eitaa logo
والقلم ومایسطرون
151 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ اَللّهُمَّ اجْعَلْنى عِنْدَکَ وَجیهًا بِـالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السّلامُ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1️⃣ اهل تفسیر بین مقام عنداللهی و مقام لدی اللهی تفاوت قائل هستند ,هرچند هر دو را در لغت به "نزد"معنا کردند اما مقام عنداللهی مقام مومنان است و مقام لدی اللهی مقام خواص از مومنان ,مقام لدی اللهی خاص و محدود هست لذا خداوند به حضرت خضر از حیث رحمت مقام عنداللهی داد اتیناه رحمه من عندنا وهم مقام لدی اللهی داد از حیث علم که خاص هست وعلمناه من لدنا علما ☑️ اما نکته در اینجاست که امام مقام لدی اللهی دارد و زائر با توسل و واسطه قرار دادن امام به مقام نازلتر یعنی عندالله میرسد. 2️⃣ ...وجیه و وجاهت یعنی مقامی که شایسته ی احترام و جایگاه باشد ↙️ عواملی که ایجاد وجاهت میکند شامل عدالت,علم,اخلاق وهمه ی ملکات فاضله هست پس برای وجیه شدن لازم هست در انسان تقویت شود 3️⃣ همانطور که کرامت در پرتو حاصل میشود اکرمنی بک , نیز در پرتو هست وجیها بالحسین 4️⃣ همانطور که برای خدا به کمک خدا محتاجیم برای تقرب نزد خودش و حتی قبول واسطه ی فیض هم به خدا محتاجیم اللهم اجعلنی انتم الفقراء الی الله 5️⃣ در دعا نباید محدود نگر بود بلکه با نگاه با فضل موسع خدا باید موسع درخواست کرد لذا فرمود نه فقط وجاهت دنیایی 6️⃣ متعلق به نیست المال والبنون زینه حیاه الدنیا متاع دنیا قلیل هست اما ... والاخره خیر وابقی لذا علاوه بر وجاهت دنیایی وجاهت اخروی هم خواسته میشود که نتیجه اش وجاهت دایمی است. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ فَاَسْاَلُ اللّهَ الَّذى اَکْرَمَنى بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَهِ اَوْلِیائِکُمْ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1️⃣ انقدر موضوعیت دارد که عدمش در هنگام مرگ مساوی با است: 👈من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه 💯 مراد از در بیان امام حسین ان است که: بدانی این شخص و بدانی او است. ↙️ ضعفی که در امام حسین گریبان جامعه ی دینی را گرفته بود و مقام امام در حد یک نوه ی رسول خدا تنزل کرده بود. 🔸 به امام یعنی بدانیم که او در و معصوم است و در عقلانیت برترین عقل و در احساس پراحساس ترین مخلوق ودر رافت رئوفترین و در عدالت عادلترین و در تمام ملکات فاضله برترین و سرامد است ازاین رو درمقابل چنین امامی فقط باید بود و . ➖ درمقابل چنین شخصیتی اساسا نظر شخصی معنا ندارد ,هر نوع اجتهادی در مقابل نظر امام اجتهاد در مقابل نص بوده و باطل . 2️⃣ معرفت به مقام امام یک کرامت است نقطه ی مقابل کرامت ، سقوط به ضلالت و پستی هست👈 اولائک کالانعام بل هم اضل ⭕️ لذا در کسانی که در معرفت امام ضعف داشتند به اعمالی دست زدن که از حیوان پست تر بود⬇️ ↙️ قطعه قطعه کردن بدن ↙️ ذبح ↙️ اسب تازاندن بر بدن مطهر 👈 این همان نقطه ی مقابل است 3️⃣ ...... نه تنها شناخت امام است بلکه حتی شناخت موالیان و محبان امام هم کرامت افرین است زیرا شناخت موالیان سبب شناخت مولا خواهد شد . 🔹لذا در زیارات مختلف به معرفی امام پرداخته میشود اشهد انک مضیت کما مضی به البدریون وامام میفرمایند انی لااعلم خیرا من اصحابی من از اصحابم بهتر سراغ ندارم. 🌟 این شناساندن ها برای این هست که با این ستارگان قطب نما انسان به یعنی برسد وا ز ولی خدا به خدا برسد وابتغوا الیه الوسیله. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَهِ أَوْلِيَائِكُمْ وَ رَزَقَنِي الْبَرَاءَهَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَ اﻵْخِرَهِ وَ أَنْ يُثَبِّتَ لِي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِي الدُّنْيَا وَ اﻵْخِرَهِ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1⃣ دنیا سرای هجوم آفات و بلایا و خطرات از جمله است و انسان برای در امان ماندن از خطرات نیاز به دارد 🔆 در حدیث امام رضا علیه السلام تصریح بر قول خداوند دارد که باور به الله حصار امن است ↙️ برای ورود به هر محصوری نیاز به وارد شدن از دربی دارد که برای آن تعریف شد 💯 امام رضا فرمودند ورود به این شرط دارد و فرمودند این شرط منم 👈یعنی ☑️ پس معصوم که ولایه الله هست درب ورود به این حصار است لذا فرمود👈 ان یجعلنی معکم فی الدنیا 2⃣ احساس فقط برای این سرا نیست بلکه در اخرت این احساس پررنگ تر است واساسا خوفی که در کنار رجاء می اید بیشتر ناظر به است و اگر تمسک به عروه الوثقی که اهل بیت هستند نباشد دست ما خالی است 🔹ما ناقصهایی هستیم که با ضمیمه شدن به نقصمان به کمال میرسد و زمینه دریافت تفضل و رحمت الهی را خواهیم داشت واساسا یعنی همین معنا ↙️ پس نه فقط در دنیا بلکه در اخرت نیز به همراه بودن به امام مانند بچه ای که دست پدر را رها نمیکند تا در مسیر گم نشود👈ان یجعلنی معکم فی الدنیا والاخره. 3⃣ وان یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا والاخره 🌟 در روایات به تعبیر شد چنانکه جابر از رسول خدا نقل میکند وامام صادق هم قدم صدق را ولایت امیرالمومنین میداند ↙️ پس که همان ولایت اهل بیت است نیز باید هم برای دنیا باشد هم اخرت دنیا میشود ,میشود راه و اخرت میشود مقعد صدق یعنی جایگاه فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر ↩️ پس قدم صدق است و و جایگاه هست و ذی المقدمه 👈 انسان برای رسیدن به جایگاه باید از راهش برود از این رو ثبات قدم صدق میخواهد تا به برسد 💯 قدم صدق از ولایت است و مقعد صدق با ولایت 🔹 تعبیر یعنی همین یعنی راه با شما مشق شود تا معکم در جایگاه باشما تحقق یابد 🔘 هم عندکم قدم صدق هم مقعد صدق عند ملیک مقتدر ✨ پس نتیجه اش هم خواهد بود" عندکم" قدم صدق فی مقعد صدق "عند "ملیک مقتدر. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1⃣ مقام محمود در روایات فریقین مقام هست که اختصاص به پیامبر ص داشته ونیز اهل بیت ع دارد 2⃣ یک برداشت آن است که با تقرب به امام حسین ع انسان به رسول خدا وائمه ی هدی نائل میشود یعنی شفاعتشان شامل حالشان میشود 3⃣ برداشت دیگر هم میتواند این باشد که انسان با عنایت اهل بیت ع نه تنها به شفاعتشان نائل میشود بلکه میتواند در پرتو آن خود نیز اهل شفاعت شود چون یبلغنی از بلغ به معنای رسیدن و دست یابی هست یعنی به مقام محمود دست یابد 4⃣ اگر برداشت فوق صحیح باشد انگاه زیارت امام حسین همسنگ با صلاه اللیل خواهد بود چرا که فرمود وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَهً لَکَ عَسى اَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً وجالب آنکه بیشتر آثار وخواصی که برای نماز شب ذکر میشود در روایات ,در آثار زیارت عاشورا نیز آمده است 5⃣ حال اگر انسان هم اهل شبانه باشد وهم مداوم به زیارت عاشورا چه خواهد شد؟؟؟ 6⃣ ازانجا که مستغرق و فانی در خداست از این رو هرچه قرب ما به امام بیشتر باشد قرب الهی نیز محقق خواهد شد ازاین رو است که اهل بیت را کشتی نجات میخوانند. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ وَ أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي مَعَ إِمَامٍ هُدًي ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1⃣ خونخواهی امام حسین یک هست و سعادتیست که شامل هرکسی نمیشود چنانکه در عصر امام ۷۲نفر رزقشان شد 2⃣ تا زمانی که نباشد خونخواهی معنا ندارد پس تا حضرت حجت عج تفکر یزیدی وجود خواهد داشت و در مقابل, نیز هماره در برابرش خواهد بود 3⃣ امید به ظهور انگیزه میخواهد که یکی از ان انگیزه ها همانا خونخواهی حسین است 4⃣ امر مسلمی هست که در پرتوش آرزوهای شیعیان از جمله ظلم ستیزی گسترده رخ خواهد داد 5⃣ مهدی عج از اهل بیت است پس هر شیاد کیش ساز دین سوزی که کرد نباید به او توجه کرد :ظاهر ناطق بالحق "منکم" ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ○●○●○●○●○●○●○●○ : ① برداشت اولی که از این فراز از زیارت میشود آن است که خداوند ما را در حیات و ممات در و اهل بیت قرار دهد ② برداشت دوم آن است که حیات و ممات ما به گونه ای باشد که اهل بیت انتظار دارند ③ وبرداشت سوم آن است که سبک زندگی ما سبک زندگی اهل بیت باشد 💯اینکه زندگی علمی,خصوصی,اجتماعی و معنوی ما همان حیات و ممات اهل بیت باشد ☑️ در یک نگاه کلی امام کاظم علیه السلام اهل بیت را در قالب یک توصیه بیان میفرمایند: ✨ اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ لاَ تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لاَ بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ اَلْعُمُرِ يَحْرِصُ اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّاً مِنَ اَلدُّنْيَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِي مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ مَا لاَ يَثْلِمُ اَلْمُرُوَّةَ وَ مَا لاَ سَرَفَ فِيهِ وَ اِسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ اَلدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ 📚تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد 1 , صفحه 409 ✏️بكوشيد كه وقت شما چهار ساعت باشد،يك ساعت براى با خدا،يك ساعت براى زندگانى و ،و يك ساعت هم براى با برادران و مردمان مورد اعتماد كه عيوب شما را بشما ميفهمانند و از دل بشما اخلاص دارند،و يك ساعت هم كنيد براى درك لذتهاى حلال،و بوسيله اين ساعت بر انجام وظائف آن سه ساعت ديگر توانا ميشويد،بخود فقر و طول عمر تلقين نكنيد،زيرا هر كه بخود تلقين فقر كند بخيل مى‌شود و هر كه طول عمر در نظر گيرد حريص مى‌شود،براى خود بهره‌اى از دنيا بگيريد و آنچه خواهش حلال باشد و بمردانگى رخنه نكند و اسراف نباشد منظور داريد و باين وسيله براى انجام امور دين يارى جوئيد. 💯 زيرا روايتست كه از ما نيست كسى كه را براى دينش وانهد يا را براى دنيا از دست بدهد 🔸 بنابراین اگر بناباشد ما سبک زندگی اهل بیت باشد باید خود را براین روایت تطبیق دهیم 👈 و اگر مراد آن باشد که ای باشیم که حیات و ممات ما مورد توجه و محبت اهل بیت باشد باید این روایت را قرار دهیم که فرمود 💯کونوا لنا زینا و لاتکونوا لنا شینا💯 🔹و اگر مراد ما نسبت به اهل بیت باشد باید مصداق حلت بفنائک باشیم و مصداق انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ فاسال الله بحقکم وبالشان الذی لکم عنده ان یعطینی بمصابی بکم افضل ما یعطی مصابا بمصیبته مصیبه ما اعظمها.... اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنو امیه وابن اکله الاکباد ○●○●○●○●○●○●○●○ : 🌍 وقتی در بینش و تفاوت ماهوی باشد آنگاه مصداق تبرک و شادی و مطالبه ی برکت و ثواب هم متفاوت خواهد بود. 🔸 در جهان بینی فقدان امام وحجت حق, بزرگترین مصیبتی است که صبر در آن سبب تفضل الهی و برکت رحمانی خواهد شد :ان یعطینی ↙️ اما در جهان بینی فقدان امام حق, اوج ظفرمندی و شادی است که ازآن انتظار بر کت و فضل دارند :تبرکت به ☑️ نتیجه ی این دو یکی میشود عظیم رزیه ویکی میشود یوم فرحت به آل زیاد 👈 یعنی یکی را سبب وصول میداند ودیگری نبود امام را 🌱 آن وقت ذائقه ی صاحبان توحیدی میشود صبرا بنی الکرام فما الموت الا قنطره تعبر بکم عن البئوس والضراء الی النعیم الدائمه والی الجنان الواسعه 🌀 ودیگری هم میشود یا ارکبی والی الجنه ابشری : 💯 هردو بهشت اما و متفاوت 🔮 اینجا مبتنی بر جهان بینی هست که بین دو منادی تفکیک ایجاد میکند ➖یکی به ندای صبرا بنی الکرام حسین لبیک میگوید ➖ویکی به یا جیش الله ابن سعد ⁉️ آن وقت نتیجه کجا روشن میشود؟ یوم ندعو کل اناس بامامهم ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️اَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ لَكَ عَلَي مُصَابِهِمْ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَي عَظِيمِ رَزِيَّتِي اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَهَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيه السَّلام ○●○●○●○●○●○●○●○ : : ✔️ الف. در برابر نعمت خاصّی با زبان، قلب و دیگر اعضای بدن انجام می گیرد؛ در این صورت، حمدِ با زبان یکی از محسوب می شود.(الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل ج۱ص۸و۹) ✔️ب. ، ستایش نیکو و زیبا به قصد تعظیم در برابر نعمت و غیر نعمت بوده، حال آن که شکر سپاسی است به قصد تعظیم در برابر نعمت(مجمع البحرین ج۳ص۳۹ واژه ی الحمد) فرمود حمدالشاکرین ❓ویژگی چیست؟ ظاهر آن است که شاکر شکر را بخاطر نعمت اختصاصی که خدا به او عطا کرد انجام میدهد. ❓ ؟ ✅ اولا شخص مصیبت دیده ی حسین ,اوج اندوه را درک میکند ✅ و سپس بر آن صبر میکند و پس از آن براین صبر خود شکر میکند شکر در مصیبت است. ✍ توضیح آنکه در روایات تعریف شده است: ①صبر بر ②صبر بر ③وصبر بر 💎 باید در امام ذوب شود انگاه در شادی او هم میشود و در غم او هم ذوب میشود لذا مصیبت از دست دادن امام ,شیعه را ذوب میکند و داغ امام مثل داغ نفس بردل او می نشیند تنها راه بر تافتن این حجم از مصیبت صبر است و این صبر به دلیل اهمیتی که دارد تحققش است . 🔹خداوند متعال برای تحمل مصیبت راهکار میدهد میفرماید الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله وانا الیه راجعون 🔸اینکه انسان بداند مرگ در انواع خود در حقیقت تنها به مبدا متعال است دلش آرام میگیرد.👈لذا این ایه که به آیه ی معروف است مکرر در زبان امام حسین در تکرار میشد . 📩 در نقلی امده است امام حسین ع دوبار در خواندند ⬇️⬇️ ① یکبار بین نماز ظهر و عصر یکجا همه را خواندند. ② و یکبار از نبرد تا اخرین لحظه. 📕 این نقل می افزاید به پایان خود رسیده بود و اش مانده بود که وقتی خواست امام را جدا کند از حنجره نتوانست لذا امام را برگرداند و از سرشان را جدا کرد وقتی امام را برگرداند امام در قرار گرفتند واین لحظه بود که را خواندند ... اللهم لک الحمد .. درحقیقت زائر در حالت سجده با قرائت این فراز از زیارت تاسی میکند بر امام حسین ع. 📜 هلال بن نافع می گوید: به خدا قسم کشته به خون آغشته ای را بهتر و خوشتر از او هرگز ندیده بودم...و چنین با خدا نجوا می کرد: «الهی رِضاً بِرِِضِاکَ، صََبراً عَلی قَضائِک یا رََبََََّ لا الهَ سِواکَ...» خدایا! راضی به رضای تو هستم و در برابر قضای تو صبر می کنم ↩️ لذا حمد امام بر و رضایتشان عطف میشود. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گلایری بابلکناری: در خصوص سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با رسول خدا(,ص) سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر عموم مورخان سن پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)‌ هنگام ازدواج با خدیجه(سلام‌الله‌علیها) را ۲۵ سال دانسته‌اند(مستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۸۲) بر اساس نظر مشهور، این پیوند مبارک ۱۵ سال قبل از بعثت پیامبر صورت گرفته است(الصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۱۹۴.) و طبق نظر عموم مورخان حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) در همان سالی که حضرت ابوطالب‌(سلام‌الله‌علیه) از دنیا رفت؛ یعنی سال دهم بعثت، سه سال قبل از هجرت پیامبر به مدینه، وفات یافته است(همان، ج۳، ص۳۵۸) منشأ نظری که سن ازدواج حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) با پیامبر را چهل سالگی می‌داند، سخنی است که سن وفات حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) را ۶۵ سالگی عنوان می‌کند( الطبقات الکبری، ج۸، ص۱۸.) در حالی که این حرف اشتباه است همانطور که حاکم نیشابوری درباره‌ی آن می‌گوید: «هذا قول شاذ(مستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۸۲) بر اساس نظردرست، سن حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) هنگام وفات پنجاه سال بوده است(دلائل النبوة (بیهقی)، ج۲، ص۷۱) بنابراین با توجه به وفات ایشان که در سال دهم بعثت رخ داده و ازدواج ایشان با پیامبر که ۱۵ سال قبل از بعثت بوده، می‌توان نتیجه گرفت حضرت خدیجه(‌سلام‌الله‌علیها) در ۲۵ سالگی به افتخار همسری حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) رسیده است.(الصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۲۰۲.) اولین ازدواج حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) یکی دیگر از اشتباهات رایج، ازدواج حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) پیش از پیامبر اسلام(سلام‌الله‌علیه‌وآله) است. گفته‌اند حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) نخست با عتیق بن عائذ مخزومی و سپس با ابوهالة تمیمی ازدواج کرده و از آن‌ها صاحب فرزند شده است(السیرة النبویة،ابن‌کثیر،ج۱،ص۲۶۳)این سخن با‌ آنچه که ابن شهر آشوب و دیگران مبنی بر باکره بودن حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) نقل کرده‌اند در تضاد است(الصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۲۰۸)ابن شهر آشوب در این باره می‌گوید«أنَّ النبِی‌ تَزوَّجَ بِها وَ کانَتْ عَذْرَاء؛[۲۵] پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با او (خدیجه) ازدواج کرد در حالی که او باکره بود.(مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۱۳۸) همچنین نسبت به فرزندانی که به حضرت خدیجه منسوب شده‌اند، در کتاب‌های تاریخ آمده است که این‌ها فرزندان هاله، خواهر حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) بودند که تحت سرپرستی حضرت خدیجه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بزرگ شدندالصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۲۰۹) والحمدلله اولا و آخرا. گلایری بابلکناری.