوتپ " چهارم را بمثابه مجری قدرت " آتن " پرستش کنند . " آخن آتن " تلاشهای خود برای تغییر مذهب حکومتی را شدت بخشید .
🔷 بر روی دیوارهای یکی از معابد جدید او در " تبس " نه فقط سروده های وی در ستایش " آتن " وجود داشت – بلکه ناکامیهای خدایان کهن را که او مایل به بی اعتبار کردنشان بود را شرح داده بود .
🔶 در سال پنجم فرمانروایی " آخن آتن ", او با ممنوع اعلام کردن پرستش خدایان مختلف مصر - بخصوص " آمن " شالوده مذهب را دچار لرزش کرد و دستور بستن معابد در سراسر قلمرو خویش را صادر نمود . کاهنان مصر وحشتزده شدند .
🔷 در رژیم گذشته, آنان از اعتبار و قدرت بی همتای برخوردار بودند . در سرتاسر سلسله هجدهم , معابد ویژه " آمن " امور اقتصاد کشور را در انحصار خود داشتند .
🔶 عشریه ها و باج و خراجها به داخل خزائن " آمن " سرازیر بود – و انبارهای متعلق به این خدا, جایگاه غله مازاد کشور بحساب می امد .
🔷 کاهنان معبد " آمن " هیاتهای تجاری خود را به کشورهای بیگانه اعزام می داشتند و کارگران شاغل درآن کشور را تحت کنترل خود داشتند . اما امکان انکار فرعون بصورت علنی وجود نداشت .
♦️ از قرار معلوم – کاهنان معبد " آمن " به اعتقادات خود پایبند ماندند. (بقول جامعه شناسان امروز بصورت زیرزمینی و مخفی برای بدست اوردن قدرت گذشته خود تلاش میکردند ) اما به دستور فرمانروای سلطنتی , مظاهر کیش آنها از بین برده شد .
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻🔻
نام بلوتوث از روی نام پادشاه وایکینگ گرفته شده است 🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کوه « زندان سلیمان » در تکاب ⛰🔺
#رازهای_حل_نشده_تاریخ
#واقعیت_یا_تخیل
#جن
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
خرافه دق الباب هفت مسجد در پایان ماه صفر 🔺
#بدعت_در_دین
#خرافات
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
🌸 @ferghe_mavara
🌙 🌸حلول ماه ربيع الاول
🍃🌸 ماه شادمانی اهل بیت (علیهم السلام)
🍃🌸 برمسلمین جهان مبارک 🌸🍃
#حلول_ماه_ربیع_الاول_مبارک_باد
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 نمایش اجساد فرازمینیها در کنگرۀ مکزیک 👽🔺
♦️ تصاویر از شواهد ارائه شده دانشمندان از اجساد فسیل در کنگره مکزیک
🔷 پارلمان مکزیک اجساد فسیل هزار ساله دو موجود غیرانسانی مرتبط با UFO/UAP یافت شده از یک معدن در پرو را به نمایش گذاشته است.
🔶 دانشمندان مکزیک میگویند غیرزمینی یا زمینی بودن این اجساد مشخص نیست ولی دادههای DNA غیرانسانی بودن آنها را اثبات کرده است.
🔷 اطلاعات بیشتر که توسط دانشمندان مکزیک در کنگره این کشور ارائه شده است:
🔶 از اجساد فسیل ۳۵ درصد داده ژنتیکی استخراج شده که مانند هیچ چیز شناختهشده بروی زمین نیست.
🔷 اجساد دارای ساختار استخوانی همچون پرندگان و گردن جمعشونده هستند.
🔶 ۶۰ سانتیمتر قد و سه انگشت دارند.
🔷 در بدن آنها ایمپلنت فلزی یافت شده است.
🔻 محققان: اجساد «بیگانگان» در کنگره مکزیک تقلبیاند!
♦️ دو «موجود غیرانسانی»، ترکیبی از استخوانهای انسان و حیوان هستند که با چسب و پوست تقلبی به هم متصل شدهاند.
#ادعاهای_عجیب
#واقعیت_یا_تخیل
#فرازمینیها
#اجنه_فرازمینیها
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« آمن حوتپ چهارم » یا اخن اتن فرعون مرتد مصر باستان 🔻
قسمت (چهارم) 4️⃣
♦️ کاهنان تیزهوش تر باورهای خود را منطبق با اعتقادات فرعون نمودند .
🔷 زمانی که فرعون شکل جدیدی از جشن و روز شادی را در تکریم " آتن " اعلام نمود, مطمئنا" کاهنانی در میان حضار این مراسم وجود داشته اند .
🔶 " آخن آتن " برای پرستش خدای خود, پرستشگاهیهایی در " تبس " در کنار معبد عظیم " آمن " بنا کرد .
🔷 در این مجموعه که شاید بیش از نیم کیلومتر طول داشت, فرعون قرص خورشید را در فضای باز و در محوطه ای با قربانگاههای وسیع, مورد تکریم و پرستش قرار می داد .
🔶 دیوارهای این پرستشگاهها با تصاویر بسیار زیبا و رنگی حجاری شده از " آخن آتن "و " نفرتیتی " و دخترانشان پوشیده بود که در ارتباط مستقیم با رب النوع خود قرار داشتند .
🔷 پرتو خورشید در تصاویر, به دستهای دراز شده شبیه انسان می رسید که در حال لمس پادشاه با وسیله ای بنام " آخن " ( سمبل زندگی ) بودند . " نفرتیتی " نقش مهمی را در گرامیداشت این کیش ایفا میکرد .
🔶 قرائن مربوط به اشکال برجسته موجود در معبدی که برای استفاده او ساخته شده بود نشان می دهند که نام و تصویر وی – دست کم دو برابر نام و تصویر پادشاه در آنجا حجاری شده اند .
🔷 کتیبه های یافت شده در " کارناک " و نقاط دیگر از او با فهرست بلند بالایی از القاب اغراق آمیز یاد می کنند : احسان گر بزرگ – بانوی ملاحت , محبوب , بانوی مصر علیا و سفلی , همسر پادشاه بزرگ که او را دوست می دارد ,بانوی دو سرزمین ...
🔶 دختران " نفرتیتی " نیز در پرستش " آتن " شرکت می جستند . دختر بزرگ او , احتمالا" درست قبل از رسیدن پدر به تاج و تخت بدنیا آمد بود .
🔷 در تصاویر مربوط به سالهای اول حکمرانی " آخن آتن " دختر ارشد او به صورت یک کودک نوپا به تصویر کشیده شده است که لباسی همانند مادر خود بر تن داشته و یک زنگوله مصری را تکان می دهد .
🔶 زیر نویس تصویر چنین است : دختر شاه – " مریت آتن " که فرعون او را دوست دارد از همسر بزرگ شاه " نفرتیتی که عمرش درازباد متولد شده است .
🔷 ظرف چند سال – تصاویر دو خواهر " مریت آتن " به نامهای " مکت آتن " و " آنخس آتن " نیز در حجاریها ظاهر شدند . اگر پسرانی از پیوند " نفرتیتی " و " اخن آتن " بدنیا امده باشند ذکری از انها در تصاویر به میان نیامده است .
🔶 در اسناد یافت شده از مراسم معرفی و آغاز حکمفرمایی " آخن آتن " فهرست هدایایی از قبیل – نان , ماء الشعیر ,گله هایی از حیوانات شاخدار , جانوران شکاری , ماکیان , شراب , میوه , بخور , و انواع سبزیجات تازه را نشان می دهندو
🔷 اشراف و صاحب منصبان ارشد نظامی و نخبگان دربار , بدستور فرعون برای ادای احترام به وی فراخوانده شدند . " انان به حضور وی پذیرفته شدند و در برابر او بخاک افتادند و زمین را بوسیدند .
🔶 اعلیحضرت به آنان گفت : به " آخن آتن " نظر کنید که خدای خورشید مایل است برای گرامیداشت او محل یادبودی بر پا سازد ." انگاه شاه طرحهای مربوط به پایتخت جدید را بر شمرده و برخی از بناهای دولتی اصلی را مشخص ساخت .
🔷 یک کاخ و عمارت برای خدای خورشید , یک کاخ مخصوص خوشی و شادی , اقامتگاههای سلطنتی و یک سایه بان مخصوص برای ملکه .
🔶 پیش از انکه حتی رنگ بناها خشک شوند و غبار سنگتراشها فرو نشیند, " آخن آتن " خانواده خود را به محل جدید نقل مکان داد و سپس ترتیب مراسم پادشاهی خداگونه خود را داد .
🔷 وی سوار بر ارابه جنگی و در حالیکه از سوی درباریان , کاهنان , گاردهای محافظ و ملازمان همراهی می شد از جاده ای که محل سکونت کاملا" جدا و قلعه مانند او را به معبد بزرگ " آتن " و کاخ عظیم متصل میکرد – عبور نمود .
🔶 کاخ مزبور, مجموعه ای از سالنها و محوطه های باشکوه مزین به مجسمه های عظیم و حیرت اوری که شخصیت سلطنتی او را نشان می دادند, تشکیل شده بود .
♦️ در این مکان پر هیبت – وی هیاتهای اعزامی از خارج را به حضور می پذیرفت, و خود را در بالکن کاخ به معرض تماشای مردم می گذاشت و برای کسانی که به او احترام می گذاشتند و برای دیدن او تجمع میکردند, زیور الات طلا و هدایای دیگر پرتاب میکرد .
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻🔻
« آمن حوتپ چهارم » یا اخن اتن فرعون مرتد مصر باستان 🔻
قسمت (پایانی) 5️⃣
♦️ طی چند سالی که از حیات این شهر می گذشت – جمعیت آن بین 20 تا 50 هزار نفر بود که شامل افراد زیر بود :
🔷 کاهنان ,دیوانسالاران , تجار , هنرمندان , قایقرانان و خانواده هایشان .. نیروی نظامی مشتمل بر نگهبانان پیاده و سواره مامور حفظ نظم بودند . 3000 سال بعد ساختمان مرکزی نظامی و اصطبلهای ان کشف گردید .
🔶 برای کسانی که از رودخانه فاصله داشتند – چاه های عمیقی حفر گردید و کارگاههای عصارگیری و نانوائیهایی که از سوی معبد اداره می شدند, عصاره جو و نان تولید میکردند و انرا در اختیار مردم قرار می دادند تا علاوه بر تغذیه خود آنرا به خدای " آتن " تقدیم نمایند .
🔷 اگر چه درباریان نزدیک " آخن آتن " عمارات خود را در اطراف کاخ او بر پا می ساختند, اما تفاوتهای طبقاتی مردم چندان بچشم نمی امد .
🔶 خانه ارابه رانی بنام " رانفر " چندان فاصله ای از خانه مجلل یکی از صاحب منصبان ارشد نظامی بنام " راموس " نداشت .
🔷 برای اولین بار در تمام سلسله فراعنه یک برابری غیر قابل انکار بچشم میخورد . بسیاری از هنرها و بخصوص حجاران و نقاشان دارای نگرش جدیدی شده بودند. شعار عجیب " آخن آتن " که می گفت : ما همه خدمتگزاران" آتن " هستیم .
🔶 یکی از موارد بینظیر مجسمه زیبایی از نفرتی تی همسر فرعون اخن اتن – این مجسمه عمدا" نیمه تمام گذاشته شد تا به عنوان مجسمه مدل به کار رود .
🔷 چشم سمت چپ خالی است تا به کار اموزان مجسمه سازی نشان داده شود چگونه باید چشم شیشه ای را جاسازی کنند و در محل مرد نظر نصب گردد .
🔶 این اثر بی همتا از منزل و کارگاه توتموس بعد از گذشت 3000 سال کشف شد و اکنون شاهدی برای نسل حاضر است.
🔷 همانگونه که در بالا گفته شد : برای اولین بار خانه ها تقریبا" یک شکل شدند و تنها افراد بسیار کمی از این قاعده مستثناء بودند – که انهم بخاطره نزدیکی به " آخن آتن " بود .
🔶 هنرمندان دارای ارزش والائی شدند و فرعون سعی کرد راحتی آنها را بگونه ای فراهم اورد . به عنوان مثال:
🔷 پیکرتراش اصلی شهر بنام " توتموس " در مجموعه ای زندگی میکرد که شامل خانه محل سکونت – کارگاه و یک انبار که ابزار کار او در ان قرار داشت .
🔶 در این مجموعه او بر شمایل خانواده سلطنتی و استفاده از انها به عنوان مدل ابنیه عمومی و پرستشگاههای خصوصی بررسی و کار میکرد .
🔷 یکی دیگر از وظیفه او آموزش جوانان و محصلین عاشق این فن با ارزش بود . هنگامیکه این شهر بحال خود رها شد – آخرین ساکنین خانه این هنرمند, برخی از آثار و مدلهای نا تمام او را بر جای گذاشتند .
🔶 با فرو ریختن خانه و جابجایی شنها – این آثار هنری فراموش شده و مدفون شدند .
♦️ یکی از با ارزش ترین اشیاء یافته شده از این بناء سر مجسمه " نفرتیتی " میباشد که کار آموزان برای آموزش از آن استفاده میکردند .
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#پرستش_حیوانات
#پرستش_انسان
#پرستش_غیرخدا
#پرستش_جن
#پرستش_جن_شیطان
#بت_پرستی
#ادیان_گنوسی
#ادیان_ستاره_پرست
#ستاره_پرستان
#رازهای_حل_نشده_تاریخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
در قرون وسطی کلیسا اعلام کرد گربه ها شیطانی هستند 🐈🔺
#قرون_وسطی
#خرافات
#جاهلیت
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
رؤیای سفر کردن در زمان ، به گذشته و آینده 🔺
#سفر_در_زمان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سبک پاک شدن از گناهان در فرقه ضاله بهائیت ✡️🔺
#شیخیه_بابیت_بهائیت #مدعیان_دروغین #مدعیان_دروغین_مهدویت #مدعیان_پیامبری #مدعیان_خدایی #غُلات_غالی_غلو_گزافه_گویی #ادعاهای_عجیب #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #تحریف_پیامبران_الهی #خدا_نا_باوری #زنا_با_محارم #فرقه_سازی_دراسلام #کتابهای_عجیب #همجنس_بازی #فرقه_های_مخوف #فرقه_های_ضاله #نفرت_جهانی_از_قوم_یهود #فرقه_نژاد_پرست_یهود #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مستند: گزارش « اسلو » ناگفته های تاریخ 🔺
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ این مستند ( 11 قسمتی ) به برسی گزارشی سری از سلاحهای مرگبار آلمان نازی که به سفارت بریتانیا در اسلو پایتخت نروژ فرستاده شده می پردازد.
#قربانی_کردن_انسان
#قاتلان_روانی
#خونخواران_تاریخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
افراط در آزادی میل جنسی در آموزههای « اوشو » 🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ مسئله نیاز جنسی، یکی از مسائل مهم و اساسی انسان است. هرم مازلو یا همان هرم سلسله مراتب نیازهای انسان مازلو، یک تئوری انگیزشی پنج لایه در روانشناسی است. مازلو به عنوان پدر روانشناسی انسانگرا شناخته میشود.
🔻هرم مازلو به این صورت است:
1️⃣ نیازهای فیزیولوژیکی،
2️⃣ نیازهای امنیتی،
3️⃣ نیازهای اجتماعی،
4️⃣ نیازهای احترامی،
5️⃣ نیازهای خودشکوفایی.
♦️مازلو در طبقه اول یعنی نیازهای فیزیولوژیکی هوا، غذا، آب، مسکن، نیازهای جنسی و خواب را قرار میدهد.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
افراط در آزادی میل جنسی در آموزههای « اوشو » 🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ یکی از نیازهای اولیه و اساسی بشر، میل به جنس مخالف و ارتباط با آن است. برخی از مکاتب و آیینها که اصالت را به لذت گرایی میدهند، میل جنسی را یک هدف دانسته و به کامجوییهای جنسی اصالت داده است.
🔷 مکاتبی که میل جنسی را یک اصل نمیدانند، بلکه مقدمهای برای یک امر دیگر میشمارند هم متعدد هستند.
🔶 دین اسلام اصالتی به میل جنسی نمیدهد، ولی آن را یک میل زاید و مزاحم هم نمیداند؛ بلکه بخشی از نظام آفرینش و نظام خلقت اَحسن دانسته و اتفاقاً توصیه به بهرهمندی از آن دارد.
🔷 در قران کریم میبینیم که برای رفع میل جنسی، دستور به نکاح داده شده و در قالب ازدواج، این امر توصیه شده است.
🔶 همچنین حدود و شرایط مشخصی ارایه شده است: «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ [نور/32] باید مردان بیزن و زنان بیشوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید.»
🔷 «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [نور/31]
🔶 زنان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود، جز آنچه قهراً ظاهر میشود (بر بیگانه) آشکار نسازند و باید سینه و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند، جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود یا پسران برادران و پسران خواهران خود یا زنان خود (یعنی زنان مسلمه) یا کنیزان ملکی خویش یا مردان اتباع خانواده که رغبت به زنان ندارند یا اطفالی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و ای اهل ایمان، همه به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید.»
🔷 قران کریم نه تنها نهی در مورد ازدواج ندارد، بلکه توصیه کرده است و حدود و شرایط بهرهمندی از میل جنسی را به صورت دقیق و با ضوابط ارائه داده است.
🔶 باگوان راجنیش مشهور به اوشو، سبک زندگی خاصی در رابطه با میل جنسی انسان ارائه میدهد. وی دائم بر عشق، شادی و مراقبه تأکید میکرد.
🔷 اوشو هم مانند مکتب اسلام، میل جنسی را یک اصل و غایت نمیداند، اما ارتباط و عشقهای زمینی را یک نیاز زاید، مانع و مزاحم برای انسان میشمارد؛ لذا اوشو همه اهمیت عشق جنسی و ارضاء آزادانه آن را در این میداند که انسان را به مراقبه برساند.
🔶 اوشو معتقد است کوتاهترین و آسانترین راه کمال برای انسان، ارتباط جنسی (به معنای هرزگی و روابط نامشروع و غیرمتعارف و غیر شرعی) است.
🔷 اوشو میگوید: «برای رسیدن به معرفت فردی، دو راه وجود دارد: رابطه جنسی و مراقبه؛ رابطه جنسی راهی است که توسط طبیعت، تأمین شده است. رابطه جنسی راه طبیعت است؛ حیوانات آن را دارند، پرندگان آن را دارند.»[1]
♦️ «کامجوییهایی از این دست، شخص را سِیر و خسته و دلزده میکند و آنگاه او به مراقبه روی میآورد.»[2]
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
افراط در آزادی میل جنسی در آموزههای « اوشو » 🔻
قسمت (پایانی) 3️⃣
♦️ مکتب اوشو جزء مکاتبی است که دچار افراط و تفریط هستند و او برداشتهای شخصی و تحلیلهای خود را به عنوان یک مکتب و سبک زندگی ارائه میدهد؛ در حالیکه مستندات برای ارائه یک سبک زندگی، باید منبع وحیانی، عقلی، تحلیلهای علمی و روانشناسی و ... داشته باشد و سخنان اوشو فاقد این منابع است.
🔷 همچنین آسیبهای فردی و اجتماعی آموزههای اوشو، خود باعث رد و باطل شدن مکتبش میشود.
🔶 اوشو مدعی است با افراط در روابط جنسی نامحدود و بی قید و بند، انسان از میل جنسی سیراب شده، در نتیجه توجهش به مراقبه و کمال معطوف میشود.
🔷 این سخن کاملاً باطل است؛ چون میل جنسی انسان قابل سیراب شدن نیست، بلکه هر چقدر به آن اهمیت داده شود و توجه شود، این میل افزایش یافته و به گرایشات انحرافی هم منجر میگردد.
🔶 ارتباط آزاد جنسی در جوامع غربی، نمونه عملی این سخن است که نه تنها این میل برطرف نشد، بلکه میل جنسی، به افراد متعدد و غیر همجنس و حتی میل و ارتباط جنسی با کودکان انجامید.
🔷 این آزادی جنسی تا بدانجا پیش رفته است که در بعضی نقاط، ارتباط با حیوانات و اشیاء هم، امری مقبول و پذیرفته شده است.
♦️ این اعمال، نتیجه آزادی جنسی است؛ اما اسلام کنترل میل جنسی را ارائه میدهد که این نتایج فاسد را در پی ندارد.
🔻پینوشت:
[1]. اوشو، از سکس تا فراآگاهی، ترجمه محسن خاتمی، چاپ اول، تهران، فرا روان، 1380، ص77.
[2]. اوشو، الماس های اوشو، ترجمه مرجان فرجی، تهران، فردوسی، چاپ چهارم، 1382، ص200.
#عرفان_های_نوظهور #مدعیان_دروغین #عرفان_های_کاذب #ادعاهای_عجیب #پرستش_غیرخدا #پرستش_جن_شیطان #تناسخ #جاهلیت #خرافات #خلسه_نشئگی_توهم #سحر_جادو #انسان_محوری #انسان_گرایی #اومانیسم #اباحی_گری #آتئیسم #همجنس_بازی #همجنسگرایی #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تاریخچه ی کفش « پاشنه بلند » 👡🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« هیستری » در صومعه های خواهران در قرن پانزدهم اروپا ✝️🔺
#قرون_وسطی
#قرون_وسطی_شکنجه
#جن_گیری
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کتاب مهمترین و موثرترین ابزار تبلیغی فرقه ها 📚🔺
#فرقه_های_سری #فرقه_های_مخوف #فرقه_های_ضاله #فرقه_های_انحرافی #عرفان_های_نوظهور #مدعیان_دروغین #عرفان_های_کاذب #ادعاهای_عجیب #پرستش_غیرخدا #پرستش_جن #پرستش_جن_شیطان #تناسخ #جاهلیت #خرافات #خلسه_نشئگی_توهم #سحر_جادو #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مستند: گزارش « اسلو » ناگفته های تاریخ 🔺
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ این مستند ( 11 قسمتی ) به برسی گزارشی سری از سلاحهای مرگبار آلمان نازی که به سفارت بریتانیا در اسلو پایتخت نروژ فرستاده شده می پردازد.
#قربانی_کردن_انسان
#قاتلان_روانی
#خونخواران_تاریخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق 🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ اهل حق فرقهای مذهبی با گرایشهای عرفانی است که در تقسیمبندی کلامی ذیل فرق تشیع و جزء فرق غالی به حساب آورده شده است.
🔷 این فرقه با نام «یارسان» نیز خوانده شده است. در وجه تسمیه آن گفتهاند مقصود از «یار» خداوند و مقصود از «سان» سلطان اسحاق برزنجهای از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت سوم، کرمانشاه، 25/8/94).
🔶 یارسان مردمانی هستند آریایینژاد از شاخه هندواروپایی که حدود هزار سال قبل از میلاد به سرزمین فعلی کردستان آمدهاند. بنا به اعتقاد بعضی از دانشمندان، این قوم از سواحل شمالی دریای بالتیک به منطقه زاگرس کوچ کردند و در این ناحیه ساکن شدند.
♦️ زبان مردم اهل حق کردی است، چنانکه دفاتر کلام یارسان که متون اصلی اهل حق است نیز به همین زبان نگاشته شده است. این زبان دارای چندین شاخه از جمله کرمانجی شمالی، کرمانجی جنوبی، کرمانشانی، لری، اورامی و زازایی است (رضوی، 1388: 31).
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق 🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ پایهریزی اولین اصول آیین یارسان را به بهلول ماهی در قرن دوم هجری نسبت دادهاند. سلطان اسحاق برزنجهای را نیز مجدد این آیین در حدود قرن هفتم ه.ق. دانستهاند که با وضع قواعد و قوانینی، شکلی نو به این آیین داده است.[1]
🔷 بنا بر قولی سلطان اسحاق از نوادگان میرسیّد علی همدانی است، چنانکه در قرن دوم هجری اولین اصول این تفکر را بهلول ماهی پایهریزی کرد و پس از گذشت چند دوره تاریخی (شامل دورههای تاریخی باباجلیل، باباسرهنگ، شاهخوشین، باباناوس و شاهویسقلی) در حدود قرن هفتم هجری به دست سلطان اسحاق تجدید و تقویت شد (مصاحبه با سید کرماللّه شاهابراهیمی، قسمت اول، کرمانشاه، 23/8/94).
🔶 مهمترین آداب و مناسک اهل حق عبارتاند از: آیین سرسپاری، تشکیل جم، به پا داشتن روزه (که بر دو نوع مرنو و قولطاس است)، ادای نذر و نیاز. همچنین، در آیین یارسان چهار رکن اخلاقی مهم ذکر شده که عبارت است از:
🔷 «راستی» (به معنای درستکاری و صداقت)، «پاکی» (به معنای طهارت جسم و روح)، «نیستی» (به معنای گذشتن از انانیت درونی) و «رَدا» (به معنای جوانمردی و فتوت) (مصاحبه با سید کرماللّه شاهابراهیمی، قسمت ششم، کرمانشاه، 8/12/94).
🔶 منطقه «پِردیوَر» به عنوان محل ظهور سلطان اسحاق از تقدس خاصی در نزد اهل حق برخوردار است، چنانکه مقبره خود سلطان در این منطقه و در نزدیکی روستای نوسود، در پاوه کرمانشاه، قرار گرفته است.
🔷 «پردیور» واژهای اورامی است و از دو جزء «ِپرد» به معنای پل و «وَر» به معنای طرف و سو تشکیل شده است که میتوان واژه «پردیور» را به معنای آن سوی پل تعریف کرد، چنانکه در آن زمان سلطان اسحاق و یارانش بر روی رودخانه سیروان پلی احداث میکنند و شهر پردیور در آن سوی پل قرار میگیرد.
🔶 همچنین، این واژه به گونهای دیگر نیز تعبیر میشود. بر این اساس که «وَر» در زبان پهلوی و اورامی به معنای خورشید نیز هست. لذا پردیور به معنای پل خورشید و پل روشنایی است (حسینی، 1387: 730). از واژه «پردیور» به عنوان نام آن عصر و زمانی که سلطان در آن میزیسته نیز استفاده میشود.
🔷 از آنجا که محل ظهور مجدد اهل حق، سلطان اسحاق برزنجهای، منطقه پردیور واقع در کرمانشاه است، پایگاه اصلی آنها در ایران استان کرمانشاه است. جمعیتهایی دیگر از اهل حق از خاندانهای مختلف در لرستان، همدان، تهران، ورامین، مازندران وآذربایجان نیز وجود دارند (مینورسکی، بیتا: 55).
🔶 با توجه به همجواری منطقه پردیور با کشور عراق کنونی، در این کشور نیز شاهد حضور خاندانهایی از اهل حق در شهرهایی همچون سلیمانیه و کرکوک هستیم.
🔷 چگونگی تشکیل خاندانهای اهل حق هفت خاندان اصلی اهل حق در قرن هفتم به دستور سلطان اسحاق تشکیل شدند و هر یک به نام مؤسسان خود نام گرفتند که عبارتاند از: 1. خاندان عالیقلندری؛ 2. خاندان شاهابراهیمی؛ 3. خاندان بابایادگاری؛ 4. خاندان خاموشی؛ 5. خاندان حاجیباویسی؛ 6. خاندان میری؛ 7. خاندان مصطفایی (عالیقلندری و دیگران، بیتا: 13).
🔶 در عصر پردیور و هنگامی که خاندانها در حال تشکیل بود سلطان اسحاق مسئولیت «پیر» بودن را نپذیرفت. سید مسعود افضلی در این باره میگوید:
🔷 پس از آنکه کلیه غلامان و درویشان و یاران پاک در حضور سلطان تکمیل شدند، سلطان سحاک بنیاد جوز شکستن[2] گذاشت. همگی در پردیور از بزرگ و کوچک پیربنیامین را شرط حقیقت[3] و سید محمد را پیر تخت[4] نامیدند ...
🔶 سلطان یارسان طبق امر ظاهر مسئولیتهای پیر و دلیلی را قبول نکرده و جمعاً به شرط و اقرار و تخت محول نموده و با توجه به کلام دیوان گوره پیر بنیامین پیر شرط و سید محمد گوره سوار پیر تخت خواهد بود (افضلی شاهابراهیمی، 2011: 214).
♦️ شایان ذکر است که برخی صاحبنظران اهل حق معتقدند تعداد خاندانهایی که ابتدا تشکیل شد پنج تا است. این صاحبنظران بر آنند که با توجه به اینکه عالیقلندر و بابایادگار فرزندی نداشتهاند، در ابتدا از این دو، خاندانی منشعب نشده است (مصاحبه با سید مسعود افضلی شاهابراهیمی، قسمت نهم، کرمانشاه، 24/8/94).
🔻پینوشتها:
[1]. برزنجه یکی از روستاهای منطقه شهرزور کردستان است که قسمت شرقی آن متصل به خاک ایران است. برزنجه محل اسکان ساداتی بوده که از همدان به آنجا مهاجرت کردند (حسینی، 2010: 69).
[2]. جوز میوهای شبیه به گردو با بویی معطر است. بنا بر مطالعات میدانی، جوز از هند وارد طریقت خاکسار و از آنجا وارد اهل حق شده است.
[3]. پیر شرط شخصی است که سرسپردگی در نزد او انجام شده و از او تبعیت میشود.
[4]. پیر تخت شخصی است که به نوعی سمت پیشوایی را بر عهده دارد.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق 🔻
قسمت (سوم) 3️⃣
♦️ بررسی کلامهای پردیوری نشان میدهد که از هفت خاندان زمان سلطان، پنج خاندان یعنی شاهابراهیمی (منسوب به شاهابراهیم، فرزند سید محمد گورهسوار)، بلوفایی، حاجیباوعیسی، میری و مصطفایی از هفتوانه و دو خاندان دیگر یعنی عالیقلندری و یادگاری از هفتن هستند که این دو نیز در واقع یک ذات محسوب میشوند (عالیقلندری و دیگران، بیتا: 14).[5]
🔻 بعدها و در قرن یازدهم چهار خاندان دیگر نیز تشکیل شدند که عبارتاند از:
1️⃣ خاندان باباحیدری؛
2️⃣ خاندان آتشبگی؛
3️⃣ خاندان شاههیاسی؛
4️⃣ خاندان ذوالنوری.
🔶 چهار خاندان پسین هم خاندانهای مقبول یاری هستند که به هیچ وجه نمیتوان به وجودشان اشکالتراشی کرد و هر کس که چنین کند از یاری دور است (همان: 13).
🔻 تعریف خاندان :
🔷 خاندان عبارت است از شماری از مریدان که پیر مشخص و دلیل خود را دارند و یک مجموعه تلقی میشوند. به عبارت دیگر، خاندان یعنی گروهی متشکل از سیدها (پیرها)، دلیلها و مریدانی که وابسته به همدیگرند. بررسی کلامها نشان میدهد نکته بارز در تعریف خاندان، «پیر» است و نام خاندان نیز از نام پیر گرفته شده است.
🔶 بنابراین، صرفاً وجود سیدهایی که پیری نیاز دارند، تشکیلدهنده خاندان نیست و در تعریف خاندان ضرورتاً شماری از یاران غیرپیر و غیردلیل هم حضور دارند. یعنی نام خاندان از نام سرسلسله و شخصیت بزرگ و والای خاندانی گرفته شده است (همان: 12).
🔻اشتراکات خاندانهای اهل حق
🔷ظهور سلطان اسحاق اصل اعتقاد به ظهور سلطان اسحاق در تمامی خاندانها یکسان است. او به عنوان مجدد آیین یارسان نزد تمامی خاندانهای اهل حق محترم و محل توجه بوده و بارگاهش در منطقه پردیور (روستای نوسود در پاوه کرمانشاه) از زیارتگاههای بسیار مهم یارسان است.
🔶 شهر پردیور به گونهای که در زمان سلطان اسحاق بوده است باقی نمانده، اما منطقه آن نزد اهل حق محترم است؛ چراکه اقامتگاه سلطان اسحاق بوده است (حسینی، 1387: 730). از سوی دیگر، دورهای که سلطان اسحاق در این منطقه سکنا گزیده نیز به دوره پردیور مشهور شده است.
🔻 آیین سرسپاری:
🔷 آیین سرسپاری برای ورود به جامعه یارسان در نظر گرفته شده و در دو موضع انجام میشود: یکی هنگامی که نوزادی از اهل حق به دنیا میآید (که به این فرد چکیده میگویند) و دیگری هنگامی که فردی از غیر اهل حق قصد ورود به این آیین را دارد (که به این فرد چسبیده میگویند).
🔻مراسم سرسپردگی:
🔷 سرسپردگی چنین است که برای کسی که سر میسپارد یک خروس با دعادادن کارد سر میبرند و آن را فقط با چاشنی نمک میپزند، بدون اینکه کسی از آن بچشد. ضمناً مقداری برنج که در حد امکان از نیم من کمتر نباشد پلو میکنند و آن را در جم، یعنی در حضور خلیفه (سید) و خادم (کاکی) و هرچند نفر دیگر که حاضر باشند، دعا میدهند و پس از تقسیم مساوی بین حاضران و خانواده و خواندن دعای سفره نیاز با یک عدد جوز حاضر میکنند.
🔶 هنگام نیاز جوز، کاکی خدمت جم را عهدهدار میشود. سید، که وکیل پیر است، جوز را خرد میکند و خادم، آن را همراه با نیاز[6] در جم تقسیم میکند. سید دعای جوز را میخواند. سپس خادم در حالی که یک دست زمین گذارده با دست راست خود با حاضران در جم دستبوسی میکند. کسی که سر میسپارد در صورتی که بالغ باشد با دست چپ قبا (کت) دلیل را گرفته و با دست راست با جمنشین دستبوسی میکند و اگر کودک باشد برای او وکیل تعیین میشود (القاسی، بیتا: 35).
🔷 سید محمد حسینی از سرسپاری به عنوان ششمین شرط یاری یاد میکند و درباره سرسپاری فرد چسبیده میگوید:
♦️ این عمل چون برای نوزادان یارسانی در طفولیت انجام میپذیرد وظیفه سنگینی است که عهدهدار آن والدین و یا ولی این طفل میباشد. پس افراد چکیده یارسانی، یعنی افرادی که نسل اندر نسل طایفه بودهاند، مطمئناً عمل سرسپاری را در طفولیت توسط والدین انجام دادهاند (حسینی و آژنگ، 2011: 42).
🔻پینوشتها:
[5]. البته محمدعلی سلطانی معتقد است هر هفت خاندان از هفتوانه هستند (سلطانی، 1381: 17).
[6]. مقصود از نیاز در اینجا همان نذری است که با رعایت آداب خاص آماده شده است، اما نیاز در آیین یارسان مفهوم گستردهای را در بر میگیرد، چنانکه سید محمد حسینی میگوید: «نیاز نیایش مردم یارسان است» (حسینی، 2014 ب: 12).
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻