خلاصه اينكه:⭕️شأن نزول، قانون كلّي را به خودش اختصاص نميدهد.⭕️
از باب مثال، چهار آية نخست از شش آية آغازين سورة مجادله از صفحة 542 ، دربارة ظِهار است. ظهار اين است كه: مردي به همسر خودش بگويد:
أنتِ عَلَيَّ كَظَهرِ اُمّي؛
تو براي من، به منزلة مادر من هستي!
به اين عمل، ظهار ميگويند. در زمان قبل از اسلام، اينچنين بوده كه: اگر مردي به همسرش اينجمله را ميگفت، آنزن به او تا ابد حرام ميشد، بهطوريكه نه ديگر براي آن مرد، در خانهاش همسر بود، و نه حقّ اتّخاذ شوهر ديگري داشت.
بعد از ظهور دين مقدّس اسلام، زني به نام خوله، نزد پيامبر اكرم(ص) آمد و از شوهرش به نام اوسِ بنِ صامِت شكايت كرد كه: چنين كرده و به من اين جمله را گفته و من بيچاره شدهام؛ نه يك زن بيشوهرم، و نه شوهردار!
در اين مورد، اين آيات نازل شد:
«قَد سَمِعَ الله قَولَ الَّتي تُجادِلُكَ في زَوجِها وَ تَشتَكي إلَي الله، وَ الله يَسمَعُ تَحاوُرَكُما»؛
«خداوند، سخن آن زن را كه نزد تو آمده و با تو گفتوگو ميكند و از شوهرش شكايت دارد، شنيد».
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
بعد، بيان حكم ميكند و ميفرمايد:
«اَلَّذينَ يُظاهِرونَ مِنكُم مِن نِسائِهِم ما هُنَّ اُمَّهاتِهِم»؛
⭕️«هرگاه، مردي زنش را ظهار ميكند، با گفتن اين حرف، او مادرش محسوب نميشود»؛
«وَ إنَّهُم لَيَقولونَ مُنكَراً مِنَ القَولِ وَ زورا»؛
«و اين حرف زشت و ناپسندي است» و كيفري دارد و حلّيّت به اين سادگي باز نميگردد.
يا بايد زن خود را طلاق بدهد و مجدّداً عقدكند يا كفّاره بدهد تا حلّيّت بازگردد.⭕️
منتها، تحقّق ظهار شرايطي دارد و گفتن اين حرف در خلوت، تاثيري ندارد و مانند صيغة طلاق است كه بايد دو نفر شاهد عادل حاضر باشند و حرف او را بشنوند و آن زن هم، در حال حيض يا نفاس نباشد و در حال طُهر غير مُواقعه باشد.
اگر با اينشرايط اينجمله را با قصد انشاء به همسرشگفت،آنوقت ظهار محقّق ميشود و نتيجتاً آنزن به اين مرد حرام ميگردد و نميتواند با او رابطة زناشويي داشتهباشد مگر اينكه او را طلاق بدهد و مجدّدا عقد كند يا كفّاره بدهد تا رابطة زناشويي حلال شود.@ghjariafsane
كفّارة آن نيز، در دو آية 3 و 4 آمدهاست:
«وَ الَّذينَ يُظاهِرونَ مِن نِسائِهِم، ثُمَّ يَعودونَ لِما قالوا، فَتَحريرُ رَقَبَهٍ مِن قَبلِ أن يَتَماسّا»؛
«بندهاي آزاد كند»؛
«فَمَن لَم يَجِد، فَصِيامُ شَهرَينِ مُتَتابِعَين»؛
«اگر نتوانست، دو ماه متوالي روزه بگيرد».
«فَمَن لَم يَستَطِع، فَإطعامُ سِتّينَ مِسكينا»؛
«اگر از اين هم عاجز شد، شصت مسكين را اطعام كند».
اين، كفّارة ظهار است؛ كفّارة مُرَتَّبه هم هست، يعني «اوّل تَحرير رَقَبه.
اگر نشد، دو ماه روزه بگيرد، و اگر نتوانست، شصت مسكين را اطعام كند».
حال، چون شأن نزول آن مردي بهنام اوسِبنِصامِت، همسر زني بهنام خوله بوده است، آيا بايد بگوييم كه: مختصّ همان مورد خاصّ است و عموميّت ندارد؟
و اگر اكنون، در ميان ما، كسي اين كار را كرد، مشمول اين حكم نميشود؟
روشن است كه ميشود و اگر اينگونه نباشد، قرآن كتاب قصّه ميشود كه مي گويد: در زمان سابق چنين بوده و حكمش نیز اين بوده و به ديگران مربوط نيست!
⭕️
در حالي كه قرآن كتاب قانون عمومي است و تا آخِرين روز عمر دنيا قانون همين است. يعني، در همه جا و در هر زمان، اگر از هر كسي، چنين كاري صادر شود، حكمش همين است.⭕️
@ghjariafsane
برخي از مفسّرين، مثال و شاهد ديگري آوردهاند كه براي اين مطلب مناسب است و گفتهاند: ما اين جمله را در سورة بقره داريم كه:
لا تُكَلَّفُ نَفسٌ إلاّ وُسعَها؛
⭕️هر كس، به مقدار توانايياش در كار مكلّف است.
اين، يك قانون كلّي است. يعني، از هر كسي به قدر توانايياش كار خواستهاند؛ نماز بهقدر وسعتان: اگر توانستيد بايستيد؛ اگر نتوانستيد بنشينيد. اگر نشد، به پهلوي راست بخوابيد. اگر نشد، به پهلوي چپ. اگر نشد، مُستَلقياً و به پشت بخوابيد و ركوع و سجود را با اشاره انجام بدهيد. چون ما تكليف حَرَجي نداريم.
روزه بهاندازة وسعتان: اگر توانستيد روزه بگيريد. اگر نتوانستيد افطار كنيد و قضا ي آن را بگيريد. اگر آن هم نشد، كفّاره بدهيد. حج هم به قدر وسعتان. خلاصه، تمام اعمال، از عبادات تا معاملات، به قدر وسع است. اين، يك قانون كلّي است.⭕️
@ghjariafsane
حال، اين قانون كلّي، در چه موردي نازل شدهاست؟
شأن نزول آن، اجرت زنان شيرده بودهاست. آيه ميفرمايد:
وَ الوالِدات يُرضِعنَ أولادَهُنَّ حَولَينِكامِلَين لِمَن أرادَ أن يُتِمَّ الرَّضاعَه وَ عَلَي المَولودِ لَهُ رِزقُهُنَّ وَ كِسوَتُهُنَّ بِالمَعروف، لا تُكَلَّفُ نَفسٌ إلاّ وُسعَها؛
اگر شما براي نوزادتان زن شيرده اجير كردهايد، وظيفه داريد اجرت او را به طور متعارف بپردازيد و خوراك و پوشاكش بر عهدة پدر نوزاد است، منتها هر كس به قدر توانايياش بايد اجرت بدهد.
آري! اين جمله در آن مورد نازل شدهاست. امّا⭕️آيا اين حكم مختصّ همان مورد است؟ يعني، تنها اجرت زنان شيرده بايد به قدر وسع و توانايي باشد؟
و در غير آن مورد، مثل نماز و روز و حجّ و جِهاد، وسع و توانايي ميزان نيست؟
روشن است كه اينگونه نيست.
يعني، اين قانون، كلّي است، اگرچه شأن نزولش اجرت زنان شيرده بودهاست.@ghjariafsane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸خدایا پنج چیز را
🌿ازخانه هایمان کم نکن
🌼حس خوب ،حرف عشق
🌿اعتماد ،صمیمیت
🌺دوست داشتن و وفاداری را
🌿روزتون سرشار ازعشق و شادی
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برایت حال خوب می خواهم 🌺🍃
🌺💫معجزه ی مثل ِ
🌺💫حول حالنای ِ تحویل سال
🌺💫که موعدش نزدیک است ...
آدینه خوبی داشته باشید🌺
پر عشـق و شــاد🌺💕🌺
صبح آدینه تون گلبارون ☕️🌺🍃
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃سلام
🌸🍃جمعه مبارک
🌸🍃جمعه تون مثل لبخند زیبا
🌸🍃مثل سبزه شـاد
🌸🍃مثل صحرا پر از آرامش
🌸🍃مثل آب زلال
🌸🍃مثل کوه استوار
🌸🍃مثل درخت پربار
🌸🍃و مثل روز
🌸🍃 پر از زندگی باشـد
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
❣#سلام_امام_زمانم❣
🔅الا مسافر دنیا بیا که منتظریم
یگانه یوسف زهرا بیا که منتظریم...
🔅بهار بی تو صفایی ندارد آقاجان
بیا بهار دل ما بیا که منتظریم...
#اللهمعجللولیکالفرج
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آنچه در سال ۱۴۰۱ گذشت
✅کانال اخبار 20:20👇
http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه آخر اسفند و تماشای بهار زیبا...
شاد باشید و دلی را شاد کنید.
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
#Sahebe Keshvare Ma_F.mp3
9.13M
🇮🇷ای صاحب کشور ما🇮🇷
🍃🌹صاحب بچه شیعه ها🍃🌹
🎙 جواد کنعانی
🌼📣امام مهدی منتظر ماست
@ghjariafsane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚پیامبر اکرم(ص)
💙هرکس هر روز از روے محبت
بر من سہ صلوات فرستد
برخداست که گناهان او را
همان روز یا همان شب بیامرزد💙
💙 بحارالأنوار/ج۹۴/ص۶۹
🦋اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ
💙وَ آلِ مُحَمَّدٍ
🦋وَعَجِّلْ فَرَجَهُ
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 #السلام_علیک
🌼 #یا_اباصالح_مهدی
🌼جمعـه آخـر سـال است بیا مهدی جان
💫موسم احسن الحال است بیا مهدی جان
🌼باز یک سـال دیگـر پیـر شدیم در خـانه
💫عمـر ما رو به زوال اسـت بیـا مهدی جان
🌼الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
❤نماز مستحب آخرین جمعۀ ماه شعبان
هر کس آسانی پس از سختی، بینیازی پس از تنگدستی، عزّت پس از خواری، زندگی پس از مرگ، هدایت پس از گمراهی، نورانیت پس از ظلمت و توبه از تمام گناهان را بخواهد
❤در آخرین جمعۀ ماه شعبان بین نماز ظهر و عصر هشت رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «انشراح» ۵ بار
▪️سوره «قدر» ۵ بار
▪️سوره «توحید» ۵ بار
و پس از نماز این دعا را بخواند:
❤ اللّهُمَّ یا اَکْرَمَ مِنْ کُلِّ کَریمٍ وَ یا اَسْرَعَ مُجیبٍ وَ یا اَقْرَبَ سَمیعُ اشْرِکْنی فی جَمیعِ ما اَعْطَیْتَ عِبادَکَ فی هَذا الْیَومِ وَ ما قَبلَه وَ ما بَعدَه بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ بِحَقِّ الْقُرآنِ الْعَظیمِ آمینَ آمینَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
📕 به نقل از کتاب مخلاه منسوب به شیخ بهایی
#مراقبات_ماه_شعبان
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
❌ نماز شب بیست و پنجم ماه شعبان
ده رکعت نماز (پنج تا دو رکعتی)
❤در هر رکعت یک بار سوره حمد و یک بار سوره تکاثر؛
❤پاداش کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و همچنین پاداش هفتاد پیامبر را به وی اعطا می کنند.
البلدالأمين، ص173
#نماز_شبهای_ماه_شعبان
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃