eitaa logo
زندگی با قران
157 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گناه کبیره چی هست؟ 👈 اصلاً در قرآن دو رقم گناه داریم، کبیره و غیره کبیره. ⬅️ آیه اش هم اینه إِن تَجتَنِبُ الکبائِر: 🚩 یعنی اگر از گناهان کبیره دوری کنید ما گناهان صغیره شما را می بخشیم؛ 👈 یکی از معانی اینه که گناه کبیره گناهی است که وعده عذاب روش داده بشه و در اینجا خداوند وعده عذاب داده کسانی که پیمان شکن هستن، پیمان خدا را می شکنند 💯 قول دادیم باید به قولمون عمل کنیم. تعهداتمون رو باید وفا کنیم، در وفای به قول و تعهد هم اسلام و غیر اسلام نداره، انسان با هر انسانی تعهد کرد باید عمل کند، ولو با اهل کتاب ولو با آدم بی دین، با آدم بی دین هم اگر تعهد دادی، یعنی چک شما رفت دست آدم بی دین افتاد، شما باید پول رو به حساب بریزی، مال مردم، رد امانت، وفای به عهد، احترام به والدین 👌 حدیث داریم چه خوب چه بد.. پدر و مادرت رو باید احترام بذاری چه مومن چه کافر، 👈 امانت رو باید رد کنی چه اون کسی که امانت رو به تو سپرده خوب باشه چه بد، 💯 به قولت باید عمل کنی چه به آدم خوب قول بدی چه به آدم بد، اینها از حقوق انسانی است نه از حقوق اسلامی یعنی لازم نیست طرف مسلمون باشه تا شما پولش رو بهش بدی به قولت عمل کنی، 🔺 سوگند دروغ سبب محرومیت در قیامت می شود، ممکن است شما با یه قسم دروغ به یه لقمه نون برسی اما اونجا، لَا خَلَاقَ لَهُمْ: آخرت رو از دست دادی.😔 عذابهای آخرت هم جسمیه هم روحی. 🤲خدایا تو رو به حق محمد و آل محمد به ما ایمانی بده که متعهد باشیم نسبت به تو، انبیاء، اهل بیت پیغمبر، قرآن، مستضعفین، شهدا، علما، نیاکان، با هر کس هر تعهدی داریم و نسبت به خانواده، بچه ها، نسبت به نسل آینده که هنوز نیومدند،که نسبت به آنها هم ما مسئولیم.. 🤲 به ما توفیق بده هر چی مسئولیتمون هست خالصانه عمل کنیم، ما رو پیمان شکن، نامرد، بی اعتنا نسبت به تعهدات قرار نده. والسلام علیکم و رحمه الله. 💟 آیه ۷۷ https://eitaa.com/ghoransobghahi
📢 درست که آغوش خدا همیشگی باز است برای بازگشتمان، ولی شرطش، پشیمانی از گناه و اصلاح گذشته، با ادای حق الناس و جبران واجباته 🌴 سوره انعام 🌴 🕋 أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ «54» ⚡️ترجمه: كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند و 👈 خود را اصلاح 👉 نمايد، پس قطعاً خداوند، آمرزنده و مهربان است. https://eitaa.com/ghoransobghahi
📢 فرماندهی از آن خداست، نه شیطانی که این روزها یکّه تازی میکند در اقصی نقاط جغرافیای دلهایمان، پای شیطان را قطع کنیم از مرزهای زندگی خویش، و ریاست جمهوری قلبمان را، به مالک و فرمانده‌اش، حضرت خداوند واگذار نماییم. 🌴 سوره انعام 🌴 🕋 إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ «57» ⚡️ترجمه: فرمان جز به دست خدا نيست که به حق دستور می‌دهد، و او بهترین حکم فرمایان است. https://eitaa.com/ghoransobghahi
📢 خواب، برادر موت است! یعنی روح ما را هر شب، از قالب جسم جدا کرده و صبحگاهان، دوباره با لطف خدا، به جسم بازمیگردانند و زندگی دوباره! همین خواب و بیداری، خودش مثال کوچکی از مرگ و محشر ماست که از قبر برمی خیزیم با پیوستن روح به جسم! مراقب باشیم که مرگ بیخ گوش ماست! شاید یکی از شبها، تصویب شد که روحمان را پس ندهند دیگر! 🌴 سوره انعام 🌴 🕋 و َهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ...ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَىٰ أَجَلٌ مُّسَمًّى «60» ⚡️ترجمه: و اوست خدایی که چون شب (به خواب می‌روید) جان شما را برمی‌گیرد (و نزد خود می‌برد) ... سپس شما را از خواب برمى‌انگيزد تا مدّت معيّن عمر شما سپرى شود. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز صبح یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ آیه120🌹ازسوره آل عمران 🌹 إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگين سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مى‌شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيله‌ى بدخواهانه‌ى آنان هيچگونه آسيبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مى‌دهند احاطه دارد آیه120🌹ازسوره آل عمران 🌹 إِنْ =اگر تَمْسَسْكُمْ =برسد به شما حَسَنَةٌ=نیکی ای تَسُؤْهُمْ=اندوهگین کند ایشان را وَ إِنْ=و اگر تُصِبْكُمْ =برسد به شما سَيِّئَةٌ=بدی ای يَفْرَحُوا =شادمان شوند بِها =به آن وَ إِنْ=واگر تَصْبِرُوا=شکیبایی کنید وَ تَتَّقُوا =و پرهیزگاری کنید لا يَضُرُّكُمْ =زیان نمی رساند به شما كَيْدُهُمْ =نیرنگشان شَيْئاً =هیچ چيزی را إِنَّ=همانا اللَّهَ =الله بِما يَعْمَلُونَ=به آنچه می کنند مُحِيطٌ=فراگیرنده است تفسیر ایه 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ (120) : اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مى‏شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنید و پرهیزكار باشید، حیله‏ى بدخواهانه‏ى آنان هیچ آسیبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مى‏دهند احاطه دارد. این آیه راه شناختِ دوست و دشمن را بیان مى‏كند، كه بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عكس‏العمل آنها در مواقع كامیابى و یا ناكامى مسلمانان است. در سیاست خارجى نیز توجّه به محكوم كردن‏ها، تأییدها، تبریك و تكذیب‏ها، و انواع كمك‏ها و تبلیغات، لازم است. در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود كه دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست. این آیه مى‏فرماید: این برخورد ممكن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه كنند، بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید، تا حیله‏هاى آنان ضربه‏اى به شما نزند. - حسادتِ دشمنان به قدرى است كه اگر اندك خیرى به شما برسد، ناراحت مى‏شوند. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم» - راه نفوذ دشمن، یا ترس و طمع ماست و یا بى‏پروایى و بى‏تقوایى ما، كه صبر و تقوا، راه خنثى كردن آنهاست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّكم» - در برابر حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، چاره‏اى جز صبر و تقوا نیست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّكم» - خداوند با افشاى روحیّات دشمن، به مسلمانان هم روحیّه مى‏دهد و هم بیدار باش. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم... لا یضرّكم كیدهم»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره المزمل آیه8 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا(۸) نام پروردگارت را بِبَر، و از همه چیز بِبُر و بدو بپیوند (و در دلهای شب به نیایش و پرستش او بپرداز). ‌اگر با قرآن انس گرفتی، قرآن به تو نور می دهد تا راه انسانیت را یاد بگیری.
🌿🌺﷽🌿🌺 💢امان از زخم زبان حضرت ایوب را نماد میدانیم. اما ایشان یکجا از شیطان به خدا میکند: به یاد آر بنده ما را آنزمان که پروردگار خود را ندا داد که مرا دچار وگرفتاری نموده وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ 🔵 سوره مبارکه صاد آیه ۴۱ ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ امام صادق(ع) پاسخ این سوال را در داده اند: شیطان به خدا گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او است. خداوند برای اینکه به همه و ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی بود اما پس از آن به مقام میرسد. نکته جالب اینجاست که نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه کرده ای که خداوند تو را اینگونه کرده است؟ ✅ این علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، بود و امتحان شد... و در اوج سختی و از دست دادن نعمت بود و امتحان شد... 📚علل الشرایع ج ۱ ص ۷۶ https://eitaa.com/m0hbinvelayt
📢 ورود به حریم خانه ولایت، قبل از کسب اجازه، ممنوع! ضمن اینکه شیعه و سنی، اذعان دارند که خانه فاطمه سلام الله علیها، بیت النبی و خانه وحی بوده است! پس جواب این آیه را چه میدهند اهل هیزم و نار 🌴 سوره احزاب 🌴 🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُم ْ«53» ⚡️ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود. https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌹حضرت زهرا در قرآن(۱)🌹 🌖🌗🌖🌗🌖🌗🌖🌗🌖 1⃣ آیه تطهیر ✴️ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﻲ ﻣﺤﻤّﺪ ، ﻋﻠﻲ ، ﻓﺎﻃﻤﻪ ، ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻧﺪ ] ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .(احزاب٣٣) 2⃣ آیه مباهله ✴️ فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ [ ﻋﻴﺴﻲ ] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺁﻣﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﺯﻧﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﻧﻔﻮﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﻮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ ; ﺳﭙﺲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ(آل عمران٦١) (به اتفاق شیعه و سنی منظور از نسائنا حضرت زهرا است) 3⃣ آیه اطعام ✴️ وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ، ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انسان٨) (به اتفاق شیعه و سنی حضرت علی و زهرا غذای خود را به ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ دادند) 4⃣ آیه مودت ✴️ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ﺑﮕﻮ : ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ ] ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺟﺰ ﻣﻮﺩّﺕ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ـ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ـ ﻫﺴﺘﻨﺪ ] ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻢ.(شوری٢٣) (به اتفاق شیعه و سنی منظور از قربی حضرت زهرا و اهل بیت است) https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز صبح یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ آیه121🌹ازسوره آل عمران 🌹 وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ لِلْقِتالِ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌ و (بيادآر) هنگامى كه بامدادان (براى جنگ احد) از نزد خانواده‌ات بيرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگيدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست آیه121🌹ازسوره آل عمران 🌹 وَ إِذْ=ویاد کن آنگاه که غَدَوْتَ =بامدادان بيرون رفتی مِنْ=از أَهْلِكَ =نزد خانواده ات تُبَوِّئُ =درحالی که جای می دادی الْمُؤْمِنِينَ =مؤمنان را مَقاعِدَ=درجایگاهایی لِلْقِتالِ =برای جنگیدن وَ اللَّهُ =والله سَمِيعٌ =شنوای عَلِيمٌ‌=داناست تفسير آیه 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (121) : و (بیادآر) هنگامى كه بامدادان (براى جنگ اُحد) از نزد خانواده‏ات بیرون شدى (تا) مؤمنان را در مراكزى براى جنگیدن جاى دهى، و خداوند (به گفتار و كردار شما) شنوا و داناست. سیمایى از جنگ اُحُد سال دوّم هجرى، كفّار قریش با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند. ابوسفیان گفت: بر كشته‏ها گریه نكنید، تا عقده‏ها خالى نشود و كینه‏ها باقى بماند. همگى شعارِ انتقام سر دهید و من نیز تا انتقام نگیرم با همسرم همبستر نخواهم شد. سال بعد، كفّار مكّه با سه هزار سوار و دو هزار پیاده وتجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى مدینه حركت كردند. عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز اسلام نیاورده بود و در مكّه زندگى مى‏كرد، به خاطر علاقه ومحبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت وحمله‏ى كفّار را در نامه‏اى محرمانه توسّط مردى از قبیله بنى‏غفّار نزد پیامبر فرستاد. همین كه رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله از ماجرا با خبر شد، گروهى را از مدینه براى كسب اطلاعات بیشتر به سوى مكّه فرستاد. مأموران در بازگشت، حركت قواى كفّار به سركردگى ابوسفیان را تأیید كردند. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در روز جمعه جلسه‏اى تشكیل داده و با مسلمانان در این مورد مشورت فرمودند. در این جلسه دو نظریّه مطرح شد: - در مدینه بمانیم ودر كوچه‏ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمك كنند. - از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم. نظریّه‏ى دوّم كه همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفداران بیشترى پیدا كرد و در نتیجه رأى بر آن شد كه از شهر خارج شوند. با اینكه نظر مبارك شخص پیامبر صلى الله علیه وآله ماندن در شهر بود، ولى به احترام احساسات جوانان، از رأى خود صرف نظر كرد. پس پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله همراه یك نفر براى آماده كردن اردوگاه از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، برگزید. آنگاه پیامبر در خطبه‏هاى نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع فرموده و پس از نماز با هزار نفر از مهاجرین و انصار رهسپار اردوگاه جنگ شدند. فرمانده این جنگ شخص رسول خدا صلى الله علیه وآله بودند. حضرت چند پرچم را برافراشتند كه بعضى بدست مهاجرین و بعضى بدست انصار سپرده شد. حركت از مدینه تا اردوگاه احد پیاده بود و رسول خدا صلى الله علیه وآله از اصحاب در طىّ حركت سان مى‏دیدند وصفوف را منظّم مى‏فرمودند. پیامبر در بازدید از صفوف، افراد تازه‏اى را دیده وسؤال فرمودند: شما كیستید؟ گفتند: ما از یهودیانِ مدینه هستیم كه براى كمك به شما آمده‏ایم. حضرت با كمى تأمّل فرمودند: براى جنگ با مشرك، از مشرك كمك نمى‏گیریم. وبه همین دلیل از هزار نفر لشگر اسلام سیصد نفر كم شدند. البتّه بعضى گفته‏اند كه همه‏ى این سیصد نفر، یهودى نبودند بلكه مسلمانانى مانند عبداللّه‏بن اُبىّ هم بودند كه چون حركت مسلمانان با رأى آنان مبنى بر سنگر گرفتن در شهر موافق نشده بود، در میان راه جدا شدند.[140] پیامبرصلى الله علیه وآله نماز صبح را با هفتصد نفر در احد اقامه كردند، و عبداللّه‏بن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانه‏ى حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید. ابوسفیان نیز خالدبن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند. سرانجام دو لشگر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند. ابوسفیان به نام بت‏ها و زنان زیبا، و رسول خدا صلى الله علیه وآله به نام خداوند متعال، سپاه خود را تشویق مى‏كردند. از لشگر مسلمانان فریاد اللّه اكبر، و از سپاه كفر صداى دُفّ و نى بلند بود. جنگ كه شروع شد، مسلمانان با یك حمله‏ى سریع لشگر قریش را درهم شكستند و سپاه كفر پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند. بعضى از مسلمانان به خیال شكست قطعى كفّار سرگرم جمع‏آورى غنائم شدند و نگهبانانِ دهانه‏ى كوه نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله صلى الله علیه وآله به طمع جمع آورى غنائم، منطقه‏ى تحت حفاظت خود را رها كردند. در این هنگام خالدبن ولید با دویست نفر سپاه خود كه در كمین بودند، از فرصت استفاده نموده و از پشت به سپاه اسلام حمله كردند. ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر شهید شد و جز افراد معدودى كه پروانه‏وار گرد وجود مبارك رسول‏الله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
در این جنگ نقش علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام از همه‏ى افراد بیشتر بود، به نحوى كه شمشیر آن حضرت شكست وپیامبر صلى الله علیه وآله شمشیر خود را كه ذوالفقار نام داشت به آن حضرت داد و على علیه السلام از ایشان حفاظت مى‏كرد. در این جنگ شصت ضربه و زخم بر پیكر مبارك على علیه السلام وارد شد. امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله جبرئیل را در میان زمین و آسمان دید كه مى‏گوید: «لا فتى‏ الاّ علىّ لاسَیف الاّ ذوالفقار» یكى از كفّار مكّه به نام ابن قمعه، سرباز فداكار اسلام مَصعب را به خیال اینكه او پیامبر است، شهید كرد و فریاد زد: به لات و عزّى سوگند كه محمّد كشته شد. كفّار به شهادت رسول خدا مطمئن شده و راه مكّه را در پیش گرفته و جنگ را رها كردند و عملاً این شعار به نفع مسلمانان تمام شد. در این میان مسلمانان نیز با شنیدن شایعه شهادت رسول خدا با ترس و وحشت پا به فرار گذاشته و بعد از با خبر شدن از زنده بودن پیامبر بازگشته و از آن حضرت عذرخواهى كردند. در این جنگ هفتاد تن از مسلمانان شهید و عدّه‏ى زیادى نیز مجروح شدند.[141] ----- 140) در كتاب فروغ ابدیّت، تألیف حضرت آیت اللّه سبحانى، جلد دوّم، ص 38 و تاریخ پیامبر اسلام، تألیف آقاى دكتر آیتى، ص 285، در این باره تفاوت‏هایى دیده مى‏شود. 141) تفسیر نمونه. - روزهاى حسّاس گذشته را فراموش نكنیم وبه عنوان سند تجربه، بیاد آوریم. «و اذ غدوت...» - در آستانه جنگ باید از خانواده دل كند. «واذ غدوت من‏اهلك...» - برنامه‏ریزى‏هاى فنّى، جغرافیایى و طبیعى عملیات نظامى، باید قبل از حمله‏ى دشمن صورت گیرد. «واذ غدوت... تبوّى‏ء» - فرماندهى جنگ و انتخاب پایگاه‏ها و مناطق استراتژیك دفاعى، به عهده‏ى شخص پیامبر و رهبر مسلمانان است. «تبوّى‏ء المؤمنین مقاعد للقتال»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا