eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
284 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
290 ویدیو
91 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاریخ ادبیات چیست و به چه درد می‌خورد؟ 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
ای شیشه‌ی ظریف عسل! دوست دارمت ای هاله‌ی سپید زُحَل! دوست دارمت چشمانِ تو شبیه دو تا جوجه رنگی است هم پایِ گربه های محل دوست دارمت دیوانِ دلنشین تنت را به چشمِ دست می خوانم و غزل به غزل دوست دارمت یادم نمانده است ولی حدس می زنم از چند سال قبلِ ازل دوست دارمت وقتی که در کنار تو‌ام ای طلای اصل با حس نقره های بدل دوست دارمت شاید نصیب من نشوی جای شکوه نیست شکر خدا که حداقل دوست دارمت❤️❤️
هیچ مقصدی آنقدر زیبا نبوده‌ است که به خانه برنگردیم حالا می‌فهمیم تکان‌های گهواره تمرین سرگردانی بود
عمری‌ست‌ که ما گمشدگان‌ گرم سراغیم شاید کسی از ما خبری داشته باشد
به مناسبت ۲۱ آبانماه زاد روز نیما یوشیج ققنوس ،مرغ خوشخوان ،آوازه ی جهان آواره مانده  از وزش بادهای سرد، برشاخ خیزران بنشسته فرد نیما یوشیج نیما همان ققنوس است همان آواره مانده از بادهای سرد (حمله ی مدافعان شعر سنتی) .شاعرطبیعت است  وبه سادگی و یک رنگی وسرسختی طبیعت. گویا تهران قفسی بوده است. برای این شاعر کوهستانی که حتی در سردترین ایام هوس رفتن یوش به سرش می زد. نیما دوران کودکی رادربین شبانان و آرامش کوهستانی و زندگی کوچ نشینی گذراند. نیما تاپایان عمردلداده ی طبیعت ماند وهمچون طوطی مولانا درعشق به هندش که طبیعت شمال  بود.نالید. نیما می نویسد مراقبت وتشویق یک معلم خوش رفتار مرا به شعرکشاند. عشق به صفورا دختر ایلیاتی که به ناکامی کشید . درپرورش ذوق شعریش به خصوص افسانه و شعریادگار کاملا محسوس است. بعدازمدتی نیما ازبند اشعارعاشقانه رها می شودو به شعراجتماعی روی می آورد. اشعارنیمه سنتی نیما پلی است به سوی شعرنو. نخستین شعر آزاد نیما ققنوس است که ققنوس خودنیماست ومرغ افسانه ای بهانه ای بیش نیست. ققنوس پرنده ای است که خودرا می سوزاند تا از خاکسترش تخمی و پرنده ای جوان ترمتولدشود. نیما هم خودرا درمعرض حمله ها وتیرهای زهراگین سرزنش می سوزاند تاشعرنومتولدشود. شعر نیمایی تعهدو مسوولیت اجتماعی را به دوش شاعرمی گذارد. درنامه هایی که به برادرش لادبن می نویسد. دلی پر درد از رنجهای زمانه ی خودش دارد  نیما می نویسد.(مایه ی اصلی شعر من رنج است) بعداز نیما بار تعهد را شاگردانش به دوش کشیدند. اخوان، شاملو  ،سایه ،فروغ ،سهراب، شفیعی ودیگران راه نیما را ادامه دادند. زبان نیما کمی پیچیده است ولی روانی آن را میراث داران او تجربه کردند. ویژگیهای شعرنیما را می توان به اختصار اینگونه برشمرد. الف .قالب آزادنیمایی است و قبلا تجربه نشده است. ب .وزن همان وزن عروضی ولی طول مصراعها مساوی نیست. ج. نیما از قافیه، خلاقانه استفاده می کند. د .اولین شاعری که به وفور از اصطلاح محلی استفاده می کندو زندگی واقعی اش رابه تصویرمی کشد. . ه .شاعرطبیعت است به خصوص طبیعت شما ل ایران. و .نیما بازبانی سمبلیک به مسایل اجتماعی و سیاسی زمان خود می پردازد. واین رسم تازه ای می شودبرای پیروانش که راه او را ادامه دادند. قبلا از نیما یا هم زمان با نیما در ایران دیگران هم به نوکردن و تغییر شعرفارسی پرداختندولی خلاقیت .اگاهی عمیق به مسایل اجتماعی را نداشتند. .آنهاجوهر پدیده های اجتماعی رانمی شناختند. صبر و بردباری و آرامش نیما در مقابل هجمه ی مخالفان شعرنوقابل توجه است. نیما درکتاب ارزس احساسات یا درنامه هایش دیدگاههای  بدیعی درباره ی شعردارد.که راهگشای شناخت شعر نیمایی است. درسال ۱۳۹۶ دفتری از اشعار منتشر نشده ی نیما با نام (صدسال دیگر) به کوشش سعید رضوانی ومهدی علیایی از انتشارات فرهنگستان  زبان وادب فارسی منتشر شد. دراین دفتر توجه ی خاص نیما را به طبیعت اطرافش وزندگی خودش مشاهده می کنیم . اشعاری با نام ،ترنج   ،گل شب بو  ،بانگ خروس  ،مرغ وکبوتر،  عبور کلاغ  ،نشان می دهد  که  نیما همچنان با طبیعت بسر می برد. وشیفته طبیعت است. لهراسپ.بهرامیان .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترانک ... شعری که تکانت ندهد،گهواره است، خوابت می کند !! غلامرضا کافی ها
ترانک... پدر،راه چمران را انتخاب کرده است، پسر بلوار چمران !! غلامرضا کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعر جدید از هر گونه معنی ‌شدن می‌گریزد. این‌که می‌گویند شعر باید بی‌معنی باشد، حرف چندان بی‌معنایی هم نیست. در ایران، جوانان بی‌سواد و بی‌اطّلاع این مطلب را به صورت خنده‌داری درآوردند و گفتند که شعر باید اصلاً معنی نداشته باشد. آن‌ کس که گفت شعر چیزی است که معنی نداشته باشد، منظورش این بود که معنی معیّن و محدود و مشخّص و قابل بیان کردن به عبارت دیگر نداشته باشد. او به صورت دیگر قصدش این بود که بگوید شعر چیزی است که بیش از یک معنی داشته باشد، برای هر کس در هر دوره‌ای از زندگی معنایی داشته باشد، نه این‌که اصلاً معنی نداشته باشد. شعر حافظ و مولوی به یک حساب معنی ندارد، زیرا هیچ معنی مسلّمی و قاطعی بر آنها نمی‌توان تحمیل کرد. در نتیجه هزاران معنی دارد. (۱۳۹۷). این کیمیای هستی. جلد اوّل. چاپ اوّل. تهران: سخن. صفحهٔ ۵۴. 🍁🍁 C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز 📚با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر رمان نوجوان ایران ✏️با حضور بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور: مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، جمشید خانیان، احمداکبرپور، عباس جهانگیریان، حمیدرضا شاه‌آبادی و ... 📌 چهارراه حافظیه، تالار حافظ شیراز 📆 چهارشنبه‌ ۲۳ آبان ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ •┈┈•••✾•••✾•••┈┈• ⭕️ 🔺سروش+🔻بله🔺روبیکا 🔻اینستاگرام