eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
142 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱) 🔹 «اللّهمَّ بلي، لاتخلوا الارضُ مِن قائم لِلّهِ بحجة، اِمّا ظاهراً مشهوداً و امّا خائفاً مغموراً، لئلا تبطل حججُ اللّهِ و بيّناتُه. و كم ذا؟ و أين اولئكَ؟ اولئك و اللّهِ الاقلّونَ عدداً و الاعظمونَ عِندَاللّهِ قدراً. يحفظُ اللّهُ بِهم حُجَتُه و بيّناته... اولئكَ خلفاءُ اللّهِ في ارضِه و الدّعاةُ الي دينه. آه! آه! شوقاً الي رؤيتهم.» 🌟 حضرت در اين فراز نوراني، كه بخشي از كلام مبسوط ايشان است،‌مي فرمايد: آري خداوندا، زمين هيچ گاه از كه براي خدا با برهان روشن قيام كند، خالي نيست، يا آشكار و شناخته شده است، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نروند، تعدادشان چقدر است؟ و در كجا هستند؟ ↙️ به خدا سوگند كه تعدادشان اندك است، ولي نزد خدا بزرگ مقدارند كه خداوند به وسيله آنان، حجت ها و نشانه‌هاي خود را نگاه‌مي دارد...👈آن ها جانشينان خدا در زمين و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه! چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم. ]حکمت۱۴۷] 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ @mahdilomam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتظران حقیقی از نگاه امام خامنه ای حفظه الله 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ @mahdilomam
امام صادق علیه السلام فرمودند: 🌤هنگام ظهور حضرت مهدی (عج)، جوانان شیعه در حالی که روی پشت بام خانه هایشان در خواب به سر می برند، همگی در یک شب به ندای آسمانی آن حضرت لبیک می گویند و در همان شب بدون وعده قبلی به سوی مکه می شتابند، در بامداد خود را به شهر می رسانند و به زیارت امام و رهبر خویش نایل می شوند و در خدمت آن حضرت قرار می گیرند. 👇👇👇👇 بینا شباب الشیعة علی ظهور سطوحهم نیامٌ إذا توافوا إلی صاحبهم فی لیلةٍ واحدةٍ علی غیر میعاد فَیُصبحون بمکة 📚 بحارالانوار، ج52، ص370؛ غیبة نعمانی، ص316، باب 20، حدیث11. 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ @mahdilomam
📨 : آیا امام زمان (عج)ازدواج کردند یا خیر؟ 🔹⬇️⬇️⬇️🔹 💬 : در خصوص تاهل حضرت حجت روحی فداه دو نظریه وجود دارد👇👇 ۱...✍ نظریه نخست آن است که ایشان کرده و فرزند هم دارد. ۲...✍ نظریه دوم ایشان است 🔵 مستند نظریه ی ازدواج👇 ✔️ دو طائفه روایت ✔️و یک حکایت است؛ 1⃣ طائفه ی اول روایاتی است که ازدواج را دانسته و طبق نبوی مشهور که فرمودند النکاح سنتی ومن رغب عن سنتی فلیس منی می‌گویند نمی‌شود که امام معصوم از سنت رسول خدا روی گردان شود ↙️ و نیز استناد می‌کنند به روایاتی از جمله روایت امام صادق علیه السلام که شیخ نقل می‌کند👈لایطلع علی موضعه احد من ولده وغیره [شیخ طوسی، کتاب الغیبة، محقق، مصحح، تهرانی، عباد الله، ناصح، علی احمد، ص 102، قم، دار المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411ق] 2⃣ وحکایتی که به آن استناد می‌کنند هم حکایت هست. 🔴 دسته ی دوم که قائلین به عدم ازدواج هستند ضمن آنکه به روایات دال بر عدم ازدواج ایشان استناد می‌کنند، ازدواج را خلاف حکمت غیبت دانسته آن را رد می‌کنند. 🔘 در خصوص نظریه نخست باید گفت روایت نبوی مشهور در مقام بیان مطلق عدم ازدواج هست نه دیر ازدواج کردن و نیز باتوجه به شرایط حیات امام زمان منافاتی ندارد این روایت وچود مبارک امام زمان را شامل نشود. ➕ و روایاتی هم که می‌گوید از موضع ایشان احدی از فرزندان وغیره مطلع نیست در نقل نعمانی بجای" ولده "لفظ "ولیه" آمده است که سند نعمانی از شیخ دقیقتر و بالاتراست. [نعمانى، الغیبة، ص 172.] 🔖 لذا نمیتوان به آن استناد کرد. 📌 وحکایت مورد استناد هم هیچ گونه وجاهت استدلال ندارد. 🔘 اما نظر گروه دوم که ازدواج را در تعارض با حکمت غیبت می‌دانند نیز چندان قابل پذیرش نیست چون منافاتی بین و نیست،👈بله ممکن است بگوییم آیا همسر ایشان هم عمر طولانی دارند یا تعدد همسر دارند و یا اساسا چگونه می‌شود شخصی با شخصی ازدواج کند و ماهیت اصلی او را نداند و از این دست سوالات. 🌐اما به نظر می‌رسد باید گفت این موضوع (ازدواج امام زمان)نه قابل رد است و نه قابل اثبات چون هیچ یک از ادله ی طرفین تام نبوده و نه توان رد مطلق دارد و نه اثبات قطعی. 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
هدایت شده از پنجره🇮🇷
وصف ولی غائب در نهج البلاغه: 1.حکمت را چنان زره به تن کرد – و محافظ او است- ، همه آداب حکمت را انجام می دهد ، مانند روی به حکمت آوردن ، شناخت حکمت ، وقت برای آن گذاشتن . 2.حکمت گمشده او است که آن را می جوید ، نیاز او است که در خواست می کند . 3.هنگام غربت اسلام او ناشناس است و چون شتر خوابیده بر زمین است که قیام ندارد تا شناخته شود . 4.این حکیم به نا چار به غربت نشسته از حجت باقیمانده بر زمین است ، از جانشینان انبیاء است. 5. برخی امامیه این مطلب را مربوط به امام عصر می دانند که دلالت بر آن واضح نیست قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا - وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَيْهَا - وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا - فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِي يَطْلُبُهَا - وَ حَاجَتُهُ الَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا - فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلاَمُ - وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ - وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ - خَلِيفَةٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِيَائِهِ عسیب ذنب : طرف دنب است ، جران :سینه شتر است ، تشبیه شده است حال او به حال خوابین شتر بر زمین و کنایه از ضعف و قلت نفع او است . شرح ابن میثم خطبه 181 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
اصل انتظار به معنای چشم به راه بودن است یعنی امید به آینده داشتن برای کاری که قرار است تحقق پیدا کند وامید به آینده داشتن خود مبتنی بر اصل دیگری است که در قرآن کریم ازآن به امید به رحمت خداوند تعبیر شده است در سوره مبارکه یوسف آیه هشتاد وهفت آمده است «وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّه» ومرحوم طریحی در مجمع البحرین آنرا به رحمت آسایش وزندگی جاوید معنای میکند یعنی از رحمت وآسایش وزندگی جاوید ناامید نشوید وچون چنین زندگی تا کنون محقق نشده است وزندگی دنیوی همراه با مکاره وسختی ها بود باید زمانی بیاید که این راحتی وآسایش برای مومنین محقق شود پس انتظار دارای ریشه قرآنی است وتوجه به این نکته ازین جهت مهم است که ما وظیفه داریم معتقدات خود را بر قرآن عرضه کنیم ومطابق دستورات قرآنی پیش برویم حال انتظاری که میتواند با اندیشه قرآنی هماهنگی داشته باشد بدون شک سازنده وپویا خواهد بود وانسان را بسوی ایمان وتقوا سوق میدهد نه آنکه انسان را لا ابالی بار بیاورد وباعث ترویج گناه گردد بنابراین کسی که منتظر است بدنبال این است که از اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد لذا تمام تلاش را می کند تا رفتار وگفتار او در راستای اوامر ودستورات اهل بیت علیهم السلام باشد نکته: با توجه به آیه شریفه انتظار به دو قسمت تقسیم می‌شود الف_انتطار فعال یعنی انتظاری که برای تحصیل رحمت و فضل الهی است و تلاش برای رسیدن به الطاف خداوند است برای رسیدن به زندگی با آرامش ب_انتطار منفعل یعنی در آن از سعی و تلاش خبری نیست. و باعث نابودی انسان و جامعه بشری شده و واورا از رسیدن به رحمت الهی باز می‌دارد به اینکه فقط منتظر ایجاد چنین فضایی است برای زندگی بهتر اما خودش کاری انجام نمی‌دهد @jorenab
✳️ برخی از فرق غیر شیعی و صوفیه قائل به هستند یعنی بر این نظرند که در هر زمانی باید یک مهدی باشد 👈لذا مهدی یک شخص معین نیست که در زمان خاصی ظهور کند. ✔️این نظریه در مقابل نظر تشیع است که قائل به می باشد. 🔴 اشکالات و انگیزه های مهدویت نوعیه : 🔹 روایات تصریح دارد که مهدی شخص است و در آخرالزمان قیام خواهد کرد. 🔸 روایات صحیح و صریح ناظر به تولد ایشان است پس نوعیت معنا ندارد. 🔹 به هر حال موضوع مهدویت چیزی خارج از روایات کشف نشد بنابراین اگر بنا هست این حقیقت از دل روایات بیان شود نمیتوان به برخی تمسک و برخی دیگر که تصریح بر شخص بودن دارد را وانهاد. 🔸 به روشنی پیداست که این فرقه‌ها برای مشروعیت دادن به ادعاهای دروغین خود و اغفال دیگران این عناوین جعلی را دستاویز قرار می‌دهند. 🔹 اگر قائل به مهدویت نوعیه باشیم و باید در هرزمانی یک مهدی باشد پس هر زمانی باید جهان پراز فساد شود وان مهدی مورد ادعا جهان را پر از عدل و داد کند ،آیا چنین چیزی در تاریخ وجود دارد؟ 🟢 بنابراین ادعای مهدویت نوعیه یک ادعای بی سند و صرفا برای پیشبرد اهداف شیادانه و دروغین آنهاست. 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیدی غیبتک نفت رقادی...شیخ صدوق (ره) در کتاب کمال الدین و تمام النعمة ج 2 باب 33 حدیث 51 نقل می‎کند که: ⬇️⬇️⬇️ 📜سُدَیر صیرفی می‎گوید: من، مُفَضَّل بن عَمْرو، ابوبصیر و ابان بن تَغلَب خدمت مولایمان امام صادق (ع) رسیدیم در حالیکه ایشان بر خاک نشسته و جُبّه (نوعی لباس) خیبری پوشیده بودند و ایشان مانند مادر فرزند مرده‎ی شیدای جگر سوخته می‎گریستند درحالیکه زمزمه می‎کردند: 📝سیدی غیبتک نفت رقادی و ضیقت علی مهادی و ابتزت منی راحة فؤادی سیدی غیبتک أوصلت مصابی بفجائع الأبد ... فما أحس بدمعة ترقی من عینی و أنین یفتر من صدری عن دوارج الرزایا و سوالف البلایا إلا مثل بعینی عن غوابر أعظمها و أفضعها و بواقی أشدها و أنکرها و نوائب مخلوطة بغضبک و نوازل معجونة بسخطک ✍ ای آقای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است.  ✍ ای آقای من! غیبت تو اندوه مرا به فجایع ابدی پیوند داده ... من دیگر احساس نمی‎کنم اشکی را که از دیدگانم بر گریبانم روان است و ناله‎ای را که از مصائب و بلایای گذشته از سینه‎ام سر می‎کشد، جز آنچه را که در برابر دیدگانم مجسم است و از همه گرفتاریها بزرگتر و جانگذازتر و سخت تر و ناآشناتر است، ناملایماتی که با غضب تو در آمیخته و مصائبی که با خشم تو عجین شده است. 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
؟؟ تعریف بدا: 🌱 بَداء به معنای آشکار شدن و ظهور چیزی از خدا برخلاف آن چیزی که عادتاً انتظارش را داشتیم، خالی از اشکال است و متون دینی نیز بر آن گواهی می‎‌دهند. 💥 اما به معنای استصواب و تغییر در قصد که ناشی از جهل و عجز و محدودیت در دانایی و توانایی است،👈اگرچه برای انسان پیش می‌آید، اما انتساب آن به خدا -که مطلقا دانا و توانا است- اشتباه است 📚[طریحی، مجمع البحرین، ۱۴۱۶ق، ج۱، ص۴۴-۴۸؛ مفید، تصحیح الاعتقاد، ۱۴۱۳ق، ص۶۵-۶۷.] 📜 برخی با استناد به روایتی از امام جواد علیه السلام به این قائل شدند که ممکن است در برخی از هم بدا رخ دهد. ↙️ در روایت آمده است:محمدبن همام از محمد بن احمد بن عبدالله خالنجی از ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری نقل کرده اند که گفته است: نزد امام جواد (ع) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد، از آن حضرت پرسیدم: آیا در مورد امور حتمی هم بداء رخ می دهد؟ فرمودند: آری . گفتم: می ترسم در مورد خود حضرت مهدی (ع) بداء رخ دهد . حضرت فرمودند: [ظهور] حضرت مهدی (ع) است و خداوند خلف وعده نمی کند 📚[نعمانی الغیبة، ص 205، بحارالانوار، ج 52، ص 250] اما باید گفت :⬇️⬇️ ✔️اولا این روایت ضعیف بوده قابل استناد نیست[رک: السفیانی و علامات الظهور، ص ۱۰۲] ✔️ثانیا این روایت در تعارض با روایات متواتر هست که برحتمی بودن تحقق علائم پنج گانه دلالت دارد 👈مانند روایتی که امام صادق (ع) فرمودند: از حتمیاتی که پیش از قیام حضرت مهدی (ع) خواهند بود [اینهاست] : شورش سفیانی، فرو رفتن در بیداء، شهادت نفس زکیه و منادی که از آسمان ندا در دهد 📚[نعمانی الغیبة، ص 176، منتخب الاثر، ص 455 .] 🔴 توجیهات و محملهایی که علامه مجلسی و علامه کورانی در خصوص این روایت ارائه دادند نیز نمی‌تواند قابل قبول باشد👈 چنانکه علامه مجلسی برای محتوم چند احتمال بیان می‌کند و یا بدا را در شرایط و آثار علائم می‌داند و یا علامه کورانی که محتوم را به دوقسمت تقسیم می‌کند؛محتوم من الله و محتوم علی الله وجه عدم پذیرش هم صراحت روایات علائم حتمیه هست که این احتمالات را رد می‌کند. 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010