#شبهه_و_پاسخ(۱)
یکی از شبهاتی که وهابیت مطرح میکنند آن است که میگویند روایت صحیحی در باب وجود مهدی موعود پیدا نمیشود❗️
در #پاسخ باید گفت:👇👇
اولا: به اعتراف فریقین روایات در باب مهدویت متواتر است لذا اساسا نوبت به بیان صحت و ضعف نمیرسد چنانکه ابوالحسین محمّد بن حسین بن ابراهیم سِجِزی (سِجِستانی) آبری شافعی، (م ۳۶۳ق) که از محدثان بزرگ اهل سنّت به شمار میرود، در کتاب مناقب الشافعی به تواتر احادیث مهدی (علیهالسّلام) تصریح کرده است. بسیاری از محدثان اهل سنّت به این ادعای مهم توجّه نموده و سخن او را نقل و تایید کردهاند[ابن رشد قرطبی، محمد بن احمد، التذکرة فی احوال الموتی و امور الآخرة، ص۷۰۱]
ثانیا: برخلاف ادعای وهابیت نه تنها در منابع شیعی بلکه در منابع اهل سنت نیز روایات صحیح در این خصوص وجود دارد؛
(ر،ک:مسلم بن حجاج نیشابوری،صحیح مسلم ج۱ص۱۳۵ باب نزول عیسی و الکافی، کلینی، محمد بن یعقوب، اسلامیه، تهران، 1362 هـ ش، ج 2، ص 328.)
ثالثا: باید گفت شیعه در اثبات وجود حضرت مهدی و تولد ایشان به چند طائفه روایت استناد میکند:
✔️الف: روایات عامه از معصومین علیهم السلام مانند روایتی که در بالا آمد و مهدی را از فرزندان حسین ع میداند.
✔️ب: روایاتی که تصریح دارد زمین از حجت خدا خالی نمیماند، امام سجاد(عليه السلام) به اين مطلب اشاره نموده اند، آنجا كه فرمود: «ولو لا ما علي الارض منا لساخت باهلها، ثمّ قال: ولم تخل منذ خلق اللّه آدم من حجة الله فيها اما ظاهر مشهور او غائب مستور و لا تخلوا الي ان تقوم الساعة من حجة ولو لا ذلك لم يعبد اللّه[جويني، فرائد السمطين، بيروت، مؤسسة المحمود، 1400 هـ ق، ج 1، ص 45، قندوزي حنفي، ينابيع المودة، ج 2، ص 217]
✔️ج: روایات تاریخی مانند روایات حکیمه خاتون عمه امام ع حسن عسکری که شاهد تولد بود(شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، باب۴۲، ح۱.)
✔️د: روایات مشاهده توسط افراد موثق مانند احمد بن اسحاق قمی (شیخ صدوق، محمد بن علی، کمالالدین و تمامالنعمة، ج۱، ص۴۳۳ ۴۳۴.)
☑️ بنابر آنچه گفته شد پس علاوه بر آنکه احادیث صحیح بین فریقین در خصوص حضرت حجت روحی فداه وجود دارد و نیز تواتر آن ثابت است،از طرق و طوایف مختلف روایی نیز میتوان به وجود حضرت حجت یقین کرد و تنها با روایات تاریخ و مشاهده اکتفا نکرد.
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ @mahdilomam
#مهدویت_در_نهج_البلاغه(۱)
🔹 «اللّهمَّ بلي، لاتخلوا الارضُ مِن قائم لِلّهِ بحجة، اِمّا ظاهراً مشهوداً و امّا خائفاً مغموراً، لئلا تبطل حججُ اللّهِ و بيّناتُه. و كم ذا؟ و أين اولئكَ؟ اولئك و اللّهِ الاقلّونَ عدداً و الاعظمونَ عِندَاللّهِ قدراً. يحفظُ اللّهُ بِهم حُجَتُه و بيّناته... اولئكَ خلفاءُ اللّهِ في ارضِه و الدّعاةُ الي دينه. آه! آه! شوقاً الي رؤيتهم.»
🌟 حضرت در اين فراز نوراني، كه بخشي از كلام مبسوط ايشان است،مي فرمايد: آري خداوندا، زمين هيچ گاه از #حجت_الهي كه براي خدا با برهان روشن قيام كند، خالي نيست، يا آشكار و شناخته شده است، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نروند، تعدادشان چقدر است؟ و در كجا هستند؟
↙️ به خدا سوگند كه تعدادشان اندك است، ولي نزد خدا بزرگ مقدارند كه خداوند به وسيله آنان، حجت ها و نشانههاي خود را نگاهمي دارد...👈آن ها جانشينان خدا در زمين و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه! چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم.
]حکمت۱۴۷]
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ @mahdilomam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتظران حقیقی از نگاه امام خامنه ای حفظه الله
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ @mahdilomam
ایرانیان در عصر ظهور.docx
34.1K
#مقاله_ی_مهدوی
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ @mahdilomam
#جوانان_در_عصر_ظهور
امام صادق علیه السلام فرمودند:
🌤هنگام ظهور حضرت مهدی (عج)، جوانان شیعه در حالی که روی پشت بام خانه هایشان در خواب به سر می برند، همگی در یک شب به ندای آسمانی آن حضرت لبیک می گویند و در همان شب بدون وعده قبلی به سوی مکه می شتابند، در بامداد خود را به شهر می رسانند و به زیارت امام و رهبر خویش نایل می شوند و در خدمت آن حضرت قرار می گیرند.
👇👇👇👇
بینا شباب الشیعة علی ظهور سطوحهم نیامٌ إذا توافوا إلی صاحبهم فی لیلةٍ واحدةٍ علی غیر میعاد فَیُصبحون بمکة
📚 بحارالانوار، ج52، ص370؛ غیبة نعمانی، ص316، باب 20، حدیث11.
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ @mahdilomam
📨 #سوال:
آیا امام زمان (عج)ازدواج کردند یا خیر؟
🔹⬇️⬇️⬇️🔹
💬 #پاسخ:
در خصوص تاهل حضرت حجت روحی فداه دو نظریه وجود دارد👇👇
۱...✍ نظریه نخست آن است که ایشان #ازدواج کرده و فرزند هم دارد.
۲...✍ نظریه دوم #عدم_ازدواج ایشان است
🔵 مستند نظریه ی ازدواج👇
✔️ دو طائفه روایت
✔️و یک حکایت است؛
1⃣ طائفه ی اول روایاتی است که ازدواج را #سنت_نبوی دانسته و طبق نبوی مشهور که فرمودند النکاح سنتی ومن رغب عن سنتی فلیس منی میگویند نمیشود که امام معصوم از سنت رسول خدا روی گردان شود
↙️ و نیز استناد میکنند به روایاتی از جمله روایت امام صادق علیه السلام که شیخ نقل میکند👈لایطلع علی موضعه احد من ولده وغیره [شیخ طوسی، کتاب الغیبة، محقق، مصحح، تهرانی، عباد الله، ناصح، علی احمد، ص 102، قم، دار المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411ق]
2⃣ وحکایتی که به آن استناد میکنند هم حکایت #جزیره_الخضراء هست.
🔴 دسته ی دوم که قائلین به عدم ازدواج هستند ضمن آنکه به روایات دال بر عدم ازدواج ایشان استناد میکنند، ازدواج را خلاف حکمت غیبت دانسته آن را رد میکنند.
🔘 در خصوص نظریه نخست باید گفت روایت نبوی مشهور در مقام بیان مطلق عدم ازدواج هست نه دیر ازدواج کردن و نیز باتوجه به شرایط حیات امام زمان منافاتی ندارد این روایت وچود مبارک امام زمان را شامل نشود.
➕ و روایاتی هم که میگوید از موضع ایشان احدی از فرزندان وغیره مطلع نیست در نقل نعمانی بجای" ولده "لفظ "ولیه" آمده است که سند نعمانی از شیخ دقیقتر و بالاتراست. [نعمانى، الغیبة، ص 172.]
🔖 لذا نمیتوان به آن استناد کرد.
📌 وحکایت مورد استناد هم هیچ گونه وجاهت استدلال ندارد.
🔘 اما نظر گروه دوم که ازدواج را در تعارض با حکمت غیبت میدانند نیز چندان قابل پذیرش نیست چون منافاتی بین #غیبت و #ازدواج نیست،👈بله ممکن است بگوییم آیا همسر ایشان هم عمر طولانی دارند یا تعدد همسر دارند و یا اساسا چگونه میشود شخصی با شخصی ازدواج کند و ماهیت اصلی او را نداند و از این دست سوالات.
🌐اما به نظر میرسد باید گفت این موضوع (ازدواج امام زمان)نه قابل رد است و نه قابل اثبات چون هیچ یک از ادله ی طرفین تام نبوده و نه توان رد مطلق دارد و نه اثبات قطعی.
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
هدایت شده از پنجره🇮🇷
وصف ولی غائب در نهج البلاغه:
1.حکمت را چنان زره به تن کرد – و محافظ او است- ، همه آداب حکمت را انجام می دهد ، مانند روی به حکمت آوردن ، شناخت حکمت ، وقت برای آن گذاشتن .
2.حکمت گمشده او است که آن را می جوید ، نیاز او است که در خواست می کند .
3.هنگام غربت اسلام او ناشناس است و چون شتر خوابیده بر زمین است که قیام ندارد تا شناخته شود .
4.این حکیم به نا چار به غربت نشسته از حجت باقیمانده بر زمین است ، از جانشینان انبیاء است.
5. برخی امامیه این مطلب را مربوط به امام عصر می دانند که دلالت بر آن واضح نیست
قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا - وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَيْهَا - وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا - فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِي يَطْلُبُهَا - وَ حَاجَتُهُ الَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا - فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلاَمُ - وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ - وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ - خَلِيفَةٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِيَائِهِ
عسیب ذنب : طرف دنب است ، جران :سینه شتر است ، تشبیه شده است حال او به حال خوابین شتر بر زمین و کنایه از ضعف و قلت نفع او است .
شرح ابن میثم خطبه 181
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
#انتظار
اصل انتظار به معنای چشم به راه بودن است یعنی امید به آینده داشتن برای کاری که قرار است تحقق پیدا کند
وامید به آینده داشتن خود مبتنی بر اصل دیگری است که در قرآن کریم ازآن به امید به رحمت خداوند تعبیر شده است در سوره مبارکه یوسف آیه هشتاد وهفت آمده است
«وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّه»
ومرحوم طریحی در مجمع البحرین آنرا به رحمت آسایش وزندگی جاوید معنای میکند یعنی از رحمت وآسایش وزندگی جاوید ناامید نشوید وچون چنین زندگی تا کنون محقق نشده است وزندگی دنیوی همراه با مکاره وسختی ها بود باید زمانی بیاید که این راحتی وآسایش برای مومنین محقق شود
پس انتظار دارای ریشه قرآنی است وتوجه به این نکته ازین جهت مهم است که ما وظیفه داریم معتقدات خود را بر قرآن عرضه کنیم ومطابق دستورات قرآنی پیش برویم
حال انتظاری که میتواند با اندیشه قرآنی هماهنگی داشته باشد بدون شک سازنده وپویا خواهد بود وانسان را بسوی ایمان وتقوا سوق میدهد نه آنکه انسان را لا ابالی بار بیاورد وباعث ترویج گناه گردد
بنابراین کسی که منتظر است بدنبال این است که از اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد لذا تمام تلاش را می کند تا رفتار وگفتار او در راستای اوامر ودستورات اهل بیت علیهم السلام باشد
نکته:
با توجه به آیه شریفه انتظار به دو قسمت تقسیم میشود
الف_انتطار فعال
یعنی انتظاری که برای تحصیل رحمت و فضل الهی است و تلاش برای رسیدن به الطاف خداوند است برای رسیدن به زندگی با آرامش
ب_انتطار منفعل
یعنی در آن از سعی و تلاش خبری نیست. و باعث نابودی انسان و جامعه بشری شده و واورا از رسیدن به رحمت الهی باز میدارد به اینکه فقط منتظر ایجاد چنین فضایی است برای زندگی بهتر اما خودش کاری انجام نمیدهد
@jorenab
#مهدویت_نوعیه_و_شخصیه
✳️ برخی از فرق غیر شیعی و صوفیه قائل به #مهدویت_نوعیه هستند یعنی بر این نظرند که در هر زمانی باید یک مهدی باشد 👈لذا مهدی یک شخص معین نیست که در زمان خاصی ظهور کند.
✔️این نظریه در مقابل نظر تشیع است که قائل به #مهدویت_شخصیه می باشد.
🔴 اشکالات و انگیزه های مهدویت نوعیه :
🔹#اولا روایات تصریح دارد که مهدی شخص است و در آخرالزمان قیام خواهد کرد.
🔸#ثانیا روایات صحیح و صریح ناظر به تولد ایشان است پس نوعیت معنا ندارد.
🔹#ثالثا به هر حال موضوع مهدویت چیزی خارج از روایات کشف نشد بنابراین اگر بنا هست این حقیقت از دل روایات بیان شود نمیتوان به برخی تمسک و برخی دیگر که تصریح بر شخص بودن دارد را وانهاد.
🔸#رابعا به روشنی پیداست که این فرقهها برای مشروعیت دادن به ادعاهای دروغین خود و اغفال دیگران این عناوین جعلی را دستاویز قرار میدهند.
🔹#خامسا اگر قائل به مهدویت نوعیه باشیم و باید در هرزمانی یک مهدی باشد پس هر زمانی باید جهان پراز فساد شود وان مهدی مورد ادعا جهان را پر از عدل و داد کند ،آیا چنین چیزی در تاریخ وجود دارد؟
🟢 بنابراین ادعای مهدویت نوعیه یک ادعای بی سند و صرفا برای پیشبرد اهداف شیادانه و دروغین آنهاست.
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیدی غیبتک نفت رقادی...شیخ صدوق (ره) در کتاب کمال الدین و تمام النعمة ج 2 باب 33 حدیث 51 نقل میکند که:
⬇️⬇️⬇️
📜سُدَیر صیرفی میگوید: من، مُفَضَّل بن عَمْرو، ابوبصیر و ابان بن تَغلَب خدمت مولایمان امام صادق (ع) رسیدیم در حالیکه ایشان بر خاک نشسته و جُبّه (نوعی لباس) خیبری پوشیده بودند و ایشان مانند مادر فرزند مردهی شیدای جگر سوخته میگریستند درحالیکه زمزمه میکردند:
📝سیدی غیبتک نفت رقادی و ضیقت علی مهادی و ابتزت منی راحة فؤادی سیدی غیبتک أوصلت مصابی بفجائع الأبد ... فما أحس بدمعة ترقی من عینی و أنین یفتر من صدری عن دوارج الرزایا و سوالف البلایا إلا مثل بعینی عن غوابر أعظمها و أفضعها و بواقی أشدها و أنکرها و نوائب مخلوطة بغضبک و نوازل معجونة بسخطک
✍ ای آقای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است.
✍ ای آقای من! غیبت تو اندوه مرا به فجایع ابدی پیوند داده ... من دیگر احساس نمیکنم اشکی را که از دیدگانم بر گریبانم روان است و نالهای را که از مصائب و بلایای گذشته از سینهام سر میکشد، جز آنچه را که در برابر دیدگانم مجسم است و از همه گرفتاریها بزرگتر و جانگذازتر و سخت تر و ناآشناتر است، ناملایماتی که با غضب تو در آمیخته و مصائبی که با خشم تو عجین شده است.
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010