بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۳۰(پایانی)
وقتی حضرت سلیمان به دنبال هدهد میگردد و او را نمییابد میگوید اگر او دلیل قانعکنندهای برای غیبتش نداشته باشد، من او را ذبح خواهم کرد یا او را عذابی خواهم داد. هنگامی که هدهد برمیگردد، به جناب سلیمان پاسخ میدهد که من اخباری دارم که تو از آنها بیاطلاع هستی. عرفای ما میگویند اینجا حق است که از لسان هدهد سخن میگوید، این حق است که از لسان حضرت خضر به موسی میگوید: «إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (کهف/۶۷).
حضرت سلیمان از او میپرسد چه خبری داری؟ هدهد پاسخ میدهد: «وَجِئْتُكَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ» من از سرزمینی به نام سبأ گذشتم و از آن خبری یقینی حاصل کردم. آفرین به این هدهد که میتواند به مرحلهی یقینی برسد! از او میپرسد که این خبر یقینی چیست؟ او پاسخ میدهد که من از سرزمینی گذشتم که مردم آن به جای خدا خورشید را میپرستیدند.
«أَلَّا يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَيَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَمَا تُعْلِنُونَ» (نمل/۲۵) شما توحید هدهد را در این آیه مشاهده میکنید. هدهد میگوید اینها به خدایی که دانه را در آسمانها و زمین خارج کرده سجده نمیکنند و خورشید را میپرستند. مراد از دانهی در زمین را میفهمیم، بالاخره هدهد یک پرنده است و دانه را دوست دارد و توحید او توحید دانه است. اما توحید این دانهی ظاهری نیست چون به دانهی در آسمانها هم اشاره میکند. مگر ما در آسمانها هم دانه داریم؟ توحید هدهد، توحید اتمّ است. او میگوید من قائل به خدایی هستم که مقام اجمال را به تفصیل رسانده و مقام تفصیل را هم به اجمال برمیگرداند. «اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» (نمل/۲۶) سپس توحید اسم اعظم را در این آیه علنی میکند.
پنج یا شش آیه در قرآن داریم که با الله شروع میشوند و به هو ختم میشوند. اینها آیات اسم اعظم هستند و هر کسی به سرّ این آیات پی ببرد، صاحب اسم اعظم میشود...
قسمت پایانی
التماس دعا
صادقزاده
سلام بزرگواران و قرآن دوستان عزیز🌸🌸
اگر فقط مطالب قرآن تصویری را جویا باشید
در این کانال بار گزاری می شود👇👇
@DalayeleRoshan
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #دکتر_سعید_عزیزی
⭕️ با رعایت این دو نکات زندگیتون رو زیر و رو کنید.
🆔 @khanevadeh_313
4_293413254921716286.mp3
4.05M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء بیست و ششم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای روز بیست و ششم ماه مبارکــــــــ رمضان التماس دعا 🙏❤️❤️
بسم الله الرحمن الرحیم
🤲اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً
🤲و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً
🤲 و عَملی فیهِ مَقْبولاً
🤲و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً
🤲یا أسْمَعِ السّامعین.
🌸خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده
🌸 و گناه مرا در این ماه آمرزیده
🌸 و کردارم را در آن مورد قبول
🌸 و عیب مرا در آن پوشیده
🌸اى شنواترین شنوایان.
زیارت پیامبر صلواتالله در روز شنبه.mp3
4.81M
🕌 زیارت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله❤️ در روز شنبه
وَ الْمُمْتَثِلِينَ لأَِوَامِرِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إلَي إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ
و اطاعت كنندگان اَوامرش، و مدافعان حضرتش، و پيش گيرندگان به جانب خواسته اش، و كشته شدگان در پيشگاهش.
سلام علیکم صبح شما اولیای خدا مجاهد ومخلص خدا به خیر انشالله حضرت حق بهترین خیر این دعا را شامل شما وخانواده مکرمتان بکرداند ودر دنیا زیارت اهل بیت عصمت وطهارت علیه السلام ودر اخرت شفاعتشان روزیتان کند ودر دارالسلام عند ربهم روزیتان شود
دعاگویتان هستیم انشالله به حق اقا علی ابن موسی الرضا دعای بنده کمترین درحق شما با امین وفرج وظهور امام زمان عج به اجابت برسد
التماس دعا
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
وَ الْمُمْتَثِلِينَ لأَِوَامِرِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إلَي إِرَادَتِهِ وَ الْمُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر شب ماه رمضان، خدا سه بار صدات میزنه
🔸 #ایت_الله_تهرانی
🇮🇷نیمه پنهان
🇮🇷@nimeyepenhan
بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۱۳
نطفه بحر مسجور و برافروخته است. به خاطر حرارتی که در او وجود دارد. به این دلیل که بر مبنای جسمانیة الحدوث بودن نفس، از این نطفه، هم نفس حادث میشود و هم بدن.
لذا این نطفه، علت مُعِدّهی ایجاد نفس و بدن است و روح بخاری نیز در او تکون مییابد و روح بخاری حرارت دارد و شعلهور است. وَ إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ! یکی از اسامی قیامت بحر مسجور است. یکی از ویژگیهای قیامت است که دریاها شعلهور و برافروخته میشوند.
یعنی چه؟
وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ. در قیامت مگر چه اتفاقی میافتد؟
قیامت رجوع از کثرت به وحدت است و نطفهی انسانی، محل قیامت و وحدت اوست.
يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ.
همهی سریرهها در این نطفه جمع شدهاند
زیرا که قیامت مقام وحدت است، مقام کثرت که نیست. عالم طبیعت مقام کثرت است. تأویل دیگر اینکه بحر مسجور ظاهرش آتش و باطن اش آب است نطفه انسانی ظاهری آتشین دارد که مربوط به عالم کثرت و تزاحم و تقابل است و باطنی جبروتی که آب حیات است چه دنیا مَثَل آتش بعد و حرمان و... و آخرت مثال آب حیات و رحمت است، یعنی انسان دارای دو مرتبه بطون و ظهور می باشد.
حضرت ختمی مرتبت -سلامالله علیه- این بحر مسجور را در رحم حضرت خدیجه قرار داد و خدا به او وحی کرد که نتیجه و ثمره این نکاح را که بصورت فاطمی ظاهر شد، به تزویج علی وصی سلام الله علیه دربیاور. نطفه و نقطه باید باهم ازدواج کنند.
خداوندا! این نقطه دیگر چیست؟ این نطفه کمون غیبی محض است. هرگز ظهور نمیکند. شما دیده اید که نطفه ظهور کند؟! نه! از صلب به کجا میرود؟
به رحم، اصلا دیده نمیشود. لذا شرع ما ایراد گرفته است که نطفه به بیرون رحم ریخته شود. درست است؟ نطفه غیبی است.
نطفه باید در همان قرار مکین خودش باقی بماند. نقطه چیست؟! نقطه، همان نطفهی متعیّن در حروف است. او هم غیب است. اما اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. مظهر الله کیست؟
نقطه! امیراامؤمنین! جَمیع مَا فِي القُرآن فِي باءٍ و من نقطهی تحت باء بسمالله الرحمن الرحیم هستم. خیلی حرف است! خیلی لطافت دارد.
نقطه چیست؟ نقطه، نطفهی تعیّن یافته در حروف عالیات نظام هستی است. حروف چیستند؟ بسائط اند.
حروف بسیط است دیگر! ب... ج... معنی دارد؟ حروف هستند که کلمه را میسازند و از کلمات، جملات و سطور ظاهر میشوند. ن بسیط است. از این نقطه چه چیز ظاهر میشود؟ حرف.
یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ. الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و الحجة القائم المهدی، اینها حروف عالم وجود اند. ل
ذا امیرالمؤمنین فرمودند: هرکس به من حرف یاد دهد یعنی مرا با ولایت آشنا کند من عبد او شده ام، صیرورت به عبودیت او پیدا کردهام. من عبد او هستم! اینجا حرف یعنی ولایت! حرف اهلبیت هستند.
از این حرف کلمات ساخته میشوند. پیامبر عظیم الشأن اسلام صلوات الله علیه و آله فرمود: فرزندان پیغمبران در صلبشان بود و فرزندان من در صلب امیرالمؤمنین است. چرا؟
چون صلب یعنی پشت. پشت یعنی باطن. صلب یعنی باطن. باطن نبوت، ولایت است. لذا فرزندان پیغمبر که الحسن و الحسین تا بقیةاللهالاعظم اند، از باطن پیغمبر که ولایت است و مظهر اتمّ این ولایت امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، علیبن ابیطالب، یعسوب الدین، قائد الغر المحجلین است بایستی از این صلب فرزندان به دنیا بیایند.
هرکس مرا با ولایت علی و اولاد علی آشنا کند، به تحقیق مرا صیرورت داده به این که من در این درگاه عبد بشوم. لذا به امیرالمؤمنین جز ذات حق متعال کسی که نمیتواند حرف یاد بدهد! لذا او عبد است. أنا عبد من عبید محمد...
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده