eitaa logo
والقلم ومایسطرون
152 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجاد علیه السلام ▪️از امام سجاد علیه السلام پرسیدند:‌ سخت‌ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام... امان از شام! در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اَسیری تا آخر، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود: ۱. ستمگران در شام اطراف ما را با شمشیرها احاطه کردند و بر ما حمله می‌نمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل می‌زدند. ۲. سرهای شهداء را در میان کجاوه‌های زن‌های ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس(علیهماالسلام) را در برابر چشم عمه‌هایم زینب و ام‌کلثوم (علیها سلام) نگه‌ داشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم (علیه السلام) را در برابر چشمان خواهرانم سکینه و فاطمه می‌آوردند و با سرها بازی می‌کردند و گاهی سرها به زمین می‌افتاد و زیر سم چارپایان قرار می‌گرفت. ۳. زن‌های شامی از بالای بام‌ها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامه‌ام افتاد و چون دست‌هایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامه‌ام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند. ۴. از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می‌گفتند: «ای مردم! بکُشید این‌ها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!» ۵. ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها می‌گفتند: این‌ها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و خندق و ...) کشتند. ۶. ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت. ۷. ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شب‌ها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر می‌بردیم... رمز المصیبه به نقل از تذکره الشهدا ص 411 @jahaannews jahannews.com
:آیا شیعیان معتقدند که امام زمان روحی فداه از سرداب مقدس ظهور میکند؟ : ❇️در هیچ یك از آثار روایى و تاریخى شیعى، نیامده كه حضرت مهدى(عج) در سرداب مقدس زندگى مى كند و در آنجا باقى است و از آنجا نیز ظهور خواهد كرد!🔶چنان كه علامه امینى تصریح دارد : ...شیعه اعتقاد ندارد كه غیبت امام در سرداب است و خودشان را در سرداب مخفى كرده اند و از همان جا نیز ظهور خواهد كرد ؛ بلكه اعتقاد شیعه آن است كه او از مكّه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد كرد و آن سرداب تنها خانه امامان در سامرا بوده است ؛ این مسئله اى همگانى است.. 📚الغدیر، ج 3، ص 308 و 309. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
: 🔶آیا به کار بردن این عبارت :"ظهور نزدیک است " با روایاتی که تعیین وقت ظهور را نهی می‌کنند منافات ندارد؟ : 🔶آنچه در ادبیات روایی با تعبیر آمده است تعیین زمان مشخص برای ظهور است بر فرض مثال گفته شود ماه رمضان امسال ظهور اتفاق می افتد یا در فلان سال ظهور محقق می‌شود،چنین عباراتی که زمان مشخصی برای ظهور تعیین می‌کند مدلول نهی روایات است اما اینکه گفته شود ظهور نزدیک است تعیین زمان دقیق محسوب نمی‌شود و به طور طبیعی هم حرکت در بستر زمان، نزدیک شدن به عصر ظهور را اقتضا می‌کند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
❇️ظهور حق و غلبه دین 🔶قرآن می فرماید: )هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ([توبه/33.]؛ «او کسی است که پیامبرش را با هدایت (و دلایل آشکار) و دین حق فرستاده است تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند؛ هر چند مشرکان از آن ناخشنود باشند.» ✅این وعده خداوندی در پرتو حکومت امام مهدی (عج) محقق می شود. امام صادق(ع) فرمود: «وَاللَّه ما نزل تأویلها بعد، و لا ینزل تأویلها حتی یخرج القائم(عج) فاذا خرج القائم (عج) لم یبق کافر باللَّه العظیم و لا مشرک بالامام الاّ کره خروجه حتی لو کان کافرٌ او مشرک فی بطن صخرة قالت: یا مؤمن فی بطنی کافر فاکسرنی واقتله؛ 📚[ینابیع المودة، قندوزی حنفی، ص 423] به خدا سوگند، تأویل این آیه بعد از ظهور امام مهدی(عج) حاصل می شود. آن گاه که حضرت ظهور کند کافری و مشرکی باقی نمی ماند...» در تفسیرش از« سدی» نقل می کند که این آیه مربوط به بعد از قیام مهدی است و در این زمان فردی باقی نمی ماند، مگر اینکه به اسلام گرویده باشد. 📚[تفسیر کبیر،فخر رازی ، ج 16، ص40.] 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
رساله اربعین آیت الله فاضل استرآبادی.pdf
2.98M
رساله اربعین تالیف آیت الله فاضل استرآبادی که عالمانه از اربعین اول دفاع نموده است به مناسبت اربعین حسینی توسط انتشارات دارالولایه امیرالمومنین علیه السلام منتشر می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️مهدویت شخصیه و نوعیه چیست؟ : 🔶در باب مهدویت عقیده مذهب شیعه این است که مهدویت خاصه، صحیح و مقبول است و به تعبیر دیگر آنچه مورد پذیرش است مهدویت شخصیه است نه مهدویت نوعیه. 🔶اما برخی از صوفیه و عرفا قائل به مهدویت نوعیه بوده یا هستند. به این معنا که عقیده دارند در هر عصر و دوره ای باید یک مهدی وجود داشته باشد که ویژگی ها و خواص مهدویت و هادویت را داشته باشد و می گویند هیچ عصری خالی از یک مهدی هادی نیست و ضرورتی هم ندارد که مشخص شود از نسل چه کسی است و چه خصائصی را داراست؟ این عقیده بعضی صوفیه و عرفا است که البته از نظر ما نامفهوم بلکه مردود است. عقیده مبرهن و مستدل مذهب شیعه آن است که مهدویت، مهدویت شخصیه است، یعنی یک فرد است که مهدی این امت و موعود امت ها و ملت هاست و ابعاد و ویژگی های او مشخص است. خانواده، پدر و مادر، محل ولادت و غائب شدن و نشانه های ظهور و حتی خصوصیات جسمی او و در یک کلام همه ابعاد مربوط به او اعلام شده است و با این مشخصات و ویژگی های ذکر شده، ما فقط یک مهدی را قبول داریم. آری یک فرد به عنوان مهدی است که واجد و جامع تمامی این خصائص و ویژگی ها و نشانه هاست. 🔶برای آنکه مفهوم مهدویت نوعیه مقداری روشن تر شود، به اشعاری از ملای رومی درباره امام حی غائب دقت کنید که می گوید هر دوری یک ولی دارد ولی ما معتقدیم که در تمام ادوار و اعصار تنها و تنها یک ولی هست. پس به هر دوری ولیی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است هر کرا خوی نکو باشد برست هرکسی کوشیشه دل باشد شکست پس امام حی قائم آن ولی است خواه از نسل عمر، خواه از علی است مهدی و هادی وی است ای راه جو هم نهان و هم نشسته پیش رو ❇️این که در ابیات بالا ملاحظه می نمایید مفاد مهدویت نوعیه است. ما قائل هستیم که این ادعا هیچ دلیل و برهانی در مقام اثبات ندارد؛ بلکه تمامی ادله مهدویت شخصیه و خاصه به گونه ای است که هر نوع مهدویت دیگری را نفی می کند و مهدویت شخصیه خاصه را با همان ابعاد و جزئیات و شرایط و صفات و علاماتی که بیان داشتیم؛ اثبات می نماید. 🔶پس اگر در مطالعات و بررسی ها پیرامون امام زمان، (علیه السلام)، مهدویت نوعیه به بیان فوق یا هر بیان دیگر ارایه و مطرح شد باید توجه داشت که این نظر و عقیده اصیل و پذیرفته شده شیعه امامیه نیست بلکه دیدگاه مذهب شیعه همان شخصیه است که به آن معتقدیم. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
برخی شبهه کردند که باتوجه به این که حضرت علی علیه السلام توسط رسول خدا صلوات الله علیه آگاه شده بود که برای او اتفاقی رخ نمی‌دهد اگر جای پیامبر بخوابد پس این نمی‌تواند فضیلتی برای ایشان باشد. : در پاسخ به این شبهه دو نوع پاسخ حلی و نقضی داده میشود؛ : 🔶اولا آنچه در منابع آمده است این است که رسول خدا به حضرت امیر فرمودند که چنین برنامه ای دارند و آیا ایشان حاضر است در جایشان بخوابد یا خیر؟نه آنکه فرموده باشند در جای من بخواب اتفاقی برای تو نمی افتد 🔶ثانیا اگر این اقدام حضرت امیر فضیلت نبود خدای سبحان کار او را با آیه ی زیبای و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رئوف بالعباد ستایش نمیکرد. 🔶ثالثا فخر رازی در التفسیر الکبیر ذیل این آیه روایتی نقل می‌کند از مباهات خداوند بر فرشتگان مقرب خود نسبت به این عمل حضرت امیر که نشان از فضیلت آن دارد 🔶رابعا اگر رسول خدا فرموده باشد که اتفاقی رخ نمی‌دهد و حضرت امیر در منام ایشان خوابید یک فضیلت است زيرا نشان از اعتماد و یقین کامل حضرت امیر نسبت به قول رسول خدا دارد و اگر رسول خدا نفرمود که اتفاقی نمی‌افتد و حضرت با این احتمال که ممکن است خطری متوجه او شود در جای رسول خدا خوابید ،فضیلتی دیگر است که نشان از ایثار ایشان و مقدم داشتن جان رسول خدا بر جان خود است چنانکه می‌پرسد آیا با خوابیدن من شما د امانید؟رسول خدا می‌فرماید آری وحضرت امیر می‌فرماید فافعل ما تومر اما : مگر رسول خدا وقتی در غار ثور پنهان شده بودند به ابوبکر نفرموده بود که لاتحزن ان الله معنا؟ پس چرا او می‌ترسید با اینکه رسول خدا قول معیت الهی داده بود؟و چرا او با اینکه خوف و لرز داشت ورسول خدا به او معیت الهی را یادآور شد برایش همراهی در غار فضیلت است و یار غار نبی ص نام گرفت اما برای حضرت امیر فضیلت نیست؟ 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
❇️برخی علمای اهل سنت قائل به این هستند که مهدی منتظر در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد در مقابل بیش از هفتاد عالم سرشناس جماعت قائل به تولد امام هستند که ما در مناسبت‌های مختلف اشاراتی به اعترافات برخی علما داشتیم در پستهای چندگانه به به مناسبت آغاز ولایت حضرت ربیع الانام روحی فداه ،به برخی دیگر از اعترافات اشاره خواهیم داشت بن الحسین بن علی الشافعی (متوفای 346هـ) مسعودی از دانشمندان پر آوازه شافعی مذهب پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد: 🔶الإمام الثانی عشر وفی سنة ستین ومائتین قبض أبو محمد الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام فی خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنة، وهو أبو المهدی المنتظر... . 📚مروج الذهب، ج 4 ص 160 ✅امام دوازدهم و در سال دویست و شصت ابو محمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام (امام حسن عسکری سلام الله علیه) در دوران خلافت معتمد از دنیا رفت در حالی که سنش بیست و نه سال بود. او پدر مهدی منتطر بود. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از پنجره🇮🇷
قتل خلیفه ی دوم یا عمر سعد و یا آغاز امامت حضرت حجت روحی فداه و یا چه؟؟؟ ۱)آنچه نقل‌های تاریخی بیشتر نسبت به آن مساعدت و معاضدت دارد قتل خلیفه ی دوم در روزهای پایانی ماه ذی الحجه(۲۶یا۲۷)بود نه نهم ربیع(تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط، ص۱۰۹؛ اخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری، ص۱۳۹؛ أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹.) وطرح قتل خلیفه در نهم ربیع قدمتش به حدود قرن ششم برمیگردد .اولین بار عبدالجلیل قزوینی عالم قرن ششم بدون استناد به منبعی آن را نقل کرد‌.( رازی قزوینی، بعض مثالب النواصب، ۱۳۵۸ش، ص۳۵۳.) ۲)ظاهرا طبق نقل علامه مجلسی( مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸)روز نهم ربیع روز قتل عمر سعد هست که اسم عمر احتمالا سبب خطا در تطبیق شد. ۳)اطلاق عید بر نهم ربیع مستند به روایتی از امام هادی علیه السلام است که این روز را یکی از روزهای عید بزرگ معرفی میفرمایند(مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰) ۴)جدا از مطالب یکم تا سوم ،هر آنچه نام و یاد حضرت حجت روحی فداه را پر رنگ تر کند مطلوبیت ذاتی دارد هر چند تعبیر تاج گذاری چندان زیبا نیست اما آغاز امامت حضرت حجت یک امر طبیعی تاریخی هست که نیاز به دلیل روایی ندارد. 🆔https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔶ابوالفضل الشافعی الحصکفی (متوفای 553 هـ) ❇️أبو الفضل یحیی بن سلامة بن الحسین حصکفی یکی از بزرگان اهل سنت است که وجود حضرت مهدی علیه السلام را مفروغ عنه گرفته و در باره آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت علیهم السلام شعر سروده است . دمشقی سلفی پس از نقل غزل طولانی از او می نویسد: 🔶ثم خرج من هذا التغزل إلی مدح أهل البیت والأئمة الإثنی عشر رحمهم الله وسائلی عن حب أهل البیت هل أقر إعلانا به أم أجحد هیهات ممزوج بلحمی ودمی حبهم هو الهدی والرشد حیدرة والحسنان بعده ثم علی وابنه محمد وجعفر الصادق وابن جعفر موسی ویتلوه علی السید أعنی الرضی ثم ابنه محمد ثم علی وابنه المسدد والحسن الثانی ویتلو تلوه محمد بن الحسن المفتقد ... فلا یظن رافضی أننی وافقته أو خارجی مفسد ... والشافعی مذهبی مذهبه لأنه فی قوله مؤید اتبعته فی الأصل والفرع معا فلیتبعنی الطالب المرشد إنی بإذن الله تاج سابق إذا ونی الظالم ثم المفسد 📚البدایة والنهایة، ج14ص154-155 پس از این غزل به مدح اهل بیت و ائمه دوازده گانه می پردازند و می گوید: 🔶ای کسی که از من در باره محبت أهل بیت سؤال می کنی که آیا آشکارا به آن اقرار می کنم یا منکر می شوم؟ بدان ! هرگز انکار نمی کنم، محبت آنان با گوشت و خون من آمیخته شده است . محبت آنان هدایت و رشد است . مقصود از اهل بیت، حیدر است و حسنین و ... دوازدهمین آنان حسن است که بعد از او محمد بن الحسن خواهد آمد که الآن غائب شده است. کسی گمان نکند که من رافضی شده و با آنان موافق هستم یا این که خارجی و فاسد هستم . مذهب من شافعی است؛ زیرا او در دیدگاهش تأیید شده است. من از شافعی در اصل و فرع پیروی می کنم ؛ پس هر کسی خواهان هدایت است از من پیروی کند 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
❇️بقای یهود اگر چه با توجه به گستردگی حضور و نقش صهیونیست یهودی در کل وقایع جهان امروز تردید در عدم بقای آنها در زمان ظهور دور از تصور است و بقای یهود مانند دیگر ادیان تا زمان ظهور امری بدیهی می باشد اما برای تاکید بر بقای یهود و حضور آنها در زمان ظهور به روایاتی استناد می کنیم. 🔶«عن کعب قال: إنما سمی المهدی لأنه یهدی إلی أسفار من أسفار التوراة یستخرجها من جبال الشام، یدعو إلیها الیهود فیسلم علی تلک الکتب جماعة کثیرة، ثم ذکر نحوا من ثلاثین ألفا؛ 🔶جز این نیست که مهدی نامیده شد چون او هدایت می کند به قسمت هایی از توراتی که آن را از کوه های شام خارج کرده است، و یهود را به سوی آن دعوت می کند پس جماعت زیادی بر آن کتب تسلیم می شوند که سی هزار نفر ذکر شدند.» ( 📚عبد الرزاق:11/372.) 🔶«عن سلیمان بن عیسی قال: بلغنی أنه علی یدی المهدی یظهر تابوت السکینة من بحیرة طبریة حتی تحمل فتوضع بین یدیه ببیت المقدس، فإذا نظرت إلیه الیهود أسلمت إلا قلیلا منهم؛ 🔶سلیمان بن عیسی می گوید: به من خبر رسید که به دست مهدی تابوت سکینه از بحیره طبریه ظاهر می شود و(آن را) حمل می کند و در بیت المقدس قرار می دهد، پس هنگامی که یهود به آن نظر می کنند اسلام می آورند مگر اندکی از آنان.» (📚ابن حماد:1/355 و 360) ⏺با استناد به دو روایت بالا حضور یهودیان هر چند اندک در حکومت حضرت امری مسلم بوده و جایی برای تردید در حضور آنان با پایبندی به آئینشان باقی نمی ماند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2