eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
142 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پنجره🇮🇷
روز بدر در روز 17 ، سنه 2، واقعه بدر اتفاق افتاد و مسلمانان سيصد و سيزده نفر بودند و مشركين نهصد و بيست تن و از مشركين هفتاد نفر اسير شدند و هفتاد نفر كشته شدند كه از جمله رؤساى ايشان: عُتبه، شَيْبه، وليد، عاص بن سعيد، زَمعة بن الأسود و نوفل بوده و بيشتر ايشان به شمشير امير المؤمنين عليه السلام به دركات جحيم شتافتند . و چون جنگ بر طرف شد و فتح براى حضرت رسول صلى الله عليه و آله واقع شد، حضرت فرمود:کيست كه از ابوجهل خبرى آورد. عبدالله بن مسعود گفت: يا رسول الله، من حاضرم ، و برخاست و در ميان كشتگان قريش فحص كرد. ابوجهل را ديد كه مجروح بر روى خاك افتاده. عبدالله پا بر گردن او نهاد و بر سينه وى نشست و موى زَنَخ او را بكشيد و گفت: «الحَمدُ لِلّهِ الذي أخزاك». ابوجهل گفت: اى شبانكِ گوسفند، بر جاى بلندى بر آمدى! بگو فتح با كيست؟ گفت: فتح، خداى و رسول راست. هم اكنون سرت از تن دور كنم. ابوجهل بعد از كلماتى گفت: سر من را از پايين گردن جدا كن تا بزرگ و مهيب بنمايد در چشم محمّد، و به او بگو كه من پيوسته با تو دشمن بودم و امروز عداوتم سخت‏تر است. عبدالله گفت: من لختى از اعضاى سرت را به گردن خواهم افزود تا از همه سرها حقيرتر و خردتر بنمايد. پس شمشير كشيد تا كار او را تمام نمايد. شمشيرش را حدّت نبود. لاجرم تيغ ابوجهل را بركشيد و سرش را بر گرفت و به نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آورد و در خاك افكند. حضرت در او تأمّل فرمود و حمد خداى به جاى آورد. فیض العلام ص 68 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
روز بدر در روز 17 #رمضان ، سنه 2، واقعه بدر اتفاق افتاد و مسلمانان سيصد و سيزده نفر بودند و مشركين
واقعه ی بدر آنقدر از اهمیت و تقدس بالایی برخوردار بود که بعدها اگر در منازعه ای بین دو مسلمان ،طرف یکی از آنها یک شخصیت بدری حضور داشت حق را به او می‌دادند و می‌گفتند فلان بدری اورا تایید می‌کند. در نبرد صفین که تعداد زیادی از دو طرف کشته و زخمی دادند در تقدس عملیات امیرالمومنین و بطلان معاویه می‌گفتند:۲۵ بدری در سپاه امیرالمؤمنین به شهادت رسیدند.[منقری، نصر بن مزاحم، وقعة صفین، ص۲۳۶. ابن ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۵، ص۱۸۸-۱۹۱.] عدد ۳۱۳ هم مقدس و تعداد یاران و فرماندهان سپاه امام زمان روحی فداه هم همین عدد است.[طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۲۱۸.] https://eitaa.com/mahdilomam
❇️❓ ✳️اینکه در برخی روایات آمده است که حضرت مهدی وقتی ظهور کنند دین جدیدی می آورند، منظور چیست؟با توجه به اینکه در قران آمده است ان الدین عندالله الاسلام و فرمود الیوم اکملت لکم دینکم و رضیت لکم الاسلام دینا. ❇️: 🔷اولا در روایات دین جدید نیامده است بلکه قضاء جدید آمده چنانکه امام باقر علیه السلام میفرمایند: «یقوم القائم بامر جدید و کتاب جدید و قضاء جدید...»؛[۱]  🔸«امام قائم که قیام کند، امری نو و کتابی نو و قضاوتی نو خواهد داشت» 🔷ثانیا روایتی از امام صادق علیه السلام در حقیقت در حکم توضیح این روایت است که میفرمایند: «قال یصنع ما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة و یستانف الاسلام جدیدا»؛ [۲] 🔸 «همان کاری را که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) انجام داد، مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) انجام می‌دهد. بدعت‌های موجود را خراب می‌کند؛ چنان‌که رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آن‌گاه اسلام را از نو بنا می‌کند». 🔸این روایت به روشنی بیان می‌کند که امام جهالت را زدایش و براساس سنت رسول خدا عمل می‌کند نه آنکه دین جدید بیاورند. 🔷ثالثا می‌توان گفت باتوجه به اینکه مردم در آخرالزمان انقدر از مفاهیم دینی و معارف اسلامی دور و بیگانه هستند که وقتی امام زمان بر اساس دین اسلام و سنت رسول خدا وحقیقت احکام عمل می‌کند، مردم می پندارند که گویا امام دین جدیدی آورده است. 📚 1⃣ابن ابی‌زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق و مصحح:غفاری، علی‌اکبر، ص۲۳۳، نشر صدوق، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۷ق. 2⃣مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۵۲، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️ ✅در برخی روایات که وقتی به اسناد آنها نگاه می شود، قابل اعتماد نمی‌باشد، قیام امام زمان به گونه ای بیان می‌شود که گویا تمام آن خون ریزی و کشتار گسترده است؛ اما حقیقت آن است که : 1⃣ همانگونه که گفته شد روایاتی که قیام را صرفا خون ریزی و کشتار نشان می‌دهند از سند متقن و قابل اعتمادی برخوردار نیستند. 2⃣ اینکه برخی روایات به نبردها و انتقام و مانند آن اشاره می‌کند باید گفت به طور طبیعی در مقابل قیام حق و استقرار عدالت کامل ،عده ای که ظلم و فساد سیره ی مستمره ی آنان است برای از دست ندادن جایگاهشان به مقابله به امام برمی‌خیزند ازاین رو طبیعی هست که جنگهایی رخ می‌دهد چنانکه مشرکین مکه و یا یهودیان مدینه نیز در مقابل پیامبر جنگیدند . وانتقام امام زمان یعنی ستاندن حق مظلوم از ظالم و این عین عدالت است. 3⃣طبق روایات اساس قیام امام زمان برمبنای معرفت و عقلانیت است چنانکه در روایتی امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏»؛[📚کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 25، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق] وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و عقل‌هایشان به کمال می‌رسد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️ عج 1⃣در سوره ی قدر آیه ی چهارم میخوانیم: تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر 2⃣می‌دانیم که فعل مضارع دلالت بر استمرار می‌کند بنابراین نزول ملائکه متوقف بر زمان پیامبر اکرم (ص) نیست 3⃣نزول ملائکه بر رسول خدا با هدف تقدیر امور بندگان است و این تقدیر در شب قدر طبق روایات هرسال انجام می‌شود 4⃣پس بعد از رسول خدا در هر زمانی باید حجتی باشد تا ملائکه در شب قدر بر او نازل شده و تقدیر بندگان را در اختیار اقرار دهند و این برهان علاوه بر اینکه وجود امام زمان را اثبات می‌کند، نزول ملائکه در شب قدر بر ایشان را نیز اثبات می‌کند. 5⃣علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می گوید: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(ع) نازل می شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته اند، به او تقدیم می دارند. و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما می دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند: چگونه ندانیم، و حال آن که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف می کنند(📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183) 6⃣امام جواد (ع) از حضرت امیر المؤمنین (ع) نقل می کند که ایشان به حسن بن عباس فرمود: شب قدر در هر سالی است و خداوند در آن شب تمام امور آن سال را نازل می کند، پس از رسول خدا (ص) نیز کسانی عهده دار این امور هستند. ابن عباس از امام پرسید: آن ها کیستند: امام علی (ع) فرمود من و یازده نفر از فرزندان من که امام و هم سخن با فرشتگان هستیم.» [📚ابو الصلاح حلبی، تقریب المعارف، ص 182، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1404 ق ] 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
فرج(الهی عظم البلاء) ❇️پیش از ورود به بحث سندی لازم هست تعریفی از دو واژه ارائه شود؛ : 🔶منبع عبارت است از کتاب،سایت،نشریه یا هر چیزی که فلان مطلب یا قول از آن نقل شده باشد. برفرض مثال می‌گوییم منبع فلان روایت چیست؟پاسخ داده می‌شود بحارالانوار : 🔶مراد از سند و یا قول مسند ،عبارت است از سلسله ی رجالی که فلان قول را نقل کردند و حدیث مسند به حدیثی گفته می‌شود که سلسله ی اسناد آن بدون انقطاع به امام معصوم برسد. ♻️حال با توضیح فوق به بررسی سند دعای موسوم به فرج می پردازیم: 💠نخستین بار امین الاسلام طبرسی در کتاب کنون النجاح تعليم امام زمان به محمد بن احمد بن ابي ليث بر شمرد كه از ترس به مقابر قريش در بغداد پناه برده بود و به بركت اين دعا نجات يافت 📚(به نقل از مجلسي، بحار الانوار، بيروت، الوفا، 1404 ه.ق، ج 53، ص 275.) 💠در کتاب «الزام الناصب» چنین نقل شده است: شیخ جلیل امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی مؤلف کتاب تفسیر «مجمع البیان» در کتاب «کنوز النجاح» گفته است: دعایی که حضرت امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به أباالحسن محمد بن أحمد بن أبی لیث - رحمت خدای متعال بر او باد - در شهر بغداد در مقابر قریش به او تعلیم داد و أبوالحسن از زندان از ترس کشتن به مقابر قریش پناه برده بود و به برکت این دعا، خداوند او را از کشته شدن نجات داد. 🔴در کتب رجالی شیعه احمد بن محمد بن ابی ليث مجهول است لذا سند این نقل از این جهت مخدوش می باشد. 🔶 از سویی پذیرش اینکه امام زمان به او تعلیم داده است نیز با توجه به شرایط و حکمت غیبت ،سخت است ؛آری ،اگر در قالب توقیع از سمت نواب خاص و یا شخصیت‌هایی مانند شیخ مفید و یا شیخ طوسی بود می‌توانستیم بپذیریم و یا ادعیه ی دیگری متن آن را تایید می‌کردند باز هم قابل پذیرش بود اما با تحقیقی که انجام گرفت،نویسنده ی این سطور دعایی ماثوره نیافت که متن یا برخی الفاظ آن را تایید کند. 🔷البته به لحاظ درایه و دلالت نیز مباحثی وجود دارد مانند شبهه ی شباهت به ادبیات غالیان در فراز یا محمد و یاعلی اکفیانی.... که بنا نداریم ورود کنیم. ◀️بنابراین، این روایت فاقد سند قابل اعتماد است چنانکه آیه الله العظمی سیستانی فرمودند:سند اين دعا معتبر نيست و ضعيف است و واجب نيست حتما از آن دفاع كنيم (📚استفتائات آيت الله سيستاني، ص351) 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از پنجره🇮🇷
دعای واقعی : دعاء اگر واقعی باشد مستجاب می شود چون فرمود « مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را » « ادعونی استجب لکم» ( مومن 60) در کریمه «نمل 62» دو شرط برای دعاء ذکر شد : 1.اضطرار«یجیب المضطر» . چون به دون آن حقیقت دعا محقق نمی شود، چون وقتی راه دیگری وجود دارد پس فقط آنچه درخواست می کند مطلوب او نیست 2.خواست از خدا «دعاه» کسی که فقط به اسباب چشم دوخت یا به مجموع اسباب و خدا چشم دوخت از خدا نخواست . این دو شرط در واقع شرط تحقق دعا است نه شرط اجابت برای همین در (مومن60) شرطی مطرح نکرده است بر همین اساس در بقره 186 آمده است : « اگر بندگانم از تو بپرسند در باره دعا و در خواست از من بگو من نزدیکم و اجابت می کنم اگر مرا بخوانند » اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان از این رو اگر مضطری دعا کرد و اجابت نشد مشکل در اضطرار یا دعا و خواست از خدا است ، چون ظاهر ایه ابای از تخصیص دارد.( المیزان) أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذٰا دَعٰاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ الْأَرْضِ أَ إِلٰهٌ مَعَ اللّٰهِ قَلِيلاً مٰا تَذَكَّرُونَ «نمل 62» كيست كه هرگاه درمانده‌اى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آيا با خداوند معبودى است‌؟ چه كم پند مى‌پذيريد. 1.در روايات و تفاسير نديدم كه درباره‌ى تلاوت آيه‌ى ۶۲ براى استجابت دعا نقشى باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتواى آيه تبرّكاً آن را مى‌خوانند و مانعى ندارد. 2. در روايات مى‌خوانيم: نمونه‌ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف) است و بدترين سوء «وَ يَكْشِفُ السُّوءَ‌»، سلطه‌ى كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مى‌شود و نمونه‌ى «يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ‌» حكومت صالحان در آن زمان است. ( تفسیر نور) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه‌خوانی شهید «تورجی‌زاده» پشت بیسیم به درخواست شهید خرازی @TasnimNews
❇️ ⏺در روایات، از حضرت علی علیه السلام به عنوان صاحب رجعت های مکرر نام برده می‌شود. 🔶موضوعاتی مانند زمانهای رجعت حضرت ،حکومت پس از رجعت،دابه الارض و مانند آن ،در خصوص رجعت حضرت امیر مطرح است. ✅رجعت اميرالمؤمنين (عليه السلام) بيش از يک بار است چه اينکه خود فرمود: إنَّ لِيَ الکَرَّةَ بَعدَ الکَرَّةِ وَ الرَّجعَةَ بَعدَ الرَّجعَةِ و أنا صاحِبُ الرَّجَعاتِ وَ الکَرَّاتِ. من داراي رجعتِ پس از رجعت و بازگشتِ پس از بازگشت هستم؛ من رجعت ها و بازگشت ها دارم. 📚مختصر بصائر الدرجات، ص 33. زمان برخي از رجعت هاي آن حضرت در روايات بيان شده است و زمان برخي ديگر در پرده ابهام قرار دارند. البته مراد از بيان زمان هاي رجعت او نقطه زماني فرا رسيدن آنها نيست بلکه منظور بيان ويژگي هاي ظرف زماني آنهاست. اولين رجعت آن حضرت در آغاز عصر ظهور تحقق مي يابد تا امام زمان (عليه السلام) را ياري دهد. امام حسين (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد: أَخرُجُ خَرجَةً يُوافقُ ذلکَ خَرجَةَ أميرِالمؤمنينَ وَ قِيامَ قائِمِنا. رجعت من با بازگشت اميرالمؤمنين و قيام قائم ما همزمان خواهد بود. 🔶رجعتِ ديگر اميرالمؤمنين (عليه السلام) پس از حضرت مهدي (عليه السلام) يعني زمان حاکميت امام حسين (عليه السلام) است و پايان آن هم در زمان حاکميت آن حضرت خواهد بود. 📚الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 848. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شریعی ،نخستین 🔶شیخ طوسی در الغیبه او را از اصحاب امام هادی(ع) و اصحاب امام عسکری(ع) شمرده و گفته او نخستین کسی بود که بر خدا و حجت‌های الهی دروغ بست و توقیعی در لعن و بیزاری از وی صادر شد. 🔷شیعیان نیز او را لعن کردند و از او بیزاری جستند. سرانجام کار او به کفر و الحاد کشیده شد.[۱] 🔶متن توقیعی که در لعن شریعی صادر شده موجود نیست، ولی در توقیعی که از سوی امام زمان(عج) در لعن شلمغانی صادر شده، آمده است: 🟢«به مردم اعلام کن که ما از شلمغانی پرهیز می‌کنیم؛ چنانکه پیش‌ از او نیز از کسانی نظیر او همچون شریعی، نمیری، هلالی و بلالی پرهیز داشته‌ایم.»[۲] برخی گفته‌اند گروهی به نام «شریعیه» منسوب به اوست.[۳] 📚 ۱]طوسی، الغیبه، ج۱، ص۳۹۷. ۲]طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۹۰. ۳]بغدادی، الفرق بین الفرق و بیان فرقة الناجیة منهم، ص۲۳۹. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam