eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
63 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 #کلاس_آزاد 💠 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند 🔰تدریس کتاب شریف #تفسیر_المیزان (جلد 13 سوره مبارکه اسراء) ❇️ استاد محسن رجبی 🕰 شنبه،یکشنبه،دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء 🗓 تاریخ شروع یکشنبه 12 آبان ماه 1398 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🖋استاد : حجت الاسلام و المسلمین محسن رجبی تهرانی 📚درس: (جلد 13 سوره مبارکه اسراء) 🕰 شنبه،یکشنبه،دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء 🗓متولد1355 🗂قسمتی ازسوابق علمی 🔷تحصیلات کلاسیک: 🔹کارشناسی ارشد کلام اسلامی گرایش کلام عقلی از موسسه آموزشی پژوهشی امام صادق علیه السلام 🔹 دکتری مبانی نظری اسلام (فلسفه و کلام اسلامی) از دانشگاه معارف اسلامی 🔶تحصیلات حوزوی: 🔸خارج فقه و اصول از سال 1383 📋قسمتی از سوابق فرهنگی، اجرایی ▫️مسئول دفتر مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم ▫️قائم مقام مدیر و دبیر شورای علمی گروه مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی ▫️عضو کمیته علمی گروه کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▫️رئیس اداره امور تهذیبی و اخلاقی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ▫️مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران 📚قسمتی از سوابق پژوهشی ▪️کتاب آداب کوی جانان ▪️کتاب فلسفه دین و کلام جدید(عبدالحسین خسروپناه/تحقیق و نگارش آرش رجبی) ▪️کتاب تبیین قاعده الواحد و کاربست های آن در علوم عقلی ▪️مقاله قاعده الواحد در قرآن ▪️مقاله قاعده الواحد در میراث حدیثی شیعه ▪️مقاله بررسی تطبیقی مراحل اماته و احیاء در تفسیر آیه یازدهم سوره غافر 📝قسمتی از سوابق تدریس ◽️فلسفه بدایه (5 دوره) ◽️کلام شرح باب حادی عشر (دو دوره) ◽️الهیات و کلام تطبیقی ◽️کلام استدلالی ◽️تفسیر جوامع الجامع ◽️فقه المکاسب بخش بیع و خیارات —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac .
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_امام 💢💢تاثیر بعثت پیامبر در غنای فلسفه اسلامی 🔸مسئله مبعث و ماهيّت آن و بركات آن، چيزى نيست كه بتوان با زبان هاى اَلكن ما از آن ذكرى كرد؛ و به قدرى ابعاد آن زياد است و جهات معنوى و مادى او زياد است كه گمان ندارم بتوان حول و بر او هم صحبت كرد. 🔸مسئله بعثت يك تحول علمى - عرفانى در عالم ايجاد كرد كه آن فلسفه‏ هاى خشك يونانى را كه به دست يونانی ها تحقق پيدا كرده بود و ارزش هم داشت و دارد، لكن مبدل‏ كرد به يك عرفان عينى و يك شهود واقعى براى ارباب شهود. 🔸قرآن در اين بُعدش براى كسى تا كنون منكشف نشده است مگر «مَنْ خوطِبَ بِه»؛ و در بعض ابعادش حتى براى «مَنْ خوطِبَ بِه» هم منكشف نشده است و فقط براى ذات ذوالجلال(جلّت عظمتُه) معلوم است. 🔸اگر كسى سير كند در فلسفه‏ هاى قبل از اسلام و فلسفه‏ هاى بعد از اسلام، و خصوصاً قرن هاى آخر و عرفاى قبل از اسلام و آن كسانى كه در هندوستان و امثال آن يك همچو مسائلى داشتند، با عرفاى بعد از اسلام كه به تعليم اسلام در اين امر وارد شده ‏اند، مى ‏فهمد كه چه تحولى در اين بعد حاصل شده است؛ در صورتى كه عرفاى بزرگ اسلام هم راجِل هستند در كشف حقايق قرآن. 📝صحيفه امام ج‏17 / 431 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب، محروم شدن از بهشت اندیشه است. 🔸اساسا اندیشه ی توحیدی بهشت اندیشه و اندیشه ی بهشتیان است. 🔺اندیشه ی امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهام ها، دشمنی ها و گره های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند. 🔸این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی-معنوی» حوزه ی شیعه و «مدرسه ی معرفتی آیت الله شاه آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسه معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه های تاریخی پدید آورده است. 🔸اسلامی که امام عزیز ما و مدرسه ی معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیات بخش بود. 🔸ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرات علمی چند سده و برآمده از اخلاص ها و جد و جهدهای فراوان حوزه ی علمیه ی شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش ها را نیز از نظر دور نداریم. 🔺بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند، نشان بدهیم. 📝حجت الاسلام و المسلمین استاد فلاح شیروانی —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🥀رحلت پیامبر اعظم، معراج وصال اوست با حضرت دوست. رحلت جانسوز نبی اکرم و شهادت سبط اکبر،امام حسن مجتبی را به عاشقان و شیفتگان حضرتشان تسلیت عرض مینماییم.🥀 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
◼️ #پوستر | کتاب الله و عترتی ⚪️من چیزی بین شما بر جای می‌نهم که اگر بدان چنگ بزنید بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد. 🏴 ۲۸ صفر سالروز رحلت رسول اکرم(ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⚪️...بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند، نشان بدهیم. 📝حجت الاسلام و المسلمین استاد فلاح شیروانی ⏳منتظر انتشار صوت دوره مدرسه معرفتی امام خمینی از طریق کانال موسسه باشید... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 💢بخش6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1389 💢بخش7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1441 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش7️⃣ 📕امتداد فلسفه در عرفان 🔶باز از جمله حوزه­های دیگری که تا کنون این امتدادها پیدا شده، مجموعه تعاملاتی است که فلسفه با دانش­های مرسوم در حوزه­های اندیشه­ی اسلامی تا کنون پیدا کرده. 🔸مثلاً تعاملاتی که فلسفه با عرفان پیدا کرده که بسیار وسیع و گسترده است تا به حدی که عرفای ما به این نتیجه رسیدند که یکی از میزان­ها و محک­های سنجش صحت و سقم کشفیات، مباحث عقلیِ مسلّم است. 📙امتداد فلسفه در اصول فقه 🔷امتداد فلسفه و حکمت اسلامی در اصول فقه نیز مشاهده می­شود. 🔹حالا چه ما این امتداد را درست بدانیم یا نادرست بدانیم که بحث­های جزئی است، می­دانیم که در اصول فقه ما در طول تاریخ به تدریج هر چه ما پیش رفتیم، حضور مباحث فلسفی جدی­تر شده، حالا این حضور را ما باید به چه کیفیت راجع به آن بحث و گفت­و­گو بکنیم، بالاخره اصولیین ما این امتدادها را یافتند و به آن توجه کردند. 🔹پس اینطور نیست که واقعاً فلسفه و حکمت اسلامی ما تاکنون امتداد پیدا نکرده باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰بیداری در برابر دشمن رهبرانقلاب: درس امام رضا علیه‌السلام به همه‌ی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو. نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛ چشم تیزی داشته باشید، دشمن را بشناسید و راه مبارزه‌ی با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید. 🏴 شهادت امام رئوف، شمس‌الشموس، غریب الغربا، معین الضعفا حضرت امام رضا(ع) تسلیت‌باد —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💡از جمله نمازهایی که حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره به خواندن آن مداومت داشتند، نماز اول ماه است که در ابتدای ماه‌های قمری خوانده می‌شود. از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در جلسات تدریس دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 جلسه2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 جلسه3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 جلسه4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 جلسه5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
استاد فلاح شیروانی - بیانات اخلاقی ج.5.mp3
2.73M
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی 🎧 صوت جلسه پنجم 🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/09 ⏱ زمان: 2 دقیقه و 50 ثانیه 📥 حجم: 2.6 مگابایت —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #بیانات_اخلاقی #استاد_فلاح_شیروانی 🔹 بیان شده در جلسات تدریس #بدایه_الحکمه دوره جامع حکمت و عرف
💠 ، استاد فلاح شیروانی 🌺امام على «ع» 🔺دوَامُ‏ الْفِكْرِ وَ الْحَذَرِ يُؤْمِنُ الزَّلَلَ وَ يُنْجِي مِنَ الْغِيَر 🔸حذر یعنی بی گدار به آب نزدن، یک تعبیر دیگر آن احتیاط پیشه کردن است. 🔸اگر دائما بیندیشیم و احتیاط پیشه کنیم، از لغزش ها در امان خواهیم بود، و نوسانات زندگی دنیایی ما را نخواهد بلعید. 🌸کسی که از زمان بیرون کشیده می شود، از نوسانات در امان خواهد بود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#مقدمات_ورود_به_فلسفه 1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد https://eitaa.
1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺آسیب فقدان نگاه کلان در حوزه 🔸کسانی که پیشرفت و تحولی در علوم به وجود آوردند، کسانی بودند که در اثر ممارست، مسلط بر جغرافیای آن علم بودند. 👈بر همین اساس است که روند پیشرفت علوم کم شده است. 🔺دو رشته که به نگاه درجه دو می پردازند 🔸دو رشته در دنیا در این زمینه وجود دارد: 1- فلسفه آن دانش و 2- تاریخ آن دانش و علم 🔸در فلسفه این ها را باید داشته باشیم و مورد بررسی قرار دهیم و برای همین نیاز به بحث هایی مانند فلسفه ی فلسفه و فلسفه ی فلسفه اسلامی داریم و نیز تاریخ فلسفه و تاریخ فلسفه اسلامی. 🔺فلسفه ی فلسفه شناخت واژگان فلسفه و سیر تطور این واژگان داشته چه بوده است؟ منظور مان از فلسفه اسلامی چیست ؟ بعد از مشخص شدن این فلسفه باید چیستی فلسفه را بدانیم؟ نسبت فلسفه با بقیه علوم چگونه است؟ تاثیر فلسفه در دانش های متعدد چیست؟ تاثیر فلسفه در دانش های نزدیک مانند منطق، معرفت شناسی و ... چیست؟ روشی که در فلسفه استفاده می کنیم چیست؟ می شود فلسفه بر پایه ی نقل درست کرد؟ چیستی فلسفه اسلامی؟ اسلامیت یعنی چه؟ نسبت فلسفه با دین چیست؟ کارکردهای فلسفه و به ویژه فلسفه اسلامی چیست؟ در کدام حوزه از اندیشه و جامعه و کار ما تاثیر ایجاد می شود؟ ساختار های فلسفی کدام اند؟ هر کدام چه کار می کنند؟ 🔺تاریخ فلسفه 🔸تاریخ عالمان و اصحاب آن دانش 🔸تاریخ کلیت آن علم؛ یعنی پرداختن تاریخی به خود علم، چه تحولاتی در آن علم ایجاد شده است؟ 🔸نگاه تاریخی به مسائل دانش؛ یعنی هر مسئله در آن علم یک تاریخی دارد، مثلا ذهنیتی شکل گرفته است و کسی نقد کرده و کسی جواب داده و همینطور آن مساله و موضوع تکمیل شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_امام 💢نسبت برهان و عرفان 🔺بدان كه ايمان غير از علم و ادراك است؛ زيرا كه علم و ادراك، حظّ عقل است و ايمان حظّ قلب است. 🔸انسان به مجرَّد آن كه علم پيدا كند به خدا و ملائكه و پيغمبران و يوم القيامه، او را نتوان مؤمن گفت؛ 🔸چنانچه ابليس تمام اين امور را علماً و ادراكاً مى ‏دانست و حق تعالى‏ او را كافر خواند. ⚠️چه بسا باشد فيلسوفى به برهان هاى فلسفى، شعَب توحيد و مراتب آن را مُبرهن كند و خود، مؤمن باللَّه نباشد؛ 👈زيرا كه علمش از مرتبه عقل و كليّت و تعقّل، به مرتبه قلب و جزئيّت و وجدان نرسيده باشد. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل 88 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مدرسه غیر متمرکز امام صادق (علیه السلام) تحت اشراف اساتید یزدانپناه، امینی نژاد و فلاح (زید عزهم) #دروس_آزاد حکمت و عرفان به شرحی که در عکس آمده است برگزار می نماید. کانال مدرسه امام صادق (ع) در پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/hekmaterfani —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰سلسله نشست های اندیشه ورزی با موضوع "الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی" (فصل اول) ویژه «برادران طلاب» برگزار می شود. 💠این دوره حدود 15 جلسه و به همت مرکز راهبری ورثه الانبیاء و بسیج طلاب مشکات با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در پاییز سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 🌐 جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه ارسال کنید. ▪️مکان برگزاری دوره: قم 🔸زمان شروع دوره: 23 آبان به مدت 6 هفته (فقط پنجشنبه ها) —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 .
هدایت شده از خانه طلاب جوان
⚫️ اولین سالگرد عروج #هنرمند_جهادگر سید محمد ساجدی، همسر و سه فرزندش ⚫️ 📢 سخنران: #استاد_پناهیان 🔊 مداح: حاج #مهدی_تدینی 📣 به همراه شعر خوانی آئینی و خاطره گویی پیشکسوتان جهاد و خدمت 🗓 #زمان: سه شنبه ١۴ آبان ١٣٩٨/ ساعت ١٨ 🏡 #مکان: قم، بلوار امین، مسجدِ مدرسه معصومیه 🏴 هیئت هنر و رسانه 🏴 گروه جهادی محبین ائمه (ع) 💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🎤مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه 1️⃣ 🔰موضوع مصاحبه: رابطه فلسفه و دین ❇️ویژگی های فلسفه ✅هستی شناسی عقلانی 🔺رهنامه پژوهش: فلسفه چیست و چه نسبتی با اسلام دارد؟ 🔻استاد: برای اینکه بدانیم آیا فلسفه، اسلامی است یا نه، باید نخست ویژگی های فلسفه را بشناسیم. 🔸برای فلسفه یک معنای عام می توان در نظر گرفت که شامل همه بحث های فلسفه اعم از فلسفه اخلاق، سیاست و مانند آن می شود؛ 🔹ولی فلسفه موجود که در سنت اسلامی کمال یافته است، فلسفه به معنای خاص آن است که می توان آن را هستی شناسی عقلانی دانست. ❇️روش این فلسفه خاص، عقلانی است. 🔸روش عقلانی را برخی عقل استدلالی نامیده اند و من نام آن را عقلِ انتقالی، یعنی از دیده به نادیده منتقل شدن می گذارم؛ 🔹ولی گمان نمی کنم تمام کاری که در فلسفه می شود، همین مقدار باشد. 🔸استدلال یکی از ویژگی های کار عقلانی است؛ ولی امور دیگری از جمله عقل شهودی، عقل انتزاعی، عقل توصیفی، عقل انسجام بخش و عقل تحلیلی هم در فلسفه وجود دارد. ❇️پس استدلال، تنها روش فلسفه نیست؛ 🔹برای مثال فیلسوف اسلامی که می خواهد لذت را توضیح دهد، می گوید لذت سه عنصر دارد. او در اینجا از عقل تحلیلی بهره می گیرد؛ 🔸کار عقلِ انسجام بخش این است که مباحث فلسفی را به صورت دستگاهی سازوار به هم مرتبط می کند و در یک فضای انسجام یافته درونی به آن می نگرد. 🔹متأسفانه گاهی به دلیل غلبه روش استدلال و عقلِ انتقالی در فلسفه اسلامی، در ضمن طرح استدلال و نتیجه گیری از آن، توجه نداریم که این نتیجه چه فضایی را روشن می کند یا چه عناصری در خود دارد و یا چه ویژگی هایی دارد، حتی وقتی به توصیف و تحلیل آن می پردازیم، به صورت دستگاهی بدان نگاه نمی کنیم. 🔸بیشتر کسانی که برای نخستین بار با فلسفه اسلامی آشنا می شوند و کتاب هایی مانند بدایه الحکمه و نهایه الحکمه را می خوانند، توجه نمی کنند که مثلاً تشکیک چه لوازمی دارد. بعضی لوازم را علامه طباطبایی گسترش داده اند. ❇️اگر با این مسئله جدی تر برخورد کنیم، تقریباً فلسفه ما غنای خاصی می یابد. 🔹همه آنچه به عنوان روش عقلانی می گوییم، در فلسفه ما وجود دارد؛ همه مواردی که ذکر شد، کار عقلانی است. 🔸برای آنکه فضا عقلی باشد، معمولاً می گویند باید با مقدمات ضروری که همان بدیهیات اولیه است، آغاز کنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از بر پا
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️بیانات استاد فلاح شیروانی ⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی 💢بخش اول 🔺ما از فلسفه و امثال این آموزه‌ها توقعمان این است که جهان معنایی ما را تغییر بدهند. به خصوص اگر تغییر جهان معنایی را از زاویه‌ی یک فعل به او نگاه بکنیم در ناحیه‌ی افعال هم تقریباً کار بزرگی است و نظیر ندارد. یک مقدارصریح‌تر بگویم، فلسفه می‌خوانیم که روی رفتارمان هم تأثیر بگذارد. 🔸من اگر واقعاً یک فهم متعالی پیدا بکنم، کاملاً رفتار من را به انضباط می‌کشد. این کاملاً واقعیت دارد. یعنی به تدریج دست و پای من را هم جمع می‌کند و می‌برد در دنیای جدید. به تعبیری انسان را از ناحیه سرش می‌شود به این طرف و آن طرف کشید. شما زمانی که او را از ناحیه‌ی سر و سینه بکشید، دست و پای او هم می‌آید، رفتار او هم کاملاً تغییر می‌کند و متناسب می‌شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac