eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ در کنار آموزش، عملیات تربیتی همچون موعظه، یادآوری و طرق مختلف دیگر به کار گرفته شود تا فرزند در مقام عمل ملتزم به ضوابط اجتماعی اسلام شود ✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ اسلام در روابط اجتماعی انسان با همنوع، مسلمان، دوست، خانواده، علما و حکومت ضوابطی دارد که همه آنها را مفروض می‌گیری و بحث از این می‌کنیم که هدایت روابط اجتماعی به سمت این معیارها و قواعد چه حکمی دارد؟ در چه مواردی واجب است و در چه مواردی واجب نیست؟ دلیل فقهی آنها چیست؟ 🔻 قواعد انتزاعی حاکم بر تربیت خانوادگی: 1️⃣ وجوب آموزش احکام و تکالیف واجب و حرام به فرزندان. 2️⃣ در همان محدوده باید روش‌های مختلفی که سبب مقید شدن فرزندان به آن احکام و تکالیف می‌شود را در حد توان به کار گرفته شود. 3️⃣ آموزش اموری که از مستحبات و ممدوحات شرعی است به فرزندان، مستحب است. 4️⃣ مستحب است که فرزندان به گونه‌ای پرورش داده شوند که این ممدوحات شرعی را رعایت کنند. 🔻در تربیت چهار مسئولیت بر عهده پدر، مادر و خانواده است که عبارتند از؛ 1️⃣ آموزش قوانین و احکام اجتماعی الزامی اسلام که شخص باید در حین تکلیف به آنها عمل کند و مورد ابتلای او می‌باشد. 2️⃣ فعالیت‌هایی همچون موعظه، یادآوری و طرق مختلف دیگر به کار گرفته شود تا فرزند در مقام عمل مقید و ملتزم به ضوابط اجتماعی اسلام شود. 3️⃣ آنچه مستحب است به فرزندان آموزش داده شود. 4️⃣ فرزندان به‌گونه‌ای پرورش یابند که ملتزم به اجرا و عمل به این ضوابط استحبابی اسلام باشد. ⬅️ همان چهار قاعده‌ای که برای خانواده گفته شد، به استناد ادله‌ای که در باب حکومت و دولت هست، برای دولت نیز در حوزه تربیت اجتماعی وجود دارد. متن کامل: https://b2n.ir/a92645 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ظاهر این است که دریافت مبلغ اضافه تحت هر عنوانی مانند تاخیر دین یا غیر آن، مطلقاً جایز نیست ✅ آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد: ⬅️ برای اخذ مبلغ زیاده، دو راه بیان شده است؛ نخست جبران خسارت که حکما و مصداقا دچار مشکل است. دوم وجه الالتزام، فقهایی که در زمان تصویب این موضوع در شورای نگهبان، این جریمه را پذیرفته‌اند از باب وجه الالتزام بوده است. ⬅️ اگر دریافت مبلغ اضافی به دلیل شرط ضمن عقد باشد، دریافت آن صحیح است؛ زیرا ربوی بودن آن برای ما مشکوک است. در نتیجه نمی‌توانیم حکم به ربا بدهیم. از این رو تحت قاعده المومنون عند شروطهم لازم الوفا می‌باشد. شورای فقهی بانک مرکزی و شورای نگهبان قائل به این نظر هستند. ⬅️ در نقد دیدگاه مطروحه عنوان داشت: ظاهر این است که دریافت مبلغ اضافه تحت هر عنوانی مانند تاخیر دین یا غیر آن، مطلقاً جایز نیست هرچند شرط ضمن عقد باشد؛ به عنوان نمونه اگر بنده ۱۰ تومان به شما بدهم و بگویم این را به شما قرض می‌دهم به شرطی که در زمان تعیین شده ۱۲ تومان بدهی، این قطعاً ربا، باطل و حرام است. ⬅️ افرادی که قائل به حلیت دریافت جریمه دیرکرد هستند، به «المومنون عندشروطهم» استناد نموده‌اند. به مقتضای قاعده مذکور آنچه حرام می‌باشد، اضافه گرفتن در صورت تاخیر است یعنی اگر دین حال شد و بدهکار آن را نمی پردازد، چنانچه طلبکار شرط کند که دین را به تأخیر می‌اندازم و مبلغی اضافه می‌گیرم، حرام است. اما اگر از ابتدا شرط اضافه شد، دلیلی بر حرمت نیست. ⬅️ به نظر می‌رسد این بیان نیز اشکال دارد و خلاف ظاهر ادله می‌باشد. روایتی که شیخ صدوق از امام باقر علیه السلام نقل کرد، در خصوص موردی بود که طلبکار به بدهکار می‌گوید مقدار مدت دین را اضافه می‌کنم و تو نیز زمان را اضافه کن. امام فرمود اگر بر سرمایه اضافه نکند اشکال ندارد. اما امام آیه ربا را خواند که مربوط به جایی است که دریافت اضافه برای تأجیل و امهال نیست، بلکه از ابتدا قرض دهنده با هدف اضافه گرفتن قرض داده است؛ بنابراین تفاوتی ندارد که از ابتدا اضافی شرط شود یا در اثناء کار یا سررسید ادای دین شرط شود. متن کامل: https://b2n.ir/h74108 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ مبنای رأی اکثریت، حق تعیین سرنوشت مردم به دست خود می‌باشد؛ در این صورت اصابت انتخاب به مصلحت، موضوعیت ندارد ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ با بررسی اندیشه نظارت و ولایت فقیه جامع شرایط در امور الهی در کنار انتخاب مردم برای اجرای امورالناس، مشکل تعیین فقیهِ ناظر و حاکم مشاهده می‌شود. گفته می‌شود باید ناظری برای رأی مردم وجود داشته باشد که خلاف اصول اساسی اسلام رأی داده نشود. ⬅️ عده‌ای بر این باور هستند هر فقیهی که زودتر از دیگران اقدام به نظارت کند، ناظر محسوب می‌شود. این نظری است که در بحث رویت هلال نیز جریان دارد. در پاسخ باید گفت موضوع حکومت را نباید با موضوع رویت هلال یکی دانست هر چند که در بحث رویت هلال نیز این نظریه مشکل ساز شده است. در اینجا بحث انتخابات پیش می‌آید. ⬅️ نمی‌توان گفت ولی فقیه به صورت مستقیم به وسیله مردم انتخاب می‌شود؛ زیرا مردم فقیه شناس نیستند. از سوی دیگر به دلیل اینکه بحث نظارت بر اصول و امر دین است، مردم نمی‌توانند دخالت کنند. به نظر می‌رسد این موضوع را باید بحث صنفی دانست و انتخابات صنفی برگذار شود. ⬅️ بازگشت تاریخچه انتخابات صنفی در کشور ما به نظام نامه‌ای که مظفر الدین شاه در 17 شهریور صادر کرد و معروف به نظام نامه انتخابات صنفی است، می‌باشد. در این نظام نامه فقط به اصناف شاهزادگان، روحانیان، تجار و اشراف حق رأی داده شده بود. ⬅️ بعضی از بزگان، مبنای رأی اکثریت را وجود حق تعیین سرنوشت برای مردم، دانسته‌اند. همچنین آنها بر این باور می‌باشند، به دلیل اینکه معیار «حق تعیین سرنوشت» است، دیگر اصابت انتخاب به مصلحت موضوعیت ندارد. در مقابل برخی دیگر مانند مرحوم منتظری مبنای اعتبار رأی اکثریت را این می‌دانند که اصابت اکثریت به واقع، بیشتر از اقلیت می‌باشد. متن کامل: https://b2n.ir/z53416 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢معرفی کتاب| 📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم با رویکرد اسلامی» ✍️ به قلم استاد محمدحسین ملک‌زاده 📚 به همت انتشارات منهاج علم 🔶 علم شناسی و فلسفه علم 🔶 حکمرانی فضای علم و فناوری در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی 🔶 مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی 🔶 نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی 🔶 طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی و در چارچوب کلان نظریه تفقه جامع 🔶 آینده پژوهی علم 🔶 جریان‌شناسی علمی 🔶 فلسفه علم پسینی و پیشینی و ... 📜 معرفی اثر: 🌐 http://ihkn.ir/?p=27247 🛒 نحوه تهیه کتاب: ✅ شناسه ایتا: @Ketab_menhaj ✅ پیامکی: ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ✅ تلفنی: ۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲ 📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان می‌باشد.
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️شعائر یعنی هر چیزی که بر یک شیء دلالت و راهنمایی کند/تعظیم شعائر از مصادیق تقوای قلوب است ✅ آیت الله حسینی فقه در درس خارج «فقه شعائر» بیان کرد: 🔻 از آیات مهم در خصوص شعائر، آیات 32 سوره حج است. که چند معنا برای آن ذکر شده است: 1️⃣ این است که شعائر را جمع شعار بدانیم. اهل لغت گفته‌اند شعار یعنی آنچه که در جنگ به یکدیگر می‌گفتند تا خصوصاً در هنگام شب، همدیگر را بشناسند؛ کلماتی مانند اسم رمز در عرف امروز. این معنا مأخوذ از ماده علم و عَلم است. 2️⃣ این است که شعائر را جمع شعور و به معنای احساس بدانیم. ماده لغوی این کلمه از شعور به معنای احساس می‌آید؛ البته این بیشتر کلمه مشاعر است در حالیکه بحث ما شعائر می‌باشد؛ بر این اساس شعائر به معنای مفرد کلمه نمی‌گیریم. 3️⃣ جمع شعیره و به هر موضع مناسکی که مشعر می‌گویند، گفته می‌شود؛ زیرا محل عبادت خدای متعال است. 4️⃣ شعائر به معنای علامت است. شعائر حج نیز با توجه به این معنا یعنی آثار و علامت حج. اگر این معنا اتخاذ شود، جمع آن شعیره به معنای علامت، شعائر و اعلام خواهد بود. قربانی کردن از شعائر شمرده شده، به اعتبار اینکه آن قربانی را علامت‌گذاری می‌کردند. 5️⃣ این است که شعائر را جمع شعار بدانیم. شعار یعنی چیزی که از لباس به بدن و موی بدن می‌چسبد، اصطلاحاً لباس زیر و یا چیزی که به خود می‌پیچند. ⬅️ شاید بتوان گفت بازگشت همه این معانی به یک معنای جامع است؛ یعنی هر چیزی که بر یک شیء دلالت و راهنمایی کند و انسان را متوجه آن شیء کند. شعائر هم جمع شعار و هم جمع شعیره است، به هر معنایی که خواستیم بگیریم. متن کامل: https://b2n.ir/p07373 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ آیات13 تا 15 سوره مبارکه شوری مستند فرمایش «الاسلام هو الحکومه» امام خمینی (ره) ✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ با توجه به قرائن موجود اصل این مطلب «الاسلام هو الحکومه» را امام از مرحوم آیت الله بروجردی ـ بنابر آنچه در البدرالزاهر فرمودند ـ اقتباس کرده است. به نظر ما آیات13 تا 15 سوره مبارکه شوری می‌تواند مستند فرمایش امام باشد: ❇️ فراز «أنْ أَقِيمُوا الدِّينَ»؛ به نظر می‌رسد آیه نمی‌خواهد بگوید تمام این‌ها دین واحد است بلکه در مقام بیان این نکته است که دین اسلام جامع تمام ادیان است و غایت این تشریع «أَنْ أَقِيمُوا الدِّین» می‌باشد. ❇️ فراز« شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ»؛ یعنی دین اسلام، دین حضرت نوح، ابراهیم نیز اسلام بوده. به نظر ما آیه در مقام بیان این نکته نیست بلکه آیه می‌گوید خطاب «شَرَعَ لَكُمْ» شامل پیامبر و همه امت پیامبر است. خب چه چیزی شرع؟ تمام دستوراتی که به نوح، ابراهیم، موسی و عیسی دادیم. ❇️ فراز « كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ»؛ دنباله آن می‌فرماید: «كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ» این قرینه دوم بر ادعای ما است. «كَبُرَ» أی عظم. خیلی سنگین است بر مشرکین «مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ». آن چه را که مشرکین به آن دعوت می‌کنید. ❇️ فرازِ «وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ»؛ خداوند می‌فرماید: «وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ» خیلی تهدید عجیبی است. اگر سنت خداوند مبنی بر عذاب کردن افرادی که حکومت اسلامی را نپدیرفتند در قیامت نبود، همین الان آنها را به عذاب می‌رساند؛ یعنی این ملاک و استحقاق عقاب الان موجود است. ❇️ فرازِ «وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ»؛ شعار اولیه حاکم اسلامی «عدالت بین الناس» است. این شعار بهترین قرینه است که بگوییم غایت «شَرَعَ لَكُمْ» اقامه دین است. اگر گفته شود پیامبر صلی الله علیه و آله حاکم نباشد و شهروندی مانند دیگران باشد، معنا ندارد که خداوند او را مأمور به عدالت کند؛ فقط حاکم است که می‌تواند مأمور به عدالت باشد. متن کامل: https://b2n.ir/k45814 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ پیشگیری از جرم از دیدگاه آیات قرآن/ بیشتر جهّالی که در عالم از ادیان مختلف وجود دارند و درباره دین حق تحقیقی نمی‌کنند، عذاب نمی‌شوند؛ زیرا جاهل قاصر هستند ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ اگر در جامعه‌ای به جای جرم، ایمان و تقوا جریان داشته باشد، بر اساس آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يكْسِبُونَ» برکات آسمان و زمین بر آن نازل می‌شود. ⬅️ در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) مردم فاسد و گناه‌کار بودند. هرچند پیامبر در میان آنان مبعوث به رسالت شد اما آنها در فساد خود باقی ماندند. اگر فساد را علت تامه بدانیم، باید در آن زمان نه تنها برکتی از سوی خداوند نازل نمی‌شد بلکه باید دچار بلا می‌شدند. ⬅️ امام خمینی قائل بود اکثر جهّالی که در عالم از ادیان مختلف وجود دارند و درباره دین حق تحقیقی نمی‌کنند، عذاب نمی‌شوند؛ زیرا جاهل قاصر هستند نه جاهل مقصّر. اشخاصی که در بلاد کفر زندگی می‌کنند و با دین دیگری که پدر و مادرشان داشته‌اند به دنیا آمده‌ و بزرگ شده‌اند و زمینه اتمام حجت نداشته‌اند، قاصر هستند. این افراد عذاب نمی‌شوند؛ زیرا مستضعف فکری می‌باشند. ⬅️ اتمام حجّت، مراتبی دارد؛ حجت برای فردی که در قم و نزد بزرگان دین زندگی می‌کند، با فردی که در کوهستان یا در کشور غیر اسلامی زندگی می‌کنند و دسترسی به اسلام ندارند، متفاوت می‌باشد. مجازات‌ها هم بر اساس تفاوت اتمام حجت‌ها متفاوت می‌شود. گاهی به قدری تبلیغات سوء بوده که اتمام حجت شکل نمی‌گیرد پس در دنیا هم عذابی ندارند. متن کامل: https://b2n.ir/n48780 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com