eitaa logo
گشت ارشاد مدیران
180 دنبال‌کننده
978 عکس
2هزار ویدیو
37 فایل
گشت ارشاد مدیران بدون وابستگی به هیچ حزب و گروه خاصی به ارشاد و امربه معروف و نهی از منکر مدیران می پردازد شما هم می‌توانید مدیر کانال باشید و در ارشاد مدیران فعالیت فرمایید در صورت تمایل در پی وی شخصی اطلاع دهید
مشاهده در ایتا
دانلود
گشت ارشاد مدیران بدون وابستگی به هیچ حزب و گروه خاصی به ارشاد و امربه معروف و نهی از منکر مدیران می پردازد شما هم می‌توانید مدیر کانال باشید و در ارشاد مدیران فعالیت فرمایید در صورت تمایل در پی وی شخصی اطلاع دهید @gashtershad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻣﺆﻣﻦ، ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﻭ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺧﻮﺩ، ﻭﻓﺎﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. «ﻗﻀﻲ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﺎﺟﻞ» ٢- ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﺣﺮﻛﺖ، ﻫﺠﺮﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ ﻫﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻣﺮﺩ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻭﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﺳﺎﺭَ ﺑﺎﻫﻠﻪ» ٣- ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺒﺮﻳﻢ. «ﺍُﻣﻜُﺜﻮﺍ» ﺩﻳﺪﻥ ﺁﺗﺶ، ﺑﻪ ﻗﺮﻳﻨﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺍِﻧّﻲ ﺁﻧَﺴﺖُ ﻧﺎﺭﺍً»، ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺒﻬﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﻮﺩ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﺗﺶ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ. ٤- ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻘّﻖ ﻗﻮﻝ ﺧﻮﺩ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ، ﻭﻋﺪﻩ ﻱ ﻗﻄﻌﻲ ﻧﺪﻫﻴﻢ. «ﻟﻌﻠّﻲ ﺁﺗﻴﻜﻢ - ﻟﻌﻠّﻜﻢ ﺗَﺼﻄﻠﻮﻥ» (ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻟﻌﻞّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺷﺎﻳﺪ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﻴﺎﻭﺭم ﻳﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﻗﻄﻌﻪ ﺁﺗﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮم ﺷﺪﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭم.) ٥ - ﻣﺮﺩ، ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺭﻓﻊ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻫﻤﺴﺮ ﻭﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻌﻠّﻜﻢ ﺗَﺼﻄﻠﻮﻥ» ٦- ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﻋﺎﻟﻲ ﻋﺮﻓﺎﻥ، ﻟﺎﺯم ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺎ ﺯﻥ ﻭﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﺘﺎﺭﻛﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻄﻮﺭ ﻋﺎﺩّﻱ ﻭﻃﺒﻴﻌﻲ ﻭ ﺳﺎﺩﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻋﺮﻓﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺭﺳﻴﺪ. «ﺳﺎﺭ ﺑﺎﻫﻠﻪ... ﻗﺎﻝ ﻟﺎﻫﻠﻪ... ﻟﻌﻠّﻜﻢ ﺗﺼﻄﻠﻮﻥ» @gashtershad
محمدعلی خلیلی: 🚷🚯🚳🚱✅💹❇️✳️ مردم چند دسته ‏اند: كسى كه دوست خود را حفظ مى ‏كند. كسى كه دوست خود را نسبت به خود بى تفاوت مى ‏كند. كسى كه دوست خود را به دشمن تبديل مى ‏كند. كسى كه دشمن را به دوست تبديل مى ‏كند. شما از کدام دسته اید/⁉️‼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶تحلیل‌های اشتباه تاریخ و تکرار مجدد آن 🔷این خطری است که ما را تهدید می‌کند.. 🔶واقعیت اینروزهای دولت رئیسی که رهبری میگن دولت کارآمد و پر تلاش و مردمی.. 🔷اما یک عده افراطی اصل را ول کرده و به فرع چسبیده اند تلاش های مهم دولت را ول کرده،موضوعات پیش پا افتاده را گنده میکنند خدا بدادشان برسد..
هدایت شده از اتاق مشاوره🚪:🌱🌻 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ بعضی‌ها با انتقاد می‌خواهد انتقام بگیرند 🔰 در ظاهر لحن انتقاد اما به قصد تضعیف جمهوری اسلامی... ورود به اتاق مشاوره🚪:  🌱🌻    https://eitaa.com/dindarmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از استاد فاطمی‌نیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨سال تحویل این نیست که فقط یک قرآن بگذاری باز کنی یک نگاهی بکنی ببندی، سال تحویل این است که متحول بشوی واقعا✨ @fateminiya_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از صرفاً جهت اطلاع
14.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ بسیار زیبا و تاثیر گذار واسه اونایی که از امربمعروف و نهی از منکر واهمه دارن... ✅ارزش چندین بار گوش دادن رو داره 📮انتشار حداکثری با شما @khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
هدایت شده از شبکه سه
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 چرا غربگراها از دین بیزارند؟ 🔖 «ماه من»؛ ویژه‌برنامه سحر ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما @tv3_ir
ا پيش از تو بر مبناي مدنيت صحيح برپا مي داشت، تثبيت خواهد نمود. و بدان که رعيت متشکل از طبقاتي است که مصلحت زندگي بعضي از آنان تامين نمي شود مگر با بعضي ديگر، و هرگز با قسمتي از آن طبقات نمي توان از قسمت ديگر بي نياز گشت، از آن جمله است: لشکريان خدا، کاتبان عمومي و خصوصي، قضات عدل، هيئت منصفه و سازش دهندگان مردم با يکديگر، وصول کنندگان ماليات از مردمي ذمي و مسلمين، بازرگانان و صنعتگران، و از آن جمله طبقه پايين از حاجتمدان و بينوايان. و خداوند متعال در کتاب خود يا سنت پيامبرش سهم و موقعيت هر يک از آنان را مشخص فرموده است، و قانون سهم و موقعيت همه اين طبقات از خدا و پيامبرش صلي الله عليه و آله و سلم نزد ما محفوظ است. پس لشکريان با اذن خداوندي نگهبانان رعيت، و موجب افتخار و زينت زمامداران و عزت دين و طرق ايجاد امنيت در جامعه مي باشند، و براي رعيت استقرار و استقامتي نيست مگر با لشکريان، پس براي لشکريان استقرار و استقامتي نيست مگر به وسيله مالياتي که خداوند براي آنان از مواردش اخراج مي فرمايد که به وسيله آن براي جهاد با دشمنانشان تقويت شوند، و لشکريان در مصالح و نيازهاي خود به آن ماليات متکي باشند. سپس قوامي براي اين دو صنف نيست مگر به وسيله اصناف ديگر که عبارتند از قضات و کارگزاران و کاتبان، که معاهده ها را با استحکام مي بندند، و منافع را جمع آوري مي نمايند، و مورد اطمينان مردم در امور خاص و عام قرار مي گيرند، و براي طبقات مزبور قوامي نيست مگر به وسيله بازرگانان و صنعتگران که براي تهيه وسايل زندگي مي کوشند و آنها را در بازارشان در معرض داد و ستد قرار مي دهند، و آنان با کوشش براي تهيه وسايل و ابزار زندگي کفايت مي کنند همه کساني را که ناتوانند. سپس طبقه پايين مردم از حاجتمندان و بينوايانند که کمک و اداره زندگي آنان لازم است، و قانون خدا براي هر يک از آنان امکاني نهاده است، و براي هر يک از آنان حقي که مصلحت وي را برآورد بر عهده زمامدار است، و زمامدار نمي تواند از حقيقت آنچه که از حق آنان برعهده دارد برآيد، مگر با کوشش و استمداد از خداوند متعال، و آماده کردن نفس خود براي التزام به حق، چه تحمل آن همه موارد، سبک باشد چه سنگين. پس براي فرماندهي لشکريان، کسي را انتخاب کن که به عقيده تو خيرخواه ترين آنان به خدا و رسول خدا و پيشوايت باشد، و همچنين پاکدامن ترين، و بردبارترين آنان بوده، و از کساني باشد که از غضب خودداري کند، و عذري را که براي او آورده مي شود بپذيرد، به ناتوانان رووف و بر اقويا نيرومند و مسلط، و از کساني باشد که خشونت حوادث او را به هيجان نياورد و ناتواني زمينگيرش نسازد. سپس براي انتخاب فرمانده، با مردم آبرومند و شريف و اهل دودمان هاي صالح و داراي سوابق نيکو ارتباط نزديک برقرار کن، سپس با مردم بلند همت و آزاده و دلير، و سخاوتمند و اهل مدارا بپيوند، زيرا آنان جامع صفات کرم و شعبه هايي از نيکويي هستند. سپس امور آنان را همانگونه تحت نظر بگير که پدر و مادر امور فرزند خود را زيرنظر مي گيرند، و هرگونه تقويتي که درباره آنان انجام بدهي مشکل و بزرگ تلقي مکن، و هيچ لطفي را که به آنان بنمايي ناچيز مشمار، زيرا آن لطف (هر چه باشد آنان را به خيرخواهي براي تو وادار نموده و) موجب خوش گماني آنان درباره تو خواهد بود. و هرگز تحت نظر گرفتن امور لطيف و ظريف آنان را با تکيه به بررسي امور چشمگيري که دارند رها مکن، زيرا براي اندکي از لطف تو موضعي است که از آن بهره خواهند برد، و براي امر بزرگ و چشمگير موقعيتي است که از آن بي نياز نخواهند گشت. و مقدم ترين سران لشکريانت در نزد تو کسي باشد که به لشکريان تو کمک و ياري کند، و از آنچه دارد به آنان عطا کند، به طوري که هم امکانات آنان را مهيا نمايد و هم نيازهاي دودماني را که از خود برجاي گذاشته و عازم لشکرگاه (يا جبهه و ميدان) شده اند، تا به اين سبب در جهاد با دشمن بيش از يک اهتمام نداشته باشند، زيرا عطوفت تو درباره آنان، دل هاي آنان را به تو متمايل مي کند، و قطعي است که بهترين روشنايي چشم زمامداران، گسترش و نفوذ دادگري در جامعه و ظهور محبت مردم جامعه است. و قطعي است که محبت مردم بروز نمي کند مگر با سلامت سينه هاي (درون و ذهن) آنان درباره زمامداران، و خيرخواهي مردم جامعه به وجود نمي آيد مگر به وسيله اطلاع و احاطه آنان درباره زمامداران، و احساس اندک بودن سنگيني حاکميت آنان، و دوري از انقراض مدت حکومت زمامداران. آرزو و اميدهاي (معقول) آنان را وسعت ببخش، و ستايش نيکو را براي آنان پي درپي انجام بده، و آزمايش آزمايش شدگان را به شمار بياور، زيرا يادآوري فراوان اعمال نيکوي نيکوکاران، انسان دلاور را به هيجان مي آورد، و شخص عقب نشسته را تحريک مي کند، ان شاء الله. سپس براي هر کسي تلاشي را که کرده است به حساب بياور، و تلاش هيچ کس را به حساب ديگري منظور مدار، و در اداي حق تلاشگران کمتر از حق درجه اعلا
که بيان کردم، هرگز خود را مدتي طولاني از مردم جامعه خود پوشيده مدار، زيرا اختفاي زمامداران از رعيت نوعي وارد کردن فشار بر آنان و کم اطلاعي از امور حيات اجتماعي مردم است. غياب زمامداران (و هرگونه کارگزاران) از مردم، زمامداران را از دانستن اموري که از آنان پوشيده است، باز مي دارد. در نتيجه امر بزرگ در نزد آنان کوچک، و کوچک بزرگ، و زيبا زشت، و زشت زيبا جلوه مي کند و حق با باطل در هم مي آميزد. و جز اين نيست که زمامدار هم بشري است و هر آنچه از امور را که مردم از او بپوشانند نخواهد فهميد، و علامتي خاص براي حق وجود ندارد که به وسيله آن راست از دروغ شناخته شود. و جز اين نيست تو که در منصب حاکميت قرار گرفته اي يکي از دو کس خواهي بود، يا تو آن مردي هستي که نفس تو در راه حق آماده بذل است، بنابراين به کدامين علت خود را از حق واجبي که عطا خواهي کرد و يا عملي شريف که انجام خواهي داد؟ مي پوشاني؟ يا تو آن مردي هستي که مبتلا به امساک و خودداري از برآوردن حاجت مردم مي باشي، در اين صورت مردم که از بذل تو مايوسند، با کمال سرعت از حاجت خواهي از تو امتناع خواهند ورزيد، به اضافه اين که بيشترين احتياجات مردم به تو چيزهايي است که براي تو مشقتي ندارد، (زيرا بيشترين احتياجات) يا شکايت از ظلمي است که به آنان رفته است، يا خواستن عدالت و انصاف در معامله اي که انجام داده اند. سپس براي زمامدار خواص و نزديکاني است که داراي صفت خودخواهي و مقدم شمردن خود بر ديگران، و دست درازي، و کم انصافي در معاملات مي باشند. ماده و ريشه اينگونه مردم را با قطع عوامل صفات مزبور قطع کن. و هرگز به کسي از اطرافيان و خويشاوندان خود قطعه زميني از زمين هاي مسلمانان را اختصاص مده، و هرگز اينگونه مردم در بستن معاهده اي که ضرري بر حق ديگران وارد بسازد با تکيه بر تو طمع نکنند. اين ضرر مانند سوءاستفاده از حقابه يا از عملي مشترک است که زحمت و مخارج آن را به گردن ديگران بيندازند، که در نتيجه خوشي و امتياز اين خطاکاري براي آنان، و عيب و ننگش در دنيا و آخرت از آن تو خواهد بود. و هر کس از نزديکان و يا بيگانگان که به سبب حقي ملزم شود، او را به همان حق ملزم کن (حق را درباره او اجرا کن) و در انجام اين تکليف بردبار باش و تقرب به خدا را منظور بدار. هر وضعي که اجراي حق درباره خويشان و خواصت پيش بياورد، مانع اقدام تو براي اجراي حق نباشد، و تو عاقبت احقاق حق را اگر چه سنگين است در نظر بگير، زيرا نتيجه و پايان آن پسنديده است. و اگر مردم جامعه تو را به تعدي و ظلمي متهم کردند و درباره تو بدگمان شدند، عذر خود را براي آنان آشکار کن و با آن عذر آشکار بدگماني هاي آنان را از خود برگردان، زيرا در اين اعتذار و رفع سوءتفاهم رياضتي است براي نفس خود، و محبت و مدارايي است براي مردم جامعه، و با عذري که مي آوري در پابرجا ساختن آنان در مسير حق، به خواسته خود نايل مي گردي. و هرگز صلحي را که دشمن تو به آن دعوت نمايد و رضايت خدا در آن باشد دفع مکن، زيرا به وسيله صلح است که لشکريانت آسوده مي گردند و خود از تشويش و اندوه خاطر راحت مي شوي و موجب ايمني بر شهرهايت مي باشد. ولي پس از استقرار صلح از دشمن خود کاملا برحذر باش، زيرا دشمن چه بسا به نزديکي مي گرايد و نمايش صلح مي دهد تا طرف را غافلگير کند، پس جانب احتباط را بگير و خوش گماني را درباره حيله گري هاي دشمن متهم بساز. و اگر ميان خود و دشمن معاهده اي منعقد نمودي يا از طرف خود پناهندگي به او دادي، به معاهده خود به طور کامل وفا کن، و با کمال امانت تعهد پذيرش پناهندگي او را مراعات نما، و نفس خود را در برابر عهدي که بسته اي سپر کن، زيرا عموم مردم در هيچ يک از واجبات الهي با آن همه پراکندگي که در خواسته ها و نظريات خود دارند، مانند بزرگداشت وفا به معاهده ها اتفاق نظر ندارند. اين يک قانون محکم است که حتي مشرکين هم مابين خود با قطع نظر از اسلام و مسلمين به آن عمل مي کردند، زيرا آنان نيز عواقب بد حيله گري براي عهدشکني را آزمايش کرده بودند. پس هرگز براي مختل ساختن پناهندگي دشمن به تو، نيرنگ راه مينداز، و تعهد خود را نقض مکن، و براي دشمنت حيله گري روا مدار، زيرا هيچ کس جز نادان شقي به خدا جرئت نمي کند. خداوند متعال قانون تعهد و پناهندگي و پناه دهندگي را با رحمت الهي خود ميان بندگانش عامل امن، و پناهگاهي قرار داده است که در منطقه ممنوعه در آن بيارامند، و در همسايگي آن با احساس امنيت به زندگي خود ادامه بدهند. پس هيچ گونه دغل بازي و فريبکاري و نيرنگ را در تعهدها نبايد راه داد. و هيچ معامله اي را به گونه اي منعقد مکن که ابهام انگيز بوده و امکان اختلال در آن وجود داشته باشد. و هرگز پس از تاکيد و استحکام متن معاهده، تکيه بر مغلطه کار مکن. و اگر تعهد الهي تو را در موردي در تنگنا قرار داد، اين امر هرگز موجب نشود که درصدد فسخ به ناحق آن تعهد برآيي، زيرا شکيبايي تو
نامه اي است از آن حضرت (عليه السلام) فرمان مبارک اميرالمومنين (عليه السلام) به (مالک اشتر نخعي) وقتي که او را والي مصر و اطراف آن ساخت: صدور اين فرمان موقعي بود که وضع سياسي (محمد بن ابي بکر) که امير مصر بود، به اختلال کشيده شده بود و اين طولاني ترين عهدنامه اي است که اميرالمومين (عليه السلام) نوشته و جامع ترين آنها است از نظر امتيازاتي که دارا است. اينست فرماني که بنده خدا علي اميرمومنان به مالک بن الحارث اشتر براي اداره کشور مصر صادر مي نمايد، و براي اجراي کامل آن از او تعهد مي گيرد. اهداف اين فرمان و اجراي آن عبارتست از وصول ماليات از آن کشور، و جهاد با دشمنان، و اصلاح مردم، و آبادسازي شهرهاي آن. دستور مي دهد او را به تقواي الهي، و تقديم اطاعت خداوندي بر همه چيز، و پيروي از آن فرايض و سنتها که خداوند سبحان در کتاب خود به آنها دستور داده است، و هيچ کس نمي تواند (در اين زندگاني و در سراي اخروي) به سعادت نايل آيد مگر اين که از آن فرايض و سنتها پيروي کند، و هيچ کس سقوط در شقاوت نکند مگر با انکار و ضايع کردن آنها، (و دستور مي دهد که) خداوند سبحان را با قلب و دست و زبانش ياري نمايد، زيرا خداوند بزرگ به عهده گرفته است ياري کسي را که او را ياري کند، و عزيز داشتن کسي را که او را عزيز بدارد. (و دستور مي دهد) که نفس خود را از شهوتها بشکند، و از طغيان ها باز بدارد، زيرا نفس آدمي سخت به بدي وادار مي کند، مگر آن که خدا رحم کند. سپس بدان اي مالک، من تو را به شهرهايي مي فرستم که پيش از تو حکومتهايي که برخي از آنان عادل و بعضي ديگر ستمکار بودند در آنها به جريان افتاده است، و قطعي است که مردم در همه امور و شوون تو همانگونه نظاره خواهند داشت که تو در امور و شوون حکام گذشته نظاره مي کردي، و درباره تو همان را خواهند گفت که تو خود درباره آنان مي گفتي. مالکا، جز اين نيست که خداوند متعال براي شناخت مردان صالح، حقايق را بر زبان هاي بندگانش به جريان مي اندازد. محبوبترين ذخيره را براي خود عمل صالح قرار بده، پس هوايت را مالک باش، و نفست را از اقدام به آنچه براي تو حلال نيست سخت باز دار، زيرا انصاف و عدالت درباره نفس، جلوگيري جدي از اقدام نفس است در هر چه که بخواهد يا نخواهد. مالکا، رحمت و محبت و لطف بر مردم جامعه را به قلبت بفهمان، (به طوري که آن را دريافت کند، نه اين که در حد يک تصور ذهني بماند). و براي آنان درنده اي خونخوار مباش که خوردن آنان را غنيمت بشماري، زيرا مردم بر دو صنفند، يا برادر ديني تو هستند، يا نظير تو در خلقت (همنوع تو مي باشند). لغزش ها از آنان سر مي زند، و خطاها بر آنان روي مي آورد، و از روي عمد يا خطا دچار تجاوز مي گردند. مردم را از بخشش و چشم پوشي هاي خود آنچنان بهره ور ساز که دوست داري مثل آن را خدا براي تو عطا فرمايد، زيرا مقام تو بالاتر از آن مردم است و مقام زمامدار تو بالاتر از تو، و خداوند فوق زمامدار توست، و خداوند کفايت امور مردم را از تو خواسته، و تو را به وسيله آنان آزمايش کرده است. مالکا، هرگز نفس خود را براي محاربه با خدا روياروي مساز، زيرا تو تاب انتقام او را نداري، و از عفو و رحمت او بي نياز نيستي، و از هر عفوي که کرده اي هرگز نادم مباش، و به هر کيفري که داده اي هرگز مباهات مکن، و مادامي که راهي براي گريز داشته باشي به غضب و پرخاش مشتاب. و هرگز مگو: من به مقام فرماندهي نصب شده ام، فرمان مي دهم و بايد اطاعت شوم، زيرا اين تلقين نابکارانه وارد کردن فساد در قلب است، و عامل سستي و تزلزل در دين، و نزديک شدن به دگرگوني ها. و در آن هنگام که با توجه به مقام بالاي خود، هيبت و تکبري در خود احساس کردي، (فورا) به ياد بياور عظمت ملک خداوندي را که فوق توست، و بنگر و متوجه باش بر قدرت و سلطه خداوندي بر ناتواني هايي که درباره نفس خود داري. اين توجه و نگرش است که سرکشي و تمرد را از تو مي گيرد، و تندي تو را فرو مي نشاند، و آن عقل را که از مغزت بيرون رفته بود، به تو باز مي گرداند. مالکا، سخت بپرهيز از اين که درصدد برابري با عظمت خداوندي برآيي، و خود را در جبروت ربوبي با خداوند متعال همانند بيني، زيرا خداوند هر جباري را ذليل، و هر متکبري را پست و خوار مي سازد. مالکا، مابين خدا و مردم از يک طرف و نفس و دودمان و هر کسي از رعيت که هوايي از او بر سر داري، از طرف ديگر انصاف برقرار کن. اگر انصاف برقرار نکني، ستم ورزيده اي، و هر کس که بندگان خدا ستم روا دارد، خدا است که از طرف بندگانش دشمن آن ستمکار است، و هر کس که خدا با او خصومت کند، دليلش را باطل سازد، و چنين شخصي درصدد محاربه با خدا است تا آنگاه که از ستمکاري برگردد و توبه نمايد. (آگاه باش که) هيچ چيزي بيش از حرکت بر مبناي ظلم موجب دگرگوني نعمت خداوندي و سرعت انتقام او نيست، زيرا خداوند شنونده دعاي ستمديدگان است، و در کمين ستمکاران. بايد بهترين امور در نزد تو، م