قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه119🌹ازسوره آل عمران 🌹
ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتابِ كُلِّهِ وَ إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
هان! (اى مسلمانان!) اين شماييد كه آنان را دوست مىداريد، ولى آنها شما را دوست نمىدارند، در حالى كه شما به همهى كتابها (ى آسمانى) ايمان داريد (ولى آنها به كتاب شما ايمان نمىآورند.) و هرگاه با شما ديدار كنند (منافقانه) مىگويند: ما ايمان آورديم و چون (با هم) خلوت كنند، از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مىگزند. بگو: به خشمتان بميريد، همانا خداوند به درون سينهها آگاه است
آیه119🌹ازسوره آل عمران 🌹
ها أَنْتُمْ=هان شمایید
أُولاءِ=همان هایی که
تُحِبُّونَهُمْ=دوست می داريد آنان را
وَ لا يُحِبُّونَكُمْ=حال آنکه آنان دوست نمىدارند شمارا
وَ تُؤْمِنُونَ=باآنکه ايمان می آورید
بِالْكِتابِ =به آن کتاب
كُلِّهِ =همه اش
وَ إِذا=وچون
لَقُوكُمْ=دیدار کنند باشما
قالُوا=گویند
آمَنَّا=ايمان آوردیم
وَ إِذا =و چون
خَلَوْا=تنها شوند
عَضُّوا=می گزند
عَلَيْكُمُ=برشما
الْأَنامِلَ=سرانگشتان را
مِنَ =از
الْغَيْظِ =خشم
قُلْ =بگو
مُوتُوا=بمیرید
بِغَيْظِكُمْ=به خشم خودتان
إِنَّ=همانا
اللَّهَ =الله
عَلِيمٌ =داناست
بِذاتِ =به راز
الصُّدُورِ=سینه ها
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هَاأَنتُمْ أُوْلاء تُحِبُّونَهُمْ وَلاَ يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)
هان (اى مسلمانان)! اين شماييد كه آنان را دوست مى داريد، ولى آنها شما را دوست نمى دارند، در حالى كه شما به همه ى كتاب ها(ى آسمانى) ايمان داريد (ولى آنها به كتاب شما ايمان نمى آورند.) و هرگاه با شما ديدار كنند (منافقانه) مى گويند: ما ايمان آورديم، و چون (با هم) خلوت كنند، از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى گزند. بگو: به خشمتان بميريد، همانا خداوند به درون سينه ها آگاه است.
- تشخيص روحيات دشمن و انگيزه هاى حقيقى خود، بسيار دقيق است، به همين جهت در صدر آيه، كلمه ى «ها» براى هشدار و تنبيه آمده است.
- دوستى بايد دو جانبه باشد وگرنه مايه ى ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است. «تحبّونهم و لا يحبّونكم»
- مسلمان به تمام كتب آسمانى پيشين ايمان دارد، گرچه ديگران به قرآن ايمان نياورند. «تؤمنون بالكتاب كلّه»
- به هر اظهار ايمانى اطمينان نكنيد. «قالوا امنّا و اذاخلوا...»
- گمان نكنيد محبّت شما، دشمنان كينه توز را نسبت به شما دلگرم مى كند. «تحبّونهم... عضّواعليكم الانامل من الغيظ»
- انگيزه هاى درونى، بازتاب بيرونى دارد. در آيه قبل: «قدبدت البغضاء من أفواههم» در اين آيه «عضّواعليكم الانامل من الغيظ»
- دشمن نسبت به شما غضب ندارد، غيظ دارد. غيظ در مواردى بكار مى رود كه ظرف انسان از غضب پر شده باشد. «من الغيظ»
- يكى از امدادهاى الهى، افشاى روحيه هاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند و هوشيار باشند. «وما تخفى صدورهم اكبر... و اذا خَلوا عضّوا عليكم الانامل...»
- دشمنان خود را تحقير كنيد. «موتوا بغيظكم»
- گاهى مسائل روانى چون حسد وكينه، انسان را تا سرحد مرگ پيش مى برد. «موتوا بغيظكم»
- برخورد اسلام با منافقانِ موذى، شديدتر از كافران يكرنگ است. «اذا لقوكم قالوا آمنّا... موتوا بغيضكم»
- گاهى اعلان نفرت و نفرين لازم است. كافران كينه توز و منافقان حيله گر شايسته ى نابودى هستند. «موتوا بغيظكم»
- به بهانه ى جذب كفّار، به آنها محبّت نكنيد، زيرا گاهى انگيزه ى واقعى محبّت، طمع يا ترس و يا خودباختگى است. «انّ اللّه عليم بذات الصدور»
- خداوند به اسرار دلها آگاه است. «عليم بذات الصدور»
اگر باور كنيم كه خداوند همه چيز را مى داند، كمتر دست به حيله و فريب مى زنيم. منافقان توطئه گر نيز بدانند كه خداوند عملكرد آنان را مى داند و به موقع پاسخ خواهد داد.
گناه کبیره چی هست؟
👈 اصلاً در قرآن دو رقم گناه داریم، کبیره و غیره کبیره.
⬅️ آیه اش هم اینه إِن تَجتَنِبُ الکبائِر:
🚩 یعنی اگر از گناهان کبیره دوری کنید ما گناهان صغیره شما را می بخشیم؛
👈 یکی از معانی اینه که گناه کبیره گناهی است که وعده عذاب روش داده بشه و در اینجا خداوند وعده عذاب داده
کسانی که پیمان شکن هستن، پیمان خدا را می شکنند
💯 قول دادیم باید به قولمون عمل کنیم. تعهداتمون رو باید وفا کنیم،
در وفای به قول و تعهد هم اسلام و غیر اسلام نداره،
انسان با هر انسانی تعهد کرد باید عمل کند، ولو با اهل کتاب ولو با آدم بی دین، با آدم بی دین هم اگر تعهد دادی، یعنی چک شما رفت دست آدم بی دین افتاد، شما باید پول رو به حساب بریزی، مال مردم، رد امانت، وفای به عهد، احترام به والدین
👌 حدیث داریم چه خوب چه بد.. پدر و مادرت رو باید احترام بذاری چه مومن چه کافر،
👈 امانت رو باید رد کنی چه اون کسی که امانت رو به تو سپرده خوب باشه چه بد،
💯 به قولت باید عمل کنی چه به آدم خوب قول بدی چه به آدم بد،
اینها از حقوق انسانی است نه از حقوق اسلامی یعنی لازم نیست طرف مسلمون باشه تا شما پولش رو بهش بدی به قولت عمل کنی،
🔺 سوگند دروغ سبب محرومیت در قیامت می شود، ممکن است شما با یه قسم دروغ به یه لقمه نون برسی اما اونجا، لَا خَلَاقَ لَهُمْ: آخرت رو از دست دادی.😔
عذابهای آخرت هم جسمیه هم روحی.
🤲خدایا تو رو به حق محمد و آل محمد به ما ایمانی بده که متعهد باشیم نسبت به تو، انبیاء، اهل بیت پیغمبر، قرآن، مستضعفین، شهدا، علما، نیاکان، با هر کس هر تعهدی داریم و نسبت به خانواده، بچه ها، نسبت به نسل آینده که هنوز نیومدند،که نسبت به آنها هم ما مسئولیم..
🤲 به ما توفیق بده هر چی مسئولیتمون هست خالصانه عمل کنیم، ما رو پیمان شکن، نامرد، بی اعتنا نسبت به تعهدات قرار نده.
والسلام علیکم و رحمه الله.
💟 #سوره_آل_عمران آیه ۷۷
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 درست که آغوش خدا همیشگی باز است برای بازگشتمان، ولی شرطش، پشیمانی از گناه و اصلاح گذشته، با ادای حق الناس و جبران واجباته
🌴 سوره انعام 🌴
🕋 أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ «54»
⚡️ترجمه:
كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند
و 👈 خود را اصلاح 👉 نمايد، پس قطعاً خداوند، آمرزنده و مهربان است.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از محبین ولایت۵۱۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه حضرت زهرا ✋🌹💎
التماس دعای ویژه✋🌹💎
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 فرماندهی از آن خداست، نه شیطانی که این روزها یکّه تازی میکند در اقصی نقاط جغرافیای دلهایمان، پای شیطان را قطع کنیم از مرزهای زندگی خویش، و ریاست جمهوری قلبمان را، به مالک و فرماندهاش، حضرت خداوند واگذار نماییم.
🌴 سوره انعام 🌴
🕋 إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ «57»
⚡️ترجمه:
فرمان جز به دست خدا نيست که به حق دستور میدهد، و او بهترین حکم فرمایان است.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 خواب، برادر موت است! یعنی روح ما را هر شب، از قالب جسم جدا کرده و صبحگاهان، دوباره با لطف خدا، به جسم بازمیگردانند و زندگی دوباره!
همین خواب و بیداری، خودش مثال کوچکی از مرگ و محشر ماست که از قبر برمی خیزیم با پیوستن روح به جسم!
مراقب باشیم که مرگ بیخ گوش ماست! شاید یکی از شبها، تصویب شد که روحمان را پس ندهند دیگر!
🌴 سوره انعام 🌴
🕋 و َهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ...ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَىٰ أَجَلٌ مُّسَمًّى «60»
⚡️ترجمه:
و اوست خدایی که چون شب (به خواب میروید) جان شما را برمیگیرد (و نزد خود میبرد) ... سپس شما را از خواب برمىانگيزد تا مدّت معيّن عمر شما سپرى شود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه120🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ
اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگين سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مىشوند و اگر (در برابرشان) صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيلهى بدخواهانهى آنان هيچگونه آسيبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مىدهند احاطه دارد
آیه120🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنْ =اگر
تَمْسَسْكُمْ =برسد به شما
حَسَنَةٌ=نیکی ای
تَسُؤْهُمْ=اندوهگین کند ایشان را
وَ إِنْ=و اگر
تُصِبْكُمْ =برسد به شما
سَيِّئَةٌ=بدی ای
يَفْرَحُوا =شادمان شوند
بِها =به آن
وَ إِنْ=واگر
تَصْبِرُوا=شکیبایی کنید
وَ تَتَّقُوا =و پرهیزگاری کنید
لا يَضُرُّكُمْ =زیان نمی رساند به شما
كَيْدُهُمْ =نیرنگشان
شَيْئاً =هیچ چيزی را
إِنَّ=همانا
اللَّهَ =الله
بِما يَعْمَلُونَ=به آنچه می کنند
مُحِيطٌ=فراگیرنده است
تفسیر ایه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ (120) :
اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مىشوند و اگر (در برابرشان) صبر كنید و پرهیزكار باشید، حیلهى بدخواهانهى آنان هیچ آسیبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مىدهند احاطه دارد.
این آیه راه شناختِ دوست و دشمن را بیان مىكند، كه بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عكسالعمل آنها در مواقع كامیابى و یا ناكامى مسلمانان است. در سیاست خارجى نیز توجّه به محكوم كردنها، تأییدها، تبریك و تكذیبها، و انواع كمكها و تبلیغات، لازم است.
در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود كه دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست. این آیه مىفرماید: این برخورد ممكن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه كنند، بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید، تا حیلههاى آنان ضربهاى به شما نزند.
- حسادتِ دشمنان به قدرى است كه اگر اندك خیرى به شما برسد، ناراحت مىشوند. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم»
- راه نفوذ دشمن، یا ترس و طمع ماست و یا بىپروایى و بىتقوایى ما، كه صبر و تقوا، راه خنثى كردن آنهاست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّكم»
- در برابر حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، چارهاى جز صبر و تقوا نیست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّكم»
- خداوند با افشاى روحیّات دشمن، به مسلمانان هم روحیّه مىدهد و هم بیدار باش. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم... لا یضرّكم كیدهم»
🌿🌺﷽🌿🌺
💢امان از زخم زبان
حضرت ایوب را نماد #صبر میدانیم.
اما ایشان یکجا از شیطان به خدا #شکایت میکند:
به یاد آر بنده ما #ایوب را آنزمان که پروردگار خود را ندا داد که #شیطان مرا دچار #عذاب وگرفتاری نموده
وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ
🔵 سوره مبارکه صاد آیه ۴۱
ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟
امام صادق(ع) پاسخ این سوال را در #روایتی داده اند:
شیطان به خدا گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او #شاکر است.
خداوند برای اینکه به همه #عبودیت و #اخلاص ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود.
تا آن زمان ایوب نبی #شاکر بود اما پس از آن به مقام #صبر میرسد.
نکته جالب اینجاست که #ایوب نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، #علمای_بنی_اسرائیل نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه #گناهی کرده ای که خداوند تو را اینگونه #عذاب کرده است؟
✅ این #زخم_زبان علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود.
او در اوج نعمت، #شاکر بود و امتحان شد...
و در اوج سختی و از دست دادن نعمت #صابر بود و امتحان شد...
📚علل الشرایع ج ۱ ص ۷۶
https://eitaa.com/m0hbinvelayt
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 ورود به حریم خانه ولایت، قبل از کسب اجازه، ممنوع! ضمن اینکه شیعه و سنی، اذعان دارند که خانه فاطمه سلام الله علیها، بیت النبی و خانه وحی بوده است! پس جواب این آیه را چه میدهند اهل هیزم و نار
🌴 سوره احزاب 🌴
🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُم ْ«53»
⚡️ترجمه:
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود.
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
#اهل_هیزم_و_نار
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌹حضرت زهرا در قرآن(۱)🌹
🌖🌗🌖🌗🌖🌗🌖🌗🌖
1⃣ آیه تطهیر ✴️
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﻲ ﻣﺤﻤّﺪ ، ﻋﻠﻲ ، ﻓﺎﻃﻤﻪ ، ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻧﺪ ] ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .(احزاب٣٣)
2⃣ آیه مباهله ✴️
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ [ ﻋﻴﺴﻲ ] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺁﻣﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﺯﻧﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﻧﻔﻮﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﻮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ ; ﺳﭙﺲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ(آل عمران٦١)
(به اتفاق شیعه و سنی منظور از نسائنا حضرت زهرا است)
3⃣ آیه اطعام ✴️
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ، ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انسان٨)
(به اتفاق شیعه و سنی حضرت علی و زهرا غذای خود را به ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ دادند)
4⃣ آیه مودت ✴️
قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ
ﺑﮕﻮ : ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ ] ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺟﺰ ﻣﻮﺩّﺕ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ـ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ـ ﻫﺴﺘﻨﺪ ] ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻢ.(شوری٢٣)
(به اتفاق شیعه و سنی منظور از قربی حضرت زهرا و اهل بیت است)
#حضرت_زهرا
#اعتقادی
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه121🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
و (بيادآر) هنگامى كه بامدادان (براى جنگ احد) از نزد خانوادهات بيرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگيدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست
آیه121🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِذْ=ویاد کن آنگاه که
غَدَوْتَ =بامدادان بيرون رفتی
مِنْ=از
أَهْلِكَ =نزد خانواده ات
تُبَوِّئُ =درحالی که جای می دادی
الْمُؤْمِنِينَ =مؤمنان را
مَقاعِدَ=درجایگاهایی
لِلْقِتالِ =برای جنگیدن
وَ اللَّهُ =والله
سَمِيعٌ =شنوای
عَلِيمٌ=داناست
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (121) :
و (بیادآر) هنگامى كه بامدادان (براى جنگ اُحد) از نزد خانوادهات بیرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگیدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست.
سیمایى از جنگ اُحُد
سال دوّم هجرى، كفّار قریش با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند. ابوسفیان گفت: بر كشتهها گریه نكنید، تا عقدهها خالى نشود و كینهها باقى بماند. همگى شعارِ انتقام سر دهید و من نیز تا انتقام نگیرم با همسرم همبستر نخواهم شد.
سال بعد، كفّار مكّه با سه هزار سوار و دو هزار پیاده وتجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى مدینه حركت كردند. عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز اسلام نیاورده بود و در مكّه زندگى مىكرد، به خاطر علاقه ومحبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت وحملهى كفّار را در نامهاى محرمانه توسّط مردى از قبیله بنىغفّار نزد پیامبر فرستاد. همین كه رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله از ماجرا با خبر شد، گروهى را از مدینه براى كسب اطلاعات بیشتر به سوى مكّه فرستاد. مأموران در بازگشت، حركت قواى كفّار به سركردگى ابوسفیان را تأیید كردند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در روز جمعه جلسهاى تشكیل داده و با مسلمانان در این مورد مشورت فرمودند. در این جلسه دو نظریّه مطرح شد:
- در مدینه بمانیم ودر كوچهها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمك كنند.
- از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم.
نظریّهى دوّم كه همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفداران بیشترى پیدا كرد و در نتیجه رأى بر آن شد كه از شهر خارج شوند. با اینكه نظر مبارك شخص پیامبر صلى الله علیه وآله ماندن در شهر بود، ولى به احترام احساسات جوانان، از رأى خود صرف نظر كرد. پس پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله همراه یك نفر براى آماده كردن اردوگاه از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، برگزید. آنگاه پیامبر در خطبههاى نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع فرموده و پس از نماز با هزار نفر از مهاجرین و انصار رهسپار اردوگاه جنگ شدند. فرمانده این جنگ شخص رسول خدا صلى الله علیه وآله بودند. حضرت چند پرچم را برافراشتند كه بعضى بدست مهاجرین و بعضى بدست انصار سپرده شد.
حركت از مدینه تا اردوگاه احد پیاده بود و رسول خدا صلى الله علیه وآله از اصحاب در طىّ حركت سان مىدیدند وصفوف را منظّم مىفرمودند. پیامبر در بازدید از صفوف، افراد تازهاى را دیده وسؤال فرمودند: شما كیستید؟ گفتند: ما از یهودیانِ مدینه هستیم كه براى كمك به شما آمدهایم. حضرت با كمى تأمّل فرمودند: براى جنگ با مشرك، از مشرك كمك نمىگیریم. وبه همین دلیل از هزار نفر لشگر اسلام سیصد نفر كم شدند. البتّه بعضى گفتهاند كه همهى این سیصد نفر، یهودى نبودند بلكه مسلمانانى مانند عبداللّهبن اُبىّ هم بودند كه چون حركت مسلمانان با رأى آنان مبنى بر سنگر گرفتن در شهر موافق نشده بود، در میان راه جدا شدند.[140]
پیامبرصلى الله علیه وآله نماز صبح را با هفتصد نفر در احد اقامه كردند، و عبداللّهبن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانهى حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید.
ابوسفیان نیز خالدبن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند.
سرانجام دو لشگر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند. ابوسفیان به نام بتها و زنان زیبا، و رسول خدا صلى الله علیه وآله به نام خداوند متعال، سپاه خود را تشویق مىكردند. از لشگر مسلمانان فریاد اللّه اكبر، و از سپاه كفر صداى دُفّ و نى بلند بود.
جنگ كه شروع شد، مسلمانان با یك حملهى سریع لشگر قریش را درهم شكستند و سپاه كفر پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند. بعضى از مسلمانان به خیال شكست قطعى كفّار سرگرم جمعآورى غنائم شدند و نگهبانانِ دهانهى كوه نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله صلى الله علیه وآله به طمع جمع آورى غنائم، منطقهى تحت حفاظت خود را رها كردند. در این هنگام خالدبن ولید با دویست نفر سپاه خود كه در كمین بودند، از فرصت استفاده نموده و از پشت به سپاه اسلام حمله كردند.
ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر شهید شد و جز افراد معدودى كه پروانهوار گرد وجود مبارك رسولالله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
در این جنگ نقش علىّبن ابىطالب علیهما السلام از همهى افراد بیشتر بود، به نحوى كه شمشیر آن حضرت شكست وپیامبر صلى الله علیه وآله شمشیر خود را كه ذوالفقار نام داشت به آن حضرت داد و على علیه السلام از ایشان حفاظت مىكرد. در این جنگ شصت ضربه و زخم بر پیكر مبارك على علیه السلام وارد شد. امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله جبرئیل را در میان زمین و آسمان دید كه مىگوید: «لا فتى الاّ علىّ لاسَیف الاّ ذوالفقار»
یكى از كفّار مكّه به نام ابن قمعه، سرباز فداكار اسلام مَصعب را به خیال اینكه او پیامبر است، شهید كرد و فریاد زد: به لات و عزّى سوگند كه محمّد كشته شد. كفّار به شهادت رسول خدا مطمئن شده و راه مكّه را در پیش گرفته و جنگ را رها كردند و عملاً این شعار به نفع مسلمانان تمام شد. در این میان مسلمانان نیز با شنیدن شایعه شهادت رسول خدا با ترس و وحشت پا به فرار گذاشته و بعد از با خبر شدن از زنده بودن پیامبر بازگشته و از آن حضرت عذرخواهى كردند. در این جنگ هفتاد تن از مسلمانان شهید و عدّهى زیادى نیز مجروح شدند.[141]
-----
140) در كتاب فروغ ابدیّت، تألیف حضرت آیت اللّه سبحانى، جلد دوّم، ص 38 و تاریخ پیامبر اسلام، تألیف آقاى دكتر آیتى، ص 285، در این باره تفاوتهایى دیده مىشود.
141) تفسیر نمونه.
- روزهاى حسّاس گذشته را فراموش نكنیم وبه عنوان سند تجربه، بیاد آوریم. «و اذ غدوت...»
- در آستانه جنگ باید از خانواده دل كند. «واذ غدوت مناهلك...»
- برنامهریزىهاى فنّى، جغرافیایى و طبیعى عملیات نظامى، باید قبل از حملهى دشمن صورت گیرد. «واذ غدوت... تبوّىء»
- فرماندهى جنگ و انتخاب پایگاهها و مناطق استراتژیك دفاعى، به عهدهى شخص پیامبر و رهبر مسلمانان است. «تبوّىء المؤمنین مقاعد للقتال»