eitaa logo
فیضِ فیض
98 دنبال‌کننده
256 عکس
19 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران چقدر این محیط، عرفانیست بهتر از آن درون دنیا نیست هُل نده جان مادرت؛ جا نیست هیچ جایی در این مصلا نیست چندسالی است که فقط گه گاه نیست اینجا به جز نمایشگاه جای افراد باکلاس اینجاست هر جوان، ساعتی پلاس اینجاست همه چیزِ مُد و لباس اینجاست شعبه شهر لاس وگاس اینجاست باید البته گفت با اکراه نیست اینجا به جز نمایشگاه دارد اینجا عجیب برکت ها سرگرفته چقدر وصلت ها در چمن یا که روی نیمکت ها شده ابراز چه محبت ها توی این فرصت کم و کوتاه نیست اینجا به جز نمایشگاه این مکان نان و آب هم دارد بوفه هایش کباب هم دارد بازدیدش ثواب هم دارد احتمالا کتاب هم دارد واقعا در نگاه خلق الله نیست اینجا به جز نمایشگاه گرچه اینجا مکان باحالی است و به شدت کتاب ها عالی است مشکل عمده مشکل مالی است نرخ بالا و جیب ما خالی است پس همه می کشیم با هم آه نیست اینجا به جز نمایشگاه @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
ای بخت مرا سوار گاری نکنی از شهر و دیار خود فراری نکنی ای مرغ سعادت که گشودی پر و بال روی سر ما خراب کاری نکنی مرحوم @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
هر لحظه یک قدم به تو نزدیک می شوم ای دم به دم به تو نزدیک می شوم تو بخت ناگزیری و من از تو ناگزیر نزدیک می شوم به تو نزدیک می شوم هر لحظه از کمین تو غافل ترم ز پیش هم از تو دور، هم به تو نزدیک می شوم تو لحظه ی مقرّر و من مثل عقربه هر لحظه یک قدم به تو نزدیک می شوم ..................................................ا ..................................................ا @feyzefeyz
خیال خام پلنگ من به سوی ماه جهیدن بود … و ماه را ز بلندایش به روی خاک کشیدن بود پلنگ من – دل مغرورم – پرید و پنجه به خالی زد که عشق – ماه بلند من – ورای دست رسیدن بود گل شکفته! خداحافظ اگر چه لحظهٔ دیدارت شروع وسوسه‌ ای در من به نام دیدن و چیدن بود من و تو آن دو خطیم آری موازیان به ناچاری که هر دو باورمان زآغاز به یکدگر نرسیدن بود اگر چه هیچ گل مرده دوباره زنده نشد اما بهار در گل شیپوری مدام گرم دمیدن بود شراب خواستم و عمرم شرنگ ریخت به کام من فریبکار دغل‌ پیشه بهانه‌ اش نشنیدن بود چه سرنوشت غم‌ انگیزی که کرم کوچک ابریشم تمام عمر قفس می‌بافت ولی به فکر پریدن بود @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
🔴 این داستان: او یک فرشته بود! به نام خدا. 🔸 طبیعیه که وقتی بزرگی از دنیا بره مردم از خوبیاش بگن و اینطوری یادش کنن. به ویژه وقتی اون بزرگ، کسی باشه که مقبول همه باشه مثل یک عالم یا دانشمند قابل احترام که خودش و حرفا و عملکردش قابلیت الگوگیری داره و مردم با یادکرد و الگوگیری می‌تونن زندگی بهتری داشته باشن. حتی ممکنه این افراد در طول زندگیشون به صورت محدود دارای کرامت یا صفات ویژه‌ای باشن و اینها هم یاد بشه. اما گاهی تعریف و تمجیدها به سمت و سوی کرامت‌سازی و قدیس‌سازی‌های مضحک میره که حتما نمونه‌هایی رو همه‌مون شنیدیم. کرامتایی که اگه خود اون مرحوم زنده بشه شروع می‌کنه به انکارکردن و گاهی خندیدن! 👈 با این وجود، گفتن این چیزا درباره کسی که مسئولیت اجرایی خاصی در قبال مردم نداره اگر چه غلط و مردوده ولی خیلی مایه شگفتی نیست. چون میگیم مردم از بس دوستش دارن یه کم پیازداغشو زیاد می‌کنن! عملکرد خارجی خاصی هم نداشته که این چیزا رو به صورت قاطع زیر سؤال ببره. شگفتی وقتی به اوج می‌رسه که بعد از فوت کسی که مسئولیت کوچیک یا بزرگی داره باز از این حرفا زده میشه. این موضوع شامل همه مسئولین رده بالا و رده پایین اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و... میشه. 🔸 بعد از حادثه اخیر درباره رئیس جمهور فقید و همراهانش، چند مرحله طی شد. مرحله اول شمردن منطقی خدمات این گروه بود که همه به عینه دیدن و قبول دارن. مرحله دوم شمردن غیرمنطقی خدمات رئیس جمهور و دولتش بود. یعنی کارهایی رو به عنوان خدمات دولت شمردن که به قول کروبیِ حکیم! ننجون آدم هم می‌فهمه این چیزا اساسی نداره. حرفایی که پهلو به پهلوی طنز می‌زنه! 👈 با این همه اگه کار به اینجا ختم می‌شد اصلا این یادداشت رو نمی‌نوشتم ولی متاسفانه کم کم تعریف و تمجیدهای غلوآمیز با رنگ تقدیس شروع شد. مثل نسبت‌دادن علی الاطلاق دولت به امام رضا و امام زمان (علیهما السلام) به صورت‌های مختلف! کاملا بدیهیه که خادم الرضا بودن یک شخص -حالا هر کس- دلیل نمیشه که حتما مورد عنایت ایشون قرار بگیره و ضمانت و شفاعت بشه. بلکه ممکنه به دلیل اعمال اشتباهش مورد سؤال و حتی غضب امام هم قرار بگیره. در واقع خبردادن به اینکه کسی حتما مورد عنایت امام قرار گرفته نیاز به دلیل قطعی داره. مثلا کسی که از علم غیب و از پشت پرده خبر داره بیاد خبر بده. اما ما الان دسترسی به امام معصوم نداریم و بنابراین نهایتا می‌تونیم برای اموات طلب خیر و شفاعت کنیم و در این موارد صرفا «امیدوار» به فضل و رحمت الهی باشیم. حتی تو یک بنر دیدم نوشته بود رئیس جمهور با جمعی از شهدا قراره رجعت کنن! البته امیدوارم جعلی باشه. 🔸 بنابراین شاعران، نویسندگان، خاطره گویان. نقاشان و تصویرگران نباید به این دایره ورود کنن و افراد از دست رفته رو در بهشت و در حلقه امامان معصوم تلقی و تصویر کنن چون هیچ کس هیچ دلیل معتبری در دست نداره. این کارها خصوصا وقتی در کنار اشتباهات گاه بزرگ مسئولینِ مرحوم قرار بگیره حتی ممکنه برخی افراد سست‌ایمان رو نسبت به اصل مقدسات بدبین کنه و بدون تردید خطرناکه. 👈 نکته آخر اینه که بر فرض، کسی از طریقی مطمئن شد که یکی از مرحومینِ سابقا مسئول مورد عنایت خاص خدا و اولیای خدا قرار داشته نهایتا می‌تونه اینها رو در جمع‌های خصوصی بیان کنه نه اینکه بیاد پشت تریبون یا در صدا و سیما با صدای بلند اعلام کنه تا مشکلات پیش‌گفته پیش بیاد. یعنی اینایی که گفتم دلیل بر نفی هر گونه کرامت و تقدس نیست اما مهم داشتن دلیل معتبر و چگونگی بیانشه. در نهایت این یادداشت بسیار مهم و تاثیرگذارو دست به دست کنید تا برسه به دست اونایی که باید برسه! یا علی. 10 خرداد 1403 @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
«این یک دو سه روز نوبت عمر گذشت»* یک روز به قم رفتم و یک روز به رشت اما نشد آخر شکمم پر باشد بوده‌ست نُهَم همیشه وابسته به هشت *خیام @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر به مناسبت هجوم سیل مشتاقان ریاست جهموری با نیت نوکری ملت از سوی مسئولان رده بالای فعلی و سابق! ضمنا صفحه اینستای قمپز به qompoz.ir تغییر کرده. @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
دو عکس که تو بین الحرمین گرفته شده. پ.ن: ‌کار به اون ترجمه عجیبه ندارم (خط زرد)؛ سوالم اینه که چرا فکر کردن آشامیدن جهت فهم بهتر باید به خوردن ترجمه بشه؟😁 @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
هدایت شده از خنده گانه😄
كَلَّا ۖ بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ این چنین نیست که می پندارید، بلکه [زبونی، خواری و دور شدن شما از رحمت خدا برای این است که] یتیم را گرامی نمی دارید.(آیه ۱۷ سوره فجر) کمک به برنامه جشن و اکرام یتیم، نوجوانان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در ایام عید غدیرخم شماره کارت: 6037997567701439 شماره شبا: IR550170000000359347105001 شماره حساب: 0359347105001 محمدرضا فیض اخلاقی
فیضِ فیض
🔴 نگاهی به حدیث انتخاباتی! متاسفانه هر بار تو ایام انتخابات‌ روایتی به این صورت تو فجازی پخش میشه که معروف شده به حدیث انتخاباتی! این روایت که بین فقها به مقبوله عمر بن حنظله معروفه، کلا موضوع اصلیش یه چیز دیگه س که متاسفانه با تقطیع و تحریف در حال انتشاره که چن تا از تفاوتاشو میگم: ۱. "حاکم" تو این روایت به معنای "قاضی" هست نه مدیر یه مملکت یا مسئول و غیره! چون اول روایت، امام صادق علیه السلام شیعیان رو از اینکه به قاضی های دربار طاغوت (مثل اموی ها) مراجعه کنن، نهی می کنن و بهشون دستور میدن که باید یک قاضی عادل از بین یاران ما انتخاب کنید. ۲. گزاره "افراد متدین به کدام حاکم متمایلند" به این صورت تو حدیث وجود نداره! راوی از امام سوال می کنه اگه هر کدوم از طرفین دعوا یک نفر رو به عنوان قاضی انتخاب کرد و هر دو هم عادل بودن چی کار کنیم؟ امام ملاک میدن و اونم اینه که ببینید روایت کدوم قاضی بین شیعه مشهوره، به همون عمل کنید. ۳. گزاره "بنگر مخالفان آئین ما کدام را بیشتر می پسندند او را کنار بگذار و ببین‌ کدام بیشتر آن‌ها را خشمگین می کند او را برگزین" دچار تحریف عجیب و غریبی شده! منظور از مخالفین تو روایت، اهل سنته و منظور این نیست که اونا کدوم حاکم رو بیشتر می پسندن! بلکه منظور اینه که وقتی دو قاضی، مورد اطمینان و عادلن و دروغ نمیگن و اتفاقا روایتای هر دوشونم بین شیعه مشهوره ولی مضمون روایتهایی که نقل می کنن با هم متفاوته، باید ببینیم اهل سنت به کدوم مضمون و فتوا عمل می کنن. اونوخ می فهمیم امام، روایتی رو که با اهل سنت موافقه رو از روی تقیه فرموده و مورد قبول امام نیست. پ.ن: خلاصه اینکه اولا روایت دستوری برای بررسی روایات و انتخاب قاضی عادله و در حالت عادی ربطی به انتخابات نداره. مگه اینکه‌ از ملاکای گفته شده مثل عدالت و وثاقت اونم به صورت کلی استفاده بشه. به این شرط که این روایت به صورت تحریف شده منتشر نشه که مصداق دروغ بستن به امام معصومه و حرام! در ثانی، با این همه ملاک ریز و درشت تو آیات و روایات از جمله عهدنامه مالک اشتر که قابل استفاده تو بحث انتخاباتن، واقعا دلیلی بر تحریف احادیث نداریم. اینو باید به بلاگرایی که این حدیثو به این صورت پخش می کنن فهموند! @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض