••┄┅═✧⊰❀¤❀⊱✧═┅┄••
✍ #استعداد_شاعری
💐 #آرایه_و_شعریتبخشی_به_شعر
📒 وزن و قافیه و دستور زبان؛ فقط یه سطح اولیه و نهایت پنج درصدی مراحل شاعر شدنه. اگه این مرحله رو برا خودت سخت میدونی؛ بی تعارف میگم قید شاعر شدن رو بزن
چون حتی یه بچه هم میتونه نی نای نانای بکنه و فعل و فاعل و مفعول رو جوری توی حرفاش به کار ببره که منظورشو درست برسونه. پس کم نیار
🤔 خب توی شعر چه چیزی اصل مهمه؟
✅ بله #شعریتِ_محتوای_شعر
#بار_حسی و عاطفی و معنوی شعر
👈 #مثال
یک چیز ممنوعی که نونواها به نون شون میزنن؟ جوش شیرینه
🔹 نانوا جوش شیرین میزند
یه جمله ی معمولی که چیز جدیدی نیست و سر زبون همه ی اهل محل هست.
ولی وقتی میگیم:
🔹نانوا ؛ فرهادگونه جوش شیرین میزند
👌 #شعر گفتیم
اومدیم به کلمه ((جوش شیرین)) #شعریت و #بار_عاطفی_معنوی بخشیدیم
❗️یه جوش شیرین : پودری هست که نانوا به نونش میزنه
❗️یه جوش شیرین : دغدغه ای هست که دلِ فرهاد معروفِ داستانهای عاشقانه داره.
❓چجور میشه به شعریت شعر برسیم؟
راه ها زیاده که چندتاشونو میگم.
☺️ ببینید اینایی که میگم حاصل یک عمر جلسه گرفتن من با سبک خراسانی و فردوسی و جلسات با سبک عراقی و حافظ و سعدی و مولوی در عصر مغول ها که خب جون سالم به در بردم و سبک هندیسراها در عصر صفویه و سبک #به_عقب_برمیگردیم های دوره ی پزشکیان😁 عه نه ببخشید همون عصر بازگشتی های پساصفویه و قاجار و معاصر و انقلاب و اینهاست
🌹 پس خوب نکاتمو دقت کنید. ممکنه کامل نباشن ولی نکات کاربردی خوبی اند
⁉️ #راههای_رسیدن_شاعربه_شعریت
✅ شاعر باید #سوژه_یاب خوبی باشه
✅ شاعر باید #کاشف_گنج و #خلاق باشه
✅ مثلا برای منظور و موضوعاتش( از سیاسی. عاشقانه. مذهبی.تاریخی.ورزشی و ...) بین دو تا جمله از این موضوعات؛ یه #نقطه_مشترک پیدا کنه و با #ترکیب_خلاقانه ای؛ یک #جمله_جدید برای #بیان_منظور اصلیش؛ #تولیدکند
✅ پس شاعر باید دایره کلمات گنجینه ذهنشو از چندین علم بالا ببره
✅ شاعر باید کاشفگونه بگرده و بگرده و بین مفاهیم و موضوعات دو یاچند علم متفاوت؛ نقاط اشتراک پیدا کنه و ارتباط معنایی قوی و عاطفی برقرار کنه
✅ شاعر باید از یک یا چند #زاویه_ی_خاص_نگاه به یک موضوع نگاه کنه
✅ شاعر باید #فرصت_طلب و #سود_استفادهگر باشه
✅ ببینه با گفتن یک کلمه؛ چند مفهوم رو میتونه منتقل کنه؟
✅ شاعر باید #آرایه_بلد باشه
جمله رو خشگل و مفهوم؛ آرایش کنه و تحویل مخاطب بده
#آرایه_شاهکلید_شعریت_بخشی به شعره
✅ شاعر باید #روان و #آسان_فهم شعر بگه
✅ #تکلّف_گویی نکنه
✅ #نامفهوم_گویی نکنه
✅ #نیهیلیسم_سرایی و #فاشیسم_سرایی نکنه
🤔 نیهیلیسم چیه ؟ #پوچ_سرایی
یعنی چندتا کلمه که هیچ نقطه مشترک و ارتباط معنایی و جمله بندی سالمی نداره رو فقط صرف قلمبه سلمبه بودن بچینی کنار هم
مثلا : کفشهایم با آینه در یخچال کتاب میپاشد
☺️ این به درد سر قبر یزید میخوره
🤔 #فاشیسم چیه؟
#هردمبیل_سرایی
#پریشان_سرایی
#بیقانون_سرایی
❌ اولا خیلی مستقیم و سادهگویی ؛ هنر و شعر و حرف جدیدی نیست.تکراریاتِ دم دست اقدس و کبرا و صغراست
❌ ثانیا چیدن چندتا کلمه قلمبه سلمبه و یا حتی عاطفی پیجیده پیش هم؛ هنر نیست. مگه مخاطب آزاری داری. اصلا مخاطب وظیفه نداره و حتی خیلی بیکار نیست و حوصله نداره که کلی از وقت و عمرشو بزاره و هی واکاوی کنه تا شاید بفهمه تو میخواستی چی بگی
🏆 هنر اینه که علاوه بر اینکه شعرت شعریت و بار عاطفی داره؛ یه جور کلمات رو مرتبط با هم بچینی که مخاطب برای فهمیدن منظورت؛ خیلی به زحمت نیفته و هم جایگاه دستور زبانی و هم جایگاه #ارتباط_معنایی معلوم باشه و مخاطب زود حس تو رو درک کنه
✅ مثال
۱_ سنجاق سرش را از سر باز میکند
۲_ من را از سر باز میکند
👇 #شعریت_با_ترکیب_دوجمله
مثل یک سنجاق، من را باز میکرد از سرش
☺️چه مصرع قشنگیش کردما
🥁 خلاصه تا دلتون بخواد؛ برای تمرین شعر؛ وزن و قافیه مفت ریخته. ولی خوبه که بیشتر #تمرین_محتوا کنیم
🔹اگر بتونید حتی توی نثرتون شعریت به کار ببرید؛ که خب نشانهی #فن_بیان_قوی شاعر هست؛ بعد میتونید در قالب وزن و قافیه؛ هم شعریت خوبی ایجاد کنید
📚 #مثال_شعریت_نثر از کتاب صور خیال شفیعی کدکنی :
پسری با پدرش درحال کندن ذرت بود
و پسر زورش نمیرسید که یک بوته ی ذرت رو از زمین جدا کنه
پدر بهش گفت تلاش کن
و پسر زور زد و موفق شد
بعدش گفت:
یک طرف ذرت رو من گرفته بودم و یکطرفش رو تمام زمین . ولی من برنده شدم
👌#بعدش_گفت به بعد؛ یه نثر شعریت_دار هست
اینکه انگار بوته ی ذرت یه طناب زورآزماییه و یک سرش رو پسرک گرفته و سر دیگه اش رو تمام زمین
🌹خب حالا بیاید عزم مونو جزم کنیم و با تمرین و علم آموزی بیشتر؛ #شعریت_محتوا مونو بهتر از قبل کنیم.
✍ #مـهیناسدیآسـترکی_
از کانال شعر آموز
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
12.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از ذوالقرنین تا پاسارگادی که شاید آرامگاه کوروش نباشد!
📣 ۷ آبان روز بزرگداشت #کوروش
#فرزند_ایران 🇮🇷
۸ آبان سالروز درگذشت قیصر امینپور
(زاده ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ شوشتر -- درگذشته ۸ آبان ۱۳۸۶ تهران) شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه
او در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایاننامه دکترایش با راهنمایی دکتر شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد.
وی در سال ۱۳۵۸ از جمله شاعرانی بود که در شکلگیری و استمرار فعالیتهای واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ تأثیرگذار بود. طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفتهنامه سروش را برعهده داشت و نخستین مجموعه شعرش را در سال ۱۳۶۳ «در کوچه آفتاب» که دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و حدود بیست شعر نیمایی که بعضی به اشتباه این اشعار را سپید میپندارند، منتشر کرد. این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بهچاپ رسید. او هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.
وی تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. همچنین در سال ۱۳۶۸ جایزه نیمایوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین گرفت و در سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.
اشعار وی از حیث بلاغی ارزشمند بود و بر ظرفیتها و توانمندی زبان فارسی افزود. او توانست ویژگیهای سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را در شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.
آثار:
از وی در زمینههایی چون شعر کودک و نثر ادبی، آثاری منتشر شدهاست که به آنها اشاره میکنیم:
طوفان در پرانتز (نثر ادبی ۱۳۶۵)
منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان ۱۳۶۵)
مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان ۱۳۶۸)
بیبال پریدن (نثر ادبی ۱۳۷۰)
مجموعه شعر آینههای ناگهان (۱۳۷۲)
بهقول پرستو (شعر نوجوان ۱۳۷۵)
گزینه اشعار (۱۳۷۸ مروارید)
مجموعه شعر گلها همه آفتابگرداناند (۱۳۸۰ مروارید)
دستور زبان عشق (۱۳۸۶ مروارید)
«دستور زبان عشق» آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود که تابستان ۱۳۸۶ در تهران منتشر شد و بر اساس گزارشها، در کمتر از یک ماه بهچاپ دوم رفت.
وی پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماریهای مختلف رنج میبرد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشت.
آرامگاه وی در زادگاهش گتوند است.
میدان شهرداری منطقه ۲ تهران واقع در محله سعادت آباد، بهنام قیصر امین پور نامگذاری شده است.
به مناسبت هشتم آبانماه سالروز درگذشت قیصر امین پور
.
نگاهی به قیصر امین پور
اولین قلم
حرف دردرا
دردلم نوشته است
دست سرنوشت
خون دردرا
با گلم سرشته است
پس دراین میانه من
ازچه حرف می زنم
درد حرف نیست
دردنام دیگر من است
امین پور
امین پور شاعر دردها است .
هم درد اجتماع را فریاد می زند هم درد جانکاه خویش را
که از تصادف تا هنگام پرواز کشید.
چهره ی جنوبی قیصرکه از دیر بازبا
خطوط رنج آشنا بود.
هرروز شکسته تر ودردکشیده ترمی شد.
شمع وجودش درشعله دردها آب می شد.
قیصر شاعر آرزوهای شیرین،شاعر نوجوانان ،شاعر گلها،شاعر توصیفات روشن زندگیست.
ای عشق ای سرشت من،ای سرنوشت من
تقدیر من غم تووتغییر تومحال
.
شاعر عشق درکتاب .دستورزبان عشق.
شاعری با شرست وطبیعتی روستایی،
ومحققی بی مانند درشعرکودک وشعر معاصر.
شاعری که به قول خودش اسمش با ق .عشق آغاز شده بود (قیصر)
شاعری که از آرزوهای شعاری خسته بود
شاعری پردردکه رنج ودرد تمام استخوانش را
گرفته بود.
من ولی تمام استخوان بودنم
لحظه های ساده سرودنم
دردمی کند
دردانسانهایی را که
(چین پوستینشان.
رنگ روی آستینشان
نام هایشان
جلدکهنه ی شناسنامه هایشان)
درداین انسانهارامی فهمید.
امین پوراز تعهدسیاسی به تعهداجتماعی می رسدودردهایش دردهای شخصی نیستند.
شعراوازنظر مفردات اجتماعی متنوع هستند.
قطار. بخشنامه. اسکناس .روزنامه
سیم کشی .دوچرخه .سماور .مقوا.
...
امین پور درغزل بیشتراز اوزان مضارع استفاده کرده است.
عزلهای اوفقط از نظرشکل ظاهری به غزل کلاسیک شباهت دارد.
ولی ازنظرمحتواونگرش شاعرانه به مفهوم نیمایی نزدیک ترهستند.
امین پور ازبیدل متاثراست.
ونشانی از مولوی دارد،وسادگی ویک رنگی سهراب را به یاد می آورد.
وتصاویرجدیدی می سازدمانند.
پرتگاه نگاه. ثانیه های گریز .بغض های کال.
لایحه ی روشن آغاز بهار .سوره ی چشم خراب. خاطرات ترک خورده..
.
متناقض نما های زیبایی دارد.
صدایی ازسکوت .شادی غمگین
حقیقی ترین مجاز .از خالی پربودن
آرمان شهراو سرشار از پاکی وفضای معنوی است.
همه چیز را درپهنه ی هستی آبی وبی آلایش می بیند.
فطرت خویش را طوری عادت می دهدکه جزبه نیکی نیندیشد.
شیفتگی اوبه ادبیات سبب شد که رشته ی دامپزشکی وجامعه شناسی را رها کند
وبا راهنمایی استاد شفیعی کدکنی
به دنیای آرمانیش ادبیات بپیوندد.
وبا کسب مدرک دکترای ادبیات از دانشگاه تهران درهمان دانشگاه به تدریس بپردازد .
رساله دکترای قیصر یکی از بهترین ودقیق ترین کتابهایی است که برای شناخت ادبیات وشعر معاصر نوشته شده است.
روح کودکانه ی اوهمیشه روستایی ای رانشان می دهد که مثل چشمه روان ومثل آب گوارا ومثل آسمان روستا
پاک وروشن است .
از نویسندگان معاصر گویا هوشنگ مرادی کرمانی هم همین صفات را دارد.
قیصرهمانگونه که می سرود زندگی می کرد.
منابع
۱--آثار قیصر امین پور
۲--زندگی نامه وخدمات علمی وفرهنگی
دکتر قیصر امین پور.
چاپ، انجمن آثار ومفاخرفرهنگی
تهران ،آبانماه ۱۳۹۳
لهراسپ،بهرامیان
هو الشهید
سلام نامه ی سرداران وامیران فارس
...................به بهانه برگزاری دومین کنگره ملی امیران ،سرداران و۱۵۰۰۰ شهید استان پارسایان پارس
سلامم به فجر آفرینان فارس
به سرلشکران وامیران فارس
سلامم به گلهای گلزار عشق
بر این جان فروشان بازار عشق
به گلهای خو نین شاه چراغ
که روشن نمودند این چلچراغ
سلامی چو آغاز نام خدا
سلامی به رنگ سلام خدا
به تندیس اخلاص وعشق ویقین
بر آن سید شاهدان زمین
به آن فانی درخدا، «دستغیب»
همان سالک بی ریا ، «دستغیب»
به ماهی که بس محترم خفته است
در آغوش سوم حرم خفته است
سلامم به گردان فجر وکمیل
بر آن شیرمردان فجر وکمیل
به تیپ سرافراز المهدیش
وفاداری وعشق وهم عهدی اش
سلامم به «سردار اسکندری»
که بی سر کند در جهان سروری
سلامم به خیل امیران فارس
بر آن لشکر شب شکاران فارس
سلامی به «جاویدی»قهرمان
به فرمانده فجر این داستان
به فجر آفرینان گردان فجر
به رزمندگان و دلیران فجر
بر آن سروهای بلند وسترگ
به تاریخ سازان فتحی بزرگ
درودا بر این خطه ی مرد خیز
دیار دلیران دشمن ستیز
به «هاشم نژاد»و به «روزی طلب»
به مردان روز وبه شیران شب
سلامم به نارنج و نور و نیاز
به مردان این خطه ی سرفراز
«سپاسی» «ستوده»به «رحمانیان»
بر این شیرمردان ونام آوران
سلامی چو پهنای این بیکران
به «عباس دوران »این آسمان
بر آن «شیرعلی های سلطانی اش»
همان رهروان سلیمانی اش
سلامم به آنانکه آزاده آند
به پای وطن دست وپا داده آند
سلامی پر از عطر و بوی بهار
به سردار بی ادعا «استوار»
به آثار خون «اثرها نژاد»
که ماندست ایثار آنان به یاد
سلامم به مردان ایثار وعشق
به آن «آذری پیک »رهوار عشق
به «نوری»و«نیکوبی »و«کدخدا»
سرافراز مردان از خود رها
«عزیزی»و«غیبی» «مطهرنیا»
به مردان این خطه ی آشنا
همه مرد روزند وشیران شب
به سردار «اسلامیٌ منتسَب »
به «پرویزی » سربلند و«خلیل»
«رسول عبادت » «براهیم ایل»
«ظل الانوار های »سرافراز عشق
بر این قهرمانان شیراز عشق
سلامم برآن یکه تاز کمیل
به فرمانده «سرفراز» کمیل
پرآوازه کردند تا فارس را
دیار پر از شعر و احساس را
چه زیباست شهنامه ی رازشان
حماسی ترین شعر شیرازشان
قلم بی قرار چه یادی شدست
پر از «هاشم اعتمادی »شدست
درود خدا بر امیران فارس
براین خطه ی مرد خیزان فارس
سلامی که از عمق جان آمدست
به عشق شهیدانمان آمدست
سلام من وشعروباران پارس
به ارواح پاک شهیدان پارس
سلامی معطر به نارنج و نور
براین پارسایان عصر ظهور
برُوید از این پارسی خاکشان
گل عشق از تربت پاکشان
به شیراز جان یادشان زنده باد
در این خطه فریادشان زنده باد
#حسین کیوانی
از شیراز
آبان 1403
جشنواره شعر انقلاب در آیندهای نزدیک
🔹 دهمین جشنواره #شعر_انقلاب از اواخر آبان آغاز و تا پایان سال به گام نهایی خود خواهد رسید.
🔹#میلاد_عرفانپور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی با اعلام اینکه شعار این جشنواره «شعر انقلاب، شعر زندگی» است، افزود: این جشنواره که سال گذشته همراه با جشنواره داستان انقلاب برگزار شده بود امسال بهصورت مستقل و جدا از بخش داستان برگزار خواهد شد. این تغییر بهمنظور افزایش تمرکز بر شعر و رعایت جایگاه آن بهعنوان هنر اول ایرانزمین است.
🔹عرفانپور درباره زمان برگزاری این جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره از نیمه آبانماه منتشر میشود و فرصت ثبتنام تا پایان دیماه است. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز در اواسط اسفندماه برگزار میشود.
🆔 @hozehonari_ir