آنگاه که غدیر را نادیده گرفتند، مسیر تاریخ به سمت گودال قتلگاه کشیده شد.
غدیر کربلای عوام بود؛
و کربلا، غدیر خواص
در غدیر با آنکه بیعت گرفته شد، "جفا" شد؛
و در کربلا با آنکه بیعت برداشته شد "وفا.
مقام معظم رهبری
در روز غدیر
بعد از آنکه پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) را به جانشینی منصوب کرد. عمر بن خطاب برخواست و گفت:
🔻بخ بخ لک یا ابن أبیطالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم
به به! گوارا باد بر تو ای پسر ابوطالب، تو مولای من و مولای تمام مسلمانان شدی
(منبع: ابن کثیر دمشقی، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349)
و دیگر مردم و اصحاب پیامبر نیز با امیرالمؤمنین بیعت کردند
و البته چندماه بعد بیعت شکستند و جفا کردند
🔻اما
در شب عاشورا
امام حسین(ع) به یاران خود گفت بیعتم رو برداشتم، در سیاهی شب میتوانید بروید و جان خود رو نجات بدهید. بعد از این سخنان حضرت، یاران امام حسین به نوبت برخواستند و شروع کردند به سخن گفتن
#سعید_بن_عبدالله برخاست و عرض کرد:
نه، به خدا ای پسر پیغمبر، ما هرگز تو را رها نمیکنیم تا خداوند بداند که ما در غیاب پیامبرش از تو محافظت کردیم و اگر بدانم که در راه تو کشته میشوم و سپس زنده میشوم و سوزانده میشوم و سپس ذرات وجودم را به باد میدهند و هفتاد بار با من چنین میشود، از تو جدا نمیشوم تا آنکه در رکاب تو کشته شوم. چرا چنین نکنم با اینکه یک کشته شدن بیش نیست و به دنبال آن عزتی جاودانه خواهد بود
#زهیربن_قین گفت:
به خدا قسم دوست داشتم هزار مرتبه کشته شوم، سپس زنده شوم و در عوضی، خدای متعال کشته شدن را از تو و جوانان اهل بیت تو برطرف کند
همینطور بقیه اصحاب برخواستند حرف های زیبایی در حمایت از سیدالشهدا زدند
اینجا غدیر خواص بود. خواص پای ولایت ماندن و جان دادند.
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم شعرخوانی احمد بابایی شاعر آیینی کشورمان به مناسبت روز مباهله و مدح حضرت علی علیه السلام در هیئت الزهرا (س) منتشر شد.
حُرمتش واجب است در دو جهان
هرکه در فکر احترام علی ست
از یمن تا به شام، معلوم است
هرچه دعواست پای نام علی ست
پای نام علی ست دعواها...
دامن زخم را ز کف ندهیم
اختیار مناره را هرگز
به اذانهای بی طرف ندهیم
در اذانهای بی طرف، ارثی ست
که به اَشراف بی شرف برسد
کوری چشمِ تنگ این اَشراف،
روزی شیعه از نجف برسد
تولد امام کاظم مبارک
🌸شناخت شناسنامهای امام کاظم علیه السلام👇
✅نام:حضرت موسی علیه السلام
✅نام پدر:امام جعفر صادق علیه السلام
✅نام مادر:حمیده مصفّاه (بانویی عالمه)
✅نام همسر: نجمه (تُکتم)
✅کنیه:ابوابراهیم،ابوالحسن اول
✅شهرت: باب الحوائج
✅القاب: كاظم، صابر، صالح، امین
✅مقام امامت: امام هفتم
✅مقام عصمت: معصوم نهم
🌸روز و ماه تولد: ۷صفر (یا ۲۰ ذیحجه)
🌸سال تولد:۱۲۸ هجری قمری
🌸محل تولد: سرزمین ابواء
✅فرزندان: ۱۹ پسر و ۱۸ دختر (که بیشتر آنان ازشدت ظلم و ستم، متواری شده و برخی هم پس از امام رضا علیه السلام به ایران آمدند)
✅فرزندان معروف: امام رضا، حضرت معصومه وشاهچراغ علیهم السلام
✅آغاز سال امامت: سال ۱۴۸ ه ق
✅آغاز سن امامت: ۲۰ سالگی
✅مدت امامت: ۳۵ سال
✅مدت عمر: ۵۵ سال
✔️خلفاء غاصب معاصر: منصور، مهدی،هادی وهارون الرشید
✔️هجرت اجباری: ازمدینه به بغداد
☑️روز و ماه شهادت: ۲۵ رجب
☑️سال شهادت: ۱۸۳ ه ق
☑️محل شهادت: زندان هارون ملعون در بغداد
☑️سبب شهادت: مسمومیت با زهر
✔️قاتل:سندی بن شاهک یهودی به دستورهارون الرشید ملعون
✅حرم مطهر:کاظمین در بغداد
✅نصیحت تأثیرگذار:تربیت و دگرگونی بُشرحافی
✅سیره اخلاقی عبادی:👇
◀️ عبادت فراوان (که به عبد صالح معروف شد)
◀️ کنترل خشم وغضب (که به کاظم معروف گشت)
✅ برخی از اقدامات برجسته:👇
◀️ مبارزه مستمربا خلیفه غاصب
◀️ مناظرات باعلمای یهودی و مسیحی
◀️ اتحادوانسجام شیعیان
◀️ بیان مسائل اعتقادی و...
❌ #تن_پروری_ممنوع...
حسن بن ابی حمزه نقل می کند:
🌞 روزی امام #کاظم(ع) در هوایی گرم در مزرعه به سختی مشغول #کشاورزی بود.🌻🌴🌾🌾
گفتم:
#کارگران شما کجا هستند که شما این چنین مشغول #کار شده اید؟
امام #کاظم(ع) فرمود:
بزرگوارتر از من، پدرانم بودند که با دست خود #زراعت🌾🌾 می کردند و کار خود را به دیگران واگذار نمی کردند.
حسن می گوید، پرسیدم:
منظورتان از پدرانتان چه کسانی هستند؟
امام #موسی بن جعفر(ع) پاسخ داد:
جدم رسول خدا(ص)، #امیرمؤمنان، #حسن و #حسین و فرزندان آنان، همگی به امور #کشاورزی و زراعت مشغول بوده و کارشان را به دیگران نمی سپردند.
📚کلینی، کافی، ج۵، ص۷۵
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵۲
📌 #عذرخواهی را بپذیرید.
امام #کاظم(ع) خطاب به یکی از فرزندان خود فرمود:
«ای فرزندم، شما را وصیتی می کنم که اگر عمل کنید، بهره اش را می برید:
اگر کسی در گوش راست شما #سخن_ناروایی گفت و در گوش چپ شما #عذرخواهی کرد، #عذر او را بپذیر.»
📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج2، ص218.
تقسیم وقت
امام کاظم :
تلاش كنيد كه وقت شما چهار ساعت باشد:
۱. ساعتي براي مناجات با خدا،
۲. ساعتي براي كار زندگي،
۳. ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و
۴.ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد.
به خود تلقين تنگدستي و عمر دراز ننماييد؛چرا كه هر كس تنگدستي را به خود تلقين كند بخيل گردد و هر كس به خود عمر دراز را تلقين كند زياده خواه شود.
براي خويشتن سهمي از دنيا قرار دهيد، به آن مقدار به خويشتن بدهيد كه حلال خواهد و جوانمردي را از بين نبرد و زياده روي در آن نباشد و با اين سهم از دنيا، براي كارهاي ديني ياري جوييد؛زيرا روايت شده است كه «از ما نيست هر كه دنيايش را براي دينش رها سازد يا دينش را براي دنيايش رها نمايد».
اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ لاَ تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لاَ بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ اَلْعُمُرِ يَحْرِصُ اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّاً مِنَ اَلدُّنْيَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِي مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ مَا لاَ يَثْلِمُ اَلْمُرُوَّةَ وَ مَا لاَ سَرَفَ فِيهِ وَ اِسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ اَلدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ.
تحف العقول عن آل الرسول، ج 2، ص 409
📌فعالیت های اقتصادی امام کاظم(ع)
امام #کاظم(ع) چند #مزرعه_کشاورزی داشت که در آنها #کار میکرد و کار کردن را #سیره انبیاء، اوصیا و صالحان می دانست و در این باره فرمود:
«رسول خدا، امیرمؤمنان #علی و همه پدرانم با دستان خود در زمین کار می کردند.»
امام کاظم(ع) ضمن آنکه فرزندان خود را برای کار و کمک به #مزرعه می برد، از تجربیات دیگران برای #باروری #باغ و بستان نیز استفاده می کرد.
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص245.
📚کلینی، الکافی، ج5، ص75، ح10.
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص245.
📚برقی، المحاسن، ج2، ص602.
نسخه صبور شدن
امام کاظم علیه السلام :
بهتر است پسر را در دوران كودكی به كارهای مختلف و سخت، وادار نمائی تا در بزرگی حلیم و بردبار باشد.
یسْتَحَبُّ غَرامَةُ الْغُلامِ فی صِغَرِهِ لِیكُونَ حَلیما فی كِبَرِهِ.
وسائل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۴۷۹، ح ۲۷۸۰۵.
🔴 خفقان شدید زمان امام کاظم (علیه السلام) و سرگردانی شیعیان در تشخیص امامِ بعد از امام صادق علیه السلام
هشام بن سالم میگوید: «من و ابوجعفر مؤمن الطاق بعد از وفات حضرت صادق(ع) در مدینه بودیم و اکثر مردم اتفاق نظر داشتند بر آنکه عبدالله افطح پسر آن حضرت، بعد از پدرش امام است.
من و ابوجعفر نیز بر او وارد شدیم و دیدیم مردم به سبب آن که روایت کرده اند امر امامت در فرزند بزرگ است، بر دور او جمع شده اند. ما داخل شدیم و از او مسئله ای پرسیدیم چنانکه از پدرش میپرسیدیم. پرسیدیم از او که زکات در چه مقدار واجب است؟ گفت: «در هر دویست درهم، پنج درهم واجب است.» گفتیم: «در صد درهم چقدر؟» گفت: «دو درهم و نیم.» گفتیم: «به خدا قسم که مرجئه چنین چیزی که تو میگوئی نمیگوید.» عبدالله دستهایش را به آسمان بلند کرد و گفت: «به خدا قسم که من نمیدانم مرجئه چه میگویند.»
پس ما حیران و سرگردان از نزد او بیرون آمدیم و در کوچه های مدینه میگشتیم و نمیدانستیم کجا و پیش چه کسی برویم، بسوی مرجئه برویم یا بسوی قدریه یا زیدیه یا معتزله یا خوارج؟
در این حال بودیم که من دیدم پیرمرد ناشناسی با دستش بسوی من اشاره کرد که «بیا».
من ترسیدم که او جاسوس خلیفه منصور دوانیقی باشد، چون آن ملعون در مدینه جاسوسانی قرار داده بود که آنها متوجه شوند، شیعیان امام جعفر صادق بر چه کسی اتفاق کرده اند تا او را به قتل برسانند، و من ترسیدم که او از ایشان باشد. به ابوجعفر گفتم: «تو دور شو، همانا من بر خودم و بر تو خائف هستم لکن این مرد مرا خواسته است نه تو را، پس دور شو که بیجهت خود را به کشتن ندهی.» پس ابوجعفر قدری دور شد و من همراه آن شیخ رفتم و گمان داشتم که از دست او خلاصی نخواهم شد. پس مرا تا درب خانه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برد و گذاشت و رفت. سپس خادمی از داخل خانه آمد و به من گفت: «داخل شو خدا تو را رحمت کند.»
پس داخل شدم و دیدم حضرت موسی بن جعفر است. آن حضرت بدون مقدمه فرمود: «بسوی من بیا نه بسوی مرجئه و نه قدریه و نه معتزله و نه خوارج، بسوی من، بسوی من.» گفتم: «فدایت شوم! پدرت از دنیا درگذشت؟» حضرت فرمود: «آری.» [برای اطمینان از این که او غایب نشده است این سوال پرسیده شده است] گفتم: «فدایت شوم، بعد از او چه کسی امام ما است؟» حضرت فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را هدایت خواهد کرد.» گفتم: «فدایت شوم، عبدالله گمان میکند که او بعد از پدرتان، امام است.» حضرت فرمود: «عبدالله، میخواهد خدا عبادت نشود.» دوباره پرسیدم: «چه کسی بعد از پدر شما امام است؟ حضرت دوباره فرمود: «اگر خدا بخواهد تو را هدایت خواهد کرد.»
با خود گفتم: «سؤال را خوب مطرح نکردم.» [و امام بخاطر خفقان صریحا نمیخواد امامت خودش را اعلام کند] گفتم: «فدایت شوم آیا بر شما امامی هست؟» حضرت فرمود: «نه». پس هیبت و عظمت از آن حضرت مرا فرا گرفت مانند آن هیبت و عظمتی که از طرف امام صادق مرا فرا میگرفت. گفتم: «فدایت شوم، آیا سؤال کنم از شما آنچنان که از پدرتان سؤال میکردم؟» حضرت فرمود: «سؤال کن و جواب بشنو ولی فاش نکن که اگر فاش کنی، بیم کشته شدن است.» پس سؤالات از آن حضرت نمودم، پس یافتم که او دریائی است، گفتم: «فدایت شوم شیعه تو و شیعه پدرت در گمراهی و حیرت هستند، آیا آنها را آگاه کرده و بسوی امامت شما بخوانم؟» حضرت فرمود: «هر کدام را که آثار رشد و صلاح در او مشاهده میکنی مطلع کن و از ایشان عهد بگیر که کتمان نمایند و اگر فاش کنند پس سرشان بریده است.» و با دست مبارکش بر حلقش اشاره فرمود.
پس من بیرون آمدم و به مؤمن الطاق و مفضل بن عمر و ابوبصیر و سایر شیعیان اطلاع دادم. شیعیان امام کاظم(ع) میآمدند و به امامت آن حضرت یقین میکردند و رفتن نزد عبدالله را ترک کردند و فقط عده بسیار کمی نزد او میرفتند
منابع: الارشاد، شیخ مفید، ج2، ص213_215
کافی ج1، ص352
🔴 به حرمت چه کسانی عذاب نازل نمیشود
امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند فرشته ای دارد که هر روز و شب ندا میدهد: بندگان خدا دست از گناه بردارید که اگر چهارپایان در حال چرا و کودکان شیرخوار و پیران خمیده نبودند، هر آینه عذاب بر شما نازل میشد و در هم کوبیده میشدید.
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ (ع) قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً.
(کلینی، کافی ج٢، ص٢٧۶)
📌 #اخلاق_اجتماعی عامل رحمت الهی
امام #کاظم علیه السلام فرمود:
اهل زمین مورد رحمت - و برکت الهی - هستند، مادامی که
◀️ترس از #گناه و معصیت داشته باشند،
◀️ادای امانت نمایند،
◀️و حق را دریابند و به آن عمل کنند.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۳۵۰.
امام كاظم عليه السلام :
اى هشام! خردمند به كسى كه مى ترسد دروغ گويش خواند، سخنى (حديث و خبرى) نمى گويد
و از كسى كه بيم مضايقه اش را دارد، چيزى نمى خواهد
و به چيزى كه نمى تواند، وعده نمى دهد
و بدانچه از اميد بستن به آن سرزنش شود، اميد نمى بندد .[يعنى خردمند به آنچه فراتر از صلاحيت و سزامندى اوست اميد نمى بندند (به نقل از پاورقى الكافى).]
و به كارى كه بترسد در آن درماند، اقدام نمى كند.
يا هِشامُ ، إنّ العاقِلَ لا يُحَدِّثُ مَن يَخافُ تَكذيبَهُ ، و لا يَسألُ مَن يَخافُ مَنعَهُ ، و لا يَعِدُ ما لا يَقدِرُ علَيهِ ، و لا يَرجو ما يُعَنَّفُ برَجائهِ .[أي العاقل لا يرجو فوق ما يستحقّه . (كما في هامش المصدر).]، و لا يُقدِمُ على ما يَخافُ فَوتَهُ بِالعَجزِ عَنهُ .[أي لا يفعل فعلاً قبل أوانه مبادرا إليه . و في بعض النسخ «و لا يتقدّم» . (كما في هامش المصدر).] .
[الكافي : 1/20/12 .]
💠 خدمتگذاران مردم
🔸امام كاظم عليه السلام فرمودند:
خداوند در زمين بندگانى دارد كه براى رفع نيازهاى مردم مى كوشند؛ اينان در روز قیامت در امان هستند.
🔹 قَالَ أَبواَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: "إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً فِي اَلْأَرْضِ يَسْعَوْنَ فِي حَوَائِجِ اَلنَّاسِ هُمُ اَلْآمِنُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ".
📚 الكافى، ج ۲،ص ۱۹۷
💠 استغفار ملّی
🟣 رهبر معظم انقلاب:
استغفار در میدانهای ملّی، در میدانهای بزرگ اجتماعی کارکرد دارد، تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ میرساند.۱۴۰۱/۰۱/۲۳
هدایت شده از سبک زندگی دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آزمون منتظران در دوران غیبت
🔵 امام کاظم علیه السلام فرمودند:
🌹 فرزندم، (غیبت قائم) یک آزمون الهی است که به وسیلهی آن بندگانش را میآزماید.
🌕 يا بُنَيَّ إِنَّمَا هِيَ مِحْنَةٌ مِنَ اَللَّهِ اِمْتَحَنَ بِهَا خَلْقَهُ
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
خواستند یوسف را بکشند. فقط یک نفر رأی به نکشتنش داد، حرف او اثر گذاشت؛ یوسف زنده ماند و عزیز مصر شد.
پس رأی دادن تأثیر دارد؛ حتی یک رأی
شاید همان یک رأی؛ رأی ما باشد✌️
پس به این فکر کنیم که رأی ما می تواند سرنوشت مملکت را کاملاً تغییر بدهد
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
🔴 رأی دادن تقلیدی نیست مگر...
امام خمینی:
❇️ "مردم مختارند. فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید. لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید."
✅ "هیچ کس تحت تأثیر دیگری نیست. بله اگر چنانچه اشخاص مطمئنی باشند که آنها تشخیص بدهند، شهادت بدهند که فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است، آن وقت مانعی ندارد که کسی به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینکه این صحیح است رأی هم به آنها بدهد"
صحیفه امام، ج۱۸، ص ۲۸۴ و ۲۸۵
💠 سوال: اگر #اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در #انتخابات شرکت نکنیم؟
✅ جواب: در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت #شرکت_در_انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک #وظیفه_شرعی است.
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
احدی شرعاً نمیتواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد.
[صحیفه امام خمینی ره ج۱۸ ص۳۳۷]
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
️سیاستمداران بد توسط مردم خوبی که رای نمیدهند انتخاب میشوند
🚫وَ أَطيعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرينَ [انفال، 46]
و از خدا و پيامبرش اطاعت نماييد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مىشويد و قدرت [و شوكت] شما از ميان مىرود! و صبر و استقامت كنيد كه خداوند با صابران است.
قال النبی :
ألمؤمن للمؤمن کالبنیان المرصوص یشد بعضه بعضا.
پیامبر اکرم :
مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می بخشند.
صحیح مسلم، جلد 4، ص 1999 نهج الفصاحه، حدیث 3103
اختلاف و تفرقه دلیل اصلی شکست
پیامبرخدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) :
اختلاف نکنید، آنان که قبل از شما بودند اختلاف کردند و هلاک شدند.
لا تختلفوا، فإن من کان قبلکم اختلفوا فهلکوا.
کنز العمال، حدیث 894
امام علی ( علیه السلام) :
اختلاف، بنیاد «اندیشه درست» را درهم می ریزد.
ألخلاف یهدم الرأی.
نهج البلاغه حکمت .215
امام علی ( علیه السلام) :
... بخدا سوگند! گمان دارم اینان قدرت را از شما بگیرند، زیرا آنان بر باطل خویش، وحدت دارند و شما در حق خود پراکنده اید، آنان از رهبر خود در مسیر باطل اطاعت می کنند و شما از رهبر خود در راه حق فرمان نمی برید.
و إنی و الله لأظن أن هؤلاء القوم سید الون منکم باجتماعهم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم و بمعصیتکم إمامکم فی الحق و طاعتهم إمامهم فی الباطل.
نهج البلاغه، خطبه .25
امام علی ( علیه السلام) :
پس بنگرید، چگونه بودند «قوم بنی اسرائیل» زمانی که جمعیتها گرد آمده، و اندیشه ها با هم و دلها یکسان و دستها یاور هم و شمشیرها کمک یکدیگر و بینش ها ژرف و تصمیمات یکی بود، آیا در اطراف زمین «شهرها» ، بزرگ و بر همه جهانیان حاکم نبودند؟
.. فانظروا کیف کانوا حیث کانت الاملاء مجتمعة و الاهواء مؤتلفة و القلوب معتدلة و الایدی مترادفة، و السیوف متناصرة و البصائر نافذة و العزائم واحدة ألم یکونوا أربابا فی أقطار الأرضین و ملوکا علی رقاب العالمین.
نهج البلاغه، خطبه 192
امام علی ( علیه السلام):
پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنی اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانی و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانی نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقی مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت، عبرت گیرندگان باشد شود.
.. فانظروا إلی ما صاروا الیه فی اخر أمورهم حین وقعت الفرقة و تشتت الألفة و اختلفت الکلمة و الأفئدة و تشعبوا مختلفین و تفرقوا متحاربین قد خلع الله عنهم لباس کرامته و سلبهم غضارة نعمته و بقی قصص أخبارهم فیکم عبرا للمعتبرین.
نهج البلاغه، خطبه .192
امام علی ( علیه السلام) :
شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اینان در راه باطل خود، و پراکندگی شما از راه حق، مایه دلمردگی و فزونی غم و اندوه است.
.. فیا عجبا! و الله یمیت القلب و یجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم علی باطلهم و تفرقکم عن حقکم.
نهج البلاغه، خطبه .27
امام علی ( علیه السلام) :
دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
.. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب.
شرح نهج البلاغه، جلد 8، ص 112
امام علی ( علیه السلام) :
سینه اینان (خوارج) از دشمنی با حکومت من انباشته است و تا آن هنگام که بیم از هم پاشیدن جماعت (امت) نباشد، صبر می کنم، براستی اگر اینان بر این اندیشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گسست.
إن هؤلاء قد تمالؤوا علی سخطة إمارتی و سأصبر ما لم أخف علی جماعتکم فإنهم إن تمموا علی فیالة هذا الرأی إنقطع نظام المسلمین.
نهج البلاغه، خطبه .169
امام باقر ( علیه السلام) :
هان ای گروه مؤمنان، مأنوس و متحد باشید و به هم مهربانی کنید.
.. یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا.
الکافی، جلد 2، ص ۳۴۵.
امام باقر ( علیه السلام) :
مؤمنان در نیکی و شفقت و مهربانی به یکدیگر مانند یک پیکرند که اگر به عضوی از آن آسیبی برسد تمام اعضاء در تب و بیخوابی گرفتار آیند.
ألمؤمنون فی تبارهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد، إذا اشتکی تداعی له سائره بالسهر و الحمی.
بحار الانوار، جلد 71، ص .234
امام زمان فرمودند:
اگر شیعیان ما -که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّقشان دارد-، دلهایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند، یکپارچه بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار با معرفتشان با ما زودتر فراهم میشد، این دیدار به تأخیر نمیافتد، مگر برای اخبار ناخوشآیندى که از آنان به ما میرسد...؛
لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا.
طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 499، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق.
رقیب با تفرقه انداختن بین خودی ها، با تحریک قومیت ها و تحریک جنسیت ها سعی می کند ضعف قوای خودش را جبران کند.
مباهله، بزرگترین فضیلت قرآنی امیرالمؤمنین علیه السلام
✳️جنگی است، اما بدون شمشیر؛ سپاهی است، اما سربازانش پنج نفر؛ پیروزی ای برای "حیدر علیه السلام"، اما نه از جنس خیبر؛
این بار "فاطمه سلام اله علیها و فرزندانش" نیز به میدان آمده اند..
میان باطل و حق باز هم مجادله شد
گذاشت پا به میان عشق و ختم قائله شد
محمد آمد و اهل کساء را آورد
ورق ورق کتب کفر، برگ باطله شد
محمد آمد و با پنج پاسخ محکم
جواب گوی هزاران هزار مسئله شد
چه دید اسقف نجران درون انجیلش؟
که بین راه پشیمان از این معامله شد
خدا به خلق جهان حرف آخرش را زد
و حرف آخر او، آیۀمباهله شد
✳️ مباهله، نبرد پیروز سپاه بی سلاح است...
✳️ مباهله پیروزی دستهای الهی شکننده
صلیبهای طلایی است...
✳️ مباهله پیروزی فکر و فرهنگ حق بر شمشیر و جنگ است...
✳️ قرآن ناطق
در جنگ صفین مردم به سوی تکه های کاغذی رفتند در حالی که قرآن اصلی را فراموش کردن. ای قرآن ناطق
💢پیامهای واقعه مباهله:
1️⃣ اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جاءک من العلمِ»
2️⃣ آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست.«فقل تعاوا ندع»
3️⃣ در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. «أَبناءنا»
4️⃣ استمداد از غیب، پس از بکارگیرى توانایىهاى عادّى است.«نبتهِل»
5️⃣ در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر نبودند.«أَبْناءَنا»، «نِساءَنا»، «أَنْفُسَنا».
6️⃣ زن و مرد در صحنههاى مختلف دینى، در کنار همدیگر مطرحند.«نساءنا»
7️⃣ علىّ بن ابى طالب، جان رسول اللَّه است.«أَنفسنا»
8️⃣ اهل بیت پیامبر، مستجاب الدعوة هستند.«أَبناءنا»، «نساءنا»، «أَنفسنا»
9️⃣ فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است.«أَبنائنا»، بنا براین امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام فرزندان پیامبرند.
📚تفسیر نور، ج۲، ص۷۸.
#مباهله
✳️ وصی رسول الله
ما اثبات ولایت تو را ، تنها به جمله "من کنت مولا" محدود نمیکنیم
در روز غدیر نیز بار ها به صراحت ولایت تو را بر ما اعلام کردند
همینطور پیامبر ، در جا و مکان های دیگر ، جانشینی تو بعد از خودشان را به همه اعلام کرده بودند.
پیام مباهله این است که رابطه رهبر دینی با جانشینش باید وحدت روحی باشد؛ "انفسنا و انفسکم ".
💢 ✳️ #مباهله علاوه بر اثبات حقانیت رسول خدا، افضلیت امیرالمؤمنین، عظمت جایگاه حضرت زهرا و حسنین علیهمالسلام یک نکتهی دیگر نیز دارد:
🔸 مسیحی اگر حقبین باشد نور هدایت را در پنج تن میبیند اما ممکن است مسلمانِ!! بی ولایت بر در خانهی وحی لگد زند یا با تکبیر سر از بدن فرزند پیغمبر جدا کند.
#مباهله، بزرگترین فضیلت قرآنی امیرالمؤمنین.
# مباهله، معرفی امیرالمومنین در قرآن به عنوان نفس پیامبر
✳️مباهله، وقتی که از شکوه نبی، پشت شب شکست...
✳️ مباهله پیروزی فکر و فرهنگ حق بر شمشیر و جنگ است...
✳️جنگی است، اما بدون شمشیر؛ سپاهی است، اما سربازانش پنج نفر؛ پیروزی ای برای "حیدر"، اما نه از جنس خیبر؛
این بار "فاطمه سلام اله علیها و فرزندانش" نیز به میدان آمده اند...
✳️ مباهله، نبرد پیروز سپاه بی سلاح است...
✳️ مباهله پیروزی دستهای الهی شکننده صلیبهای طلایی است...
✳️ مظهرالعجائب
بی باکی تو در جنگ ها، زبان زد سپاه دو لشکر است
همه از شیوه جنگ تو حیرانند در حالی که دیگران از جنگ فرار میکنند.
✳️ مسیحی اگر حقبین باشد نور هدایت را در پنج تن میبیند اما ممکن است مسلمانِ!! بی ولایت بر در خانهی وحی لگد زند یا با تکبیر سر از بدن فرزند پیغمبر جدا کند.
🌺🌿🌺🌿🌺
این پنج نور، علت زیبای خلقتند
اسرار پنج حرفِ حروف «کرامت»ند
این خانواده اشرف اولاد آدمند
اینها طبیب درد طبیبان عالمند
این پنج تن خلاصهی احساس خالقند
اندازهی دل همهی خلق، عاشقند
خاکی شدند تا ره افلاک وا کنند
«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»
زیباترین سپاه به میدان رسیده بود
پای ابوتراب به نجران رسیده بود
آنان که لاف، پیش شه لافتی زدند
تا چشمشان به هیبتش افتاد، جا زدند
یک اخم مرتضی علی و ختم غائله
اینگونه شد خلاصهی روز مباهله
قاسم صرافان
🌺🌿🌺🌿🌺
نه فقط جسم علی روح محمد باشد
یکتنه لشکر انبوه محمد باشد
•┈┈••✾••┈┈•
آنان که لاف پیش شه لافتی زدند
تا چشمشان به هیبتش افتاد جا زدند
•┈┈••✾••┈┈•
پیام مباهله این است که رابطه رهبر دینی با جانشینش باید وحدت روحی باشد؛ "انفسنا و انفسکم ".
💢 ✳️ #مباهله علاوه بر اثبات حقانیت رسول خدا، افضلیت امیرالمؤمنین، عظمت جایگاه حضرت زهرا و حسنین علیهمالسلام یک نکتهی دیگر نیز دارد:
🔸 مسیحی اگر حقبین باشد نور هدایت را در پنج تن میبیند اما ممکن است مسلمانِ!! بی ولایت بر در خانهی وحی لگد زند یا با تکبیر سر از بدن فرزند پیغمبر جدا کند.
#سوال
مباهله به چه معناست ؟ آیا در زمان حاضر نیز میشود با مخالفان اسلام مباهله کرد ؟
#جواب
مباهله در لغت عرب به معنی درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است و برای اولین بار پیامبر آماده شد تا با سران مسیحی منطقه نجران به مباهله برخیزد و حتی دست حسن و حسین را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بیابان حاضر شد ، و منتظر آن گشت که سران مسیحی نجران از اسقف و کشیش برای مباهله حاضر شوند ولی آنان با مشاهده آیات صدق پیامبر عقب نشینی کردند و پرداخت جزیه را بر مباهله برگزیدند .
این معجزه یعنی مباهله برای اثبات صدق دعوی در قلمرو و عقائد باقی و پایدار است و هم اکنون نیز این دعوت باقی است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد . آنان از هر فرقه و گروهی باشند اگر به خدا ایمان دارند ، در سرزمین دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفین بر علیه یکدیگر از خدا عذاب بطلبد ، آنگاه ببینند عذاب خدا فرود می آید یا نه و اگر فرود می آید کدام یک از دو طرف را طعمه خود قرار میدهد ؟
امام صادق (ع) به یاران خود همین دستور را میداد که مخالفان را به مباهله دعوت کنند یکی از یاران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت : من با مخالفان با آیه «وَاُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ» نساء/59. بر فضیلت و پیشوائی شما استدلال میکنم آنان میگویند این آیه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتی با آیه «اِنَّما وَلِیُّکُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» مائده/55. بر امامت علی(ع) احتجاج میکنم میگویند : این آیه مربوط به افراد با ایمان است نه شخص خاصی و هر موقع با آیه «اِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی» شوری/23. استدلال میکنم ، مخالفان میگویند : این آیه مربوط به تمام بستگان پیامبر است .
امام صادق (ع) در پاسخ سائل فرمود : در چنین صورت آنان را به مباهله دعوت کن آنگاه نحوه مباهله را بیان کرد و فرمود : چیزی نمیگذرد مگر اینکه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده میکنی .
#کافےجلد2کتاب_دعا_باب_مباهله
سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
پ.ن:
📌مباهله، عظمت و عزت اسلام بود.
طبق گزارشهای موجود، درپی گسترش دین #اسلام، گروهی از #مسیحیان نَجران به سرپرستی ابوحارثه، خدمت رسول الله(ص) رسیده و با آن حضرت درباره حضرت #عیسی(ع) مناظره کردند.
آنان حاضر به پذیرش منطق اسلام درباره حضرت عیسی(ع) که خلقتی همانند خلقت حضرت آدم(ع) داشته و این دو پیامبر بدون پدر خلق شده اند، نشدند؛ لذا تصمیم بر آن گردید تا به #مباهله و نفرینِ یکدیگر بپردازند و از خدا بخواهند، #دروغگو را رسوا کند. رئیس مسیحیان نجران گفت:
اگر محمد(ص) به همراه #اصحاب حضور پیدا کرد، با او مباهله میکنیم و اگر به همراه خانواده و #فرزندان آمد، برمیگردیم. پیامبر اعظم(ص) در روز موعود به همراه امیرمؤمنان #علی(ع)، حضرت #فاطمه(س)، امام #حسن(ع) و امام #حسین(ع)، حضور یافتند، اما مسیحیان با دیدن این خاندان برجسته و چهرههای پاک، یقین پیدا کردند که اگر مباهله کنند، عذاب الهی بر آنان نازل خواهد شد؛ لذا از مباهله منصرف و به پرداخت #جزیه راضی شدند.
📚شیخ مفید، مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة، ص42- 41.
📚مسلم نیشابوری، الصحیح، ج7، ص121؛
📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج3، ص602.
📚«إِنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون.» آل عمران: 59.
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص168- 167
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص759؛
📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج12، ص267؛
📚حسکانی، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص163- 158.