eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
279 دنبال‌کننده
2هزار عکس
274 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
طنز سیگاری یک عمر همه توی نخ سیگاریم او خوب کشیدمان وما دود شدیم !! کیوانی طنز دودی
کتاب اشعار حماسی ، آئینی و دفاع مقدس ِ محمد جعفر زارع خوشدل با عنوان "شکوه رهایی" توسط بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس،اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ و منتشر شد... ایتا https://eitaa.com/joinchat/3838312753Cd75444eef6 تلگرام https://t.me/khoshdeltanzjedi
naziri.gif
8.4K
محمدحسین نظیری نیشابوری (زادهٔ نیمهٔ دوم سدهٔ دهم هجری قمری در نیشابور، درگذشتهٔ ۱۰۲۱ هجری قمری در آگرهٔ هند) از شاعران مؤلف و صاحب سبک تاریخ شعر پارسی به‌شمار می‌رود که بر جریانات شعری معاصر و بعد از خود تأثیری عمیق نهاد. وی پس از گذراندن تحصیلات، به شاعری روی آورد و برای آزمودن طبع، به کاشان که از مراکز مهم شعر پارسی در آن روزگار و محل تجمع شاعران سبک وقوع بود روی آورد و در چند مجلس طرح شعر بر شاعران معتبر سبک وقوع پیروز شد و سپس عازم هند گردید. وی با پیوستن به دربار جهانگیر شاه گورکانی هند و سپس بارگاه سپهسالار او خان خانان به ثروتی افسانه‌ای دست یافت و مهم‌ترین شاهکارهایش را در سال‌های اقامت در هند آفرید تا آنکه به سال ۱۰۲۱ قمری در شهر آگره در اوج ثروت، شهرت، حرمت و محبوبیت درگذشت.
امروز 4 آذر ماه سالروز درگذشت "جبار باغچه‌بان" بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است. پاشیدن رنگ کلمات به دنیایی که سرشار از سکوت بوده، کاری است که باغچه‌بانِ باغچه اطفال با دل و جان انجام داده و اکنون دنیایی رنگین‌تر را برای فرزندان این سرزمین به یادگار گذاشته است. چه زیبا سرود جبار باغچه بان رو سعی بکن که مرد احسان باشی نیکی بکنی به خلق و انسان باشی بی رنج به مفت سودی از کس نبری چون شمع برای جمع سوزان باشی شاعر : زنده یاد جبارباغچه بان ، مبتکر آموزش ناشنوایان و نابینایان در ایران روحش شاد و یادش جاودان
بریم سراغ ویژگی های زبانی شعر سبک خراسانی ⬇️ پارت اول 🥳 منظور از سادگی زبان شعر در این دوره چیه ⁉️ زبان فارسی در این دوره زبان مادری گویندگان است؛ یعنی گویندگان این دوره برخلاف دوره‌های بعد زبان فارسی را از روی آثار ادبی پیش از خود نمی‌آموختند؛ از این‌رو زبان ایشان طبیعی و ساده و روان است و در آن تعقید( گره انداختن و پیچیدگی) و ابهام نیست. شعر این دوره مشتمل بر مجموعه‌ای از لغات است که بسامد آن در دوره‌های بعد کم می‌شود و یا یک‌سره از بین می‌رود !
بریم سراغ ادامهٔ نکات ویژگی های زبانی سبک خراسانی ⬇️ : ◀️ کاربرد فعل امر به ۳ صورت : رو ، می‌رو برو . ◀️ آوردن « ب » بر سر فعل ماضی : برفت ، بدانست ، بزد. ◀️ کاربرد ماضی استمراری به ۳ شکل : رفتمی، می‌رفتم، می‌برفتمی. ◀️ مجهول کردن فعل با « آمدن » به جای « شدن » : گسیل کرده آمد. ◀️ آوردن مفعول مطلق به شیوهٔ عربی : بلرزیدی زمین، لرزیدنی سخت. ◀️ آوردن « م » به جای « ن » قبل از فعل امر منفی : مگو ، مزن. ◀️ اتصال ضمیر به حرف ربط : کِم ( = که مرا ) ، کِش ( = که او را ). ◀️ افزودن « ی » به صفات متوالی : کَشی دلکشی خوش لبی خوش زبانی. ❗️◀️ کاربرد ۲ حرف اضافه قبل و بعد از متمم : به بازار در.
ویژگی های زبانی سبک خراسانی ⬇️ ( توی چندتا پست تمام موارد رو براتون میاریم ) 😊 ◀️ کاربرد واژه های قدیمی پهلوی (فارسی میانه) : ایدون ( = چنین ) ، سَختن ( = شمردن و سنجیدن ) ❗️ ◀️ کاربرد واژه‌ها در معناهایی که امروزه رایج نیست : شوخ ( = چرک ) ، اگر ( = یا ) ❗️ ◀️ جمع بستنِ جمع های مکسر عربی : منزل ( = منازل ، منازلها ) ❗️ ◀️ تکرار واژه ها ، آن گونه که در زبان پهلوی رایج بود : سیصدهزار و سی هزار ❗️ ◀️ تقدیم معدود بر عدد : تنی هفت ( = هفت تن ) ❗️ ◀️ مطابقت صفت و موصوف در جمع : سوارانِ جنگاوران ❗️ ◀️ هنوز صورت واحدی برای نگارش تثبیت نشده بود ، ازین رو اختلاف لهجه ها یا تلفظ کهن در نوشته ها دیده می شود : فرسته / فرشته / فریشته ❗️ ◀️ کاربرد واژه های فارسی که بعدها معرّب آنها رایج شد : پیل ( فیل ) ، کَنده ( خندق ) ❗️ ( اشتراک گذاری واسه دوستاتون فراموش نشه )
📢 رویداد طنز شهروندی "نیشخند" 💥 اجرای شعر و نثر طنز 💥برپاخند 💥 موسیقی 💥 مسابقه 💥اهدای جوایز زمان: دوشنبه پنجم آذرماه ساعت: ۱۶ تا ۱۹ آدرس: شیراز، خیابان آستانه، بین الحرمین، سالن همایش‌های شهر 🌟هدیه ویژه: به قید قرعه یک کلید آپارتمان از طرف سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خبرنامه شاعران 🔻 https://eitaa.com/khabarnameshaeranshiz
هر كه آمد در غم آباد جهان چون گرد باد روزگارى خاك خورد، آخر به خود پيچيد و رفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوباره صبح شد و زن کنار کتری بود دو چشم ابری او بر بخار کتری بود هزار جوش دلش را کسی نمی‌فهمید که هفت پشت دلش از تبار کتری بود چگونه گریه کند؟ ها! چگونه آه کشد؟ کسی که تاول دستش دچار کتری بود چه بغض‌ها که دم آورد قوری گل سرخ خوشا به حال دلش رازدار کتری بود نه اینکه چای فقط دم کشید بر کتری تمام خانه‌ی او وام‌دار کتری بود چقدر بار غمش را کشید سینی چای! چقدر مست شد اما خمار کتری بود! به روزمرگی خود داغ تازه‌ای بخشید کسی که شرح غمش روزگار کتری بود دوباره در سر او بی‌اراده سوت کشید دوباره صبح شد و زن کنار کتری بود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا