گام نخست پژوهش
ایدهپردازی (6)
یادداشت کردن اندیشههای شخصی (2)
بسیاری از دانشپژوهان از سختی کار پژوهش هراسمندند. از این رو از نوشتن گریزانند. یکی از راهکارها برای نوشتن مقاله و اثر پژوهشی، نوشتن و به اصطلاح "دست به قلم بودن" است. دست شما در نوشتن باید ورزیده شود.
نوشتن کمک میکند آزادانه خود را بروز دهیم، به وضوح و روشنی نسبت به خود و اهدافمان دست یابیم و ایدههای جدید خلق کنیم. فقط شروع کنید به نوشتن و به این فکر نکنید که میخواهید چه بنویسید یا چقدر خوب میتوانید کلمات را روی کاغذ بیاورید. خود را ویرایش نکنید، فقط بنویسید. اگر نیاز به فکر کردن بیشتر دارید، میتوانید کلمات یا عباراتی، چون اهداف، نقاط قوت من و … بنویسید و سپس از همان جا شروع کنید.
خاطره بنویسید؛ میتوان رویدادهای شخصی روزانه را پیش از خواب نوشت. آرزوهایتان را فراموش نکنید بال رویاهایتان را بر پهنه کاغذ بگسترانید. اگر از مدیران و مسئولان عصبانی هستید دقدلیتان! را بر روی کاغذ پیاده کنید. نامهای به دوست، همسر یا فرزندانتان بنویسید. یک کلام؛ زندگیتان را بنویسید.
برای از تو نوشتن مرا خیال تو کافی ست
اگر رها کند این روزگار فتنه گری را...
#آشنایی_با_روش_پژوهش
#ایده_پردازی
#اندیشه_های_شخصی
#هنر_نویسندگی
#یادداشت_اندیشه_های_شخصی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی سروش و ایتا
@ghzresearch
گام نخست پژوهش
ایدهپردازی (7)
یادداشت کردن اندیشههای شخصی (3)
اندیشه های شخصی انواع مختلفی دارند.
گاهی مستقیما به تجربیات پژوهشگر در مورد جهان پیرامون او مربوط میشوند، ممکن است نه از روی کتابی باشند و نه سابقه ذهنی در مورد آن داشته باشد و به طور گذرا مطلبی به ذهن فرد خطور نماید.
گاهی اوقات اندیشههای شخصی، «مطالب جانبی» مقالات هستند. یعنی وقتی پژوهشگر مقالهای مینوشته، چیزی به ذهنش خطور کرده که برایش جالب بوده و فکر میکرده که آن نکته میتواند نقطه شروع خوبی برای بحثی دیگر باشد.
گاهی هم ممکن است با «نوشتههای کوتاه» سر و کار داشتهباشیم. پیشنهاد میشود اگر روحیه پژوهشی دارید این احساس و توانایی را از هم اکنون در خود ایجاد کنید: سعی کنید در مورد هر موضوع جذابی که با آن روبه رو میشوید مقاله ای کوتاه ولو یک صفحهای بنویسید. فقط کافی است چیزی که در مورد آن فکر کردهاید را روی کاغذ بیاورید. البته لازم نیست حتما ارجاعی داشته باشد.
عادت به تولید نوشتههای کوتاه یک صفحهای میتواند در راستای کار پژوهشی بسیار مفید واقع شود.
منبع: روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث دکتر #احمد_پاکتچی
#آشنایی_با_روش_پژوهش
#ایده_پردازی
#اندیشه_های_شخصی
#هنر_نویسندگی
#یادداشت_اندیشه_های_شخصی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی سروش و ایتا
@ghzresearch
نگران زبان فارسیام (3)
#مقام_معظم_رهبری
چرا زبان فارسی؟ (2)
بهنظر من، #زبان_فارسی از جهتی یک زبان استثنایی است. زبان عربی با آن گسترش واژگانی که دارد، خصوصیت #زبان_فارسی را ندارد و آن، ترکیبپذیری #زبان_فارسی است. میشود با سلیقههای خوب، از #زبان_فارسی، بینهایت ترکیبهای خوب درست کرد. البته ترکیبهای غلط و بد هم میشود درست کرد و امروز ما دچار این بلیه هستیم؛ یعنی هرکس ترکیبی درست میکند! البته در سابق لغت درست میکردند، که دفع کردنش آسانتر بود.
{به عنوان مثال} ما این همه تکرار کردیم، در رادیو و تلویزیون هم گفتیم که نگویید «لازم به ذکر است»؛ اما هر کاری میکنیم، نمیشود! رسماً گفتیم، ابلاغ هم کردند، در سخنرانی هم گفتیم که این ترکیب «لازم به ذکر است» را نگویید؛ ولی باز میگویند! یک روز در جلسهیی در صدا و سیما من صحبتی کردم و گفتم که اینقدر نگویید «داریم»؛ این تصویر فلانی را داریم، این صدای فلانی را داریم، این مذاکره را با هم داریم؛ این یک گرتهبرداری غلط از زبان بیگانه است؛ در فارسی چنین چیزی نداریم. مثلاً به جای اینکه بگوید من با شما گفتگویی بکنم، میگوید من با شما گفتگویی داشته باشم؛ مرتب این فعل «داشتن» را بهصورت {فعلهای} کمکی غیر وارد و غیر صحیح و غیر اصیل در #زبان_فارسی استفاده میکنند؛ هرچه هم میگوییم، فایدهیی ندارد! ادامه در پست پایین👇👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆👆
واقعاً انسان گاهی میبیند که برخی از واژهها غلط تلفظ میشود؛ گاهی هم هست که شعر حافظ یا صائب را غلط میخوانند؛ آدم میخواهد یقهی خودش را پاره کند! شعر به آن قشنگی را - بخصوص در تلویزیون - بد میخوانند، غلط میخوانند، زشت میخوانند!
این همان بلیهی بزرگ #زبان_فارسی در حال حاضر است. واقعاً ضابطهیی لازم است.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی70/11/27
#زبان_فارسی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
نشانهگذاری (1)
تعریف نشانهگذاری
سجاوندی یا نشانه گذاری «Punctuation» به کارگیری نشانههایی قراردادی است که موجب خواندن درست، فهم آسان و دقیق مطالبی می شود که به دلیل غیبت گوینده، ممکن است به ابهام یا کژتابی دچار شود. نشانهگذاری، دانش به کارگیری نماد و نشانههایی است که برای راهنمایی چگونه خواندن، تدوین شده است.
این نشانهها تنها زمانی به کار میروند که به رفع ابهام و دریافت دقیق معنا کمک کنند؛ بنابراین به کارگیری آنها در حد ضرورت جایز دانسته شده است و هرگونه افراط و تفریط، نقض غرض و مانع توجه کردن به اصل زیبایی کلام و همچنین مايه ملال خواننده، بدخوانی، نارسایی آوایی و معنایی و ... می شود.
نشانه گذاری به طور کلی شامل دو بخش است: بخش نخست، شامل مجموعه نشانههایی است که امروزه عموم مردم با آنها آشنا هستند؛ مثل نقطه، ویرگول (درنگ نما)، دونقطه، نقطه - ویرگول و ... بخش دیگر، شامل نشانهها و قواعدی متناسب با تیتر بندی، پاراگراف بندی و ... است، که به کارگیری آنها نقشی مهم در زیبایی و جلب توجه مخاطب دارد.
منبع: دانش نشانهگذاری در خط فارسی دکتر ناصر نیکوبخت
#زبان_فارسی
#نشانه_های_سجاوندی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
گام نخست پژوهش
ایدهپردازی (8)
یادداشت کردن اندیشههای شخصی (4)
اگر هدف تحقیق، متقاعد کردن استاد راهنماست، کار سخت نیست. اما اگر هدف ما نوشتن یک مقاله یا رساله واقعی است که یک نظریه نو را مطرح کند و به علم خدمت کند،باید روشمان این گونه باشد که از همان ابتدای شروع کار تحقیق تا پایان آن بنویسیم. درعمل خواهیم دید اگر یک محقق کاغذ و قلم به دست نباشد حتی نمیتواند فکر کند. ما باید عادت کنیم تا افکاری که به ذهنمان میرسد را فورا روی کاغذ بیاوریم. یادداشتهای شخصی اصلا همین است؛ حتی کنار رختخواب و در اتوبوس، باید کاغذ و قلم همراهمان باشد. این عادت برای به ویژه ما ایرانی ها عادت خوبی است. زیرا اصولا ما با حرف زدن رابطه بیشتری داریم تا نوشتن! این یک مشکل تاریخی است. وقتی میخواهیم شفاهی صحبت کنیم میتوانیم مستدل حرف بزنیم، اما هرگز در خودمان این توانایی را برای نوشتن به وجود نیاوردهایم. علم اگر نوشته نشود ضایع میشود. افرادی که با نوشتن پیوند نخوردهاند استعدادشان شکوفا نشدهاست. در عصر رایانه، شرایطی به وجود آمده که اگر با بالاترین سرعت هم به پیش برویم، باز هم نگرانیم که نکند عقب بمانیم. این دوره، دوره ای نیست که بخواهیم به انتقال شفاهی مطالب اکتفا نموده و توانایی نوشتن را در خود به وجود نیاوریم. تنها راه به دست آوردن این توانایی، تمرین است.
منبع: روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث دکتر #احمد_پاکتچی
#آشنایی_با_روش_پژوهش
#ایده_پردازی
#اندیشه_های_شخصی
#هنر_نویسندگی
#یادداشت_اندیشه_های_شخصی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#معرفی_کتاب
کتاب تفکر 360 درجه نوشته دکتر منصور دهستانی
این کتاب به شما کمک میکند تا مهارتهای تفکر و اندیشیدن خود را در چهار حوزه تفکر خلاق، تفکر نقاد، تفکر کلنگر و تفکر یکپارچه توسعه دهید. تمام بخشهای این کتاب به صورت خودآموز و خود گام شمارا به این هدف هدایت خواهد کرد. اگر می خواهید با چهار سبک موثر تفکر در کار و زندگی آشنا شوید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می کنم. آنچه در این کتاب می خوانید :
تفکر خلاق: آشنایی و کسب مهارت در خلاقانه فکر کردن و تولید ایده های خلاقانه و نوآورانه
تفکر نقاد: آشنایی و کسب مهارت در نقد و غربالگری افکار و ایده های مختلف
تفکر سیستمی: آشنایی و کسب مهارت در تحلیل مسایل به شیوه سیستمی( تحلیل اجزا و روابط میان آن ها)
تفکر جامع نگر(انتگرال): آشنایی و کسب مهارت در پیوند میان الگوها و چارچوب های مختلف تفکر
خواندن بخشی از کتاب:
http://dehestani.net/pdf/?url=http://dehestani.net/wp-content/uploads/2018/04/360-thinking-Part.pdf
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
چگونه به کتابخوانی عادت کنیم؟
(توصیههای #مقام_معظم_رهبری در مورد کتابخوانی)
پیش از خواب!
در منزل خود من، همهی افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان میبرد. خود من هم همینطورم. نه اینکه وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه میکنم، تا خوابم میآید، کتاب را میگذارم و میخوابم. همهی افراد خانهی ما، وقتی میخواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر میکنم که همهی خانوادههای ایرانی باید اینگونه باشند. توقع من، این است. باید پدرها و مادرها، بچهها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند. حتی بچههای کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند.
#کتاب_بخوانیم.
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
✨ #نشست_علمی: جایگاه مطالعات تطبیقی و نقد متن در پژوهشهای مهدویت؛ مطالعه موردی مزامیر 45
🎤 ارائه دهنده: هادی #تقوی
▫️ مشخصات: 1 جلسه | فیلم
⭐️ سطح مهارت: #تخصصی
🌐 مشاهده نشست علمی
eklm.ir/xUp0x
👥 عضویت در کانال
#راهنماشناسی #مهدویت
@ekalam
یادداشتی از استاد رسول جعفریان
مطهری هنوز هم تک است
همچنان مثل قدیم چنین میاندیشم که استاد مطهری نه یک بلکه چندین سر و گردن از تمامی نویسندگان مسلمان ایران و جهان اسلام معاصر خود بالاتر است. آدمی فکور، معتدل، و جستجوگر. کسی که تلاش میکرد بفهمد، و این مهمترین خصلت او بود. او به مهمترین مسائل اجتماعی میاندیشید و جامعه را از طریق تفکر دنبال میکرد و این تفکر را در هر جایی دنبالش میگشت و وقتی مییافت، یافتههایش را کنار هم میگذاشت، روی آنها میاندیشید، حلاجی میکرد، در سخنرانیها با مخاطبان در میان میگذاشت، گاه چند بار، همه جزئیات آنچه را یافته بود مینوشت، و نتیجه را به صورت یک کتاب منتشر میکرد. این درست است که برخی از افکار مطهری به دلیل رواج برخی از مسائل جاری آن زمان مانند مارکسیسم، رنگ گذشته به خود گرفته، امّا همچنان و همچنان آثار او نتیجه تفکری است پویا، جهت دار، معتدل و معقول و سرشار از تازهها. بحثهایی که بسیاری از آنها همچنان تازه است و مدعیان اندیشه، تاکنون از آنها غفلت ورزیدهاند. مطهری نه شعاری است، نه تفریطی و جمودگر، نه سطحی و بیعمق، بلکه تفکرش، تلاشی است یکسره پویا، با تعمق در سنتها، با ملاحظه واقعیات خارجی، همراه با مَثَلهای زنده اجتماعی، و خودش، معتقد به تحول و تطور و در عین حال مخالف با تندروی، روشی که دشمن تفکر است.
ادامه در پست پایین👇👇👇👇👇
ادامه از پست بالا☝☝☝☝☝
مطهری هنوز هم تک است
مطهری نه فقط در کتابها که بیش از همه در یادداشتهایش نشان داده که چطور مسائل را حلاجی میکرده، چه مقدار بر افکاری جاری جامعه تسلط داشته و به رغم آن که در چهارچوب زندگی عادی اجتماعی و دانشگاهیش بوده، امّا از روند تفکر، جریانهای مهم فکری دنیا و از دیدگاههای رایج مطلع بوده است. مطهری دنبال جریانهای سیاسی فعال نرفت، چون اهل فکر و اندیشه بود. مگر همه باید انقلابی باشند و اگر نباشند مطرودند؟ مطهری انقلابی انقلابی نشد، چون، مجبور بود همه چیز را آن گونه تحلیل کند، مطهری یکسره دل به کسی نسپرد، چون برای هر کسی بهرهای از دانش میشناخت. مطهری یک کارگاه فکری بود که عناصر و موادش از هر جایی فراهم میآمد. افکار او رنگ اسلامی و قرآنی داشت، امّا نه اسلام اخباری و صوری. او درک میکرد که باید برای هر فکری، حرمت قائل شد. طبعاً برای صاحب آن فکر را هم باید حرمتش را داشت. از چنین آدمی، انتظار نمیرفت که به سادگی کسی را طرد کند. چنان که درباره کتابهایی هم که میدید، همین حرمت را قائل بود. آنها را با دقت میخواند، از آنها استفاده میکرد، یادداشت بر میداشت و به موقع، جای آنها را در نظام فکریش مشخص میکرد. انتقاد داشت، امّا نه هیچ گاه یکسره رد میکرد و نه دربست آن را میپذیرفت. جنس مطهری، جنس فکری بود، نه سیاسی. مطهری مردی دانشی بود، مردی که میکوشید با فکر و اندیشه دنیای خودش را بسازد. برای او عمل سیاسی اصالت نداشت، برای او تندروی جایی نداشت، برای او تفکر همه چیز بود. اگر با فکری و اندیشهای مخالفت میکرد، نوعی تندروی در آنها میدید. دوری از تفکر میدید. کودکی بی بته، تفسیر نوشته بود، و این برای او پدیدهای شگفت بود. او به دنبال تفکری اصیل بود و از آدمهای بیریشه که اهل تفکر نبودند، به خصوص وقتی درباره مهمترین مباحث اظهار نظر میکردند، نگران میشد. بخشی از نگرانیهای او را میدانیم. بدون شک، هیچ کس جای مطهری را نگرفته است و همچنان ما نیازمند اندیشههای او هستیم. باشد کسانی که متولی نشر افکارش هستند، بیش از پیش به این مهم بپردازند و به خصوص تازههای فکر او را به جامعه بشناسانند. (یادداشت سال 93)
منبع: t.me/jafarian1964@
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
▫️قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با مشارکت مؤسسات و مراکز کلامی مشهد مقدس و پایگاه کلام امامیه برگزار میکند:
🌙مدرسه رمضانی کلام و معارف
🌟درآمدی بر موضوع شرور
▫️از منظر قرآن، روایات امامیه، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی
🎙ارائه دهندگان:
👈🏻 اساتید معظم حوزه و دانشگاه، آقایان:
▫️ حجت الاسلام دکتر رضا #برنجکار
▫️حجت الاسلام دکتر سید علی #طالقانی
▫️آیت الله دکتر محمدهادی #عبدخدایی
▫️حجت الاسلام دکتر سید محمد #مرتضوی
▫️دکتر محمود #مروارید
📆زمان برگزاری: شب های ماه مبارک رمضان، ساعت 23:30 تا 1 بامداد به مدت 10 جلسه
⬇️دریافت جدول زمانبندی برنامه
ekalam.ir/seminars/12/time-table
📆زمان ثبت نام: 11 تا 15 اردیبهشت 1399
💥 25 درصد تخفیف برای ثبت نام تا پایان روز جمعه، 12 اردیبهشت
🌐اطلاعات بیشتر و نام نویسی
https://eklm.ir/VpjI5
📞پشتبانی ثبت نام
t.me/ekalam_ir
⭐️ پایگاه مطالعاتی کلام امامیه
ekalam.ir
👥 عضویت در کانال
eitaa.com/joinchat/1740177409C875a67e35b
@ekalam
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔆🔻مژده مژده مژده🔻🔆
💢ارائه 20 نوع خدمت ارزشمند به طلاب و دانشپژوهان در سال جهش تولید (از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان)
◀️1. چاپ کتب علمی (صفر تا 100 امور چاپ، انتشار و فروش)؛
◀️2. ارائه مشاوره های پژوهشی رایگان جهت چاپ و نشر کتاب؛
◀️3. وام حمایتی چاپ کتاب و تولید آثار دیجیتالی تا 20 میلیون تومان؛ #وام_حمايتي_چاپ_كتاب
◀️4. چاپ و حمایت از پایاننامه های دفاع شده با معدل بالای 18؛
◀️5. انعقاد قرارداد با مؤلفین و پژوهشگران جهت تدوین متون آموزشی و...؛
◀️6. ارائه کتب درسی، معارف اسلامی و مطالعاتی با 20 تا 50% تخفیف؛ #انتشارات_حوزه_علمیه_خراسان
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (6-1) شماره تماس 32008165-051 ✾🌺
——————————————————————————-
◀️7. برگزاری کارگاه های مهارتی پژوهشی به صورت رایگان؛ #مهارت_پژوهشی #گام_به_گام_تا_مقاله_نویسی #شیوه_نقد_اثر
◀️8. شرکت در برنامههای هیئتهای اندیشهورز و گروههای پژوهشی؛ #هیئت_اندیشه_ورز #دوره_تربیت_پژوهشگر #گروه_پژوهشی
◀️9. جذب مسئول پژوهش در قالب سرباز طلبه در مدارس و مراکز علمی؛
◀️10. مشاوره های رایگان (مقاله و پایاننامه نویسی، تدوین کتاب و...)؛
◀️11. دریافت و توزیع کتب اهدایی به طلاب،دانشپژوهان و کتابخانهها؛ #اهدای_دانایی
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (11-7) شماره تماس 32008464-051 ✾🌺
———————————————————————————
◀️12. ارائه فصلنامههای علمی تخصصی با تخفیف 50 درصد؛ #فصلنامه_علمی_تخصصی
◀️ 13. چاپ مقالات علمی در فصلنامه های علمی تخصصی؛ #فراخوان_مقاله
◀️14. برگزاری فراخوان آثار پژوهشی؛ #فراخوان_آثار_پژوهشی
◀️15. حمایت از برگزیدگان فرخوان آثار پژوهشی؛
◀️16. حمایت از تولید نشریات داخلی مدارس علمیه؛
◀️17. حمایت از تولید نشریات علمی تخصصی؛
◀️18. چاپ آثار برگزیده فراخوان های و جشنوارههای آثار پژوهشی؛
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (18-12) شماره تماس 32008327-051 ✾🌺
———————————————————————————--
◀️19. بن خرید کتاب با 50% تخفیف از نمایشگاه کتاب حوزه علمیه خراسان؛
◀️20. معرفی آثار پژوهشگران حوزوی در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان.
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (20-19) شماره تماس 32008136-051 ✾🌺
———————————————————————————
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
نشانهگذاری (2)
ضرورت نشانهگذاری
پیدایی نشانهها و نمادهای نوشتاری، ناشی از ناتوانی و نارسایی خط، برای بازگویی احساس و شیوههای بیان است. وقتی سخن میگوییم و یا به سخن کسی گوش میدهیم، متوجه میشویم گوینده برای تعمیم یا القای نگرشها، عواطف، احساسات و معانی مقصود خود، علاوه بر درنگهای کوتاه و بلند، تغییر لحن کلام، تغییر آهنگ، تکیه بر پارهای هجاها، شدت ادای بعضی کلمات، گاه از حرکت دست و گردن و یا تغییر حالات اعضای صورت نیز یاری میگیرد.
به طور کلی، مزایای اساسی این نشانهها عبارت است از:
1. سهولت در ایجاد ارتباط با خواننده از نظر تفهیم معانی مقصود؛
۲. انتقال صحیح پیام؛
٣. انتقال پارهای عواطف، احساسات و نگرشهای نویسنده؛
۴. انتقال صحيح آهنگ، لحن و تکیه گفتار نویسنده؛
۵. جداسازی یا به هم پیوستگی اجزای کلام در نوشته؛
۶. برجستهسازی نکات مورد نظر نویسنده؟
۷. رفع ابهام از مقصود نویسنده؛
۸. کمک به تبیین و تفسیر مقاصد نویسنده؛
9. کمک به پیوستگی افکار و ساختاربندی نوشته؛
۱۰. کمک به ایجاز و اختصار و رعایت اقتصاد واژه در کلام (جانشینی پارهای کلمات و
عبارات در جمله)؛
۱۱. کمک به حذف، اسقاط و تعلیق در جمله؛
۱۲. افزودن زیبایی و جذابیت متن.
منبع: دانش نشانهگذاری در خط فارسی دکتر ناصر نیکوبخت
گزینش: سید ابوالقاسم ظریف
#زبان_فارسی
#نشانه_های_سجاوندی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
آسیبهای پژوهش (2)
دیدگاههای مقدس!
از دیگر آسیبهای نحقیق و پژوهش مقدس دانستن دیدگاهها است. باید از محتوای علمی، تقدسزدایی کرد. قرآن مقدس است اما تفسیر ما از قرآن، مقدس نیست. روش تفسیری ما مقدس نیست، قرآن مقدس هست، دین مقدس هست، اما فهم ما از دین مقدس نیست و میتواند در تضارب آراء قرار بگیرد ولی گاهی خلط میان این دو مانع پژوهش خواهد شد.
در سنت کهن حوزههای علمیه ما نیز به همین شکل بوده است. شیخ مفید کتابی به نام تصحیح الاعتقاد در رد کتاب اعتقادی شیخ صدوق مینویسد. با چه احترامی با شیخ صدوق برخورد میکند ولی درعینحال نظر خودش را نیز میگوید. ازجمله در مورد نازل شدن یکباره و دفعی قرآن در شب قدر روایات را بررسی میکند و میگوید نه مفید علم و نه مفید ظن معتبر است؛ و نظریه شیخ صدوق را در این مورد رد میکند؛ ولی گاه اگر فردی بخواهد سخنی چون سخن شیخ مفید را دررسالهاش بنویسد و چنین نتیجهای بگیرد، نمیدانم که آیا میگذارند که چنین کاری صورت پذیرد یا خیر؟ شیخ صدوق خیلی صریح 12 حدیث صحیح نقل میکند که پیامبر در رکعات نمازش اشتباه کرده بود و سهوالنبی را قائل میشود و بعدازآن شیخ مفید نیز آن را نقد میکند و بعدها نیز شیخ بهایی نیز خیلی جالب میگوید: اگر امر دایر باشد بین سهوالصدوق و سهوالنبی، سهوالصدوق اولیاست. ولی مسئله این هست که به هر حال شیخ صدوق میگوید پیامبر چیزهایی از یاد میبردهاست و میتواند حرفش را بیان کند. بنابراین نباید خلط میان دین و فهم از آن کرد. بایست بدون مقدس انگاشتن دیدگاهها، آزادانه و البته محققانه و دقیق سخن خود را بیان کرد.
👆👆👆👆👆👆👆
برگرفته از نشست علمی پژوهش و پژوهشگری در علوم اسلامی
مدرسه علمیه شهید شفیعی مهر 97
#برگزیده_نشست_علمی
#آسیب_های_پژوهش
#حس_استغناء
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
نتیجه نظرسنجی از دانش پژوهان مدرسه
از دیدگاه شما مناسب ترین مکان برای مطالعه کدام است؟
از 26 نفر شرکت کننده 18 نفر کتابخانه مدرسه را انتخاب کردهاند.
این نظرسنجی هنوز در کانال سروش پژوهش مدرسه باز است.
#نتیجه_نظرسنجی
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#کتابخانه_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
چگونه به کتابخوانی عادت کنیم؟
(توصیههای #مقام_معظم_رهبری در مورد کتابخوانی)
نیمساعتها!
کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی میخواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعهای هست که تفریح میکنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستانها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیلاند حتماً کتاب بخوانند. کتابهایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه میآیند، بخشی از زمان را گرچه نیمساعت برای کتاب خواندن بگذارند.چقدر کتابها را در همین نیمساعتها میشود خواند! بنده دورههای بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصلههای ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خواندهام. پشت این کتابها را هم یادداشت میکنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همینطور در این فاصلههای کوتاه ده دقیقهای خواندهام. بسیاری از افراد را هم میشناسم که این گونهاند.
#کتاب_بخوانیم.
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
سپاسگذار یا سپاسگزار؟ اینجا یا اینجا؟ 😐
بارها هنگام نوشتن سردرگم شدهایم که املای درست یک کلمه چگونه است؟
یک راهش آن است که به کتاب «فرهنگ املایی خط فارسی» نگاهی بیندازیم. این کتاب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است. از اینجا دریافت کنیدhttp://www.parsianjoman.org/wp-content/uploads/2016/09/FarhangeEmlaei.pdf
ولی ما راهی بهتر-بهتر! آسانتر-آسانتر! و کاملتر-کاملتر! پیشنهاد داریم.
دوست و استاد عزیزم جناب آقای سید حمید حیدری ثانی از طلاب حوزه علمیه خراسان و از سرویراستاران موسسه ویراستاران سامانه فرهنگ املایی ویراستاران را با سرمایه سالها تجربه برای استفاده ما سامان دادهاست.
تجربه کنید:emla.virastaran.net
#زبان_فارسی
#فرهنگ_املایی
#سید_حمید_حیدری_ثانی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی در ایتا، سروش و اینستاگرام
@ghzresearch
هدایت شده از پژوهش خوان
👇👇👇👇👇
#کمیک_داستان_مصور_بخش_اول
#مراحل_حل_یک_مسئله_به_روش_علمی
🖌بدلیل حفظ حقوق ناشرین و هنرمندان ،طراحی و ایده پردازی گرافیکی تماما توسط معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
🔷واحد رسانه و بخش تحقیقات
🔶معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
🕑 زمان بارگذاری ----- 14 اردیبهشت 99
🌐 لینک اختصاصی کانال معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان در ایتا:
@abbasgholikhanpajohesh
🌐 لینک اختصاصی کانال معاونت پژوهش مرکز مدیریت در ایتا:
@howzehpajohesh
#با_ما_همراه_باشید
🌸باتشکر😊🙏