#دعوتنامه
💠متن نامه ارسالی به مسئولان و معاونین فرهیخته دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
سلام و تحیت
مسئله تحول در تبیین دین بنحو عام و دروس معارف اسلامی بنحو خاص بسیار پیچیدهتر، گستردهتر و عمیقتر از آنچیزی است که در وهله اول بنظر میرسد.
مقصود از این مسئله پیچیده، عمیق و گسترده چیست؟
راهکار حل آن کدام است؟
طرح ملی گفتمان سدید، بدنبال پاسخ به این سوالات است.
از منظر ما، محور اصلی تحول، فضل علمی و عملی شما مسئولان و معاونین فرهیخته دفاتر در دانشگاهها است.
سالها علمآموزی و تحصیل در حوزههای علمیه و مدتها مجاهدت و تدریس و تربیت در میدان دانشگاه شما را به یک گوهر ارزشمند بدل ساخته که میتواند سرمایه اصلی هر تحولی در عرصه ملی و بینالمللی باشد.
ما معتقدیم هر طرح تحولی بدون حضور شما محکوم به شکست است و با به میدان آمدن شما هر ناممکنی ممکن خواهد شد.
گفتمان سدید شکل گرفته تا مسیر حضور شما را فراهم آورد.
ما فهم خودمان از "مسئله شناسی" تحول و راه حل آن را به شما عرضه خواهیم کرد و از شما اصلاح آن و یا بیان تازه از این مسئله را درخواست خواهیم کرد.
شروع و ادامه مسیر تحول با شماست.
شکل گیری حلقه "مسئولان تحولآفرین" در کنار حلقههای دیگری همچون "اساتید معارف تحولآفرین"؛ "مبلغان تحولآفرین" و "دبیران معارف تحولآفرین" نوید بخش تحقق تحولات بزرگ است.
موضوع جلسه اول: چرائی و چیستی شکلگیری حلقه "مسئولان تحولآفرین" و نقش آن در تحول در تبیین دین
زمان: یکشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۰
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
2025_01_12_20_07_20.m4a
24.89M
🎙 #بشنوید
💠سلسله جلسات
"مسئولان تحولآفرین"
جمع مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
1⃣جلسه اول:
🔺چرائی شکلگیری حلقه "مسئولان تحولآفرین"
🔺گزارش اجمالی از طرح "گفتمان سدید"
🔸یکشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۳
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
پیشنهادی برای ادامه جلسات
"مسئولان تحولآفرین"
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
🖊#پیش_نویس
مسئله شناسی تحول
💠به اذعان همه صاحبنظران مسئله تبیین دین در سطح کشور در عرصههای مختلف از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. چه در نظام آموزش رسمی در مدارس و دانشگاهها و چه در عرصه عمومی تبلیغ دین.
🔺مقام معظم رهبری هم به صراحت از وضعیت تبلیغ و تبیین دین گلایه کرده و اظهار نگرانی نمودند.
لذا "تحول در تبیین دین" مسئله اجتناب ناپذیر و فوری امروز ماست.
⁉️اما تحول چگونه ممکن است؟
پاسخ را باید در نوع نگاه به مشکل باید جستجو کرد.
❌یعنی مشکل اصلی تبیین دین در وضعیت موجود چیست؟
🔻پاسخهایی مرسوم
۱. عدم استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی در کلاسهای معارف
۲. تألیف کتب درسی معارفی بر خلاف استانداردهای آموزشی
۳. عدم تبیین کاربردی مطالب موجود
۴. گره خوردن فضای کلاس معارف به مسئله کارآمدی نظام و معضلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی
۵. عدم انگیزه اساتید و معلمان دروس معارف
۶. بیمیلی نسل جدید به معارف دینی
✅پاسخ ما
موارد ذکر شده (برخلاف مورد آخر که مورد پذیرش نیست و براساس شواهد موجود نسل جدید بسیار مشتاقتر است) قطعا در کیفیت تبیین دین نقش دارند و موجب پایین آمدن تأثیر آن میشوند اما هیچکدام ریشه اصلی معضل تبیین دین نیستند.
🔰بنظر ما مسئله تحول در تبیین دین بسیار "پیچیدهتر"، "گستردهتر" و "عمیقتر" از آن چیزی است که در وهله اول بنظر میرسد.
🔹یعنی مشکل اصلی در آن معارفی است که بعنوان "معارف دین" تبیین میشود.
اگر کلاس معارف و یا منبر مساجد را به سفرهای تشبیه کنیم که مخاطب گرسنه و تشنه دین را به آن دعوت میکنیم و با پاسخ منفی او مواجه میشویم مشکل او را در ناتوانی خود در سفرهآرایی نبینیم بلکه مشکل را در عدم پخت غذای مناسب حال او باید بفهمیم. غذایی که نه از مواد مناسبی برخوردار است و نه با روش درستی پخته شده است.
▪️بعبارت دقیقتر ریشه معضل تبیین دین را باید در "معارف نادرست" فهمید.
مقصود از "معارف نادرست" "معارف کاذب" یا "معارف باطل" نیست.
بلکه مقصود آن است که آن معارف، متناسب با نیاز و حضور تاریخی او نیست.
عطر خوش در زندگی انسان لغو و بیهوده نیست. اما هدیه دادن آن به انسانی که از گرسنگی رنج میبرد قطعا خطاست.
🔺و این مسئله زمانی پیچیده، گسترده و عمیق میشود که این "معارف نادرست" تبدیل به یک گفتمان عمومی شدهاند.
👈گفتمان عمومی به این معناست که هر تبیینگری در هر عرصهای که میخواهد دین را تبیین و تبلیغ کند در غالب این معارف نادرست تبیین میکند.
چه در مقام تألیف کتب درسی معارف و یا منبع تبلیغی و چه در مقام ارائه در قالب کلاس و منبر و ...
🔹باید تاکید کرد که مسئله "گفتمان معارف نادرست" مسئلهای بسیار ریشهدار است و حداقل عمقی چندصدساله دارد. و تغییر یک مسئله ریشهدار تاریخی با تألیف چند کتاب یا چند کارگاه امری نامعقول است.
ا👇👇👇👇
دقیقا مقصود از معارف نادرست چیست؟
علت پیدایش و گسترش انها کدام؟
به چه دلیل آنها را نادرست میدانیم؟
👈گفتمان سدید پاسخ هر سه سوال را در قالب "راهبردهای هشتگانه" تبیین میکند.
بنابراین تا وقتی که این "گفتمان عمومی" مبتنی بر "معارف نادرست" تغییر پیدا نکند و گفتمان جدیدی مبتنی بر "معارف درست" جایگزین آن نشود هیچ تحولی ممکن نیست.
❌"معارف نادرست"
اگر در قالب جدیدترین تکنولوژیهای آموزشی ارائه شوند.
اگر بصورت کاربردی بیان شوند.
اگر در فضای ایدهآل اقتصادی و سیاسی تبیین شوند.
اگر در قالب استانداردترین کتب آموزشی تألیف شوند.
بازهم "معارف نادرست" هستند و همانند آن "غذای نادرست" نه مخاطبی جذب خواهد کرد و نه دردی از او درمان
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
▪️دبیرخانه طرح ملّی گفتمان سدید برگزار میکند
2⃣دومین جلسه2⃣
سلسله جلسات مجازی همافزارهایی
"مسئولان تحولآفرین"
🔺ویژه مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
✅ این باور قلبی ماست 👇
شما معادن طلا و نقرهاید
بدون حضور شما هیچ تحولی ممکن نیست
🔸جلسه دوم: چیستی تحول
۱. مسئله شناسی تحول
۲. راهبرد اول؛ دین اجتماعی شورانگیز در مقابل دین فردی بیخاصیت
🔹دوشنبه اول بهمنماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۰
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
#پیش_نویس
راهبردهای تحول در تبیین دین (۱)
💠راهبرد اول:
دین اجتماعی شورانگیز در مقابل دین فردی بیخاصیت
🔺دین فردی بیخاصیت
👈بعنوان نسخهای که در گفتمان رایج امروزی تبیین میشود.
دین فردی بیخاصیت چه شاخصهها و چه پیامدهایی دارد؟
🔸شاخصهها
1⃣ در دین فردی، کفر لباس ایمان به تن میکند.
(فویل للمصلین)
2⃣ بلحاظ کارکردی هیچ کاربردی در زندگی عینی مومن ندارد و او با کنار گذاشتن این دین فردی احساس خلائ نمیکند.
3⃣ بلحاظ محتوایی، کمتر از یکدرصد محتوای دین حقیقی را بیان میکند و بیشاز ۹۹٪ آن اساسا تبیین نمیشود
🔹پیامدها
1⃣ دین فردی در تبیین بسیاری از مسائل اجتماعی ناتوان و متهم است
بعبارت دیگر بدلیل تبیین غلط بسیاری از معارف اسلامی، زمینه شبهات فراوانی ایجاد میشود.
شبهاتی از قبیل
چرا دین در سیاست دخالت میکند؟ چرا کفار زندگی بهتری نسبت به مومنان دارند؟ اسلام توان آبادانی و پیشرفت را ندارد؟ چرا اسلام مخالف آزادی است؟ چرا اسلام عدالت را رعایت نمیکند؟ چرا اسلام به زن ظلم میکند و حقوق او را ضایع کرده است؟ چرا اسلام ...
2⃣ دین فردی هیچ حرکت اجتماعی ایجاد نمیکند در حالی که تحقق اهداف متعالی دین بدون ایجاد حرکت اجتماعی، ممکن نیست.
3⃣ در دنیای امروز و سیطره تمدن کفر، اساسا دینداری فردی فقط به باور به چند گزاره تقلیل مییابد.
یعنی رعایت احکام فردی اساسا ممکن نیست
فضای عمومی اجتماع اجازه رعایت حوزه فردی دین را نمیدهد. دیگر نمیتوان حجاب داشت و آن را ترویج کرد. و یا نماز خواند و روزه گرفت
اساسا فضای حاکم بر اجتماع، رفتار حوزه فردی را تعیین میکند
🔺دین اجتماعی شورانگیز
👈نسخهای که باید به گفتمان عمومی تبدیل شود
دین اجتماعی شورانگیز چه شاخصهها و نتایجی دارد؟
🔸شاخصهها
1⃣ دینداری حقیقی ظهور میکند. معنای درست کفر و ایمان قرآنی فرصت تبیین و تحقق پیدا میکنند.
2⃣ دین کارکرد عینی در زندگی شخص پیدا میکند بنحوی که بدون آن درک زندگی لذتبخش را برای خود ناممکن میبیند.
3⃣ دربردارنده تمام معارف دین است هم "نظام معارف دین" ترسیم و هم اجزای این نظام تبیین میشود
🔹نتایج
1⃣ زمینه شکلگیری جامعه توحیدی فراهم میآید.
2⃣ زندگیای شورانگیز و لذتبخش برای مومنان فراهم میآورد.
3⃣ بسیاری از شبهات مجال طرح پیدا نمیکنند و صورت بسیاری از مسائل تغییر اساسی پیدا میکند و مسائل جدیدی ظهور خواهند کرد
مسائلی همچون:
افضلیت نظام "امامت و امت" بر نظام "لیبرال دموکراسی" در اداره جامعه و حکمرانی در چیست؟
چگونه میتوان زن امروز را با الگوی "زن مسلمان" آشنا کرد؟
راه تحقق آزادی متعالی اسلام چیست؟
جوامع کفار گرفتار پوچی عمیق را چگونه باید آگاه کرد؟
4⃣ تفاوت نسخه "اسلام اصیل" از نسخههای بدلی و دروغین عیان میشود
5⃣ دینداری جز با "مقابله و مبارزه" با طاغوت و حضور در "جبهه مقاومت" تحقق پیدا نمیکند.
6⃣ نسبت "انقلاب اسلامی" با دین و دینداری روشن میشود. اینکه انقلاب اسلامی تحقق عینی دین بود دینداری جز با حضور در تحولات آن ممکن نیست.
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
19.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺آنچه در جلسه دوم مسئولان تحولآفرین مطرح خواهد شد
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
2025_01_20_20_10_39.m4a
32.93M
🎙 #بشنوید
💠سلسله جلسات
"مسئولان تحولآفرین"
جمع مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
2⃣جلسه دوم 2⃣ 👇👇
🔺"معارف نادرست" ریشه مشکل تبیین دین
🔺دین فردی بیخاصیت گفتمان حاکم بر تبیین دین
🔺دین اجتماعی شورانگیز راهبرد اول تحول در تبیین دین
🔸دوشنبه اول بهمنماه ۱۴۰۳
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
#تحول_در_تبیین_دین
🔺در محیطهاى اصلى زندگى، جایى براى دین نبود
🔺امروز نیاز به معارف اسلامى در دنیا، با آنچه در گذشته وجود داشته است، تفاوتهاى خیلى زیاد و فاصلههاى عجیب و ژرفى دارد.
🖊بازخوانی بیانات 35 سال پیش رهبرانقلاب در دیدار با جمعی از طلاب
🔹شما آقایان میدانید که امروز نیاز به معارف اسلامى در دنیا، با آنچه در گذشته وجود داشته است، تفاوتهاى خیلى زیاد و فاصلههاى عجیب و ژرفى دارد. در گذشته، ارتباطات اینقدر نبود؛ تهاجم افکار غلط و انحرافى این همه نبود؛ تأثیرش بر روى افکار مردم اینقدر نبود؛ طلب و خواهش و آمادگى فکر درست و فکر دینى و اسلامى این همه نبود؛ امکان گسترش فکر توحیدى این همه نبود. امروز اوضاع جور دیگرى است.
🔹امروز در داخل کشور خودمان و مرزهاى خودمان، ملّت بزرگى زندگى می کنند که براى آنها دیگر اسلام یک امر زائد، یک امر تشریفاتى، یک امر خارج از بناى زندگى و موازین زندگى و رفتار زندگى نیست؛ اسلام همهچیزِ زندگى است، مبناى زندگى و نظام اجتماعى است. امروز توحید در زندگى عمومى و اجتماعى ملّت ما و کشور ما قاعدهی زندگى است؛ مبناى حکومت، مبناى ادارهی کشور و مدیریّت امور، مبناى زندگى همهجانبهی مردم، توحید و معارف اسلامى است. مردم به فراگرفتن دین و اطّلاع از حقایق دین شائقند. اصلاً امکان براى تبلیغ دین هست، [ولى] در گذشته این امکان نبود.
🔴 در گذشته اگر روحانى، خیلى دستوپادار و زرنگ و آمادهی کار بود، یک مسجدى، یک مَدرَسى، یک گوشهاى از زندگى را میتوانست تصرّف کند و در آنها خیمهی تفکّرات اسلامى و تعالى خودش را بزند. در محیطهاى اصلى زندگى -در محیط کار، در محیط ادارهی کشور، در ادارات، در محیط قانونگذارى- اصلاً جایى براى دین نبود.
🔹آنجایى هم که بهعنوان مبلّغ دین میرفتید، شما کار خودتان را میکردید و نظام اجتماعى هم کار خودش را میکرد؛ اگر به فرض به کارخانهاى میرفتید که تعلیم دین بدهید، شما حرف خودتان را میزدید، و قوانین کار هم کار خودش را میکرد و غالباً کار آن بر کار شما فائق بود. امروز جور دیگرى است.
🔹امروز امکان کار هست، امکان تعلیم هست، امکان قضاوت هست، امکان حاکمیّت احکام اسلامى هست. جوانهاى ما و دانشگاههاى ما مشتاقند؛ صاحبنظران ما میخواهند بدانند، از معارف اسلامى مطّلع بشوند، سر در بیاورند؛ میخواهند پایهی فکرى و اعتقادىِ آن چیزى را که امروز نظام اجتماعى در جامعه فرض کرده و به وجود آورده -علاوه بر احکام فراوان و قوانین و مقرّرات زیادى که نظام در انتظار املا کردن آن از ناحیهی دین است- دستشان بیاید که قضیّه چیست.
بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام)بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام) ۱۳۶۸/۱۱/۰۱
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
گفتمان سدید
#تحول_در_تبیین_دین 🔺در محیطهاى اصلى زندگى، جایى براى دین نبود 🔺امروز نیاز به معارف اسلامى در دنیا
🔺پولى را که بشود در بازار خرج کرد، نداریم!!
🔺براى عرضه کردن(معارف)، چه چیزى در آستین آماده دارد و کدام غذا را براى این همه دهنهاى باز [آماده کرده است]؟ ما چه داریم؟ چه میخواهیم عرضه کنیم؟ سؤال این است.
🔸من سؤالم این است که در مقابل این همه نیاز، در مقابل این همه استفهام در داخل و در خارج، بر حسب اوضاع جدید اعتقادى عالم، بر حسب اوضاع جدید سیاسى عالم، جمهورى اسلامى بهعنوان پایگاه دین اسلام و نقطهاى که ادّعا میکند اسلام در اینجا تحقّق پیدا کرده، براى عرضه کردن، چه چیزى در آستین آماده دارد و کدام غذا را براى این همه دهنهاى باز [آماده کرده است]؟ ما چه داریم؟ چه میخواهیم عرضه کنیم؟ سؤال این است.
🔸البتّه براى عرضه کردن، ما خیلى چیزها داریم. ما اگر همین موادّ خامى را که در اختیارمان هست -که اسمش را موادّ خام میگذاریم، مثل عنصرِ از معدن درآمدهی طلا- یعنى همین آیات قرآن و همین احادیث، بدهیم در سطح دنیا، خودش خیلى است؛ ما کم نداریم.
❓امّا من سؤالم این است که اگر چنانچه از فقه اسلام -بعد از هزار سال تجربهی تحقیقِ حقیقتاً شگفتآور؛ - سؤال بشود که بالاخره این منبع عظیم اسلامى در اختیار شما بوده و این مِتد هزارسالهی تجربهشده هم در اختیار شما است، پاسخ ذرّهذرّه و دانهدانهی مسائل زندگى چیست، شما در جواب خواهید ماند؛ همهی ما در جواب خواهیم ماند.
🔴 ما امروز به فراخور نیازى که وجود دارد و استفهامى که وجود دارد، پاسخِ حاضر و پول خُردى که میشود آن را در بازار خرج کرد نداریم. چرا؟!
معادن عظیم و غنى و غالباً هم از جنسهاى فاخر در اختیارمان هست؛ امّا پولى را که میشود در بازار خرج کرد و میشود دست این و آن داد، نداریم. خب، چه کسى میخواهد این کارها را بکند؟ عرض من این است. این حرف من نیست؛ حرفى است که سالها است در حوزه مطرح است.
🔸این که کسى مثل جناب آقاى مصباح (ادام الله بقائه و برکات وجوده) به این فکر بیفتند که بیایند این روال کار شما را به وجود بیاورند، ناشى از این سؤالِ چنددهساله در حوزه است. مسئله این است که آیا روال جارى و موجود حوزههاى علمیّه براى پاسخ دادن به این نیازها کافى است؟ جواب این است که نه، کافى نیست.
بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام)بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام) ۱۳۶۸/۱۱/۰۱
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
▪️دبیرخانه طرح ملّی گفتمان سدید برگزار میکند
3⃣ جلسه سوم 3⃣
سلسله جلسات مجازی همافزارهایی
"مسئولان تحولآفرین"
🔺ویژه مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
✅ این باور قلبی ماست 👇
شما معادن طلا و نقرهاید
بدون حضور شما هیچ تحولی ممکن نیست
🔸موضوع جلسه سوم:
بررسی دومین راهبرد از راهبردهای هشتگانه 👇
"دین بهمثابه مفهوم ذهنی یا امری عینی درونی؟"
🔹یکشنبه ۷ بهمنماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۰
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
#پیش_نویس
#جلسه_سوم
راهبردهای تحول در تبیین دین (۲)
💠راهبرد دوم:
دین عینی فطری در مقابل دین مفهومی ذهنی
اول: دین مفهومی ذهنی
در گفتمان فعلی "در مقام تبیین"، دین بهمثابه امری مفهومی و ذهنی تلقی میشود.
یعنی دین مجموعهای از گزارهها است که در بخش اعتقادات باید اصل وجود آنها و اوصاف آنها اثبات شده و شبهات آن پاسخ داده شود.
که البته بخش تاریخ و اخلاق دین هم نسبت درستی با این دین پیدا نمیکنند. بنحوی که رقیقهی دانش تخصصی تاریخ و اخلاق بیهیچ ربط روشنی با گزارههای دینی، بعنوان دروس معارف اسلامی ارائه میشوند.
🔸اگر "علم" را مجموعهای از گزارهها حول یک موضوع واحد بدانیم، بشر امروزی برای آموزش آن یک سیستم آموزشی بوجود آورده که دانشها با موضوعات مختلف در آن آموزش داده میشوند.
دین گزارهای هم که مجموعهای از گزارههاست در این سیستم آموزشی جای گرفته و در کنار سایر علوم ارائه میشود.
🔹در سنت تبلیغی مرسوم هم این دین گزارهای بیشتر در قالب گزارههای اخلاقی یا تاریخی تبیین میشود.
🔺پیامدها
1⃣ این دین با اندک سختی و یا مشاهده تناقض رفتاری متدینان، از سوی پذیرنده گزارهها، کنار گذاشته میشود.
2⃣ تفاوت آشکاری بین گزارههای دینی و غير دینی مشاهده نمیشود و گزارههای رقیب به راحتی میتوانند خود را جایگزین گزارههای دینی کنند. (دین اخلاقی؛ دین انسانی)
3⃣ دین تاریخ مصرف پیدا میکند
4⃣ با قلب انسان ارتباط پیدا نمیکند و آرامش و طمانینه بدنبال ندارد
دوم: دینی عینی فطری
آنچه در منابع اصیل دینی مشاهده میشود دین بهمثابه یک امر عینی فطری است نه صرفا چند مفهوم ذهنی.
▪️اولا امری عینی است
یعنی حقیقت دین یک امر عینی و واقعی است که باید به آن رسید و طعم آنرا چشید.
اگر هم مفاهیم و گزارههایی مطرح میشوند بعنوان زمینه رؤیت آن حقیقت است.
الر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ.(ابراهیم ١)
▪️ثانیا امری فطری است
یعنی آن امر عینی، خارج از وجود آدمی نیست و حقیقت اصیل و فطرت انسانی همان حقیقت عینی دین است
▪️در نتیجه
مواجهه با حقیقت اصیل خویش، همان رؤیت حقیقت عینی دین است.
👈به همین دلیل تمام تلاش قرآن حکیم در تبیین دین "اقامه وجه" به فطرت و حقیقت درونی آدمی است
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (الروم ٣٠)
❌اگر فرایند تبیین دین مسیری است که مقصد آن "اقامه وجه" به درون و فطرت است؛ طی این مسیر در سیستم آموزشی موجود و سنت تبلیغی مرسوم ممکن نیست چرا که اساسا این سیستم آموزشی و سنت تبلیغی برای چنین امری طراحی نشدهاند.
⁉️سوال جدی این است که آیا بدون تغییر این سیستم آموزشی و سنت تبلیغی، تحول در تبیین دین ممکن است؟؟
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid